abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204376411
Het parlement van de Amerikaanse staat Oklahoma in het midwesten van het land heeft dinsdag een wet aangenomen die het illegaal maakt om abortus te plegen in de staat, behalve in medische noodgevallen. De wet gaat nu voor ondertekening naar de Republikeinse gouverneur Kevin Stitt, die al heeft aangekondigd hem te zullen ondertekenen.

De anti-abortuswet van Oklahoma gaat deze zomer in, tenzij de rechter daar een stokje voor steekt. Het Amerikaanse Hooggerechtshof buigt zich momenteel over de grondwettelijkheid van een strenge abortuswet van de zuidelijke staat Mississippi. Voorstanders van abortus vrezen dat de conservatieve meerderheid in het hof de zaak aangrijpt om de historische Roe versus Wade-uitspraak uit 1973, die abortus in het hele land legaliseerde, te ondermijnen of zelfs in te trekken.

Vooruitlopend op die zaak, waarin het hof eind juni uitspraak doet, nemen allerlei staten waar de Republikeinen de meerderheid hebben in het parlement wetten aan die abortus verbiedt of de mogelijkheid daartoe inperkt. Een wet die bijvoorbeeld Texas in oktober aannam, verbiedt ook abortussen na incest en verkrachting. Alleen als het leven van de zwangere vrouw in gevaar is, is afbreken van de zwangerschap toegestaan.

https://www.ad.nl/buitenl(...)nieuwe-wet~ada46e24/

:{

quote:
The state senate has already passed the so-called Oklahoma Heartbeat Act, which is a copycat of a Texas ban allowing any private individual to sue doctors who perform abortions after fetal cardiac activity can be detected (typically about six weeks into term) except in the case of a medical emergency. The state House will debate that bill in committee on Wednesday.
pi_204376419
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De hamvraag: ga je ook betalen voor die kleine kwetsbare mensjes als ze er eenmaal zijn?
Dat doet een groot deel van de vaders al niet in de VS laat staan de moraalridders hier. 15 miljoen kinderen in de VS voor wie de vaders geen child support betalen. 400.000 kinderen in het pleegzorg systeem, meer dan 100.000 die wachten op adoptie.

Hoor je niemand over hier.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2022 21:09:58 ]
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:10:31 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204376439
Mijn god, is humanisme nou ook al iets in de categorie deugen en woke?

Echt, wat was het vroeger simpel, toen deugen, wakker zijn en humanisme goed waren en vet fout was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204376453
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 20:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is nog geen leven, het is leven in potentie.
Succes met het in leven houden van dat jonge leven buiten de baarmoeder.
Die grens van het wel/niet in leven kunnen houden verandert wel tgv medische ontwikkelingen dus dit lijkt me lastig om als absoluut criterium te hanteren. Wie weet kunnen we over X jaar <22 weken in leven houden.
Ik heb wel moeite met abortussen tot vlak voor de uiterlijke termijn. Maar anti-abortus maakt dat me niet, want een MAP of een vroeg abortus onder bijv 2 maanden heb ik gevoelsmatig veel minder problemen mee.
I'll give you something to do
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:11:38 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204376462
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat doet een groot deel van de vaders al niet in de VS laat staan de moraalridders hier. 15 miljoen kinderen in de VS voor wie de vaders geen child support betalen. 400.000 kinderen in het pleegzorg systeem, meer dan 100.000 die wachten op adoptie.

Dat zijn de vaders die daar toe veroordeeld zijn, dat zijn niet de vaders van al die kinderen die officieel helemaal geen vader hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204376475
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:11 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zijn de vaders die daar toe veroordeeld zijn, dat zijn niet de vaders van al die kinderen die officieel helemaal geen vader hebben.
Ok, goed punt, maar ik probeer mij te beperken tot zaken waar ik data over kan vinden.
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:12:38 #7
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204376483
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 20:59 schreef damsco het volgende:

Nee jij bent het toonbeeld van perspectief tonen.
Perspectief toon je niet, dat zie je.

quote:
Fijn dat je het tenminste niet normaal vindt; nu nog het vermogen hebben om de link te leggen dat er dan ook mensen zijn die onder geen beding het moreel juist vinden dat je het leven van een klein kwetsbaar mensje beëindigd.
Het 'onder geen beding' toont je bekrompenheid.

quote:
Maar nee; dan kom jij aan met heksenverbrandingen
Heksen verbrandingen werden uitgevoerd door de zelfde club die hardcore anti-abortus is. Dus geen prietpraat, maar een relevant verband.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:16:28 #8
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204376539
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je kunt je kind afstaan in een vondelingenkamer bijvoorbeeld. Heb je een leven gered, en er zelf geen last van.

Gaan we nu echt de discussie verlagen door uit financieel gewin voor de maatschappij een leven te beëindigen. Met die logica kunnen we ouderen ook wel in laten slapen, kost ook geld.

Ben benieuwd welk probleem er nu weer uit de hoge hoed komt om abortus te rechtvaardigen.
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:18:14 #9
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204376565
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:16 schreef damsco het volgende:

[..]
Je kunt je kind afstaan in een vondelingenkamer bijvoorbeeld. Heb je een leven gered, en er zelf geen last van.

Gaan we nu echt de discussie verlagen door uit financieel gewin voor de maatschappij een leven te beëindigen. Met die logica kunnen we ouderen ook wel in laten slapen, kost ook geld.

Ben benieuwd welk probleem er nu weer uit de hoge hoed komt om abortus te rechtvaardigen.
Vandaar de hamvraag, nog maar een keer: ga jij daar aan meebetalen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:18:30 #10
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204376571
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Perspectief toon je niet, dat zie je.
[..]
Het 'onder geen beding' toont je bekrompenheid.
[..]
Heksen verbrandingen werden uitgevoerd door de zelfde club die hardcore anti-abortus is. Dus geen prietpraat, maar een relevant verband.
Het onder geen beding toont simpelweg aan dat het fout blijft om een ander leven te beëindigen; zeker als het zo kwetsbaar is als een ongeboren leven.
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:18:45 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204376578
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:11 schreef galantis het volgende:

[..]
Die grens van het wel/niet in leven kunnen houden verandert wel tgv medische ontwikkelingen dus dit lijkt me lastig om als absoluut criterium te hanteren. Wie weet kunnen we over X jaar <22 weken in leven houden.
Ik heb wel moeite met abortussen tot vlak voor de uiterlijke termijn. Maar anti-abortus maakt dat me niet, want een MAP of een vroeg abortus onder bijv 2 maanden heb ik gevoelsmatig veel minder problemen mee.
Klopt, naar mate de medische wetenschap meer mogelijkheden heeft zal het steeds moeilijker worden een abortus met 24 weken nog te accepteren.

Overigens ga je in NL met 24 weken geen abortus krijgen als je zwanger bent van een gezond kind, dan zul je echt uit moeten wijken naar een ander land.
Dus die 24 weken die hier toegestaan is wordt uiteindelijk alleen maar gebruikt voor babies die meervoudig gehandicapt zijn of op een andere manier geen overlevingskans hebben, en vaak gebeurt het dan door de bevalling op te wekken, zodat de ouders afscheid kunnen nemen van het kindje.
In de praktijk zijn zulke late abortussen in NL altijd het gevolg van het resultaat van de 20-weken echo.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204376605
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:16 schreef damsco het volgende:

[..]

Geld? Wat heeft dat met geld te maken? Het kind houden levert de moeder meer op want dan krijgt ze een uitkering.

Adopteer jij dat mensje wat jij zonodig wilde beschermen ja of nee?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2022 21:21:02 ]
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:22:50 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204376639
Het blijft maar terugkomen op de verantwoordelijkheid van de moeder, terwijl het, zeker in de VS, meestal het probleem is dat de vader geen verantwoordelijkheid neemt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:26:57 #14
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204376687
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vandaar de hamvraag, nog maar een keer: ga jij daar aan meebetalen?
Er zijn vondelingenkamers, koppels met een kinderwens, pleeggezinnen. Er zijn echt zoveel oplossingen als de moeder het kind niet kan of wil houden. Maar nee, jij wil de oplossing niet zien.

Je vraag is daarnaast een beetje flauw, want het antwoord interesseert je geen ene klap en je hebt allang je conclusies getrokken. Je hebt al lang duidelijk gemaakt dat mensen die tegen abortus zijn absoluut geen cent willen bijdragen aan de maatschappij.
pi_204376689
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Klopt, naar mate de medische wetenschap meer mogelijkheden heeft zal het steeds moeilijker worden een abortus met 24 weken nog te accepteren.

Overigens ga je in NL met 24 weken geen abortus krijgen als je zwanger bent van een gezond kind, dan zul je echt uit moeten wijken naar een ander land.
Dus die 24 weken die hier toegestaan is wordt uiteindelijk alleen maar gebruikt voor babies die meervoudig gehandicapt zijn of op een andere manier geen overlevingskans hebben, en vaak gebeurt het dan door de bevalling op te wekken, zodat de ouders afscheid kunnen nemen van het kindje.
In de praktijk zijn zulke late abortussen in NL altijd het gevolg van het resultaat van de 20-weken echo.
Dat de late vooral uitzonderingen betreffen is wel een enigszins geruststellende gedachte. Ik denk dat als je als maatschappij abortus faciliteert je ook een verantwoordelijkheid hebt in het goed voorlichten, dus mensen alerter maken op mogelijke zwangerschapssignalen etc, oftewel eigenlijk alles in het werk stellen om - mocht iemand daarvoor kiezen - een abortus zo vroeg mogelijk te laten gebeuren.
I'll give you something to do
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:28:30 #16
Why is all the rum gone?
pi_204376708
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:18 schreef damsco het volgende:

Het onder geen beding toont simpelweg aan dat het fout blijft om een ander leven te beëindigen; zeker als het zo kwetsbaar is als een ongeboren leven.
Nee, hoor. Het toont bekrompenheid en kortzichtigheid aan.

En daar laat ik het bij. Iemand zoals jij zal altijd in dezelfde dogma's blijven hangen. Zoals ik al eerder zei, er zijn er in Nederland gelukkig niet genoeg van 'jullie', dus abortus zal een legale keuze blijven. Misschien is Oklahoma een leuke plek voor jou?

Lator! :W
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:29:53 #17
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204376725
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Geld? Wat heeft dat met geld te maken? Het kind houden levert de moeder meer op want dan krijgt ze een uitkering.

Adopteer jij dat mensje wat jij zonodig wilde beschermen ja of nee?
Wat dit met geld te maken heeft? Helemaal niks, daarom snap ik dat gezeur van etto over geld dus ook niet.

Of gaan we nu ook dit weer ontkennen?
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:32:31 #18
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204376755
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Nee, hoor. Het toont bekrompenheid en kortzichtigheid aan.

En daar laat ik het bij. Iemand zoals jij zal altijd in dezelfde dogma's blijven hangen. Zoals ik al eerder zei, er zijn er in Nederland gelukkig niet genoeg van 'jullie', dus abortus zal een legale keuze blijven. Misschien is Oklahoma een leuke plek voor jou?

Lator! :W
Viesmad. Joe joe.
pi_204376774
Geen van de anti abortus aanhangers die in te gaan op mijn vraag waarom lichamelijke integriteit een absoluut recht is, BEHALVE als het een ongewenste zwangerschap betreft? Nee? Niemand?

Duidelijk.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:34:09 #20
Why is all the rum gone?
pi_204376780
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:32 schreef damsco het volgende:

[..]
Viesmad. Joe joe.
:O
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:35:51 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204376807
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:27 schreef galantis het volgende:

[..]
Dat de late vooral uitzonderingen betreffen is wel een enigszins geruststellende gedachte. Ik denk dat als je als maatschappij abortus faciliteert je ook een verantwoordelijkheid hebt in het goed voorlichten, dus mensen alerter maken op mogelijke zwangerschapssignalen etc, oftewel eigenlijk alles in het werk stellen om - mocht iemand daarvoor kiezen - een abortus zo vroeg mogelijk te laten gebeuren.
Dat sowieso, voorlichting, voorlichting, voorlichting om zwangerschappen te voorkomen en snel te herkennen en het belang van goed verkrijgbare anticonceptie onderkennen.

De kop in het zand methode (denken dat je kind geen seks zal hebben omdat jij je kind niet voorgelicht hebt) veroorzaakt de meeste ongewenste zwangerschappen bij tieners.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:38:45 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204376850
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:26 schreef damsco het volgende:

[..]
Er zijn vondelingenkamers, koppels met een kinderwens, pleeggezinnen. Er zijn echt zoveel oplossingen als de moeder het kind niet kan of wil houden. Maar nee, jij wil de oplossing niet zien.

Je vraag is daarnaast een beetje flauw, want het antwoord interesseert je geen ene klap en je hebt allang je conclusies getrokken. Je hebt al lang duidelijk gemaakt dat mensen die tegen abortus zijn absoluut geen cent willen bijdragen aan de maatschappij.
In gevallen buiten incest, verkrachting en gevaar voor de moeder zou dat mijn persoonlijke voorkeur zijn, ja... maar dat is mijn voorkeur en niet meer dan dat.

De vraag blijft verder staan: ga je daar aan meebetalen? Zoals ik al zei ben ik bekend met een zeer goede stichting die ECHT geeft om verwaarloosde, ongewenste en mishandelde kinderen en hen ondersteunt op emotioneel, sociaal, financieel en onderwijskundig gebied. Laten we ze volgende maand samen een mooi bedrag geven. Zullen we zeggen half salaris? DM voor info.

Ik hamer er maar op omdat deze discussies altijd feilloos weergeven dat het hier vooral emo-gelul betreft, roeptoeteren hoe men 'voor het leven is', 'opkomt voor de allerzwaksten', 'het moreel correcte' wil doen... totdat die kinderen er echt zijn... dan mogen ze het uitzoeken, want zoals conservatief-rechts al eeuwen heeft aangetoond gaat het daar vooral om de keiharde centen en is andermans leed 'niet hun probleem'. Om vervolgens vaak die moeders nog weg te zetten als lichtekooien en een trap na te geven ook.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:39:19 #23
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204376861
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:33 schreef Barbusse het volgende:
Geen van de anti abortus aanhangers die in te gaan op mijn vraag waarom lichamelijke integriteit een absoluut recht is, BEHALVE als het een ongewenste zwangerschap betreft? Nee? Niemand?

Duidelijk.
Omdat je bij abortus de het leven van een ander mensje beindigd. En daar ligt de grens, vrijheid tot aan de grens waar je die van een ander beperkt. En dat is soms in strijdt met elkaar.

Wat je voor de rest met je eigen lichaam doet is mij een rotzorg.
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:41:24 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204376891
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:39 schreef damsco het volgende:

[..]
Omdat je bij abortus de het leven van een ander mensje beindigd. En daar ligt de grens, vrijheid tot aan de grens waar je die van een ander beperkt. En dat is soms in strijdt met elkaar.

Wat een man met zijn eigen lichaam doet bedoel je, zodra een vrouw over haar eigen lichaam wil bepalen wil jij eerst even weten of het geen zwangerschap is die ze wil beëindigen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:41:39 #25
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204376902
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:29 schreef damsco het volgende:

[..]
Wat dit met geld te maken heeft? Helemaal niks, daarom snap ik dat gezeur van etto over geld dus ook niet.

Of gaan we nu ook dit weer ontkennen?
Omdat als je ooit iets verder had gekeken dan je neus lang is had geweten dat die ongewenste kinderen ook recht hebben op kleding, voedsel, onderdak, onderwijs... jeweetwel, de basisvoorzieningen. En aangezien we nog altijd in een kapitalistische samenleving zitten (daar geilen die conservatieven sowieso op) kosten die dingen GELD.

Maar dan zijn de heren conservatieve moraalridders niet thuis. Immers, hun echte passie is niet het redden van mensen, maar het verdienen van centjes. Wat heet, al die verschoppelingen der aarde zitten enkel in de weg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator vrijdag 8 april 2022 @ 21:42:57 #26
5428 crew  miss_sly
pi_204376932
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:27 schreef galantis het volgende:

[..]
En nog belangrijker: te voorkomen. En ook daar gaat het in de VS mis, want voorlichting en anticonceptie worden beiden juist in die Staten net zo moeilijk toegankelijk gemaakt als een abortus.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:43:49 #27
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_204376944
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:26 schreef damsco het volgende:

[..]
Daar is nu al een tekort aan, laat staan dat we in een situatie terecht komen waarbij abortus niet of nauwelijks meer kan.
pi_204377053
Hey, abortus discussie #54387564

Laat me raden, conservatieve mannen willen hun anti abortus ideeën opdringen terwijl anderen de keuze aan de vrouw willen laten.

Conservatieve mannen roepen babymoord en zijn tegen keuzevrijheid en noemen zich "hoeders van het ongeboren kind" oid

Pro-keuze mensen roepen foetus en hompje cellen

En repeat
pi_204377168
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:39 schreef damsco het volgende:

[..]

Ik beeindig ook het leven van een ander als ik bij een perfecte match weiger ruggemerg af te staan voor een kankerpatient. Of weiger bloed te doneren. Of weiger na m'n dood m'n organen te doneren. Kun je veel van vinden, maar is nu eenmaal m'n goed recht. Dus waarom moet een vrouw dan wel verplicht haar baarmoeder ter beschikking stellen om 'het leven' van een ander te redden?
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  vrijdag 8 april 2022 @ 22:32:36 #30
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204377582
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:43 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Daar is nu al een tekort aan, laat staan dat we in een situatie terecht komen waarbij abortus niet of nauwelijks meer kan.
Dan zit de oplossing dus aan de kant van opvang en niet in de focus dan maar op aborteren leggen. Dat is het probleem verschuiven.

Overigens gaat een vrouw geen abortus plegen omdat er een te kort is aan opvang, er zijn gewoon plekken waar je je kind kan afgeven. Het is maar waar je prioriteiten liggen dus.
  vrijdag 8 april 2022 @ 22:36:26 #31
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204377616
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:59 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Ik beeindig ook het leven van een ander als ik bij een perfecte match weiger ruggemerg af te staan voor een kankerpatient. Of weiger bloed te doneren. Of weiger na m'n dood m'n organen te doneren. Kun je veel van vinden, maar is nu eenmaal m'n goed recht. Dus waarom moet een vrouw dan wel verplicht haar baarmoeder ter beschikking stellen om 'het leven' van een ander te redden?
Abortus is een bewuste handeling waar je het leven van een ander beëindigd, het niet geven van bloed is dat niet. Beetje kromme vergelijking.

Overigens kun je zo wel alles vergoelijken.
  vrijdag 8 april 2022 @ 22:40:15 #32
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_204377647
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 22:32 schreef damsco het volgende:

[..]
Dan zit de oplossing dus aan de kant van opvang en niet in de focus dan maar op aborteren leggen. Dat is het probleem verschuiven.
Dat probleem ga je niet op kunnen lossen, je verergert het slechts.

quote:
Overigens gaat een vrouw geen abortus plegen omdat er een te kort is aan opvang, er zijn gewoon plekken waar je je kind kan afgeven. Het is maar waar je prioriteiten liggen dus.
Ja, dat is lekker makkelijk. Gewoon je kind weggeven. Je hebt geen flauw benul van wat er zoal bij komt kijken.
  vrijdag 8 april 2022 @ 22:40:38 #33
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_204377649
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 22:36 schreef damsco het volgende:
Abortus is een bewuste handeling waar je het leven van een ander beëindigd,
Niet waar. Er is op dat moment nog geen 'ander'.
pi_204377926
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 22:36 schreef damsco het volgende:

[..]
Abortus is een bewuste handeling waar je het leven van een ander beëindigd, het niet geven van bloed is dat niet. Beetje kromme vergelijking.

Overigens kun je zo wel alles vergoelijken.
Je duikt de vraag. Waarom mag ik probleemloos weigeren om (delen van) mijn lichaam ter beschikking te stellen om een leven van een ander te redden, maar mag een vrouw dat niet als het om haar baarmoeder gaat?
pi_204377928
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 22:40 schreef Poem_ het volgende:

[..]
En dit.
  vrijdag 8 april 2022 @ 23:10:45 #36
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_204377985
Die verontwaardigde deugmensen op links als democratie uitgevoerd wordt.
  vrijdag 8 april 2022 @ 23:36:15 #37
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204378183
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 april 2022 22:40 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Dat probleem ga je niet op kunnen lossen, je verergert het slechts.
[..]
Ja, dat is lekker makkelijk. Gewoon je kind weggeven. Je hebt geen flauw benul van wat er zoal bij komt kijken.
Nee abortus is een lekkere oplossing. Als je ergens te kort aan hebt gewoon wat levens beëindigen en poef poef probleem opgelost, geen opvang meer nodig.
  vrijdag 8 april 2022 @ 23:39:15 #38
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204378204
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 22:40 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Zeker wel, is gewoon een leven. Week 23 en 6 dagen is het zeker niks, dag later zeker wel.

Was het maar zo simpel.
  vrijdag 8 april 2022 @ 23:52:05 #39
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204378306
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 23:05 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Je duikt de vraag. Waarom mag ik probleemloos weigeren om (delen van) mijn lichaam ter beschikking te stellen om een leven van een ander te redden, maar mag een vrouw dat niet als het om haar baarmoeder gaat?
Ik heb je dat toch echt duidelijk uitgelegd. Dat je het antwoord niet bevredigend vindt maakt nog niet dat ik de vraag ontduik.

Nogmaals, en veel makkelijker kan ik het niet uitleggen: je beëindigd een ander leven dus je maakt een keuze die niet enkel de vrouw aangaat. Het maakt dus OOK inbreuk op een ander leven.

En dan kom je bij het punt wat weegt zwaarder; het recht op het verwijderen van het leven uit de baarmoeder of het beschermen van de ongeboren vrucht.

En dat laatste weegt in mijn ogen toch echt zwaarder mee dan het recht om het leven te beëindigen daar waar de abortus propagandisten dat van ondergeschikt belang vinden.

Je andere vergelijking gaat mank. Het niet afstaan van een lichaamsdeel staat niet gelijk aan het laten beëindigen van een ander leven. Anders kun je ook gaan stellen dat een moordenaar gelijk staat aan iemand die geen donor is. Beetje domme vergelijking.

[ Bericht 9% gewijzigd door damsco op 08-04-2022 23:58:02 ]
pi_204378485
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 23:52 schreef damsco het volgende:

[..]
Ik heb je dat toch echt duidelijk uitgelegd. Dat je het antwoord niet bevredigend vindt maakt nog niet dat ik de vraag ontduik.

Nogmaals, en veel makkelijker kan ik het niet uitleggen: je beëindigd een ander leven dus je maakt een keuze die niet enkel de vrouw aangaat. Het maakt dus OOK inbreuk op een ander leven.

En dan kom je bij het punt wat weegt zwaarder; het recht op het verwijderen van het leven uit de baarmoeder of het beschermen van de ongeboren vrucht.

En dat laatste weegt in mijn ogen toch echt zwaarder mee dan het recht om het leven te beëindigen daar waar de abortus propagandisten dat van ondergeschikt belang vinden.

Je andere vergelijking gaat mank. Het niet afstaan van een lichaamsdeel staat niet gelijk aan het laten beëindigen van een ander leven. Anders kun je ook gaan stellen dat een moordenaar gelijk staat aan iemand die geen donor is. Beetje domme vergelijking.
Nee, je duikt de vraag wel. Waarom vind jij het leven van een ongeboren kind belangrijker dan het leven van iemand die al geboren is?

Het recht op lichamelijke integriteit is absoluut in vrijwel iedere wet in ieder land. Waarom wil je daar zo graag een uitzondering op maken als het op een baarmoeder aankomt?
  Moderator zaterdag 9 april 2022 @ 00:34:13 #41
5428 crew  miss_sly
pi_204378515
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 22:32 schreef damsco het volgende:

[..]

Negen maanden zwangerschap is ook geen sinecure.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204378558
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 00:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Negen maanden zwangerschap is ook geen sinecure.
Dat wordt gemakshalve ook vaak vergeten ja.
pi_204378779
Ik ben echt heel benieuwd naar een duidelijk antwoord waarom het ene leven belangrijker is dan het andere, want dat is wat de anti abortus crew zegt. Om het maar niet te hebben hoe moeder en kind het moeten gaan redden na een bevalling.
pi_204378798
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:33 schreef Barbusse het volgende:

Duidelijk.
Lichamelijke integriteit van de foetus? Dat zal je toch worst zijn? Waar maak je je druk over?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204378799
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2022 02:54 schreef Barbusse het volgende:
Ik ben echt heel benieuwd naar een duidelijk antwoord waarom het ene leven belangrijker is dan het andere, want dat is wat de anti abortus crew zegt. Om het maar niet te hebben hoe moeder en kind het moeten gaan redden na een bevalling.
Waarom ben je zo gefocust op wat er gebeurt voor en na een abortus? Waarom kun je niet een of twee stappen terugzetten, en bedenken hoe je jezelf als samenleving ziet (ontwikkeld, denk Nederland of barbaars, Rusland of China (waar abortus enorm populair is)), en wat je kunt doen om iets minder dan een miljoen abortussen per jaar (dat verzin je toch niet..) in te dammen?

Je had eerder een bijdrage waarin werd gesteld dat een abortus geen mentale sporen achterlaat bij een vrouw. Kan er niet over oordelen; heb er zelf nooit mee te maken gehad. Kan me voorstellen als de abortus gewenst is, dat dit geen al te zware klap zal zijn, maar kan me indenken dat dit veel meer impact heeft dan op iemand die niet met die keuze geconfronteerd wordt. In die zin snap ik dat onderzoek ook niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204378851
Lyrebird, you drunk. Go to bed. Geen enkele vraag van je is een argument.
pi_204378858
Ik lees morgen wel de non-reacties wel over het feit dat lichamelijke integriteit ok is, tenzij er een baarmoeder in betrokken is.
pi_204378947
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 05:33 schreef Barbusse het volgende:
Lyrebird, you drunk. Go to bed. Geen enkele vraag van je is een argument.
Op de man, toe maar.

Ik leef in een andere tijdzone.
pi_204378949
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2022 05:38 schreef Barbusse het volgende:
Ik lees morgen wel de non-reacties wel over het feit dat lichamelijke integriteit ok is, tenzij er een baarmoeder ongeboren kind in betrokken is.
pi_204379050
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Die zijn vast wel te vinden als je de juiste termen in je searchengine invoert.
[..]
Je meet het niet. Je doet wetenschappelijk onderbouwde aannames.
[..]
Werkbaar genoeg.
[..]

Ik neem aan dat je snap dat met jouw kort door de bocht definitie van bewustzijn,
(Bewustzijn is het geestesvermogen dat het individu in staat stelt de buitenwereld waar te nemen en te verwerken,[1] oftewel een beleving of besef te hebben van het eigen ik, ingebed in zijn omgeving.)
vrijwel elk dier bewustzijn heeft.
Ik neem aan dat je weet dat daar vaak anders tegenaan wordt gekeken.
Ik neem aan dat je weet dat de verschillende vakgebieden die zich met bewustzijn bezig houden daar een verschillende invalshoek en benadering bij gebruiken?

Ik neem samenvattend kortom aan dat je best weet dat je met het posten van deze enkele definitie de hele vraagstelling, en het onderzoek rondom bewustzijn gigantisch simplificeert.

Om bewustzijn bij een feutus vast te stellen moet je natuurlijk wel degelijk iets kunnen meten of waarnemen om dat te bewijzen.
Dat zou je kunnen doen door reacties te meten of te kijken naar de ontwikkeling van de hersenen.
Waarbij het nog helemaal niet duidelijk is waar in de hersenen dat bewustzijn danwel gezeteld is.
Maar goed als ik je dat vraag ga je waarschijnlijk roepen het cerebrum of zo.
(Ook dat zou soort van technisch juist, maar volstrekt nutteloos zijn.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tanatos op 09-04-2022 08:55:58 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')