Volgens het plan nu is de ontkoppeling pas in 2030 gereedquote:’Jetten moet tarieven gas-warmte sneller ontkoppelen’
DEN HAAG - De G4 en de G40, de groepen van de vier grootste en veertig grote en middelgrote steden in Nederland, hebben minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) in een brief gevraagd om haast te maken met de ontkoppeling van de tarieven van gas en het warmtenet. Door de koppeling zijn afnemers van duurzame restwarmte onnodig duur uit.
Volgens de briefschrijvers wordt de urgentie voor deze ontkoppeling steeds groter. „We hebben al regelmatig het Rijk opgeroepen om de warmtetarieven los te koppelen van de gasprijs. De gasprijzen blijven stijgen en daarmee zullen volgend jaar de warmtetarieven opnieuw stijgen. Een snelle ontkoppeling is essentieel om het draagvlak voor de overstap op een warmtenet te vergroten.”
De G4 en G40 noemen de koppeling oneerlijk. „Wij krijgen regelmatig vragen van onze inwoners die zich zorgen maken over hun energierekening en niet begrijpen waarom zij geen eerlijke prijs krijgen doorberekend voor hun (duurzame) warmtenet. Naast de urgentie voor de ontkoppeling zien we dat inwoners nu graag van het gas af willen vanwege de stijgende gasprijzen.”
Jetten heeft in een eerder overleg al toegezegd werk te maken van een ontkoppeling. In zijn plan zou de koppeling geleidelijk en uiteindelijk in 2030 geheel worden losgelaten. Dat vinden de gemeenten veel te lang duren. De groepen willen dat vanaf volgend jaar de ontkoppeling wordt ingezet en al in 2025 geheel ontkoppeld hebben.
https://www.telegraaf.nl/(...)-sneller-ontkoppelen
Ik ben blij dat wij de kachel nooit aan hebben. We maken ook gebruik van het warmtenet, maar de rest van de bewoners verwarmen ons huis. Bij ons is het altijd minimaal 19 graden in huis. We hebben de verwarmingsbuizen door ons appartement lopen. Krijgen daardoor ook altijd een groot bedrag terug.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 15:52 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Volgens het plan nu is de ontkoppeling pas in 2030 gereed
Als je dit al bij Greenchoice kunt krijgen ben je elders nog goedkoper afquote:Op woensdag 15 juni 2022 10:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb een aanbod voor een jaarcontract van Greenchoice gekregen:
0.38070 per Kwh
1.75532 per kuub
Dat is wel een goede deal toch? Of is de verwachting dat de prijzen in juli weer zullen stijgen alweer bijgesteld?
Ik zit nu bij Mega met soortgelijke prijzen maar ik vind Mega een te vage partij. Als ik bij een betrouwbaarder bedrijf eenzelfde prijs kan krijgen, stap ik graag over. Ik neig naar doen dus.
Dat zou ik niet zo durven stellen. Ik stap elk jaar over en ben in het verleden wel regelmarig op basis van prijs een contract met Greenchoice aangegaan.quote:Op woensdag 15 juni 2022 10:51 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Als je dit al bij Greenchoice kunt krijgen ben je elders nog goedkoper af
In bepaalde situaties zou dat natuurlijk kunnen. Bij mij is GC duur. En nooit als goedkoopste uit de bus gerold. Maar überhaupt een jaarcontract is misschien al winst. Ik kan dat ook nergens vinden (ook nier bij GC) Overigens waren die panikerende nieuwsberichten van laatst geen reflectie van de markt. Die prijs stond voor het einde van de middag (bij wijze van spreken) alweer op niveau van dag ervoor.quote:Op woensdag 15 juni 2022 10:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat zou ik niet zo durven stellen. Ik stap elk jaar over en ben in het verleden wel regelmarig op basis van prijs een contract met Greenchoice aangegaan.
Ik zie zo even snel op de sites van Vattenfall en Essent al geen jaarcontracten staan. Dat wil ik toch wel graag.
Ik twijfel nog.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:42 schreef Herkauwer het volgende:
Ik heb de gok genomen en stap over naar Frank Energie. Op basis van de voorlopige inschattingen (die ik zeer conservatief) die ik heb ingevuld ga ik meer dan ¤120 per maand minder betalen.
Eens kijken hoe dit uitpakt en aangezien je direct betaald wat je verbruikt kan je ook niet teveel risico lopen en overstappen wanneer je dat nodig lijkt.
Je kunt je voorschot toch gewoon zelf aanpassen, mocht je dat willen? Ik doe dat al jaren omdat het steevast te hoog is.quote:Op woensdag 15 juni 2022 12:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik kreeg net mijn nieuwe prijs per 1 juli. Gelukkig passen ze mijn voorschot niet aan, daar ben ik blij mee.
Enkel 0,33921 eur per kwh
Het was 0,27744 eur per kwh
Beide tarieven zijn variabele tarieven.
De verwachting is 6 eur per maand meer betalen, dat zie ik wel tegemoet in de jaarnota
Lager dan nu kan niet bij delta.quote:Op woensdag 15 juni 2022 12:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je kunt je voorschot toch gewoon zelf aanpassen, mocht je dat willen? Ik doe dat al jaren omdat het steevast te hoog is.
Ja klopt, maar tot nu toe is de prijs van Frank altijd minder geweest dan ik variabel heb gehad sinds half december. Daarvoor hoefde ik er niet op te letten...quote:Op woensdag 15 juni 2022 12:30 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik twijfel nog.
Het enige (en grote) gevaar is dat in de winter de gasprijs omhoog knalt.
Maar in zo'n scenario sta ik er ook niet van te kijken dat je met een variabel contract ook niet safe meer zit.
1 juli 2022 Greenchoice variabel:
stroom: 0,461
gas: 1,847
Volgens mij is dit inclusief het btw voordeel al.quote:Op woensdag 15 juni 2022 13:02 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik zit nu bij Innova en zij bieden soortgelijke tarieven als bij Greenchoice per 1 juli.
mwah, ik kom van ¤2,28 per kuub, dus ¤1,84 is een koopjequote:Op woensdag 15 juni 2022 16:26 schreef BertV het volgende:
[..]
Volgens mij is dit inclusief het btw voordeel al.
Energiemaatschappijen zijn hun oorlogskas aan het vullen... logisch, maar niet de bedoeling.
Wij namen al 22 jaar een jaarcontract bij steeds een andere aanbieder.quote:Op woensdag 15 juni 2022 15:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Ben blij dat ik in december toch maar jaartje vast bij Vattenfall had gekozen incl. ¤300 bol.com cadeaubon.
0,27 stroom
1,37 gas
Ja heb nu ook spijt dat ik geen 3 jaar ofzo gedaan heb. Zie het echt niet zo snel weer dalen eigenlijk. Aan de andere kant ben ik geen grootverbruiker en heb wat zonnepanelen. Vattenfall stuurde me net een mailtje dat m'n maandtermijn verlaagd kan worden naar 90 euro. Ik vind het wat optimistisch maar het zou wel lekker zijnquote:Op woensdag 15 juni 2022 18:31 schreef lily het volgende:
[..]
Wij namen al 22 jaar een jaarcontract bij steeds een andere aanbieder.
Afgelopen oktober klapte dat in ons gezicht met een faillissement van de aanbieder.
Maar sinds eind november hebben we dan voor het eerst een 3 jarig contract afgesloten bij Vattenfall voor 0,24 stroom en 1,25 gas.
Het voelde toen vreselijk. Dat komt ook omdat we gewoon grootverbruikers zijn met 5 personen, in een oud vrijstaand huis dus de kosten zijn hoog.
Maar we hebben ondertussen wat spaargeld geīnvesteerd in isolatie (nog steeds niet genoeg maar geld is op) maar het gaat nog de goede kant op.
Bezuinigingen deden we al een tijd maar proberen ook onze (al wat oudere) kroost daarvan te overtuigen.
Oh,
We kwamen niet in aanmerking voor dat 300 euro bol ‘ding’ trouwens.
quote:Op dinsdag 31 mei 2022 10:49 schreef monkyyy het volgende:
Ben benieuwd waar Greenchoice mee komt per 1 juli. Ik zit nu op:
Normaal: ¤0,3228
Dal: ¤0,2568
Gas: ¤1,4397
All-in prijzen.
Blijven bij huidige aanbieder is afaik de meest voordelige optie nu ... nieuwe klanten lijken veel hogere tarieven te krijgen dan blijvers?quote:Op woensdag 22 juni 2022 09:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat is nu het beste variabele contract? Ik zit nu bij Vattenfall maar die gaan op 1-7 verhogen.
Mijn variabele tarieven van 1 januari kwamen niet eens in de buurt van die van nieuwkomers net zoals mijn nieuwe variabele tarieven per 1 juli.quote:Op woensdag 22 juni 2022 09:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Blijven bij huidige aanbieder is afaik de meest voordelige optie nu ... nieuwe klanten lijken veel hogere tarieven te krijgen dan blijvers?
Ik heb hier alleen elektra en teruglevering. Per saldo zal 't met soortgelijke verbruiken en termijnbedrag wel weer ongeveer gelijk uit kunnen komen met het krediet op de jaarnota. Mogelijk nog iets positiever ivm de btw daling naar 6% en de gunstige aanpassingen in de vermindering energiebelasting.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 20:59 schreef monkyyy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Net een mail gekregen van greenchoice met nieuwe tarieven per 1 juli. Ik had erger verwacht.
Oké is er een website waar je dit nu goed kunt vergelijken?quote:Op woensdag 22 juni 2022 09:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mijn variabele tarieven van 1 januari kwamen niet eens in de buurt van die van nieuwkomers net zoals mijn nieuwe variabele tarieven per 1 juli.
Er zit een factor 2 tot 3 tussen.
Ik ga me daar ook aanmelden. Voir mij wordt het frankenergiequote:Op woensdag 22 juni 2022 09:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Oké is er een website waar je dit nu goed kunt vergelijken?
Ik zit te denken om voor de zomer extreem variabel te gaan (uur prijzen) omdat er dan amper gasverbruik is en de stroom bijna negatief is. Maar voor de herfst snij ik mijzelf dan in de vingers?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |