Op woensdag 23 maart 2022 23:06 schreef Fred_B het volgende:Het is wat dubbel, het is aan de ene kant een lied dat zeker geen 23e ofzo zou worden onder normale omstandigheden, maar daarin zou het ook geen winnaar zijn. Ergens rond de 7e plaats zou reëler zijn, omdat het één van de weinige sterke vlotte liedjes is, die een breed publiek kunnen aanspreken en Oost-Europa het dit jaar nogal laat afweten, dus het zou veel regionale punten krijgen. Dan zou je op zo’n score als van Finland (301) of Malta (255) uitkomen.
Daar moet waarschijnlijk nog wel een punt of 250 bij om daadwerkelijk te winnen. Het publieksmaximum ligt rond de 350. Dat is 9 punten per land. Met buren- en diaspora voting erbij en gewoon wat bijzondere landen als Malta of Portugal houdt het daar statistisch wel op. Måneskin zat op 8.4, Netta op 7.5 en Salvador als recordhouder op 9.2 (en Duncan op 6.5, maar dat was geen puur televotinglied).
Omdat dit al vrij hoog is ingeschat, moet er waarschijnlijk nog zo’n 200 punten bij van de jury, oftewel 5 punten gemiddeld. Het betere Shum kwam vorig jaar niet verder dan 97 punten (9e), en normaal gesproken gaat een vakjury eerder voor een wat radiovriendelijker lied en/of een betere vertolker, zoals Zweden, Italië, Nederland, Griekenland, UK, Polen, België, Australië, ongetwijfeld niet allemaal, maar wel een heel stel ervan. Dan gaat dat puntenaantal dus alleen bereikt worden als de jury’s ook met hun hart stemmen. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar ze worden geacht professioneel te zijn, en daarom zou ik dan ook zeggen dat Zweden en Italië momenteel betere kansen hebben om te winnen, met als wildcard Polen. Alleen bij een grote spreiding van de stemmen, waar de nadelen van de kanshebbers te groot blijken, Zweden te West-Europees, Italië te saai en te ondoorgrondelijk, Polen te veel Duncan/Gjon’s Tears, gaat Oekraïne wel winnen, omdat dan de televoting doorslaggevend wordt.