Maar zo wil ik niet reizen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:07 schreef 10mil.bitcoin het volgende:
[..]
Reizen hoeft echt niet duur te zijn. Neem een kijkje in de topics van Selang om te zien hoe dat prima kan.
4% gemiddeld is reealer echt dit betekent niet dat je met 4% pet jaar eerlijk rekent. Dit komt omdat je elke maand inlegt.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:06 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Met vroeg beginnen ga ik akkoord. Ikzelf ben begonnen op mijn 24ste en dacht toen ook van de key is gewoon wachten en blijven investeren in aandelenfondsen.
Behaal jij echt die 8% of heb je nu toevallig 8% omdat de beurzen het goed doen?
Je moet het natuurlijk over alle jaren gaan bekijken. Ik heb NOOIT 8% rendement (GEANNUALISEERD) behaald.
Ik heb op mijn 30ste een koophuis gekocht. Ik vond dat destijds belangrijker en een grotere investering dan FIRE. Toen ben ik gestopt met FIRE en eigenlijk de draad niet meer opgenomen. Deels ook omdat de werkelijke rendementen eerder pover zijn.
Mijn aandelen pakte ik zo'n 10% per jaar. Maar ik kwam er naar jaren wel achter dat het zo veels te lang ging duren en ben op zoek gegaan naar een beter rendement. Toen uitgekomen op bitcoin en daar 90% van mijn vermogen in gepompt. Je moet wat risico nemen somsquote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:06 schreef einzeinz het volgende:
Behaal jij echt die 8% of heb je nu toevallig 8% omdat de beurzen het goed doen?
Ik geef alles in in een Excelsheet en die sheet berekend het gemiddeldequote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
4% gemiddeld is realister echt dit betekent niet dat je met 4% pet jaar eerlijk rekent. Dit komt omdat je elke maand inlegt.
Beter kan je random rendementen per dag genereren over 30 jaar en dat 500x doen en dan het bedrag middelen.
Ja maar toekomstige rendementen weet je niet. Daarom mijn methodequote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:12 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik geef alles in in een Excelsheet en die sheet berekend het gemiddeldevandaar dat ik weet dat het 4% is.
Echt hè, altijd als ik wat lees over FIRE komen ze uiteindelijk met dit soort rekensommen op de proppen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja maar laag rendement over de laatste 10 jaar en giga rendement over de eerste 10 jaar met gemiddeld 8% levert iets heel anders op dan elk jaar met 8% rekenen
Daarnaast heb ik het nagerekend en klopt er niks van wat je zegt.
Er is 1 zekerheid over alle financiele rekensommen. Uiteindelijk is de opbrengst iets anders.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:23 schreef Viv het volgende:
[..]
Echt hè, altijd als ik wat lees over FIRE komen ze uiteindelijk met dit soort rekensommen op de proppen.
"The index has returned a historic annualized average return of around 10.5% since its 1957 inception through 2021."quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:23 schreef Viv het volgende:
[..]
Echt hè, altijd als ik wat lees over FIRE komen ze uiteindelijk met dit soort rekensommen op de proppen.
Licht eraan of je zelf meer kan verdienen op je geld dan de hypotheek rente.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:32 schreef Viv het volgende:
In welke mate schiet ik mezelf hiermee in de voet op de langere termijn?
Dat weet je pas op langere termijn. Het is een beetje: welke woonlasten vind je nog "van geen belang voor mijn leefstijl" en wat kan je doen met het geld dat je uitspaart door niet af te lossen. Ga je het geld over de balk smijten, of weet je een fatsoenlijk rendement te halen?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:32 schreef Viv het volgende:
Waarom wat?quote:
Met de huidige hypotheekrentes is het gunstiger om te beleggen. Zeker over langere tijd, compounding interest, kan je beter eerder dan later beginnen met beleggen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:32 schreef Viv het volgende:
Over wel/niet vervroegd de hypotheek aflossen. Gevoelsmatig zou ik daar dus wel voor kiezen.![]()
Sterker nog, wij hebben de mogelijkheid om met onze overwaarde uit Nederland hier in Zweden hypotheekvrij (of met een kleine hypotheek) te gaan wonen en het vooruitzicht van geen rente meer betalen en lage maandlasten spreekt me erg aan.
Hoeveel dalen je maandlasten als je bijvoorbeeld 1000 euro aflost? Dat is bij ons iets in de orde grootte van 4,5 euro per maand.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:32 schreef Viv het volgende:
Over wel/niet vervroegd de hypotheek aflossen. Gevoelsmatig zou ik daar dus wel voor kiezen.![]()
Sterker nog, wij hebben de mogelijkheid om met onze overwaarde uit Nederland hier in Zweden hypotheekvrij (of met een kleine hypotheek) te gaan wonen en het vooruitzicht van geen rente meer betalen en lage maandlasten spreekt me erg aan.
Bedoel je financieel of gevoelsmatig?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:32 schreef Viv het volgende:
Vooral het beschikbaar zijn, oftewel liquide maken, van het geld vind ik heel belangrijk.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:12 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Hoeveel dalen je maandlasten als je bijvoorbeeld 1000 euro aflost? Dat is bij ons iets in de orde grootte van 4,5 euro per maand.
Dan heb je het over 55 euro per jaar en heb je een ‘rendement’ van 5,5%.
Maar wij krijgen dan ook minder HRA en kinderopvangtoeslag bij een lagere hypotheek en daarmee daalt het naar richting de 4,5%.
Als ik beleg is het rendement hoger dan 4,5%, en over het algemeen is belegd gelegd flexibeler opneembaar dan afgelost geld in je hypotheek.
Die 5,5% rendement op aflossing wordt elke maand later in de looptijd iets hoger als je een annuïteitenhypotheek hebt.
Maar als je met 60 werkloos wordt dan kan je toch nog gewoon ergens anders werken?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:25 schreef descon het volgende:
Nadeel van FIRE is dat er geen rekening word gehouden dat je ook met je 40ste dood kan zijn.
Wil niet met mijn 40ste met pensioen, maar wil wel rustiger kunnen leven. Das een stuk haalbaarder. Of als je ineens met je 60tigste werkloos raakt je nog genoeg buffer hebt om niet je huis uitgetrapt te worden tot je pensioen.
In theorie. In de praktijk wil bijna niemand je meer werk aanbiedenquote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Maar als je met 60 werkloos wordt dan kan je toch nog gewoon ergens anders werken?
Dat hangt ervanaf wat je kan.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:48 schreef potjecreme het volgende:
[..]
In theorie. In de praktijk wil bijna niemand je meer werk aanbieden
Dit is nog het beste advies voor snelle financiële onafhankelijkheidquote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:05 schreef sirdanilot het volgende:
Zelf blijf ik eigenlijk liever single.
Als koppel, mits je er hetzelfde in staat, is het leven veel goedkoper dan als single.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit is nog het beste advies voor snelle financiële onafhankelijkheid
Ik was uiteraard een beetje sarcastisch.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als koppel, mits je er hetzelfde in staat, is het leven veel goedkoper dan als single.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |