abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 mei 2022 @ 09:28:13 #126
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204797230
Onderstaande ook nog wel leuk om te posten. april vorig jaar, voormalig Russisch parlementslid en nu journalist Alexandr Nevzorov voorspelt hoe het conflict zal verlopen. Een aantal details zijn bijna griezelig correct:

"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204798400
Dat is het gevaar van propaganda: dat niet alleen het volk erin gaat geloven, maar ook de leiders.

De situatie rond de zuidelijke Donbass pincer in Popasna begint nu wel gevaarlijk te worden voor Oekraine. Hier een video erover.
  donderdag 19 mei 2022 @ 21:44:56 #128
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204804986
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:59 schreef oheng het volgende:
Dat is het gevaar van propaganda: dat niet alleen het volk erin gaat geloven, maar ook de leiders.

De situatie rond de zuidelijke Donbass pincer in Popasna begint nu wel gevaarlijk te worden voor Oekraine. Hier een video erover.
Het begint er inderdaad problematisch uit te zien voor de Oekraïnse troepen in het kleine stukje Luhansk dat nog onder controle van de Oekraïne staat.
Men zou nog ongeveer 3km verwijderd zijn van de hoofdweg naar het oostelijke gebied, hoewel er in het noorden nog een alternatieve route (ook binnen artilleriebereik) is.

De 24e brigade lijkt erg zwak en zal hulp nodig hebben.

Ik kwam dit nog tegen van de 57e brigade, een compagnie van 3e bataljon van deze brigade dat weigert te vechten door gebrek aan materieel. (let op pro-Russische bron)
Dit kan dus prima nepnieuws zijn, ik kan het niet goed beoordelen.

Dezelfde bron heeft ook wel ander interessant beeldmateriaal:
<Guerilla oorlogsvoering> De tank was wel degelijk beschadigd lijkt me.

< bestoken van uitgegraven posities.

< wat actie van het front met de 24e brigade.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204807268
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 21:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik kwam dit nog tegen van de 57e brigade, een compagnie van 3e bataljon van deze brigade dat weigert te vechten door gebrek aan materieel. (let op pro-Russische bron)
Dit kan dus prima nepnieuws zijn, ik kan het niet goed beoordelen.
Ik denk dat dit voor de verandering waar is.

Dit gaat over de 115e militie brigade, die het nu extreem zwaar heeft bij Popasna.
In deze video wordt vanaf 13:00 de situatie van het 115e besproken. En ook het 24e is zeer verzwakt.
pi_204809105
Zelensky maakt toch wat fouten. Hij schijnt opdracht te geven tegen de zin in van de legertop om zich niet strategisch terug te trekken en offert zijn troepen daarmee deels op.

Iets waar de Russen beter mee omgaan is het terugtrekken van troepen in kansloze posities. Dat lijkt dan een afgang maar is nog altijd beter dan je troepen kansloos op te offeren.

Oekraïne zal zich toch zo nu en dan strategische moeten terugtrekken om elders weer inzetbaar te worden.

We zien dat ook bij Mariupol. Het was beter geweest al die troepen voortijdig te laten uitbreken toen het nog kon. Dan waren die troepen nu nog inzetbaar geweest.
pi_204810139
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:28 schreef Cherni het volgende:
Zelensky maakt toch wat fouten. Hij schijnt opdracht te geven tegen de zin in van de legertop om zich niet strategisch terug te trekken en offert zijn troepen daarmee deels op.

Iets waar de Russen beter mee omgaan is het terugtrekken van troepen in kansloze posities. Dat lijkt dan een afgang maar is nog altijd beter dan je troepen kansloos op te offeren.

Oekraïne zal zich toch zo nu en dan strategische moeten terugtrekken om elders weer inzetbaar te worden.

We zien dat ook bij Mariupol. Het was beter geweest al die troepen voortijdig te laten uitbreken toen het nog kon. Dan waren die troepen nu nog inzetbaar geweest.
Je zou denken dat iedereen op de planeet inmiddels weet dat het foute boel is als de politiek, militaire beslissingen gaat nemen.

Nog even over Popasna: een bijkomend gevaar is dat er nu veel troepen uit Mariupol vrijkomen, aangezien in Mariupol zich nu 1800 Oekrainers zich hebben overhegeven, en er slechts 700 Azov soldaten nog over zijn.

Ik zie de situatie rond Popasna nog veel verder verslechteren, tenzij Oekraine een paar dagen geleden een paar brigades van het reguliere leger (niet een 1xx militie) ter versterking heeft gestuurd.

De VS heeft vandaag nog eens 18 extra M777's en 3 counter batteries gestuurd. Italie stuurt ook een onbekend aantal FH70 155mm howitzers.
  vrijdag 20 mei 2022 @ 14:44:26 #132
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204810609
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 14:06 schreef oheng het volgende:

[..]
Je zou denken dat iedereen op de planeet inmiddels weet dat het foute boel is als de politiek, militaire beslissingen gaat nemen.

Maar militairen dienen juist politieke doelen. Het is soms een lastige spagaat.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_204811023
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 14:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Maar militairen dienen juist politieke doelen. Het is soms een lastige spagaat.
Ja, maar zeker op operationeel niveau is de expertise in handen van militairen.

Zelensky kent de geschiedenis van WW2, dat zie je aan zijn recente opmerking over "wunderwaffen".

Verder doet me dit verhaal verdacht veel lijken op het verhaal dat Putin op battalion/regiment niveau zit te mee te beslissen. Twee dezelfde verhalen is me iets te toevallig.

We zien hier ergens propaganda in werking.


Edit: voor de liefhebber, hier een FIRMS sateliet kaart. Weinig vuur te zijn bij Poposna, wat erop kan duiden dat het vooral een infanterie gevecht is. Wat ook wel klopt als je de gebruikte eenheden ziet (militie, Wagner groep, marine infanterie, luchtlandingstroepen)

[ Bericht 8% gewijzigd door oheng op 20-05-2022 15:52:12 ]
pi_204811356
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:14 schreef AgLarrr het volgende:
Ik lees net dat Putin zich nu persoonlijk bemoeit met beslissingen op tactisch niveau in de Donbas. Welke bekende dictator deed dat toch ook nog meer... ?
Saddam Heissein ? Ho Chi Ming?
  vrijdag 20 mei 2022 @ 17:35:22 #135
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_204812370
twitter
  vrijdag 20 mei 2022 @ 17:50:42 #136
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_204812514
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 16:11 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Saddam Heissein ? Ho Chi Ming?
Adolf H.
Maar in feite heeft elke dictator deze neiging. Soort beroepsblindheid.
  vrijdag 20 mei 2022 @ 18:16:27 #137
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204812708
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_204812793
quote:
Wilde hem net posten. Ongelofelijk dat de artillerie software open source is. Ik ben een groot voorstander van OS, maar in dit geval lijkt het me beter om de software closed source te hebben. Maar goed, kosten en cross platform lijkt mij wel handig voor het Oekrainsche leger.
  vrijdag 20 mei 2022 @ 22:08:47 #139
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204815417
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:14 schreef AgLarrr het volgende:
Ik lees net dat Putin zich nu persoonlijk bemoeit met beslissingen op tactisch niveau in de Donbas. Welke bekende dictator deed dat toch ook nog meer... ?
Iulius Caesar, maar dat is wellicht niet het antwoord waar je naar zocht.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 20 mei 2022 @ 22:30:39 #140
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204815708
Volgens het Russische ministerie, maar dit kom ik ook tegen op Oekraïnse bronnen, dat 2439 soldaten zich zouden hebben overgegeven in Azovstal.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204816487
Welp, midden juli krijgt Oekraine de eerste 15 (van de 50) Duitse Gepards. Ik vraag me af of hij ook drones en kruisraketten kan detecteren en neerhalen. Effectief bereik is 5,5km. Het lijkt me dat een Stinger, Strela, of dit soort drone jammers niet veel efficienter zijn. Zeker gezien de brandstof situatie.

Het blijft verbazingwekkend hoeveel verliezen de russen kunnen hebben. Hier 2 voorbeelden van vandaag. Deze. En deze. En ik had er nog zoiets, maar die ben ik kwijtgeraakt, en geen zin om op te zoeken..

Ik wil er trouwens op wijzen dat de FIRMS sateliet beelden verdacht veel activiteit laten zien ten oosten van de rivier bij Charkiv. Linkje hier.

Edit: de M777 hebben, in tegenstelling tot eerdere berichten, wel degelijk digitale vuurbegeleiding.

[ Bericht 4% gewijzigd door oheng op 20-05-2022 23:56:30 ]
  zaterdag 21 mei 2022 @ 07:56:51 #142
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204817260
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 23:49 schreef oheng het volgende:
Welp, midden juli krijgt Oekraine de eerste 15 (van de 50) Duitse Gepards. Ik vraag me af of hij ook drones en kruisraketten kan detecteren en neerhalen. Effectief bereik is 5,5km. Het lijkt me dat een Stinger, Strela, of dit soort drone jammers niet veel efficienter zijn. Zeker gezien de brandstof situatie.
Ja, de Gepard kan prima drones en CM's detecteren en neerhalen. En dat doet dat systeem effectiever dan de MANPADS systemen aangezien je een radar hebt. Met MANPADS mag je dat met je eigen ogen doen.

Overigens is die 5.5 kilometer (is overigens wel een iets te enthousiaste afstand, ga maar uit van 4800-5000 meter) alleen maar te halen met FAPDS munitie, met de reguliere HE munitie haal je max 3800 meter...

Maar goed, ook voor dit systeem geldt dat daar een behoorlijke opleidingstijd in gaat zitten voordat je het fatsoenlijk in kan zetten, zeker in georganiseerd verband. En idd, de logistiek is ook wel een dingetje, ook vwb munitie. 640 patronen aan boord (600 tegen ludln en 40 tegen gronddoelen) met een vuursnelheid van 1100 schoten p/min...

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 21-05-2022 11:53:37 ]
  zaterdag 21 mei 2022 @ 08:12:25 #143
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204817298
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 23:49 schreef oheng het volgende:

Edit: de M777 hebben, in tegenstelling tot eerdere berichten, wel degelijk digitale vuurbegeleiding.
Ik denk niet dat dat kastje iets met het DFCS te maken heeft...

twitter


[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 21-05-2022 11:55:23 ]
  zaterdag 21 mei 2022 @ 12:34:38 #144
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204819124
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 07:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja, de Gepard kan prima drones en CM's detecteren en neerhalen. En dat doet dat systeem effectiever dan de MANPADS systemen aangezien je een radar hebt. Met MANPADS mag je dat met je eigen ogen doen.

Overigens is die 5.5 kilometer (is overigens wel een iets te enthousiaste afstand, ga maar uit van 4800-5000 meter) alleen maar te halen met FAPDS munitie, met de reguliere HE munitie haal je max 3800 meter...

Maar goed, ook voor dit systeem geldt dat daar een behoorlijke opleidingstijd in gaat zitten voordat je het fatsoenlijk in kan zetten, zeker in georganiseerd verband. En idd, de logistiek is ook wel een dingetje, ook vwb munitie. 640 patronen aan boord (600 tegen ludln en 40 tegen gronddoelen) met een vuursnelheid van 1100 schoten p/min...
Ben je niet ook uiterst gevoelig voor SEAD missies met die radar op je koepel?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zaterdag 21 mei 2022 @ 13:24:22 #145
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204819555
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 12:34 schreef AgLarrr het volgende:
Ben je niet ook uiterst gevoelig voor SEAD missies met die radar op je koepel?
Oa daarom ben je best wel wat tijd kwijt aan opleiding ivm met het tactisch optreden. Je wil niet allemaal die radar hebben draaien aangezien je dan een shitload aan energie aan het uitzenden bent en makkelijk te peilen bent. Je wil zoveel mogelijk achterin 1 radar hebben draaien die als waarschuwingsradar fungeert en op het moment dat er wat aankomt die een melding doet zodat de rest hun radars ook aan gaat zetten en aan de slag kan gaan. Of een moderne radar dat werk laten doen. Of in de SEAD mode gaan optreden, dat is een functie die in de GWI versie zit (niet in de CA1, de oude PRTL/Gepard). Maar daar heb je het TICCS (Target Information Command and Control System) voor nodig, Nederland heeft dit nooit aangekocht maar de Cheetahs waren er wel op voorbereid. Met TICCS icm de SEAD mode kon je dan genetwerkt optreden en werden de radars in tijd gesynced. De radars hopten dan @ random van de ene naar de andere. Dan ging bv A zenden en zoveel tijd later B en daarna die etc. En de target informatie werd dan naar alle stukken gestuurd middels het TICCS netwerk. Dus ook al zond je geen energie uit dan nog kreeg je doelen gepresenteerd op je PPI.

Voor zover ik weet hebben de Duitsers ook nooit het TICCS systeem uitgerold dus zullen ze op zijn best op moeten gaan treden met een centrale waarschuwingsradar. Als je de Gepards net als de Russen een beetje solitair gaat inzetten ben je ze rap kwijt.

En vwb de munitievoorraad, ik zie dat er op internet overal gesproken wordt over 640/40 maar dat is de theorie, en past eigenlijk net niet. De praktijk was bijna altijd 600/30 want dat paste er fatsoenlijk in en kwan qua logistiek ook beter uit aangezien de munitie verpakt was in kisten van 30 patronen per stuk (2X een band van 15).
  maandag 23 mei 2022 @ 07:33:42 #146
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_204836349
Huidige stand van zaken lijkt me, in noorden wint Oekraïne beetje terrein.
In het oosten bestoken ze elkaar met artillerie en lijkt me beetje een stalemate geen van beide partijen wint echt terrein.
In zuiden wint Rusland het en der terrein maar heeft men best wat last van Oekraïners die een Guerrilla tactieken gebruiken..

Maar goed kan alle kanten op gaan, de propaganda oorlog is duidelijke win voor Oekraïne.

En Rusland houd hun economie vritueel in stand en vraag me beetje af of de burgers daar meer vragen gaan stellen de komende tijd hoe het eigenlijk verloopt.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  maandag 23 mei 2022 @ 09:26:14 #147
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204836809
Volgens ISW komt er mogelijk nog een Russisch offensief in het Zuiden vanuit Cherson aan. Ik meende dat UA daar ook aan het voorbereiden was. Kon nog wel eens lelijk gaan worden in die regio..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 23 mei 2022 @ 10:03:27 #148
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204837070
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 22:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Iulius Caesar, maar dat is wellicht niet het antwoord waar je naar zocht.
Klopt niet Caesar luisterde naar zijn adviseurs. En daarnaast marcheerde hij mee met zijn troepen. En de soldaten hadden mogelijkheden om hem direct aan te spreken. Iets wat ze vaak deden met soms zelfs pikante liederen ovder zijn gedrag.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_204843208
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:28 schreef Cherni het volgende:
Zelensky maakt toch wat fouten. Hij schijnt opdracht te geven tegen de zin in van de legertop om zich niet strategisch terug te trekken en offert zijn troepen daarmee deels op.

Iets waar de Russen beter mee omgaan is het terugtrekken van troepen in kansloze posities. Dat lijkt dan een afgang maar is nog altijd beter dan je troepen kansloos op te offeren.

Oekraïne zal zich toch zo nu en dan strategische moeten terugtrekken om elders weer inzetbaar te worden.

We zien dat ook bij Mariupol. Het was beter geweest al die troepen voortijdig te laten uitbreken toen het nog kon. Dan waren die troepen nu nog inzetbaar geweest.
Ik hoorde vandaag ook bij Boekestijn en De Wijk op BNR radio dat Oekraïne op dit ogenblik aardig wat manschappen er doorheen jaagt. Een voorbeeld: een nieuw bataljon van 240 man heeft na een dag patrouille nog maar 135 man over.
pi_204843237
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:14 schreef AgLarrr het volgende:
Ik lees net dat Putin zich nu persoonlijk bemoeit met beslissingen op tactisch niveau in de Donbas. Welke bekende dictator deed dat toch ook nog meer... ?
Het keerpunt in de Tweede Wereldoorlog kwam in 1942, toen Stalin zich minder met de tactiek ging bemoeien en meer overliet aan zijn generaals, terwijl Hitler vanaf moment precies het tegenovergestelde ging doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')