abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage vrijdag 13 mei 2022 @ 19:32:00 #1
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204736303

Bosbeetle:
quote:
Ik ben nogal van de projectjes zie: http://forum.fok.nl/topic/2100984

Dus wordt het tijd voor een nieuw projectje, dit keer ga ik mijn platen eens beluisteren. (ik hou het eerst bij vinyl alleen) Ik zal elke plaat hier melden en er een klein tekstje bij plaatsten. Dit kan even duren :P (heb ooit al mijn mp3s achter elkaar geluisterd en daar was ik meer dan een jaar mee bezig dus wie weet hoe lang dit gaat duren heb ook wat minder tijd dus het zal niet elke dag geupdate worden)

Maar zonder verder getreuzel mijn platenkast:
BB:

Dagoducks' ouders:

En dagoduck zelf:

Gehenna:

Glad_Janus:

Pipster:

bazbo's cd's (pop/rock/jazz)

Kaasch (vriendin van BB)


Ben je ook van plan je gehele platenkast te draaien, post hier!


(hahaha platenkast gedraaid)

Het liefst alleen reageren op en over de gedraaide platen en algemene discussies over vinyl in het vinyl-topic voeren

En weer verder...
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 13 mei 2022 @ 19:47:05 #2
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204736459
bazbo cd1812: The Alan Parsons Project - I Robot



Jazeker! The Alan Parsons Project staat bij de P en niet bij de T, zoals sommigen zouden willen. I Robot is het tweede album van het project dat Alan Parsons (techneut en producer) en Eric Woolfson (componist, muzikant en zanger) startten in 1976. Hun eerste - Tales Of Mystery And Imagination - is een prachtalbum (geďnspireerd op de verhalen van Edgar Allen Poe) en heb ik sinds 1987 of zo op elpee. I Robot komt uit 1977 en is gebaseerd op de (bijna) gelijknamige verhalenbundel van science fictionschrijver Isaac Asimov. Niet dat het een metalen of elektronische robotplaat is geworden of zo. Integendeel, Parsons en Woolfson zetten een keur aan echte muzikanten in, waaronder lui die heel lang met het duo zouden gaan samenwerken (David Paton, Stuart Tosh, Ian Bairnson), maar ook B.J. Cole, een zwik vocalisten (waaronder Steve Harley en Lenny Zakatek) en een compleet koor en orkest. Wel weten de twee de duistere en ongemakkelijke sfeer van de toekomstverhalen te vangen en dan met name in de instrumentale stukken op de plaat. Daarnaast staan er een paar pakkende liederen op: I Wouldn't Want To Be Like You, Breakdown, Don't Let It Snow en Day After Day (The Show Must Go On). Prijspakker is echter de opener: het titelnummer. In 2007 kwam er een mooie remaster uit en die kocht ik (pas) op 10 februari 2009. Daarop staan ook nog wat vroege demo's, maar ook een lange en prachtige instrumentale suite The Naked Robot.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 13 mei 2022 @ 20:05:15 #3
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204736647
bazbo cd1813: The Allan Parsons Project - Pyramid



Pyramid is het derde album van The Alan Parsons Project (die staat bij de P van Parsons en niet van Project) en komt oorspronkelijk uit 1978. Opnieuw een conceptalbum, maar dit keer niet rondom een boek. De pyramides van Giza vormen het centrale thema. Opnieuw trekken Parsons en Woolfson en groot blik met grote muzikanten open. Zo horen we naast David Paton, Stuart Elliott, Ian Bairnson, Eric Woolfson, Duncan Mackay en het complete orkest en koor onder anderen de stemmen van Dean Ford, Colin Blunstone, Lenny Zakatek en John Miles. Hoe vakkundig de muzikanten, hoe knap de productie ook weer is; helaas is het materiaal compositorisch niet zo heel indrukwekkend, vind ik. Opener Voyager en het daarop volgende What Goes Up ... zijn nog zeer sterk, daarna blijft het materiaal - met uitzondering van de instrumentale In The Lap Of Gods - niet zo in den kop hangen als op de twee vorige platen. Maar dat kan aan mij liggen. In 2008 kwam er een remaster van het album en die kocht ik pas op 9 januari 2017. Daarop weer een en ander aan extra's, waaronder veel demo's en ruwe mixen, plus een instrumentale suite van de drie openingsstukken.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_204742450
Goeie topic titel ^O^
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  Redactie Frontpage zondag 15 mei 2022 @ 20:48:40 #5
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204764632
bazbo cd1814: The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card



Als ik een album van The Alan Parsons Project moet opnoemen dat van voor naar achter helemaal snor zit, dan is dit het eerste dat bij me op komt. The Turn Of A Friendly Card verscheen in 1980 en is zoals de titel doet vermoeden wederom een conceptplaat, dit keer handelend over gokken en de effecten van gokverslaving. Parsons en Woolfson trekken op alle fronten alles uit de kast: compositorisch is dit een zeer sterk album, qua arrangementen, orkestraties en studiotechniek (het is 1980) lik je je vingers af en de heren weten zich omringd met een team studiomuzikanten die z'n wiedeweerga niet kent: Elliot, Bairnson en Paton zijn er weer en aan zangers dit keer ook geen gebrek (Woolfson, Elmer Gantry, Lenny Zakatek en de prachtstem van Chris Rainbow). Het album opent al gelijk monumentaal met de fanfare die May Be A Price To Pay start. Daarna drie schitterende songs: Games People Play, Time en I Don't Wanna Go Home. Plaatkant twee begint met de instrumental The Gold Bug, geďnspireerd op het gelijknamige verhaal van Edgar Allen Poe en het had niet misstaan op het album uit 1976 dat geheel aan Poe is gewijd. Hoogtepunt van de elpee is de dik een kwartier durende songsuite The Turn Of A Friendly Card. Het is Chris Rainbow die de mooie melodie van het thema mag zingen en daarna komen drie delen (waaronder het pakkende Snake Eyes en de goede song Nothing Left To Lose) om te eindigen met een reprise van het thema. We hebben hier een vinylversie in de kast staan die De Vrouw kocht ergens begin jaren zeventig, aangestoken door een huisgenoot die 'm had. In 2008 kwam er een remaster op cd en die kocht ik op 13 mei 2011. Het moge duidelijk zijn: de muziek van APP is gemáákt voor de cd en de albums behoorden destijds ook tot de eerste die op cd verkrijgbaar waren. Deze remaster uit 2008 klinkt ook weer geweldig en bovendien krijgen we een zwikkie extraatjes: dit keer zeven demo's, backing tracks en ruwe mixen die niet zo heel veel toevoegen. Maar het gaat om de plaat zelf en die is fenomenaal.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_204786589
Nou hier ook maar weer eens een album posten dan. Nieuwe aanwinst:

Otoboke Beaver - Super Champon.

Japanse all female punk/hardcore band. Lekker raggen in de stijl van Boredoms en zo. En ook gewoon geweldig leuk :Y

https://www.youtube.com/shorts/tRVyCRyMPZ0
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  Redactie Frontpage donderdag 19 mei 2022 @ 08:05:36 #7
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204796664
bazbo cd1815: The Alan Parsons Project - Eye In The Sky



De commerciële doorbraak komt dan in 1982 met dit album. Op het eerste gezicht en gehoor geen conceptalbum, maar schijn bedriegt. Het gaat over verbinding en combinaties en dan vaak tweetallen (Eye In The Sky, Gemini, Silence And I, Old And Wise), maar misschien maak ik dat er zelf van. Productioneel zitten Woolfson en Parsons op de toppen van hun kunnen; er staan ook een paar dikke hits op de plaat: het door Woolfson gezongen titelnummer, het stuiterende Psychobabble en de megakwijler Old And Wise (waarin oud-Zombies Colin Blunstone komt hijgen). Zeer beroemd zijn de twee instrumentaaltjes Sirius (dat de plaat opent) en Mammagamma: beide worden vaak gebruikt in reportages/documentaires of bij sportgelegenheden. Het bombastische Silence And I laat de perfecte mix van pop, prog en klassiek horen en is misschien wel een van de allersterkst uitgewerkte stukken van het project. De rij met pakkende liederen is grandioos, misschien dat een of twee op de plaat staan die niet zo passend zijn of goed werken. De batterij muzikanten en zangers is weer uitgebreid; vooral de zangers maken indruk: Woolfson, Chris Rainbow, Lenny Zakatek, Elmer Gantry en eerder genoemde Colin Blunstone. Ik had de elpee al halverwege de jaren tachtig en een remaster (uit 2007) staat sinds 20 januari 2012 in de kast. Daarop ook weer een boel extra': twee demo's, twee songversies waarop Woolfson de zang doet en twee lange suites (de instrumentale The Naked Eye en Eye Pieces met alleen het orkest). Zeer mooi mensen. Na Eye In The Sky vond ik het werk van The Alan Parsons Project te lichtvoetig en poppy worden en daarom is dit de laatste in het rijtje.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 19 mei 2022 @ 12:12:04 #8
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204798525
bazbo cd1816: Jaco Pastorius - Jaco Pastorius



Op zijn eerste soloalbum (uit 1976) laat Jaco Pastorius horen hoe goed zijn basspel in allerlei stijlen past. Smooth jazz, big band, bop, funk, u noemt het maar op. De wat poppier kant of die zijde van hem die is te beluisteren bij Joni Mitchell komt hier minder aan de orde en dat is maar goed ook, want ondanks de waaier van invloeden en stijlen is dit album toch een geheel. Pastorius weet zich omringd met vele groten der jazzaarde: Narada Michael Walden, Lenny White, Don Alias, The Brecker Brothers, David Sanborn, Wayne Shorter en Herbie Hancock. Daarnaast horen we in sommige stukken andere blazers en een complete strijkerssectie. Het is maar wat er voor de compositie nodig is. Daaronder ligt dan de basis: Pastorius' vloeiende lijnen die, hoewel virtuoos, altijd ten dienste staan van de muziek. Zeer gaaf. Ik heb hier een remaster uit 2000 die ik kocht op 28 december 2017 en die met twee bonusstukken nog weer dik een kwartier extra heeft. Met grote regelmaat trek ik deze uit de kast.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 19 mei 2022 @ 20:37:14 #9
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204804211
bazbo cd1817: La Pat - Eine Frau Für Die Liebe



Ik weet niet eens meer waar of wanneer of in welke omstandigheden ik dit voor het eerst hoorde. Het zou kunnen zijn dat er een reportage op televisie was begin 1990 over het fenomeen La Pat en haar bijzondere album uit 1989. Wel weet ik dat ik toen op 22 maart 1990 naar de winkel ging en het album kocht. Achter La Pat gaat de (toen) jonge muzikante en zangeres Patty Trossčl schuil. In het dagelijks leven is ze een wat schuchtere dame, maar als ze de pruik van La Pat opzet dan speelt ze de rol van dominante vrouw. La Pat maakt piep-en-knor-muziek die zo uit het oeuvre van Kurt Weil of Tom Waits had kunnen komen. Ze kreunt, krijst en zingt in het Duits, Frans, Engels, Italiaans, koeterwaals en alles daartussenin. Qua instrumentarium is het ook zeer divers: piano, orgel, harmonium, blazers, gitaar, strijkers, bespeeld door verschillende muzikanten. Meest in het oor springend zijn Carel Kraaijenhof op bandoneon en een speciale rol is weggelegd voor het draaiorgel De Arabier. La Pat zelf speelt piano, harmonium, accordeon, harmonica, synthesizer en percussie. Ook tekent ze voor de composities en de teksten, al krijgt ze bij dat laatste af en toe hulp van Tosca Niterink. Het album heeft zelfs een hitje (Keukenhof). Tijden niet beluisterd en nu ik het weer hoor, krijg ik diezelfde kriebels als in 1990: ik wil méér van dit!

Zoekend op YT naar materiaal van dit album (niet te vinden), stuit ik op drie clips die Erwin Olaf heeft gemaakt voor een tv-special, uitgezonden door de VPRO in maart 1990. Aha!




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 20 mei 2022 @ 20:45:43 #10
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204814421
bazbo cd1818: La Pat - La Gabbia D'Oro



Twee jaar later komt La Pat met een godverdomde opera! 'An opera by Patty Trossčl in co-operation with Peter van Hintum', staat er op de hoes. Ik koop 'm op 30 januari 1992 als hij net uit is en ben bijzonder aangenaam verrast. Ik vond de Waits- en Dreigroschenoperachtige liedjes van de voorganger zeer sterk, maar dit is een grote stap verder. Geen lichte kost: La Pat schotelt ons een verhaal voor dat ze zingt in het Italiaans (ik heb geen flauw idee waar het over gaat), begeleid door een heus orkest, waarin de naam van bassist Greg Cohen opvalt. Die man kennen we van zijn werk met jawel Tom Waits. Wederom is Carel Kraaijenhof er met zijn trekzak. Peter van Hiltum helpt met het componeren van enkele delen en speelt accordeon, harmonium, piano en percussie. De hoesfotografie is van Erwin Olaf. La Pat zelf speelt accordeon en fluit en zingt de sterren van de hemel. Zeer bijzonder album dat ik ook al in geen tijden heb beluisterd.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 21 mei 2022 @ 20:08:08 #11
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204823234
bazbo cd1819: La Pat - Gevleugelde Donna



Ik hoor (na La Gabbia D'Oro) een tijdje niets meer van La Pat. Of het moet zijn dat ze de muziek maakte bij de film Theo en Thea en het tenenkaasimperium. In 1996 en volgens mij op 8 oktober van dat jaar, zie ik in schouwburg Orpheus hier in ons zo majestueuze Apeldoorn de voorstelling Gevleugelde Donna. La Pat zingt daarin tweeëntwintig liederen, begeleid door een kwintet muzikanten, aangevoerd door Robert van der Tol en Tiedo. Ik herinner me er weinig van, alleen dat ik het zeer sfeervol vond allemaal. Volgens mij kocht ik die avond de bijbehorende cd, waarop veertien liederen uit de voorstelling, vertolkt door nagenoeg hetzelfde gezelschap. Chansons, aria's, walsen, liederen in het Frans, Engles, Italiaans en Nederlands. Het merendeel van de muziek en teksten is van Patty Trossčl zelf. Er zijn uitzonderingen, zo is er Pauline's Aria, uit de opera Pique Dame van Tsjaikovsky. Het is echte theaterluistermuziek en dat verklaart misschien waarom ik dit album zo goed als nooit uit de kast trek. Na dit album maakt La Pat nog drie platen (in 2002, 2007 en 2017), maar die zijn compleet aan mijn aandacht ontsnapt.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 22 mei 2022 @ 10:25:01 #12
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204827517
bazbo cd1820: Tony Patterson & Brendan Eyre - Northlands



Over deze twee gasten weet ik niet zo veel te vertellen. Ik ken hun werk niet. Het moet begin mei 2017 geweest zijn dat ik ergens een recensie las van dit album en ik kocht het op 19 mei 2017. Beide heren zijn multi-instrumentalist op toetsen en gitaren en krijgen hulp van allerlei muzikanten waarvan Steve Hackett en broeder John Hackett de meest opvallenden zijn. Op Northlands krijgen we melodieuze en prachtige prog te horen, die het houdt tussen Pink Floyd en Genesis. Een van beide heren heeft ook nog eens een stem die qua timbre veel weg heeft van Peter Gabriel, dus dat is helemaal bonus. Het album opent met de lange suite Northbound en daarna komen nog eens acht schitterende instrumentale en vocale stukken, die niet hadden misstaan op een van de eerste vier soloplaten van Gabriel. Toch heeft de muziek van het duo vooral heel veel eigens en is het gewoon machtig mooi.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 24 mei 2022 @ 11:36:09 #13
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204846748
bazbo cd1821: Pauw - Macrocosm Microcosm



Zaterdag 31 oktober 2015. Ik zit midden in een Zappafestival, dat ik zelf mede heb georganiseerd. In de middag was er al allerlei muziek in het café alwaar alles plaats vindt en nu is er dan even eetpauze. De lokale, nationale en internationale bezoekers gaan in de saaie straten van ons zo majestueuze Apeldoorn op zoek naar wat eetbaars. Ik wandel met een paar lui naar de plaatselijke platenwinkel, gesitueerd in herenmode-, kappers- en horecazaak Mansion 34 en we komen precies op tijd. In de kale kelder speelt een bandje de meest aanstekelijke psychedelische spacerock die je je maar kunt bedenken. Gierende gitaar, beukende bas, dreunende drum, ijle zang en heerlijk zweverige toetsenpartijen. Blijkt dat het bandje net een debuutplaat uit heeft en op promotour langs platenwinkels is. Het concertje duurt nog geen drie kwartier, maar ik ben diep onder de indruk en koop het plaatje boven in de winkel. Op Macrocosm Microcosm staat de meest aanstekelijke psychedelische spacerock die je je maar kunt bedenken met gierende gitaar, beukende bas, dreunende drum, ijle zang en heerlijk zweverige toetsenpartijen. Opener Memories is de eerste single en laat gelijk goed horen wat de bedoeling is. Daarna volgen nog acht soortgelijke stukken en allemaal even sterk. Plaatje al een tijdje niet gehoord en nu krijg ik er opnieuw kippenvel van. Onhollands goed, dit. Hebben die gastjes daarna nog dingen gemaakt, eigenlijk? Niet dat ik weet. Als Macrocosm Microcosm hun enige wapenfeit is, dan verdienen ze een eervolle vermelding!




En vooruit: hier twee plaatjes van het concertje op 31 oktober 2015:


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 24 mei 2022 @ 20:41:04 #14
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204852878
bazbo cd1822: Penguin Cafe Orchestra - Music From The Penguin Cafe



Dit album verscheen voor het eerst in 1976 in de tiendelige serie op Eno's Obscure label. De opnames zijn gemaakt tussen 1974 en 1976. De muziek is van de hand van Simon Jeffes, een Brits componist, muzikant en arrangeur. Hij maakte naam met zijn composities voor anderen, het meest in het oor vallend is een compositie die de Canterbury band Caravan speelde op 28 oktober 1973 met het New Symphonia orkest (zie aldaar, dik anderhalf jaar geleden). Het stuk Introduction is al een bijzonder werk: melodisch, ritmisch en qua arrangement. Een jaar eerder, in 1972, overkwam Jeffes iets wat zijn leven veranderde. Hoe dat ongeveer in zijn werk ging, daarover plaatste ik vandaag precies tien jaar geleden hier op FOK! een verhaal. Dat verhaal lees ik tot op de dag van vandaag af en toe op het podium voor en dan introduceer ik het als volgt: 'Dit verhaal is een eerbetoon aan de componist en muzikant Simon Jeffes, u welbekend. Jeffes werd geboren op 19 februari 1949 in Crawley, Sussex en maakte tijdens zijn leven een aantal ingrijpende gebeurtenissen mee. Op 11 december 1997, bijvoorbeeld. Toen ging hij dood. Hersentumor. Dit verhaal vertelt over een andere bijzonder gebeurtenis, die de directe aanleiding was dat hij zijn bijzondere muziek ging componeren en zijn bijzondere ensemble ging formeren. Dit verhaal heet dan ook: Slechte vis.' Jeffes was op dat moment wat teleurgesteld geraakt in de vaststaande en saaie structuren van de klassieke en muziek en in de grenzen aan de rock en pop. Hij raakte geďnteresseerd in de mogelijkheden en relatieve vrijheid van de folkmuziek en formeerde zijn Penguin Cafe Orchestra. Aanvankelijk was het een kwartet en op dit debuutalbum horen we Helen Leibman (cello), Gavin Wright (viool), Steve Nye (elektrische piano) en Jeffes (piano, gitaar, ukelele, percussie). Jeffes heeft alle muziek op de elpee geschreven. Het is melodieus, hypnotiserend en vreemd. Ik vind het schitterend. Ik maakte pas kennis met de muziek van het PGO in 1995. Nog altijd probeer ik alle albums van het ensemble te bemachtigen. Het schiet niet op. Een remaster van Music From The Penguin Cafe verscheen in 2008 en die kocht ik op 2 januari 2018.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 25 mei 2022 @ 07:18:49 #15
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204855674
bazbo cd1823: Penguin Cafe Orchestra - Union Cafe



Dit is het zevende album van PGO en het verschijnt in 1993. Ik mis er dus vijf (uit 1981, 1983, 1984, 1987 en 1988). Geeft niet, komt nog wel. Waarom ik geen haast heb, komt ook nog. Op Union Cafe is PGO een volwaardig orkest en groot ook. Tientallen muzikanten leveren een bijdrage en er zitten - naast oudgedienden Helen Liebman en Gavin Wright - wat bekende namen tussen: Ian Maidman, Wilf Gibson, Nigel Kennedy, Geoffrey Richardson, Nana Vasconcelos en Annie Whitehead. De muziek is alleen maar melodieuzer en hypnotiserender geworden. Al in de jaren tachtig ontwikkelde Simon Jeffes die perfectie muziek voor zijn imaginaire café waar iedereen mag zijn en zich kan laten meevoeren door zijn vloeiende muzikale gedachtelijnen. Op Union Cafe staan een paar van die typische PGO-stukken die we kunnen zien als de 'hits' van de band. Een bijzondere vermelding maak ik van het stuk Cage Dead. Jeffes maakt een waanzinnige compositie op basis van de volgorde van akkoorden C-A-G-E D-E-A-D. En zo staan er heel veel meer pareltjes op. Ik heb het album pas sinds 29 oktober 2018 in huis, als ik de remaster uit 2017 aanschaf. Dik vijf kwartier wonderbaarlijke muziek.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 26 mei 2022 @ 10:12:11 #16
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204869152
bazbo cd1824: Penguin Cafe Orchestra - Concert Program



Het is juni 1995 en ik lees in het reclameblaadje van de plaatselijke platenwinkel een korte recensie van dit album. Zonder ook maar ooit iets te hebben beluisterd koop ik Concert Program op 28 juni 1995. Sindsdien is de dubbelcd regelmatig in mijn huis te horen. Op het album staan opnamen van een concert dat PGO geeft in de Wool Hall in Beckington, Somerset op 23 juli 1994. Het PGO is dan een wat compacter ensemble bestaande uit tien muzikanten, waaronder - naast Simon Jeffes - onder andere Helen Liebmann, Ian Maidman, Geoffrey Richardson en Annie Whitehead. Het is een schitterend concert met uitvoeringen van stukken uit het gehele oeuvre tot dan toe. De opnamen zijn gemixt in de Real World studio en de mixer heeft ervoor gekozen dat het publiek niet te horen is. Dat maakt dat dit klinkt als een studioplaat. Niettemin: kippenvel her en der. Welkom in de wondere wereld van het denkbeeldige Penguin Cafe. Jeffes heeft een perfecte versie van zijn PGO gevonden en het is triest dat hij ons hierna niet verder heeft mogen verblijden met nieuwe composities.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 26 mei 2022 @ 11:50:07 #17
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204870094
bazbo cd1825: Penguin Cafe Orchestra - A History



Simon Jeffes trekt met zijn Penguin Orchestra vanaf 1976 de wereld over om de bijzondere muziek te laten horen. In de loop van de jaren verandert het ensemble en het oeuvre, maar wat blijft is de kracht van de muziek om beelden op te roepen. 'Deze muziek wil zo graag gespeeld worden,' zegt Jeffes er zelf in meerdere interviews over. Ook legt hij uit dat hij bij het componeren zich laat leiden door intuďtie en toeval: zo lang het in zijn oren goed klinkt, is het ook goed. Daarom is het des te opvallender dat veel van zijn materiaal zo 'perfect' klinkt. Tegelijkertijd laat Jeffes zich inspireren door invloeden van muziek van over de hele wereld: de Afrikaanse, Oosterse en Zuidamerikaanse ritmes en melodieën liggen er niet bovenop, maar als je de lagen afpelt openbaren ze zich. Anderzijds blijft het PGO klinken als een sympathiek neoklassiek combootje. Belangrijker is dat Jeffes in staat blijkt om juwelen van melodieën te maken en wat mij betreft zijn Oscar Tango en vooral Southern Jukebox Music goede voorbeelden van de vele kippenvelmomenten. Een tijdje was Telephone And Rubber Band zijn 'bekendste nummer'. Tijdens een van de vele reizen met het PGO wandelt Jeffes door de straten van Kyoto en in een berg afval vindt hij een oud harmonium; een dag later heeft hij Music For A Found Harmonium paraat, een stuk dat in de loop van de jaren door veel folkartiesten wordt opgepakt en deel gaat uitmaken van de klassieke verzameling jigs. Na het overlijden van Simon Jeffes in 1997 is het een tijdje stil. Sinds 2001 is het zoon Arthur Jeffes die de muzikale erfenis van zijn vader voortzet; met zijn Penguin Cafe vertolkt hij zowel de muziek van zijn vader als zijn eigen nieuwe muziek (in hetzelfde genre) over de gehele wereld. In 2001 verschijnt ook een dikke doos A History met daarin vier cd's met daarop ruim vijf uur muziek van het Penguin Cafe Orchestra, afkomstig van zowel de studio- als de liveplaten en van een paar obscure EP's. Ik kocht deze verzameling op 7 mei 2012. Bijna het hele oeuvre staat erop, vandaar dat ik niet zo'n enorme haast heb om alle reguliere albums aan te schaffen. Maar hebben moet ik ze. Bij het voor de zoveelste keer beluisteren van deze collectie raak ik voor de zoveelste keer gebiologeerd door het leven en werk van Simon Jeffes en kan ik niet anders dan voor de zoveelste keer tot de conclusie komen wat een meester deze man was...




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 27 mei 2022 @ 17:25:36 #18
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204882610
bazbo cd1826: Perfect Beings - Perfect Beings II



Intrigerende band uit Los Angeles. Ryan Hurtgen (zang, piano), Johannes Luley (guitaren), Jesse Nason (keyboards) en Ben Levin (drums) formeren in 2012 Perfect Beings. Het debuutalbum Perfect Beings uit 2014 gaat compleet langs mij heen. Ik lees pas iets over de band bij het verschijnen van het tweede album Perfect Beings II eind 2015. Ik ben benieuwd en schaf dat album aan op 25 januari 2016. Vanaf het openingsstuk Mar Del Fuego weet ik dat het goed zit: aantrekkelijke prog zonder dat het er heel dik bovenop ligt. Soms lichtvoetig, dan weer wat zwaarder met zo'n heerlijk uitwaaierende Moogsolo. Pakkende zanglijnen, prima instrumentale passages en wat al dies meer. Vooral The Love Inside, het enige wat langere stuk, is wat al dies meer. En dan is daar nog de single en ballad (hoewel) Rivermaker. Zeer fijn album, misschien wat onopvallend in de kast, maar zeker de moeite waard!




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 27 mei 2022 @ 21:25:51 #19
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204885043
bazbo cd1827: Perfect Beings - Vier



Het derde album van Perfect Beings heet Vier. Je verzint het niet. De titel slaat dan ook niet op het hoeveelste album van de band het is; de titel slaat op wat de band voor ogen stond toen ze deze plaat maakte. Doel was een net zo legendarische dubbelelpee te maken als The Lamb Lies Down On Broadway, Tommy of Tales From Topographic Oceans. En dan vooral zo'n laatste. Vier plaatkanten met op iedere plaatkant één samenhangend stuk. En dan ook nog eens zodanig, dat die vier lange stukken zó samenhangen, dat het weer één geheel wordt. 'Enter the centre' is dan ook het centrale zinnetje dat her en der op deze plaat terug komt. Wat we op Vier voorgeschoteld krijgen, zijn vier lange stukken, ieder weer opgedeeld in vier of vijf kortere delen. Muzikaal gezien gaat het heel veel verschillende kanten op: van verstilde stukjes tot uitbundige prog, van eenvoudige instrumentatie tot weelderige arrangementen en van simpele melodieën tot complexe passages. Niet iets dat het geheim gelijk bij de eerste luisterbeurt prijsgeeft, maar na meerdere keren draaien ontvouwt zich een ongekende pracht. Het is dan ook bijzonder jammer dat de band na dit album (dat verscheen begin 2018 en ik gelijk kocht op 22 januari 2018) en enkele concerten ermee ophield. Het was gewoon te kostbaar; een dergelijke productie componeren, opnemen en produceren, plus vervolgens promoten en ermee touren kost veel meer dan dat de verkoop van platen en concertkaartjes oplevert. Het was het kwartet gewoon niet gelukt om een goede marketing op poten te zetten. Perfect Beings bestaat niet meer, maar Vier blijft fier overeind. Meesterwerk.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 28 mei 2022 @ 20:44:17 #20
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204893762
bazbo cd1828: Brendan Perry - Eye Of The Hunter



Brendan Perry is de mannelijke helft van Dead Can Dance. Ik heb geen platen van Dead Can Dance. Wel eens wat gehoord, maar tot mijn schande nooit verder in verdiept, want ik vond het bijzonder mooi. Als Brendan Perry in 1999 zijn eerste soloplaat uitbrengt en ik er ergens een recensie over lees, ga ik naar de winkel en koop ik het album. De precieze aankoopdatum weet ik niet, want in dit geval heb ik geen stickertje met de datum erop in het doosje geplakt of ik de sticker is om een of andere reden verdwenen. Ik houd het even op 2 oktober 1999 en waarom, dat hoort u later. Eye Of The Hunter is een schitterend album waarop sterke melodieën, spaarzame instrumentatie en de ietwat zeurderige stem van Perry de boventoon voeren. Bovendien is de muziek traag. L-a-n-g-z-a-a-m. En wel zonder dat het saai wordt. Het is of je in een kerk of kapel bent en de etherische en hypnotiserende muziek om je heen klinkt, zonder dat je weet waar het vandaan komt. Of zo. Weet ik ook veel. In mijn oren zijn Voyage Of Bran, Medusa en I Must Have Been Blind de mooiste stukken, maar eigenlijk moet je de acht werken op dit album (slechts veertig minuten) van voor naar achter tot je nemen. Wedden dat je adem te kort komt?




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 28 mei 2022 @ 20:48:19 #21
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204893803
bazbo cd1829: Brendan Perry - Voyage Of Bran



Deze promo cd-single heb ik sinds 2 oktober 1999. Ik vermoed dat ik hem in mijn plaatselijke platenwinkel cadeau kreeg bij de aanschaf van het album Eye Of The Hunter (zie boven). Op het plaatje staat slechts één stuk: Voyage Of Bran, waarin de titel van het album klinkt. Het is de albumversie, dus behalve dat dit een van de mooiste stukken van het album en het promootje een leuk hebbeding is, is-ie geheel overbodig.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 29 mei 2022 @ 20:41:35 #22
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204908150
bazbo 1830: The Persuasions - Frankly A Capella - The Persuasions Sing Zappa



The Persuasions zijn een zwikkie Amerikanen die al bestaan sinds de aarde begon. De groep formeerde in 1962 en begon onder leiding van Jerry Lawson langzaam een repertoire te ontwikkelen van allerlei gospel, soul en doowopmuziek, die de heren zongen zonder muzikale ondersteuning. Eind van dat decennium kwamen ze onder de aandacht van ene Frank Zappa. Zappa was helemaal lijp van doowopmuziek en hij produceerde het debuutalbum van The Persuasions: Acapella. In 1970 stonden The Persuasions af en toe in het voorprogramma van Zappa. Daarna gingen de acapellajongens hun eigen weg en ze maakten nog vele albums. In 1992 zongen ze in Zappa's Universe, het bijzondere eerbetoon van allerlei muzikanten aan Zappa's werk dat plaatsvond ergens in NYC (The Ritz, meen ik even zo uit mijn hoofd). Daar zongen ze met hun zwarte gospelstemmen heerlijk godslasterlijke liederen als The Meek Shall Inherit Nothing. Dat doen ze in 2000 nog een keertje over als Franklly A Capella verschijnt. Ik koop de plaat gelijk op 28 mei van dat jaar. Op het album zingen de heren slechts Zappa. Veel uit de tijd dat Zappa zelf ook gospel- of doowopachtige dingen maakte, maar ook opvallender stukken als Find Her Finer en You Are What You Is. Gasten zijn er ook: Bruce Fowler (trombone) in Cheap Thrills, Robert Martin (zang) in Love Of My Life en Mike Keneally (gitaar) in My Guitar Wants To Kill Your Mama. In afsluiter Tears Began To Fall (uit 1970 en dat The Persuasions dus hebben gehoord tijdens hun concerten met The Mothers) komen de drie gasten nog eens opdraven. Zeer fijn album (als je van acapellapspul en/of Zappa houdt) dat we hier met enige regelmaat door de woonkamer knallen en dan keihard meebrullen.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator maandag 30 mei 2022 @ 11:20:24 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204912641
Nog ~2 maandjes en dan kunnen mijn LPs en CDs weer uit hun doos, ik mis ze wel... ;(
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage maandag 30 mei 2022 @ 18:52:45 #24
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204916325
quote:
88s.gif Op maandag 30 mei 2022 11:20 schreef Bosbeetle het volgende:
Nog ~2 maandjes en dan kunnen mijn LPs en CDs weer uit hun doos, ik mis ze wel... ;(
*O* Kijk er al naar uit! *O*

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_204916901
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:44 schreef bazbo het volgende:
bazbo cd1828: Brendan Perry - Eye Of The Hunter

[ afbeelding ]

Brendan Perry is de mannelijke helft van Dead Can Dance. Ik heb geen platen van Dead Can Dance. Wel eens wat gehoord, maar tot mijn schande nooit verder in verdiept, want ik vond het bijzonder mooi. Als Brendan Perry in 1999 zijn eerste soloplaat uitbrengt en ik er ergens een recensie over lees, ga ik naar de winkel en koop ik het album. De precieze aankoopdatum weet ik niet, want in dit geval heb ik geen stickertje met de datum erop in het doosje geplakt of ik de sticker is om een of andere reden verdwenen. Ik houd het even op 2 oktober 1999 en waarom, dat hoort u later. Eye Of The Hunter is een schitterend album waarop sterke melodieën, spaarzame instrumentatie en de ietwat zeurderige stem van Perry de boventoon voeren. Bovendien is de muziek traag. L-a-n-g-z-a-a-m. En wel zonder dat het saai wordt. Het is of je in een kerk of kapel bent en de etherische en hypnotiserende muziek om je heen klinkt, zonder dat je weet waar het vandaan komt. Of zo. Weet ik ook veel. In mijn oren zijn Voyage Of Bran, Medusa en I Must Have Been Blind de mooiste stukken, maar eigenlijk moet je de acht werken op dit album (slechts veertig minuten) van voor naar achter tot je nemen. Wedden dat je adem te kort komt?




:Y
Als Dead Can Dance liefhebber moet ik hier wel een duimpje omhoog geven! Ik kende zijn solowerk niet, maar het klinkt vertrouwd in m'n oren. Maar.....Lisa Gerrard's stem hoor ik liever moet ik bekennen Ze treden nog steeds op las ik net.
  Redactie Frontpage dinsdag 31 mei 2022 @ 08:21:52 #26
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204920042
O en ik heb plankje 28 gedraaid; nu op naar plankje 29.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 1 juni 2022 @ 14:16:52 #27
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204932826
bazbo cd1831: PFM - The Manticore Studio Albums 1973-1977 - Photos Of Ghosts



Premiata Forneria Marconi is niet te onthouden en uit te spreken, dus is deze Italiaanse band beter bekend onder de naam PFM. De groep ontstond in 1970 en hun debuutalbum Storia Di Un Minuto verscheen in 1972. Wereldberoemd in heel Italië waren ze en het was in de euforie van het tweede album Per Un Amico (ook uit 1972) dat er iets gebeurde. Een andere progband, genaamd Emerson Lake & Palmer, was in 1972 op tournee en deed ook Italië aan. Greg Lake hoorde muziek van PFM en was daar dusdanig van onder de indruk dat hij aanbood de band wereldwijd op het ELP-label Manticore uit te brengen. Eén voorwaarde: weg met dat Italiaans en zingen in het Engels. Lake schoof Peter Sinfield naar voren voor alternatieve teksten in het Engels. Photos Of Ghosts is dus gewoon Per Un Amico, maar dan gezongen in het Engels. Niet dat er echt heel veel zang op de plaat staat. Photos Of Ghosts is een sterke progplaat, wel typisch Italiaanse prog en ik vind het moeilijk om te omschrijven wat dat precies is. Als ik de lyrische melodieën en de vele wisselende tempi en atmosferen benoem, dan geldt dat voor de meeste prog. Wat maakt Italiaanse prog Italiaanse prog. Ik heb geen precies idee. Luisteren en ondergaan, zou ik zeggen. Opener River Of Life zet de toon, Celebration is een feest en Il Banchetto is een kaleidoscopische mix van allerlei fragmenten en stijlen en daarmee het meesterwerk van het album. Photos Of Ghosts zit in een mooi doosje, samen met de andere drie platen die PFM uitbracht op het Manticore-label. Dat doosje verscheen in 2018 en ik kocht 'm gelijk op 17 december van dat jaar, waarmee ik de vier sterkste en meest relevante platen van PFM in één klap in huis had.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 2 juni 2022 @ 05:58:56 #28
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204939131
bazbo cd1832: PFM - The Manticore Studio Albums 1973-1977 - The World Became The World



The World Became The World is dan het tweede internationale album; de Italiaanse versie is getiteld L'Isola Di Niente. De muziek lijkt nog wat complexer dan de voorganger en er zitten ook invloeden uit de jazzrock in. Deze Engelstalige versie uit 1974 wijkt behalve in taal nog verder af dan de Italiaanse: de volgorde van de stukken is geheel anders en er is een extra stuk in de vorm van de Engelstalige versie The World Became The World van de originele Italiaanse single Impressioni di Settembre.




:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 02-06-2022 07:20:37 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 2 juni 2022 @ 06:11:17 #29
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204939137
bazbo cd1833: PFM - The Manticore Studio Albums 1973-1977 - Chocolate Kings



Het derde 'internationale' album heet Chocolate Kings en verschijnt in 1975. Ik hoor de jazz fusion niet meer; het lijkt erop dat de band terug is naar het 'originele' proggeluid. Niet erg. Ook niet erg is de nieuwe zanger, die een wat doorleefder en doordringender stemgeluid heeft. Daarnaast kiest de band op Chocolate Kings om het Italiaans helemaal weg te laten en teksten slechts in het Engels te brengen; het zou beter passen bij de muziek. Er is dus geen oorspronkelijke Italiaanse versie. Wél is er voor de internationale markt een andere hoes. Schiet mij maar lek. Compositorisch zit het helemaal snor; het is een typische Italoprogplaat met vijf middellange composities vol afwisseling. En wat vooral goed is: de band heeft door dat hun oorspronkelijke naam Premiata Formeria Marconi voor die internationale markt onmogelijk is, dus presenteert ze zich vanaf dit album als PFM. Mooi zo.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 2 juni 2022 @ 07:12:12 #30
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204939326
bazbo cd1834: PFM - The Manticore Studio Albums 1973-1977 - Jet Lag



Het vierde en laatste PFM-album voor Manticore is Jet Lag. Het verscheen in 1977. Er zijn weer wat jazzinvloeden te horen, maar dat typisch Italiaanse proggeluid is gelukkig gebleven. De composities zijn wat compacter. Alles weer in het Engels, met uitzondering van Cerco La Lingua. Meest in het oor springend is het langere titelstuk. Verder vind ik het werk niet echt opvallend. Het is zeker niet slecht, de kwaliteit van het gebodene is hoog, maar om een of andere reden blijft deze wat achter dan de drie voorgangers. Na dit album ging de band verder bij andere platenlabels. Manticore was niet langer actief en dat had te maken met het uiteenvallen van Emerson Lake & Palmer die het label hadden opgezet. PFM zou nog een paar platen maken, toen een heleboel jaren stil liggen en is sinds een jaar of tien weer helemaal terug aan het progfirmament.




:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 02-06-2022 07:21:24 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 3 juni 2022 @ 19:48:35 #31
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204954050
bazbo cd1835: Anthony Phillips - The Geese And The Ghost



Anthony Phillips, wie kent hem niet? Na zijn vertrek uit Genesis - na het tweede album Tresspass in 1970 - gaat hij thuis zitten broeden op een soloalbum en zijn Genesisvriend Mike Rutherford komt hem helpen. Het proces van samen componeren, opnemen en mixen gaat niet zonder slag of stoot. Dan weer moet Rutherford voorrang geven aan zijn drukke tourschema met zijn band, dan weer blijkt een studio niet geschikt of wat dan ook. Hoe dan ook, het debuutalbum van Phillips verschijnt in 1977. Precies: hij heeft er zeven jaar over gedaan. Maar dan heeft hij ook wat. The Geese And The Ghost klinkt namelijk alsof hij zo van Genesis had kunnen zijn: van die lange voortkabbelende akoestische intro's en bijna middeleeuwse melodieën. Phillips en Rutherford tokkelen erop los, vooral in de mooie lange suites Henry: Portraits From Tudor Times en titelstuk The Geese And The Ghost. Voor twee vocale nummers komt ene Phil Collins opdraven; het zijn Collins' eerste opnamen waarin hij solo zingt. Verder is er hulp van John Hackett (broer van) op fluit en een heleboel orkestleden aan strijkers en blazers en wat al niet meer. Simon Heyworth doet de productie en de mix. In 2015 komt er een Deluxe Edition en die koop ik op 29 juni 2015 bij het verschijnen. De plaat heeft een prima remaster en hermix gekregen. Op het meegeleverde bonuscd'tje staan veel stukken in vroege of demoversie of in een andere mix. De in 1973 verschenen single Silver Song (die niet op het album staat) is met zowel de A- als B-zijde toegevoegd. En dan is daar nog een dvd met een surroundmix die ik toch maar eens een keer moet gaan beluisteren. Zeer mooie heruitgave van een zeer mooi album.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 3 juni 2022 @ 20:37:09 #32
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204954769
bazbo cd1836: The Pilgrims - Red



Ik koop Red op 21 mei 1993. Het boekje van de cd is gesigneerd door alle bandleden. Dat betekent dat ik de band ergens op die dag heb zien en horen spelen. Geen idee meer waar! Volgens mij was het niet in onze poptempel Gigant hier in ons zo majestueuze Apeldoorn, want dat huisde toen nog in het oude wiethol aan de Schoolstraat. Daar ben ik ook een boel keren geweest, maar niet bij The Pilgrims. Echt geen idee waar het dan wel geweest is. Zou het op het Jazz In The Woods, het pop & jazz festival geweest zijn? Nou ja, geeft ook niet. Wat wel geeft, is dat ik dit album dik vijfentwintig jaar niet heb gehoord. Want het is nog altijd een zeer sterke plaat. Die Reniet Vrieze heeft een mooie donkere doorleefde rockstem. De composities zijn ook prima. Geen kippenvel, maar uitstekend goed in elkander stekende muziek.

Belachelijk! Niets van dit album te vinden op YT, dus dan maar wat van de plaat live uit 1993:



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 5 juni 2022 @ 20:42:02 #33
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204971793
bazbo cd1837: The Pillbugs - Buzz For Aldrin



Sinds 26 mei 2008 heb ik dit dubbelalbum in de kast. In de jaren daarna heb ik hem met grote regelmaat gedraaid, maar de laatste jaren niet meer zo. Nu ik hem weer hoor, vraag ik me af waarom in godesnaam niet. Want wat een gestoord goede plaat is dit! The Pillbugs waren een Amerikaans kwartet dat vanaf 1991 al actief was. Er verschenen albums in 1998, 2003 en 2004. Buzz For Aldrin is hun vierde album en komt uit eind 2007. Wat maken de heren? Nou, een belachelijk goede soort psychedelische poprock, met heerlijk in het gehoor liggende melodieën en pakkende samenzang. Zelf speelt het vijftal gitaren, bas, toetsen, percussie en drums. Voor dit album schakelt de band gastmuzikanten in; zo horen we klarinet, trompet, trombone, fluit, viool, cello, harp en bij vlagen lijkt of er een heel orkest meedoet. Het had allemaal zo eind jaren zestig in elkaar gezet kunnen zijn. Ik hoor The Kinks, The Who, The Move en natuurlijk dat ene bandje ... hoe heten ze ook weer... o ja, The Beatles. In anderhalf uur tijd krijgen we maar liefst veertien liedjes met een kop en een staart voor de kiezen en ze zijn allemaal retesterk en ik zing ze allemaal zo mee. Grandioos. Minder grandioos is dat in 2008, het jaar dat de plaat beschikbaar kwam, bassist en zanger Mark Kelley overleed aan een zeldzame vorm van longkanker en dat was voor het achterblijvende kwartet reden om de Pillbugsbijl erbij neer te gooien.





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 6 juni 2022 @ 07:49:01 #34
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204973837
bazbo cd1838: The Pineapple Thief - What We Have Sown



The Pineapple Thief is het geesteskind van Bruce Soord, de Britse muzikant en liedjesmaker. Vanaf 1999 maakt hij met zijn bandje muziek (goh), aanvankelijk bij een klein label. De eerste acht jaar komt de band met een paar albums, die slechts door een select groepje volgers gewaardeerd worden. Het is tijd om een grotere stap te nemen, vindt Soord. Met What We Have Sown uit 2007 neemt hij afscheid van het label. Het is een plaat waarop zowel luchtige liedjes als wat uitgewerktere prog te horen is. Bij vlagen lief, bij andere vlagen stevig. Best heel aardig. Over het algemeen zijn de stukken redelijk compact; West Winds is uitgebreider en het titelnummer loopt met bijna een half uur nogal uit de hand. Mooi is het wel. Ik koop een ramaster uit 2018 op 1 juni van dat jaar. We krijgen ook nog eens drie bonusstukjes en daarmee zijn we in totaal vijf kwartier onder de pineapplepannen.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 6 juni 2022 @ 09:28:23 #35
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204974278
bazbo cd1839: The Pineapple Thief - Tightly Unwound



In 2008 zit The Pineapple Thief dan bij label K-scope. Tightly Unwound verschijnt in dat jaar. Soord maakt hetzelfde soort compacte progrock met her en der een wat langere compositie. De gelijkenis met het geluid van Porcupine Tree ten tijde van Absentia en iets later is opvallend. Toch geeft Soord zijn liedjes veel eigens mee en daarnaast is klinkt stem wat ijler. In 2016 kwam er een remaster van het album. Op een bonusplaatje staan de beide Dawn Raids EP's en nog wat bonusspul. Leuk allemaal, heel leuk. Ik kocht een herdruk (uit 2017) van deze remaster op 23 april 2018 en blijf erbij: die wat langer en breder uitwaaierende composities vind ik het mooist.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 6 juni 2022 @ 20:24:04 #36
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204979919
bazbo cd1840: The Pineapple Thief - Someone Here Is Missing



De opvolger van Tightly Unwound is dit album uit 2010. Negen redelijk compacte rockstukken in vijfenveertig minuten. Bij vlagen de beuk erin en bij andere vlagen wat rustiger. De band is nog slechts een trio; naast gitarist en zanger en componist en bandleider Bruce Soord horen we Jon Sykes op basgitaar en Steve Kitch op toetsen. Keith Harrison is gastmuzikant op drums. Ik kocht een remaster uit 2017 op 16 april 2018. Opnieuw extra materiaal: vijf stukken maar liefst, die volledig in het verlengde liggen van het album. Aardige plaat, sommige stukken kennen zo'n beetje dezelfde opbouw: liedje met rustig couplet en beukrefrein, rustige brug en opzwepende beukpassage aan het eind om dan terug te komen in het beukrefrein. Doet bij vlagen ook weer erg aan Porcupine Tree denken. Niet erg.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 8 juni 2022 @ 10:37:46 #37
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204991860
bazbo cd1841: The Pineapple Thief - Magnolia



Het album Magnolia uit 2014 is het eerste album van The Pineapple Thief dat ik koop. Op 25 juli 2016, welteverstaan. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo onder de indruk van deze plaat. Twaalf zeer korte en puntige rocksongs, die bij vlagen wel heel erg stevig zijn. Het is niet echt wat ik zoek. Van oud-collega's had ik altijd begrepen dat het luchtiger en symfonischer werk zou zijn. En dus kocht ik twee jaren later de drie albums die ik hiervoor heb gedraaid. Ik heb nieuwer werk ook niet meer gekocht, ook niet toen meesterdrummer Gavin Harrison zich bij het drietal Soord, Sykes en Kitch voegde. Nu ik Magnolia weer hoor, vind ik het zeker niet slecht, maar de Porcupine Treeinvloeden (zeker de latere steviger albums) druipen ervan af en die nadruk op de beukpassages ligt me gewoon niet zo. Toch staat er mooi spul op en ik vermaak me drie kwartier prima.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 8 juni 2022 @ 12:07:15 #38
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_204992709
bazbo cd1842: PinioL - Bran Coucou



Allemensen, beste mensen! Het is vrijdag 20 juli 2018 en ik bevind mij op het grote Zappafestival in Noordoost-Duitschland. Op de setlijst staat een band die PinioL heet. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar wat ik in het programmaboekje lees, wekt mijn interesse. PinioL is de samenvoeging van twee Franse bands, Poil en Ni, die zich beide bezighouden met deels geďmproviseerde, deels op de rekenliniaal uitgedachte herrierock. Als de twee bands samen spelen, dan staan er twee drumstellen, twee bassen, twee gitaren en een toetsenist op het podium. Zonder dat ik een noot van de groep heb gehoord, koop ik hun dan net verschenen cd Bran Coucou. Die avond laat, even na middernacht, sta ik voor het kleine podium. Het is donker en de eerste tonen doen wat ambient aan. Langzaam komen de instrumenten improviserend tot leven en alles mondt na tien minuten uit in een grandioze bak opzwepend lawaai. Orbite, kondigt de band het stuk af. Daarna vallen we direct in een gewelddadige portie mathrock die het komende anderhalf uur zal voortduren. Op het podium staat links het ene trio van drums, bas en gitaar, rechts het andere trio, met de toetsen in het midden. Ik ben enorm onder de indruk van het bizarre en complexe werk waarin de twee bands tegen elkaar in spelen. De muzikanten zelf gaan helemaal op in dat wat ze maken en stuiteren over het podium. Ik maak er niet alles van mee. Het is geweldig en geweldig goed, maar het is me na een dag festival gewoon te veel. Als ik thuis kom en het album draai, weet ik dat ik het niet vaak zal beluisteren. Het is echt een fenomenaal muzikaal avontuur, maar het vraagt alle aandacht. Soms heeft het veel weg van de latere King Crimson (gitaarmuur ŕ la Thrak en de gitaarmozaďeken). Er zijn ook dingen die ik niet zo vind, zoals de incidentele zang die wat rapperig aan doet, maar over het algemeen is dit een interessante plaat. Het album eindigt met voornoemde Orbite, orenschijnlijk een moment van rust maar zoals gezegd uitmondend in een lawine van lawaai. Heel fijn.




En hier een plaatje van de band op 20 juli 2018:


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 11 juni 2022 @ 07:31:04 #39
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205018944
bazbo cd1843: Bass Communion & Freiband - vl tones



Frans de Waard mailt in 2019 naar Steven Wilson met de vraag of hij een reeks opnamen kan sturen die mogelijk kunnen leiden tot een nieuw project. Wilson wil wel even kijken en horen wat de Belgische muzikant heeft gemaakt. De Waard, die onder veel artiestennamen opereert en al eerder met Wilson heeft samengewerkt, heeft geluiden uit een oude Casio-VL op zijn laptop bewerkt tot drones. Wilson is enthousiast, hoort mogelijkheden voor Bass Communion / Freiband, bewerkt de opnamen en stuurt die terug. Na een tijdje heen en weer sturen van allerlei stukken hoeft er nog slechts een volgorde en een hoesontwerp bepaald. Fotograaf Carl Glover doet z'n vertrouwde werk en het resultaat is weer een mooi boxje met abstract drone/soundscapewerk. Twee plaatjes vormen het reguliere album en daarop krijgen we geluidscollages die soms warm, soms koud, soms rustgevend en soms beklemmend zijn. Een derde plaatje is bijgevoegd met daarop wat outtakes en eerste mixen, waardoor de speelduur in totaal op drie uur komt. Heel fijn. Ik vind het doosje op 6 juni 2022 in een kraam tijdens een grote platenbeurs hier in de straten van het centrum van ons zo majestueuze Apeldoorn.

Geen losse stukken uit dit doosje te vinden op YT, maar wel de gehele plaatjes:



:Y

[ Bericht 3% gewijzigd door bazbo op 11-06-2022 19:39:54 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 11 juni 2022 @ 07:41:07 #40
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205018963
bazbo cd 1844: David Cross & Andrew Keeling - October Is Marigold - Electric Chamber Music vol. 3



David Cross is de afgelopen jaren hard aan het werk en brengt het ene album na het andere uit. De violist - ooit beroemd geworden door zijn twee jaar in King Crimson (1972-1974) - zoekt vooral de samenwerking met andere muzikanten. Andrew Keeling, bijvoorbeeld. Deze multi-instrumentalist (piano, gitaar, fluit), componist, arrangeur en muziekprofessor kennen we van zijn werk voor Robert Fripp (The Wine Of Silence), zijn eigen bandjes en ensembles en zijn studieboeken over de platen van King Crimson. October Is Marigold is al de derde samenwerking tussen beide heren. Wat ze op dit derde deel maken, grenst eerder aan neoklassiek dan aan pop of rock. Cross speelt elektrische viool en Keeling gitaar, piano en fluit. Soms is het elektronisch bewerkt, maar het blijft warm en klassiek aandoend. Verwacht geen Mozart of Beethoven of Bach, maar eerder werk uit de twintigste eeuw. Ik vind het prachtig. Het album verscheen begin 2022 en zo gauw ik ervan hoorde, bestelde ik het. Pas op 10 mei 2022 kon ik het ophalen en sindsdien is het plaatje bijna dagelijks in mijn speler te vinden.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 13 juni 2022 @ 08:59:00 #41
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205038664
bazbo cd1845: Bill Bruford's Earthworks - Complete



Ik heb natuurlijk het hele oeuvre van Earthworks al in de kast staan. Hele oeuvre? Nee, een enkele plaat ontbreekt nog: Earthworks Underground Orchestra. En die is in de winkel niet meer te krijgen. Nu heeft meneer Bruford in 2019 een doosje uitgebracht met daarin alle cd's van zijn jazzproject Earthworks. Afgelopen 17 mei vond ik dit doosje onder de kerstboom. Of nee, het was bij de verjaardagslunch. Naast alle reguliere albums zitten er ook een aantal dvd's met concertopnamen in. En het leuke is: van die dvd's staan de opnamen ook nog eens op cd. Twintig cd's en vier dvd's telt deze lijvige doos. Het meeste had ik dus al, maar het spul wat ik niet had is het aankoopbedrag dubbel en dwars waard. De doos geeft een prachtig overzicht van wat Bruford met zijn Earthworks heeft gemaakt. Wat halverwege de jaren tachtig begon als een jazzrockfusionband, waarin Bruford met zijn toen hypermoderne elektronische Simmons drums de ritmische akkoorden legde en de andere muzikanten daaroverheen konden improviseren, daar werd in de jaren negentig Eartworks een traditioneler jazzkwartet: Bruford legde zich meer toe op compositie en akoestische drums. Iain Bellamy, Django Bates, Patrick Clahar, Steve Hamilton en Tim Garland zijn (jonge) topmuzikanten met wie hij zich heeft weten te omringen. Zelf vind ik die elektronische periode erg geinig en dus is het jammer dat daarvan nog geen drie kwartier beeldmateriaal in de box is te vinden. Daar staat dan weer tegenover dat er een compleet concert uit 2002 in zit, dat nooit eerder uitgegeven is. De cd die laat horen hoe Bruford van een demo naar een uiteindelijke studioopname toe werkte is aardig, maar die zal ik niet zo veel (meer) draaien. En een verzamelalbum erin opgenomen (terwijl alles daarop al op de andere plaatjes te vinden is), is natuurlijk belachelijk. Nou ja. Voorlopig heb ik nog wel even lol van deze dikke doos en die eerdere cd's kan ik weer verstoppen op een plek ergens achter in een kast.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 13 juni 2022 @ 10:22:42 #42
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205039214
bazbo cd1846: Robert Fripp - Washington Square Church



Ja, die dikke Frippdoos Exposures ga ik niet kopen, hč. Ik ben niet helemaal debiel. Tweeëndertig discs vol met spul dat de geniale gitarist maakte in 1978 en 1979 in het proces waarin zijn soloplaat Exposure tot stand kwam. Ik heb de plaat en verschillende versies met verschillende remixen al meerdere keren in de kast staan. Maar er zit ook wat spul bij dat ook voor de minder debiele verzamelaar zeer interessant is. Zoals het concert dat Fripp gaf in juli en augustus 1981 in Washington Square Church in New York. Fripp heeft zijn 'frippertronics' uitgestald: twee spoelenrecorders waarmee hij oneindige loops kan maken (een kunstje dat hij van Eno had geleerd en zelf had geperfectioneerd), die hij live reproduceert en waarover hij dan met zijn gitaar melodieën speelt. Die frippertronicsconcerten zijn spaarzaam uitgebracht, dus dat dit apart op de markt komt, is heel fijn. We krijgen dan ook dik vijf kwartier prachtmuziek. Niet voor iedereen, want het gieren van een gitaar over slome soundscapes moet je liggen, maar voor de liefhebbert is er weer zeer veel te genieten. Ik koop de set op 16 mei 2022 bij het verschijnen; naast een cd is er ook een surroundmix op een dvd en die moet ik toch nog 's gaan beluisteren.

(Nog) niets van te vinden op YT van dit album, wel een 'loop' die Fripp gebruikte in augustus 1981, zonder gitaar eroverheen:


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 13 juni 2022 @ 10:33:58 #43
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205039304
bazbo cd1847: Jazz Sabbath - Vol. 2



'Jazz Sabbath's 50-year-streak of misfortune ended in 2020 when their long-lost debut album was finally released; proving the songs made famous by a metal band from Birmingham were actually written by this jazz trio. Now, reunited after 52 years, Jazz Sabbath entered the studio and finished their sophomore album, which was also being recorded in 1969, but due to legal disputes with a session player had to be abandoned and never saw the light of day... until now.' Ik kocht deze legendarische plaat op 10 mei 2022. Dit keer zet pianist en bandleider Milton Keynes naast een bassist en drummer af en toe ook een gitarist in, hetgeen een breder geluidspalet geeft zonder dat het ten koste gaat van het heerlijke jazzgevoel. Het resultaat is een hilarische pianopingelplaat vol melodieën die we zo goed in een zo heel andere setting kennen, met als absolute uitschieter een heerlijke versie van Paranoid.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 14 juni 2022 @ 09:36:25 #44
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205046310
bazbo 0901: Emerson Lake & Palmer - Peter Gunn



Het verhaal over 11 juli 1980 heb ik al vaak verteld. Die ochtend hoorde ik die ene klap op die snaredrum, die de aanzet is voor de lick van Peter Gunn, die opende een geheel nieuwe wereld voor mij. Het vijftienjarige jochie ging op zoek naar méér. Ik kocht de single op diezelfde dag en ik wist op dat moment niet dat de single voor de tweede keer was uitgebracht. Een jaar eerder verscheen hij al, maar toen deed hij niet zo veel. Een jaar later heb ik het hoesje van de single in tweeën geknipt en hing het aan de muur en ik weet niet meer of ik het originele plaatje nog heb. Op 3 oktober 2020 was er een platenbeursje hier in ons zo majestueuze Apeldoorn en daar vond ik de single in redelijk ongeschonden staat en die staat hier nu in de kast. Op maandag 6 juni 2022 was er opnieuw een platenbeurs hier in ons zo majestueuze Apeldoorn en een van de eerste interessante dingen die ik tegenkwam, was deze 12"-versie van de single. Ik wist niet eens dat er een maxisingle van was verschenen. Dat moest ik nakijken. Gelukkig was de platenbeurs buiten hier in het centrum van ons zo majestueuze Apeldoorn en woon ik op de hoek van de straat, dus ik kon rustig even thuis op Discogs zoeken. En ja, het is een legale uitgave, slechts één maxisingleversie. En voor zeven pleuro doe ik geen miskoop. Heerlijk hebbeding.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 14 juni 2022 @ 09:50:58 #45
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205046385
bazbo 0902: Khan - Space Shanty



Ook van 'de langste platenbeurs van Nederland' (ze zetten de kramen gewoon ver uit elkaar zodat je van de ene straat naar het ene plein en van het andere plein naar de andere straat moet lopen). Dit is een legendarisch album van de band die maar een album mocht maken, voordat gitarist Steve Hillage zich bij Gong aansloot. Nick Greenwood speelt de baspartijen en Eric Peachy de drums. Echter, zeer in het oor springend zijn de toetsenpartijen van Dave Stewart, die we kennen van Egg en later National Health en Bruford. De vier heren hebben een heerlijke Canterburyplaat opgenomen. Hillage is verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de composities en hij was al snel bezig om meer materiaal voor de groep te schrijven, totdat deze uiteenviel. Dat nieuwe materiaal gebruikte Hillage later op zijn eerste soloplaat Fish Rising. Ik had dit album nog nooit gehoord en was blij dat ik een exemplaar ervan tegen kwam op de beurs. Thuis blijkt het een heruitgave uit 2006 te zijn (zoiets had ik wel verwacht). Discogs noemt hem 'unofficial', maar wonderlijk genoeg zijn er via de site wel verschillende exemplaren van te koop en verkocht. Hoe dan ook: het klinkt als een tierelier en ook al draai ik nauwelijks vinyl (toch maar eens een goede platenspeler kopen), deze wil ik nog een heleboel keer horen.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 14 juni 2022 @ 10:53:26 #46
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205046844
bazbo cd1848: Pink Floyd - The Piper At The Gates Of Dawn



We beginnen een fijn rijtje Pink Floyd met het debuutalbum uit 1967. De tamelijk gestoorde Syd Barrett levert allerlei bizarre psychedelische liedjes aan en de hele groep is verantwoordelijk voor een paar lekker uit de bocht vliegende instrumentalen. De Floyd heeft bij het verschijnen van de elpee al veel podiumervaring in allerlei clubs in Londen en de rest van Engeland. Dat neemt niet weg dat we hier een jonge band met een fris en speels geluid te horen krijgen. Ik heb de plaat sinds halverwege de jaren tachtig op vinyl en in 2007 verscheen deze mooie remaster op twee cd's met zowel een mono- als een stereomix, die ik kocht op 10 november 2008. Ik zal eerlijk bekennen dat ik vooral de stereomix beluister, want hoe heerlijk is het om die gierende feedback van links naar rechts door de kamer te horen jengelen. En dan het outro van het niettedoorgronden Bike.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 14 juni 2022 @ 11:55:46 #47
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205047268
bazbo cd1849: Pink Floyd - Shine On - A Saucerful Of Secrets



Als de band bezig is met het tweede album, is er iets veranderd in de onderlinge verhoudingen tussen de bandleden. Syd Barrett blijkt door allerlei middelengebruik steeds minder betrouwbaar. Hij komt niet opdagen tijdens concerten en als hij er wél bij is, staat hij soms versteend op het podium. De anderen maken er het beste van maar komen al snel tot de slotsom dat het onwerkbaar is. Welkom, gitarist David Gilmour! Een tijdje treedt de band met vijf leden op, maar als Waters-Wright-Mason-Gilmour weer een keer eindeloos moeten wachten op Barrett, besluiten ze die avond en alle andere met z'n vieren te doen. Vaarwel, Syd Barrett! Ondertussen zijn de opnames van A Saucerful Of Secrets in volle gang. Barrett heeft nog wel wat gitaarpartijen ingespeeld en de absurde afsluiter Jugband Blues aangeleverd. Verder is het Waters die de scepter zwaait. Dat begint al bij de openingslick van openingsstuk Let There Be More Light. Zó lekker kun je een plaat ook beginnen. Richard Wright komt met twee mooie liederen en dan is daar ook het adembenemende Set The Controls For The Heart Of The Sun, dat heel lang op de setlijst van de concerten zal blijven staan. Het titelnummer van de plaat is een driedelig werkstuk, beginnend met een abstracte improvisatie, gevolgd door een nerveuze drumdreun waaroverheen gierende feedback en psychedelische uithalen. Dit pandemonium mondt uiteindelijk uit in een etherische apocalypse waarin een kerkorgel en zoete samenzang de boventoon voert. En Corporal Clegg is wel heel erg melig met die kazoos. Halverwege de jaren tachtig schafte ik de plaat al aan op vinyl en op 5 december 1992 kocht ik de dikke doos Shine On, waarin zeven albums van Pink Floyd zitten op acht cd's. (Er zit ook nog wat extra's in, maar daarover later meer.) Een van die albums is A Saucerful Of Secrets. Die doos is onder verzamelaars nog steeds gewild, zie ik op Discogs.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 14 juni 2022 @ 15:12:31 #48
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205048642
bazbo cd1850: Pink Floyd - Music From The Film More!



Al heel vroeg in de carričre krijgt Pink Floyd vragen of de band filmmuziek wil maken. De bij vlagen breed uitwaaierende muziek waarin de stilte na de toon net zo belangrijk is als de noot zelf, is bij uitstek geschikt bij een bepaald soort film. Ik heb More! één keer gezien; het is een typische eindjarenzestigfilm (1969) en de muziek van Pink Floyd is niet eens op de voorgrond. Voor de soundtrack heeft de band dertien compacte songs van gemaakt. Opener Cirrus Minor stond in 1969 al op de setlijst van concerten. The Nile Song is misschien wel de hardste Pink Floydsong ooit. Cymbaline is ook lange tijd terug te vinden op de concertspeellijsten. De meeste stukken van de originele eerste elpeekant zijn van de hand van Roger Waters; plaatkant twee bevatten meer groepscomposities. Alles bij elkaar is dit een wat vergeten Floydplaat en dat is jammer, want er staat prachtig spul op. Vooral dat ietwat jengelende orgeltje van Rick Wright vind ik fijn. Ik kocht een remaster uit 1995 op 3 november 2008.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 16 juni 2022 @ 09:17:20 #49
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205063757
bazbo cd1851: Pink Floyd - Ummagumma



Ja beste mensen, ik schrok me óók de tering toen ik voor het eerst die ijzingwekkende gil in Careful With That Axe, Eugene hoorde. Dat moet ergens halverwege de jaren tachtig zijn geweest toen ik Ummagumma op vinyl kocht. Een remaster (uit 1994) kocht ik dan weer op 10 november 2008. Het dubbelalbum stamt uit 1969 en is misschien wel een van de vreemdste uit de Floydgeschiedenis. De eerste plaat bevat vier liveopnamen van eerder dat jaar; op de tweede plaat staan solostukken van de vier bandleden. Toetsenist Rick Wright komt met Sysyphus (Parts I-IV), Roger Waters met het landelijke lied Grantchester Meadows en de bizarre geluidscollage met de nog debielere titel Several Species Of Small Furry Animals Gathered Together In A Cave And Grooving With A Pict, David Gilmour met de psychedelische gitaarsuite The Narrow Way (Parts 1-3) en drummer Nick Mason met de fluit- en trommelsonate The Grand Vizier's Garden Party (Part 1: Entrance; Part 2: Entertainment; Part 3: Exit). Allemaal leuk en aardig en er zitten gave momenten tussen, maar het zijn de livestukken die de echte Floyd goed laten horen. Astronomy Domine is de sterke opener, Set The Controls For The Heart Of The Sun krijgt een mooie uitgesponnen versie met wat heerlijk gierende psychedelische feedback en het afsluitende A Saucerful Of Secrets is gewoon een goede versie van het studiostuk. Maar het mooist blijft de meesterlijke opbouw, het stuwende ritme, die fluisterstem, de ijselijke gil en dan de muur van geweld in Careful With That Axe, Eugene.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 16 juni 2022 @ 10:33:18 #50
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_205064225
bazbo cd1852: Pink Floyd & various artists - Zabriskie Point - Original Motion Picture Soundtrack



Deze had net zo goed bij de verzamelplaten van 'various artists' op de plank kunnen staan, maar omdat Pink Floyd (hier The Pink Floyd genoemd) nogal wat stukken aanleverde voor de soundtrack heb ik 'm bij de band staan. Zabriskie Point is een film. Nooit gezien. Wat ik begrijp is het een wazige rolprent van regisseur Michelangelo Antonioni, zeer typisch voor de tijd. Het is 1970. De originele soundtrack duurde net vijfendertig minuten en Pink Floyd is verantwoordelijk voor drie van de elf stukken. Daarnaast horen we Kaleidoscope, Grateful Dead, Patti Page, The Youngbloods, Roscoe Holcomb en John Fahey. Van de drie Floydstukken valt vooral Come In Number 51, Your Time Is Up op; het is een bewerking van hun Careful With That Axe, Eugene. De soundtrack kreeg in 1997 een remaster en daar heb ik een heruitgave uit 2010 van, die ik kocht op 5 augustus 2011. Op een tweede cd staan vier gitaarimprovisaties van Jerry Garcia en nog vier outtakes van Pink Floyd. Vooral de 'love scene' krijgt volop aandacht, ach ja. Toegegeven, dat heerlijke orgeltje van Wright en de psychedelische feedback doet het prima bij de caleidoscopische beelden van in elkaar verstrengelende lichamen die van een berg af rollen. Of zoiets.




:Y

[ Bericht 1% gewijzigd door bazbo op 16-06-2022 10:43:45 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')