Ik verwachte je eerste zin al toen ik mijn eigen post teruglasquote:Op zondag 1 mei 2022 00:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
In Kyiv leeft dat niet, nee
In Rusland? Tja, who knows? Wat geloven mensen echt en waar zeggen ze in te geloven omdat kritiek problematisch is? Het is altijd heel erg koffiedik kijken daarmee.
Maar het punt is dat je zo'n stukje grond een grote emotionele lading kan geven waardoor er bereidheid is om er voor te sterven. Niets nieuws in de geschiedenis, natuurlijk, en het is altijd maar net hoe je zoiets verpakt om steun te krijgen voor de kosten en de schade die het oplevert
Militaire kunde is een functie van geld. Natuurlijk, talent. But the beast of war sleeps in all of us.quote:Op zaterdag 30 april 2022 22:40 schreef capricia het volgende:
Zou willen dat er meer podcasts alla Boekestijn en De Wijk in NL zouden zijn.
Volg wel een aantal Engelstalige. Maar NL is dun bezaaid.
Dat is je onderbuik. China maakt het geen flikker uit.quote:Op zondag 1 mei 2022 00:29 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Zeker weten doet niemand het maar ik denk het voor veel meer landen een rode lijn gaat zijn dan alleen het westen en de NAVO. Dat Rusland nu bezig is in Oekraïne is voor China geen probleem eerdere een voordeel omdat het Rusland verzwakt. Die zijn al bezig met het opkopen van bedrijven daarzo bijvoorbeeld. Maar de inzet van nucleaire wapens van een buurman zitten hun echt niet op te wachten. Want dat ze nu elkaar beste vriend zijn is ook niet altijd zo geweest.
Het zou me niet verbazen als de gemiddelde Rus net als bijvoorbeeld een Amerikaan niet zo bezig is met buitenlandse politiek. Voor de gemiddelde Rus is Oekraïne een ver van mijn bed show en de plaatselijke politiek en problemen zullen belangrijker zijn. Natuurlijk zal de propaganda en het feit dat klagen gestraft wordt helpen, maar ook zonder die zaken zal niet elke Rus zich te druk maken over de oorlog.quote:Op zondag 1 mei 2022 00:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met name in de eerste dagen van de oorlog, toen de interne repressie nog geen Noord-Koreaanse niveaus had bereikt, kreeg je nog wel wat mee over de propaganda die Poetin uitstrooit over z’n bevolking. De gemiddelde Rus is volkomen losgezongen van de werkelijkheid.
Zijn best veel mensen die het zeggen hoor die er meer verstand van hebben dan ik. 1 van die mensen die dat gezegd heeft wordt zelfs behoorlijk vereerd door sommige mensen in dit topic.quote:Op zondag 1 mei 2022 00:39 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dat is je onderbuik. China maakt het geen flikker uit.
Nou ja, het is feitelijk correct, Kyiv IS de geboorteplaats van de Kyvan Rus wat leidt tot Rusland. Dat het nu een onafhankelijk land is wat niet van plan is zich te voegen naar Rusland zullen veel Russen geen boodschap aan hebben.quote:Op zondag 1 mei 2022 00:38 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik verwachte je eerste zin al toen ik mijn eigen post teruglasMaar ik bedoel natuurlijk de Russen
Voor de rest heb je waarschijnlijk wel gelijk, het Russische volk ten oosten van Moskou is niet zo intelligent en 'connected' met de rest van de wereld, dus waarschijnlijk geloven ze inderdaad alles wat het Kremlin ze voorschotelt
Ik probeer regelmatig reacties van Russen te lezen op VK ed, daar wordt je niet vrolijk van. Vrijwel elke post heeft dezelfde strekking: Zelensky is een drugsverslaafde, Oekraïne vermoordt al 8 jaar lang kinderen in de Donbass en bedreigt Rusland, iedere Russische soldaat die omgekomen is, is een held die is gedood tijdens het beschermen van burgers en natuurlijk in elke reactie het woord nazi. Het is natuurlijk moeilijk in te schatten hoe representatief dit is voor het hele Russische volk, maar ik vrees dat er nog jaren vol ellende overheen moeten gaan, voordat zij het de beste optie vinden om terug te trekken uit Oekraïne.quote:Op zondag 1 mei 2022 00:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met name in de eerste dagen van de oorlog, toen de interne repressie nog geen Noord-Koreaanse niveaus had bereikt, kreeg je nog wel wat mee over de propaganda die Poetin uitstrooit over z’n bevolking. De gemiddelde Rus is volkomen losgezongen van de werkelijkheid.
Vlak voor de oorlog heeft Poetin nog een hele bullshit geschiedenisles gegeven om de oorlog te rechtvaardigen. De vraag is natuurlijk hoeveel mensen er intrappen maar volgens mij was een tijdje terug nog iets van 70% voor die oorlog in Rusland of eigenlijk speciale operatie.quote:Op zondag 1 mei 2022 00:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, het is feitelijk correct, Kyiv IS de geboorteplaats van de Kyvan Rus wat leidt tot Rusland. Dat het nu een onafhankelijk land is wat niet van plan is zich te voegen naar Rusland zullen veel Russen geen boodschap aan hebben.
Of ze dat nu echt bezighoudt betwijfel ik overigens, ik denk dat het voor de meeste Russen een ver van hun bed show is totdat ze echt de gevolgen aan de lijve gaan ondervinden en mischien dat ze er dan wel over na gaan denken. Het feit dat ze niet als bevrijders onthaalt zijn zal bij veel mensen toch wel wat onrustige gedachtes veroorzaken.
Precies. Ik denk dat er best veel Russen zijn die aan het officieele verhaal twijfelen maar dat uitspreken is meestal geen goed idee in Rusland dus mensen accepteren het en gaan door met hun leven.quote:Op zondag 1 mei 2022 00:48 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Vlak voor de oorlog heeft Poetin nog een hele bullshit geschiedenisles gegeven om de oorlog te rechtvaardigen. De vraag is natuurlijk hoeveel mensen er intrappen maar volgens mij was een tijdje terug nog iets van 70% voor die oorlog in Rusland of eigenlijk speciale operatie.
Precies, want 100.000en levens, dat is gewoon een kleine prijs voor jouw ego.quote:Op zaterdag 30 april 2022 23:36 schreef Discombobulate het volgende:
Ben wel heel benieuwd wat de reactie is van sommige users als er straks echt tactische nukes gebruikt worden. Ik hoop het eerlijk gezegd, gewoon om te zeggen kijk maar, zie je wel.
Alsof mensen ooit iets leren van de geschiedenisquote:Op zondag 1 mei 2022 00:54 schreef Stoorzendert het volgende:
Wel een beetje ironisch (spijtig) dat wij over 4 -5 dagen en de Russen over 9 dagen herdenken wat er 80 jaar geleden gebeurt is en wat we ervan geleerd hebben, en dat we nu wéér op de grens staan het weer te laten gebeuren. Wat heeft wie er dan van geleerd?
Exactquote:Op zondag 1 mei 2022 00:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alsof mensen ooit iets leren van de geschiedenis
Zie je hem al wijzen naar de lucht en schreeuwen over zijn gelijk, luttele ogenblikken voor er niets dan een schaduw op de straat van hem over is.quote:Op zondag 1 mei 2022 00:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Precies, want 100.000en levens, dat is gewoon een kleine prijs voor jouw ego.
Toch?
Daar geef ik je gelijk in. Veel Russen zeker de wat ouderen zien alleen maar de propaganda bullshit op tv. De sancties moeten er vooral op gericht zijn dat de oorlogsindustrie stil valt en dat ze geen gebruik meer kunnen maken van westerse technologie. Plus dat de oorlogskast behoorlijk verdampt wat nu allemaal gebeurt. Ik zag ook voorbij komen in dit topic om humanitaire goederen te gaan blokkeren enzovoort maar dan zorg je er denk wel voor dat je veel gewone russen in het harnas jaagt.quote:Op zondag 1 mei 2022 00:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Precies. Ik denk dat er best veel Russen zijn die aan het officieele verhaal twijfelen maar dat uitspreken is meestal geen goed idee in Rusland dus mensen accepteren het en gaan door met hun leven.
Vanuit die optiek snap ik de kritiek die ik ergens zag dat de sancties te mild en te vrijblijvend zijn wel, zolang Russen niet massaal geconfronteerd worden met de situatie zal er weinig IN Rusland veranderen.
De andere kant daarvan is als je er te hard ingaat kan Rusland de "Rodina wordt aangevallen, alle rechtgeaarde Russen moeten vechten" kaart spelen, ik weet het persoonlijk niet wat wijsheid is.
Je kunt beter niet direct in een nucleaire explosie kijken. Je kunt een Eclipse-brilletje gebuiken (als je die nog hebt) of een CD (als je die nog hebt)quote:Op zondag 1 mei 2022 01:03 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Zie je hem al wijzen naar de lucht en schreeuwen over zijn gelijk, luttele ogenblikken voor er niets dan een schaduw op de straat van hem over is.
Die gewone Russen jagen we sowieso wel tegen ons in het harnas. Sterker nog: Ze duiken waarschijnlijk uit vrije wil zelf het harnas is, puur omdat dat comfortabeler is om te geloven dan accepteren dat hun eigen land behoorlijk fout bezig is.quote:Op zondag 1 mei 2022 01:05 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Daar geef ik je gelijk in. Veel Russen zeker de wat ouderen zien alleen maar de propaganda bullshit op tv. De sancties moeten er vooral op gericht zijn dat de oorlogsindustrie stil valt en dat ze geen gebruik meer kunnen maken van westerse technologie. Plus dat de oorlogskast behoorlijk verdampt wat nu allemaal gebeurt. Ik zag ook voorbij komen in dit topic om humanitaire goederen te gaan blokkeren enzovoort maar dan zorg je er denk wel voor dat je veel gewone russen in het harnas jaagt.
Ja, dat probleem speelt ook nog mee, hun minderwaardigheidscomplex.quote:Op zondag 1 mei 2022 01:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die gewone Russen jagen we sowieso wel tegen ons in het harnas. Sterker nog: Ze duiken waarschijnlijk uit vrije wil zelf het harnas is, puur omdat dat comfortabeler is om te geloven dan accepteren dat hun eigen land behoorlijk fout bezig is.
Geen idee. Wat ik zo lees over de Russen is dat ze het meer maar gewoon ondergaan dan dat ze echt een menig er over hebben of durven te vormen. Maar het leger bijvoorbeeld en de dienstplicht is daar totaal niet populair door de gruwelijke ontgroeningen die daar gebeuren met altijd wel wat doden en gewonden. Veel ouders doen daarom ook bijna alles aan om hun kinderen niet naar het leger te hoeven te sturen. Dat ze dienstplichtigen in het begin hebben ingezet is ook niet echt goed gevallen een generaal moest meteen op het matje komen toen. Het zal wel anders zijn als Rusland echt aangevallen wordt maar dat is niet het geval.quote:Op zondag 1 mei 2022 01:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die gewone Russen jagen we sowieso wel tegen ons in het harnas. Sterker nog: Ze duiken waarschijnlijk uit vrije wil zelf het harnas is, puur omdat dat comfortabeler is om te geloven dan accepteren dat hun eigen land behoorlijk fout bezig is.
Zeker geen gegeven.quote:Op zondag 1 mei 2022 01:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Of 'gewoon' en brand? Iedere fik in Rusland wordt nu in de media verkondigd als mogelijke aanslag, maar Rusland is wel zo immens groot dat er iedere dag wel ergens een brand is. Dat is hier niet anders toch als je over geheel Europa kijkt?quote:Op zondag 1 mei 2022 01:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zeker geen gegeven.
Bv vandaag, brand in Sakhalin:
[ twitter ]
Voor de goede orde: dat ligt boven Japan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sakhalin
Is dat een covert op van Oekraïne? (wel erg ver)
Is dat een false flag? (uh, wut, we moeten maar aannemen dat UKR de halve wereld over gaat om daar rotzooi te trappen??)
Of hebben we het over burgerlijke ongehoorzaamheid AKA Sabotage?
Nah ja, ik weet et niet,quote:Op zondag 1 mei 2022 01:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Of 'gewoon' en brand? Iedere fik in Rusland wordt nu in de media verkondigd als mogelijke aanslag, maar Rusland is wel zo immens groot dat er iedere dag wel ergens een brand is. Dat is hier niet anders toch als je over geheel Europa kijkt?
Ja hé, dat vergt een pens zoekwerk. En het is weekendquote:Op zondag 1 mei 2022 01:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nah ja, ik weet et niet,
Als jij nou ff post hoeveel uitslaande branden in powerplants er pak em beet afgelopen maand in (west)-Europa waren ben ik om
Sabotage?quote:Op zondag 1 mei 2022 01:36 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja hé, dat vergt een pens zoekwerk. En het is weekendHet zouden strategische doelen kunnen zijn hoor, maar zoals je zelf al zegt is 4000km nogal een afstand voor sabotagewerk
Ze komme overal met hun lada’squote:Op zondag 1 mei 2022 01:36 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja hé, dat vergt een pens zoekwerk. En het is weekendHet zouden strategische doelen kunnen zijn hoor, maar zoals je zelf al zegt is 4000km nogal een afstand voor sabotagewerk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |