abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204614901
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:19 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Je hebt geen S&P500 ETF meer? Dan maak je het jezelf wel onnodig moeilijk toch? Of je moet zin hebben om koortsachtig op een stoffige zolderkamer talloze bedrijven te analyseren in een wanhopige poging de markt bij te benen. ETF's zijn toch juist een mooie tool?
M'n portfolio lijkt wel aardig op een S&P500 / Berkshire / AEX mix-variant :P

Niet zoveel uitzoekwerk, gewoon vooral bedrijven die al langer bestaan en winst maken.
Van analyseren heb ik geen verstand, dus wat dat betreft zou ik dit eigenlijk niet moeten doen :+

Hij is niet helemaal actueel meer want Berkshire stijgt langzaam in de lijst naarmate er meer dividend in gaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-05-2022 12:31:13 ]
pi_204615879
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
M'n portfolio lijkt wel aardig op een S&P500 / Berkshire / AEX mix-variant :P

Niet zoveel uitzoekwerk, gewoon vooral bedrijven die al langer bestaan en winst maken.
Van analyseren heb ik geen verstand, dus wat dat betreft zou ik dit eigenlijk niet moeten doen :+

Hij is niet helemaal actueel meer want Berkshire stijgt langzaam in de lijst naarmate er meer dividend in gaat.

[ afbeelding ]
Kijk je wel een beetje naar de P/E ratio's of helemaal niet? Als ik jou was en het om zulke grote bedragen ging dan zou ik de boel uitbesteden aan een vermogensbeheerder of het simpel houden met ETF's. Maar goed, dat moet je natuurlijk allemaal zelf weten.

Zelf DCA ik voornamelijk de S&P500 en de EuroStoxx 50 aangevuld met een stuk of tien losse aandelen van bedrijven die ik op mijn huis-tuin-en-keuken manier geanalyseerd heb op mijn stoffige zolderkamer. Tien bedrijven volgen is voor mij nog te behapstukken.

Ik vraag me trouwens af of bedrijven zoals Coca Cola en McDonald's niet de wind tegen gaan krijgen in de nabije toekomst, zoals de tabaksindustrie. Michelle Obama was geloof ik al een kruistocht begonnen tegen McDonald's toen ze nog de first lady was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lokale_Notabele op 03-05-2022 14:07:20 ]
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_204615978
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 13:57 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Kijk je wel een beetje naar de P/E ratio's of helemaal niet? Als ik jou was dan zou ik de boel uitbesteden aan een vermogensbeheerder of het simpel houden met ETF's. Maar goed, dat moet je natuurlijk allemaal zelf weten.

Vermogensbeheerder? Iemand betalen om m'n geld kwijt te raken of om het in ETF's te stoppen? Nah, laat maar ;) Ik zou iig niet meer lekker kunnen slapen als ik het zou uitbesteden en dat is wel een voorwaarde bij beleggen.

Met crypto heb ik het ook altijd zelf gedaan en m'n eigen fouten gemaakt maar ik sliep wel goed.

quote:
Zelf DCA ik voornamelijk de S&P500 en de EuroStoxx 50 aangevuld met een stuk of tien losse aandelen van bedrijven die ik op mijn huis-tuin-en-keuken manier geanalyseerd heb op mijn stoffige zolderkamer. Tien bedrijven volgen is voor mij nog te behapstukken.
Ik volg het ook niet allemaal heel aandachtig. Heb gewoon aandelen uitgezocht van bedrijven die het wel aardig doen de afgelopen jaren. Paar bedrijven die wat potentie hebben (zoals Floor & Decor, Canoo, Beyond Meat) en verder vrij conventioneel.

quote:
Ik vraag me trouwens af of bedrijven zoals Coca Cola en McDonald's niet de wind tegen gaan krijgen in de nabije toekomst, zoals de tabaksindustrie. Michelle Obama was geloof ik al een kruistocht begonnen tegen McDonald's toen ze nog de first lady was.
Dat kan natuurlijk gebeuren. Legacy autobedrijven zitten met afschrijvingen, olie zit met CO2 uitstoot, industrie zit met grondstof- en energieprijzen, etc. Er is in iedere branche wel wat, denk ik.

Voorlopig staat m'n portfolio na een jaar nog op winst en sta ik er ruim beter voor dan wanneer ik het door de "beheerd beleggen" van de Rabobank had laten doen ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-05-2022 14:13:49 ]
pi_204616034
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vermogensbeheerder? Iemand betalen om m'n geld kwijt te raken of om het in ETF's te stoppen? Nah, laat maar ;) Ik zou iig niet meer lekker kunnen slapen als ik het zou uitbesteden en dat is wel een voorwaarde bij beleggen.
[..]
Ik volg het ook niet allemaal heel aandachtig. Heb gewoon aandelen uitgezocht van bedrijven die het wel aardig doen de afgelopen jaren. Paar bedrijven die wat potentie hebben (zoals Floor & Decor, Canoo, Beyond Meat) en verder vrij conventioneel.
[..]
Dat kan natuurlijk gebeuren. Legacy autobedrijven zitten met afschrijvingen, olie zit met CO2 uitstoot, etc. Er is in iedere branche wel wat, denk ik.

Voorlopig staat m'n portfolio na een jaar nog op winst en sta ik er ruim beter voor dan wanneer ik het door de "beheerd beleggen" van de Rabobank had laten doen ;)
Als je de Rabobank verslaat dan doe je het waarschijnlijk wel goed idd. Maar als je al veel geld hebt dan hoef je toch eigenlijk alleen maar mee te dobberen op het niveau van de markt? Waarom dan nog een risky play maken met Tesla?
pi_204616051
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 14:15 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Als je de Rabobank verslaat dan doe je het waarschijnlijk wel goed idd. Maar als je al veel geld hebt dan hoef je toch eigenlijk alleen maar mee te dobberen op het niveau van de markt? Waarom dan nog een risky play maken met Tesla?
Verkeerd voorbeeld denk ik. Je hebt het tegen een aardige Tesla-nerd lol
pi_204616065
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 14:16 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Verkeerd voorbeeld denk ik. Je hebt het tegen een aardige Tesla-nerd lol
Oh ja, dat verhaal kennen we zo langzamerhand wel. _O-
pi_204616066
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 14:15 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Tesla is 1 van bedrijven waar ik dan (in verhouding) weer wél heel veel van weet vanuit m'n interesses.
Daar heb ik wel voldoende vertrouwen in.
Ik sta ook nog op 42% winst met Tesla dus ik kan een stootje hebben.

Dat ik 42% in de plus sta is overigens ook de reden dat het aandeel Tesla in m'n portfolio extra hoog is.
Haal dat deel er af, dan is het nog wel het grootste aandeel in m'n portfolio maar het lijkt ineens niet zo belachelijk meer.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 14:18 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Oh ja, dat verhaal kennen we zo langzamerhand wel. _O-
Ik hou me in om niet te beginnen over die prachtige nieuwe fabrieken en de megacastings :+

Tesla is misschien niet het bedrijf met de beste auto's (kan je een discussie over hebben) maar wel met de beste, meest efficiënte en geavanceerde fabrieken / technieken / machines die de auto's maken. En daarmee halen ze een hele gezonde marge. Volkswagen (Herbert Diess) erkent dat overigens ten volle en wil daarom fabrieken platgooien en opnieuw beginnen ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-05-2022 14:26:17 ]
pi_204616143
@TheFreshPrince overigens wel jammer dat je nog steeds geen $TELL in je portfolio hebt. $NEXT en $PTOAF gaan ook goed trouwens.

Ehang daarentegen heb ik me tot nu toe wel in vergist :') Maar die heeft nog steeds veel potentie imo. Moet alleen een stuk langer duren dan ik had verwacht.
pi_204616163
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 14:28 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
@:thefreshprince overigens wel jammer dat je nog steeds geen $TELL in je portfolio hebt. $NEXT en $PTOAF gaan ook goed trouwens.
Ach ja, je moet een keuze maken :+ Zonder olie en gas gaat het nu ook wel aardig.

En Tellurian hoeft natuurlijk geen succesverhaal te worden, dat weten we over ~4 jaar pas echt denk ik?
Voorlopig staat Tellurian nog niet boven hun pre-corona koers, als ik het zo snel bekijk.

quote:
Ehang daarentegen heb ik me tot nu toe wel in vergist :') Maar die heeft nog steeds veel potentie imo. Moet alleen een stuk langer duren dan ik had verwacht.
Ach ik weet niet, ik lees al sinds eind jaren 80's de KIJK en ook ruim daarvoor werden al beloftes gedaan met "vliegende auto's" maar in de praktijk zie je toch dat het nooit echt van de grond is gekomen (pun intended).

Je kan een idee hebben, het uitvoeren maar je moet ook mensen hebben die in zo'n ding durven stappen.
Met autonoom rijden is dat overigens ook wel spannend geweest maar je ziet toch dat er in de (geo fenced) gebieden waar die autonome taxi's nu wat rondrijden (o.a. Waymo) vooral de jongere generatie dat al heel snel als "normaal" ziet om droog en snel van punt A naar punt B te komen.

Misschien komt dat er ook wel voor die vliegende taxi's maar ik vind het zelf nogal een gok.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-05-2022 14:36:39 ]
pi_204616230
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 14:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ach ja, je moet een keuze maken :+ Zonder olie en gas gaat het nu ook wel aardig.

En Tellurian hoeft natuurlijk geen succesverhaal te worden, dat weten we over ~4 jaar pas echt denk ik?
Voorlopig staat Tellurian nog niet boven hun pre-corona koers, als ik het zo snel bekijk.

Als je die vergelijking maakt kun je (imo) beter naar de marketcap kijken.

Anyway, je weet hoe ik over TELL denk :P Je hebt gelijk dat we het over 4-5 jaar pas zeker weten, maar dan is de boot gevaren. Persoonlijk denk ik dat de grootste gap up bij het bekend maken van de financiering zal zijn. De inhoud van de details zal de grootte van de sprong bepalen.

quote:
Ach ik weet niet, ik lees al sinds eind jaren 80's de KIJK en ook ruim daarvoor werden al beloftes gedaan met "vliegende auto's" maar in de praktijk zie je toch dat het nooit echt van de grond is gekomen (pun intended).

Je kan een idee hebben, het uitvoeren maar je moet ook mensen hebben die in zo'n ding durven stappen.
Met autonoom rijden is dat overigens ook wel spannend geweest maar je ziet toch dat er in de (geo fenced) gebieden waar die autonome taxi's nu wat rondrijden (o.a. Waymo) vooral de jongere generatie dat al heel snel als "normaal" ziet om droog en snel van punt A naar punt B te komen.

Misschien komt dat er ook wel voor die vliegende taxi's maar ik vind het zelf nogal een gok.
Eens. Ikzelf zie vliegende auto’s in de toekomst echt als onvermijdelijk. In welke vorm en in welke tijdspanne is idd de vraag natuurlijk. Ik hoop echter nog minimaal een halve eeuw te leven, dus heb de tijd denk ik :P
pi_204616383
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 14:45 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Als je die vergelijking maakt kun je (imo) beter naar de marketcap kijken.

Anyway, je weet hoe ik over TELL denk :P Je hebt gelijk dat we het over 4-5 jaar pas zeker weten, maar dan is de boot gevaren. Persoonlijk denk ik dat de grootste gap up bij het bekend maken van de financiering zal zijn. De inhoud van de details zal de grootte van de sprong bepalen.
[..]
Eens. Ikzelf zie vliegende auto’s in de toekomst echt als onvermijdelijk. In welke vorm en in welke tijdspanne is idd de vraag natuurlijk. Ik hoop echter nog minimaal een halve eeuw te leven, dus heb de tijd denk ik :P
Over 50 jaar ben ik al bijna een 2e Charlie Munger dus weet niet of dat realistisch is :P
Ik laat het tegen die tijd wel ff weten :+
pi_204617894
Vermogensbeheerders

woensdag 4 mei 2022 @ 09:57:01 #288
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_204622763
Ben benieuwd of buffett vol in Shell zou gaan als hij minder US focused zou zijn. Shell is aanzienlijk goedkoper dan cvx op alle metrics.
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 4 mei 2022 @ 13:33:45 #289
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_204624857
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 14:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lol, ik ook en nog steeds krijg ik hem elke maand op de mat :9
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_204625049
AMD een prima kwartaal gehad, datacenters gaan ook lekker. HODL.
pi_204626390
Vrijdag komt ING met kwartaalcijfers.
De schade door de boycot naar Rusland zal meevallen, denk ik.
  woensdag 4 mei 2022 @ 17:15:59 #292
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_204626788
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 16:45 schreef Idisrom het volgende:
Vrijdag komt ING met kwartaalcijfers.
De schade door de boycot naar Rusland zal meevallen, denk ik.
Ik hoop het ook ja.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_204627242
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:33 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Lol, ik ook en nog steeds krijg ik hem elke maand op de mat :9
Ben een tijdje lid geweest, tot ik ontdekte dat je 'm gratis in de Bibliotheek kon lezen :P
Nam ook hele (gebundelde) jaargangen mee om ze vervolgens thuis door te spitten :+
pi_204627778
Wie heeft ook Fugro?

quote:
Fugro NV
OrderID 5a4c6b7c-0378-4d30-b05e-74c57832abc2
Transactiedatum 29-okt-2021 9:18:01
ISIN NL00150003E1
Opdracht Koop
Type Limit Order
Beurs TDG
Handelsplaats XGAT
Aantal 389
Koers EUR 7,5200
Lokale waarde EUR -2.925,28
Waarde EUR -2.925,28
Wisselkoers 1,0000
AutoFX kosten EUR 0,00
Transactiekosten EUR -3,90
Totale Kosten EUR -3,90
Totaal EUR -2.929,18
pi_204627953
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 18:45 schreef Beursaap het volgende:
Wie heeft ook Fugro?
[..]

Ik niet, maar zo te zien jij wel :+ ^O^
  woensdag 4 mei 2022 @ 22:58:23 #296
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204631045
Koersen in de VS schieten omhoog.
Wat ik zo lees: de FED zegt inflatie in te kunnen perken zonder veel economische schade en dat economische groei niet in gevaar is. Renteverhoging is al ingeprijsd.
pi_204631232
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 18:45 schreef Beursaap het volgende:
Wie heeft ook Fugro?
[..]

Ik heb er wat. Niet heel veel.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_204632756
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik niet, maar zo te zien jij wel :+ ^O^
Ja geniaal he 75% winst al!
pi_204633089
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 22:58 schreef BasEnAad het volgende:
Wat ik zo lees: de FED zegt inflatie in te kunnen perken zonder veel economische schade en dat economische groei niet in gevaar is. Renteverhoging is al ingeprijsd.
Als de FED zo stellig is zou ik alvast maar goudstaven inslaan, of bierdopjes.
What Would Goku Do
pi_204633590
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 22:58 schreef BasEnAad het volgende:
Banken krijgen weer een verborgen bail-out.
Rate hike voor interest rates was van 0,4% naar 0,9% een stijging van 0,5% daar waar men een stijging van 0,75% had verwacht. Het wordt dus duurder om geld te lenen, maar minder duur dan gedacht.
Daarnaast is de Reverse Repo Rate gestegen van 0,3% naar 1%. Banken krijgen dus meer geld van de overheid door s'nachts hun cash reserves daar te parkeren.

Kortom, hogere kosten voor mensen die willen lenen en meer geld voor de banken.
Geen wonder dat de markt omhoog schiet. Financiele instituten krijgen nog meer gratis geld.

Al zal het me niet verbazen als het nog maar weken duur voordat de boel daar volledig in stort.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')