abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204498691

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.

Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.

Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.

Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.

Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).

Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.

Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.

Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Vonkenboer op 25-04-2022 22:25:11 ]
pi_204498717
Vandaag gebeld en eind mei komen ze _O_
pi_204499350
Dat is rap! Hoor ook verhalen waar ze opeens later komen terwijl er was aangegeven dat ze echt op voorraad waren.

Lijk hier vandaag weer op bijna 27 kWh uit te komen, zit nu sinds zondag elke dag rond de 27 :)
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  donderdag 21 april 2022 @ 17:45:04 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204499712
Nah, ik ga de opbrengst van de afgelopen 5 dagen niet evenaren, veel bewolkter vandaag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204500077
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 16:58 schreef Zedi het volgende:
Dat is rap! Hoor ook verhalen waar ze opeens later komen terwijl er was aangegeven dat ze echt op voorraad waren.

Lijk hier vandaag weer op bijna 27 kWh uit te komen, zit nu sinds zondag elke dag rond de 27 :)
Dit was de planningsafspraak, het akkoord is al eerder gegeven ;) Alles bij elkaar een 10 weken vanaf tekenen tot leggen, niet gek alsnog. Vanaf het eerste contact wel iets langer, een 28 weken. Waar beide partijen schuldig aan zijn, overigens ;)
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 21 april 2022 @ 20:51:44 #6
163650 Greys
pi_204502183
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 15:38 schreef Puala het volgende:
Vandaag gebeld en eind mei komen ze _O_
Bij wie?

Hier zouden ze ook eind mei komen via Coolblue en ineens gister een mail dat het wel nog 10 weken later wordt. En dan in de mail "drukte, leveringsproblemen, maar u had ze gelukkig tijdig besteld" en dan denk je joepie en dan lees je verder en dan krijg je dus alsnog dikke vertraging. Bummer wel. Er is me drie keer verzekerd dat ze het echt gingen halen, 10 weken na akkoord gaan met offerte. Nu is het pas 10 weken na technische telefoontje en dat kan pas op 5 mei. Dus 10 weken daarna komen ze pas op z'n vroegst. Meh.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 21:14:00 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204502383
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 17:45 schreef Leandra het volgende:
Nah, ik ga de opbrengst van de afgelopen 5 dagen niet evenaren, veel bewolkter vandaag.
Ik ook niet. Ik kwam tot 40kwh vandaag, toch 5 a 6 kwh minder dan afgelopen dagen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204502407
Ik heb ook een offerte binnen. Alleen ga ik ook nog mijn dak vervangen en isoleren en de planning daarvoor is nogal onduidelijk :')
  donderdag 21 april 2022 @ 21:24:14 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204502442
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 21:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ook niet. Ik kwam tot 40kwh vandaag, toch 5 a 6 kwh minder dan afgelopen dagen.
Hier idem, exact 41 kWh, de afgelopen 5 dagen zaten tussen de 44,144 en 47,239 net 4½ minder dan het gemiddelde van de afgelopen 5 dagen.
Valt nog mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204502526
@Doedezemaar
Kan je de OP aanpassen met de opsom uit het vorige deel?
Protège moi de mes désirs.
pi_204506713
Iedereen is leuk aan het verduurzamen, maar ik woon in een huurhuis met stadsver(w)arming ;(
Heb de verhuurder al even gepolst wat hun plannen qua zonnepanelen zijn, maar ik heb een garage (achter in de tuin) van 3x7, met een mooi plat dak waar evt. panelen op zouden kunnen.
Maar ik heb geen eigen groep naar de garage (zit op de woonkamer/hal), dus ik weet niet of ik dat makkelijk kan aansluiten. In m'n oude huurhuis zaten de panelen met zo'n tussenkastje op de wasmachinegroep (maar dat was dus een eigen groep). Dat lijkt me nu niet mogelijk?
Moet er dan sowieso een aparte kabel naar de garage + aanpassing meterkast? Of kan dat makkelijker? En moet je nog rekening houden met gewicht op je garage, of kan dat altijd makkelijk. En als laatste: verhuis je panelen makkelijk mee in de toekomst? Voor het geval ik ze zelf koop :P

Ik ben benieuwd wat jullie ideeën zijn :)
pi_204506985
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2022 21:32 schreef arvensis het volgende:
@:doedezemaar
Kan je de OP aanpassen met de opsom uit het vorige deel?
Welke opsom? Ik heb niks gewijzigd
pi_204507734
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 14:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
De opsom van hoeveel panelen iedereen heeft.
pi_204508045
Het werd al krap om maart in te halen, maar dat gaat na vandaag echt niet meer lukken. Hele dag al grijs, pas net 11 kWh vandaag waar ik minimaal 20 per dag nodig had.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_204508135
Maart haal ik niet meer in. Dat is nog 170 kwh ofzo. Maar April vorig jaar met 400 zou misschien net kunnen. Nu 297. Met een paar goede dagen kan het. Maar met de wolken/regen op komst wordt het wel krapjes.

Mijn ouders gaan het najaar verhuizen. Ze hebben een potje voor verduurzaming. Alleen het dak is nogal onhandig. Veel schuine stukjes die niet te gebruiken zijn (halve kegelvorm). De rechte stukken zitten dakramen in. De garage heeft wel een oost-west dak. Maar voor west zitten veel hoge bomen, dus dat heeft weinig zin. Heb nu geopperd om in de achtertuin een nieuwe overkapping/terras te zetten(ipv oude kas en tuinhuis). En dan zo groot/schuin op zuid dat ze heel wat panelen kwijt kunnen. Leuk project om over na te denken.
pi_204508143
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 16:32 schreef arvensis het volgende:

[..]
De opsom van hoeveel panelen iedereen heeft.
• Deepfreeze 3640 wp op zuid

:P
pi_204508549
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 14:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
1100 wp op oost
4744 wp op west

:s)
  Moderator vrijdag 22 april 2022 @ 18:00:28 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_204508762
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 17:14 schreef Deepfreeze het volgende:
Maart haal ik niet meer in. Dat is nog 170 kwh ofzo. Maar April vorig jaar met 400 zou misschien net kunnen. Nu 297. Met een paar goede dagen kan het. Maar met de wolken/regen op komst wordt het wel krapjes.

Mijn ouders gaan het najaar verhuizen. Ze hebben een potje voor verduurzaming. Alleen het dak is nogal onhandig. Veel schuine stukjes die niet te gebruiken zijn (halve kegelvorm). De rechte stukken zitten dakramen in. De garage heeft wel een oost-west dak. Maar voor west zitten veel hoge bomen, dus dat heeft weinig zin. Heb nu geopperd om in de achtertuin een nieuwe overkapping/terras te zetten(ipv oude kas en tuinhuis). En dan zo groot/schuin op zuid dat ze heel wat panelen kwijt kunnen. Leuk project om over na te denken.
Net even gerekend hier, ik moet dan nog 167 kWh om gelijk te komen aan maart, en met nog 8 dagen te gaan na vandaag komt dat neer op 20.88 kWh per dag. Daar heb ik een hard hoofd in dat dat gaat lukken met de weersvoorspellingen.
pi_204509627
Waarschijnlijk ga ik maandag Maart voorbij. Dagen worden steeds langer en de zon is intensiever. Bovendien na de eerste week van maart totaal geen last van schaduw meer. Daarnaast is de kachel nauwelijks aan geweest deze maand tot nog toe terwijl in Maart dat regelmatig wel het geval was. Dus lekker aan het sparen voor volgende winter nu.
  vrijdag 22 april 2022 @ 20:23:50 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204510614
Opsom:

Arvensis: 12*375 Wp = 3750 Wp, O-W, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel
Bambino: 42x330wp = 13.860 Wp, 30x ZW 12x ZO
Bami: 10*360Wp = 3600Wp, ZWW, gedeeltelijke schaduw van dakkapel en airco, circa 35°
CoolGuy: 29*300 = 4200 Wp O, 2700 Wp W, 1800 Wp Z
Deepfreeze: 3640 Wp Z, 45°
Densmee: 12*360Wp = 4320Wp Z, 30°
Estate2: 2.36 kWp O-W, in winter veel schaduw, 2.5 kWp Z, iets schaduw.
freak1: 86*315 = 27.1kwp ZZO, 54*465 = 25.1 kwp ONO, 24*465 = 11.2 kWp ZZO, totaal 63.4 kWp
Herkauwer: 28*290 = 8120 Wp - W - 11°
June: 12*300 Wp = 3600 Wp W, 40°
Leandra: 21*330 = 6930 Wp ZZW, 45°
Leolinedance: 30*170 Wp = 5100 Wp Z, 45°
Makrolon: 6680 wp O, 6480 wp W
MevrouwCactus: 9*380 = 3420 Wp Z, schaduw op 1 paneel
NicolasJoy: 8*390 = 3120 Wp W, schaduw op 1 paneel.
NightDancert: 11*325 = 3575 Wp ZO
prld: 7*395 = 2765 Wp Z, 1 paneel heeft rond 4 uur schaduw, 45°
qajariaq 5*360 = 1809 Wp O + 4*360 = 1440 Wp W, 45°, west regelmatig schaduw in de winter.
ShoNuf: 3.685 Wp O, 4.020 Wp Z en 4.940 Wp N, 50°
Vanyel: 5000 Wp Z, 10°
zoz: 1100 Wp O, 4744 Wp W

Weer even aangepast

[ Bericht 3% gewijzigd door Leandra op 23-04-2022 19:07:50 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204510657
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:23 schreef Leandra het volgende:
Opsom:

Arvensis: 12*375 Wp = 3750 Wp, Oost/west, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel, 40°
Bami: 10 * 360Wp = 3600Wp, ZWW, gedeeltelijke schaduw van dakkapel en airco, circa 35°
Deepfreeze: 3640 Wp op zuid
freak1: 86 * 315 = 27,1kwp op 151 graden, 54* 465 =25.1 kwp op 60 graden, 24 * 465 = 11.2 kWp op 152 graden, totaal 63.4 kWp
Herkauwer: 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
MevrouwCactus: 9 * 380 = 3420 Wp volgens mij. Op zuid, schaduw die op 1 paneel
Leandra: 21*330 = 6930 Wp ZZW, geen schaduw, 45°
prld: 7*395 = 2765 Wp panelen op zuiden, 1 paneel heeft rond 4 uur schaduw, 45°
zoz: 1100 wp op oost, 4744 wp op west
5 oost en 4 west. In de winter soms schaduw van buurhuis en diverse schoorsteentjes. 3Kw theoretisch maximum maar dan moeten we wel twee zonnen schijnen.
  Moderator vrijdag 22 april 2022 @ 20:30:44 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_204510697
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:23 schreef Leandra het volgende:
Opsom:

Arvensis: 12*375 Wp = 3750 Wp, Oost/west, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel, 40°
Bami: 10 * 360Wp = 3600Wp, ZWW, gedeeltelijke schaduw van dakkapel en airco, circa 35°
freak1: 86 * 315 = 27,1kwp op 151 graden, 54* 465 =25.1 kwp op 60 graden, 24 * 465 = 11.2 kWp op 152 graden, totaal 63.4 kWp
CoolGuy: 29*300 = 4200 Wp Oost, 2700 Wp West, 1800 Wp Zuid
mezelf even toegevoegd :)
  vrijdag 22 april 2022 @ 20:34:54 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204510759
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
mezelf even toegevoegd :)
Wel tussen Bami en Deepfreeze graag, en misschien ook gelijk onder een spoiler in de OP, onder de noemer "Wie, wat, welke richting" ofzo :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204510843
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wel tussen Bami en Deepfreeze graag, en misschien ook gelijk onder een spoiler in de OP, onder de noemer "Wie, wat, welke richting" ofzo :+
Als we alfabetisch doen moet jij ook 1 omhoog ;)

Ik hoef niet in het lijstje. Ik weet ook niet precies wat we hebben liggen :P
  vrijdag 22 april 2022 @ 20:49:32 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204510935
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:40 schreef Hupje het volgende:

[..]
Als we alfabetisch doen moet jij ook 1 omhoog ;)

Ik hoef niet in het lijstje. Ik weet ook niet precies wat we hebben liggen :P
Ja klopt, my bad.... hoewel ik wel weet hoe het komt :')
Maar het is wel ehm.... 8)7

Aangepast en die koele er ook gelijk tussengezet *O*
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 22 april 2022 @ 20:50:52 #26
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204510947
Ha tussen al die hoge aantallen valt mijn 12x265 in het niet _O-

Maar goed ik krijg nog steeds geld toe op mijn energierekening dus ik vind het wel best zo.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 22 april 2022 @ 20:53:11 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204510971
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:50 schreef laziness het volgende:
Ha tussen al die hoge aantallen valt mijn 12x265 in het niet _O-

Maar goed ik krijg nog steeds geld toe op mijn energierekening dus ik vind het wel best zo.
Vooral omdat de panelen van tegenwoordig gewoon veel meer Wp leveren dan die van 6 a 7 jaar geleden.
Jij en ik hadden toen allebei 12*265 :D

En dan zijn mijn 330 panelen nog maar een jaar oud....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204511006
Held! _O_ Zou ‘m zo doen:

pi_204511007
Ach, hier 8 panelen.

8*390 = 3,12 kWp.op west.

WWWZW zeg maar. Heel licht richting zuid.

Heb ze sinds midden juni 2021. Dus hoe de jaaropbrengst is weten we met een kleine twee maanden. *)

Afgelopen week de 100 kWh gehaald. Record is 116 in 1 week geloof ik.
pi_204511037
Heb hier één paneel die zwaar lijdt onder de schaduw van de CV buis. (Deze maand 17,74 opbrengst t.o.v. de ~ 26,5 bij de andere panelen).

Hoe hoger de zon, hoe minder hij te lijden heeft wel. (Totaal 193 tov 272-280)
pi_204511043
Dat zinnetje achter mijn naam mag wel wat beter lopen hoor ;)
pi_204511059
MevrouwCactus: 9 * 380 = 3420 Wp volgens mij. Op zuid, schaduw op 1 paneel
NicolasJoy 9 * 390 = 3120 Wp. West. CVpijpje schaduw op één paneel.
pi_204511115
Arvensis: 12*375 Wp = 3750 Wp, Oost/west, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel,
Deepfreeze: 3640 Wp op zuid - helling 45°
pi_204511966
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 14:07 schreef Piles het volgende:
Iedereen is leuk aan het verduurzamen, maar ik woon in een huurhuis met stadsver(w)arming ;(
Heb de verhuurder al even gepolst wat hun plannen qua zonnepanelen zijn, maar ik heb een garage (achter in de tuin) van 3x7, met een mooi plat dak waar evt. panelen op zouden kunnen.
Maar ik heb geen eigen groep naar de garage (zit op de woonkamer/hal), dus ik weet niet of ik dat makkelijk kan aansluiten. In m'n oude huurhuis zaten de panelen met zo'n tussenkastje op de wasmachinegroep (maar dat was dus een eigen groep). Dat lijkt me nu niet mogelijk?
Moet er dan sowieso een aparte kabel naar de garage + aanpassing meterkast? Of kan dat makkelijker? En moet je nog rekening houden met gewicht op je garage, of kan dat altijd makkelijk. En als laatste: verhuis je panelen makkelijk mee in de toekomst? Voor het geval ik ze zelf koop :P

Ik ben benieuwd wat jullie ideeën zijn :)
Of die het gewicht kan hebben ligt er aan hoe oud het is. Gewoon degelijke balkenlaag moet goed kunnen.

Eigen groep is voor zonnepanelen zeker wel gewenst, kan wel iets bij op maar heeft niet de voorkeur. Kabel vanaf je meterkast naar de garage zou ik daarom zeker doen en is niet veel werk. En dan extra groep als je nog ruimte hebt.

Panelen kan je op zich makkelijk weer loshalen en meenemen mocht je dat willen. Kost je een paar uur arbeid en je omvormer moet dan mee. De groep in de meterkast en de kabel blijven dan liggen.
pi_204512099
Arvensis: 12*375 Wp = 3750 Wp, Oost/west, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel,
Densmee: 12*360Wp = 4320Wp op zuid - helling 30°
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_204512268
Makrolon: 6680 wp op oost, 6480 wp op west
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_204512334
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 17:06 schreef d.k. het volgende:
Het werd al krap om maart in te halen, maar dat gaat na vandaag echt niet meer lukken. Hele dag al grijs, pas net 11 kWh vandaag waar ik minimaal 20 per dag nodig had.
Ik kan het nog wel redden. Zit sinds vandaag op 999.64 en maart was 1107
Dus nog 108kWh in 8 dagen is 13,5 per dag nodig.
Vandaag was 55. Dus nog 2 dagen zoals vandaag en dan ga ik over maart heen.

Is niet helemaal eerlijk tho, want 23 maart kreeg ik er 12 panelen bij :-D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 22 april 2022 @ 23:20:14 #38
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_204512423
Leolinedance: 30*170 Wp = 5100 Wp op zuid, geen schaduw, 45°
  vrijdag 22 april 2022 @ 23:53:33 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204512691
Ik heb mijn opsompost nog weer even bijgewerkt tot en met de post van lld hierboven.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204512737
Doe jij dat zo lief voor het hele topic O+

Vanyel heeft 5000 plat op het zuiden met een opbrengst alsof er zo'n 2400 ligt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 23 april 2022 @ 00:12:28 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204512807
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 00:00 schreef Vanyel het volgende:
Doe jij dat zo lief voor het hele topic O+

Vanyel heeft 5000 plat op het zuiden met een opbrengst alsof er zo'n 2400 ligt.
Helemaal plat? Want dan snap ik die 2400 wel :7 Nah, niet waar, want dan zou de opbengst toch nog zo'n 85% moeten zijn.... ergens zit er dus iets niet lekker.
Ik heb nu 1° als hellingshoek bij je neergezet :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204512922
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 00:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Helemaal plat? Want dan snap ik die 2400 wel :7 Nah, niet waar, want dan zou de opbengst toch nog zo'n 85% moeten zijn.... ergens zit er dus iets niet lekker.
Ik heb nu 1° als hellingshoek bij je neergezet :+
Zal iets van 10 zijn. En niet helemaal superpal Zuid maar Zuid genoeg.
Dat het niet lekker zit was wel duidelijk, maar ik snap niet waar het misgaat.
Behalve dat het niet helemaal volgens de regels lijkt aangelegd dan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 23 april 2022 @ 00:40:27 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204512948
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 00:35 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Zal iets van 10 zijn. En niet helemaal superpal Zuid maar Zuid genoeg.
Dat het niet lekker zit was wel duidelijk, maar ik snap niet waar het misgaat.
Behalve dat het niet helemaal volgens de regels lijkt aangelegd dan.
Aangepast naar 10 graden :D
Nou ja, het is vooral raar als de opbrengst is verminderd, maar die dubieuze installatie kan natuurlijk ook mee gaan spelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 23 april 2022 @ 07:01:42 #44
208890 June.
Seriously?
pi_204513444
Dan wil ik ook wel in het opsomlijstje!

June. 12*300 Wp = 3600 Wp, W, helling 40 graden.

Even gekeken wat de opbrengst was afgelopen jaren, ergens tussen de 85 en 90%. Niet slecht!
Shine bright like a diamond.
pi_204513532
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 00:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Aangepast naar 10 graden :D
Nou ja, het is vooral raar als de opbrengst is verminderd, maar die dubieuze installatie kan natuurlijk ook mee gaan spelen.
Ja, die heftig verminderde opbrengst zonder veranderingen in de installatie kan ik gewoon niet rijmen.

Maar ik heb wel eindelijk de app werkend. Dus ik kan nu tenminste zíen wat (hoe weinig) ie oplevert *O* *O*

[ Bericht 8% gewijzigd door Vanyel op 23-04-2022 07:55:53 ]
pi_204513548
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:23 schreef Leandra het volgende:
Opsom:

Bami: 10*360Wp = 3600Wp, ZWW, gedeeltelijke schaduw van dakkapel en airco, circa 35°
freak1: 86*315 = 27.1kwp ZZO, 54*465 = 25.1 kwp ONO, 24*465 = 11.2 kWp ZZO, totaal 63.4 kWp
Herkauwer: 28*290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
MevrouwCactus: 9*380 = 3420 Wp op zuid, schaduw op 1 paneel
NicolasJoy: 8*390 = 3120 Wp. West. CVpijpje schaduw op één paneel.

Weer even aangepast
Oost - west 2,36 kWp Solar Edge, In Winter veel schaduw
Zuid 2,5 kWp Iets schaduw, dakkapel buren.
Voorheen Post ID 101472
  Moderator zaterdag 23 april 2022 @ 08:14:11 #47
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204513610
Vandaag even vier paneeltjes á 405 WP plaatsen hier op het dak van de carport. Alle voorbereidingen zijn gedaan en staat klaar op het dak. Nu de panelen zelf nog en alles even aan elkaar stekkeren :)
pi_204513655
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 08:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Vandaag even vier paneeltjes á 405 WP plaatsen hier op het dak van de carport. Alle voorbereidingen zijn gedaan en staat klaar op het dak. Nu de panelen zelf nog en alles even aan elkaar stekkeren :)
Leuk klusje!
pi_204513816
June: 12*300 Wp = 3600 Wp, W, helling 40 graden.
ShoNuf: 3.685 Wp op oost, 4.020 Wp op zuid en 4.940 Wp op noord, dakhelling is 50 graden.
  zaterdag 23 april 2022 @ 09:30:32 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204514045
Opsom weer aangepast, als @Vonkenboer hem even onder een spoiler onderin de OP zet dan kunnen we altijd zien waarom Pietje een miljoenmiljard kWh opbrengst heeft en jij "maar" 450 in een zonnige maand, maar niet getreurd, 450 is immers fant.... :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204514412
Onze panelen hebben een laagje stof. Waarschijnlijk nog dat Sahara zand. Is het verstandig om water uit de opvangbak van de wasdroger vanuit het zolderraam over de panelen te gieten?

quote:
Bepaalde droogkasten sluit je aan op de afvoer, maar een condensatiedroogkast heeft een reservoir waarin het water opgevangen wordt. Dat is gedestilleerd of gedemineraliseerd water. Water zonder mineralen dus. En dat kun je perfect opnieuw gebruiken.
pi_204514518
quote:
87s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:17 schreef zoz het volgende:
Onze panelen hebben een laagje stof. Waarschijnlijk nog dat Sahara zand. Is het verstandig om water uit de opvangbak van de wasdroger vanuit het zolderraam over de panelen te gieten?
[..]

Merk je er iets van in de curve? Want tot nu toe merk ik zelf niet veel van mindere opwek door zand. Ook heeft het hier sinds de laatste zandstorm al weer flink geregend dus is het meeste zand er wel af.

Als het gedeminiraliseerd water is, zou het weinig kwaad moeten kunnen het over de panelen te laten lopen.
pi_204514556
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Merk je er iets van in de curve? Want tot nu toe merk ik zelf niet veel van mindere opwek door zand. Ook heeft het hier sinds de laatste zandstorm al weer flink geregend dus is het meeste zand er wel af.

Als het gedeminiraliseerd water is, zou het weinig kwaad moeten kunnen het over de panelen te laten lopen.
Ik heb geen gegevens van voor de zandlaag omdat ik nog geen solaredge account had.
pi_204514576
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:42 schreef zoz het volgende:

[..]
Ik heb geen gegevens van voor de zandlaag omdat ik nog geen solaredge account had.
Dan is het lastig te zeggen, sowieso zit er veel variatie in de curve afhankelijk van de helderheid en de temperatuur. Als ik google wordt gedeminiraliseerd water veel gebruikt om panelen te reinigen. Je zou ook even kunnen wachten totdat het regent maar daar ziet het komende week niet naar uit. Mijn gevoel is dat het geen schokkend verschil is dus denk niet dat je tientallen procenten opbrengst mis loopt!
pi_204515106
Voor de mensen met variabel tarief - de prijzen zijn negatief! Omvormer uit en auto opladen dus! Huis verwarmen met oven en wassen op 95 graden!
pi_204515118
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:02 schreef Underdoggy het volgende:
Voor de mensen met variabel tarief - de prijzen zijn negatief! Omvormer uit en auto opladen dus! Huis verwarmen met oven en wassen op 95 graden!
En de jacuzzi opwarmen niet te vergeten :D
pi_204515531
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 12:03 schreef zoz het volgende:

[..]
En de jacuzzi opwarmen niet te vergeten :D
Snel naar de jacuzzi-winkel dan!
pi_204515580
Vandaag voor het eerst gratis stroom

https://www.ad.nl/economi(...)tis-stroom~a8a2b7ca/

:D
  zaterdag 23 april 2022 @ 13:16:56 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204515735
Moet je dan ook betalen als je zonnepanelen stroom leveren?
Of krijg je 0 cent?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204515818
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 08:57 schreef ShoNuf het volgende:
Bambino: 42x330wp = 13.860wo, 30x Zuidwest 12x Zuidoost
ShoNuf: 3.685 Wp op oost, 4.020 Wp op zuid en 4.940 Wp op noord, dakhelling is 50 graden.
Van mij ook toegevoegd :)
pi_204517656
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 13:16 schreef Leandra het volgende:
Moet je dan ook betalen als je zonnepanelen stroom leveren?
Of krijg je 0 cent?
Bij mij is het dan ook echt betalen. Voordeel is met elektrische auto etc kan ik goed verbruik plannen wat hoop geld scheelt (Jedlix+Frank energie)
  zaterdag 23 april 2022 @ 17:13:13 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204517787
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 13:31 schreef bambino het volgende:

[..]
Van mij ook toegevoegd :)
En in mijn opsom gezet ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204518288
qajariaq 5 * 360 Wp oost + 4 * 360 Wp west 45 graden, west regelmatig schaduw in de winter.
  Moderator zaterdag 23 april 2022 @ 18:26:58 #64
92034 crew  Vonkenboer
pi_204518740
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 08:26 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Leuk klusje!
Groot deel had ik al voorbereid; maar inmiddels liggen ze sinds een uurtje of half één vanmiddag.
4 x 405 wp op zuid; deels in de namiddag in de schaduw door een schuin dak.

De grafiek laat ook mooi zien wanneer we ze ingeschakeld hebben.
De eerste kWh's zijn inmiddels verzameld ^O^ *O*

zaterdag 23 april 2022 @ 19:10:16 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204519241
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 17:48 schreef qajariaq het volgende:

[b]qajariaq 5 * 360 Wp oost + 4 * 360 Wp west 45 graden, west regelmatig schaduw in de winter.
Aangevuld in mijn opsompost :)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204519331
Het leek een slechte dag te worden hier, maar het heeft zich toch herpakt.
Nog 45 kWh om maart in te halen. Benieuwd wat mei ons straks gaat brengen. :D
pi_204519565
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 18:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Groot deel had ik al voorbereid; maar inmiddels liggen ze sinds een uurtje of half één vanmiddag.
4 x 405 wp op zuid; deels in de namiddag in de schaduw door een schuin dak.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De grafiek laat ook mooi zien wanneer we ze ingeschakeld hebben.
De eerste kWh's zijn inmiddels verzameld ^O^ *O*

[ afbeelding ]
Die heb je daar mooi strak op dat dakje. Wat zijn de afmetingen? Ik heb een klein scheurtje waar ik nog een paar op het Zuiden ooit kan leggen.
pi_204519737
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 19:17 schreef arvensis het volgende:
Het leek een slechte dag te worden hier, maar het heeft zich toch herpakt.
Nog 45 kWh om maart in te halen. Benieuwd wat mei ons straks gaat brengen. :D
Hier een goede dag. Paar dipjes door een wolk in de middag, maar dat koelt lekker af. Dus nog 20,75 gehaald (max rond de 22)

Maar maart was hier te goed om in te halen.
  Moderator zaterdag 23 april 2022 @ 20:01:57 #69
92034 crew  Vonkenboer
pi_204519756
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 19:44 schreef zoz het volgende:

[..]
Die heb je daar mooi strak op dat dakje. Wat zijn de afmetingen? Ik heb een klein scheurtje waar ik nog een paar op het Zuiden ooit kan leggen.
Afmetingen van het dak ? Of die van de panelen ?

Van de panelen zijn 172 cm bij 113 geloof ik.
Was nog even een dingetje of het uiteindelijk wel zou passen, de buitenmuren van de carport bleken namelijk toch wat schuin en scheef na elkaar toe te lopen. Dat wist ik natuurlijk al wel; maar de tweede set panelen paste daardoor op de mm exact op de geplande locatie :+ _O-
pi_204520804
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2022 20:00 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Hier een goede dag. Paar dipjes door een wolk in de middag, maar dat koelt lekker af. Dus nog 20,75 gehaald (max rond de 22)

Maar maart was hier te goed om in te halen.
Lekker hoor. Ik had 20.75 met 4750 op west.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 20:01 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Afmetingen van het dak ? Of die van de panelen ?

Van de panelen zijn 172 cm bij 113 geloof ik.
Was nog even een dingetje of het uiteindelijk wel zou passen, de buitenmuren van de carport bleken namelijk toch wat schuin en scheef na elkaar toe te lopen. Dat wist ik natuurlijk al wel; maar de tweede set panelen paste daardoor op de mm exact op de geplande locatie :+ _O-
Zonneboer zei dat de panelen rondom ruimte nodig hebben en dat er niks zou passen op mijn schuurtje. Maar als ik dit zo zie dan had daar best wat op kunnen liggen :{
Waarschijnlijk wilde hij lekker makkelijk werken.
pi_204520854
Toch nog 21,3, 0,2 onder ons recorddag. :)
  Moderator zaterdag 23 april 2022 @ 21:45:06 #72
92034 crew  Vonkenboer
pi_204521086
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 21:29 schreef zoz het volgende:

[..]
Lekker hoor. Ik had 20.75 met 4750 op west.
[..]
Zonneboer zei dat de panelen rondom ruimte nodig hebben en dat er niks zou passen op mijn schuurtje. Maar als ik dit zo zie dan had daar best wat op kunnen liggen :{
Waarschijnlijk wilde hij lekker makkelijk werken.
In de omschrijving van ieder montagesysteem staat geloof ik dat je minimaal 50cm uit de rand moet blijven. Maar als ik om mij heen kijk wat er op andere daken aan de rand geplaatst word aan panelen dan denk dat het in mijn geval wel los loopt.

Heb er wel wat extra ballast onder gepakt.
  Moderator zondag 24 april 2022 @ 01:17:23 #73
16180 crew  CoolGuy
pi_204523565
39.2 kwh toch nog vandaag. Daarmee komt het totaal voor deze maand op 688 kwh. Dat maakt nog 125 kwh te gaan om maart te evenaren met nog 7 dagen te gaan, oftewel 17.86 kwh gemiddeld om maart te evenaren.
pi_204525592
Hier 279 in maart (9 per dag), vooralsnog 215 in april (9,3 per dag). Nog 64 in 7 dagen nodig om te evenaren.
Dus ja.. Met gemiddelde opbrengsten de komende dagen zal het net aan moeten lukken!
pi_204526036
Faraday01: 4050 Wp, ZW - helling 45°
qajariaq 5 * 360 Wp oost + 4 * 360 Wp west 45 graden, west regelmatig schaduw in de winter.
  zondag 24 april 2022 @ 19:59:54 #76
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_204530683
Heerlijke zonnige dag vandaag, zonder wolken en een mooie productie. 40,4 kWh en nog een beetje onderweg. De komende 6 dagen nog 20 kWh (per dag) nodig om april vorig jaar te evenaren.

Ik las hier dat sommige moeite hadden om afgelopen maart te evenaren, daar ben ik nu ruim overheen (682 nu t.o.v. 635 kWh maart).

Ik ben nu echt bezig met de opbrengst, vorig jaar halverwege mei is mijn installatie onder handen genomen en ik draai sindsdien pas op 100%. Vanaf 1 juni heb ik voor het eerst cijfers over een heel jaar.

Ook heb ik dit jaar voor het eerst een overschot kWh opgewekt, in maart een kleine plus van 25 kWh en deze maand staan we op 220 kWh. Als dit zo doorgaat dan kan ik misschien wel evenveel opwekken als we verbruiken!
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_204531327
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 13:06 schreef Faraday01 het volgende:
Die van staat er niet meer tussen dus weer even toegevoegd.

Estate2: 2360 Wp O-W, in winter veel schaduw, 2500 Wp Z, iets schaduw.
Voorheen Post ID 101472
pi_204531533
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 18:57 schreef qajariaq het volgende:
Waarschijnlijk ga ik maandag Maart voorbij. Dagen worden steeds langer en de zon is intensiever. Bovendien na de eerste week van maart totaal geen last van schaduw meer. Daarnaast is de kachel nauwelijks aan geweest deze maand tot nog toe terwijl in Maart dat regelmatig wel het geval was. Dus lekker aan het sparen voor volgende winter nu.
Het ging erg lekker vandaag, onverwacht eigenlijk. Maar mijn voorspelling komt uit. Morgen nog 0.8 Kwh om maart te evenaren. Dat moet lukken ongeacht het weer. Waarschijnlijk voor ik de deur uit ga zelfs.
  zondag 24 april 2022 @ 21:41:51 #79
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204532354
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 20:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het ging erg lekker vandaag, onverwacht eigenlijk. Maar mijn voorspelling komt uit. Morgen nog 0.8 Kwh om maart te evenaren. Dat moet lukken ongeacht het weer. Waarschijnlijk voor ik de deur uit ga zelfs.
Zo te zien laat de zon zich hier morgen niet zien. Enkel regen en bewolking. ;(
  Moderator zondag 24 april 2022 @ 21:46:49 #80
16180 crew  CoolGuy
pi_204532431
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2022 21:41 schreef arvensis het volgende:

[..]
Zo te zien laat de zon zich hier morgen niet zien. Enkel regen en bewolking. ;(
Ja, hier ook. 44.6 kWh vandaag. Nog 80kwh te gaan om maart te evenaren. Morgen schrijf ik af dus nog 5 dagen te gaan deze maand, wat neerkomt op 16kwh per dag gemiddeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door CoolGuy op 24-04-2022 22:56:44 ]
  zondag 24 april 2022 @ 22:24:35 #81
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_204532814
14 x 260= 3640 op zuid op 35 graden, nooit schaduw 8-)

Vandaag de beste dag van het jaar 22.19 kWh *O*
  zondag 24 april 2022 @ 22:48:34 #82
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204533029
Estate2: 2360 Wp O-W, in winter veel schaduw, 2500 Wp Z, iets schaduw.
Ikweethetookniet: 14 x 260= 3640 op zuid op 35 graden, nooit schaduw
Monkyyy: 18 * 300 = 5400 Wp. Op zuid, 40 graden hellingshoek

Bijgewerkt. :s)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_204534963
Bambino: 42x330wp = 13.860 Wp, 30x Zuidwest 12x Zuidoost
Bami: 10*360Wp = 3600 Wp, ZWW, gedeeltelijke schaduw van dakkapel en airco, circa 35°
CoolGuy: 29*300 = 4200 Wp Oost, 2700 Wp West, 1800 Wp Zuid = totaal 8.700 Wp
Densmee: 12*360Wp = 4320 Wp op zuid - helling 30°
Estate2: 2360 Wp O-W, in winter veel schaduw, 2500 Wp Z, iets schaduw = totaal 4.860 Wp
freak1: 86*315 = 27,1 kWp op 151 graden, 54*465 =25.1 kWp op 60 graden, 24*465 = 11.2 kWp op 152 graden, totaal 63.4 kWp
Ikweethetookniet: 14*260 = 3640 Wp op zuid op 35 graden, nooit schaduw
Makrolon: 6680 Wp op oost, 6480 Wp op west = totaal 13.160 Wp
MevrouwCactus: 9*380 = 3420 Wp volgens mij. Op zuid, schaduw op 1 paneel
Monkyyy: 18*300 = 5400 Wp. Op zuid, 40 graden hellingshoek
NicolasJoy 9*390 = 3120 Wp. West. CVpijpje schaduw op één paneel.
qajariaq 5*360 Wp oost + 4 * 360 Wp west 45 graden, west regelmatig schaduw in de winter = totaal 3.240 Wp
ShoNuf: 3.685 Wp op oost, 4.020 Wp op zuid en 4.940 Wp op noord, dakhelling is 50 graden = totaal 12.645 Wp
Zedi: 16*315 = 5.040 Wp op Zuid-Oost
zoz: 1100 Wp op oost, 4744 Wp op west = totaal 5.844 Wp

Bijgewerkt en wat OCD dingen doorgevoerd...
pi_204535195
TheFreshPrince: 25x 300Wp op Z/ZO, 11x 300Wp op N/NW, 16x 300Wp op W/ZW, 16x 300Wp op O/NO, totaal 20.4kWp
pi_204535279
Bambino: 42x330wp = 13.860 Wp, 30x Zuidwest 12x Zuidoost
Bami: 10*360Wp = 3600 Wp, ZWW, gedeeltelijke schaduw van dakkapel en airco, circa 35°
Deepfreeze: 13*280 = 3640 Wp op zuid - helling 45°
Estate2: 2360 Wp O-W, in winter veel schaduw, 2500 Wp Z, iets schaduw = totaal 4.860 Wp
freak1: 86*315 = 27,1 kWp op 151 graden, 54*465 =25.1 kWp op 60 graden, 24*465 = 11.2 kWp op 152 graden, totaal 63.4 kWp
qajariaq 5*360 Wp oost + 4 * 360 Wp west 45 graden, west regelmatig schaduw in de winter = totaal 3.240 Wp
ShoNuf: 3.685 Wp op oost, 4.020 Wp op zuid en 4.940 Wp op noord, dakhelling is 50 graden = totaal 12.645 Wp
TheFreshPrince: 25x 300Wp op Z/ZO, 11x 300Wp op N/NW, 16x 300Wp op W/ZW, 16x 300Wp op O/NO, totaal 20.4kWp

Bijgewerkt
pi_204535308
Arvensis: 12*375 Wp = 4500 Wp, Oost/west, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel, 40°
Bambino: 42*330wp = 13.860 Wp, 30x Zuidwest 12x Zuidoost
qajariaq 5*360 Wp oost + 4*360 Wp west 45 graden, west regelmatig schaduw in de winter = totaal 3.240 Wp
TheFreshPrince: 25*300Wp op Z/ZO, 11x 300Wp op N/NW, 16*300Wp op W/ZW, 16*300Wp op O/NO, totaal 20.4kWp

Wat dingen aangepast. @Vonkenboer kan je hem voor het laatst in de OP aanpassen? Eventuele nieuwe namen kunnen dan ieder nieuw topic bij worden gevoegd. Anders blijf je bezig. :P
pi_204535337
Nice @arvensis !
2 dingetjes aanpassen op mijn mobiel ging nog. Maar die bolds wilde ik later thuis doen. Lekker duidelijk *O*
  maandag 25 april 2022 @ 11:18:47 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204535463
Oh jammer, ik had juist de hoeveelheid tekst gereduceerd en de boel een beetje eenduidig gemaakt.

Maar goed, die versie staat ook niet in de OP.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204536379
helaas geen tabel optie...

Treurige dag vandaag, zit nog maar op 1.6 kWh. Beetje regen is wel goed voor de tuin en zo spoelt het stof ook weer een beetje van de panelen. Maar straks mag de zon wel weer even gaan schijnen, dit weer scheelt gewoon een dikke jas t.o.v. gisteren.
  Official ESF Kreviewer maandag 25 april 2022 @ 14:26:42 #90
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204536974
Arvensis: 12*375 Wp = 4500 Wp, Oost/west, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel, 40°
Bambino: 42*330wp = 13.860 Wp, 30x Zuidwest 12x Zuidoost
freak1: 86*315 = 27,1 kWp op 151° , 54*465 =25.1 kWp op 60°, 24*465 = 11.2 kWp op 152°, tot. 63.4 kWp
Kreator: 10*365 = 3650 Wp Zuid, geen schaduw, 10°, plat dak
qajariaq 5*360 Wp oost + 4*360 Wp west 45 graden, west regelmatig schaduw in de winter = totaal 3.240 Wp
TheFreshPrince: 25*300Wp op Z/ZO, 11x 300Wp op N/NW, 16*300Wp op W/ZW, 16*300Wp op O/NO, totaal 20.4kWp
  Moderator maandag 25 april 2022 @ 14:34:26 #91
92034 crew  Vonkenboer
pi_204537024
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 11:18 schreef Leandra het volgende:
Oh jammer, ik had juist de hoeveelheid tekst gereduceerd en de boel een beetje eenduidig gemaakt.

Maar goed, die versie staat ook niet in de OP.
Als iemand mij kan vertellen wat de actuele is dan zetten we die in de OP :)
pi_204537224
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 14:34 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Als iemand mij kan vertellen wat de actuele is dan zetten we die in de OP :)
Die van Kreator. Alleen jij mist daar nog.
  maandag 25 april 2022 @ 15:23:41 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204537455
Arvensis: 12*375 Wp = 4500 Wp, O-W, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel, 40°
Faraday01: 4050 Wp, ZW, 45°
Ikweethetookniet: 14*260 = 3640 Wp Z, 35°
Kreator: 10*365 = 3650 Wp Z, 10°
Monkyyy: 18*300 = 5400 Wp Z, 40°
qajariaq 5*360 = 1809 Wp O + 4*360 = 1440 Wp W, 45°, west regelmatig schaduw in de winter.
TheFreshPrince: 25*300Wp Z/ZO, 11x 300Wp N/NW, 16*300Wp W/ZW, 16*300Wp O/NO, totaal 20.4kWp
Zedi: 16*315 = 5.040 Wp ZO

[ Bericht 1% gewijzigd door Leandra op 25-04-2022 15:35:11 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204537466
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 15:23 schreef Leandra het volgende:
Arvensis: 12*375 Wp = 3750 Wp, O-W, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel

Nog even aanpassen, momentje.
Ik heb 4500 Wp, geen idee waarom er 3750 stond. En 40 graden. Dat is ook opeens weggevallen.
  maandag 25 april 2022 @ 15:33:27 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204537559
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 15:24 schreef arvensis het volgende:

[..]
Ik heb 4500 Wp, geen idee waarom er 3750 stond. En 40 graden. Dat is ook opeens weggevallen.
Volgens mij ben ik er zo, kun jij nog even checken? Dan kan @Vonkenboer hem in de OP zetten....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204537625
Arvensis: 12*375 Wp = 4500 Wp, O-W, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel, 40°
freak1: 86*315 = 27.1 kWp ZZO, 54*465 = 25.1 kWp ONO, 24*465 = 11.2 kWp ZZO, totaal 63.4 kWp
June: 12*300 = 3600 Wp W, 40°
Makrolon: 6680 Wp O, 6480 Wp W
NightDancert: 11*325 = 3575 Wp, ZO
TheFreshPrince: 25*300 Wp Z/ZO, 11*300 Wp N/NW, 16*300 Wp W/ZW, 16*300 Wp O/NO, totaal 20.4kWp
Zedi: 16*315 = 5.040 Wp, ZO

@Leandra volgens mij is het zo oké. Wat schoonheidsfoutjes er uit gehaald. Heeft al te veel tijd gekost :D
  maandag 25 april 2022 @ 15:41:02 #97
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204537637
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 15:23 schreef Leandra het volgende:
daNpy: 10x 350 Wp oost, 10x 365 Wp west, meeste op 30°, 7150 Wp
TheFreshPrince: 25*300Wp Z/ZO, 11x 300Wp N/NW, 16*300Wp W/ZW, 16*300Wp O/NO, totaal 20.4kWp
Zedi: 16*315 = 5.040 Wp ZO
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 25 april 2022 @ 15:55:09 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204537783
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 15:40 schreef arvensis het volgende:

@:leandra volgens mij is het zo oké. Wat schoonheidsfoutjes er uit gehaald. Heeft al te veel tijd gekost :D
Dan pak ik deze nog even om die van daNpy erbij te zetten.

Bambino: 42*330wp = 13.860 Wp, 30x ZW 12x ZO
daNpy: 10x 350 Wp O 10x 365 Wp W, = 7150 Wp meeste op 30°
freak1: 86*315 = 27.1 kWp ZZO, 54*465 = 25.1 kWp ONO, 24*465 = 11.2 kWp ZZO, totaal 63.4 kWp
TheFreshPrince: 25*300 Wp ZZO, 11*300 Wp NNW, 16*300 Wp WZW, 16*300 Wp ONO, totaal 20.4kWp
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204538029
Nvm ik liep achter
  Official ESF Kreviewer maandag 25 april 2022 @ 16:48:04 #100
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204538232
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 16:23 schreef Vanyel het volgende:
Nvm ik liep achter
Wp Z, 10° broeders. Tik em aan.
pi_204538389
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2022 16:48 schreef Kreator het volgende:

[..]
Wp Z, 10° broeders. Tik em aan.
B:)B
  Moderator maandag 25 april 2022 @ 17:27:01 #102
16180 crew  CoolGuy
pi_204538535
Nou, de dag is nog niet voorbij, maar ik zit toch nog in de 18.xx kWh voor vandaag, wat ik niet had verwacht gezien de voorspellingen. Het zal misschien nog 19 worden. Uitgaande van 19 vandaag komt mijn totaal op naar beneden afgerond 752. Maart was 813, met nog 5 dagen te gaan om het verschil van 61 kwh goed te maken.

Daar de voorspellingen nu beter zijn zou ik zeggen dat dat wel gaat lukken.
pi_204538631
Vandaag aanvraag gedaan voor 26 x 390wp *O*.
Hopelijk kunnen ze snel geplaatst worden :).
pi_204538658
Hier wel bijna 3 vandaag :D
Da's kruimelwerk. Maar ook de hele dag een dikke laag wolken en zelfs wat regen gezien. Dus het verbaasd me niks.
  maandag 25 april 2022 @ 18:12:23 #105
208890 June.
Seriously?
pi_204538873
Hier nog ruim 70 kWh te gaan voordat we maart evenaren. Gaat niet gebeuren denk ik..
  maandag 25 april 2022 @ 18:26:40 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204538970
Hier nog 345 om maart te evenaren.... don't think so :D

Gezien de opbrengst van april tot nu toe 693 is, is dat verschil van 345 met maart dus ongeveer de helft van de opbrengst van deze maand..... al zou de rest van de maand stralend zonnig met een temperatuur van 17 graden zijn dan gaat dat nog niet lukken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204539692
Verbaast mij dat er uit 1 paneel nu al van de week 2,6kw uitkomt . Op naar de 3 kw per paneel per dag! 🙃🙃
  maandag 25 april 2022 @ 19:43:43 #108
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204539713
5,12 kWh vandaag :+
359 kWh voor deze maand itt 378 kWh afgelopen maand.

We zitten trouwens op 1,03 MWh sinds ze eind oktober zijn geplaatst. *O*
pi_204539764
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 19:41 schreef RoW_0 het volgende:
Verbaast mij dat er uit 1 paneel nu al van de week 2,6kw uitkomt . Op naar de 3 kw per paneel per dag! 🙃🙃
kWh

;)
pi_204539938
Kan niet wachten tot ik straks ook 'n app er op kan zetten om te kijken hoe het op het werk gaat. Laten bij onze winkel september 41 panelen plaatsen. *) Dan verbleken wel m'n eigen 8 panelen qua opbrengst natuurlijk. :+
  Moderator maandag 25 april 2022 @ 22:18:38 #111
92034 crew  Vonkenboer
  maandag 25 april 2022 @ 22:24:12 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204541136
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 22:18 schreef Vonkenboer het volgende:
@:Leandra, is de OP zo goed ?
Je hebt jezelf er niet alfabetisch ingezet, maar dat vergeef ik je wel ;)

Super geregeld, thnx :*
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 25 april 2022 @ 22:28:27 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204541167
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 17:27 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, de dag is nog niet voorbij, maar ik zit toch nog in de 18.xx kWh voor vandaag, wat ik niet had verwacht gezien de voorspellingen. Het zal misschien nog 19 worden. Uitgaande van 19 vandaag komt mijn totaal op naar beneden afgerond 752. Maart was 813, met nog 5 dagen te gaan om het verschil van 61 kwh goed te maken.

Daar de voorspellingen nu beter zijn zou ik zeggen dat dat wel gaat lukken.
Hier niet verder gekomen dan de 7,585 kWh.... dus dat is toch een flink verschil, want meestal zitten we redelijk bij elkaar in de buurt.
Mijn totaal voor april is nu 695,77 kWh, maar mijn maart was ook wel extreem goed qua opbrengst.

Aan de andere kant; de prognose volgens de SMA-app is voor april standaard 763,62 kWh, en met nog 68 kWh te gaan verwacht ik wel dat we dat deze maand nog gaan halen, er komen immers nog een paar zonnige dagen aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204542326
Iemand ervaring met zonnepanelen, verzekeraars en VVE? Heb een bedrijfspand met een VVE, iets van 20 units ofzo, en de VVE regelt de opstalverzekering van alle panden waardoor ik niet zomaar panelen mag plaatsen. Nu zeggen ze dat de premie omhoog gaat als mensen meer dan 50 zonnepanelen gaan plaatsen en dat kan wel 1000en euro's kosten per jaar. Dat moet toch bullshit zijn? We leven in 2022 en ik krijg iedere maand brieven dat we panelen moeten plaatsen van de gemeente enzo.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 26 april 2022 @ 08:16:03 #115
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204542334
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 08:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Iemand ervaring met zonnepanelen, verzekeraars en VVE? Heb een bedrijfspand met een VVE, iets van 20 units ofzo, en de VVE regelt de opstalverzekering van alle panden waardoor ik niet zomaar panelen mag plaatsen. Nu zeggen ze dat de premie omhoog gaat als mensen meer dan 50 zonnepanelen gaan plaatsen en dat kan wel 1000en euro's kosten per jaar. Dat moet toch bullshit zijn? We leven in 2022 en ik krijg iedere maand brieven dat we panelen moeten plaatsen van de gemeente enzo.
Waarom kan dat niet? Promoot de gemeente per brief om brandgevaarlijke zonneparken aan te leggen? Denk het niet.
pi_204542354
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2022 08:16 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Waarom kan dat niet? Promoot de gemeente per brief om brandgevaarlijke zonneparken aan te leggen? Denk het niet.
Daarom... maar als de verzekeraar zegt dan wordt het xxxx duurder per jaar, en de rest van de units hier wil geen zonnepanelen, dan gaan ze natuurlijk zeggen het gaat niet door of jij moet opdraaien voor die extra kosten ofzo.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 26 april 2022 @ 08:33:54 #117
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204542416
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 08:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Daarom... maar als de verzekeraar zegt dan wordt het xxxx duurder per jaar, en de rest van de units hier wil geen zonnepanelen, dan gaan ze natuurlijk zeggen het gaat niet door of jij moet opdraaien voor die extra kosten ofzo.
Dat is jammer natuurlijk. De nadelen van een vve maar weinig aan te doen lijkt mij
  dinsdag 26 april 2022 @ 08:39:10 #118
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204542436
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 08:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Benader het Energieloket in je gemeente/omgeving eens, misschien kunnen zij meedenken. Ze maken dit vast vaker mee.
  dinsdag 26 april 2022 @ 22:20:15 #119
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204549718
Ennnn we zijn over maart heen *O*
  Moderator dinsdag 26 april 2022 @ 23:10:28 #120
16180 crew  CoolGuy
pi_204550221
26.6 vandaag maar. Dat maakt 779 kwh totaal. Nog 34 kwh tot score van maart met nog 4 dagen te gaan. Moet met een beetje zon in 1 dag te doen zijn.
pi_204550241
Hier een nieuw dagrecord van 2022 vandaag, verbazend wel, want het is een ontzettend rommelige grafiek.
  woensdag 27 april 2022 @ 06:04:25 #122
208890 June.
Seriously?
pi_204551029
Gisteren toch ook nog 18,8 gehaald, ook dagrecord van 2022. Ik zie dat er nog best wat zon aankomt dus misschien gaan we maart toch nog evenaren.
pi_204551224
Nog 35 kWh om maart te evenaren, dat moet lukken vandaag en morgen!
pi_204551245
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 07:50 schreef MevrouwCactus het volgende:
Nog 35 kWh om maart te evenaren, dat moet lukken vandaag en morgen!
Ik moet nog 8 en dan zit ik op de 243 van maart, maar april van 2020 ga ik never ever meer halen, dat was 359.

Was dat een extreem goede april of moet ik er een keer een doekje gedestilleerd water over halen? :9
  woensdag 27 april 2022 @ 08:19:22 #125
47047 Herkauwer
pi_204551309
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 07:59 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik moet nog 8 en dan zit ik op de 243 van maart, maar april van 2020 ga ik never ever meer halen, dat was 359.

Was dat een extreem goede april of moet ik er een keer een doekje gedestilleerd water over halen? :9
Het is zo verschillend! Ik moet nog 69 kWh om april vorig te evenaren en had er gisteren 40. Maart ben ik al ruim voorbij.
pi_204551415
Ik moet nog dik 100 om maart in te halen. 361 in april vs 469 in maart. Ik ben al blij als we de 400 van vorig jaar april halen. Maar het jaar ervoor had ik 520 in april.
Dus dat verschil ligt hier deels aan de extreem goede maart en April valt tegen.

(De goede dagen is de opbrengst prima, gewoon teveel wolken de rest van de maand. Dus niks kapot verder)
pi_204551593
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 08:50 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik moet nog dik 100 om maart in te halen. 361 in april vs 469 in maart. Ik ben al blij als we de 400 van vorig jaar april halen. Maar het jaar ervoor had ik 520 in april.
Dus dat verschil ligt hier deels aan de extreem goede maart en April valt tegen.

(De goede dagen is de opbrengst prima, gewoon teveel wolken de rest van de maand. Dus niks kapot verder)
Hier hetzelfde beeld, ik ga maart of april 2021 bij lange na niet halen. Te veel bewolkte dagen.

Aan de andere kant: Ik lig wel op koers om over de maanden januari-april mijn beste jaar tot nu toe te evenaren met dank aan maart.
pi_204551595
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 08:19 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Het is zo verschillend! Ik moet nog 69 kWh om april vorig te evenaren en had er gisteren 40. Maart ben ik al ruim voorbij.
2020 is inmiddels 2 jaar geleden he ;)

In 2021 had ik 285 tegenover 236 vandaag de dag.
pi_204554994
Kan iemand mij nog toevoegen aan de spoiler in de OP? Ik heb mijzelf hieronder reeds toegevoegd:

Bambino: 42*330wp = 13.860 Wp, 30x ZW 12x ZO
daNpy: 10x 350 Wp O 10x 365 Wp W, = 7150 Wp meeste op 30°
Essebes: 15*330Wp = 4950Wp totaal op ZW op plat dak/15gr stellage. Geen schaduw
TheFreshPrince: 25*300 Wp ZZO, 11*300 Wp NNW, 16*300 Wp WZW, 16*300 Wp ONO, totaal 20.4kWp
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  Moderator woensdag 27 april 2022 @ 17:37:50 #130
16180 crew  CoolGuy
pi_204556450
Nou, ik ben maart voorbij. Dat was 813, en ik zit nu al op 822 kWh. Voor vandaag al op 43.3 kWh. Dus, April is toch beter dan maart voor mij :P
pi_204556754
Ik zit me al een tijdje in te lezen en er zijn een aantal offerte-aanvragen de deur uit maar wilde hier mijn situatie ook eens voorleggen. Eerst een paar plaatjes voor de situatie:
ligging kavel, de voorgevel is op 4 graden na oostgericht:

Naast de woning moet een berging komen met een schuin dak (Helling 22graden) met een oppervlak van ca 4x5m.

Zo ziet mijn meterkast er nu uit.

Het dakvlak is bijna 8meter breed maar op de voorgevel zitten drie veluxramen en op de achtergevel staat een dakkapel. Ik zou daar dus maximaal 3 of 4 panelen in landscape-opstelling op kunnen leggen. Op de berging zouden 8 panelen van 1x2m kunnen komen al ligt dat natuurlijk wel een verdieping lager. Daar zou ik een beetje schaduw kunnen hebben van een boom van de overburen maar dat zal niet veel zijn.
Het lijkt me enerzijds wel handig om op alle drie de zijdes een aantal panelen te leggen zodat er zo lang mogelijk opgewekt wordt. Slaat die gedachtengang ergens op of is het gewoon beter om zoveel mogelijk op zuid te leggen? Wat zou de beste plek voor de omvormer zijn als ik op 3 plaatsen panelen wil leggen?
Huidige verbruik is net geen 4000kWh.

In afwachting van offertes hoor ik graag wat jullie zouden doen in mijn geval.
  woensdag 27 april 2022 @ 18:21:59 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204556907
Ik snap het niet, de tekening van de kavel is gespiegeld aan de tekening met het huis erop.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator woensdag 27 april 2022 @ 19:49:50 #133
16180 crew  CoolGuy
pi_204557810
Meer mensen met issues met de solaredge app momenteel? Hij staat al tijden op 45.9 kwh terwijl dat nu eigenlijk hoger moet zijn. Hij zegt wel dat ie geüpdatet heeft maar dus niet.

Edit; laatste update is van half 7 vanavond.
pi_204557982
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
Meer mensen met issues met de solaredge app momenteel? Hij staat al tijden op 45.9 kwh terwijl dat nu eigenlijk hoger moet zijn. Hij zegt wel dat ie geüpdatet heeft maar dus niet.

Dito, laatste update om 18:30 hier.
pi_204558015
Hier is de laatste update van 19:00.
  Moderator woensdag 27 april 2022 @ 20:09:55 #136
92034 crew  Vonkenboer
pi_204558016
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2022 18:04 schreef _mido het volgende:
Ik zit me al een tijdje in te lezen en er zijn een aantal offerte-aanvragen de deur uit maar wilde hier mijn situatie ook eens voorleggen. Eerst een paar plaatjes voor de situatie:
ligging kavel, de voorgevel is op 4 graden na oostgericht:
[ link | afbeelding ]
Naast de woning moet een berging komen met een schuin dak (Helling 22graden) met een oppervlak van ca 4x5m.
[ link | afbeelding ]
Zo ziet mijn meterkast er nu uit.
[ link | afbeelding ]
Het dakvlak is bijna 8meter breed maar op de voorgevel zitten drie veluxramen en op de achtergevel staat een dakkapel. Ik zou daar dus maximaal 3 of 4 panelen in landscape-opstelling op kunnen leggen. Op de berging zouden 8 panelen van 1x2m kunnen komen al ligt dat natuurlijk wel een verdieping lager. Daar zou ik een beetje schaduw kunnen hebben van een boom van de overburen maar dat zal niet veel zijn.
Het lijkt me enerzijds wel handig om op alle drie de zijdes een aantal panelen te leggen zodat er zo lang mogelijk opgewekt wordt. Slaat die gedachtengang ergens op of is het gewoon beter om zoveel mogelijk op zuid te leggen? Wat zou de beste plek voor de omvormer zijn als ik op 3 plaatsen panelen wil leggen?
Huidige verbruik is net geen 4000kWh.

In afwachting van offertes hoor ik graag wat jullie zouden doen in mijn geval.
Oost - West heb je natuurlijk wel meer spreiding van je vermogen over de hele dag.
  Moderator woensdag 27 april 2022 @ 20:15:11 #137
16180 crew  CoolGuy
pi_204558064
quote:
17s.gif Op woensdag 27 april 2022 20:06 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Dito, laatste update om 18:30 hier.
Ok dan ligt het niet aan mij.
pi_204558320
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 19:49 schreef CoolGuy het volgende:

Idem hier. Hij geeft aan dat de laatste update van 2 minuten terug is maar de standen zijn van een paar uur geleden.
  woensdag 27 april 2022 @ 20:50:48 #139
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204558403
Nog mazzel, de SMA app is per definitie waardeloos en loopt altijd uren achter, waarbij vandaag wel een unicum is want hij is nog niet verder dan 13.15 uur vanmiddag :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  Official ESF Kreviewer woensdag 27 april 2022 @ 21:04:37 #140
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204558545
Enlighten app is eigenlijk altijd actueel tot op maximaal tien minuten.
Vandaag maart geëvenaard.
pi_204558903
Hier doet de solaredge portaal het weer.

Voor de panelen op het oosten heb ik een goodwe omvormer. Hij geeft echt altijd de huidige cijfers.
pi_204558939
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 20:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ok dan ligt het niet aan mij.
Inmiddels werkt het weer.
  Moderator woensdag 27 april 2022 @ 21:46:16 #143
16180 crew  CoolGuy
pi_204559131
quote:
17s.gif Op woensdag 27 april 2022 21:37 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Inmiddels werkt het weer.
Ja hier ook maar ik vertrouw de cijfers nu niet meer.
pi_204559225
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 21:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja hier ook maar ik vertrouw de cijfers nu niet meer.
Het lag er hier vandaag ook even uit rond 18:45 maar gegevens werden later weer aangevuld.

Domoticz leest hier enkele Hager energiemeters uit in de meterkast en is geheel onafhankelijk van wat dan ook.

Die komen opgeteld op 34,6kWh (18,4 + 16,2) en m'n SolarEdge app komt op 34,71kWh.

Dus ik vertrouw de cijfers wel ;)
pi_204562903
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:37 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, ik ben maart voorbij. Dat was 813, en ik zit nu al op 822 kWh. Voor vandaag al op 43.3 kWh. Dus, April is toch beter dan maart voor mij :P
Hoe kan dat nu? Ik zit er ook nog ruim onder? Eerste week van april was zo ontzettend ruk.
pi_204563021
quote:
6s.gif Op donderdag 28 april 2022 10:53 schreef skrn het volgende:

[..]
Hoe kan dat nu? Ik zit er ook nog ruim onder? Eerste week van april was zo ontzettend ruk.
Zit er nu ook exact 1kW boven.

Zon komt ook steeds hoger, heb ze bijna plat op het dak, jij hebt ze vast op schuin dak.
pi_204563030
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:07 schreef JDx het volgende:

[..]
Zit er nu ook exact 1kW boven.

Zon komt ook steeds hoger, heb ze bijna plat op het dak, jij hebt ze vast op schuin dak.
Correct.
  Moderator donderdag 28 april 2022 @ 11:10:24 #148
16180 crew  CoolGuy
pi_204563054
quote:
6s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:08 schreef skrn het volgende:

[..]
Correct.
Ja, maar ik ook op schuine daken:

pi_204563078
Hier ook maart voorbij, 428 vs 420 kWh.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_204563107
Voor de vergelijking: In april heb ik tot nu toe 19% minder opgewekt dan in maart
pi_204563167
Ik ben er ruim overheen, maar niet gek met 12 panelen extra sinds eind maart.

1278 tot nog toe deze maand. Dus met dagen zoals gisteren (70+) kom ik nog over de 1400. Maar er komt nog wat bewolking, dus we gaan het zien.
pi_204564623
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar ik ook op schuine daken:

[ afbeelding ]
Mijn broertje ook, maar hij heeft in de winter nog wat opbrengst terwijl het bij mij bijna 0 is dan. De curve winter/zomer is veel sterker op plat dak, zelfs als het weer niet mee zit.
pi_204564710
nu 380 vs 469.. Maar de 400 van vorig jaar gaan we wel halen.

Maart was hier gewoon absurd hoog.
pi_204564816
Hij doet nu 2,16 van de 2,4 terwijl ik in maart midden op de dag niet boven de 1,8 kwam.
pi_204565508
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 14:05 schreef JDx het volgende:
Hij doet nu 2,16 van de 2,4 terwijl ik in maart midden op de dag niet boven de 1,8 kwam.
Hier ook, vandaag 3,53 uit 3,64. Maar ook met flinke dalen ernaast. Dat is, dacht ik, vooral door de afkoeling van de panelen als er even wolken voor zitten.
Op de mooie volle zon dagen maxt het vaak op 3,0. Maar dan dus minder opwek over langere periode (de hele dag door). Dus ook wel effectief.
  donderdag 28 april 2022 @ 16:39:49 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204566137
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:17 schreef Faraday01 het volgende:
Voor de vergelijking: In april heb ik tot nu toe 19% minder opgewekt dan in maart
Hier zelfs 22,64% minder tot nu toe. Maart was gewoon waanzinnig goed.
Ik zit overigens al wel boven de prognose van april zoals de app die standaard hanteert.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 28 april 2022 @ 16:43:55 #157
16180 crew  CoolGuy
pi_204566174
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zit overigens al wel boven de prognose van april zoals de app die standaard hanteert.
Zoveel minder ja? Jeetje.
pi_204566183
Nog 6 kWh om maart te evenaren. Gisteren hier een dagrecord voor 2022 (16,6 kWh), vandaag een mooie(re) geleidelijkere grafiek, vooralsnog 10,5 kWh. Als het zoals het gisteren zou worden dan zou ik vandaag maart exact kunnen evenaren en zijn de komende twee dagen bonus.
pi_204566206
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zit 30% onder het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar van april. Maart was inderdaad waanzinnig goed, april wordt de slechtste april sinds ik panelen heb.
  Official ESF Kreviewer donderdag 28 april 2022 @ 16:55:23 #160
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204566291
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2022 21:04 schreef Kreator het volgende:
Enlighten app is eigenlijk altijd actueel tot op maximaal tien minuten.
Vandaag maart geëvenaard.
Ha. Dingen die je nooit moet zeggen.

donderdag 28 april 2022 @ 16:56:31 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204566307
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zoveel minder ja? Jeetje.
Ik verwacht dat de opbrengst van maart vanwege de ligging en hellingshoek simpelweg optimaal was, hoe gunstiger het spul ligt hoe groter het verschil met een maand dat er wel bewolking is :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 28 april 2022 @ 17:00:05 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204566348
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:47 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zit 30% onder het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar van april. Maart was inderdaad waanzinnig goed, april wordt de slechtste april sinds ik panelen heb.
Wij hebben dan ook vergelijkbare liggingen (jij ZW, ik ZZW) en allebei een hellingshoek van 45 graden.
In mijn geval ook volledig zonder schaduw, hoewel ik vanmiddag wel vogelpoep op 3 panelen zag, maar goed... het gaat overmorgen waarschijnlijk regenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 28 april 2022 @ 17:39:37 #163
47047 Herkauwer
pi_204566750
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 09:28 schreef JDx het volgende:

[..]
2020 is inmiddels 2 jaar geleden he ;)

In 2021 had ik 285 tegenover 236 vandaag de dag.
Ja, dit had ik even over het hoofd gezien. Kijkend naar mijn systeem haalde ik toen ook meer dan nu, omgerekend dan. De helft van mijn systeem draaide maar voor de helft van de maand :P (=25%)

Maar ik zit op dit moment 7 kWh van april 2021 af. En met nog een beetje vandaag en 2 dagen, gaan we daar ruim overheen.
pi_204567302
We zijn sinds 15.00u maart voorbij *O* Vandaag zelfs het dagrecord van het jaar verbroken *O*

[ Bericht 1% gewijzigd door MevrouwCactus op 28-04-2022 20:00:01 ]
  donderdag 28 april 2022 @ 19:54:52 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204568054
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:37 schreef MevrouwCactus het volgende:
We zijn sinds 15.00u april voorbij *O* Vandaag zelfs het dagrecord van het jaar verbroken *O*
Bij mij is het nog ruim 2 dagen april :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204568101
quote:
12s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bij mij is het nog ruim 2 dagen april :+
_O-
  vrijdag 29 april 2022 @ 07:25:30 #167
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204573134
Ik dacht een week geleden ook dat ik de 600kWh niet zou gaan halen deze maand, met de voorspelde bewolking. Gelukkig was dat weer een onzin voorspelling en hebben we nu al ruim 700kWh opgewekt *O*
Gisteren de beste dag tot nu toe.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 29 april 2022 @ 08:01:15 #168
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204573306
Wij hebben gister ook het dagrecord verbroken. 22,1 kWh. :Y)
  Moderator vrijdag 29 april 2022 @ 08:25:13 #169
16180 crew  CoolGuy
pi_204573489
Gisteren dag record van 48.1 kWh. Totaal is nu 875 kWh voor april.
pi_204573525
Hier was gister zeer middelmatig eigenlijk.
  vrijdag 29 april 2022 @ 08:30:50 #171
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204573534
Zelfs de 40 kWh grens doorbroken met 40,3 :Y)
pi_204573809
32,4 8-)
pi_204573969
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 08:29 schreef qajariaq het volgende:
Hier was gister zeer middelmatig eigenlijk.
Hier ook teveel wolken. 17,8 (max net boven de 22). Maar wel een lekker aanvulling voor april
pi_204574591
Ik keek net ff, en verdomd, ook record. Al is het minimaal.

Record stond op 76.52 kWh. Gisteren was 76.71kWh.
3e dag deze maand met 76,xx
Laatste 2 weken waren fantastisch met uitzondering van 25 april en 15 april.
Gemiddeld in die 14 dagen 60.31
Maar als vandaag beetje degelijke opwek is, valt 15 april weer af van de 14 dagen.
  Moderator vrijdag 29 april 2022 @ 16:19:41 #175
16180 crew  CoolGuy
pi_204579032
Slechte dag vandaag. Ik zit nu pas aan de 16,52 kwh, maar goed, het is beter dan niks zullen we maar zeggen. Morgen zouden we ook de zon een beetje moeten zien af en toe, dus over de 900 kWh ga ik dan nog wel komen. in theorie is de 916 kWh van vorig jaar april ook haalbaar.
  vrijdag 29 april 2022 @ 16:56:49 #176
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204579384
Ik "moet" vanaf nu nog 22 kWh om de 750 kWh deze maand aan te tikken. Als het zonnetje vanavond door blijft schijnen komt er misschien nog wat bij. Staat nu op 18,3, morgen een vergelijkbare (iets betere) dag en we zijn er :D
  vrijdag 29 april 2022 @ 22:07:18 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204582592
Onze installatie van 21*330 = 6.930 Wp draait vandaag precies een jaar en de meterstand is nu 7.343,089 kWh dus dat maakt de prestatie net geen 106% (maar 105.96%)
Ik ben tevreden :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 29 april 2022 @ 22:18:02 #178
92034 crew  Vonkenboer
pi_204582723
Zo eindelijk de app van mijn zonnepanelen werkend. Ik kon mijn micro omvormers niet registreren, dat bleek best heel erg omslachtig te zijn.

Nu kan ik eindelijk eens zien wat mijn vier panelen opleveren.. :)
pi_204583552
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 18:21 schreef Leandra het volgende:
Ik snap het niet, de tekening van de kavel is gespiegeld aan de tekening met het huis erop.
Dit snap ik dan weer niet. Volgens mij is er niets gespiegeld. Zowel bij kavel als huis zit de kwart-ronde bocht rechtsonder toch?
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 20:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Oost - West heb je natuurlijk wel meer spreiding van je vermogen over de hele dag.
En dat lijkt me handog voor als straks het salderen er af gaat.

Ik lees dat de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen moet komen maar dat is in het geval van spreiding over 3 plekken wel lastig natuurlijk. Hoe erg is dat? Ik krijg af en toe het idee dat het soms over getallen achter de komma gaat.

Verder nog bezonningsstudietje gemaakt in Sketchup (dakkapel mist daar zie ik net)
  zaterdag 30 april 2022 @ 00:20:28 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204583642
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 april 2022 00:07 schreef _mido het volgende:

[..]
Dit snap ik dan weer niet. Volgens mij is er niets gespiegeld. Zowel bij kavel als huis zit de kwart-ronde bocht rechtsonder toch?
[..]
En dat lijkt me handog voor als straks het salderen er af gaat.

Ik lees dat de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen moet komen maar dat is in het geval van spreiding over 3 plekken wel lastig natuurlijk. Hoe erg is dat? Ik krijg af en toe het idee dat het soms over getallen achter de komma gaat.

Verder nog bezonningsstudietje gemaakt in Sketchup (dakkapel mist daar zie ik net)
Nu ik hem op de laptop kan vergroten zie ik dat het een hoekwoning is, op basis van wat ik op mijn telefoon zag ging ik uit van vrijstaand en dat werkte niet met hoe de kavel leek te lopen :D
My bad.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204585485
Voor de mensen met een plat dak of veld opstelling zijn deze steunen ideaal. Denk ik dan.

https://www.degrootbeton.nl/product/zonnepaneel-steun-plat-dak/
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 20:07:27 #182
16180 crew  CoolGuy
pi_204591003
Nou, 932,65 kWh deze maand. Dat is ruim meer dan de 813 kWh van maart, en ook meer dan de 916 kWh van april 2021. Prima maand op zich :P
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:35:44 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591412
Exact 875 deze maand, beduidend minder dan de 1.038 van maart, maar dat was dan ook wel uitzonderlijk.
Al met al is april nog ruim boven de prognose van de omvormer (763) als doelstelling van de energiemanager (679).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204591498
Net over de 400 deze maand. Zelfde als vorig jaar. Ruim 100 minder dan het jaar ervoor. Maar nu 1150 in 4 maanden. Vorig jaar was dat 1000. Het jaar ervoor ook iets van 1150. Dus dat is niet slecht.
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 21:42:31 #185
92034 crew  Vonkenboer
pi_204592408
1883kWh deze maand (vorig jaar april 1849kWh), dus lang zo gek niet, ondanks het Sahara zand :)

En m'n moeder 812kWh deze maand (10x365Wp op zuid, 10x365Wp op noord) *O*
  zaterdag 30 april 2022 @ 22:03:05 #187
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_204592511
Sinds 25 januari van dit jaar een installatie (3700Wp, op ZO). Helaas op 8,3 kWh maart niet kunnen overtreffen.

Opbrengst april: 493,1kWh
Teruglevering: 385 kWh

Maanddoel was 426kWh, realisatie is dus 116%

In totaal nu al 1,23 mWh opgewekt (pro rata 122%) *O*
Order! Ordeeeeeeeeer!
  zaterdag 30 april 2022 @ 22:41:49 #188
47047 Herkauwer
pi_204593180
Prima maand zo ondanks de bewolkte start. 853 kWh deze maand en 1790 kWh tot zover dit jaar.
  zaterdag 30 april 2022 @ 22:51:05 #189
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204593357
Meer dan 750 kWh gehaald vandaag
pi_204593895
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 21:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
1883kWh deze maand (vorig jaar april 1849kWh), dus lang zo gek niet, ondanks het Sahara zand :)

En m'n moeder 812kWh deze maand (10x365Wp op zuid, 10x365Wp op noord) *O*
Hoeveel heeft je moeder alleen op noord gescoord?
pi_204594158
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 23:25 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Hoeveel heeft je moeder alleen op noord gescoord?
Heel netjes maar hou er wel rekening mee dat dit een 18 graden dakhelling is.
Normaal doet noord zo'n 50% t.o.v. zuid bij een normaal zadeldak.

pi_204596962
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 23:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heel netjes maar hou er wel rekening mee dat dit een 18 graden dakhelling is.
Normaal doet noord zo'n 50% t.o.v. zuid bij een normaal zadeldak.

[ afbeelding ]
Bijna 360 kWh, dat is wel goed denk ik. Zelf heb ik 13 panelen á 380 wp op noord (50 graden dakhelling) en die hebben 254,4 kWh opgewekt in april.
  zondag 1 mei 2022 @ 12:50:23 #193
400021 Faraday01
Inducing
pi_204597029
Uitgekomen op 458 kWh voor april en daarmee ruim de slechte april in 4 jaar

Daar staat tegenover dat januari - april uitgekomen is op 1243 kWh en daarbij het beste begin van het jaar tot nu toe, 12 kWh meer dan in 2020. Dank maart!
pi_204598029
290 in april en dat is tot nog toe mijn beste maand, sinds half juli panelen. 5 oost en 4 west.
pi_204599556
Wij hadden 394kWh in april. Best prima.
  Official ESF Kreviewer zondag 1 mei 2022 @ 19:19:28 #196
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204601132
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:51 schreef daNpy het volgende:
Meer dan 750 kWh gehaald vandaag
U hebt een windmolenpark?
  zondag 1 mei 2022 @ 19:39:43 #197
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204601345
452 kWh in april. Nog geen vergelijking van andere jaren, maar ruimschoots over het goede maart heen. :)
  zondag 1 mei 2022 @ 20:21:36 #198
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204601688
quote:
14s.gif Op zondag 1 mei 2022 19:19 schreef Kreator het volgende:

[..]
U hebt een windmolenpark?
Voor deze maand, zie mijn eerder post ;)
pi_204602403
Hier 550 in april. Eerste maand met deze hoeveelheid panelen :)
pi_204607842
Ik heb twee aanbiedingen gekregen voor een twaalftal zonnepanelen. De eerste bevat 12 panelen van 395 Wp (DMEGC) en een omvormer van SAJ (R5-6K) voor een prijs van ongeveer ¤ 6.650,-. De tweede offerte bevat 12 panelen van 390 Wp (Solar?) en 12 micro omvormers (Enphase Micro-inverter IQ 7PLUS International) voor een prijs van ongeveer ¤ 7.500,-.

Ik heb mij verdiept in de voor- en nadelen van beide systemen maar zou graag eens horen wat jullie persoonlijke voorkeuren en/of ervaringen zijn. Wat is verstandig om te doen?
Old Tyme Hardcore!
  maandag 2 mei 2022 @ 19:36:28 #201
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204610344
Weer een recorddag. :)
  maandag 2 mei 2022 @ 19:40:50 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204610373
Wat is dat toch hard gegaan met die panelen, in 2015 kregen @laziness en wij allebei 265 Wp panelen, en nu lees ik iedere keer offertes van 395 Wp.... dat is gewoon de helft meer, in 7 jaar tijd.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204610470
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 19:36 schreef arvensis het volgende:
Ja, maar dat verwacht ik de komende twee maanden nog wel vaker mee te maken.

Ik zie net dat ik in juli nog drie dagen heb gehad met zelfs nog meer.
pi_204612155
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 19:36 schreef arvensis het volgende:
Hier net te veel bewolking zo te zien!
pi_204612211
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 19:40 schreef Leandra het volgende:
Wat is dat toch hard gegaan met die panelen, in 2015 kregen @:Laziness en wij allebei 265 Wp panelen, en nu lees ik iedere keer offertes van 395 Wp.... dat is gewoon de helft meer, in 7 jaar tijd.
zijn ook gewoon groter geworden.
  Moderator maandag 2 mei 2022 @ 23:08:09 #206
16180 crew  CoolGuy
pi_204612213
45.3 hier. Best wat bewolking vanmiddag helaas.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 08:03:22 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204613118
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 23:07 schreef Adames het volgende:

[..]
zijn ook gewoon groter geworden.
Die 2015 panelen van mij waren 99 bij 169, ik weet niet wat ze groter zijn geworden, maar vast niet de helft.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 08:30:06 #208
92034 crew  Vonkenboer
pi_204613271
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 08:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Die 2015 panelen van mij waren 99 bij 169, ik weet niet wat ze groter zijn geworden, maar vast niet de helft.
Die van mij zijn 172 bij 113.
Deze zijn 405 wp.
pi_204613657
quote:

[..]
Tegenwoordig levert de onderkant ook energie op. Zon weerkaatst vanaf de onderkant.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2022 10:51:18 ]
pi_204613737
quote:

[..]
Ah inderdaad. Die van mij zijn 175x104
Dacht dat het meer scheelde.
pi_204613932
Wij zijn een paar dagen niet thuis en mijn omvormer ging een uur na vertrek offline }:|
pi_204614288
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:10 schreef Vanyel het volgende:
Wij zijn een paar dagen niet thuis en mijn omvormer ging een uur na vertrek offline }:|
Als de kat van huis is dansen de muizen *O*
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:54:47 #213
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204614321
quote:
Ajajajajaj
  dinsdag 3 mei 2022 @ 11:08:57 #214
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_204614419
quote:
Dat is balen zeg..
We hebben het ook eens gehad. Na 2 dagen toch de buren even gevraagd om te kijken. Bleken de stoppen doorgeslagen te zijn. Alles was uit, inc de vriezer |:(
Oorzaak was een onweersbui, met te gevoelige automaten. Dat was al eerder een paar keer gebeurd. Nadat we die hebben vervangen is er geen storing meer geweest door bliksem.
pi_204614553
Dit was gistermiddag om 2 uur al. Denk eerder iets met de wifi, maar irritant is het wel.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 11:32:02 #216
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_204614566
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:29 schreef Vanyel het volgende:
Dit was gistermiddag om 2 uur al. Denk eerder iets met de wifi, maar irritant is het wel.
Dat dachten wij ook. Die happerde ook vaak.
Gisteren was hier een goede dag, dus zou balen zijn als hij helemaal uit is, ipv niet verbonden.
pi_204614574
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:32 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dat dachten wij ook. Die happerde ook vaak.
Gisteren was hier een goede dag, dus zou balen zijn als hij helemaal uit is, ipv niet verbonden.
Er gaat als het goed is vanavond wel iemand ff een blik werpen voor de zekerheid ;)
pi_204614579
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:08 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dat is balen zeg..
We hebben het ook eens gehad. Na 2 dagen toch de buren even gevraagd om te kijken. Bleken de stoppen doorgeslagen te zijn. Alles was uit, inc de vriezer |:(
Oorzaak was een onweersbui, met te gevoelige automaten. Dat was al eerder een paar keer gebeurd. Nadat we die hebben vervangen is er geen storing meer geweest door bliksem.
Afgelopen zaterdag idem bij m'n moeder. Zij was vrolijk op de camping, bleek de aardlek eruit te liggen dus logisch dat er geen data meer binnen kwam. Helaas de koelkast ook uit, kwam ze gisterochtend achter.

De vriezer zat gelukkig nog op het oude deel van de meterkast op een andere aardlek.

Heb nu ingesteld in PVOutput dat ik een bericht krijg als de opbrengst 45 minuten lang <1Watt is.
Dan zal in de meeste gevallen de inhoud van de koelkast wel te redden zijn (woon op 10 minuten rijden en heb een sleutel).

Oorzaak is helaas niet bekend, alles is nieuw in die keuken, zonnepanelen ook. Mocht het uit de omvormer komen dan zou deze nog op een eigen (iets zwaardere) aardlek gezet kunnen worden.
pi_204614681
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Afgelopen zaterdag idem bij m'n moeder. Zij was vrolijk op de camping, bleek de aardlek eruit te liggen dus logisch dat er geen data meer binnen kwam. Helaas de koelkast ook uit, kwam ze gisterochtend achter.

De vriezer zat gelukkig nog op het oude deel van de meterkast op een andere aardlek.

Heb nu ingesteld in PVOutput dat ik een bericht krijg als de opbrengst 45 minuten lang <1Watt is.
Dan zal in de meeste gevallen de inhoud van de koelkast wel te redden zijn (woon op 10 minuten rijden en heb een sleutel).

Oorzaak is helaas niet bekend, alles is nieuw in die keuken, zonnepanelen ook. Mocht het uit de omvormer komen dan zou deze nog op een eigen (iets zwaardere) aardlek gezet kunnen worden.
Maar dan krijg je dus elke avond en elke zware bewolking een mail, soms vaker dan eens per dag vals alarm lijkt me niet prettig.

Bij stond de installateur erop een C16 zekering te plaatsen. De B16 (standaard) zou te vaak problemen geven.

Vervelend als zoiets aan de hand is als je net niet thuis bent.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 11:47:48 #220
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_204614709
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Een koelkast kan wel lang iets hebben, zolang die deur maar dichtblijft. 45 minuten is niet zoveel. Lijkt me wel even tweaken met valse vs echte meldingen..
  dinsdag 3 mei 2022 @ 12:04:11 #221
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204614841
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:29 schreef Vanyel het volgende:
Dat dacht ik ook, maar de aardlek lag er 2 weken uit in juli 2019 :'(
pi_204614867
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar dan krijg je dus elke avond en elke zware bewolking een mail, soms vaker dan eens per dag vals alarm lijkt me niet prettig.
Nee, hij stuurt alleen tussen 9:00 en 19:00 en het is een tijdelijke oplossing om te kijken of het nog een keer gebeurt of dat het gewoon pech was.

Gebeurt het 's later dan merk ik het de volgende dag pas, dat is dan niet anders.

quote:
Bij stond de installateur erop een C16 zekering te plaatsen. De B16 (standaard) zou te vaak problemen geven.

Vervelend als zoiets aan de hand is als je net niet thuis bent.
Het was niet de zekering automaat die eruit vloog maar de aardlekschakelaar ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-05-2022 12:12:40 ]
pi_204614877
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:47 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Een koelkast kan wel lang iets hebben, zolang die deur maar dichtblijft. 45 minuten is niet zoveel. Lijkt me wel even tweaken met valse vs echte meldingen..
Het is maar een tijdelijk "vangnet". Mocht het weer gebeuren, dan moet de omvormer mss op een eigen aardlek en als het niet meer gebeurt is het geen probleem :P

edit: je kan hier nog zien wanneer het gebeurde, zaterdag 30 april rond 12:00

https://pvoutput.org/list.jsp?id=70798&sid=89771

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-05-2022 12:13:31 ]
pi_204615854
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:04 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dat dacht ik ook, maar de aardlek lag er 2 weken uit in juli 2019 :'(
:o
pi_204619159
Omvormer kwam spontaan weer online *O*
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 21:03:04 #226
16180 crew  CoolGuy
pi_204619342

46,86 kWh vandaag. Weer flink wat bewolking vanaf 15u ongeveer.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 21:20:40 #227
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204619548
Geen recorddag maar wel een aardige.
Nu 90+kWh in 3 dagen, vooruit gerekend naar de hele maand komt dat op 900 kWh uit :o
  dinsdag 3 mei 2022 @ 22:03:30 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204619987
Wat voor weer hadden jullie vandaag joh, ik liep vanmiddag bijna in een miezerbuitje.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 3 mei 2022 @ 22:06:30 #229
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204620012
Tot 1300u zon, daarna her en der een wolk.
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 22:08:54 #230
16180 crew  CoolGuy
pi_204620032
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 22:03 schreef Leandra het volgende:
Wat voor weer hadden jullie vandaag joh, ik liep vanmiddag bijna in een miezerbuitje.
Ja het was best lekker vandaag. Schijnt morgen ook zo te worden maar donderdag regen.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 22:39:58 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204620401
Overigens is mijn totaal van de afgelopen 3 dagen ook 91,3 dus als dat representatief is voor de rest van de maand ben ik niet eens ontevreden :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  Official ESF Kreviewer woensdag 4 mei 2022 @ 07:46:18 #232
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204621949
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 22:03 schreef Leandra het volgende:
Same. Slechte dag voor de panelen gisteren. Had ongeveer 25/30% van een goede dag.
  woensdag 4 mei 2022 @ 19:51:49 #233
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_204628635
Maart was voor mij beter, krijg 4 euro keer terug dan over april. Maart is wel een dag langer natuurlijk.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Moderator woensdag 4 mei 2022 @ 21:20:45 #234
16180 crew  CoolGuy
pi_204629586
47.7 kWh vandaag. 167 kWh deze maand tot nu toe waarvan 107 kWh in de min/teruglevering.
  woensdag 4 mei 2022 @ 21:37:29 #235
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204629783
Vandaag weer net zo hoog als het dagrecord. :Y) Heerlijk dit.
80,7 kWh voor deze maand nu.
  Moderator donderdag 5 mei 2022 @ 14:40:07 #236
92034 crew  Vonkenboer
  vrijdag 6 mei 2022 @ 18:09:12 #237
47047 Herkauwer
pi_204647449
Klein momentje vandaag :), ik ben zojuist de 2 MWh dit jaar voorbij gegaan en tegelijkertijd 10 MWh *O* sinds begin productie.

Edit - kWh vervangen door MWh

[ Bericht 6% gewijzigd door Herkauwer op 06-05-2022 20:17:50 ]
  Official ESF Kreviewer vrijdag 6 mei 2022 @ 19:45:40 #238
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204648241
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:09 schreef Herkauwer het volgende:
Klein momentje vandaag :), ik ben zojuist de 2kWh dit jaar voorbij gegaan en tegelijkertijd 10 kWh *O* sinds begin productie.
Ik had vandaag 17,7kWh.

Heb je zo'n Action tuinlamp-paneel op je dak liggen?
pi_204648461
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:45 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ik had vandaag 17,7kWh.

Dat moet dan wel een beste tuinlamp zijn ;)
  vrijdag 6 mei 2022 @ 20:18:44 #240
47047 Herkauwer
pi_204648573
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:45 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ik had vandaag 17,7kWh.

Ik zie net dat ik kWh had geschreven waar MWh had moeten staan! :)
pi_204653917
Vermoedelijk weer de aardlekschakelaar eruit en weer op een zaterdag (en m'n moeder is niet thuis in het weekend ivm camping).

Het instellen van de melding voorkomt deze keer iig dat er weer vleeswaren de kliko in kunnen...

quote:
Hello,

Your system 'NoordZuid 7300Wp' has been idle for more than 60 minutes

See your current system status -

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=70798&sid=89771

Thanks for using PVOutput
  zaterdag 7 mei 2022 @ 11:59:16 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204653929
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vermoedelijk weer de aardlekschakelaar eruit en weer op een zaterdag (en m'n moeder is niet thuis in het weekend ivm camping).

Het instellen van de melding voorkomt deze keer iig dat er weer vleeswaren de kliko in kunnen...
[..]

Dat is wel nasty iedere keer :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204653991
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is wel nasty iedere keer :{
Er ligt op het platte dak een afgedopte kabel voor de airco (wacht nog op 1 binnen unit, helaas schaarste dus duurt nog even).
Rond 9:30 kwam er een klein buitje open, dus hopelijk zit het probleem daar.
Misschien is dat de vorige keer ook wel het probleem geweest, kan me niet meer herinneren of het die zaterdag dag kortstondig geregend heeft.

De vriezer staat momenteel ook in de nieuwe keuken omdat de oude keuken (straks bijkeuken) gestript is (oude keuken eruit, nieuwe plavuizen en tegels komen er komende 1 of 2 weken in), die kan ik verlengen naar een stopcontact in het oude deel en dan is de vriezer iig even buiten gevaar, mocht het weer gebeuren.
pi_204654068
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Hoe kan de omvormer er nou voor zorgen dat de vriezer groep uit gaat?
Dan is er iets anders niet in order. Want de aardlekautomaat van de omvormer moet eerder springen dan de rest.

Edit: zie net je 2e post.
Maar je schreef "aardlekschakelaar" eruit.
Aardlekschakelaar zit boven (max)4 groepen.
Omvormer zit op een eigen aardlekautomaat

Dus de een kan de ander niet uitschakelen.

Of bedoel je de hoofdschakelaar / hoofdzekering?
pi_204654723
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 12:11 schreef bambino het volgende:

[..]
Hoe kan de omvormer er nou voor zorgen dat de vriezer groep uit gaat?
Dan is er iets anders niet in order. Want de aardlekautomaat van de omvormer moet eerder springen dan de rest.

Edit: zie net je 2e post.
Maar je schreef "aardlekschakelaar" eruit.
Aardlekschakelaar zit boven (max)4 groepen.
Omvormer zit op een eigen aardlekautomaat

Dus de een kan de ander niet uitschakelen.

Of bedoel je de hoofdschakelaar / hoofdzekering?
Er is een nieuwe aanbouw geplaatst, hiertoe is ook een extra groepenkast geplaatst met 8 groepen en 2 aardlekschakelaars.

Per aardlekschakelaar zitten er 4 groepen op, waaronder de PV, airco, buitenverlichting, keuken, kookgroep (2x16A), diverse stopcontacten, etc.

Ik weet zelf niet of een PV-omvormer verplicht op een eigen aardlekschakelaar moet of dat deze ook gedeeld mag worden met 3 andere groepen. Dat laat ik aan mijn installateur, die kennis heb ik niet.

Ik kan me voorstellen dat in een bestaande situatie een aardlek meestal al 4 groepen aanstuurt en er daarom een losse aardlek wordt geplaatst voor de omvormer? Dat is mijn gedachtengang, niet perse juist ;)

---------------------

Bevindingen op locatie:
- de aardlek lag er inderdaad uit, dus de koelkast was ook uit...

- de airco-kabel zit niet op de aardlekschakelaar die eruit lag, dus dit zou niet de oorzaak mogen zijn

- heb wel de kabel in een IP-rated lasdoos gevoerd (had er nog 1 liggen), de lasdoppen er weer op geplaatst en zo opgehangen dat er geen water in kan lopen (kon via een slaapkamerraam op het platte dak komen dus dat is makkelijk)

- gebeld met de installateur, de buitenverlichting zit wél op dezelfde groep dus mogelijk zit er in 1 van de nieuwe buitenlampen een probleem

- de installateur gaat maandag toch al aan de slag met wat leidingwerk dus hij kijkt hier ook direct naar

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-05-2022 13:30:04 ]
pi_204654861
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 13:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er is een nieuwe aanbouw geplaatst, hiertoe is ook een extra groepenkast geplaatst met 8 groepen en 2 aardlekschakelaars.

Per aardlekschakelaar zitten er 4 groepen op, waaronder de PV, airco, buitenverlichting, keuken, kookgroep (2x16A), diverse stopcontacten, etc.

Ik weet zelf niet of een PV-omvormer verplicht op een eigen aardlekschakelaar moet of dat deze ook gedeeld mag worden met 3 andere groepen. Dat laat ik aan mijn installateur, die kennis heb ik niet.

Ik kan me voorstellen dat in een bestaande situatie een aardlek meestal al 4 groepen aanstuurt en er daarom een losse aardlek wordt geplaatst voor de omvormer? Dat is mijn gedachtengang, niet perse juist ;)

---------------------

Bevindingen op locatie:
- de aardlek lag er inderdaad uit, dus de koelkast was ook uit...

- de airco-kabel zit niet op de aardlekschakelaar die eruit lag, dus dit zou niet de oorzaak mogen zijn

- heb wel de kabel in een IP-rated lasdoos gevoerd (had er nog 1 liggen), de lasdoppen er weer op geplaatst en zo opgehangen dat er geen water in kan lopen (kon via een slaapkamerraam op het platte dak komen dus dat is makkelijk)

- gebeld met de installateur, de buitenverlichting zit wél op dezelfde groep dus mogelijk zit er in 1 van de nieuwe buitenlampen een probleem

- de installateur gaat maandag toch al aan de slag met wat leidingwerk dus hij kijkt hier ook direct naar
Ja, daar gaat het dus fout.
Een omvormer zet je niet op een aardlek met andere groepen. Het werkt wel, maar zo hoort het niet.
Er zijn specifieke aardlekautomaten (aardlekschakelaar en groep in 1) voor omvormers.
Op die manier hou je je aardlek apart van andere apparaten.
pi_204654939
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 13:42 schreef bambino het volgende:

[..]
Ja, daar gaat het dus fout.
Een omvormer zet je niet op een aardlek met andere groepen. Het werkt wel, maar zo hoort het niet.
Er zijn specifieke aardlekautomaten (aardlekschakelaar en groep in 1) voor omvormers.
Op die manier hou je je aardlek apart van andere apparaten.
Ik zal me er eens in verdiepen, het is m'n vak uiteraard niet.

Stel je overigens dat het op deze manier niet mag worden aangesloten (volgens één of andere NEN of ISO of weet ik veel) of dat het niet wenselijk / gebruikelijk is om het zo te doen?

-----

Het is overigens niet zo dat al aangetoond is dat de PV de oorzaak is van het uitschakelen van de aardlek.
Als de aardlek eruit vliegt, is de PV eruit maar dat betekent niet dat het door de PV veroorzaakt is.
Het vermoeden ligt nu in richting buitenlampen in combinatie met regen (waar we niet zoveel van gehad hebben dus logisch dat het nu pas voor de 2e keer gebeurt).

Gelukkig krijg ik van PVOutput nu een melding dat de PV niets doet, waardoor ik weet dat de aardlek er weer uit ligt. Scheelt een lauwe koelkast.

Zou de PV op een eigen aardlek zitten én de buitenverlichting de oorzaak zijn, dan is de koelkast ook spanningsloos en zou ik het niet weten :+
pi_204655058
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zal me er eens in verdiepen, het is m'n vak uiteraard niet.

Stel je overigens dat het op deze manier niet mag worden aangesloten (volgens één of andere NEN of ISO of weet ik veel) of dat het niet wenselijk / gebruikelijk is om het zo te doen?

-----

Het is overigens niet zo dat al aangetoond is dat de PV de oorzaak is van het uitschakelen van de aardlek.
Als de aardlek eruit vliegt, is de PV eruit maar dat betekent niet dat het door de PV veroorzaakt is.
Het vermoeden ligt nu in richting buitenlampen in combinatie met regen (waar we niet zoveel van gehad hebben dus logisch dat het nu pas voor de 2e keer gebeurt).

Gelukkig krijg ik van PVOutput nu een melding dat de PV niets doet, waardoor ik weet dat de aardlek er weer uit ligt. Scheelt een lauwe koelkast.

Zou de PV op een eigen aardlek zitten én de buitenverlichting de oorzaak zijn, dan is de koelkast ook spanningsloos en zou ik het niet weten :+
Volgens mij mag het inderdaad niet, maar dat weet ik niet zeker.

En ik snap dat dit handig is, maar je moet het andersom bekijken. Want de kans dat er iets met de omvormer gebeurd is groter dan ergens anders in het huis (normaal).

Dus als omvormer klapt, klapt je verlichting en koelkast ook.
Met de manier hoe het hoort niet.
pi_204655104
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 14:07 schreef bambino het volgende:

[..]
Volgens mij mag het inderdaad niet, maar dat weet ik niet zeker.
Nee, naja, als je het niet zeker weet dan weet je op dat punt net zoveel als ik ;)

quote:
En ik snap dat dit handig is, maar je moet het andersom bekijken. Want de kans dat er iets met de omvormer gebeurd is groter dan ergens anders in het huis (normaal).

Dus als omvormer klapt, klapt je verlichting en koelkast ook.
Met de manier hoe het hoort niet.
Dat is wel een goed punt wat ik ook zeker ga overleggen.
pi_204656717
Maandag krijg ik een offerte voor 17 panelen van 405... Zal me benieuwen
  Moderator zaterdag 7 mei 2022 @ 20:13:31 #251
92034 crew  Vonkenboer
pi_204658457
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:19 schreef devlinmr het volgende:
Die van mij waren van Jasolar en zijn ¤ 210,- het stuk.
17 stuks zouden dus ¤ 3570,- kosten excl. omvormers en montagemateriaal ;)
pi_204658481
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
+Uren +kabels + +

Ik schat 8-9k
pi_204659657
Wij gingen de 1 mWh over vandaag, voor 2022. Leuke mijlpaal!
pi_204660466
quote:
2 opties: of je krijgt hem niet of je schrikt je de ballen uit de broek van de prijs die hierboven al geschetst is 😂
  zaterdag 7 mei 2022 @ 22:44:15 #255
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204661298
quote:
Ik ben ook wel benieuwd :Y
Ik zit er zelf over na te denken 20 panelen bij te leggen, maar heb nog geen offertes aangevraagd
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_204661858
Je kan op diverse sites wel beetje idee krijgen qua prijs als je beetje weet wat je nodig hebt.

Bij solar bouwmarkt (geen aandelen maar wel zelf via hun gekocht en laten installeren) kun je alle onderdelen en montage bij elkaar klikken en dan heb je een idee qua kosten.
Met 20 panelen kom je afhankelijk van verdeling op dak en wensen qua omvormer wel op minstens 10-11k (incl btw) uit?
pi_204664676
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 22:11 schreef Bastoenie het volgende:

[..]
2 opties: of je krijgt hem niet of je schrikt je de ballen uit de broek van de prijs die hierboven al geschetst is 😂
Krijgen doe ik hem zeker. Ballen uit mijn broek schrik ik vanaf augustus toch als mijn vaste energie contract afloopt
  zondag 8 mei 2022 @ 13:50:27 #258
80187 bambino
Mr.Busy
pi_204665663
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 14:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, naja, als je het niet zeker weet dan weet je op dat punt net zoveel als ik ;)
[..]
Dat is wel een goed punt wat ik ook zeker ga overleggen.
Ja ik weet niet zeker of er een NEN code voor is.

Maar wij hebben in de 8 jaar dat ik dit doe nog nooit een omvormer op een automaat gezet, altijd op een aardlekautomaat.

Een normale aardlekschakelaar heeft een limiet van 30mA waarop hij uit gaat. Bij een omvormer gebeurd het regelmatig dat deze daarboven komt.
Voor een omvormer plaatsen wij dus ook al jaren een 300mA variant. Deze is meer dan ruim genoeg en zal om die reden dan ook nooit klappen.

Dus voor omvormers koop je geen normale aardlekautomaat (30mA klasseB) maar 300Ma klasseB.

Hierdoor krijg je selectiviteit in je meterkast.

Wat jij nu hebt is dus niet per definitie fout. Stroom is stroom (in dit geval) en het zal werken. Maar het is verre van de correct passende oplossing.

Edit:
Even nagevraagd, je mag het zelf weten. Is geen regel voor.
Maar 30mA is wel de reden dat niemand het adviseert. Plus, wanneer de aardlek toch eruit klapt (zelfs een 300mA) dan doen je andere apparaten in huis het nog. Dat zijn dus de voornaamste redenen.

[ Bericht 8% gewijzigd door bambino op 08-05-2022 14:08:16 ]
pi_204666105
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:50 schreef bambino het volgende:

[..]
Ja ik weet niet zeker of er een NEN code voor is.

Maar wij hebben in de 8 jaar dat ik dit doe nog nooit een omvormer op een automaat gezet, altijd op een aardlekautomaat.

Een normale aardlekschakelaar heeft een limiet van 30mA waarop hij uit gaat. Bij een omvormer gebeurd het regelmatig dat deze daarboven komt.
Voor een omvormer plaatsen wij dus ook al jaren een 300mA variant. Deze is meer dan ruim genoeg en zal om die reden dan ook nooit klappen.

Dus voor omvormers koop je geen normale aardlekautomaat (30mA klasseB) maar 300Ma klasseB.

Hierdoor krijg je selectiviteit in je meterkast.

Wat jij nu hebt is dus niet per definitie fout. Stroom is stroom (in dit geval) en het zal werken. Maar het is verre van de correct passende oplossing.

Edit:
Even nagevraagd, je mag het zelf weten. Is geen regel voor.
Maar 30mA is wel de reden dat niemand het adviseert. Plus, wanneer de aardlek toch eruit klapt (zelfs een 300mA) dan doen je andere apparaten in huis het nog. Dat zijn dus de voornaamste redenen.
Heb inmiddels ook wat meer informatie.

Zie NEN1010 - 712.434 en specifiek nog 712.434.6

Moderator zondag 8 mei 2022 @ 19:30:00 #260
92034 crew  Vonkenboer
pi_204669681
Beste dag van het jaar *O*
  zondag 8 mei 2022 @ 19:53:05 #262
351441 Estate2
Ex Estate
pi_204669898
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 19:30 schreef Vonkenboer het volgende:
Mooi dagje vandaag; 8,6 kW *O* :)
Ja lekker dagje! 28,5 kWh bij mij!
Voorheen Post ID 101472
pi_204670250
Ondanks dat er best wel wat dipjes in de grafiek zitten is dit inderdaad de beste dag van dit jaar, vorig jaar juli (eerste maand van de panelen) nog twee dagen met meer opbrengst gehad. Ik wacht juni nog even af dus.
  zondag 8 mei 2022 @ 20:29:44 #264
351441 Estate2
Ex Estate
pi_204670423
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 20:15 schreef qajariaq het volgende:
Ondanks dat er best wel wat dipjes in de grafiek zitten is dit inderdaad de beste dag van dit jaar, vorig jaar juli (eerste maand van de panelen) nog twee dagen met meer opbrengst gehad. Ik wacht juni nog even af dus.
Ik had 28 mei vorig jaar de beste dag in 4 jaar. 30,3 kWh toen.
Voorheen Post ID 101472
  Moderator zondag 8 mei 2022 @ 20:44:13 #265
16180 crew  CoolGuy
pi_204670718
48,22 kWh tot nu toe, dat is met 0.1 kWh een verbetering van het vorige beste van dit jaar :P Er komt nu nog 335 watt binnen, maar dat houdt rap op.

Dus, beste dag dit jaar, ondanks een aarzelende start vanochtend. Ik weet dat tegen de 60 kWh op 1 dag haalbaar is, maar dan moet alles mee zitten, dus er zit nog wat rek in. Hoe dan ook, maand is lekker van start gegaan, want ik zit nu in totaal al op ruim 319 kWh. Dat is meer dan 1/3e van het totaal van april, in 8 dagen.
  zondag 8 mei 2022 @ 20:56:54 #266
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204670971
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 19:39 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hier ook, 41,5 kWh :)
pi_204671457
95,3kWh hier op het dak en 44,7kWh bij m'n moeder ;)
  zondag 8 mei 2022 @ 21:21:38 #268
400021 Faraday01
Inducing
pi_204671614
26,2 kWh vandaag.

Beste dag van 2022.
  maandag 9 mei 2022 @ 08:28:27 #269
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_204675369
Het heeft imho niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd. Beter om het uit te drukken als kWh/kWp. Voor gisteren was dat 6.5 bij mij, ook beste dag vh jaar.
  maandag 9 mei 2022 @ 09:50:45 #270
47047 Herkauwer
pi_204675931
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 08:28 schreef Hi_flyer het volgende:
Het heeft imho niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd. Beter om het uit te drukken als kWh/kWp. Voor gisteren was dat 6.5 bij mij, ook beste dag vh jaar.
Vooruit, bij mij was het 47,4 kWh / 8,12 kWp = 5,84 :P Het was zeker de beste dag van het jaar.
  maandag 9 mei 2022 @ 10:12:03 #271
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204676127
Gister was ook hier de beste dag. :)

23 / 4,5 = 5,1
  maandag 9 mei 2022 @ 10:46:19 #272
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_204676464
hier gisteren 20,9/3,64 = 5,74..
Maar met 21,65/3,64 = 5.94 was 17 april toch beter.
Net teveel wolkjes in de ochtend

[ Bericht 4% gewijzigd door Deepfreeze op 09-05-2022 11:20:20 ]
  maandag 9 mei 2022 @ 10:55:24 #273
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204676528
Hoe kan je berekenen wat je zonnepanelen max op een dag kunnen opwekken? Is dat dat 10? In mijn geval dus 45 kWh? Of denk ik nu helemaal verkeerd? :P
  Official ESF Kreviewer maandag 9 mei 2022 @ 10:55:35 #274
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204676529
quote:
Nee, maar het scheelt elke keer je calculator erbij pakken en nadenken wat kWp ook alweer is. Dus ik denk dat dit een repeterende boodschap zal zijn.

5.95 gisteren. Beste dag van 2022.
pi_204676581
Onze beste dag was ergens in april, we hadden bewolking in de ochtend, toch nog 4,8, dus ik klaag niet.
  maandag 9 mei 2022 @ 11:37:19 #276
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_204676837
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 10:55 schreef arvensis het volgende:
Hoe kan je berekenen wat je zonnepanelen max op een dag kunnen opwekken? Is dat dat 10? In mijn geval dus 45 kWh? Of denk ik nu helemaal verkeerd? :P
Hangt van best een hoop omstandigheden af. Ik denk dat je in NL niet zomaar boven 8 kWh/kWp uitkomt.
pi_204677513
quote:
Dit mag wel even in de OP lijkt mij. Met een beetje uitleg erbij.

Gister had ik dan 5.4, een oost-west opstelling zal nooit een ontiegelijk hoge score halen maar is wel constanter.

Vandaag lijkt vooralsnog nog beter te worden.
  maandag 9 mei 2022 @ 13:39:05 #278
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204677767
Die hele OP mag van mij sowieso op de schop. Alle info per onderwerp in een spoiler. Scheelt een hoop scrollen op de telefoon. :@
  Moderator maandag 9 mei 2022 @ 14:20:44 #279
92034 crew  Vonkenboer
pi_204678117
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 12:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dit mag wel even in de OP lijkt mij. Met een beetje uitleg erbij.

Gister had ik dan 5.4, een oost-west opstelling zal nooit een ontiegelijk hoge score halen maar is wel constanter.

Vandaag lijkt vooralsnog nog beter te worden.
Als iemand mij kan voorzien van een heldere uitleg dan verwerk ik dat in de OP.

Evenals het plaatsen van een paar spoiler tags.
  maandag 9 mei 2022 @ 14:29:41 #280
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204678175
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst
Mijn Wp-vermogen is 4500
Dat is 4,5 kWp
23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp
pi_204678196
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:29 schreef arvensis het volgende:

[..]
Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst
Mijn Wp-vermogen is 4500
Dat is 4,5 kWp
23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp
Ik heb dat net ook eens gedaan, maar ik kom dan zelfs met de hoogste dagopbrengst ooit maar op 5,2. Van de 5500 Wp ligt 3360 zuid en de rest op west (en dan zo dat die in de ochtend al vrij snel opbrengst heeft en natuurlijk in de avond veel langer doorgaat).
pi_204678451
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Nou bijna dus

17 REC Alpha Pure Black 405 Wp
1 Envoy S Standard
17 Enphase IQ7+ micro omvormer
Dak systeem
Montage zonnestroomsysteem
Aansluiten meterkast incl. alle componenten 3-fasig
Verzorgen BTW-teruggave
Totaal bedrag excl. BTW ¤ 10.358,49
21% BTW ¤ 2.175,28
Totaal bedrag incl. BTW ¤ 12.533,77
  maandag 9 mei 2022 @ 15:08:21 #283
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_204678511
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:33 schreef d.k. het volgende:

[..]
Ik heb dat net ook eens gedaan, maar ik kom dan zelfs met de hoogste dagopbrengst ooit maar op 5,2. Van de 5500 Wp ligt 3360 zuid en de rest op west (en dan zo dat die in de ochtend al vrij snel opbrengst heeft en natuurlijk in de avond veel langer doorgaat).
Eigenlijk geeft deze afbeelding alle antwoorden:

Pal west en 40 graden dakhelling levert 20% minder op dan pal zuid. 5,2/0,8=6.5 kWh/kWp voor een vergelijkbaar systeem op het zuiden.
  maandag 9 mei 2022 @ 15:09:57 #284
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_204678525
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Eigenlijk staat op Tweakers alles al netjes uitgelegd: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2070662

Misschien makkelijker om daar naar te verwijzen (of te copy-pasten ;-) )
pi_204678553
Klopt dit dan? Gister was 23,8 kWh met 3,42 kWp, dus dat is 6,9. Lijkt me zo hoog als ik naar jullie getallen kijk.
pi_204678601
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 15:13 schreef MevrouwCactus het volgende:
Klopt dit dan? Gister was 23,8 kWh met 3,42 kWp, dus dat is 6,9. Lijkt me zo hoog als ik naar jullie getallen kijk.
Oh, dat kan zeker. Ligging, hoek en weersomstandigheden zijn dan redelijk optimaal.
pi_204678624
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 15:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, dat kan zeker. Ligging, hoek en weersomstandigheden zijn dan redelijk optimaal.
Hoek weet ik niet, lijkt me rond 40 graden. Ligging is op zuid en het weer was gister echt perfect. Er is nu ook geen schaduw meer, de zon staat hoog genoeg.
  maandag 9 mei 2022 @ 15:43:09 #288
47047 Herkauwer
pi_204678835
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 15:19 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Hoek weet ik niet, lijkt me rond 40 graden. Ligging is op zuid en het weer was gister echt perfect. Er is nu ook geen schaduw meer, de zon staat hoog genoeg.
Bij mij is de hoek ongeveer 11 graden en vol op het westen en ik kwam op 5,8 uit. Ik haal zo rond de 83% aan kWh t.o.v. mijn kWp op jaarbasis en er zijn mensen die 107% halen. Ligging maakt echt uit.
  maandag 9 mei 2022 @ 16:05:02 #289
80187 bambino
Mr.Busy
pi_204679047
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb inmiddels ook wat meer informatie.

Zie NEN1010 - 712.434 en specifiek nog 712.434.6

[ afbeelding ]
Ah top, is dus wel een code voor.
Maar goed, zo werkt in principe elke installateur ook.
  maandag 9 mei 2022 @ 16:05:57 #290
80187 bambino
Mr.Busy
pi_204679058
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 19:39 schreef MevrouwCactus het volgende:
Jep hier ook. Iets meer dan 1kWh over het record.
Record staat nu op 77,921kWh *O*
  maandag 9 mei 2022 @ 16:44:03 #291
244125 laziness
pi_204679515
quote:
14s.gif Op maandag 9 mei 2022 15:43 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Bij mij is de hoek ongeveer 11 graden en vol op het westen en ik kwam op 5,8 uit. Ik haal zo rond de 83% aan kWh t.o.v. mijn kWp op jaarbasis en er zijn mensen die 107% halen. Ligging maakt echt uit.
Check. Aan de kust (doorgaans toch net wat meer zon dan het binnenland), hoek 45 graden, ZO ligging en gemiddeld zo'n 107% rendement. Vorig jaar wat minder maar dat was ook een beroerd zonuren jaar. Of andersom 2018 t/m 2020 waren uitzonderlijk goed.
pi_204679558
quote:
14s.gif Op maandag 9 mei 2022 15:43 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Hoe bereken je het op jaarbasis? 365*kWp en dan jaaropbrengst in kWh/(365*kWp)?
  maandag 9 mei 2022 @ 16:51:29 #293
244125 laziness
pi_204679611
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 16:46 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Niet goed gelezen

[ Bericht 9% gewijzigd door laziness op 09-05-2022 17:10:55 ]
  maandag 9 mei 2022 @ 16:54:43 #294
47047 Herkauwer
pi_204679653
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 16:46 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Als ik je goed begrijp dan ja. Ik heb 8120 kWp en ik moet op jaarbasis ongeveer 6900 kWh gaan halen. Ik meet vanaf 1 juni, op dat moment is mijn installatie in de huidige vorm live gegaan. Per 1 juni weet ik precies wat ik in een jaar heb opgewekt.

Het is zelfs iets hoger, ronde 85%. 6900/8120 = 85%
pi_204679691
Met mijn 3,42 kWp zou ik dus op jaarbasis 1248 kWp hebben? Ik zit voor dit jaar nu op 1100 kWh dus dan zou ik nu al aan 88% zitten, dat klopt dan toch niet?
  maandag 9 mei 2022 @ 17:00:38 #296
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204679733
Ik reken toch wel op 6930 kWh op jaarbasis, als ik 365 keer 6.93(kWp) zou doen dan zou dat op 2529,45 kWh uitkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 9 mei 2022 @ 17:02:21 #297
244125 laziness
pi_204679758
Ik had je post niet goed gelezen MevrouwCactus. Ik doe 265*12= 3180wp en opwek 3400 dus 3400/3180.

[ Bericht 27% gewijzigd door laziness op 09-05-2022 17:11:37 ]
  Moderator maandag 9 mei 2022 @ 17:07:30 #298
16180 crew  CoolGuy
pi_204679803
Ik woon hier nog niet zo lang maar ik kan wel de historie van de installatie zien. Het 1e volle jaar was 2020, dat was 8.14 mWh. 2021 was 7.24 mWh, en 2022 loopt nu uiteraard, ik zit NU op 2.54 mWh voor dit jaar. Maar aangezien ik op 6 panelen Z na de rest op O/W heb liggen zal ik dus nooit aan de geïnstalleerde 8.7 kWp komen qua opbrengst vermoed ik.
pi_204679906
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 17:02 schreef laziness het volgende:
Ik had je post niet goed gelezen MevrouwCactus. Ik doe 265*12= 3180wp en opwek 3400 dus 3400/3180.
Wat is 265 bij jou? Waar staat die voor?
  maandag 9 mei 2022 @ 17:21:42 #300
244125 laziness
pi_204679924
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 17:19 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Wat is 265 bij jou? Waar staat die voor?
Het aantal wp per paneel.
pi_204679936
Dicht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')