Ik heb me op een computerbeurs ooit een 5.1 setje laten aansmeren....quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:21 schreef MadMaster het volgende:
Ik wilde net vragen of broer dezelfde subwoofer heeft, de ene is bij lange na de andere niet, maar ik laat het aan ToT…
Mijn 20 jaar oude Infinity subwoofer heeft het onlangs helaas begeven, er zit een krakend geluid in, ook als er geen geluid doorkomt. Hij is al een keer helemaal doorgemeten, alle contacten zijn opnieuw gesoldeerd en de speaker is niet beschadigd. Hij heeft het daarna 2 weken weer als vanouds gedaan, maar nu is het probleem terug…quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:24 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik heb me op een computerbeurs ooit een 5.1 setje laten aansmeren....Damn!
"Pok pok pok pok pok" klonk het uit het woofertje bij muziek waar extreme bass in zit!
Ik had precies het zelfde met 1 van mijn JBL speakers, maar daarin was duidelijk dat er een elco'tje ontploft was en al het zuur was over de printplaat van de geïntegreerde versterker heen gespoten. Moest allemaal schoongemaakt worden en veel losse contactjes zijn ook opnieuw gesoldeerd.quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:29 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mijn 20 jaar oude Infinity subwoofer heeft het onlangs helaas begeven, er zit een krakend geluid in, ook als er geen geluid doorkomt. Hij is al een keer helemaal doorgemeten, alle contacten zijn opnieuw gesoldeerd en de speaker is niet beschadigd. Hij heeft het daarna 2 weken weer als vanouds gedaan, maar nu is het probleem terug…
Waarom wordt dan aangeraden om subwoofer rond de 80 Hz in te stellen?quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:20 schreef ToT het volgende:
Die Klipsch kan zo te zien maar tot 29 Hz. Niet echt indrukwekkend voor een subwoofer; mijn huidige speakers en de speakers die ik hiervoor 19 jaar lang heb gehad kunnen / konden al tot 35 Hz.
Daarbij zegt dat getalletje op zich ook al niet zo veel; hij KAN misschien tot 29 Hz, maar misschien super zacht en ligt de kracht bij veel hogere frequenties.
Wat voor woofer heeft je broer eigenlijk?
Zelf zit ik aan 2 stuks van deze te denken: https://www.svsound.com/products/pb-1000
Die kunnen wel iets dieper dan die Klipsch woofers!Daar zie je overigens ook meteen een grafiekje wat aangeeft wat ik hier boven bedoel met "hij KAN misschien tot..." enz.
Dit dus:
[ afbeelding ]
(Maar op die site stat er meer info bij!)
Hij woont zelf op tweede etage, zijn woonkamer heeft meer diepte en bij mij breedte. Bij mij staat alles op begane grond. Ik heb zowel mijn speakers als woofer aan een zijde geplaatst. Ongeveer 20 cm van de muur.quote:Op woensdag 11 mei 2022 20:06 schreef ToT het volgende:
Verder kan het idd ook wel aan de ruimte liggen; je moet geen "staande golven" hebben (google maar ff) en de sub ergens achter de bank verstoppen is ook alles behalve ideaal.
Er zijn hele therorieën over waar je de woofer kunt plaatsen en wat voor effect het heeft.
Sommige mensen beweren dat bas altijd mono is en dat het geen kut uitmaakt of je hem nou links, rechts, in het midden of achter je neer zet, maar persoonlijk ben ik het daar absoluut niet mee eens.
Op diverse sites zegt men dat je het beste een woofer per speaker kunt hebben, en anders kun je het het beste zo veel mogelijk in het midden zetten, onder je tv bijvoorbeeld.
Ook weer niet te dicht bij de muur, omdat je dan weer akelige reflecties krijgt. Gaat sowieso ook op voor speakers, met name staande speakers die een stevige bas kunnen produceren.
De grootte van de kamer versus het vermogen van de woofer speelt uiteraard ook flink mee, maar ook het materiaal (houten vloer versus tegels op beton bijvoorbeeld), laag plafond vs hoog, volle kamer met banken en tapijten vs leeg met harde oppervlakken enz. Deze dingen hebben wel meer effect op hogere klanken dan op lagere, maar toch kan het uiteraard wel meespelen, zeker met de "hogere bas". Toch denk ik dat deze zaken in dit geval nauwelijks mee zullen spelen en dat het vooral aan de subwoofer zelf ligt, en in mindere mate aan de versterker.
Zowel je speakers als je subwoofer hebben een gebied waar ze in elkaar overlopen, die frequentie stel je doorgaans ergens in tussen de 80 tot 250Hz afhankelijk van hoe groot je front-speakers zijn en wat je sub aankan.quote:Op woensdag 11 mei 2022 21:48 schreef Antares1981 het volgende:
[..]
Waarom wordt dan aangeraden om subwoofer rond de 80 Hz in te stellen?
Dit is de woofer van mijn broertje
https://www.hifiklubben.n(...)bwoofer/bwasw610mbk/
80 Hz als bovengrens waar het afgekapt wordt; de speakers nemen de rest daar boven over.quote:Op woensdag 11 mei 2022 21:48 schreef Antares1981 het volgende:
[..]
Waarom wordt dan aangeraden om subwoofer rond de 80 Hz in te stellen?
Dit is de woofer van mijn broertje
https://www.hifiklubben.n(...)bwoofer/bwasw610mbk/
quote:Op woensdag 11 mei 2022 22:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zowel je speakers als je subwoofer hebben een gebied waar ze in elkaar overlopen, die frequentie stel je doorgaans ergens in tussen de 80 tot 250Hz afhankelijk van hoe groot je front-speakers zijn en wat je sub aankan.
Dus dat zal er mee bedoeld worden, vermoed ik.
Dat is dus niet hoe laag je gaat in Hz maar bij welke frequentie de sub het over mag nemen.
Je hebt een volume level van je subwoofer, dat bepaalt hoe aanwezig hij is t.o.v. je front-speakers.quote:Op donderdag 12 mei 2022 17:48 schreef Antares1981 het volgende:
Dus hoe lager de level des te minder dat de woofer aanwezig is?
Zelf heb ik JBL LX series als zuilen staan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |