https://www.nu.nl/economi(...)nds-stuntverbod.htmlquote:Een kratje bier in de aanbieding kostte in de eerste maanden van dit jaar gemiddeld 14,22 euro in de supermarkt. Twee jaar geleden, voordat het verboden werd te stunten met de prijs van een kratje, was dat nog 10,52 euro. Dat heeft marktonderzoeker Circana uitgezocht op verzoek van NU.nl.
Een kratje pils in de aanbieding is dus maar liefst 35 procent duurder geworden. "Terwijl hetzelfde kratje net iets meer dan 4 procent duurder werd wanneer het niet in de aanbieding was", zegt Sjanny van Beekveld van Circana. "Die prijsstijging is veel minder groot dan van andere producten in de supermarkt."
Een kratje dat niet in de aanbieding was, ging van gemiddeld 17,02 euro in 2021 naar 17,74 euro nu.
Sinds 1 juli 2021 geldt een verbod op stunten met de prijzen van bier en wijn. De korting op die dranken mag niet hoger zijn dan 25 procent. "Dit jaar komt de korting uit op 24,75 procent", rekent Van Beekveld voor. Vóór het stuntverbod kwam de korting gemiddeld uit op ruim 60 procent.
In euro's bespaar je nu 3,52 euro op een kratje Hertog Jan in de aanbieding. Voor het stuntverbod was dat 6,50 euro. Voor die vergelijking is gekeken naar de gemiddelde prijs van een kratje Hertog Jan van 24 flesjes bij verschillende supermarkten.
Lees verder bij RTL.quote:Het aantal kleine bierbrouwers dat de handdoek in de ring gooit neemt toe. Gestegen kosten, concurrentie van andere brouwers en coronaschulden maken de markt lastig, zeggen de brouwers.
"Ik had gehoopt niet bij de verliezers van de afvalrace te horen", zegt Rob van den Meijdenberg, eigenaar van Kraftbier uit Tilburg, dat recent failliet is gegaan.
De ellende voor hem begon door corona. Voordat de pandemie uitbrak was de horeca goed voor misschien wel 80 procent van de omzet van Kraft. Maar dat viel weg. "Op zich zijn we corona goed doorgekomen", legt Van den Meijdenberg uit. "Maar de steunmaatregelen moeten wel worden terugbetaald, terwijl we na corona de horeca als afzetmarkt maar lastig terugkregen."
De horeca ging meer afnemen van grote brouwers, zoals Heineken, het Belgische Inbev en Swinkels (van onder meer Bavaria), aldus de ex-brouwer.
Van al die Nederlandse "craft beer" brouwerijen heeft minstens 90% geen bestaansrecht als je kijkt naar de kwaliteit van het bierquote:Op woensdag 31 mei 2023 11:21 schreef borisz het volgende:
Maar ook gisteren in het nieuws
https://www.rtlnieuws.nl/(...)wer-failliet-stoppen
[..]
Lees verder bij RTL.
Hmja, het hangt er denk ik ook een beetje van af wat je er mee doet. Ik was laatst in Zuid-Duitsland en het is verbazend hoe veel van die Gaststätte hun eigen brouwerij hebben, met allemaal vrijwel identiek bier dat je dan daar en bij drie andere plekken in het zelfde dorp kunt halen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:44 schreef pfefferkatze het volgende:
[..]
Van al die Nederlandse "craft beer" brouwerijen heeft minstens 90% geen bestaansrecht als je kijkt naar de kwaliteit van het bier![]()
quote:Heb je binnenkort een feestje en komen er liefhebbers van speciaalbier? Let dan even goed op. De Tilburgse brouwerij Kraftbier is failliet en daarom is de complete voorraad op een online veiling beland. En dat betekent dat je hele pallets bier, zoals Groote Kwèèk en Witte Gij’t, voor een spotprijs kunt inslaan.
De kavels op de veiling variëren van enorme hoeveelheden bier tot kleine cadeauverpakkingen. Zo kunnen mensen bieden op pallets met zeven verschillende dozen bier van 24 blikjes. Maar er gaan ook verpakkingen van vier speciaalbiertjes met een glas onder de hamer. Ook krattenrekken, reclameborden en een drankenkoelkast zijn er te vinden. Zelfs de bedrijfsauto wordt geveild.
Al dat bier gaat waarschijnlijk als warme broodjes over de toonbank. Het minimale bod voor een pallet met zeven dozen bier is namelijk 50 euro. Terwijl je daar in de winkel meer dan 300 euro voor neerlegt.
“Mijn taak is om alles te verkopen voor een zo hoog mogelijke opbrengst", zegt veilingcurator Roger Baltes. "Dat staat op één. Maar soms gaan items toch tegen de startprijs weg. Hier zouden mensen dus een slaatje uit kunnen slaan en hogere kortingen kunnen krijgen dan in de winkel.”
Kraftier ging half mei failliet. Volgens voormalig eigenaar Rob van den Meijdenberg was de groeiende populariteit van speciaalbier de doodsteek voor de Tilburgse brouwerij.
“Toen wij in 2015 begonnen waren er 350 brouwerijen, dat zijn er nu meer dan 1000”, zegt hij. Samen met de coronacrisis, duurdere grondstoffen, inflatie en de invoering van statiegeld op blikjes zorgden ervoor dat we te weinig verkochten.
Niemand was bereid het bedrijf over te nemen. De curator besloot daarom om de hele voorraad te veilen. “Op die manier levert het zoveel mogelijk op en kunnen ze misschien schuldeisers terugbetalen”, zegt Van den Meijdenberg.
De veiling sluit op 19 juli. Een week later kunnen de winnaars hun bier ophalen.
quote:Je hebt er misschien al over gelezen, maar Anchor Brewing Company – de ‘moeder van alle craft brouwerijen’ – heeft besloten al haar activiteiten te staken. Moederbedrijf Sapporo Breweries Ltd. heeft, na uitgebreide verkenningen van de bestaansmogelijkheden van deze iconische brouwerij, de beslissing genomen de brouwerij te liquideren. Dit betekent dat Bier&cO binnenkort geen nieuwe bieren van Anchor Brewing Company meer kan leveren. Hoezeer we het ook betreuren, dit is wat het is.
(...)
quote:Op vrijdag 14 juli 2023 13:37 schreef borisz het volgende:
https://www.bierenco.nl/a(...)27-jaar-haar-deuren/
[..]
Jammer dat we laatst een akkefietje hadden anders had ik een 6-pack voor je meegenomen, ben er zo ongeveer langsgereden. Waarom zou dit overigens vloeken in de kerk zijn? In Duitsland kunnen ze wel goede radlers maken. Deze winkel (https://www.speciaalbierpakket.nl/nl/) heeft soms Weltenburger, je kunt vragen of ze het door jou gevraagde bier kunnen meebestellen?!quote:Op woensdag 9 augustus 2023 22:02 schreef MadMaster het volgende:
Misschien is het vloeken in de kerk hier, maar weet iemand toevallig of en zo ja, waar dit in Nederland verkrijgbaar is?
[ afbeelding ]
Ik ben geen bierliefhebber en ik wist niet in hoeverre 'radler' hier het onderwerp van gesprek kon zijn. Daarom even een voorbehoud gemaakt i.r.t. mijn vraag.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:54 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Jammer dat we laatst een akkefietje hadden anders had ik een 6-pack voor je meegenomen, ben er zo ongeveer langsgereden. Waarom zou dit overigens vloeken in de kerk zijn? In Duitsland kunnen ze wel goede radlers maken. Deze winkel (https://www.speciaalbierpakket.nl/nl/) heeft soms Weltenburger, je kunt vragen of ze het door jou gevraagde bier kunnen meebestellen?!
Of zelf het klooster eens bezoeken, ligt echt op een schitterende plek met een mooie horeca binnenplaats.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:03 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik ben geen bierliefhebber en ik wist niet in hoeverre 'radler' hier het onderwerp van gesprek kon zijn. Daarom even een voorbehoud gemaakt i.r.t. mijn vraag.
Dank voor de besteltip...
Ik ben er geweest, heb er gegeten op de binnenplaats en heb toen een voorraadje meegenomen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:18 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Of zelf het klooster eens bezoeken, ligt echt op een schitterende plek met een mooie horeca binnenplaats.
Oudste kloosterbier ter wereld toch? Denk niet dat ze dit in Nederland verkopen. Ik ben daar geweest en heb een doosje met verschillende van hun gekocht. Maar ze hebben maar een beperkte productie.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 22:02 schreef MadMaster het volgende:
Misschien is het vloeken in de kerk hier, maar weet iemand toevallig of en zo ja, waar dit in Nederland verkrijgbaar is?
[ afbeelding ]
Zie de post boven die van jou, dus ik ken de bron en hun productie.quote:Op zondag 17 september 2023 09:00 schreef HSG het volgende:
[..]
Oudste kloosterbier ter wereld toch? Denk niet dat ze dit in Nederland verkopen. Ik ben daar geweest en heb een doosje met verschillende van hun gekocht. Maar ze hebben maar een beperkte productie.
Op een na oudste. De oudste is Weihenstephanerquote:Op zondag 17 september 2023 09:03 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Zie de post boven die van jou, dus ik ken de bron en hun productie.
Weet niet of het het oudste kloosterbier is, ben geen bierkenner…
Ik, ben erg benieuwd. Jaren niet geweest en vorig jaar was een behoorlijke flop op de zaterdagquote:Op zondag 17 september 2023 09:57 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Wie gaan er dit weekend naar Borefts?
Als je de lijst zo doorscrollt is er in ieder geval genoeg te kiezen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:27 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Ik vond het vorig jaar hartstikke leuk. Maar aan Borefts valt ook weinig verkeerds te doen.
Exact, daar gaat het om. Dat de toppers niet meer komen is jammer, maar die heb je op andere festivals wel.quote:Op dinsdag 19 september 2023 20:48 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Als je de lijst zo doorscrollt is er in ieder geval genoeg te kiezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |