abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 4 mei 2022 @ 11:51:58 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_204623787
Ook in dit deel van de reeks kun je met FOK!kers delen welke boeken je aan het lezen bent.

Wil je een uitgebreide mening over een boek posten, dan kan dat ook hier: http://forum.fok.nl/topic/1595368
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 4 mei 2022 @ 11:53:30 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_204623803


Nog niet zo lang geleden zei Kees van Kooten in een interview: ‘Een biografie is niet meer nodig, ik heb alles zelf verteld. Ik ga de rest van mijn leven veel liever lezen dan schrijven.’ Ter gelegenheid van de bloemlezing De tachtigjarige vrede las hij voor het eerst sinds tijden weer zijn eigen verhalen. Ze brachten hem niet alleen terug naar het verloop van zijn lange leven, maar eveneens werd hij de lezer van zijn eigen hilarische fantasie. De verhalen uit Hedonia, Zwemmen met droog haar, de Treitertrends, de Modermismen en de vele andere bundels – ze zijn even sterk en humoristisch als de lenige geest van Kees van Kooten zelf. Het is met die krachtige verbeelding dat hij nu zichzelf portretteert aan de hand van zijn verhalen. En het is het schitterende bewijs dat een biografie inderdaad volstrekt overbodig is. Koot graaft zichzelf autobio.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_204624560
Net uit 'Monterosso Mon Amour' van I.L. Pfeiffer, best een leuk geschreven boekenweekverhaal. Met zelfspot van de schrijver!

Nu weer verder in het volgende in de reeks Afdeling Q van Jussi Adler-Olsen, 'De noodkreet in de fles'.
pi_204624803
Het raadsel van de wadden, Erskine Childers

Zo'n 20% gelezen, en ik ben aangenaam verrast. Het boeit vanaf het begin, en dat voor een boek dat in 1903 voor het eerst werd uitgegeven! Het is ook 2x verfilmd (niet gezien).

  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 mei 2022 @ 15:11:28 #6
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_204625690
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_204625699


Parallel aan het lezen met mijn vorige geplaatste boek.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_204625781
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 11:43 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Waarom 4 en 7 niet?
:D
1,2 en 3 heb ik zelf en nu ben ik op vakantie met de e-reader van mijn pa en daar staat 5,6 en 8 op :P

Ik dacht dat ik het wel 2 weken vol kon houden met deze drie, normaal lees ik niet zo snel. Maar dat lukte niet, dus nu ben ik verder aangewezen op zijn andere lectuur.
pi_204626249
And the druids turn to stone...
pi_204627415
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:27 schreef Adrian4 het volgende:

[..]
:D
1,2 en 3 heb ik zelf en nu ben ik op vakantie met de e-reader van mijn pa en daar staat 5,6 en 8 op :P

Ik dacht dat ik het wel 2 weken vol kon houden met deze drie, normaal lees ik niet zo snel. Maar dat lukte niet, dus nu ben ik verder aangewezen op zijn andere lectuur.
Mis je dan geen stuk van het verhaal?
  Moderator woensdag 4 mei 2022 @ 18:28:02 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204627619
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204628782
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 18:09 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Mis je dan geen stuk van het verhaal?
Neen, zijn allemaal losse verhalen. Alhoewel je 1 wel als eerste moet lezen denk ik.
pi_204645165
quote:
16s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:13 schreef FlippingCoin het volgende:
[ afbeelding ]

Parallel aan het lezen met mijn vorige geplaatste boek.
Ik vind zulke boeken altijd wat te droog, doe mij het Churchill boek van Boris Johnson maar.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 13:18:27 #14
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_204645186


Zeer groot fan van deze schrijfster.
pi_204645337
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 13:16 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik vind zulke boeken altijd wat te droog, doe mij het Churchill boek van Boris Johnson maar.
Vind het totaal niet droog eigenlijk, zit zelfs humor in en het leest vlot. Als je droog wilt dan moet je het andere boek waarin ik bezig ben lezen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 6 mei 2022 @ 19:03:46 #16
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_204647907
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_204649167
  zaterdag 7 mei 2022 @ 16:19:54 #18
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_204656002
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Moderator / Redactie Sport zondag 8 mei 2022 @ 09:23:28 #19
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_204663936
Ben eigenlijk altijd in 1x fictie en 1x non-fictie bezig. Nu Truus van Lier uit is zijn dat:

winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_204705708


heftig boek
pi_204706915
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:23 schreef borisz het volgende:
Ben eigenlijk altijd in 1x fictie en 1x non-fictie bezig. Nu Truus van Lier uit is zijn dat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De tolk van Java staat ook nog op mijn leeslijstje. Hoe leest het? Is het erg literair of meer beschrijvend?
  woensdag 11 mei 2022 @ 17:45:01 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204707311
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:25 schreef Mrs.Peel het volgende:
Het raadsel van de wadden, Erskine Childers

Zo'n 20% gelezen, en ik ben aangenaam verrast. Het boeit vanaf het begin, en dat voor een boek dat in 1903 voor het eerst werd uitgegeven! Het is ook 2x verfilmd (niet gezien).

[ afbeelding ]
Er is ook een tv serie van geweest. Riddle of the Sands. Het boek is bij zeilers zeer geliefd, omdat het zo mooi het zeilen beschrijft. Ik kan me een beschrijving herinneren van slapen aan boord van een houten zeiljacht is als in de armen liggen van je moeder die je wiegt waarbij haar zijden rokken ruisen, of zoiets. Het boek bracht destijds nogal wat teweeg in de UK, en is erg van invloed geweest op de spionage roman als genre, eigenlijk meer nog dan the secret agent van Conrad (ook een aanrader by the way)

In de roman voorspelt Childers een oorlog met het Duitse Rijk en een invasie van troepen over zee op de Britse kust. Hij noemt als mogelijke invasiegebieden de ondiepe wateren voor de kust van Essex tussen Foulness en Brightlingsea en de Wash, hier met name East Holland. De impact van de roman was zo groot dat, volgens Winston Churchill, de Britse Admiraliteit marinebases liet oprichten in Invergordon, Firth of Forth en Scapa Flow. Toen de roman in Duitsland bekend werd, zorgde de Abwehr ervoor dat de stenen die achter de dijk bij Norddeich lagen opgeslagen voor de aanleg van het dijkverdedigingspad, werden verwijderd zodat de landingstroepen uit Engeland daarachter geen schuilplaats konden vinden voor hun aanval op het kustradiostation Norddeich Radio.

Robert Erskine Childers ondernam rond de eeuwwisseling van de 19e en 20e eeuw een reis door de Duitse Waddenzee en bracht deze in kaart. Hij voer verscheidene malen met Wilhelm Niemeyer (Wasserbaurat en medewerker van de Abwehr). Wilhelm Niemeyer was als Abwehr-medewerker achter Childers aangestuurd, maar kon hem niet aanhouden. Childers slaagde erin in één tij van Norderney naar Wangerooge te varen, zoals hij in de roman beschreef.

Volgens Leonard Piper inspireerde de roman twee Britse marineofficieren, Vivian Ronald Brandon en Bernard Fredric Trench, om in augustus 1910 de Duitse vestingwerken op Borkum en Helgoland te verkennen. Zij bezochten ook het Kaiser-Wilhelm-kanaal, Amrum en Wangerooge. Hiervoor gebruikten ze een zeiljacht, zoals in de roman. Zij werden gearresteerd en veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf door het Reichsgericht in Leipzig in een opzienbarend proces op 22 december 1910, maar kregen gratie van de keizer in mei 1913. Zij keerden terug naar Groot-Brittannië en bleven dienen in de Royal Navy.

Het is een van mijn lievelingsboeken.

[ Bericht 25% gewijzigd door Jan_Onderwater op 11-05-2022 17:52:36 ]
pi_204710251
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 17:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Er is ook een tv serie van geweest. Riddle of the Sands. Het boek is bij zeilers zeer geliefd, omdat het zo mooi het zeilen beschrijft. Ik kan me een beschrijving herinneren van slapen aan boord van een houten zeiljacht is als in de armen liggen van je moeder die je wiegt waarbij haar zijden rokken ruisen, of zoiets. Het boek bracht destijds nogal wat teweeg in de UK, en is erg van invloed geweest op de spionage roman als genre, eigenlijk meer nog dan the secret agent van Conrad (ook een aanrader by the way)

In de roman voorspelt Childers een oorlog met het Duitse Rijk en een invasie van troepen over zee op de Britse kust. Hij noemt als mogelijke invasiegebieden de ondiepe wateren voor de kust van Essex tussen Foulness en Brightlingsea en de Wash, hier met name East Holland. De impact van de roman was zo groot dat, volgens Winston Churchill, de Britse Admiraliteit marinebases liet oprichten in Invergordon, Firth of Forth en Scapa Flow. Toen de roman in Duitsland bekend werd, zorgde de Abwehr ervoor dat de stenen die achter de dijk bij Norddeich lagen opgeslagen voor de aanleg van het dijkverdedigingspad, werden verwijderd zodat de landingstroepen uit Engeland daarachter geen schuilplaats konden vinden voor hun aanval op het kustradiostation Norddeich Radio.

Robert Erskine Childers ondernam rond de eeuwwisseling van de 19e en 20e eeuw een reis door de Duitse Waddenzee en bracht deze in kaart. Hij voer verscheidene malen met Wilhelm Niemeyer (Wasserbaurat en medewerker van de Abwehr). Wilhelm Niemeyer was als Abwehr-medewerker achter Childers aangestuurd, maar kon hem niet aanhouden. Childers slaagde erin in één tij van Norderney naar Wangerooge te varen, zoals hij in de roman beschreef.

Volgens Leonard Piper inspireerde de roman twee Britse marineofficieren, Vivian Ronald Brandon en Bernard Fredric Trench, om in augustus 1910 de Duitse vestingwerken op Borkum en Helgoland te verkennen. Zij bezochten ook het Kaiser-Wilhelm-kanaal, Amrum en Wangerooge. Hiervoor gebruikten ze een zeiljacht, zoals in de roman. Zij werden gearresteerd en veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf door het Reichsgericht in Leipzig in een opzienbarend proces op 22 december 1910, maar kregen gratie van de keizer in mei 1913. Zij keerden terug naar Groot-Brittannië en bleven dienen in de Royal Navy.

Het is een van mijn lievelingsboeken.
O+
pi_204710869
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 17:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Er is ook een tv serie van geweest. Riddle of the Sands.
Volgens mij een film en geen serie.
Ben wel benieuwd naar het boek, heb het op mijn lijst gezet.
  woensdag 11 mei 2022 @ 21:17:38 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204710971
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 21:13 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Volgens mij een film en geen serie.
Ben wel benieuwd naar het boek, heb het op mijn lijst gezet.
Ik heb het nog eens nagekeken, was een Duitse productie, die TV serie. Boek is in D ook erg bekend. Uitgekomen onder Das Rätsel der Sandbank
De serie is trouwens volledig op youtube te zien
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')