abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204653598
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:17 schreef mcmlxiv het volgende:
Ongetwijfeld overtreden Oekranse strijders ook regelmatig de regels en ja in principe is dat ook gewoon fout

Maar het blijft best lastig te moeten vechten tegen beesten die stelen, verkrachten en onschuldige kinderen en bejaarden vermoorden en daar nooit voor bestraft gaan worden en dan zelf netjes blijven. Ik begrijp helemaal de frustratie die Oekranse militairen regelmatig moeten voelen wanneer ze Russische varkens niet als varkens mogen behandelen.

Daar zit ook het grote probleem met oorlogswetten. Het onderzoeken, vervolgen en bestraffen van de good guys is een stuk eenvoudiger dan van de bad guys. Good guys die een klein regeltje overtreden worden vaak wel bestraft, varkens die overal schijt aan hebben niet.
Wat mij betreft is dat in ieder geval in moreel opzicht niet laakbaar. Als jij je moet verdedigen tegen zulke barbaren dan is (bijna) alles geoorloofd.

Dat is ook een volkomen normaal principe buiten oorlogstijd. Geweld mag niet, maar als je jezelf of de jouwen moet verdedigen tegen een ernstige dreiging dan mag je ver gaan…
zie email 27 oktober
pi_204653618
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:22 schreef Confetti het volgende:

[..]
Ik zou het kwalificeren als noodweer (excess) en dus niet 'fout' in die zin. De Russische soldaten zijn alleen nog bij naam mens, allang niet meer qua gedrag. De slachting van Duitse soldaten in WWII was ook volkomen gerechtvaardigd na wat die allemaal hadden gedaan. We moeten af van het idee dat 3 EVRM een absoluut recht is, daders van sommige wandaden verdienen geen enkele bescherming.

Veel oorlogswetten en jurisprudentie is ontwikkeld in stoffige zalen en houden geen enkele rekening met de situatie op de grond.
Niet mee eens, iemand die geen bedreiging meer is of nooit geweest is (burgers in deze context) is een totaal ander verhaal dan iemand die dat wel is (een vechtende Russische soldaat in deze context). In dat laatste geval praat je inderdaad over pure zelfverdediging, daar heb ik moreel ook niet zo’n moeite mee.
zie email 27 oktober
pi_204653622
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:14 schreef AchJa het volgende:
Dus als de Oekraiense krijgsgevangen straks op die parade niet mishandeld of vernederd worden is het allemaal prima dus? En wat denk je dat de verhalen van de Russische krijgsgevangenen echt vanuit henzelf kwamen en dat die er niet ingeramd waren door de Oekraieners?
Als krijgsgevangene rondgeparadeerd worden op een militaire parade van de vijand is al de vernedering.
Цой жив
pi_204653652
Gaat Putin dat doen?
pi_204653657
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:30 schreef quirina het volgende:
Gaat Putin dat doen?
Dat werd beweerd door bepaalde bronnen, of het waar is weten we (nog) niet.
pi_204653666
Op de propaganda parade even laten zien wat nazi’s zijn. Elke Rus heeft wel familie in Oekrane.
Best kans dat er opstootjes en ellende van komt.
  Moderator zaterdag 7 mei 2022 @ 11:31:11 #83
236264 crew  capricia
pi_204653668
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Beide keren heb je de wet overtreden, dat er een andere strafmaat aan hangt is wat anders. Als jij nou tien krijgsgevangen kapot schiet of honderd maakt ook niet uit.

Maar goed, ik heb alweer door hoe de vlag erbij hangt. Prettige middag verder ik ga de boot vaarklaar maken, veel belangrijker. ^O^
Oh, dat is veel leuker. Zeker met dit weer.
Veel plezier!!
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 7 mei 2022 @ 11:32:16 #84
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204653677
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Niet mee eens, iemand die geen bedreiging meer is of nooit geweest is (burgers in deze context) is een totaal ander verhaal dan iemand die dat wel is (een vechtende Russische soldaat in deze context). In dat laatste geval praat je inderdaad over pure zelfverdediging, daar heb ik moreel ook niet zo’n moeite mee.
Tja de Russen vragen er eigenlijk zelf om dat Oekraners oorlogsmisdaden tegen hun begaan. Eisenhower in WO2 heeft zelfs eens een order gegeven dat Duitse (SS) soldaten niet meer doodgeschoten mochten worden. Als ze gevangen waren genomen. Wat stelselmatig genegeerd is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 11:33:44 #85
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204653686
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 01:29 schreef polderturk het volgende:

[..]
Misschien willen ze een oorlog WWII style met human waves en twee wapens voor n soldaat.
Dual wielding _O_
pi_204653695
Russen begaan oorlogsmisdaden tegen Oekrane!
Russen vallen Oekrane aan, dat is al misdadig!
En bovendien zijn het de Russen die stelen, martelen en verkrachten en burgers aanvallen door random gebouwen kapot te schieten.
pi_204653710
Oekrane red juist vaak Russische snotjochie soldaatjes.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 11:35:56 #88
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204653711
twitter
  zaterdag 7 mei 2022 @ 11:39:33 #89
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204653753
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:35 schreef quirina het volgende:
Oekrane red juist vaak Russische snotjochie soldaatjes.
Daar heb ik beelden van gezien. In WO2 waren deze luitjes gewoon neergeschoten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator zaterdag 7 mei 2022 @ 11:41:26 #90
236264 crew  capricia
pi_204653774
Sweden, Finland collect NATO assurances as application decision looms
The two countries may apply together for NATO membership in a matter of weeks.

quote:
the U.S. would support a Swedish and Finnish NATO application, and yes, she added, the U.S. would provide the military support Sweden might need to ward off Russian aggression during what could be a months-long application process.
quote:
In their latest attempt to discredit Sweden, Russian authorities this week put up posters in Moscow labeling numerous Swedish luminaries, including the author Astrid Lindgren and IKEA founder Ingvar Kamprad, as Nazis.

Following her meeting with Canadian Foreign Minister Mlanie Joly late Thursday, Sweden’s Linde said she expected Russia to try “anything they can” to discourage Sweden and Finland from joining NATO, including potential cyberattacks and airspace violations.

She said “visible” support from NATO partners during an eventual application process would be essential.
https://www.politico.eu/a(...)tion-decision-looms/

Half mei weten we of ze de aanvraag voor Navo lidmaatschap gaan doen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_204653775
quote:
4s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 10:03 schreef Za het volgende:
Bij deze een mooie opener:

In 2022 kunnen we de belangen van Rusland niet langer negeren (van dd 1 Jan 2022)

Je hoeft geen Poetin-adept te zijn om te erkennen dat Oekrane de geopolitieke achtertuin van Rusland is. Europa moet daar voortaan realistischer in zijn, schrijft Zihni zdil.

Hoe zou u het vinden als het jaar 2022 opent met een atoomoorlog tussen Rusland en de Verenigde Staten? Door de totale lamlendigheid van de Nederlandse debatcultuur, klinkt dat u vast vreemd in de oren.

Maar in de rest van de beschaafde wereld gaat het in het publieke debat al geruime tijd over dit niet ondenkbare scenario. Want de situatie rondom Oekrane is inmiddels dermate ernstig.

Vooropgesteld: ik heb niks, maar dan ook niks met Poetin-apologeten. De man is een autocraat die denkt dat mensenrechten peanuts zijn. Het is onze morele plicht om daar vanuit het vrije Westen alert op te blijven. Net zoals we dat moeten doen met andere landen, zoals Qatar en Saudi-Arabi. Tevens moeten we waakzaam zijn voor de lange arm van Moskou. Terwijl die arm ons in de Koude Oorlog bedreigde via onze communistische partijen, doet die dat tegenwoordig via onze radicaal-rechtse partijen. Ook mogen we nooit de rol van Poetins Rusland vergeten inzake MH17. Premier Rutte spreekt terecht schande van het feit dat Rusland weigert mee te werken aan het onderzoek daarnaar.

Veel te lang heeft Europa als schoothondje Amerika gesteund

Tegelijkertijd is het hoog tijd dat we de geopolitieke realiteit gaan erkennen. Veel te lang heeft Europa, en Nederland in het bijzonder, als een schoothondje het gedrag van Amerika tegenover Rusland gesteund. En dat gedrag is, als we er eerlijk naar kijken, agressief en levensgevaarlijk.

Zo op het eerste gezicht lijkt het alsof Rusland de initiator van de agressie is. De afgelopen maanden heeft Poetin honderdduizenden militairen gemobiliseerd aan de grens met Oekrane. Maar wie de geschiedenis in acht neemt, begrijpt heel goed waarom Rusland nu op zijn strepen straat.

In zijn jaarlijkse persconferentie – waar journalisten uit de hele wereld hem urenlang bestoken met vragen – legde Poetin vorige week het zelf helder uit.

Diana Magnay, een Britse journaliste van Sky News, vraagt hem naar de intenties van Rusland.

‘Hoe zou Amerika het vinden als Rusland raketten zou plaatsen op de grens van Mexico en Canada?’ antwoordt Poetin. En dat is een terechte vraag. Hoe je het ook wendt of keert: Rusland is een regionale grootmacht die, net als elke grootmacht, een zogeheten ‘achtertuin’ heeft die als veiligheidsbuffer dient.

Bovendien is het land in de afgelopen eeuw in twee wereldoorlogen bijna vernietigd door agressie vanuit het Westen. Dat staat, begrijpelijkerwijs, gegrift in het collectieve geheugen van de Russen.

Na de Koude Oorlog was, in elk geval in de beleving van Rusland, de mondelinge belofte van de Amerikaanse president Bush aan Gorbatsjov dat de NAVO niet zou opschuiven in de richting van Rusland. Geopolitiek een volkomen logisch uitgangspunt. Niemand zou het, zoals Poetin vorige week opmerkte, normaal vinden als andersom het Warschaupact landen zoals Canada, Mexico en Puerto Rico zou inlijven. En toch is het tegenovergestelde gebeurd. Onder meer Polen, Hongarije, Roemeni en de Baltische landen zijn ingelijfd door de NAVO. Rusland accepteerde dat steeds knarsetandend.

Maar wie een blik op de kaart werpt, begrijpt ook meteen waarom Rusland zich door deze ontwikkeling omsingeld voelt. Zeker ook omdat Amerika via de NAVO steeds meer raketten wil plaatsen in die landen.

Alsof dat niet genoeg is wil Amerika ook nog eens Oekrane vrij letterlijk de onderbuik van Rusland – inlijven bij de NAVO. Omdat Rusland protesteert, hebben Amerikaanse presidenten sinds Obama omwegen bedacht. Geen officieel NAVO-lidmaatschap, maar wel Amerikaanse raketten in Oekrane, stellen ze bijvoorbeeld voor.

Amerika is erg onverantwoordelijk bezig bij Oekrane
Je hoeft geen Poetin-adept te zijn om te begrijpen dat Amerika op deze manier volstrekt onverantwoordelijk bezig is.
Poetin is er dan ook erg duidelijk over. Op de persconferentie van vorige week hoorde je het ook aan zijn stem: Oekrane is een kei- en keiharde rode lijn. Om het even concreet te maken: een alliantie van Oekrane met Amerika dan wel NAVO betekent dat Amerikaanse (atoom)raketten binnen tien minuten Rusland kunnen raken. Te weinig tijd voor een adequate reactie vanuit de Russische defensiesystemen.

U kunt van mij aannemen dat in deze situatie iedere Russische president hetzelfde zou doen als Poetin: als het nodig is ten oorlog trekken tegen Oekrane. En daarbij, als het nodig is, atoomwapens inzetten tegen de NAVO. Want het alternatief is, in de beleving van de Russen, gewurgd worden via Amerikaanse raketten in Oekrane.

Poetin heeft zijn leger paraat en zijn raketten afgesteld. Volgens veel Rusland-experts is, als het zo doorgaat, een oorlog in januari of februari niet onwaarschijnlijk.

Ik kan uiteraard niet voor u spreken, maar persoonlijk lijkt me een (atoom)oorlog met Rusland geen fijne manier om 2022 mee in te luiden.

Richard Sakwa van de Universiteit van Kent, een van de beste Rusland-experts in de wereld, legt de bal bij Biden. Alleen Biden kan beslissen of hij verder wil escaleren, aldus Sakwa.

Ik denk dat hij een punt heeft. Europa heeft tot nu toe een ondergeschikte rol gespeeld en, als puntje bij paaltje komt, braaf de lijn van Amerika gevolgd.

Europa heeft eigen geopolitieke belangen in de wereld
Voor de toekomst lijkt het me van belang dat daarin verandering komt. Europa heeft eigen geopolitieke belangen in de wereld, zeker ten aanzien van nabije buur en energieleverancier Rusland.

Wat dat betreft kan ik Rutte een compliment geven. In een eerdere column schreef ik dat het coalitieakkoord ‘bijna volledig een marketingtruc’ is.

Maar op een aantal punten staan er wel zeer wijze woorden in. Zoals over de toekomst van Europa:

‘Dit alles vraagt een (…) sterke en slagvaardige EU. Europa brengt Nederland vrede, veiligheid en welvaart. Naast een economische gemeenschap is de EU een waardengemeenschap. De EU moet een speler zijn in plaats van een speelveld voor andere grootmachten.’

Erken dat je de geopolitieke onderbuik van Rusland niet moet tarten
Laten we Rutte IV houden aan deze belangrijke belofte. En zorgen dat Nederland erkent dat je de geopolitieke onderbuik van een grootmacht met atoomwapens niet moet tarten.

Ik wens u een gelukkig en, bovenal, veilig 2022.

Videos in link:
https://www.ewmagazine.nl(...)nger-negeren-863235/
. Nogmaals omdat je het gemist hebt. Volgens jouw bron niet. Overigens heeft de Navo wel zijn troepen in West Europa gehouden totdat Rusland Oekrane binnen viel in 2014.

Zijn keuzes zorgen er steeds voor dat hij meer ipv minder Navo troepen aan zijn grenzen krijgt.
Die man weet zichzelf elke keer zo hard in zijn voet te schieten. De VS was eindelijk weer troepen uit Europa aan het halen totdat hij met zijn domme plan kwam.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_204653802
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:34 schreef quirina het volgende:
Russen begaan oorlogsmisdaden tegen Oekrane!
Russen vallen Oekrane aan, dat is al misdadig!
En bovendien zijn het de Russen die stelen, martelen en verkrachten en burgers aanvallen door random gebouwen kapot te schieten.
Dat ligt aan het grondgebied waar de oorlog uitvochten wordt, het heeft niet zoveel zin om de eigen buurvrouw, dochter van de melkboer en Truus van de friettent op de hoek te vermoorden/verkrachten als je terreur en angst wil zaaien.
graag verwijderen
pi_204653808
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:04 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is ook niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, bijvoorbeeld de VS heeft per ongeluk een Iraans passagiersvliegtuig neergehaald.
Verschil is dat de VS dat uiteindelijk heeft toegegeven, excuses aangeboden en schadevergoeding.
Rusland heeft niets van dat gedaan en blijft erbij dat ze op geen enkele wijze erbij betrokken waren. En dat is waarschijnlijk omdat Rusland officieel geen rol speelt in het Donbass conflict. Officieel is de Donbass slachtoffer van Oekrans nazigeweld en keek Rusland tot februari lijdzaam toe en probeerde enkel te bemiddelen.
Ook bij deze invasie zie je dat patroon: het is geen oorlog, maar een speciale militaire operatie, waarbij het noemen van oorlog strafbaar gemaakt is.
In de afgelopen 100 jaar heeft nog nooit iemand de waarheid verteld in Rusland. Dat is altijd hun modus operandi geweest en zal ook altijd zo blijven.
pi_204653828
quote:

[..]
Beide keren heb je de wet overtreden, dat er een andere strafmaat aan hangt is wat anders. Als jij nou tien krijgsgevangen kapot schiet of honderd maakt ook niet uit.

Maar goed, ik heb alweer door hoe de vlag erbij hangt. Prettige middag verder ik ga de boot vaarklaar maken, veel belangrijker. ^O^
Of schip? :D
pi_204653972
quote:

[..]

Boot of schip? :+
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_204654060
twitter

Ik begin die Duitsers heel rap zat te worden. Je zou toch denken dat ze daar inmiddels wel voldoende ervaring hebben met aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan.
zie email 27 oktober
pi_204654125
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:41 schreef capricia het volgende:
Sweden, Finland collect NATO assurances as application decision looms
The two countries may apply together for NATO membership in a matter of weeks.
[..]
[..]
https://www.politico.eu/a(...)tion-decision-looms/

Half mei weten we of ze de aanvraag voor Navo lidmaatschap gaan doen.
Astrid Lindgren een nazi? Pippi Langkous is dan vast en zeker een lebensbornkind en Karlsson van het Dak een drone die tegen de bevrijdingstroepen van het liefdevolle Z-leger ingezet wordt. _O-

Het is niet alleen een smerig, oorlogszuchtig en infantiel volk, maar blijkbaar ook zwakbegaafd. :')
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 12:16:38 #98
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_204654127
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 12:11 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ik begin die Duitsers heel rap zat te worden. Je zou toch denken dat ze daar inmiddels wel voldoende ervaring hebben met aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan.
Voor mij ook een gevalletje :|W

Ik had sowieso ostentatief al die sovjet monumenten in berlijn neer gebuldozerd, uit f*cking principe.
Scorched earth
pi_204654147
quote:
Ah kijk aan. Terrorisme.
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')