abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_204608818
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven
De Hessenhof, biologische kwekerij
De tuinen van Appeltern
Diana's mooie moestuin
MijnTuin.org, een sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
Tuinmanieren, YouTubekanaal

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Wilde, rozenkwekerij
Directplant, diverse planten
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+

Het was voorjaar en er waren bollen en bloesems!

@Jagärtrut:


@yinu:




@Claudia_x:








@Tuindier:


@miss_sly:





@AnneX:






@sigme:







@Vanyel:


@Blues:



En als bonus de geweldige kas van @Tuindier, de nieuwe aanwinsten van @TheFreshPrince, het regenopvangsysteem van @athlonkmf, de randjeplantjes van @Dagoduck, de wolfsmelk van @douche-eendje en de copulerende lieveheersbeestjes van @RedFever007:







Lente

Voorzichtig beginnen te spelen
binnen een groenende koelte
de bloemen met name te groeten
en van harte te ontsluiten
aarzelende kamers.
Het brood met elkaar te delen,
de koele beekval te voelen.
En in de avond te wachten
de bevende witte vlinders;
de kamperfoelie gaat open.

Ida Gerhardt

[ Bericht 8% gewijzigd door Claudia_x op 03-05-2022 07:57:24 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 2 mei 2022 @ 17:55:03 #2
5428 crew  miss_sly
pi_204609466
Het is echt weer zulk lekker weer O+ In de tuin werken is weer een cadeautje.
Wij hebben gisteren de voortuin vrij gemaakt van heermoes, voor zover mogelijk en gieters water met lavameel erover verdeeld. Eens kijken of dat lekker werkt. Ik ga ook weer 2 kilo wormen bestellen om uit te zetten. Bodemverbetering zal nog wel een tijdje nodig blijven in onze nieuwbouwtuin.

Intussen hebben we heerlijk veel kleur in de tuin. Natuurlijk nog vrij bescheiden, maar het oogt zo heerlijk in het zonnetje.

De dotterbloem is dit jaar terug (heeft zich vorig jaar niet laten zien) en het kruipend zenegroen is dit jaar ook eindelijk echt lekker aan het groeien en bloeien.



De vogelmelkbolletjes zijn mooi opgekomen O+



De echte koekoeksbloem heeft ook knopjes



De sering



Ook de geum is kennelijk eindelijk goed geaard en staat al een tijdje in bloei



Vergeet-me-nietje, gezaaid vorig najaar



De nieuwe geplante rodebessenstruik heeft al trosjes O+



De belofte van de brem in bloei



In het najaar gezaaid muurbloempje



En de bloesem van de appelboom O+



Er is echt al een groot verschil met vorig jaar, dat vind ik wel mooi om te zien. Sommige planten die in het eerste jaar dat we hier woonden al geplat zijn, beginnen nu eigenlijk pas echt lekker te groeien. Mooi om te zien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204609513
Volgens mij wil echt alles lukken, of niet, @miss_sly? Gaaf om te zien allemaal! Zoveel progressie in een jaar tijd.

Nog een tip voor muurbloem (leuk, oranje!), voor zover je er niet van op de hoogte was: die doet het maar kort, maar je kunt de plant in stand houden door 'em af te leggen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 2 mei 2022 @ 18:59:37 #4
5428 crew  miss_sly
pi_204609975
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
Volgens mij wil echt alles lukken, of niet, @:miss_sly? Gaaf om te zien allemaal! Zoveel progressie in een jaar tijd.

Nog een tip voor muurbloem (leuk, oranje!), voor zover je er niet van op de hoogte was: die doet het maar kort, maar je kunt de plant in stand houden door 'em af te leggen.
Wist ik nog niet van de muurbloem, dank!

Heel veel lukt inderdaad wel, mits ik het echt de tijd geef. Wat echt heel moeizaam gaat so far zijn echt alle klimplanten. Ik heb onlangs een akebia en een clematis bijgeplant, en ik hoop dat die nou eens echt aanslaan. Maar de jasmijnen doen wel wat, maar heel traag, de kleine hedera is leuk, maar ook traag en de grote hedera is volgens mij dood. Ik laat hem nog even staan, ik heb er kunstmest bij gedaan, maar ik heb daar niet veel vertrouwen in. En de bamboe bekijk ik ook met argusogen.

De hortensia die ik heb verplaatst leek het goed te doen, maar heeft nu veel last van bruingerande bladeren; ik heb gelezen dat dat door de late vorst kan komen.

Dat tuinieren is echt zo goed voor het oefenen van mijn geduld :D Met het ontwerp in de hand had ik eigenlijk stiekem best de naieve hoop dat we einde van dat eerste jaar al grotendeels klaar zouden zijn, en vorig jaar de laatste hand aan de aanleg zouden kunnen leggen, Maar noch in tijd, noch in geld, noch in ontwikkeling van planten is dat natuurlijk een reële hoop :')

Het is wel echt zo mooi om te zien hoe het langzaam steeds mooier wordt. Tegen de tijd dat we hier 15 jaar wonen, is het vast een fantastische volle tuin O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204610715
@Claudia_x ik vind eigenlijk dat deze ook wel een eervolle vermelding verdient.
Vanyel in CUL / [CUL SC] Rust O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204610784
Mooie openingspost weer, @Claudia_x!

Hier gaat de rododendron met sprongen vooruit:



Die staan aan de rand van het siertuintje-onder-de-walnoot; hier aan de linkerzijde.

Goed te zien dat er nog veel vrije ruimte is... nu. Het wordt helemaal vol in de loop van het jaar, leert ervaring.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  One tough cookie maandag 2 mei 2022 @ 20:52:07 #7
169210 liesje1979
pi_204611025
quote:
7s.gif Op maandag 2 mei 2022 17:55 schreef miss_sly het volgende:
Het is echt weer zulk lekker weer O+ In de tuin werken is weer een cadeautje.
Wij hebben gisteren de voortuin vrij gemaakt van heermoes, voor zover mogelijk en gieters water met lavameel erover verdeeld. Eens kijken of dat lekker werkt. Ik ga ook weer 2 kilo wormen bestellen om uit te zetten. Bodemverbetering zal nog wel een tijdje nodig blijven in onze nieuwbouwtuin.

Intussen hebben we heerlijk veel kleur in de tuin. Natuurlijk nog vrij bescheiden, maar het oogt zo heerlijk in het zonnetje.

De dotterbloem is dit jaar terug (heeft zich vorig jaar niet laten zien) en het kruipend zenegroen is dit jaar ook eindelijk echt lekker aan het groeien en bloeien.

[ afbeelding ]

De vogelmelkbolletjes zijn mooi opgekomen O+

[ afbeelding ]

De echte koekoeksbloem heeft ook knopjes

[ afbeelding ]

De sering

[ afbeelding ]

Ook de geum is kennelijk eindelijk goed geaard en staat al een tijdje in bloei

[ afbeelding ]

Vergeet-me-nietje, gezaaid vorig najaar

[ afbeelding ]

De nieuwe geplante rodebessenstruik heeft al trosjes O+

[ afbeelding ]

De belofte van de brem in bloei

[ afbeelding ]

In het najaar gezaaid muurbloempje

[ afbeelding ]

En de bloesem van de appelboom O+

[ afbeelding ]

Er is echt al een groot verschil met vorig jaar, dat vind ik wel mooi om te zien. Sommige planten die in het eerste jaar dat we hier woonden al geplat zijn, beginnen nu eigenlijk pas echt lekker te groeien. Mooi om te zien.
Maak je ook gier van de heermoes? Ook goed voor je bodem geloof ik. (Heb er nog niet zoveel verstand van hoor, ben net pas begonnen met het maken van brandnetelgier maar wel interessant allemaal :D)
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 09:11:53 #8
5428 crew  miss_sly
pi_204613524
quote:
14s.gif Op maandag 2 mei 2022 20:52 schreef liesje1979 het volgende:

[..]
Maak je ook gier van de heermoes? Ook goed voor je bodem geloof ik. (Heb er nog niet zoveel verstand van hoor, ben net pas begonnen met het maken van brandnetelgier maar wel interessant allemaal :D)
Ik doe niets met de heermoes. Het is ook niet zo groot en zo veel dat ik aan een kilo kom, denk ik. En ik weet niet of ik hier direct zin in heb.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204614792
Hier ook overal heermoes.

Mooie OP _O_ (er ontbreken 2 foto's)
pi_204614884
Hier vooral kleefkruid en meidoorn zaailingen. Sneeuwbes mocht ook wel wat minder agressief zijn met voortplanten.

Kleefkruid trek ik alleen weg en ga er van uit dat er snel genoeg iets ander staat waardoor het niet opnieuw kans krijgt. Die meidoorn en sneeuwbes zal wel een plantschopje aan te pas moeten komen.
pi_204615019
Wat daagjes geleden..het gaat nu hard.
In de voortuin bij buren waarop ik zicht heb, als ik in de avondzon voor het huis zit.
Varens spruiten


Haha, op de laatste foto zijn 4 aangrenzende (moes)tuinen te zien.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 18:54:38 #12
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_204618006
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:23 schreef AnneX het volgende:
Wat daagjes geleden..het gaat nu hard.
In de voortuin bij buren waarop ik zicht heb, als ik in de avondzon voor het huis zit.
Varens spruiten
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Haha, op de laatste foto zijn 4 aangrenzende (moes)tuinen te zien.
En zevenblad? :+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Spellchecker dinsdag 3 mei 2022 @ 18:58:18 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204618060
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:54 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
En zevenblad? :+
Dat dacht ik ook, maar volgens mij is het toch net iets anders.
Elfenbloem?
pi_204620539
Mooie OP weer, @Claudia_x ! *O*

Hier gaat het hard, zo veel in bloei weer!

De eerste oranje klaproos gesignaleerd, hij was nét op tijd voor Koningsdag w/



De kleine sering bloeit bijna, maar geurt al behoorlijk



En de clematissen blijven feestelijk doorbloeien...



Deze heeft zelfs een nieuw klimrekje nodig, dat ijzerdraadje aan de elektriciteit van de buitenlampen is natuurlijk niet echt een duurzame oplossing.

pi_204622724
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:58 schreef maily het volgende:

[..]
Dat dacht ik ook, maar volgens mij is het toch net iets anders.
Elfenbloem?
Dat is onmiskenbaar zevenblad!

Zo leuk, die zich ontspruitende varens. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204622750
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 22:50 schreef yinu het volgende:
Mooie OP weer, @:Claudia_x ! *O*

Hier gaat het hard, zo veel in bloei weer!

De eerste oranje klaproos gesignaleerd, hij was nét op tijd voor Koningsdag w/

[ afbeelding ]

De kleine sering bloeit bijna, maar geurt al behoorlijk

[ afbeelding ]

En de clematissen blijven feestelijk doorbloeien...

[ afbeelding ]

Deze heeft zelfs een nieuw klimrekje nodig, dat ijzerdraadje aan de elektriciteit van de buitenlampen is natuurlijk niet echt een duurzame oplossing.

[ afbeelding ]
Wauw, je clematis! O+ De montana van de buren groeit nu door de dakpannen van hun garage. En hun walnoot lijkt bloesem te hebben omdat de montana bovenin bloeit. :D Wel stom dat-ie zo snel omhoog klimt, want daardoor heb je er niet veel plezier van. Die van jou daarentegen zorgt voor een muur aan bloemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204622754
M'n buren hebben ook al wat gele en oranje klaprozen, maar ik heb bij mij de rooie nog niet gezien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 4 mei 2022 @ 10:08:57 #18
5428 crew  miss_sly
pi_204622877
Was deze hier al voorbij gekomen?

https://www.rtlnieuws.nl/(...)edden-bijen-vlinders

Ik wilde maaien, maar schaap zei dat ie dit artikel had gelezen en dat we nog even niet moeten maaien. Dus ik laat de maaier voorlopig nog even in de schuur. Tot het me echt te erg wordt :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204622913
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2022 10:08 schreef miss_sly het volgende:
Was deze hier al voorbij gekomen?

https://www.rtlnieuws.nl/(...)edden-bijen-vlinders

Ik wilde maaien, maar schaap zei dat ie dit artikel had gelezen en dat we nog even niet moeten maaien. Dus ik laat de maaier voorlopig nog even in de schuur. Tot het me echt te erg wordt :D
Sympathiek initiatief!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204624402
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 09:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wauw, je clematis! O+ De montana van de buren groeit nu door de dakpannen van hun garage. En hun walnoot lijkt bloesem te hebben omdat de montana bovenin bloeit. :D Wel stom dat-ie zo snel omhoog klimt, want daardoor heb je er niet veel plezier van. Die van jou daarentegen zorgt voor een muur aan bloemen.
Ja, ik moet 'm dit jaar wel flink snoeien, want hij overwoekert de akebia en de toscaanse jasmijn een beetje. En achter die muur stond vorig jaar nog een schuurtje waar hij op het dak groeide, dat schuurtje is van de winter afgebroken en toen heb ik al ietwat bruut wat gesnoeid. Dat is de bloei alleen maar ten goede gekomen, dus ik ben benieuwd hoe het volgend jaar wordt als ik 'm nu echt eens kortwiek!
pi_204625342
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2022 10:08 schreef miss_sly het volgende:
Was deze hier al voorbij gekomen?

https://www.rtlnieuws.nl/(...)edden-bijen-vlinders

Ik wilde maaien, maar schaap zei dat ie dit artikel had gelezen en dat we nog even niet moeten maaien. Dus ik laat de maaier voorlopig nog even in de schuur. Tot het me echt te erg wordt :D
Wij doen dat al een paar jaar, Mrs V roept halverwege april al jubelend dat het bijna MaaiMeiNiet is.
In aanloop daarnaar heeft ze gewoonlijk ook al besloten dat in april maaien MaaiMeiNiet teniet zal doen en in maart mag het niet wegens de krokussen dus bij ons begint het maaien elk jaar pas in juni.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator woensdag 4 mei 2022 @ 14:41:31 #22
5428 crew  miss_sly
pi_204625404
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2022 14:35 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wij doen dat al een paar jaar, Mrs V roept halverwege april al jubelend dat het bijna MaaiMeiNiet is.
In aanloop daarnaar heeft ze gewoonlijk ook al besloten dat in april maaien MaaiMeiNiet teniet zal doen en in maart mag het niet wegens de krokussen dus bij ons begint het maaien elk jaar pas in juni.
Ik mag jouw MrsV wel :Y
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 4 mei 2022 @ 14:52:36 #23
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_204625491
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2022 14:35 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wij doen dat al een paar jaar, Mrs V roept halverwege april al jubelend dat het bijna MaaiMeiNiet is.
In aanloop daarnaar heeft ze gewoonlijk ook al besloten dat in april maaien MaaiMeiNiet teniet zal doen en in maart mag het niet wegens de krokussen dus bij ons begint het maaien elk jaar pas in juni.
Kom je er dan nog wel doorheen met je grasmaaier?

Wij hebben in het oude weiland een niet maaien beleid besloten, dus dat doen we goed lees ik :D
pi_204625733
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 12:43 schreef yinu het volgende:

[..]
Ja, ik moet 'm dit jaar wel flink snoeien, want hij overwoekert de akebia en de toscaanse jasmijn een beetje. En achter die muur stond vorig jaar nog een schuurtje waar hij op het dak groeide, dat schuurtje is van de winter afgebroken en toen heb ik al ietwat bruut wat gesnoeid. Dat is de bloei alleen maar ten goede gekomen, dus ik ben benieuwd hoe het volgend jaar wordt als ik 'm nu echt eens kortwiek!
Wanneer snoei je de clematis, na de bloei?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204625740
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 14:52 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Kom je er dan nog wel doorheen met je grasmaaier?

Wij hebben in het oude weiland een niet maaien beleid besloten, dus dat doen we goed lees ik :D
Ik maai achterin de tuin 1-2 keer per jaar en daar kom ik goed doorheen met de grasmaaier (wel op een hogere stand vanzelfsprekend).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 4 mei 2022 @ 15:21:09 #26
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_204625747
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik maai achterin de tuin 1-2 keer per jaar en daar kom ik goed doorheen met de grasmaaier (wel op een hogere stand vanzelfsprekend).
Goed om te weten, wij zullen het weiland ook wel 1 a 2 keer per jaar gaan maaien.
pi_204625761
Maaien van hoog gras gaat goed in halve banen. Zelfs in het postzegelgazon.
Alleen de eerste baan zal over de volle breedte gaan.
Of je kunt smokkelen met half naast het gazon, op terras of pad bijv.
pi_204626198
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 14:52 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Kom je er dan nog wel doorheen met je grasmaaier?

Wij hebben in het oude weiland een niet maaien beleid besloten, dus dat doen we goed lees ik :D
Ja hoor, de eerste keer zetten we hem gewoon nogal hoog. Tweede keer tikje lager, is het weer gras.
Maar ik hecht niet aan een strak gazon, integendeel, dus ik bemest, kalk en verticuteer ook niet. Dus mijn gras (graf volgens autocorrect) groeit niet onnatuurlijk snel.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204629106
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wanneer snoei je de clematis, na de bloei?
Ja, de vroege bloeiers kun je snoeien na de bloei, de late bloeiers snoei ik meestal in de vroege lente (als ik ze snoei, die zijn meestal niet zo woekerig)
  woensdag 4 mei 2022 @ 20:45:48 #30
63722 z80
I fink you freaky
pi_204629216
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 14:52 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Kom je er dan nog wel doorheen met je grasmaaier?

Wij hebben in het oude weiland een niet maaien beleid besloten, dus dat doen we goed lees ik :D
Hangt ook van de ondergrond af. Bij mij zijn de stukken met veel mos een ramp om door te komen. Daar waar klei zit maakt het niet veel uit hoe hoog het gras is.
Morgen of vrijdag eens de maaier er door jagen op standje max hoogte. Nu is het nog te doen. En door het gras + al het andere lang te maaien zit het veld zo weer vol bloemen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  donderdag 5 mei 2022 @ 07:59:09 #31
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_204632590
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 20:45 schreef z80 het volgende:

[..]
Hangt ook van de ondergrond af. Bij mij zijn de stukken met veel mos een ramp om door te komen. Daar waar klei zit maakt het niet veel uit hoe hoog het gras is.
Morgen of vrijdag eens de maaier er door jagen op standje max hoogte. Nu is het nog te doen. En door het gras + al het andere lang te maaien zit het veld zo weer vol bloemen.
Ons weiland is ook echt voormalig paardenweiland dus het is keiharde grond. Komt vast goed.

Zag gister in ieder geval al boterbloempjes O+
(en een miljoen paardenbloemen al een tijdje)
  donderdag 5 mei 2022 @ 09:12:33 #32
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204632886
Ik blijf denk ik het grasveld zelf maaien in mei. We hebben in de borders genoeg bloemen en in het ongerepte stuk wat vorig jaar bloemenweide was, groeit momenteel vrij weinig op graspollen na :P . Dus als daar nu amper bloemen groeien, waarom zou het wel in het gecultiveerde grasveld wel zo zijn?

Ik heb altijd wel een zwak voor dergelijke initiatieven, maar deze sla ik over. Krijg ik toch te veel twitches van :P . Een grasveld dat out of control groeit. Denk ook dat het met name helpt in grasgebieden waar verder weinig biodiversiteit is ofzo. Of in van die buurten waar mensen met pijn in hun hart het kapot gechloorde/azijnde terras hebben vervangen voor 3 rollen graszoden.
pi_204633232
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 09:12 schreef bleiblei het volgende:
Denk ook dat het met name helpt in grasgebieden waar verder weinig biodiversiteit is ofzo. Of in van die buurten waar mensen met pijn in hun hart het kapot gechloorde/azijnde terras hebben vervangen voor 3 rollen graszoden.
Ik denk dat het niet willen genoeg reden is om het niet te doen, in je eigen tuin ;)

Iets anders trouwens, misschien weet ook niet iedereen dat.
Als je aardig wil zijn voor nectarliefhebbers kun je beter geen dubbele bloemen kiezen. Die zien er wel leuk uit, maar zijn voor bijen en aanverwanten niks waard.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator donderdag 5 mei 2022 @ 10:20:14 #34
5428 crew  miss_sly
pi_204633281
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik denk dat het niet willen genoeg reden is om het niet te doen, in je eigen tuin ;)

Iets anders trouwens, misschien weet ook niet iedereen dat.
Als je aardig wil zijn voor nectarliefhebbers kun je beter geen dubbele bloemen kiezen. Die zien er wel leuk uit, maar zijn voor bijen en aanverwanten niks waard.
Wist ik niet, goede wel. Ik heb volgens mij nog geen enkele dubbele bloem staan, dus voorlopig zit ik nog goed :)

Algemene vraag: een insectenhotel, is dat nou werkelijk iets dat kan bijdragen aan de biodiversiteit en ben je daarmee inderdaad lief voor bijen en insecten en dergelijke?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204633315
Wat ik ervan gelezen heb zijn veel van die dingen ongeschikt omdat de gaatjes niet het juiste formaat hebben of niet glad genoeg zijn en daarmee een risico vormen voor de vliegende vrinden.
Maar of een goeie iets toevoegt weet ik niet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator donderdag 5 mei 2022 @ 10:28:25 #36
5428 crew  miss_sly
pi_204633361
Ik had inderdaad ook al gelezen dat een heleboel niet goed zijn, dus dat je wel echt moet kijken wat je koopt of maakt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204633381
Hier hebben we een overweldigende hoeveelheid pinksterbloemen gehad en op dit moment bloeien in het gazon veel paardenbloemen, boterbloemen en madeliefjes. In de bermen zie ik raapzaad en fluitenkruid. De berm die ik dit jaar bij wil houden, laat ik nog even ongemoeid. Dat zou ik sowieso hebben gedaan omdat ik de bermen juist in deze periode zo mooi vind. Het deel van m'n gazon dat ik als bloemenweide heb bestempeld, laat ik ook ongemaaid. Dat moet ook wel want nu groeien de ratelaars en orchideeën.

De rest van het gazon kijk ik even aan. Ik vind maaidiscipline wel belangrijk omdat het gazon er mooier van blijft. Maar het is nu al een tijd erg droog en dan is maaien juist minder nodig. Sowieso schijn je dan beter het gras wat minder kort te kunnen maaien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 5 mei 2022 @ 10:36:12 #38
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204633426
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik denk dat het niet willen genoeg reden is om het niet te doen, in je eigen tuin ;)

Iets anders trouwens, misschien weet ook niet iedereen dat.
Als je aardig wil zijn voor nectarliefhebbers kun je beter geen dubbele bloemen kiezen. Die zien er wel leuk uit, maar zijn voor bijen en aanverwanten niks waard.
Wat zijn dubbele bloemen precies? Want dat is nieuw voor mij.
  donderdag 5 mei 2022 @ 10:37:54 #39
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204633449
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:30 schreef Claudia_x het volgende:
Hier hebben we een overweldigende hoeveelheid pinksterbloemen gehad en op dit moment bloeien in het gazon veel paardenbloemen, boterbloemen en madeliefjes. In de bermen zie ik raapzaad en fluitenkruid. De berm die ik dit jaar bij wil houden, laat ik nog even ongemoeid. Dat zou ik sowieso hebben gedaan omdat ik de bermen juist in deze periode zo mooi vind. Het deel van m'n gazon dat ik als bloemenweide heb bestempeld, laat ik ook ongemaaid. Dat moet ook wel want nu groeien de ratelaars en orchideeën.

De rest van het gazon kijk ik even aan. Ik vind maaidiscipline wel belangrijk omdat het gazon er mooier van blijft. Maar het is nu al een tijd erg droog en dan is maaien juist minder nodig. Sowieso schijn je dan beter het gras wat minder kort te kunnen maaien.
Ja, ik heb ergens gelezen dat je minimaal 4-5cm hoog moet maaien.
Ik was laatst bij mijn ouders en die laten hun robot echt super kort maaien, 2-3cm ofzo. Zag er mooi strak uit, maar lijkt mij dat het gras er wel kwetsbaar van wordt. Bij hen loopt er zo goed als niemand overheen, bij ons spelen er kinderen op. Dus ja :P .

Ik moet wel zeggen dat de hoeveelheid "bloemen"/andere planten dan gras en brandnetels in de bloemenweide wel tegenvallen tot nu. Vorig jaar zomer was het 1 grote bloemenzee en zag je rond deze tijd allerlei verschillende plantjes op komen. Nu is het een graspollen bende met hier en daar wat anders. Maar misschien trekt dat nog bij.
Brandnetels laat ik bewust staan in de schaduwzone. Zijn mooie waardplanten voor vlinders/rupsen.
pi_204633460
Een strategie die ik ook nog wel eens hanteer is om om iets heen te maaien als ik denk dat het leuk is of leuk gaat worden. Dat deed ik laatst bij m'n bloemenweide en daar groeide ineens iets imposants. Dat bleek engelwortel te zijn! Ik zal er straks een foto van maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204633480
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:36 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat zijn dubbele bloemen precies? Want dat is nieuw voor mij.
quote:
Meeldraden zijn de mannelijke organen van een bloem die altijd stuifmeel bevatten en soms nectar. De stampers en stempels zijn de vrouwelijke delen van de bloem, lekker tegendraads. Ze bevatten namelijk meestal nectar maar nooit stuifmeel. De bloembevruchting gebeurt wanneer insecten stuifmeel meevoeren van de ene bloem naar de andere en dat toevallig in contact brengen met de stempel. Zo wordt er zaad gevormd en kan de bloemsoort zich voortplanten.
Bij dubbele bloemen gaat dit verhaal niet op. Daar hebben plantenveredelaars de meeldraden en stampers via kunstmatige selectie zodanig vervormd dat ze veranderd zijn in bloemblaadjes.
https://www.bnnvara.nl/vr(...)ip-koop-geen-dubbele

Dubbele bloemen zijn extra mooi en vol en hebben meer blaadjes enzo.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 5 mei 2022 @ 10:44:58 #42
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204633518
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:41 schreef Vanyel het volgende:

[..]
[..]
https://www.bnnvara.nl/vr(...)ip-koop-geen-dubbele

Dubbele bloemen zijn extra mooi en vol en hebben meer blaadjes enzo.
Ah, weer wat geleerd :D .
Ik besef nu dat ik inderdaad in de sierkers die we in onze vorige tuin hadden, nooit iets van bijen e.d. heb gezien :') . Het scheelt dat ik er nooit planten op geselecteerd heb, dus met een beetje geluk is bij ons alles gewoon "enkel". Al zie ik kwekers er voor aan om planten bij de tuincentra te zetten in de categorie "bijen/vlinder plant"! terwijl ze het genetisch gewoon om zeep hebben geholpen :') .

De bloemenweide, Nepeta en Geraniums deden het bij ons vorig jaar in ieder geval erg goed, insect-technisch. Dat was 1 grote zoemende bende :D .
pi_204633595
Mijn buurman is gespecialiseerd in wilde planten en daardoor ben ik me bewuster geworden van dubbelbloemige versus enkelbloemige planten. Vaker kies ik voor enkelbloemig en ik ben de bescheidenheid van planten die dichterbij de natuur staan meer gaan waarderen. Dat is de reden dat ik een haag van hondsroos heb geplant.

Hondsroos, enkelbloemig:



Maar ik heb wel wat dubbelbloemige planten in m'n tuin, zoals rozen en dahlia's:



Die zien er trouwens al gauw kitscherig uit naast planten die dichterbij wilde varianten staan.

Tegenwoordig zijn planten uit de 'kerk' van Piet Oudolf en consorten populair. Hij en z'n medestanders gaven de voorkeur aan planten met een natuurlijke uitstraling, dus er is een dikke kans dat je veel enkelbloemige planten in je tuin hebt staan als je met de mode meegaat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Spellchecker donderdag 5 mei 2022 @ 10:57:25 #44
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204633645
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:41 schreef Vanyel het volgende:

[..]
[..]
https://www.bnnvara.nl/vr(...)ip-koop-geen-dubbele

Dubbele bloemen zijn extra mooi en vol en hebben meer blaadjes enzo.
^O^
pi_204633646
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:37 schreef bleiblei het volgende:

Ik moet wel zeggen dat de hoeveelheid "bloemen"/andere planten dan gras en brandnetels in de bloemenweide wel tegenvallen tot nu. Vorig jaar zomer was het 1 grote bloemenzee en zag je rond deze tijd allerlei verschillende plantjes op komen. Nu is het een graspollen bende met hier en daar wat anders. Maar misschien trekt dat nog bij.
Brandnetels laat ik bewust staan in de schaduwzone. Zijn mooie waardplanten voor vlinders/rupsen.
Wat wordt je maaibeleid? Het wordt wel lastig voor de bloemen met gras en brandnetels. Brandnetels kun je ontmoedigen door te maaien, maar gras trekt zich daar niks van aan. Om groei van gras te onderdrukken zou je ratelaars kunnen zaaien. Dat werkt hier super.

Mijn uitgangspunt bij m'n bloemenweide is dat ik er weinig onderhoud aan wil hebben. Ik ga dus niet handmatig onkruid eruit plukken of zo.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 5 mei 2022 @ 11:52:55 #46
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204634191
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat wordt je maaibeleid? Het wordt wel lastig voor de bloemen met gras en brandnetels. Brandnetels kun je ontmoedigen door te maaien, maar gras trekt zich daar niks van aan. Om groei van gras te onderdrukken zou je ratelaars kunnen zaaien. Dat werkt hier super.

Mijn uitgangspunt bij m'n bloemenweide is dat ik er weinig onderhoud aan wil hebben. Ik ga dus niet handmatig onkruid eruit plukken of zo.
Mijn maaibeleid is 1 keer per jaar in het najaar er met een bosmaaier doorheen rausen en alles opruimen :P .
Voor de rest zie ik wel wat er gebeurd. En brandnetel houd ik met de hand een beetje in toom, dat mag in 1 deel (in de schaduw) woekeren en waar ik het verder tegen kom trek ik het eruit.
pi_204634597
Ik vind onkruid ook zelden meer een probleem eigenlijk. Nu we de Japanse duizendknoop praktisch onder controle heb, is de rest prima. Zevenblad is mooi groen, heeft mooie bloemschermen en probeer ik vooral in toom te houden door er ander spul bij te zetten. Heermoes bekijk ik als goedkope mest. Winde is praktisch weg. Minder streng naar de tuin kijken en bloemen uit onkruid ook leren waarderen scheelt oneindig veel werk en ergernis :P

Brandnetels vind ik wel lastig. Leuk, vlinders, maar mijn moestuin is geen fan van de rupsen. Maar daar hanteer ik sowieso een ander beleid dan elders.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 5 mei 2022 @ 13:01:04 #48
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204634683
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 12:50 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind onkruid ook zelden meer een probleem eigenlijk. Nu we de Japanse duizendknoop praktisch onder controle heb, is de rest prima. Zevenblad is mooi groen, heeft mooie bloemschermen en probeer ik vooral in toom te houden door er ander spul bij te zetten. Heermoes bekijk ik als goedkope mest. Winde is praktisch weg. Minder streng naar de tuin kijken en bloemen uit onkruid ook leren waarderen scheelt oneindig veel werk en ergernis :P

Brandnetels vind ik wel lastig. Leuk, vlinders, maar mijn moestuin is geen fan van de rupsen. Maar daar hanteer ik sowieso een ander beleid dan elders.
Die eitjes worden toch weggezet op brandnetels omdat ze graag brandnetels vreten?

Winde probeer ik trouwens ook onder de knie te krijgen. Alleen lijken de buren een paar deuren verderop Winde wel een geinig plantje te vinden -O- . Heermoes hebben we gelukkig niet.
pi_204634774
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik denk dat het niet willen genoeg reden is om het niet te doen, in je eigen tuin ;)

Iets anders trouwens, misschien weet ook niet iedereen dat.
Als je aardig wil zijn voor nectarliefhebbers kun je beter geen dubbele bloemen kiezen. Die zien er wel leuk uit, maar zijn voor bijen en aanverwanten niks waard.
So wie so, hoe kleiner de bloempjes hoe aantrekkelijker voor veel insecten. Behalve natuurlijk zonnebloemen!
Goeie tip trouwens! Heb nog nooit een bij op een dahlia zien zitten.
pi_204636726
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 13:01 schreef bleiblei het volgende:
Heermoes hebben we gelukkig niet.
Prijs je gelukkig! Heermoes vind ik verreweg het naarste onkruid. Het is onmogelijk goed uit te graven, want de wortelstokken kunnen bizar lang worden. Op sommige plekken vind ik heermoes niet zo erg omdat de hoofdbeplanting niet in het gedrang komt, maar bijvoorbeeld aan de vijverrand groeit bij mij alleen maar een dikke bos heermoes. Daar word ik niet vrolijk van. Vooralsnog kunnen de boterbloemen er wel best goed tegenop, dus m'n strategie daar is planten vinden die sterk genoeg zijn om te concurreren. Het enige wat m'n zoektocht bemoeilijkt is dat ik op die plek lage planten wil en ik nog geen lage planten heb gevonden die voor een begroeiing zorgen die dicht genoeg is.

Riet vind ik inmiddels ook stom. Het is prachtig, maar het wandelt de tuin in en steekt op allerlei plekken de kop op, zoals in m'n bloemenweide. Ik haal het nu onverbiddelijk weg, ook aan de waterkant. Hier en daar riet is prachtig, maar ik wil een bloemenweide met orchideeën en geen enorm bos riet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')