Daar is een knop voor tegenwoordig, zodat topics niet vervuild worden met loze tvps.quote:
Filosofie is dood joh, geef het op.quote:Op zondag 8 mei 2022 14:26 schreef laforest het volgende:
Tijdens een discussie over dit subforum kwam men op het idee om een aantal topics, voor dummies, te openen om mensen op een leuke manier in aanraking te brengen met filosofie. Dit op een praktische en begrijpbare manier (zover mogelijk). Daarnaast las ik van meerdere users dat ze niet zo vaak in dit deel van het forum komen, omdat ze niet zoveel van het onderwerp afweten (ver van mijn bed/ivoren toren), maar ook dat dit subforum weinig filosofische topics heeft, en meestal meer richting religieuze topics neigt (niets mis mee opzich). Religie en filosofie zijn lange tijd (binnen de Westerse traditie) samen gegaan (en het Christendom heeft veel te danken aan Plato en Aristoteles, maar ook vele andere filosofen na hen, voor de filosofische onderbouwing van de Christelijke theologie). Echter, voor dat we specifieke topics gaan oppakken (en wees vrij om in dit topic onderwerpen te posten waarover je graag meer over zou willen weten), moeten we het stoffige imago van filosofie maar eens te lijf gaan en toegankelijker maken. Vandaar een topic over wat filosofie is.
Van alle termen die ik hier ga bespreken is filosofie wellicht nog het moeilijkste uit te leggen. De term komt uit het Grieks en kan men vertalen als liefde voor kennis/wijsheid, of, zoals Socrates in de Staat (Politeia, boek 6, 480a) zegt, dat filosofen liefhebbers van wijsheid zijn (specifiek van de waarheid en kennis). Een filosoof houdt zich met verschillende onderwerpen bezig, zoals met:
*Logica (redeneerkunst volgens formele regels)
*Epistemologie (filosofie van kennis, wat kan ik weten?)
*Esthetica (filosofie van kunst en ook schoonheid)
*Metafysica (ontologie, de filosofie over de realiteit, wat is realiteit?)
*Ethiek (Filosofie over de theorieën over wat goed en slecht is, juist of onjuist, en hoe dit toegepast kan worden als een model voor hoe men zich zou moeten gedragen)
Er zijn nog andere onderwerpen en subverdelingen, maar dit is een voor dummies, en we proberen het simpel te houden. Hierboven staan geen precieze definities en je kunt ze ook betwisten. Wellicht heb je dat net gedaan... TADAA!! Dat is dan je eerste stap in de filosofie. Je ziet dus dat methode (een vraag stellen, bijvoorbeeld), maar ook definities vaststellen (en wat voor een veronderstellingen we accepteren waarop deze definities zijn gebasseerd) allemaal onder filosofie vallen. Vaak overlappen onderwerpen ook: wat kan je weten over een voorwerp? Dat is niet alleen een epistemologische vraag, maar ook een ontologische aspect zul in jouw zoektocht tegen komen. Bestaat dat voorwerp überhaupt? Is het mijn verbeelding? Vele andere voorbeelden kan men hier geven. Wat belangrijk is om te weten is dat filosofie voor de Grieken niet alleen maar theoretisch was, maar een levenswijze waarin al deze onderwerpen samen het totale wereldbeeld van de Grieken vormden. Filosofie zoals dat nu aan de universiteit wordt gestudeerd is iets heel anders dan wat men ten tijde van Plato, en daarvoor deed. Om dit beter te begrijpen zal ik als laatste een stukje geschiedenis over filosofie bespreken. Ik focus hier op de Westerse traditie, omdat het anders een te grote onderneming wordt. Ook ga ik slechts heel algemeen door de geschiedenis heen en sla ook delen over. Meer interesse in bepaalde historische periodes kunnen later aan bod komen. Laat weten als je meer over een periode wilt weten.
De Griekse Filosofen
De Westerse traditie van filosofen begint bij de Grieken (inclusief koloniën). De Griekse filosofen kun je indelen tussen de Presocratische filosofen en de Griekse filosofen vanaf Socrates en Plato. De Presocratische filosofen noemt met ook wel natuurfilosofen. Zij braken met de traditie van Homerus en de mythologie. Ze begonnen zich meer ‘wetenschappelijk’ af te vragen hoe de wereld inelkaar zat. Zij begonnen met observaties en redeneren. Zij staan dus aan het prille begin van 'de' wetenschap, logica, muziek, en bijvoorbeeld bepaalde disciplines van wiskunde.
Verder waren er de Sofisten die voornamelijk gespecialiseerd waren in retoriek en vaak tegen betaling. Sofisten maakten vaak misbruik van hun logica en daardoor waren ze niet altijd geliefd. Ook Socrates werd ook van sofistiek beticht, en werd uiteindelijk gedwongen zelfmoord te plegen als vonnis. Plato, een vriend van Socrates, stichtte de eerste academie. Plato was een rationalist en zou via de Neoatonisten de Christelijke theologie sterk beïnvloeden. Zijn leerling, Aristoteles, brak op verschillende punten met zijn leraar en deze divisie is goed te zien in Rafaël's School van Athene. Plato wijst omhoog, Aristotle naar beneden.
Aristotle hield dat kennis vergaard werd via onze zintuigen en intellectuele activiteiten, maar Plato hield dat wij met alle kennis geboren werden, maar deze weer opnieuw moesten herinneren (een soort van ziel die steeds herboren wordt).
[ afbeelding ]
Middeleeuwse Filosofie
Een volgende grote stap in de geschiedenis van filosofie is het moment dat deze samengaat met theologie (scholastiek), uiteindelijk in de middelseeuwse universiteiten (Bologna). Middelseeuwse filosofie heeft verschillende belangrijke denkers, maar hier focus ik op de lijn van Plato en Aristoteles om dit verhaal vloeiend te houden. Een belangrijke denker uit de vroege Middeleeuwen was Augustinus van Hippo, die sterk beïnvloed was door de Neoplatonisten (Plontius en Porphyrius bijvoorbeeld). Augustinus moest aanvankelijk niets van Aristoteles' zijn leer weten, zo schreef hij in Belijdenissen (Confessiones) Hij schreef zelfs dat Aristoteles zeker niet Plato's gelijke was. Ook formuleerde Augustinus het eerste filosofisch argument voor de Schepping middels een filosofie over de aard van tijd. Echter, later in zijn leven keerde hij zich grotendeels tegen het Neoplantonisme. Zijn bijgewerkte Neoplatonisch geïnspireerde versie van kosmologie werd vervolges de standaard voor het Christendom totdat Aristoteles’s zijn geschriften, middels de door Islamitische filosofen bewaarde teksten, werden herontdekt. Een denker die met dit deel van de Middeleeuwen geassocieerd wordt is Thomas van Aquino / Aquinas. Hij schreef hele lang teksten zoals de Summa Theologiae die meer geïnspireerd waren door Aristoteles’ werken. Een beroemd voorbeeld van Aquinas’ werk zijn de 5 bewijzen voor het bestaan van God. Deze zijn grotendeels gebaseerd op het werk van Aristoteles’ Fysica en Biologie. Echter, geen van deze bewijzen houden stand als je ze nader onder de loep neemt. Over het algemeen wordt het einde van deze periode door de werken van Bacon, Hobbes, en Descartes gemarkeerd.
Moderne Filosofie
René Descartes wordt wel eens gezien als de vader van de moderne filosofie. Hij is vooral bekend voor zijn stelling cogito, ergo sum, ik denk, dus ik besta/dus ik ben. Descartes twijfelde aan alles en stelde een rigoreuze aanpak voor filosofie voor waarbij hij absolute zekerheid zocht voor het uitdrukken en uitleggen van menselijke kennis, metafysica, maar ook hoe deze zich verhielden tot de fysieke, materiele wereld. Zijn aanpak leidde tot reeks van werken met als doel een onderzoek naar de structuur van het menselijke verstand door filosofen zoals Locke, Hume, en Kant. Het leidde ook tot twee botsende theoretische, filosofische stromingen namelijk: empirisme en rationalisme (hierover meer in het tweede deel). Immanuel Kant formuleerde een systematische analyse over de fundamentele principes van het mensenlijke verstand (in een soortgelijke aanpak als Aristoteles had gedaan voor de natuurlijke wereld). Hieruit kwam een geheel nieuwe stroming voort, die van het Duitse Idealisme die via Hegel op zijn beurt weer Marx inspireerde (en Marx de wereld veranderde). Op dit moment explodeerde dan ook de filosofie (en wetenschap) en culmineerde dit ook tot een grote vertakking waarbij de exacte wetenschappen zich afsplitste en andere disciplines gegrond werden (psychologie, sociologie, etc.). Ook de filosofie zelf splitste op. Dit is te veel om in deze introductie te bespreken. Hierover later ook meer (we houden het hier bij een beknopt overzicht van geschiedenis).
Kort samengevat
We hebben kort aandacht besteed aan een mogelijke definitie van filosofie, en gekeken naar de verschillende onderwerpen binnen de filosofie. Zelfs het vaststellen van zo’n definitie is filosoferen. Filosofie houdt zich bezig met vragen over de aard van de werkelijk, de limieten van wat mensen kunnen weten, logisch redeneren, en wat de beste manier van leven en handelen is. We hebben gezien dat de Westerse filosofie in Griekeland is ontstaan en dat er dus een soort van discussie is die nu al meer dan 2500 jaar gaande is (gaat dat op FOK! ook gebeuren?). Cool hè?
In het tweede deel gaan ik verschillende filosofische methodes/stromingen bespreken. Een deel van deze methodes vinden hun oorsprong in het midden en aan het einde van de moderne tijd. In het tweede gedeelte zal ik ook nog bij het postmodernisme stilstaan.
Waarom denk jij dat?quote:
Aangezien dit zelf een filosofische declaratie is, spreek je jezelf logischerwijs tegen.quote:
Onomstotelijke (universele) kennis, that is. De ideeënleer van Plato blijft grappig en in zekere zin een van de eerste 'theories of everything'quote:Op zondag 8 mei 2022 14:26 schreef laforest het volgende:
Aristotle hield dat kennis vergaard werd via onze zintuigen en intellectuele activiteiten, maar Plato hield dat wij met alle kennis geboren werden, maar deze weer opnieuw moesten herinneren (een soort van ziel die steeds herboren wordt).
Het is misschien ook wel leuk om het gedachte-experiment waarmee hij tot deze conclusie kwam toe te lichten. Als je aan de betrouwbaarheid van alles wat jouw zintuigen jou meegeven kan twijfelen blijft er als enige zekerheid over dat er iets bestaat wat kan twijfelen. Die 'iets' met andere woorden ben jij, de 'ik' waarvan je zeker kan zijn dat ie bestaat ómdat ie twijfelt, ergo: "Ik denk (twijfel), dus ik besta."quote:Op zondag 8 mei 2022 14:26 schreef laforest het volgende:
René Descartes wordt wel eens gezien als de vader van de moderne filosofie. Hij is vooral bekend voor zijn stelling cogito, ergo sum, ik denk, dus ik besta/dus ik ben. Descartes twijfelde aan alles en stelde een rigoreuze aanpak voor filosofie voor waarbij hij absolute zekerheid zocht voor het uitdrukken en uitleggen van menselijke kennis, metafysica, maar ook hoe deze zich verhielden tot de fysieke, materiele wereld.
Zal ik doen. Okay ik ga nu slapen.quote:Op zondag 8 mei 2022 22:09 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Het is misschien ook wel leuk om de het gedachte-experiment waarmee tot deze conclusie komt toe te lichten. Als je aan de betrouwbaarheid van alles wat jouw zintuigen jou meegeven kan twijfelen blijft er namelijk alleen maar over dat er iets bestaat wat kan twijfelen en die 'iets' ben jij, de 'ik' waarvan je zeker kan zijn dat ie bestaat ómdat ie twijfelt, ergo: "Ik denk (twijfel), dus ik besta."
Heb de cogito altijd al een bizar slecht argument gevonden, en het prille begin van de verstening en abstrahering van het leven die tot ontploffing komt in Kant en die zich concreet uit in het nihilisme waar we tegenwoordig onder leven.quote:Op zondag 8 mei 2022 22:09 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Het is misschien ook wel leuk om het gedachte-experiment waarmee hij tot deze conclusie kwam toe te lichten. Als je aan de betrouwbaarheid van alles wat jouw zintuigen jou meegeven kan twijfelen blijft er als enige zekerheid over dat er iets bestaat wat kan twijfelen. Die 'iets' met andere woorden ben jij, de 'ik' waarvan je zeker kan zijn dat ie bestaat ómdat ie twijfelt, ergo: "Ik denk (twijfel), dus ik besta."
Plato, via Socrates (in Meno en Phaedo, was notoir onduidelijke in zijn argumenten hierover. Het onderwerp werd met Aristoteles' verwerping van Plato's theorie van Vormen, en het idee dat je geen echte kennis kunt opdoen door de materiële wereld te onderzoeken, pas echt een item (en ontstaat de dichotomie pas). Plato claimt dat we niet met kennis geboren worden (zie Phaedo 76d), maar dat we ook niets nieuws leren (maar dat we geen kennis hebben van het feit dat we kennis hebben). Hier is de echte oorsprong van het geest/lichaam dualisme (niet met Descartes). Het lichamelijke aspect (lijf/hersenen) is in feite wel een tabula rasa, maar we bezitten toch alle kennis in onze immateriële en onsterfelijke ziel die zelf al bestond voor onze geboorte (de ziel vergeet dat het deze kennis heeft door de dramatische ervaring van de aardse geboorte). Een ziel is volgens Plato iets wat recyclebaar is, oneindig recyclebaar. Een ziel gaat steeds weer in een nieuw lichaam nadat het een lichaam via sterven heeft verlaten (eeuwige reïncarnatie) en heeft dus alles al gezien, is vaak geboren, kent ook het hiernamaals, en heeft dus niets meer te leren (omdat de ziel dus niet vernietigd wordt in het process van sterven). Daaruit concludeert Plato dat leren dus een vorm van herinneren en herinneringen ophalen is van hetgeen die ziel al wist maar vergeten was dat hij/zij dat al wist (zie Meno 81c/d).quote:Op zondag 8 mei 2022 22:36 schreef Fok-it het volgende:
Even volledig gelezen. Hulde voor je OP. Het zou nog iets minder jargon en wellicht wat meer praktijkvoorbeelden mogen hebben, maar ik vind dit wel leuk
Wat bedoel je precies met hoe Plato dacht dat ieder mens alle kennis al bezat? Hoeverre dacht hij dat onze kennis al reikte? Aristotle zijn tabula rasa idee was ik al bekend mee ja
Dit is zeker het plan. Ik zat aan bio-ethische vraagstukken, toepassing op armoede en honger in de wereld, etc.quote:Op maandag 9 mei 2022 00:04 schreef Viv het volgende:
Goed initiatief! Filosofie heeft me altijd wel getrokken, vooral als er een link naar hedendaagse kwesties te leggen is. Vanuit mijn achtergrond als arts kom ik vooral met logica en ethiek in aanraking, maar ik vind de andere onderwerpen (en de geschiedenis) ook interessant.
Descartes faalde in zijn argument. Echter, Descartes was (samen met Bacon) erg belangrijk. Descartes deed meer dan alleen dat argument formuleren. Ik volg je niet met je opmerking over Kant. Kant bestreed juist de dogmatische metafysica van Descartes, was het niet met hem eens over rationalisme (hij stelde meteen dat kennis altijd met de zintuigen begon, en schreef hij dat gedachten zonder zintuiglijke inhoud leeg waren). Dus die sneer naar Kant raakt Kant nog wal. Echter ook was hij het niet eens met empiristen.quote:Op maandag 9 mei 2022 06:26 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Heb de cogito altijd al een bizar slecht argument gevonden, en het prille begin van de verstening en abstrahering van het leven die tot ontploffing komt in Kant en die zich concreet uit in het nihilisme waar we tegenwoordig onder leven.
Wie zegt dat er een "ik" is dat "denkt", worden de gedachten niet toegespeeld in plaats van autonoom bedacht? Wat is denken überhaupt? Denk "ik" "over" iets na, en moet dat "over" dan geïnterpreteerd worden in ruimtelijke zin? Is er iemand tegen wie "ik" denk; en zo nee, waarom denk "ik" dan, als enige aanwezige in de denkruimte? Is denken "kijken" naar gedachten, naar woorden? Doen we dat met een soort onzichtbaar psychisch zintuig dat betrouwbaarder is dan de "normale" zintuigen? Wellicht het allerbelangrijkst: waar zijn we wanneer we nadenken (Hannah Arendt)?
Plotseling ontstaat er een (illusoir) lichaam-geest probleem, en vanuit daar weer een heel substratum van filosofosche non-problemen die waarheid reduceren tot "zekerheid". Volgens mij had Descartes last van zijn gehoor, want hij kon zijn eigen stem niet eens verstaan. Dat moet haast wel, wanneer je de zintuigen zo wantrouwt.
Tot zover het "rigoreuze" "fundament" van de moderne filosofie; drijfzand, afkomstig van een neurotische man die uit zijn raam keek en zich afvroeg of de mensen die hij zag niet robots waren zonder bewustzijn (zoals hij uiteindelijk wel concludeerde over dieren).
Zoals Nietzsche zegt (ik parafraseer): "De redenen waarom 'deze' wereld als ogenschijnlijk wordt bestempeld zijn juist hetgene wat haar realiteit aantoont. Ieder ander soort realiteit is onaantoonbaar".
Die sneer naar Kant heeft te maken met het correlationisme en de correspondentiewaarheid die hij verdedigd, en de manier waarop hij, in navolging van Descartes, zijn eigen versie van de "ego-substantie" formuleert in de vorm van het transcendentaal subject en een heel gebied van de menselijke ervaring niet alleen uitsluit maar afwijst als niet van de orde van mogelijke ervaring. Representatie wordt de enige "redelijke" vorm van verhouden tot de werkelijkheid, met dank aan het "ding-an-sich", een van de stomste en meest giftige concepten uit de moderne filosofie.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:07 schreef laforest het volgende:
[..]
Descartes faalde in zijn argument. Echter, Descartes was (samen met Bacon) erg belangrijk. Descartes deed meer dan alleen dat argument formuleren. Ik volg je niet met je opmerking over Kant. Kant bestreed juist de dogmatische metafysica van Descartes, was het niet met hem eens over rationalisme (hij stelde meteen dat kensen altijd met de zintuigen begon, en schreef hij dat gedachten zonder zintuiglijke inhoud leeg waren). Dus die sneer naar Kant raakt Kant nog wal. Echter ook was hij het niet eens met empiristen.
Kant had hier volledig gelijk in. Edit, laatste stuk neem ik terug - mea culpa.quote:Op maandag 9 mei 2022 11:45 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Die sneer naar Kant heeft te maken met het correlationisme en de correspondentiewaarheid die hij verdedigd, en de manier waarop hij, in navolging van Descartes, zijn eigen versie van de "ego-substantie" formuleert in de vorm van het transcendentaal subject en een heel gebied van de menselijke ervaring niet alleen uitsluit maar afwijst als niet van de orde van mogelijke ervaring. Representatie wordt de enige "redelijke" vorm van verhouden tot de werkelijkheid, met dank aan het "ding-an-sich", een van de stomste en meest giftige concepten uit de moderne filosofie.
Ik zal eerlijk bekennen dat ik zelden betere ideeën heb gevonden als het idee dat de enige toegang tot de wereld/werkelijkheid via representatie mogelijk is en het idee van 'ding-an-sich'.quote:Op maandag 9 mei 2022 11:45 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Die sneer naar Kant heeft te maken met het correlationisme en de correspondentiewaarheid die hij verdedigd, en de manier waarop hij, in navolging van Descartes, zijn eigen versie van de "ego-substantie" formuleert in de vorm van het transcendentaal subject en een heel gebied van de menselijke ervaring niet alleen uitsluit maar afwijst als niet van de orde van mogelijke ervaring. Representatie wordt de enige "redelijke" vorm van verhouden tot de werkelijkheid, met dank aan het "ding-an-sich", een van de stomste en meest giftige concepten uit de moderne filosofie.
Om Descartes als dogmatisch af te zetten tegenover Kant vind ik gniffelwaardig. Kant's project is om de grenzen van mogelijke kennis te bepalen door alle faculteiten te onderwerpen aan de "Rede" als een soort rechter, waaronder de zintuigen. Hij is dus ook gewoon een rationalist; sterker nog, hij maakt die verschrikkelijke koppeling tussen moraal en rationaliteit canonisch, zegt dat mensen alleen vrij kunnen zijn door het gebruiken van de "Rede", en maakt er een sport van om ieder aspect van het bestaan te omsluiten met zijn spinnenwebben.
Ik vind het vreemd dat we een discussie hebben waarin rationaliteit en ethiek gescheiden zijn, want dat zijn ze absoluut niet. De gedachte dat het toepassen van "de rede" inherent goed is is een ethische gedachte, het is een imperatief. Er zijn maar heel weinig filosofen geweest die het gelukt is zich daar van te ontworstelen.quote:Op maandag 9 mei 2022 13:20 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik zal eerlijk bekennen dat ik zelden betere ideeën heb gevonden als het idee dat de enige toegang tot de wereld/werkelijkheid via representatie mogelijk is en het idee van 'ding-an-sich'.
Echter, ik ben het niet eens met Kant's ethiek. Die is inderdaad dogmatisch zoals beschreven in Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. Echter, daar focust men te veel op. Kant's laatste woord over ethiek komt uit een heel ander werk Die Metaphysik der Sitten uit 1797. Dat is niet zo dogmatisch, eerder praktisch, toepasbaar, en introduceert hij ook een vorm van virtue ethics in zijn ethisch systeem.
Hmm, dat is slechts 1 van de vele betekenissen van dat woord, zoals vaker in oudgriek. Het kan ook vorm, Vorm, voorkomen, verschijnen of bijvoorbeeld klasse/type betekenen (zoals in Boek V van de Staat).quote:Op maandag 9 mei 2022 14:22 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd dat we een discussie hebben waarin rationaliteit en ethiek gescheiden zijn, want dat zijn ze absoluut niet. De gedachte dat het toepassen van "de rede" inherent goed is is een ethische gedachte, het is een imperatief. Er zijn maar heel weinig filosofen geweest die het gelukt is zich daar van te ontworstelen.
Ook geinig om te zien hoe het begrip "idee" een nieuwe betekenis heeft gekregen binnen de moderne filosofie. Het wordt opgevat als een soort abstracte entiteit die mensen met elkaar kunnen uitwisselen. Oorspronkelijk komt het van het Griekse werkwoord "idein", wat "zien" betekent.
Haha mooi hoor, maar ben je niet wat streng naar die oude lieve Kant?quote:Op maandag 9 mei 2022 11:45 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Die sneer naar Kant heeft te maken met het correlationisme en de correspondentiewaarheid die hij verdedigd, en de manier waarop hij, in navolging van Descartes, zijn eigen versie van de "ego-substantie" formuleert in de vorm van het transcendentaal subject en een heel gebied van de menselijke ervaring niet alleen uitsluit maar afwijst als niet van de orde van mogelijke ervaring. Representatie wordt de enige "redelijke" vorm van verhouden tot de werkelijkheid, met dank aan het "ding-an-sich", een van de stomste en meest giftige concepten uit de moderne filosofie.
Om Descartes als dogmatisch af te zetten tegenover Kant vind ik gniffelwaardig. Kant's project is om de grenzen van mogelijke kennis te bepalen door alle faculteiten te onderwerpen aan de "Rede" als een soort rechter, waaronder de zintuigen. Hij is dus ook gewoon een rationalist; sterker nog, hij maakt die verschrikkelijke koppeling tussen moraal en rationaliteit canonisch, zegt dat mensen alleen vrij kunnen zijn door het gebruiken van de "Rede", en maakt er een sport van om ieder aspect van het bestaan te omsluiten met zijn spinnenwebben.
Waarom niet? Wij ervaren de wereld niet direct, dus we kunnen het niet weten. Kant was dat betreft agnostisch.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:31 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Uiteindelijk is de claim dat de wereld die wij ervaren op wat voor manier dan ook de ware niet is natuurlijk niet vol te houden, ik ben het met je eens. Maar het is toch op zijn minst een mooie ontsnappingsweg uit het naïef realisme, het materialisme, en allerhande vormen van onderdrukkende dogmatiek? Dat hij zijn eigen dogmatiek hier voor in de plaats zou stellen, ach, hij was ook maar gewoon een mens...
En wat een prachtige uitdrukking, innate subjective transcental ideality. Dat is nou kunst, woordkunst. En iemand zonder verdere voorkennis kan door enkel dit liedje te beluisteren erachter komen wat het te betekenen heeft.quote:Let us first divide cognition into rational analysis
and sensory perception (which Descartes considered valueless).
Now reason gives us concepts which are true but tautological;
sensation gives us images whose content is phenomenal.
Whatever greets our senses must exist in space and time
for else it would be nowhere and nowhen and therefore slime;
the space and time we presuppose before we sense reality
must have innate subjective transcendental ideality.
Ik ken deze. Leuke toevoeging.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:54 schreef Amerauder het volgende:
Overigens kan ik een ieder die dit topic binnen komt wandelen in de hoop een manier te vinden de filosofie wat toegankelijker, luchtiger, lichtzinniger te maken van harte aanraden eens kennis te maken met het prachtige stukje kunst dat bekend staat als The Kant song, ofwel: The Transcendetal Deduction of the Pure Concepts of Understanding.
Hoewel tjokvol met schijnbaar ingewikkelde en voor de leek mogelijk intimiderende concepten – er valt niet aan te ontkomen – worden deze concepten op een nette en humorvolle manier in rijmvorm uitgelegd, wat het mogelijk maakt om daadwerkelijk filosofie te leren door een grappig liedje te luisteren. Geen geringe verdienste, als je het mij vraagt.
Niet alleen dat, de tekst van het liedje raakt ook nog eens mooi aan de confrontatie tussen tussen Descartes en Kant die in het voorgaande besproken wordt.
[..]
En wat een prachtige uitdrukking, innate subjective transcental ideality. Dat is nou kunst, woordkunst. En iemand zonder verdere voorkennis kan door enkel dit liedje te beluisteren erachter komen wat het te betekenen heeft.
Ik vind het ook een mooie theorie. Maar uiteindelijk onhoudbaar, omdat hij een andere wereld poneert, zoals alle gifmengers dat doen.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:45 schreef laforest het volgende:
Waarom niet? Wij ervaren de wereld niet direct, dus we kunnen het niet weten. Kant was dat betreft agnostisch.
En gelijk had ie. Je weet hoe ogen werken en hoe wij dan een representatie van de wereld verwerken? Dát is wat wij weten. En onze zintuigen zijn niet bepaald betrouwbaar. Zowel ons zicht niet (optische illusies) en als je weet hoe het voelen van een voorwerp in z'n werk gaat dan is dat ook een truuk van je hersenen zoals de kleuren die je ziet ook niet accuraat zijn.
quote:Zoek toch niets achter de fenomenen; zij zijn zelf de leer.
Andere wereld? Dat is een grove misinterpretatie van Kant. Zou jij specifiek kunnen definiëren wat jij daarmee bedoelt?quote:Op maandag 9 mei 2022 19:12 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Ik vind het ook een mooie theorie. Maar uiteindelijk onhoudbaar, omdat hij een andere wereld poneert, zoals alle gifmengers dat doen.
De kleuren niet accuraat? Maar wat zouden we ons bij 'accurate kleuren' dan voor moeten stellen? Wie dit goed overdenkt kan niet anders dan tot de conclusie komen dat deze 'accuraatheid' wel een illusie moet zijn. Wie verder kijkt, die ziet dat het vergif is. We moeten leren zien dat precies dat aspect van kleuren wat hier 'niet accuraat' genoemd wordt juist hun complete werkelijkheid omhelst.
Let op de woorden van Goethe:
[..]
De wereld waarin het ding an sich zou huizen. Inderdaad is zijn andere wereld veel genuanceerder, veel minder grof en veel kunstzinniger dan veel andere. Maar daarom ook juist des te sluwer, venijniger, verleidelijker.quote:Op maandag 9 mei 2022 19:24 schreef laforest het volgende:
Andere wereld? Dat is een grove misinterpretatie van Kant. Zou jij specifiek kunnen definiëren wat jij daarmee bedoelt?
De kleur die je ziet is de kleur die het voorwerp heeft. Iets anders is er niet. De rest is er, zoals Nietzsche het treffend uitdrukt, slechts bijgelogen.quote:Je weet hoe wij kleur zien? Welke kleur een voorwerp heeft kunnen wij niet weten, wat wij wel zeker weten is dat het niet de kleur is die je ziet. Wij zien alleen de golflengte van het licht dat reflecteert van het object af komt en ons oog stimuleert. Wij zijn dan vervolgens een beeld daarvan gevormd door onze hersenen (representatie van wat daar buiten jouw oog heeft gestimuleerd).
Wishful thinkingquote:Op maandag 9 mei 2022 19:48 schreef Amerauder het volgende:
[..]
De wereld waarin het ding an sich zou huizen. Inderdaad is zijn andere wereld veel genuanceerder, veel minder grof en veel kunstzinniger dan veel andere. Maar daarom ook juist des te sluwer, venijniger, verleidelijker.
[..]
De kleur die je ziet is de kleur die het voorwerp heeft. Iets anders is er niet. De rest is er, zoals Nietzsche het treffend uitdrukt, slechts bijgelogen.
Te denken, dat er nog zoiets als kleur zou kunnen zijn, zonder het eigen perspectief, zoals in de voorstelling waarbij kleur zoiets als een golflengte zou zijn, is een grove onderschatting van de eigen existentie, grenzend aan zelfhaat.
Dit is met al je waarnemen zo. Denken dat de wereld zo is als dat jouw hersenen die aan jouw verstand presenteren is jezelf voor de gek houden. Jouw hersenen voegen constant dingen toe (of filteren dingen eruit) aan jouw zintuiglijke ervaring. Nooit zie jij de wereld direct, alleen een representatie daarvan.quote:But the colour that you perceive is about much more than the wavelengths of light. The visual cortex of your brain has evolved to perform lots of context-dependent corrections to correct for the colour and intensity of the ambient light. The effect is that the colour of an object has just as much to do with the colour you think it ‘should’ be.
quote:Op maandag 9 mei 2022 20:04 schreef laforest het volgende:
The effect is that the colour of an object has just as much to do with the colour you think it ‘should’ be.
Ik ontken toch ook niet dat de geest dat doet? Integendeel, ik bevestig juist de fundamentele kracht van dit proces, en ontken het bestaan van kleuren buiten dit proces om. Dit, en niets anders, is wat kleuren zijn.quote:Jouw hersenen voegen constant dingen toe (of filteren dingen eruit) aan jouw zintuiglijke ervaring.
quote:Op maandag 9 mei 2022 20:26 schreef Amerauder het volgende:
[..]
[..]
Ik ontken toch ook niet dat de geest dat doet? Integendeel, ik bevestig juist de fundamentele kracht van dit proces, en ontken het bestaan van kleuren buiten dit proces om. Dit, en niets anders, is wat kleuren zijn.
Ik ben inderdaad onnodig gemeen naar Kant, en alles wat je zegt klopt. Wanneer ik met neo-Kantianen in discussie ga heb ik vaak de neiging om hem een flinke stomp te geven zodat het gesprek wat spannender wordt. In mijn persoonlijke ervaring verzandt het gesprek heel gauw in pedant, academistisch gewauwel als ik dat niet doe. Dat gezegd hebbende val ik natuurlijk een projectie van Kant aan, en niet de beste meneer zelf. Dat is sinds zijn dood niet meer mogelijk, als het ooit al mogelijk is geweest.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:31 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Haha mooi hoor, maar ben je niet wat streng naar die oude lieve Kant?
Goed om kritiek te hebben op zijn valstrikken, dat zeker, maar we kunnen zijn verdiensten toch niet helemaal ontkennen.
Zonder Kant geen Schopenhauer, en zonder Schopenhauer geen Nietzsche. Ik denk dat we niet moeten onderschatten hoe zeer deze mannen op elkaar leunen.
Nemen wij het niet maar al te zeer voor lief dat wij weten dat tijd en ruimte categorieën van het verstand zijn, en niet, zoals ook vandaag nog velen denken, externe realiteiten? Dat de ratio inherent tautologisch van aard is? Is dat niet Kant zijn invloed die hier door ons spreekt?
En wat dit laatste betreft, misschien ook niet hoor, het is best lastig in te schatten wie precies wie heeft beïnvloed en hoe denkbeelden gegroeid zijn daar waar wij er niet bij waren. Maar het lijkt me toch aannemelijk.
Is ook zo. Maar onderschat de duivelse verleidingskracht van zijn gif niet. Ik vind het tragisch dat mensen met een interesse in filosofie algauw naar hem worden doorverwezen en daardoor een beeld (of moet ik zeggen representatie?) krijgen van de wijsbegeerte als een verlengstuk van de wiskunde, in plaats van de kunst van het leven (en sterven). Zie post #34, waarin laforest triomfantelijk mededeeld dat de wereld die hij ervaart een soort halfbakken aftreksel is van de onkenbare wereld van de noumena. Zo stérk is dat beeld van de filosofie tegenwoordig. Het spijt me, en dit is mijn persoonlijke mening, maar ik vind het idee dat filosofie hoofdzakelijk draait om "intellectuele problemen" en discussies winnen met argumentatieve vingervlugheden gewoon sofisme.quote:Uiteindelijk is de claim dat de wereld die wij ervaren op wat voor manier dan ook de ware niet is natuurlijk niet vol te houden, ik ben het met je eens. Maar het is toch op zijn minst een mooie ontsnappingsweg uit het naïef realisme, het materialisme, en allerhande vormen van onderdrukkende dogmatiek? Dat hij zijn eigen dogmatiek hier voor in de plaats zou stellen, ach, hij was ook maar gewoon een mens...
Hoe kun je Kant's algemene (niet bepaalde details) argument afwijzen als onhoudbaar? Een ieder die Kant's eerste Kritiek tot en met de Transcendental Aesthetic zin voor zin leest, en de implicaties daarvan begrijpt, zal begrijpen dat Kant gelijk heeft wat betreft representaties, hoe wij de wereld ervaren, onze hersenen daar aan toevoegen (ook voor wij überhaupt de wereld ervaren met onze zintuigen), en dat het concept van het 'ding-an-sich' serieus moet worden genomen. Niels Bohr deed dat gelukkig ook en dat is terug te zien in de Copenhagen Interpretation.quote:Op maandag 9 mei 2022 20:26 schreef Amerauder het volgende:
[..]
[..]
Ik ontken toch ook niet dat de geest dat doet? Integendeel, ik bevestig juist de fundamentele kracht van dit proces, en ontken het bestaan van kleuren buiten dit proces om. Dit, en niets anders, is wat kleuren zijn.
Hoe kunnen we de processen in de hersenen nauwkeurig waarnemen? Worden we niet gemanipuleerd door diezelfde hersenen wanneer we deze processen proberen te meten; krijgen we niet enkel een representatie van het ding-an-sich voor ogen? Of alleen dan niet? Hoe weten we überhaupt dat het ding-an-sich bestaat als het per definitie ontoegankelijk is voor het menselijke verstand? En ten slotte: wat geeft wetenschappers het recht om ontologische uitspraken te doen?quote:Op maandag 9 mei 2022 20:47 schreef laforest het volgende:
[..]
Hoe kun je Kant's algemene (niet bepaalde details) argument afwijzen als onhoudbaar? Een ieder die Kant's eerste Kritiek tot en met de Transcendental Aesthetic zin voor zin leest, en de implicaties daarvan begrijpt, zal begrijpen dat Kant gelijk heeft wat betreft representaties, hoe wij de wereld ervaren, onze hersenen daar aan toevoegen (ook voor wij überhaupt de wereld ervaren met onze zintuigen), en dat het concept van het 'ding-an-sich' serieus moet worden genomen. Niels Bohr deed dat gelukkig ook en dat is terug te zien in de Copenhagen Interpretation.
Ik ga niet reageren. Ik ga het boek bestellen en bestuderen.quote:Op maandag 9 mei 2022 21:31 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Hoe kunnen we de processen in de hersenen nauwkeurig waarnemen? Worden we niet gemanipuleerd door diezelfde hersenen wanneer we deze processen proberen te meten; krijgen we niet enkel een representatie van het ding-an-sich voor ogen? Of alleen dan niet? Hoe weten we überhaupt dat het ding-an-sich bestaat als het per definitie ontoegankelijk is voor het menselijke verstand? En ten slotte: wat geeft wetenschappers het recht om ontologische uitspraken te doen?
Ik kan je Philosophy and the Mirror of Nature van Richard Rorty van harte aanraden. Hij gebruikt een analytisch-filosofisch vocabulaire om op een heldere wijzen aan te tonen dat dit soort metafysische speculaties niets meer dan taalspelletjes zijn die voortkomen uit een onbegrip van hoe taal werkt. Misschien is "taalspelletjes" een te milde beschrijving, dit zijn ideeën die mijn eigen leven jarenlang tot een abstracte hel hebben gemaakt, en ik zal zeker niet de enige zijn. Als je naar een psycholoog gaat word doodleuk aan je medegedeeld dat je gemoedstoestand eigenlijk gewoon "kapotte" stofjes in je hersenen zijn. Gelukkig maar dat daar pilletjes voor zijn! Deze wereld begint steeds meer op een Houellebecq-roman te lijken.
Dat je alleen kan weten dat alleen jij bestaat omdat jij denkt betekent niet dat je weet dat jij de enige bent die (in een ruimte) denkt. En aan wat worden ze toegespeeld als het niet is wat we omschrijven met 'ik'? Nietzsche durfde het ook niet over een 'ik' te hebben. We mogen van hem louter concluderen dat 'het denkt' zoals we kunnen constateren dat 'het regent'. Het is de ontkenning van het subject ondanks dat we regen kunnen correleren aan wolken. Van Lichtenberg stelde op zijn minst nog 'denken impliceert bestaan'. Hoe je 'denken' ook beziet, het is 'iets' (op de schaal van bewustzijn) dat zich verhoud tot een ik, of iets. Iets ergo iets. Is dat de absurditeit waartegen je ageert? Want ik zie daar alleen maar in dat Descartes te vroeg afhaakte in zijn poging waarheid tot ''zekerheid'' te reduceren, zover dat klopt. Ik denk namelijk heus dat je in zekerheden kan spreken terwijl je waarheid voor mogelijk houdt.quote:Op maandag 9 mei 2022 06:26 schreef CharlesKinbote het volgende:
Wie zegt dat er een "ik" is dat "denkt", worden de gedachten niet toegespeeld in plaats van autonoom bedacht? Wat is denken überhaupt? Denk "ik" "over" iets na, en moet dat "over" dan geïnterpreteerd worden in ruimtelijke zin? Is er iemand tegen wie "ik" denk; en zo nee, waarom denk "ik" dan, als enige aanwezige in de denkruimte? Is denken "kijken" naar gedachten, naar woorden? Doen we dat met een soort onzichtbaar psychisch zintuig dat betrouwbaarder is dan de "normale" zintuigen? Wellicht het allerbelangrijkst: waar zijn we wanneer we nadenken (Hannah Arendt)?
Plotseling ontstaat er een (illusoir) lichaam-geest probleem, en vanuit daar weer een heel substratum van filosofosche non-problemen die waarheid reduceren tot "zekerheid".
Dat is nobel van je, maar ik ben misschien wat te voorbarig geweest, en een waarschuwing van mijn kant is wel op zijn plek lijkt me. Rorty ontmantelt zo ongeveer het hele beeld van filosofie als "wetenschap" die tot zekere kennis kan leiden, en het idee van de rede, en dat kan behoorlijk schokkend en ronduit beangstigend zijn als je heel erg op die aannames gesteld bent, zeker in dit tijdperk waarin filosofie wordt gezien als fundament van de wetenschap, en de uitspraken van neurologen doorgaan voor fundamentele waarheden die ons gedrag bepalen.quote:Op maandag 9 mei 2022 21:37 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik ga niet reageren. Ik ga het boek bestellen en bestuderen.
Ik heb een afkeer van analytische filosofie, maar dat betekent niet dat ik er niet van kan leren. Ik kom hier op terug totdat ik het gelezen heb.
Heb je het gelezen en begrepen? Ja? Nou, je bent er nog en klinkt vrij normaal. Ik denk dat het wel goedkomt.quote:Op maandag 9 mei 2022 22:28 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Dat is nobel van je, maar ik ben misschien wat te voorbarig geweest, en een waarschuwing van mijn kant is wel op zijn plek lijkt me. Rorty ontmantelt zo ongeveer het hele beeld van filosofie als "wetenschap" die tot zekere kennis kan leiden, en het idee van de rede, en dat kan behoorlijk schokkend en ronduit beangstigend zijn als je heel erg op die aannames gesteld bent, zeker in dit tijdperk waarin filosofie wordt gezien als fundament van de wetenschap, en de uitspraken van neurologen doorgaan voor fundamentele waarheden die ons gedrag bepalen.
Het is denk ik niet ongewoon om een existentiële crisis te ervaren op het moment dat je de implicaties van zijn werk laat doordringen; dat gaat uiteraard verloren in mijn simplistische samenvatting. Als je daar allemaal geen behoefte aan hebt en waarde hecht aan de zekerheid die je op dit moment ervaart, zou ik je afraden het boek te lezen. Het idee dat "waarheid" altijd beter is dan illusie is een aanname waar filosofen graag mee kokketeren, maar maar zelden echt trouw aan zijn.
Niet eens met Kants ethiek...quote:Op maandag 9 mei 2022 13:20 schreef laforest het volgende:
Echter, ik ben het niet eens met Kant's ethiek. Die is inderdaad dogmatisch zoals beschreven in Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. Echter, daar focust men te veel op. Kant's laatste woord over ethiek komt uit een heel ander werk Die Metaphysik der Sitten uit 1797. Dat is niet zo dogmatisch, eerder praktisch, toepasbaar, en introduceert hij ook een vorm van virtue ethics in zijn ethisch systeem.
Welke van zijn imperatieven refereer je naar? En waarom is dat zo?quote:Op maandag 9 mei 2022 22:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Niet eens met Kants ethiek...Zijn categorische imperatief is het belangrijkste ethische beginsel!
[ afbeelding ]
Juiste vanwege de praktische toepasbaarheid in het dagelijks leven. Als je je afvraagt of iets het juiste is om te doen, kun je jezelf de vraag stellen of je zou willen dat het een algemene wet is.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 05:41 schreef laforest het volgende:
[..]
Welke van zijn imperatieven refereer je naar? En waarom is dat zo?
Het probleem is dat een enkele uitzondering soms gerechtvaardigd is. Dan is het absurd te vragen of je het zou willen als algemene wet. Het is te rigide. Daarom is de eerste formulering dus juist niet geheel praktisch.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 08:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Juiste vanwege de praktische toepasbaarheid in het dagelijks leven. Als je je afvraagt of iets het juiste is om te doen, kun je jezelf de vraag stellen of je zou willen dat het een algemene wet is.
Voor wie er meer over wil lezen, is dit een aardig stukje. Daarin word meteen het belang van de wet uitgelegd (en waarom het niet louter een herformulering van bestaande, christelijke moraal is).
Een uitzondering maakt de wet niet overbodig. Integendeel. Zoals Sebastien Valkenberg zo mooi omschrijft: "Naar mijn smaak stelt hij zich soms te rigoureus op, bijvoorbeeld als hij zegt dat liegen onder geen enkele omstandigheid is toegestaan. Desondanks is hierin voor mij zijn waarde gelegen. Hij moet ons een aarzeling aanleveren – of het besef dat een minder fraaie handeling misschien nodig is, maar een uitzondering op de regel moet blijven. Zo houd je de norm tenminste overeind."quote:Op dinsdag 10 mei 2022 08:29 schreef laforest het volgende:
[..]
Het probleem is dat een enkele uitzondering soms gerechtvaardigd is. Dan is het absurd te vragen of je het zou willen als algemene wet. Het is te rigide. Daarom is de eerste formulering dus juist niet geheel praktisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |