abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204707518
Momenteel ben ik in bezit van een Klipsch KSW-10 subwoofer, aangesloten op een NAD C352 versterker.

Wanneer ik muziek luister merk ik dat de woofer zeer aanwezig is maar beperkt in diepte. Zodra ik bij mijn broertje ben merk ik dat zijn woofer veel dieper gaat / realistischer. Ligt dat meer aan omgeving en ruimte? Het is een beetje lastig uitleggen. Om een voorbeeld te noemen is bij een unplugged versie het gestamp van een voet heel verschillend. Bij mij klinkt die hard en van hem diep en realistisch.
  Spellchecker woensdag 11 mei 2022 @ 19:01:19 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204708401
Die Klipsch kan zo te zien maar tot 29 Hz. Niet echt indrukwekkend voor een subwoofer; mijn huidige speakers en de speakers die ik hiervoor 19 jaar lang heb gehad kunnen / konden al tot 35 Hz.
Daarbij zegt dat getalletje op zich ook al niet zo veel; hij KAN misschien tot 29 Hz, maar misschien super zacht en ligt de kracht bij veel hogere frequenties.
Wat voor woofer heeft je broer eigenlijk?

Zelf zit ik aan 2 stuks van deze te denken: https://www.svsound.com/products/pb-1000

Die kunnen wel iets dieper dan die Klipsch woofers! ;) Daar zie je overigens ook meteen een grafiekje wat aangeeft wat ik hier boven bedoel met "hij KAN misschien tot..." enz.

Dit dus:

(Maar op die site stat er meer info bij! :T )
  woensdag 11 mei 2022 @ 19:21:57 #4
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_204708427
Ik wilde net vragen of broer dezelfde subwoofer heeft, de ene is bij lange na de andere niet, maar ik laat het aan ToT…
pi_204708479
quote:
7s.gif Op woensdag 11 mei 2022 19:21 schreef MadMaster het volgende:
Ik wilde net vragen of broer dezelfde subwoofer heeft, de ene is bij lange na de andere niet, maar ik laat het aan ToT…
Ik heb me op een computerbeurs ooit een 5.1 setje laten aansmeren.... _O- Damn! :')
"Pok pok pok pok pok" klonk het uit het woofertje bij muziek waar extreme bass in zit! _O-

Overigens mis ik mijn oude JBL speakers wel wat betreft warmte en diepte.
Die Godzilla film met die kernbom er in, kolere wat konden die monsters daarin een geniaal geluid maken! _O_

De speakers die ik nu heb (en ook de NAD versterkers) zijn veel klinischer.

Overigens heeft TS ook een NAD versterker; die staan inderdaad niet bekend om een warm en romantisch geluid.
  woensdag 11 mei 2022 @ 19:29:23 #6
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_204708538
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 19:24 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik heb me op een computerbeurs ooit een 5.1 setje laten aansmeren.... _O- Damn! :')
"Pok pok pok pok pok" klonk het uit het woofertje bij muziek waar extreme bass in zit! _O-
Mijn 20 jaar oude Infinity subwoofer heeft het onlangs helaas begeven, er zit een krakend geluid in, ook als er geen geluid doorkomt. Hij is al een keer helemaal doorgemeten, alle contacten zijn opnieuw gesoldeerd en de speaker is niet beschadigd. Hij heeft het daarna 2 weken weer als vanouds gedaan, maar nu is het probleem terug…
pi_204708578
quote:
7s.gif Op woensdag 11 mei 2022 19:29 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Mijn 20 jaar oude Infinity subwoofer heeft het onlangs helaas begeven, er zit een krakend geluid in, ook als er geen geluid doorkomt. Hij is al een keer helemaal doorgemeten, alle contacten zijn opnieuw gesoldeerd en de speaker is niet beschadigd. Hij heeft het daarna 2 weken weer als vanouds gedaan, maar nu is het probleem terug…
Ik had precies het zelfde met 1 van mijn JBL speakers, maar daarin was duidelijk dat er een elco'tje ontploft was en al het zuur was over de printplaat van de geïntegreerde versterker heen gespoten. Moest allemaal schoongemaakt worden en veel losse contactjes zijn ook opnieuw gesoldeerd.
Deed het weer als vanouds daarna. :)
pi_204709245
Verder kan het idd ook wel aan de ruimte liggen; je moet geen "staande golven" hebben (google maar ff) en de sub ergens achter de bank verstoppen is ook alles behalve ideaal.
Er zijn hele therorieën over waar je de woofer kunt plaatsen en wat voor effect het heeft.
Sommige mensen beweren dat bas altijd mono is en dat het geen kut uitmaakt of je hem nou links, rechts, in het midden of achter je neer zet, maar persoonlijk ben ik het daar absoluut niet mee eens.
Op diverse sites zegt men dat je het beste een woofer per speaker kunt hebben, en anders kun je het het beste zo veel mogelijk in het midden zetten, onder je tv bijvoorbeeld.
Ook weer niet te dicht bij de muur, omdat je dan weer akelige reflecties krijgt. Gaat sowieso ook op voor speakers, met name staande speakers die een stevige bas kunnen produceren.

De grootte van de kamer versus het vermogen van de woofer speelt uiteraard ook flink mee, maar ook het materiaal (houten vloer versus tegels op beton bijvoorbeeld), laag plafond vs hoog, volle kamer met banken en tapijten vs leeg met harde oppervlakken enz. Deze dingen hebben wel meer effect op hogere klanken dan op lagere, maar toch kan het uiteraard wel meespelen, zeker met de "hogere bas". Toch denk ik dat deze zaken in dit geval nauwelijks mee zullen spelen en dat het vooral aan de subwoofer zelf ligt, en in mindere mate aan de versterker.

[ Bericht 4% gewijzigd door ToT op 11-05-2022 20:11:12 ]
pi_204709511
Ik kom erop terug.

Heel interessant allemaal.
pi_204711816
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 19:20 schreef ToT het volgende:
Die Klipsch kan zo te zien maar tot 29 Hz. Niet echt indrukwekkend voor een subwoofer; mijn huidige speakers en de speakers die ik hiervoor 19 jaar lang heb gehad kunnen / konden al tot 35 Hz.
Daarbij zegt dat getalletje op zich ook al niet zo veel; hij KAN misschien tot 29 Hz, maar misschien super zacht en ligt de kracht bij veel hogere frequenties.
Wat voor woofer heeft je broer eigenlijk?

Zelf zit ik aan 2 stuks van deze te denken: https://www.svsound.com/products/pb-1000

Die kunnen wel iets dieper dan die Klipsch woofers! ;) Daar zie je overigens ook meteen een grafiekje wat aangeeft wat ik hier boven bedoel met "hij KAN misschien tot..." enz.

Dit dus:

[ afbeelding ]
(Maar op die site stat er meer info bij! :T )
Waarom wordt dan aangeraden om subwoofer rond de 80 Hz in te stellen?
Dit is de woofer van mijn broertje

https://www.hifiklubben.n(...)bwoofer/bwasw610mbk/
pi_204711883
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 20:06 schreef ToT het volgende:
Verder kan het idd ook wel aan de ruimte liggen; je moet geen "staande golven" hebben (google maar ff) en de sub ergens achter de bank verstoppen is ook alles behalve ideaal.
Er zijn hele therorieën over waar je de woofer kunt plaatsen en wat voor effect het heeft.
Sommige mensen beweren dat bas altijd mono is en dat het geen kut uitmaakt of je hem nou links, rechts, in het midden of achter je neer zet, maar persoonlijk ben ik het daar absoluut niet mee eens.
Op diverse sites zegt men dat je het beste een woofer per speaker kunt hebben, en anders kun je het het beste zo veel mogelijk in het midden zetten, onder je tv bijvoorbeeld.
Ook weer niet te dicht bij de muur, omdat je dan weer akelige reflecties krijgt. Gaat sowieso ook op voor speakers, met name staande speakers die een stevige bas kunnen produceren.

De grootte van de kamer versus het vermogen van de woofer speelt uiteraard ook flink mee, maar ook het materiaal (houten vloer versus tegels op beton bijvoorbeeld), laag plafond vs hoog, volle kamer met banken en tapijten vs leeg met harde oppervlakken enz. Deze dingen hebben wel meer effect op hogere klanken dan op lagere, maar toch kan het uiteraard wel meespelen, zeker met de "hogere bas". Toch denk ik dat deze zaken in dit geval nauwelijks mee zullen spelen en dat het vooral aan de subwoofer zelf ligt, en in mindere mate aan de versterker.
Hij woont zelf op tweede etage, zijn woonkamer heeft meer diepte en bij mij breedte. Bij mij staat alles op begane grond. Ik heb zowel mijn speakers als woofer aan een zijde geplaatst. Ongeveer 20 cm van de muur.
pi_204712197
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 21:48 schreef Antares1981 het volgende:

[..]

Zowel je speakers als je subwoofer hebben een gebied waar ze in elkaar overlopen, die frequentie stel je doorgaans ergens in tussen de 80 tot 250Hz afhankelijk van hoe groot je front-speakers zijn en wat je sub aankan.

Dus dat zal er mee bedoeld worden, vermoed ik.

Dat is dus niet hoe laag je gaat in Hz maar bij welke frequentie de sub het over mag nemen.
pi_204712202
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 21:48 schreef Antares1981 het volgende:

[..]

80 Hz als bovengrens waar het afgekapt wordt; de speakers nemen de rest daar boven over. :)

Die B&W van je broer gaat ook niet ultra diep, maar is duidelijk wel een paar klassen beter! ;)
Modernere technologie enzo.
pi_204712234
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 22:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zowel je speakers als je subwoofer hebben een gebied waar ze in elkaar overlopen, die frequentie stel je doorgaans ergens in tussen de 80 tot 250Hz afhankelijk van hoe groot je front-speakers zijn en wat je sub aankan.

Dus dat zal er mee bedoeld worden, vermoed ik.

Dat is dus niet hoe laag je gaat in Hz maar bij welke frequentie de sub het over mag nemen.
pi_204712267
Subwoofer heeft meestal ook nog een "fase" of "phase" switch waarmee je de fase van de subwoofer t.o.v. de speakers (0 graden of 180 graden) kan aanpassen, afhankelijk van hoe je sub gepositioneerd is. Daar wat mee spelen kan ook een strakker, dieper of juist rommeliger laag geven.

Verder is het ook een kwestie van smaak. Mijn sub staat bij het afspelen van muziek vrij zacht afgesteld, puur als aanvulling op de front-speakers (ofwel, de tekortkomingen onderin aanvullen en niet overstemmen).
Je merkt wel dat hij er is als je 'm uitschakelt en bezoek zegt vaak "oh, daar komt best goed laag geluid uit" omdat ze niet door hebben dat er achter ze nog een subwoofer staat te draaien :P

Maar bij een goede film draai ik 'm soms 3 of 4 tandjes hoger.
pi_204719802
Dus hoe lager de level des te minder dat de woofer aanwezig is?

Zelf heb ik JBL LX series als zuilen staan
pi_204720065
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2022 17:48 schreef Antares1981 het volgende:
Dus hoe lager de level des te minder dat de woofer aanwezig is?

Zelf heb ik JBL LX series als zuilen staan
Je hebt een volume level van je subwoofer, dat bepaalt hoe aanwezig hij is t.o.v. je front-speakers.

En je hebt een overnamefrequentie die bepaalt vanaf welke frequentie de subwoofer het overneemt van je front-speakers. Dit doe ik meestal op gehoor maar anders is het kijken tot hoe laag je front-speakers ongeveer gaan en daar net wat boven gaan zitten met de sub. Zit meestal tussen de 80 en 250Hz.

Het lastige is met specificaties dat het niet altijd alles zegt, zo kan een speaker wel tot 20Hz gaan op papier maar mogelijk is het onhoorbaar weinig.

Als onderstaande bijvoorbeeld de "frequency repsonse" van je (wat grotere) front-speakers is, dan zou ik ergens rond de 80Hz gaan zitten met de sub.

Maar er zijn ook wel kleinere front-speakers die pas rond de 100 of 150Hz laag leveren en dan kan je beter wat hoger gaan zitten, bijvoorbeeld 120 of 200Hz. De rest doe je op gehoor, als het goed klinkt is het goed.

pi_204720117
Kwestie van afstellen en wellicht een staande golf rond 80-120hz?
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')