abonnement bol.com Coolblue
pi_205036401

24 Heures Du Mans 2022 - editie 90
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2021 en vooruitblik
In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am.

Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2022 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet)


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am.


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro.



Woensdag 8 juni
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 9 juni
• 15:00-18:00 Free practice session 3
• 20:00-20:30 Hyperpole
• 22:00-0:00 Free practice session 4

Zaterdag 11 juni
• 10:30-10:45 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2022, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series
pi_205052503
twitter
  dinsdag 14 juni 2022 @ 22:27:38 #3
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_205052956
Dat doet die kakker dan meer dan prima als laatste moment vervanger, dat mag gezegd worden!
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  zaterdag 25 juni 2022 @ 13:20:56 #5
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205146169
No Dyson Barrier is going to stop me!
  zaterdag 25 juni 2022 @ 23:58:31 #6
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205151000
Naast de fabrieksteams zullen er ook klantenteams met de Porsche gaan rijden. In de IMSA is dat het JDC-Miller team en in de WEC zal dat het huidige LMP2 team Jota zijn. Voor beide kampioenschappen zijn twee Porsches beschikbaar. JDC-Miller zal er slechts met één rijden, dus zal er waarschijnlijk nog een tweede IMSA team met de Porsche gaan rijden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Starflyer op 26-06-2022 00:05:30 ]
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 26 juni 2022 @ 00:22:13 #7
284411 crew  heywoodu
heywoodu
pi_205151123
quote:
Wel jammer van die kleurstelling. Ze hadden geen zin in iets onderscheidends? :P
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
  Moderator / Redactie Sport zondag 26 juni 2022 @ 09:41:08 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205151962
Oh, ik realiseer me nu pas dat die Toyota foto's waar ik elders langs scrolde geen Toyota's waren :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 26 juni 2022 @ 20:45:18 #9
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205157233
Net thuis, mooi op tijd om nog de laatste twee uur van de 6 uur van Watkins Glen mee te pakken met op dit moment Renger van der Zande op P3 overall, Racing Team Nederland op P3 in de LMP2 en Kay van Berlo op P1 in de LMP3.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  zondag 26 juni 2022 @ 20:59:00 #10
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205157305
Flink wat rook bij de #30 LMP3
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juni 2022 @ 21:05:41 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205157338
Kreeg er eentje een BMW op zijn voet _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_205157363
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 20:45 schreef Starflyer het volgende:
Net thuis, mooi op tijd om nog de laatste twee uur van de 6 uur van Watkins Glen mee te pakken met op dit moment Renger van der Zande op P3 overall, Racing Team Nederland op P3 in de LMP2 en Kay van Berlo op P1 in de LMP3.
RTN weggezakt?
  zondag 26 juni 2022 @ 21:13:02 #13
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205157376
En geel. Zware klap, waarbij RTN goed weg komt, maar er wel bij betrokken is.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juni 2022 @ 21:13:22 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205157378
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 21:09 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
RTN weggezakt?
P3 in de klasse en net betrokken bij een crash van een Lambo.

Bikkelhard duel in de LMP2 _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_205157379
Rtn ontsnapt, flinke crash lambo
  zondag 26 juni 2022 @ 21:13:38 #16
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205157382
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 21:09 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
RTN weggezakt?
Nog steeds P3 in de LMP2. Dylan Murry achter het stuur.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juni 2022 @ 21:14:32 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205157389
Scherer in de #20 en Murray in de #29 deden een deur aan deur gevecht waarbij de Lambo de pineut was
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 26 juni 2022 @ 21:14:59 #18
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205157391
Rode vlag nu

Blijkbaar vanwege het naderende slechte weer
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juni 2022 @ 21:16:19 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205157403
Vanwege het weer dus
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_205157405
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 21:13 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Nog steeds P3 in de LMP2. Dylan Murry achter het stuur.
Murry bij RTN, dat had ik niet in mijn systeem zitten. :')
  zondag 26 juni 2022 @ 21:17:12 #21
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205157410
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 21:16 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Murry bij RTN, dat had ik niet in mijn systeem zitten. :')
Samen met Frits en Giedo
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juni 2022 @ 22:14:56 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205157964
De race wordt om 22.20 uur hervat met 35 minuten op de klok
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juni 2022 @ 22:16:18 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205157979
hmm, klok loopt weer en er is nu code geel

Ook goed
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 26 juni 2022 @ 22:21:41 #24
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205158042
RTN niet meer op P3 maar op P5 nu. Pitstop gemaakt blijkbaar
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juni 2022 @ 22:23:36 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205158062
klopt. Giedo zit nu in de auto
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 26 juni 2022 @ 22:28:14 #26
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205158134
De #81 geeft de leiding uit handen in de LMP2 vanwege een driver change. Waarschijnlijk om nig aan de minimum drive tijd te voldoen voor de coureur (Sebastian Montoya)
No Dyson Barrier is going to stop me!
  zondag 26 juni 2022 @ 22:30:21 #27
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205158154
Albuquerque wringt zich langs de #60 om de leiding over te nemen
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juni 2022 @ 22:31:17 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205158171
Die #47 neemt een reclamebord mee _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juni 2022 @ 22:31:49 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205158178
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 22:28 schreef Starflyer het volgende:
De #81 geeft de leiding uit handen in de LMP2 vanwege een driver change. Waarschijnlijk om nig aan de minimum drive tijd te voldoen voor de coureur (Sebastian Montoya)
en weer binnen ...

Een DT ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 26 juni 2022 @ 22:33:04 #30
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205158191
quote:
11s.gif Op zondag 26 juni 2022 22:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
en weer binnen ...

Een DT ...
Voor wat? Was niets te zien.

Montoya ook boos :)

Edit: Er was sowieso niet aan de auto gewerkt. Alleen driver wissel
No Dyson Barrier is going to stop me!
  zondag 26 juni 2022 @ 22:42:30 #31
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205158283
Giedo naar P3
No Dyson Barrier is going to stop me!
  zondag 26 juni 2022 @ 22:43:47 #32
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_205158294
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 22:42 schreef Starflyer het volgende:
Giedo naar P3
^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 26 juni 2022 @ 22:46:05 #33
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205158319
Serra, leider in GTD pro binnen. Weg overwinning
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juni 2022 @ 22:47:43 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205158337
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 22:46 schreef Starflyer het volgende:
Serra, leider in GTD pro binnen. Weg overwinning
Er komen er meer ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 26 juni 2022 @ 22:47:46 #35
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205158338
Jaminet en Kirkwood ook binnen _O-
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_205158340
Lol
  zondag 26 juni 2022 @ 22:50:30 #37
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205158362
Blomqvist werd daar behoorlijk gehinderd door een achterblijver -O-
No Dyson Barrier is going to stop me!
  zondag 26 juni 2022 @ 23:26:38 #38
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205158606
Blijkbaar hebben de winnaars in de GTD en GTD Pro klasse niet aan de minimale rijtijd van de coureurs voldaan, waardoor ze hun overwinning kwijt zijn. In beide klassen wint nu een Aston Martin van Heart of Racing.

https://sportscar365.com/(...)se-gtd-pro-gtd-wins/
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_205193664
quote:
Proton Competition Ready To Run Customer 963s In WEC & IMSA In 2023
...
Team Principal Christin Ried has long-time links to Porsche and has irons in the fire currently in both the FIA WEC and IMSA’s WeatherTech Sportscar Championship and, if he has anything to do with it, that situation will continue into the Hypercar and GTP era.

“We are very much interested and, if we can get the cars, we would like to run a 963 in the WEC and another in the US next season.

“The issue is whether we can get two cars for next year.”

That final statement, which Christian was unwilling to expand upon, suggests that there is a competing party for one or the other of the final two of four cars set to be allocated to customers in the first year of the 963.
...
https://www.dailysportsca(...)nd-imsa-in-2023.html
  vrijdag 1 juli 2022 @ 15:37:42 #40
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205200522
Scherer en Murry (van RTN) zijn 'on probation' geplaatst na hun akkefietje vorige week dat leidde tot de crash van een Lamborghini.

https://www.dailysportsca(...)s-glen-incident.html
No Dyson Barrier is going to stop me!
  woensdag 6 juli 2022 @ 14:47:38 #41
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205255516
twitter


Hier meer foto's van de Ferrari, https://www.motorsport-to(...)/p1/22ferrarilmhtest

[ Bericht 10% gewijzigd door Starflyer op 06-07-2022 15:23:51 ]
No Dyson Barrier is going to stop me!
  woensdag 6 juli 2022 @ 15:46:18 #42
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205256187
Raar ding.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
  woensdag 6 juli 2022 @ 15:46:36 #43
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205256192
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 23:26 schreef Starflyer het volgende:
Blijkbaar hebben de winnaars in de GTD en GTD Pro klasse niet aan de minimale rijtijd van de coureurs voldaan, waardoor ze hun overwinning kwijt zijn. In beide klassen wint nu een Aston Martin van Heart of Racing.

https://sportscar365.com/(...)se-gtd-pro-gtd-wins/
Beginners fouten :%
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
pi_205258927
quote:
10s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:46 schreef daNpy het volgende:
Raar ding.
Achtervleugel, rest is niet raar.
  woensdag 6 juli 2022 @ 20:41:52 #45
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205260617
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 18:38 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Achtervleugel, rest is niet raar.
Pakzeffel.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
  vrijdag 8 juli 2022 @ 23:57:20 #46
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205283000
De nieuwe Cadillac



Ziet er niet helemaal uit zoals verwacht werd.



https://sportscar365.com/(...)h-completes-rollout/
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_205284674
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 23:57 schreef Starflyer het volgende:
Ziet er niet helemaal uit zoals verwacht werd.
Denk dat dat wel meevalt.
pi_205325261

Nieuwe Cadillac op de baan :)

Klinkt goed :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 juli 2022 @ 19:31:31 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205332707
klinkt heerlijk
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_205333029
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2022 19:31 schreef Peterselieman het volgende:
klinkt heerlijk
:Y :Y Ik heb er niet echt een LMP gevoel bij.
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')