abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 11 juni 2022 @ 20:22:20 #1
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205024379

24 Heures Du Mans 2022 - editie 90
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2021 en vooruitblik
In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am.

Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2022 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet)


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am.


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro.



Woensdag 8 juni
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 9 juni
• 15:00-18:00 Free practice session 3
• 20:00-20:30 Hyperpole
• 22:00-0:00 Free practice session 4

Zaterdag 11 juni
• 10:30-10:45 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2022, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 11 juni 2022 @ 20:22:34 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205024383
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:21 schreef M90 het volgende:

[..]
Hypercar, LMP2, GTE AM
Tis toch wel matig als je het zo naast elkaar ziet staan.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 11 juni 2022 @ 20:22:42 #3
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_205024386
Kut :(
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_205024389
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:20 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Snap ik, ze hebben het merk opnieuw gelanceerd dus moet weer bekendheid krijgen maar uitgaven vs aantal verkochte auto's is volgens mij wel erg scheef. Maar goed ik ben geen marketingman dus misschien zie ik het helemaal verkeerd.
Het vervelende aan Alpine is dat het Le Mans "on the cheap" is.

- Auto is van Oreca en een 2e hands LMP2 die is geconverteerd
- motor heeft een Alpine label, maar is eigenlijk een Gibson blok, en Gibson was ook al badge engineering want dat was eigenlijk Zytek
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 11 juni 2022 @ 20:22:53 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_205024390
Eurosport it is. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_205024394
Bent vindt Le Mans onmeunig mooi.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 11 juni 2022 @ 20:23:35 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_205024400
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:22 schreef Sinister-D- het volgende:
Kut :(
Faal. :D
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 11 juni 2022 @ 20:23:55 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205024405
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:22 schreef Sabata het volgende:

[..]
Het vervelende aan Alpine is dat het Le Mans "on the cheap" is.

- Auto is van Oreca en een 2e hands LMP2 die is geconverteerd
- motor heeft een Alpine label, maar is eigenlijk een Gibson blok, en Gibson was ook al badge engineering want dat was eigenlijk Zytek
Het goede nieuws is dat dat precies de bedoeling was. Men vond het niet zo leuk dat alleen Toyota in de LMP1 reed.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 11 juni 2022 @ 20:23:55 #9
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205024406
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:21 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Nee, WEC komt wel echt uit de koker van Alpine zelf.
Dat is een Signatech, wat voorheen ook onder de naam Signatech meedeed.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 11 juni 2022 @ 20:24:17 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205024413
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Tis toch wel matig als je het zo naast elkaar ziet staan.
Mwah...Hypercar, de topklasse dus, is volgend jaar toch fors groter? Dan is het prima natuurlijk, ik vind die langzame klasses nu vooral leuk omdat dat de enige mogelijke plek is om spanning te zien (normaliter), maar als de topklasse eindelijk ook weer spanning gaat kennen is dat helemaal mooi :9
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 11 juni 2022 @ 20:25:51 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205024432
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:24 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Mwah...Hypercar, de topklasse dus, is volgend jaar toch fors groter? Dan is het prima natuurlijk, ik vind die langzame klasses nu vooral leuk omdat dat de enige mogelijke plek is om spanning te zien (normaliter), maar als de topklasse eindelijk ook weer spanning gaat kennen is dat helemaal mooi :9
Dat is zo w/
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_205024437
Idd vooraan wordt het volgend jaar wel genieten denk ik _O_
pi_205024438
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:23 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Dat is een Signatech, wat voorheen ook onder de naam Signatech meedeed.
Maar dat vind ik geen probleem, Audi was ook grotendeels Joest Racing.
pi_205024444
Ik moet wel gniffelen om één Nitro reclame die met trombones motorgeluiden nadoet. Klinkt ongeveer zo

"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_205024453
1 minuut stop&go voor de #1
  zaterdag 11 juni 2022 @ 20:29:14 #16
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_205024488
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:23 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Faal. :D
:D
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  zaterdag 11 juni 2022 @ 20:29:26 #17
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205024492
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:26 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Maar dat vind ik geen probleem, Audi was ook grotendeels Joest Racing.
Ik vind het ook geen probleem, maar Nattekat zei dat dit uit de koker van Alpine kwam, terwijl het gewoon de Rebellion van een paar jaar terug is, dat ze runnen met het Signatech team.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_205024495
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:24 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Mwah...Hypercar, de topklasse dus, is volgend jaar toch fors groter? Dan is het prima natuurlijk, ik vind die langzame klasses nu vooral leuk omdat dat de enige mogelijke plek is om spanning te zien (normaliter), maar als de topklasse eindelijk ook weer spanning gaat kennen is dat helemaal mooi :9
Volgens mij volgend jaar extra op Le Mans: BMW, Caddy en Porsche.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 20:30:11 #19
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_205024502
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:22 schreef Sabata het volgende:

[..]
Het vervelende aan Alpine is dat het Le Mans "on the cheap" is.

- Auto is van Oreca en een 2e hands LMP2 die is geconverteerd
- motor heeft een Alpine label, maar is eigenlijk een Gibson blok, en Gibson was ook al badge engineering want dat was eigenlijk Zytek
:?
Het is toch een geverfde bejaarde Rebellion LMP1?
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_205024520
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:30 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]
:?
Het is toch een geverfde bejaarde Rebellion LMP1?
Oreca --> Rebellion --> Alpine

Derde hands. :P
pi_205024527
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:29 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Volgens mij volgend jaar extra op Le Mans: BMW, Caddy en Porsche.
BMW niet (als fabrieksteam)
Peugeot en Ferrari ook in elk geval
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 11 juni 2022 @ 20:33:35 #22
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205024528
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:27 schreef M90 het volgende:
1 minuut stop&go voor de #1
:(
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_205024530
Oei, je kan goed zien dat Gelael het stuur van Frijns heeft overgenomen in #31. Hij wordt onder de voet gelopen nu
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  zaterdag 11 juni 2022 @ 20:33:42 #24
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205024532
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:29 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Volgens mij volgend jaar extra op Le Mans: BMW, Caddy en Porsche.
En Peugeot en Ferrari, dacht ik
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zaterdag 11 juni 2022 @ 20:35:12 #25
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205024550
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:33 schreef M90 het volgende:

[..]
BMW niet (als fabrieksteam)
Peugeot en Ferrari ook in elk geval
RLL komt toch ook met BMW naar Le Mans?
En WRT was ook geïnteresseerd, dacht ik.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')