quote:The state senate has already passed the so-called Oklahoma Heartbeat Act, which is a copycat of a Texas ban allowing any private individual to sue doctors who perform abortions after fetal cardiac activity can be detected (typically about six weeks into term) except in the case of a medical emergency. The state House will debate that bill in committee on Wednesday.
Dat doet een groot deel van de vaders al niet in de VS laat staan de moraalridders hier. 15 miljoen kinderen in de VS voor wie de vaders geen child support betalen. 400.000 kinderen in het pleegzorg systeem, meer dan 100.000 die wachten op adoptie.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De hamvraag: ga je ook betalen voor die kleine kwetsbare mensjes als ze er eenmaal zijn?
Die grens van het wel/niet in leven kunnen houden verandert wel tgv medische ontwikkelingen dus dit lijkt me lastig om als absoluut criterium te hanteren. Wie weet kunnen we over X jaar <22 weken in leven houden.quote:Op vrijdag 8 april 2022 20:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is nog geen leven, het is leven in potentie.
Succes met het in leven houden van dat jonge leven buiten de baarmoeder.
Dat zijn de vaders die daar toe veroordeeld zijn, dat zijn niet de vaders van al die kinderen die officieel helemaal geen vader hebben.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat doet een groot deel van de vaders al niet in de VS laat staan de moraalridders hier. 15 miljoen kinderen in de VS voor wie de vaders geen child support betalen. 400.000 kinderen in het pleegzorg systeem, meer dan 100.000 die wachten op adoptie.
Hoor je niemand over hier.
Ok, goed punt, maar ik probeer mij te beperken tot zaken waar ik data over kan vinden.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zijn de vaders die daar toe veroordeeld zijn, dat zijn niet de vaders van al die kinderen die officieel helemaal geen vader hebben.
Perspectief toon je niet, dat zie je.quote:Op vrijdag 8 april 2022 20:59 schreef damsco het volgende:
Nee jij bent het toonbeeld van perspectief tonen.
Het 'onder geen beding' toont je bekrompenheid.quote:Fijn dat je het tenminste niet normaal vindt; nu nog het vermogen hebben om de link te leggen dat er dan ook mensen zijn die onder geen beding het moreel juist vinden dat je het leven van een klein kwetsbaar mensje beëindigd.
Heksen verbrandingen werden uitgevoerd door de zelfde club die hardcore anti-abortus is. Dus geen prietpraat, maar een relevant verband.quote:Maar nee; dan kom jij aan met heksenverbrandingen
Je kunt je kind afstaan in een vondelingenkamer bijvoorbeeld. Heb je een leven gered, en er zelf geen last van.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat doet een groot deel van de vaders al niet in de VS laat staan de moraalridders hier. 15 miljoen kinderen in de VS voor wie de vaders geen child support betalen. 400.000 kinderen in het pleegzorg systeem, meer dan 100.000 die wachten op adoptie.
Hoor je niemand over hier.
Vandaar de hamvraag, nog maar een keer: ga jij daar aan meebetalen?quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:16 schreef damsco het volgende:
[..]
Je kunt je kind afstaan in een vondelingenkamer bijvoorbeeld. Heb je een leven gered, en er zelf geen last van.
Gaan we nu echt de discussie verlagen door uit financieel gewin voor de maatschappij een leven te beëindigen. Met die logica kunnen we ouderen ook wel in laten slapen, kost ook geld.
Ben benieuwd welk probleem er nu weer uit de hoge hoed komt om abortus te rechtvaardigen.
Het onder geen beding toont simpelweg aan dat het fout blijft om een ander leven te beëindigen; zeker als het zo kwetsbaar is als een ongeboren leven.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Perspectief toon je niet, dat zie je.
[..]
Het 'onder geen beding' toont je bekrompenheid.
[..]
Heksen verbrandingen werden uitgevoerd door de zelfde club die hardcore anti-abortus is. Dus geen prietpraat, maar een relevant verband.
Klopt, naar mate de medische wetenschap meer mogelijkheden heeft zal het steeds moeilijker worden een abortus met 24 weken nog te accepteren.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:11 schreef galantis het volgende:
[..]
Die grens van het wel/niet in leven kunnen houden verandert wel tgv medische ontwikkelingen dus dit lijkt me lastig om als absoluut criterium te hanteren. Wie weet kunnen we over X jaar <22 weken in leven houden.
Ik heb wel moeite met abortussen tot vlak voor de uiterlijke termijn. Maar anti-abortus maakt dat me niet, want een MAP of een vroeg abortus onder bijv 2 maanden heb ik gevoelsmatig veel minder problemen mee.
Geld? Wat heeft dat met geld te maken? Het kind houden levert de moeder meer op want dan krijgt ze een uitkering.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:16 schreef damsco het volgende:
[..]
Je kunt je kind afstaan in een vondelingenkamer bijvoorbeeld. Heb je een leven gered, en er zelf geen last van.
Gaan we nu echt de discussie verlagen door uit financieel gewin voor de maatschappij een leven te beëindigen. Met die logica kunnen we ouderen ook wel in laten slapen, kost ook geld.
Ben benieuwd welk probleem er nu weer uit de hoge hoed komt om abortus te rechtvaardigen.
Er zijn vondelingenkamers, koppels met een kinderwens, pleeggezinnen. Er zijn echt zoveel oplossingen als de moeder het kind niet kan of wil houden. Maar nee, jij wil de oplossing niet zien.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vandaar de hamvraag, nog maar een keer: ga jij daar aan meebetalen?
Dat de late vooral uitzonderingen betreffen is wel een enigszins geruststellende gedachte. Ik denk dat als je als maatschappij abortus faciliteert je ook een verantwoordelijkheid hebt in het goed voorlichten, dus mensen alerter maken op mogelijke zwangerschapssignalen etc, oftewel eigenlijk alles in het werk stellen om - mocht iemand daarvoor kiezen - een abortus zo vroeg mogelijk te laten gebeuren.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, naar mate de medische wetenschap meer mogelijkheden heeft zal het steeds moeilijker worden een abortus met 24 weken nog te accepteren.
Overigens ga je in NL met 24 weken geen abortus krijgen als je zwanger bent van een gezond kind, dan zul je echt uit moeten wijken naar een ander land.
Dus die 24 weken die hier toegestaan is wordt uiteindelijk alleen maar gebruikt voor babies die meervoudig gehandicapt zijn of op een andere manier geen overlevingskans hebben, en vaak gebeurt het dan door de bevalling op te wekken, zodat de ouders afscheid kunnen nemen van het kindje.
In de praktijk zijn zulke late abortussen in NL altijd het gevolg van het resultaat van de 20-weken echo.
Nee, hoor. Het toont bekrompenheid en kortzichtigheid aan.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:18 schreef damsco het volgende:
Het onder geen beding toont simpelweg aan dat het fout blijft om een ander leven te beëindigen; zeker als het zo kwetsbaar is als een ongeboren leven.
Wat dit met geld te maken heeft? Helemaal niks, daarom snap ik dat gezeur van etto over geld dus ook niet.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Geld? Wat heeft dat met geld te maken? Het kind houden levert de moeder meer op want dan krijgt ze een uitkering.
Adopteer jij dat mensje wat jij zonodig wilde beschermen ja of nee?
Viesmad. Joe joe.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Het toont bekrompenheid en kortzichtigheid aan.
En daar laat ik het bij. Iemand zoals jij zal altijd in dezelfde dogma's blijven hangen. Zoals ik al eerder zei, er zijn er in Nederland gelukkig niet genoeg van 'jullie', dus abortus zal een legale keuze blijven. Misschien is Oklahoma een leuke plek voor jou?
Lator!
quote:
Dat sowieso, voorlichting, voorlichting, voorlichting om zwangerschappen te voorkomen en snel te herkennen en het belang van goed verkrijgbare anticonceptie onderkennen.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:27 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat de late vooral uitzonderingen betreffen is wel een enigszins geruststellende gedachte. Ik denk dat als je als maatschappij abortus faciliteert je ook een verantwoordelijkheid hebt in het goed voorlichten, dus mensen alerter maken op mogelijke zwangerschapssignalen etc, oftewel eigenlijk alles in het werk stellen om - mocht iemand daarvoor kiezen - een abortus zo vroeg mogelijk te laten gebeuren.
In gevallen buiten incest, verkrachting en gevaar voor de moeder zou dat mijn persoonlijke voorkeur zijn, ja... maar dat is mijn voorkeur en niet meer dan dat.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:26 schreef damsco het volgende:
[..]
Er zijn vondelingenkamers, koppels met een kinderwens, pleeggezinnen. Er zijn echt zoveel oplossingen als de moeder het kind niet kan of wil houden. Maar nee, jij wil de oplossing niet zien.
Je vraag is daarnaast een beetje flauw, want het antwoord interesseert je geen ene klap en je hebt allang je conclusies getrokken. Je hebt al lang duidelijk gemaakt dat mensen die tegen abortus zijn absoluut geen cent willen bijdragen aan de maatschappij.
Omdat je bij abortus de het leven van een ander mensje beindigd. En daar ligt de grens, vrijheid tot aan de grens waar je die van een ander beperkt. En dat is soms in strijdt met elkaar.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:33 schreef Barbusse het volgende:
Geen van de anti abortus aanhangers die in te gaan op mijn vraag waarom lichamelijke integriteit een absoluut recht is, BEHALVE als het een ongewenste zwangerschap betreft? Nee? Niemand?
Duidelijk.
Wat een man met zijn eigen lichaam doet bedoel je, zodra een vrouw over haar eigen lichaam wil bepalen wil jij eerst even weten of het geen zwangerschap is die ze wil beëindigen.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:39 schreef damsco het volgende:
[..]
Omdat je bij abortus de het leven van een ander mensje beindigd. En daar ligt de grens, vrijheid tot aan de grens waar je die van een ander beperkt. En dat is soms in strijdt met elkaar.
Wat je voor de rest met je eigen lichaam doet is mij een rotzorg.
Omdat als je ooit iets verder had gekeken dan je neus lang is had geweten dat die ongewenste kinderen ook recht hebben op kleding, voedsel, onderdak, onderwijs... jeweetwel, de basisvoorzieningen. En aangezien we nog altijd in een kapitalistische samenleving zitten (daar geilen die conservatieven sowieso op) kosten die dingen GELD.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:29 schreef damsco het volgende:
[..]
Wat dit met geld te maken heeft? Helemaal niks, daarom snap ik dat gezeur van etto over geld dus ook niet.
Of gaan we nu ook dit weer ontkennen?
En nog belangrijker: te voorkomen. En ook daar gaat het in de VS mis, want voorlichting en anticonceptie worden beiden juist in die Staten net zo moeilijk toegankelijk gemaakt als een abortus.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:27 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat de late vooral uitzonderingen betreffen is wel een enigszins geruststellende gedachte. Ik denk dat als je als maatschappij abortus faciliteert je ook een verantwoordelijkheid hebt in het goed voorlichten, dus mensen alerter maken op mogelijke zwangerschapssignalen etc, oftewel eigenlijk alles in het werk stellen om - mocht iemand daarvoor kiezen - een abortus zo vroeg mogelijk te laten gebeuren.
Daar is nu al een tekort aan, laat staan dat we in een situatie terecht komen waarbij abortus niet of nauwelijks meer kan.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:26 schreef damsco het volgende:
[..]
Er zijn vondelingenkamers, koppels met een kinderwens, pleeggezinnen. Er zijn echt zoveel oplossingen als de moeder het kind niet kan of wil houden. Maar nee, jij wil de oplossing niet zien.
Ik beeindig ook het leven van een ander als ik bij een perfecte match weiger ruggemerg af te staan voor een kankerpatient. Of weiger bloed te doneren. Of weiger na m'n dood m'n organen te doneren. Kun je veel van vinden, maar is nu eenmaal m'n goed recht. Dus waarom moet een vrouw dan wel verplicht haar baarmoeder ter beschikking stellen om 'het leven' van een ander te redden?quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:39 schreef damsco het volgende:
[..]
Omdat je bij abortus de het leven van een ander mensje beindigd. En daar ligt de grens, vrijheid tot aan de grens waar je die van een ander beperkt. En dat is soms in strijdt met elkaar.
Wat je voor de rest met je eigen lichaam doet is mij een rotzorg.
Dan zit de oplossing dus aan de kant van opvang en niet in de focus dan maar op aborteren leggen. Dat is het probleem verschuiven.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:43 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Daar is nu al een tekort aan, laat staan dat we in een situatie terecht komen waarbij abortus niet of nauwelijks meer kan.
Abortus is een bewuste handeling waar je het leven van een ander beëindigd, het niet geven van bloed is dat niet. Beetje kromme vergelijking.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:59 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik beeindig ook het leven van een ander als ik bij een perfecte match weiger ruggemerg af te staan voor een kankerpatient. Of weiger bloed te doneren. Of weiger na m'n dood m'n organen te doneren. Kun je veel van vinden, maar is nu eenmaal m'n goed recht. Dus waarom moet een vrouw dan wel verplicht haar baarmoeder ter beschikking stellen om 'het leven' van een ander te redden?
Dat probleem ga je niet op kunnen lossen, je verergert het slechts.quote:Op vrijdag 8 april 2022 22:32 schreef damsco het volgende:
[..]
Dan zit de oplossing dus aan de kant van opvang en niet in de focus dan maar op aborteren leggen. Dat is het probleem verschuiven.
Ja, dat is lekker makkelijk. Gewoon je kind weggeven. Je hebt geen flauw benul van wat er zoal bij komt kijken.quote:Overigens gaat een vrouw geen abortus plegen omdat er een te kort is aan opvang, er zijn gewoon plekken waar je je kind kan afgeven. Het is maar waar je prioriteiten liggen dus.
Niet waar. Er is op dat moment nog geen 'ander'.quote:Op vrijdag 8 april 2022 22:36 schreef damsco het volgende:
Abortus is een bewuste handeling waar je het leven van een ander beëindigd,
Je duikt de vraag. Waarom mag ik probleemloos weigeren om (delen van) mijn lichaam ter beschikking te stellen om een leven van een ander te redden, maar mag een vrouw dat niet als het om haar baarmoeder gaat?quote:Op vrijdag 8 april 2022 22:36 schreef damsco het volgende:
[..]
Abortus is een bewuste handeling waar je het leven van een ander beëindigd, het niet geven van bloed is dat niet. Beetje kromme vergelijking.
Overigens kun je zo wel alles vergoelijken.
En dit.quote:Op vrijdag 8 april 2022 22:40 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Niet waar. Er is op dat moment nog geen 'ander'.
Nee abortus is een lekkere oplossing. Als je ergens te kort aan hebt gewoon wat levens beëindigen en poef poef probleem opgelost, geen opvang meer nodig.quote:Op vrijdag 8 april 2022 22:40 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Dat probleem ga je niet op kunnen lossen, je verergert het slechts.
[..]
Ja, dat is lekker makkelijk. Gewoon je kind weggeven. Je hebt geen flauw benul van wat er zoal bij komt kijken.
Zeker wel, is gewoon een leven. Week 23 en 6 dagen is het zeker niks, dag later zeker wel.quote:Op vrijdag 8 april 2022 22:40 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Niet waar. Er is op dat moment nog geen 'ander'.
Ik heb je dat toch echt duidelijk uitgelegd. Dat je het antwoord niet bevredigend vindt maakt nog niet dat ik de vraag ontduik.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:05 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Je duikt de vraag. Waarom mag ik probleemloos weigeren om (delen van) mijn lichaam ter beschikking te stellen om een leven van een ander te redden, maar mag een vrouw dat niet als het om haar baarmoeder gaat?
Nee, je duikt de vraag wel. Waarom vind jij het leven van een ongeboren kind belangrijker dan het leven van iemand die al geboren is?quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:52 schreef damsco het volgende:
[..]
Ik heb je dat toch echt duidelijk uitgelegd. Dat je het antwoord niet bevredigend vindt maakt nog niet dat ik de vraag ontduik.
Nogmaals, en veel makkelijker kan ik het niet uitleggen: je beëindigd een ander leven dus je maakt een keuze die niet enkel de vrouw aangaat. Het maakt dus OOK inbreuk op een ander leven.
En dan kom je bij het punt wat weegt zwaarder; het recht op het verwijderen van het leven uit de baarmoeder of het beschermen van de ongeboren vrucht.
En dat laatste weegt in mijn ogen toch echt zwaarder mee dan het recht om het leven te beëindigen daar waar de abortus propagandisten dat van ondergeschikt belang vinden.
Je andere vergelijking gaat mank. Het niet afstaan van een lichaamsdeel staat niet gelijk aan het laten beëindigen van een ander leven. Anders kun je ook gaan stellen dat een moordenaar gelijk staat aan iemand die geen donor is. Beetje domme vergelijking.
Negen maanden zwangerschap is ook geen sinecure.quote:Op vrijdag 8 april 2022 22:32 schreef damsco het volgende:
[..]
Dan zit de oplossing dus aan de kant van opvang en niet in de focus dan maar op aborteren leggen. Dat is het probleem verschuiven.
Overigens gaat een vrouw geen abortus plegen omdat er een te kort is aan opvang, er zijn gewoon plekken waar je je kind kan afgeven. Het is maar waar je prioriteiten liggen dus.
Dat wordt gemakshalve ook vaak vergeten ja.quote:Op zaterdag 9 april 2022 00:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Negen maanden zwangerschap is ook geen sinecure.
Lichamelijke integriteit van de foetus? Dat zal je toch worst zijn? Waar maak je je druk over?quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:33 schreef Barbusse het volgende:
Geen van de anti abortus aanhangers die in te gaan op mijn vraag waarom lichamelijke integriteit een absoluut recht is, BEHALVE als het een ongewenste zwangerschap betreft? Nee? Niemand?
Duidelijk.
Waarom ben je zo gefocust op wat er gebeurt voor en na een abortus? Waarom kun je niet een of twee stappen terugzetten, en bedenken hoe je jezelf als samenleving ziet (ontwikkeld, denk Nederland of barbaars, Rusland of China (waar abortus enorm populair is)), en wat je kunt doen om iets minder dan een miljoen abortussen per jaar (dat verzin je toch niet..) in te dammen?quote:Op zaterdag 9 april 2022 02:54 schreef Barbusse het volgende:
Ik ben echt heel benieuwd naar een duidelijk antwoord waarom het ene leven belangrijker is dan het andere, want dat is wat de anti abortus crew zegt. Om het maar niet te hebben hoe moeder en kind het moeten gaan redden na een bevalling.
Op de man, toe maar.quote:Op zaterdag 9 april 2022 05:33 schreef Barbusse het volgende:
Lyrebird, you drunk. Go to bed. Geen enkele vraag van je is een argument.
quote:Op zaterdag 9 april 2022 05:38 schreef Barbusse het volgende:
Ik lees morgen wel de non-reacties wel over het feit dat lichamelijke integriteit ok is, tenzij er een baarmoeder ongeboren kind in betrokken is.
Ik neem aan dat je snap dat met jouw kort door de bocht definitie van bewustzijn,quote:Op vrijdag 8 april 2022 16:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die zijn vast wel te vinden als je de juiste termen in je searchengine invoert.
[..]
Je meet het niet. Je doet wetenschappelijk onderbouwde aannames.
[..]
Werkbaar genoeg.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |