Tja, de tokens zijn not fungible, de inhoud van je spaarrekening wel, je zal er alleen wel weer even voor moeten werken, danwel rendement moeten behalen op wat meer betrouwbare investeringen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:37 schreef potjecreme het volgende:
[..]
nfts trekken mij wel leeg op dit moment
Haha het is echt gokken. Het slaat echt nergens op. Nu maar hopen dat mijn nfts in waarde gaan stijgen. Ik hou hoop want SIA heeft 10 uit die collectie gekocht.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:48 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is bijna meer gokken dan investeren toch?
Haha, je hoopt natuurlijk dat jij de volgende bayc nft koopt. Maar dat is inderdaad puur gokken. Flippen is rennen van hype naar hype en bedelen om op de wl (pre sale lijst) te komen. Dan kan je goed winst pakken. Dat bedelen en lid worden van discords vind ik dus niks.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 20:08 schreef 10mil.bitcoin het volgende:
[..]
En terrecht lol :p
Bleken die apen pixelated plaatsjes toch geen miljoenen waard te zijn?
Gelukkig vind ik mijn plaatjes mooiquote:Op dinsdag 29 maart 2022 20:14 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Tja, de tokens zijn not fungible, de inhoud van je spaarrekening wel, je zal er alleen wel weer even voor moeten werken, danwel rendement moeten behalen op wat meer betrouwbare investeringen.
Nee het gaat erom dat je kritisch naar je uitgaven kijkt en niet die tophypotheek hebt. Niet elk jaar die nieuwe iPhone en niet die dure auto hebt omdat andere mensen dat van je verwachten. Als je ze hebt omdat je er wel van houdt/ energie van krijgt is dat prima.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 18:09 schreef fubaaar22 het volgende:
Is fire geen hip woord voor extreem zuinig leven?
Daarom koop ik alleen bitcoin. Het kost mij verder geen tijd, angst en de risk reward is geweldig.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 20:25 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Haha, je hoopt natuurlijk dat jij de volgende bayc nft koopt. Maar dat is inderdaad puur gokken. Flippen is rennen van hype naar hype en bedelen om op de wl (pre sale lijst) te komen. Dan kan je goed winst pakken. Dat bedelen en lid worden van discords vind ik dus niks.
Sta op het punt mijn verlies te nemen. Enige dat mij dan nog enigszins kan redden is dat 1 of 2 van mijn nfts toch nog behoorlijk in waarde stijgt om in ieder geval zonder verlies mij helemaal eruit te trekken.
Kijk, en daar gaat het al mis (bij heel veel mensen). 30 jaar vastzetten is bijna nooit slim in mijn idee. Je betaalt meer rente om dat recht te verkrijgen en reken nu eens uit wat je er extra voor betaald vs wat je extra gaat betalen als het tussentijds dus omhoog gaat. Want is het dan hoog, dan sluit je maar kort weer af. Ook daalt niet altijd de rente mee met je LTV, dus 30 jaar vast is echt niet slim. Dat is de afweging die je moet maken. Je kan 30 jaar niet overzien. In die 30 jaar ga je echt nog wel een keer verhuizen, je gaat ook nog wel een paar keer van baan wisselen etc.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:50 schreef Viv het volgende:
Dank voor jullie input!
[..]
Ik bedoelde in hoeverre ik mezelf in financieel opzicht in de voet schiet door keuzes te maken op basis van gevoel. Want als we bijvoorbeeld een miljoen mislopen door hypotheekvrij te gaan wonen, dan moet ik dat gevoel misschien maar even aan de kant zetten.![]()
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet graag financiële risico's loop. Ter illustratie: wij hadden de looptijd van de hypotheek voor de volledige looptijd van 30 jaar vastgezet (in 2016). En ik denk nog altijd met weemoed terug aan de tijd dat je nog 4% rente op je spaarrekening kreeg.
Punt is, dat bij veel pensioenen, zaken zijn afgedekt en vastgesteld. Bij een ABP heb je keuze waarop je pensioen ingaat, maar tijdens deelname, heb je alleen de premie te betalen en krijg je eens per jaar de ontwikkeling te horen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:38 schreef HMS het volgende:
Mijn punt - doe lekker FIRE als je dat wilt, prima. Maar let op al je financiële producten en ook je pensioen. Want beslissingen daar leveren ook veel op of kosten veel. En daar kunnen de meeste mensen nog veel winnen, als ze gewoon eens de tijd zouden nemen om de cijfertjes en voorwaarden uit te pluizen, tot in detail. Maar dat doen we niet, we laten dat een financieel expert doen die we betalen voor meestal het verkeerde advies.
Incidenteel is de lange rente lager dan de korte rente (rente inversie). Overigens, 3 maanden geleden voor 30 jaar vastzetten, zou voor velen niet verkeerd zijn geweest. We zijn al 1% gestegen. Bedenk ook, dat bij de veel voorkomende annuïteitenhypotheek, het gros van de aflossing in de laatste 10 - 15 jaar plaatsvindt. Dan is zekerheid omtrent de rente in die laatste 10 -15 jaar, best wel een punt.quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:38 schreef HMS het volgende:
Kijk, en daar gaat het al mis (bij heel veel mensen). 30 jaar vastzetten is bijna nooit slim in mijn idee. Je betaalt meer rente om dat recht te verkrijgen en reken nu eens uit wat je er extra voor betaald vs wat je extra gaat betalen als het tussentijds dus omhoog gaat. Want is het dan hoog, dan sluit je maar kort weer af.
Ja goed, er zijn ook jaren geweest met een hypotheekrente van 10%, dat wilde ik echt voorkomen. In die zin was 30 jaar vastzetten wel prettig, nooit onvoorziene kosten. Maar ik ben me ervan bewust dat die garantie niet gratis was.quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:38 schreef HMS het volgende:
[..]
Kijk, en daar gaat het al mis (bij heel veel mensen). 30 jaar vastzetten is bijna nooit slim in mijn idee. Je betaalt meer rente om dat recht te verkrijgen en reken nu eens uit wat je er extra voor betaald vs wat je extra gaat betalen als het tussentijds dus omhoog gaat. Want is het dan hoog, dan sluit je maar kort weer af. Ook daalt niet altijd de rente mee met je LTV, dus 30 jaar vast is echt niet slim. Dat is de afweging die je moet maken. Je kan 30 jaar niet overzien. In die 30 jaar ga je echt nog wel een keer verhuizen, je gaat ook nog wel een paar keer van baan wisselen etc.
Helemaal mee eens. Toen wij ons eerste huis kochten, was het een huis dat we ons gemakkelijk konden veroorloven en niet het beste huis dat we konden krijgen. Dan zit je al gauw in een positieve spiraal van maandelijks geld overhouden > aflossen > nog meer geld overhouden.quote:Op woensdag 30 maart 2022 01:33 schreef CaLeX het volgende:
De meeste mensen willen niet onder hun stand leven, maar die stand wordt bepaald door verwachtingen van anderen en het cijfer onderaan de salarisstrook. Terwijl je die stand zelf zou moeten bepalen
Daar moet je maar zin in hebben. Ik betaal er liever een goede financieel adviseur voor. Je moet alleen wel je best doen om er een te vinden die onafhankelijk is.quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:38 schreef HMS het volgende:
Mijn punt - doe lekker FIRE als je dat wilt, prima. Maar let op al je financiële producten en ook je pensioen. Want beslissingen daar leveren ook veel op of kosten veel. En daar kunnen de meeste mensen nog veel winnen, als ze gewoon eens de tijd zouden nemen om de cijfertjes en voorwaarden uit te pluizen, tot in detail. Maar dat doen we niet, we laten dat een financieel expert doen die we betalen voor meestal het verkeerde advies.
Schoenmaker blijf bij je leest.quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:38 schreef HMS het volgende:
[..]
Kijk, en daar gaat het al mis (bij heel veel mensen). 30 jaar vastzetten is bijna nooit slim in mijn idee. Je betaalt meer rente om dat recht te verkrijgen en reken nu eens uit wat je er extra voor betaald vs wat je extra gaat betalen als het tussentijds dus omhoog gaat. Want is het dan hoog, dan sluit je maar kort weer af. Ook daalt niet altijd de rente mee met je LTV, dus 30 jaar vast is echt niet slim. Dat is de afweging die je moet maken. Je kan 30 jaar niet overzien. In die 30 jaar ga je echt nog wel een keer verhuizen, je gaat ook nog wel een paar keer van baan wisselen etc.
Alleen de mensen die de 2e helft van 2021 hun rente hebben vastgezet uitgezonderd. Ik moet nog zien dat het nog lager wordt ooit dan toen. Toen was het nuttig om lang vast te zetten. Lager wordt de hypotheek rente nooit want dan moet een bank gewoon kosten maken om jouw geld uit te lenen. Die 1% dekt misschien de kosten, lager leggen ze er teveel geld op toe.
En laat ik nu net mijn rente voor 10 jaar te hebben vastgezet. 10 jaar want dan is de hypotheek bijna klaar. en niet 20 jaar want dan betaalde ik zoveel meer per jaar terwijl ik over 10 jaar bijna niets meer aan rente betaal. Alleen als dan de rente alle jaren 3,5% is, dan ben ik toch net wat meer kwijt. Maar dat is een te verwaarlozen bedrag want ik verwach dan nog 700 euro totaal aan rente te moeten betalen. Maar de komende 10 jaar verwacht ik 18K aan totale rente te betalen. 0,1% extra daar zou 1800 kosten. Dus alleen als de rente dan 5% is of zo, dan verlies ik iets van rond de 600-800 euro. Over 2-3 jaar gespreid dan. Dat is dus niets, terwijl ik de inzet van 1800 gewoon in mijn zak heb.
Hoe weet je of iemand onafhankelijk is?quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar moet je maar zin in hebben. Ik betaal er liever een goede financieel adviseur voor. Je moet alleen wel je best doen om er een te vinden die onafhankelijk is.
Dat is een hele terechte vrees, helemaal nu ze aflossen semi verplicht hebben gemaakt met de HRA.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Toen wij ons eerste huis kochten, was het een huis dat we ons gemakkelijk konden veroorloven en niet het beste huis dat we konden krijgen. Dan zit je al gauw in een positieve spiraal van maandelijks geld overhouden > aflossen > nog meer geld overhouden.
Inmiddels lossen we niet meer af omdat investeren veel meer oplevert en omdat ik blijf vrezen dat de overheid de eigen woning fiscaal in box 3 wil gaan plaatsen.
Totdat het huis naar box 3 gaat...quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Incidenteel is de lange rente lager dan de korte rente (rente inversie). Overigens, 3 maanden geleden voor 30 jaar vastzetten, zou voor velen niet verkeerd zijn geweest. We zijn al 1% gestegen. Bedenk ook, dat bij de veel voorkomende annuïteitenhypotheek, het gros van de aflossing in de laatste 10 - 15 jaar plaatsvindt. Dan is zekerheid omtrent de rente in die laatste 10 -15 jaar, best wel een punt.
Onze financieel adviseur verrekende om z'n onafhankelijkheid te garanderen de commissies die hij op producten kreeg, maar ik lees nu dat er al langere tijd een provisieverbod is. Daarmee zou de onafhankelijkheid van alle adviseurs moeten zijn gegarandeerd. Zaak is dan vooral een goede adviseur te vinden.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe weet je of iemand onafhankelijk is?
Hoe weet je vooraf of iemand een goede adviseur is?quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
Onze financieel adviseur verrekende om z'n onafhankelijkheid te garanderen de commissies die hij op producten kreeg, maar ik lees nu dat er al langere tijd een provisieverbod is. Daarmee zou de onafhankelijkheid van alle adviseurs moeten zijn gegarandeerd. Zaak is dan vooral een goede adviseur te vinden.
Hoe weet je of iemand een goede makelaar is? Het blijft lastig.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe weet je of iemand een goede adviseur is?
De grootste angst is de angst die we vrezen.... Of je nu kapitaal als investering hebt of de overwaarde van je huis als kapitaal in box 3 hebt... maakt dan dus geen verschil, wel verschil is dat je 3% hypotheek rente betaald en 37% HRA hebt waardoor je netto 1,9% betaald en alles wat je meer haalt met je investering is "winst" en dat kan rendement over rendement jaar op jaar best oplopen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:20 schreef Claudia_x het volgende:
Inmiddels lossen we niet meer af omdat investeren veel meer oplevert en omdat ik blijf vrezen dat de overheid de eigen woning fiscaal in box 3 wil gaan plaatsen.
Onafhankelijkheid is een illusiequote:Op woensdag 30 maart 2022 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daarmee zou de onafhankelijkheid van alle adviseurs moeten zijn gegarandeerd. Zaak is dan vooral een goede adviseur te vinden.
In het geval van de overheid ben ik dat niet met je eens. Dat zie ik dan ook als het grootste risico van FIRE: de onvoorspelbaarheid van overheidsbeleid. Al langere tijd staat het zwaarder belasten van vermogen hoog op de politieke agenda (en het minder zwaar belasten van inkomen). Als je stopt met werken en van (het rendement op) je vermogen wilt gaan leven, dan kun je bij veranderend beleid bedrogen uitkomen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:58 schreef namliam het volgende:
[..]
De grootste angst is de angst die we vrezen....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |