abonnement Unibet Coolblue
pi_204836799
Frans schijnt een belangrijke taal te zijn binnen het internationale recht. Ook is het voor Franstaligen makkelijk om alsnog Spaans erbij te leren (je zou in dat opzicht misschien Frans/Spaans een beetje kunnen vergelijken met Java/Python, als je het ene beheerst, dan leer je makkelijk de ander).

Aan de andere kant is Spaans wel een belangrijke taal in Noord-, Midden-, en Zuid-Amerika. Spaans wordt in toenemende mate een belangrijke taal in de VS, omdat de VS demografisch aan het veranderen zijn. De VS zijn de grootste economie ter wereld en worden bovendien gezien als gidsland. In dat opzicht lijkt Spaans belangrijker dan Frans.

Als je Frans of Spaans wilt leren, wat is dan de meest handige en meest nuttige keuze?
pi_204836814
Spaans.
  maandag 23 mei 2022 @ 09:30:01 #3
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204836845
Het ligt aan je ambities, maar in de wereld kom je over het algemeen verder met Spaans.

Wil je heel specifiek iets bereiken met intl recht dan ligt dat weer anders.

Het frans = makkelijk spaans werkt natuurlijk twee kanten op
  maandag 23 mei 2022 @ 09:38:23 #4
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_204836898
Dat ligt aan je eigen wensen. Heb je bijvoorbeeld interesse in (Latijns-)Amerika? Of wil je het internationaal recht in?

Het gemak van de andere taal leren, als je eentje al kent is in principe uitwisselbaar, dus dat is niet echt een argument voor 1 van de 2. Van Spaans is wel een kleinere stap naar Portugees en Italiaans (met enige inzet van beide kanten zelfs direct mogelijk om elkaar te begrijpen) dan van Frans.

Zelf vind ik onderdompeling wel de beste manier om een taal te leren en een tijdje in Zuid-Spanje bivakkeren is volgens mij goedkoper dan de meeste plekken in Frankrijk. Anderzijds kun je Frans al leren/oefenen in Wallonië en is dat weer lekker dichtbij. Wordt 1 van de talen gesproken door bekenden van je? Dat kan dan ook een mooie houvast zijn.
pi_204836955
Die vergelijking met java/python gaat wel mank, hierbij leer je o.a. op een imperatieve, functionele en object georiënteerde wijze denken, en is de vertaling naar keywords maar een fractie van wat je daadwerkelijk leert. In tegenstelling tot het leren van een taal, waar juist het overgrote deel van de opgave bestaat uit het leren van de woorden en het vervoegen en plaatsen hiervan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_204836997
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 09:30 schreef Rode_Wijn het volgende:
Het ligt aan je ambities, maar in de wereld kom je over het algemeen verder met Spaans.
Chinees _O_
  maandag 23 mei 2022 @ 10:17:22 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204837213
Tja hangt er echt vanaf wat je wil. Het zijn allebei redelijk makkelijke talen om te leren. Je kunt op veel plekken met Spaans terecht, maar als je naar Afrika wil heb je meer aan Frans.
  maandag 23 mei 2022 @ 10:26:41 #8
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204837308
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 09:54 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Chinees _O_
Wat moet je daarmee bereiken?
pi_204837348
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 10:26 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Wat moet je daarmee bereiken?
Toekomst

China is hard op weg de grootste handels macht te worden, en dat gaat ze lukken ook
  maandag 23 mei 2022 @ 10:33:29 #10
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204837359
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 10:31 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Toekomst

China is hard op weg de grootste handels macht te worden, en dat gaat ze lukken ook
En dan beheers je chinees. En dan? Kun je met ze handelen? Ik mis het voordeel. Het lukt nu toch ook om met ze te handelen.
pi_204837390
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 10:33 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
En dan beheers je chinees. En dan? Kun je met ze handelen? Ik mis het voordeel. Het lukt nu toch ook om met ze te handelen.
De meeste mensen op deze wereld spreken Mandarijns (technisch gezien geen Chinees maar voor ons westerlingen is dat nagenoeg hetzelfde)

Dan kun je jezelf ook afvragen: Wat moet je met Spaans of Frans? Ik spreek beide niet en ga er geregeld op vakantie en kan mij daar prima redden, daarvoor heb je het ook niet nodig, zo kun je alles wel kapot beredeneren
  maandag 23 mei 2022 @ 10:42:08 #12
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_204837417
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 10:38 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
De meeste mensen op deze wereld spreken Mandarijns (technisch gezien geen Chinees maar voor ons westerlingen is dat nagenoeg hetzelfde)

Dan kun je jezelf ook afvragen: Wat moet je met Spaans of Frans? Ik spreek beide niet en ga er geregeld op vakantie en kan mij daar prima redden, daarvoor heb je het ook niet nodig, zo kun je alles wel kapot beredeneren
Ja, maar jij gaat naar vakantiegebied. Als je de taal spreekt, kan je je op veel meer plekken redden. Mandarijn is leuk, omdat het veel sprekers heeft, maar is wel veel sterker verbonden aan 1 (heel groot land), dan Spaans en Frans. Bovendien zijn de laatste 2 als Nederlander een stuk makkelijker om enigszins onder de knie te krijgen. Bovendien zijn dat de talen waar TS naar vroeg. Je kunt ook wel roepen "Engels is nuttiger", maar dat was de vraag niet.
  maandag 23 mei 2022 @ 10:42:29 #13
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_204837418
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 10:17 schreef BasEnAad het volgende:
Tja hangt er echt vanaf wat je wil. Het zijn allebei redelijk makkelijke talen om te leren. Je kunt op veel plekken met Spaans terecht, maar als je naar Afrika wil heb je meer aan Frans.
Dit dus. Frans wordt meer gesproken in Afrika, Spaans uiteraard meer in Latijns Amerika en aanverwante landen.
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 mei 2022 @ 10:44:26 #14
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_204837433
Wil je naar Afrika dan Frans. Wil je naar de Amerika's dan Spaans. Kort door de bocht gesproken.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_204837434
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 10:42 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
Ja, maar jij gaat naar vakantiegebied. Als je de taal spreekt, kan je je op veel meer plekken redden. Mandarijn is leuk, omdat het veel sprekers heeft, maar is wel veel sterker verbonden aan 1 (heel groot land), dan Spaans en Frans. Bovendien zijn de laatste 2 als Nederlander een stuk makkelijker om enigszins onder de knie te krijgen. Bovendien zijn dat de talen waar TS naar vroeg. Je kunt ook wel roepen "Engels is nuttiger", maar dat was de vraag niet.
En dan zijn we weer terug bij het begin waar TS niet weet of aangeeft waar hij het voor nodig heeft, dan kun je hem onmogelijk adviseren
  maandag 23 mei 2022 @ 10:52:14 #16
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204837496
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 10:38 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
De meeste mensen op deze wereld spreken Mandarijns (technisch gezien geen Chinees maar voor ons westerlingen is dat nagenoeg hetzelfde)

Dan kun je jezelf ook afvragen: Wat moet je met Spaans of Frans? Ik spreek beide niet en ga er geregeld op vakantie en kan mij daar prima redden, daarvoor heb je het ook niet nodig, zo kun je alles wel kapot beredeneren
Zoals in het begin van dit topic aangegeven hangt het af van je ambities. Je stelt dat het handig is om chinees te leren vanwege handel. Die meerwaarde zie ik niet maar jij wel. Dus misschien wil je het mij uitleggen ipv aan te komen met 'ja maar en spaans dan'.
  maandag 23 mei 2022 @ 10:53:25 #17
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_204837511
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 10:44 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
En dan zijn we weer terug bij het begin waar TS niet weet of aangeeft waar hij het voor nodig heeft, dan kun je hem onmogelijk adviseren
Helemaal mee eens.
pi_204838166
Landen waar Frans een rol speelt:


Landen waar Spaans een rol speelt:


Voordeel van het Spaans is dat Spaans en Portugees veel overeenkomsten hebben, dus als je Spaans kent, zou je in theorie ook Portugees tot op een bepaald niveau kunnen volgen/spreken:




Samenvatting:
- Frans spreken ze met name in Canada en West-Afrika.
- Spaans spreken ze met name in Mexico en Zuid-Amerika (behalve Brazilië).

- Spaans heeft dubbel zoveel sprekers.


Dit zijn de feiten op papier. Maar wat nuttig voor jou is, hangt af van wat jij wil bereiken...

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2022 12:21:40 ]
pi_204838224
Als je het Spaans van de Amerika’s wilt leren zou ik me wel echt daar op focussen en niet aan de slag gaan met het Spaans van Spanje.
  maandag 23 mei 2022 @ 12:29:36 #20
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_204838236
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:27 schreef Doedezemaar het volgende:
Als je het Spaans van de Amerika’s wilt leren zou ik me wel echt daar op focussen en niet aan de slag gaan met het Spaans van Spanje.
Waarom?
pi_204838318
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:29 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
Waarom?
Omdat het inmiddels zowat 2 aparte talen zijn geworden. Hetzelfde geldt voor Portugees en Braziliaans-Portugees
  maandag 23 mei 2022 @ 12:49:24 #22
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_204838398
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:39 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Omdat het inmiddels zowat 2 aparte talen zijn geworden. Hetzelfde geldt voor Portugees en Braziliaans-Portugees
Zowat 2 aparte talen? Dat lijkt mij heel sterk gesteld.

Die ervaring deel ik absoluut niet. Het is prima uitwisselbaar, binnen de gehele groep wijken Argentijns en in mindere mate Chileens nog het meeste af. Verder wat kleine uitspraakverschillen (die Spaanse c is nonexistent in Latijns-Amerika en de mate waarin een v als b wordt uitgesproken varieert) en wat andere termen voor modernere producten als een auto of een computer, maar dat heb je echt zo onder de knie.

Spaans binnen Latijns-Amerika is ook niet uniform, maar ook prima uitwisselbaar. Het grootste probleem voor de communicatie lijkt mij de snelheid waarmee ze spreken. Mexicanen spreken heel rustig en dat is handig voor leren en oefenen, maar als je dan het hele snelle Spaans tegenkomt, kan het opeens lastig worden. Zuid-Spanjaarden hebben daar wel een handje van.
pi_204838912
Ik wil hobbymatig een nieuwe taal leren, dus ik heb er niet per se een bepaald doel mee. Eerst was ik met Zweeds begonnen, maar na een beginnerscursus Zweeds realiseerde ik mij dat je echt heel weinig aan Zweeds hebt.
pi_204838985
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:27 schreef Doedezemaar het volgende:
Als je het Spaans van de Amerika’s wilt leren zou ik me wel echt daar op focussen en niet aan de slag gaan met het Spaans van Spanje.
Mijn vriendin raadt juist het Spaans van Spanje aan, omdat het Spaans van Spanje moeilijker/complexer is, waardoor het makkelijker is om van het Spaans van Spanje naar het Amerikaanse Spaans over te schakelen, dan andersom. Of zoiets.
pi_204840583
Ik heb 8 jaar Franse les gehad en je hebt er vrij weinig aan. En het is een kutland.

De Franse cultuur, wat betreft boeken, films en muziek steld ook niet zoveel voor. Het is alleen handig als het moet. Voor je werk of omdat je in een franstalig gebied bent.

Maar je komt het bijna ook niet tegen. Spaans kom je wel vaker tegen, dus heb je er gewoon meer aan.

Doordat ik redelijk Frans spreek, begrijp ik ook een beetje Spaans en Catalaans is volgens mij een mix. Het zijn latijnse talen en die zijn ook niet zo heel erg moeilijk en lijken daardoor op elkaar. Als je goed in eentje bent, dan zijn die andere ook makkelijk. Alleen dan moet je wel in eentje echt goed zijn, anders wordt het alsnog een chaos.

Spaans dus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')