Met oa hier een exit-poll: https://www.lemonde.fr/en(...)sults_5986518_8.htmlquote:Op zondag 12 juni 2022 18:50 schreef hollandia02 het volgende:
Om 8 uur sluiten de stembussen in Frankrijk!
255 à 295 voor Macron z’n “bloc”. De meerderheid komt in gevaar.quote:Op zondag 12 juni 2022 20:14 schreef Hanca het volgende:
Nupes en de coalitie van Macron allebei 25,2%: https://www.lemonde.fr/po(...)_6129894_823448.html
Ja, spannend. Ben ook wel benieuwd of dat z'n beleid naar rechts (Republicains) of links (Nupes) zou trekken, als hij geen meerderheid heeft.quote:Op zondag 12 juni 2022 20:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
255 à 295 voor Macron z’n “bloc”. De meerderheid komt in gevaar.
quote:Macron krijgt grootste fractie in Frans parlement
De politieke partij van de Franse president Emmanuel Macron krijgt vrijwel zeker de grootste fractie in het Franse parlement. Mogelijk wint hij zelfs de absolute meerderheid.
Dat blijkt uit prognoses na de eerste ronde van de Franse parlementsverkiezingen zondag. De partij van Macron kan samen met enkele kleine verwante partijen rekenen op 255 tot 295 zetels. Met 289 zetels zouden ze de absolute meerderheid hebben van de 577 zetels. In dat geval kan de president de komende vijf jaar zonder grote tegenstand zijn beleid uitvoeren.
Die voorspellingen moeten nog maar uitkomen. Van de 577 districten, heeft Nupes in meer dan 500 districten een kandidaat in de tweede ronde (volgens Mélenchon, ik kan zelf die cijfers niet vinden). Macron was op 203 plekken de grootste, Nupes op 194. Gister is meer dan de helft van de mensen thuis gebleven. Dat kan nog een hele vreemde dynamiek aan de tweede ronde geven.quote:Op maandag 13 juni 2022 04:42 schreef hollandia02 het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)-parlement~a701160d/
[..]
Volgens mij zijn het geen 500 Nupes in de 2e ronde, en heeft LREM+ meer kandidaten in de 2e ronde. Maar het is best lastig precies te tellen want hoe categoriseer je dissidenten of onafhankelen die dadelijk in 1 van de fracties gaan zittenquote:
Ik heb het hier nu gevonden:quote:Op maandag 13 juni 2022 07:53 schreef L3gend het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het geen 500 Nupes in de 2e ronde, en heeft LREM+ meer kandidaten in de 2e ronde. Maar het is best lastig precies te tellen want hoe categoriseer je dissidenten of onafhankelen die dadelijk in 1 van de fracties gaan zitten
Cijfers die ik vond tot zover (niet helemaal precies) zijn op mainland France
- 265 LREM+ vs NUPES
- 110 LREM+ vs RN
- 60 NUPES vs RN
- 29 RN vs LR+
- 25 NUPES vs LR+
- 20 LREM+ vs LR+
En verder zijn er 8 triangulaires, zijn 4 NUPES en 1 LREM+ rechtstreeks gekozen
Nice, dat zou wel voor 95% kloppen. Fransen hebben een achterlijk systeem waarbij ze dissidenten, onafhankelijken of bepaalde groepen bij elkaar proppen onder Divers Gauche, Centre of Droite. Zo zie ik nu dat de (oud) fractievoorzitter van LR onder label Divers Droite staat terwijl dat een gesteunde LREM+ kandidaat is. Daarom zie je ook dat bepaalde sites net een andere percentage geven voor elk partij.quote:Op maandag 13 juni 2022 08:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb het hier nu gevonden:
https://www.lemonde.fr/resultats-elections/
Klik op de kaart op nuance en tete en dan op de partij.
Nupes 390 kandidaten door, Macron 420. RN van Le Pen 208, het ooit grote LR maar 75.
Ja, het bij-effect van nupes, ik denk dat ze relatief vaak de strijd met Nupes hebben gewonnen.quote:
quote:Macron ally Richard Ferrand, the outgoing president of the National Assembly (Speaker of the House), says he has been beaten in his Brittany district. Ferrand had reportedly been hoping for re-election as head of the National Assembly.
And another Macron cabinet minister looks set to lose her race. Health Minister Brigitte Bourguignon has lost in the Pas-de-Calais, northern France, her associates have told Agence France-Presse. By convention, a defeated cabinet minister must relinquish their government post.
Dat denk ik ook inderdaad.quote:Op zondag 19 juni 2022 20:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, het bij-effect van nupes, ik denk dat ze relatief vaak de strijd met Nupes hebben gewonnen.
quote:Op zondag 19 juni 2022 21:00 schreef Hanca het volgende:
De kamervoorzitter en een minister weggestemd:
[..]
Resultaat van linkse kiezers die weigeren LREM te steunen tegen RN, en LREM kiezers die NUPES weigeren te steunen tegen RN. Meer dan 70% van de LREM kiezers bleef thuis in een NUPES vs RN district volgens de exit polls. Zo hoog had ik het niet verwacht, maar gezien de geluiden in mijn omgeving niet geheel verrassend.quote:
2027 is echt een groot vraagteken. Macron coalitie gaat waarschijnlijk uit elkaar vallen na presidentschap van Macron. Oud-premier Philippe neem heel slim afstand en blijft op de achtergrond. NUPES is ook maar een gelegenheidscoalitie, waarbij Melenchon heeft aangekondigd, en gezien zijn leeftijd, niet uitkomt in 2027. Dus daar is ook een machtsvacuum. Binnen de LR gaat geheid ruzie ontstaan nu Macron ze nodig heeft, waarbij een deel wel open voorstaat, terwijl andere deel onder de nr.2 van de LR Cioti nog liever samenwerkt met Zemmour dan Macron. En Le Pen staat er nu goed voor, heeft echt een doorbraak gemaakt en lijkt Zemmour flink te hebben afgetroefd. Maar de komende tijd wordt interessant wie nou die parlementsleden zijn, zeker omdat een groot deel van haar politici 3 maanden geleden allemaal overstapte naar Zemmour.quote:Op maandag 13 juni 2022 09:30 schreef Hexagon het volgende:
Als die NUPES bij elkaar blijft heeft links over 5 jaar de president.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |