abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204530924
Ok vraagje hier, wat dit is en vooral hoe kom ik ervan af?

Kid you not, Deze groeide een meter in een week….

Wat doe je hiermee? Ziet er leuk uit maar overwoekerd nu al mijn tuin ingang. En dat met in gedachte, vorige week leek het nog stukje dood kreupel hout.

Help. ?

Do what you love, love what you do!
pi_204530953
Zie topic 1.500.000 op FOK!

F&F / Planten knippen
  zondag 24 april 2022 @ 20:32:38 #3
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204531052
quote:
2s.gif Op zondag 24 april 2022 20:27 schreef Socios het volgende:
Zie topic 1.500.000 op FOK!

F&F / Planten knippen
Ja behalve dat afknippen deze wss niet uit gaat roeien?

Is er nog een specifieke manier hoe je deze moet aanpakken. Of wat is t sowieso?
pi_204531083
quote:
Ojee. Nou dat gaat nog een klusje worden dan denk. Omg :')
  zondag 24 april 2022 @ 20:38:37 #6
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204531151
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 20:35 schreef kree het volgende:

[..]
Vind dat ie er op lijkt. Zou het even navragen bij een hovenier
pi_204531177
Als het enigszins kan, moet je hem uitgraven en met kluit in de grijze (!) container gooien. Verder wordt het bestreden met glyfosaat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_204531300
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 20:40 schreef Jordy-B het volgende:
Als het enigszins kan, moet je hem uitgraven en met kluit in de grijze (!) container gooien. Verder wordt het bestreden met glyfosaat.
Glyfosaat infuus zal het worden dan :+
  Moderator / Miss SHO zondag 24 april 2022 @ 20:50:54 #9
22592 crew  Ole
pi_204531385
is een plaag!!!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_204531592
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 20:40 schreef Jordy-B het volgende:
Omg er is hier een hovenier geweest van de woningbouw die me al waarschuwde. Ik erf dit dus van de vorige huurders.

Wat ik wel weet zie die scheuten er een huis verderop ook al uitkomen. Dus wss is het niet zo simpel als bij mij alleen die even uitgraven.
pi_204531665
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 20:35 schreef kree het volgende:

[..]
De groene delen met een kwast insmeren met pure Roundup, Mccp of Mcpa
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204531732
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2022 21:04 schreef halfway het volgende:

[..]
De groene delen met een kwast insmeren met pure Roundup, Mccp of Mcpa
Haha erfde een plant from hell dus ze te lezen.

Zal ze maar afknippen volgende week. Maar dat is zo te lezen niet het einde.

Dit ding zit allang ook onder de grond bij de buren dus lokaal hem uitroeien zal denk niet lukken.
pi_204531765
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 20:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Glyfosaat infuus zal het worden dan :+
Dit haal ik bij het tuincentrum ofzo? Haha
  zondag 24 april 2022 @ 21:12:55 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204531874
Wat een paniek. Wat is er mis met hem gewoon elke keer af te knippen?
Paar seconden werk. En het is niet alsof hij binnen een dag weer zo hoog is als je dak.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Manager PR/Moderator zondag 24 april 2022 @ 21:14:49 #15
269689 crew  Viv
pi_204531907
Gelukkig ben je huurder en geen koper. :D Deze plant schijnt echt een eindbaas te zijn.
  Moderator / Miss SHO zondag 24 april 2022 @ 21:15:21 #16
22592 crew  Ole
pi_204531925
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 21:14 schreef Viv het volgende:
Gelukkig ben je huurder en geen koper. :D Deze plant schijnt echt een eindbaas te zijn.
Ja echt bijna niet te doen :(
  Moderator / Miss SHO zondag 24 april 2022 @ 21:15:50 #17
22592 crew  Ole
pi_204531943
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 21:12 schreef Harvest89 het volgende:
Paar seconden werk. En het is niet alsof hij binnen een dag weer zo hoog is als je dak.
wel dus!
pi_204531972
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 21:12 schreef Harvest89 het volgende:
Waar. En afknippen is ook niet zo een onwijs probleem. Maar heb deze dus liever ff niet. Want ik erfde een tuin die ie ook met hedra kan snoeien elke week. Ff on hold trouwens nu vanwege een merel nest.

Kweet niet ben die liever kwijt dan rijk toch hoewel ik best een beetje van groen in de tuin hou. Maar krijg gezeik met de buren ook. En dat tenmeer omdat deze tuin die van hun jaren overwoekerde voor ik hier kwam dus.
  Moderator / Miss SHO zondag 24 april 2022 @ 21:18:28 #19
22592 crew  Ole
pi_204532009
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 21:17 schreef kree het volgende:

[..]
Waar. En afknippen is ook niet zo een onwijs probleem. Maar heb deze dus liever ff niet. Want ik erfde een tuin die ie ook met hedra kan snoeien elke week. Ff on hold trouwens nu vanwege een merel nest.

Kweet niet ben die liever kwijt dan rijk toch hoewel ik best een beetje van groen in de tuin hou. Maar krijg gezeik met de buren ook. En dat tenmeer omdat deze tuin die van hun jaren overwoekerde voor ik hier kwam dus.
deze moet je dagelijks met wortel en al aanvallen. Knippen helpt niet!
pi_204532014
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 21:14 schreef Viv het volgende:
Haha ja de woningbouw zegt in deze. Dat is voor de huurder. :D.

Had dat dus ook al gevraagd nl of hun wat konden doen.
  Moderator / Miss SHO zondag 24 april 2022 @ 21:20:00 #21
22592 crew  Ole
pi_204532046
is ongedierte. Als jij kakkerlakken wil bestrijden moet je met alle buren doen, Dit is net zoiets
pi_204532107
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 21:20 schreef Ole het volgende:
is ongedierte. Als jij kakkerlakken wil bestrijden moet je met alle buren doen, Dit is net zoiets
Mijn buren zijn zwaar bejaard enzo. Is het trouwens niet terecht dat de woningbouw hier iets aan moet doen? Temeer ik kreeg die (overwoekerde) tuin zoals ie was. En wil ik best er wel wat zelf aan bijhouden natuurlijk. Maar ok waar zit die grens of het voor huurder of verhuurder is enzo.
  Manager PR/Moderator zondag 24 april 2022 @ 21:27:14 #23
269689 crew  Viv
pi_204532164
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 21:18 schreef kree het volgende:

[..]
Haha ja de woningbouw zegt in deze. Dat is voor de huurder. :D.

Had dat dus ook al gevraagd nl of hun wat konden doen.
Nou, dat lijkt me juridisch-technisch een zeer interessante kwestie hoor. :D

Als straks ondanks jouw goede bedoelingen de hele woning onklaar is gemaakt (het schijnt dwars door betonnen vloeren te groeien :'( ), ben jij dan aansprakelijk? :X

Ik zou zeggen van niet, omdat de oorzaak al aanwezig was toen jij de woning betrok. Maar ik ben geen jurist. :+
pi_204532286
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 21:27 schreef Viv het volgende:

[..]
Nou, dat lijkt me juridisch-technisch een zeer interessante kwestie hoor. :D

Als straks ondanks jouw goede bedoelingen de hele woning onklaar is gemaakt (het schijnt dwars door betonnen vloeren te groeien :'( ), ben jij dan aansprakelijk? :X

Ik zou zeggen van niet, omdat de oorzaak al aanwezig was toen jij de woning betrok. Maar ik ben geen jurist. :+
Lijkt mij dus ook. Nouja zal hem wel bijhouden ff en dan nog gaan bedenken hoe ik hier mee verder moet. Geen idee eigenlijk. Welwillend staat de woningbouw hier iig niet in. Zover was ik al. :P
pi_204532287
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 21:22 schreef kree het volgende:

[..]
Mijn buren zijn zwaar bejaard enzo. Is het trouwens niet terecht dat de woningbouw hier iets aan moet doen? Temeer ik kreeg die (overwoekerde) tuin zoals ie was. En wil ik best er wel wat zelf aan bijhouden natuurlijk. Maar ok waar zit die grens of het voor huurder of verhuurder is enzo.
De Japanse duizendknoop: invasieve exoot vormt ook juridisch een probleem
DELEN
“Japanse duizendknoop”, voer het in op Google en er verschijnen talloze artikelen. Een uitzending van het tv-programma Pointer geeft een dramatisch beeld van de problematiek. Voor meerdere gemeenten, ontwikkelaars en particuliere kopers van huizen is de plant inmiddels een ware plaag geworden. Bestrijding is moeilijk en kostbaar. Zo wordt het juridisch: wie betaalt de rekening?[1]

De Japanse duizendknoop
De Japanse duizendknoop (ook wel genoemd: Fallopia japonica) wordt gerekend tot een van de meest invasieve exoten. De woekerplant komt oorspronkelijk uit Japan, maar verspreidt zich inmiddels in rap tempo over de rest van de wereld. Zo ook over Europa, waar de Japanse duizendknoop een ware plaag vormt. De plant kent in Europa geen natuurlijke vijanden.[2] De kosten voor bestrijding van de Japanse duizendknoop kunnen hoog oplopen. Volgens de RHS heeft het opruimen van de Japanse duizendknoop voor bouw van de Olympische Spelen in Londen naar schatting 70 miljoen pond gekost.[3]

Feit is, dat de Japanse duizendknoop zich steeds verder verspreidt. De schade kan behoorlijk in de papieren lopen. De plant laat zich niet eenvoudig verwijderen. Diverse methoden ten spijt, is de meest effectieve oplossing het volledig uitgraven van besmettingshaarden en het afvoeren van de grond als verontreinigd materiaal.[4][5][6] Laat men dat na, dan uit de schade zich onder meer in de kosten van verwijdering en de gevolgen daarvan, zoals de kosten voor het herstel van gebouwen, leidingen en wegen en et cetera.

Wet- en regelgeving
Wet- en regelgeving ter bestrijding van de Japanse duizendknoop lijkt op Europees niveau nog steeds te ontbreken. De Japanse duizendknoop is niet opgenomen op de zogenaamde Unielijst van de Europese Unie. Dat betekent dat er voor de overheid geen verplichting bestaat om de plant actief te bestrijden.

In Engeland bestaat wel regelgeving die de verspreiding van de Japanse duizendknoop moet tegengaan. Op grond van de Anti-social Behaviour Crime and Policing Act 2014 zijn gemeenten bevoegd om waarschuwingen te geven aan individuen en bedrijven met betrekking tot de verspreiding van de Japanse duizendknoop. Verder is het verboden de Japanse duizendknoop te planten c.q. verspreiden over Engeland, op straffe van hoge boetes.[7] Verder gelden regels voor de verwijdering, het transport en het afvoeren van grond of plantaardig materiaal dat is verontreinigd met de Japanse duizendknoop.[8] Handelen in strijd daarmee is zelfs strafbaar.

In Nederland ontbreekt gelijksoortige wetgeving. Met ingang van 1 januari 2022 geldt in Nederland wel een nationaal verbod voor het verhandelen of in bezit hebben van Aziatische duizendknopen, waartoe de Japanse duizendknoop behoort. Omdat hiermee sprake is van een breed verbod, gelden er verschillende vrijstellingen op het verbod.[9]

Gemeenten nemen het heft in eigen hand
Gemeenten nemen inmiddels het heft in eigen hand. Zo is gebleken dat sommige gemeenten bij de verlening van een omgevingsvergunning de voorwaarde stellen dat bij het verwerken van de grond deze vrij dient te zijn van invasieve exoten zoals de Japanse duizendknoop. De gemeente verplicht de aanvrager hier onderzoek naar te doen. Dit sluit aan bij mijn aanbeveling om wet- en regelgeving te ontwerpen ter voorkoming van (verdere) verspreiding van de Japanse duizendknoop.

Overigens geldt dat indien een bouwperceel bedreigd wordt door de Japanse duizendknoop die in het openbaar gebied aanwezig is, in beginsel van de gemeente als beheerder van de openbare weg verlangd kan worden dat beheers- en bestrijdingsmaatregelen worden genomen. Diverse gemeenten hebben daarvoor inmiddels budgetten beschikbaar gesteld.

Wettelijke en contractuele aansprakelijkheid
Het nationale verbod biedt geen oplossing voor het feit dat de Japanse duizendknoop zich inmiddels over heel Nederland heeft gevestigd en kan leiden tot veel schade. In meerdere gevallen kan de Japanse duizendknoop tot juridische aansprakelijkheidskwesties leiden. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin een grondeigenaar zijn grond verkoopt aan een ontwikkelaar en de ontwikkelaar wil op dit stuk grond woningen realiseren. Wie is aansprakelijk als blijkt dat de Japanse duizendknoop in de grond zit? Wat als de grond al is bewerkt door de ontwikkelaar waardoor de Japanse duizendknoop zich (verder) heeft verspreid? Denk ook aan de situatie waarin een particulier een perceel grond koopt en achteraf blijkt dat de Japanse duizendknoop op het perceel aanwezigheid is. Kan de koper de verkoper aanspreken? Of de situatie waarin een aannemer in opdracht van het Waterschap de oevers aanvult met (achteraf bezien) vervuilde grond. Wie draait op voor welke schade? Men kan het zelfs nog verder trekken. Stel dat de Japanse duizendknoop zich in gehuurde grond bevindt. Kan de huurprijs worden verminderd omdat sprake is van een gebrek? Het zijn voorbeelden waarbij aan de hand van de tussen de betrokken partijen geldende overeenkomsten moet worden beoordeeld wie aansprakelijk is voor de schade.

Ook zonder overeenkomst kan de Japanse duizendknoop leiden tot aansprakelijkheid. Op grond van artikel 6:174 BW is de bezitter van een opstal die niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen, en daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, wanneer dit gevaar zich verwezenlijkt, aansprakelijk. Onder opstal wordt tevens grond verstaan. Op grond van dit artikel kan onder omstandigheden de eigenaar van een perceel aansprakelijk worden gesteld wanneer de naastgelegen percelen vanaf dat perceel besmet raken met Japanse duizendknoop.

Naast aansprakelijkheid voor onroerende zaken kan onder omstandigheden een partij ook aansprakelijk worden gesteld wegens handelen of nalaten in strijd met diens zorgplicht. Zo zal de beheerder van een terrein mogelijk op die grond aansprakelijk gesteld kunnen worden indien deze ondanks herhaalde aanmaningen en sommaties nalaat passende beheersmaatregelen te nemen om verspreiding te voorkomen. Deze aansprakelijkheid is gebaseerd op artikel 6:162 BW.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')