quote:
Het leek alsof die Dick zo'n niet al te slim volksbuurt-figuur was die je zo nu en dan op zn plaats moet zetten, kort en direkt weerwoord moet bieden, maar ook soms wat stroop om zn mond smeren.
En dattie dan mak als een lammetje is.
En dat leek lang prima te werken, wat die vrouw van de buren ook aangaf, dat ze best met hem kon praten, en ze woonden er al dertig jaar, beide kanten (Dick had volgens mij ook een vrouw, die schijnbaar niet in beeld wilde).
Alhoewel het verder niet zo uitgelegd werd (wel vaak aangeduid), vermoed ik dat het vooral misgelopen is toen de man van het andere stel vaker thuis was.
Ik verwacht ergens dat die voorheen altijd fulltime braaf gewerkt heeft (vast als een accountant of ambtenaar, maar wel in een ondergeschikte baan waar hij chefs boven hem had, hij had geen enkel gezagsuitstraling) en op een gegeven moment met pensioen gegaan (die drama-queen buurman Dick noemde ook een moment van drie jaar terug en dat "hij voorheen nooit aanwezig was") en nu verder niet zoveel te doen heeft en zich aan buurman Dick met zn ticks en eigenzinnigheidjes is gaan ergeren (die dat vervolgens als act is gaan opvoeren).
vervolgens was die man ook nauwelijks in staat buurman Dick gewoon direkt aan te kijken of ook aan te spreken.... en juist dat maakte die weer extra provocatief en nukkig.
Hij ging ook vrijwel altijd achter zn vrouw staan als ze tegenover die Dick stonden, alsof hij wilde schuilen.
(en die twinkels in zn oogjes toen dick aangaf misschien wel te gaan verhuizen)
Misschien dat het hem een psychologisch iets gaf dat hij het laatste pleidooi hield, en dat hij dat toen zelf gedurfd heeft en niet zn vrouw liet doen, en alles goed had voorbereid... maar ik denk wel dat als dat conflict opgelost gaat worden, hij wat assertiever moet worden, buurman Dick blijft anders over hem heen walsen.
[ Bericht 0% gewijzigd door RM-rf op 07-06-2023 11:52:56 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25