Iedereen zou bewust keuzes moeten maken, dat staat los van FIRE. Maar ik snap de zogenaamde noodzaak om niets meer te willen doen niet echt. Uiteindelijk ga je dood en dan is je geld weg. Als je het prioriteit vindt om iets achter te laten voor je kinderen oke, zo niet, dan wil je het geld neem ik aan toch uitgeven aan leuke dingen. Dat kun je gespreid over je hele leven doen, of je kunt in het eerste deel meer werken en minder uitgeven om zo op latere leeftijd af te bouwen of helemaal te kunnen stoppen met werken.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:59 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Ik herhaal mijzelf, maar BEWUST leven en keuzes maken. Bewust, bewust is het toverwoord, niet karig.
Ik geef gemiddeld per maand honderden euro uit aan ervaringen (uitjes vakantie etc), maar geef weer heel weinig om spullen. Nieuwe dure kleding, elektronica, gadgets etc etc.
Daarnaast woon ik relatief klein (76m2, single huishouden, maar ook met twee zou ik hier gaan wonen), met een zeer lage hypotheek, terwijl ik het dubbele zou kunnen realiseren. Maar waarom zou ik in godsnaam? Voor de status? Alleen maar meer poetsen en meer spullen die je niet nodig hebt.
Beetje dat idee..
Heb je überhaupt het artikel gelezen? Daar hebben ze het toch over de BMW weg doen voor de trein of fiets. Als ik nu terug in de tijd moest had ik op m'n 20e weer m'n BMW gehaald hoor, ook al kost dat je een groot deel van je geld. De ander gaat liever 2x per jaar op vakantie en een ander koopt liever weer veel kleding. Maakt me geen reet uit wat iemand leuk vindt om te doen. Maar wat je eigenlijk zegt is dat je maar gewoon blij moet zijn met zo min mogelijk spullen en zo min mogelijk dure uitgaven zodat je dan iets eerder al met pensioen kan. Prima als je daar zelf gelukkiger van wordt. Ik zou dat nooit doen. Er zijn nou eenmaal zat leuke dingen in het leven die gewoon geld kosten en daar ga ik niet op wachten tot ik bejaard ben.quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:07 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Ik vind 15 tot 20 jaar stoppen wel degelijk iets zeggen.
En met een BMW heb je natuurlijk een goed leven en brengt je veel geluk. Mijn hemel, jij blijft het punt maar missen. Begrijp nou eens dat er mensen zijn die daar niets om geven.
Ik denk dat je dat hele fire gebeuren ook wel in verschillende gradaties hebt…quote:Op dinsdag 12 april 2022 15:28 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Iedereen zou bewust keuzes moeten maken, dat staat los van FIRE. Maar ik snap de zogenaamde noodzaak om niets meer te willen doen niet echt. Uiteindelijk ga je dood en dan is je geld weg. Als je het prioriteit vindt om iets achter te laten voor je kinderen oke, zo niet, dan wil je het geld neem ik aan toch uitgeven aan leuke dingen. Dat kun je gespreid over je hele leven doen, of je kunt in het eerste deel meer werken en minder uitgeven om zo op latere leeftijd af te bouwen of helemaal te kunnen stoppen met werken.
Ik ken ook mensen in loondienst die met goeie regelingen al rond 50-55 met pensioen konden. Nou dan had je niet eens hoeven sparen, want die leven nu als een koning met (als je beetje normaal hebt gedaan) een bijna afgelost huis.
[..]
Heb je überhaupt het artikel gelezen? Daar hebben ze het toch over de BMW weg doen voor de trein of fiets. Als ik nu terug in de tijd moest had ik op m'n 20e weer m'n BMW gehaald hoor, ook al kost dat je een groot deel van je geld. De ander gaat liever 2x per jaar op vakantie en een ander koopt liever weer veel kleding. Maakt me geen reet uit wat iemand leuk vindt om te doen. Maar wat je eigenlijk zegt is dat je maar gewoon blij moet zijn met zo min mogelijk spullen en zo min mogelijk dure uitgaven zodat je dan iets eerder al met pensioen kan. Prima als je daar zelf gelukkiger van wordt. Ik zou dat nooit doen. Er zijn nou eenmaal zat leuke dingen in het leven die gewoon geld kosten en daar ga ik niet op wachten tot ik bejaard ben.
Vind het nogal een egoïstische inslag hebben. Een maatschappij draait op mensen die iets toevoegen aan de maatschappij. 5 jaar knoesten en vervolgens gaan rentenieren is niet bevorderlijk voor de maatschappij. Als iedereen FIRE zou zijn hebben we heel snel een heel groot probleem.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:32 schreef potjecreme het volgende:
In het calvinistisch Nederland is , zuinig doen en bezuinigen de eerste maatregelen waar we aan denken. Ik denk dat er een nieuwe groep is, die eerder denkt aan zuinig doen en investeren. Met goede investeringen hoef je niet lang zuinig te doen. Dan kan je, als je vroeg begint, al begin 30 lekker leven. Zonder als loonslaaf door het leven te moeten gaan. Maar zelfs op latere leeftijd kan je, in een 3-5 jaar lekker vrij zijn. Niks mis met bewust met je geld omgaan en even de broekriem aantrekken als je een doel hebt en dit doel redelijk snel te halen valt. Dan is de bv de keuze voor welke auto je aanschaft en hoeveel geld je eraan wil uitgeven, snel gemaakt. Liever 5 jaar in een Suzuki dan 10 jaar langer dan nodig loonslaven omdat ik zo nodig een BMW wil rijden.
Als iedereen FIRE zou zijn, is er niemand meer om onze producten en diensten te leveren, het enige personeel wat beschikbaar is, gaat otzettend veel salaris vragen, en om dat te compenseren wordt alles kneiterduur.... en is niemand meer FIRE...quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:43 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Vind het nogal een egoïstische inslag hebben. Een maatschappij draait op mensen die iets toevoegen aan de maatschappij. 5 jaar knoesten en vervolgens gaan rentenieren is niet bevorderlijk voor de maatschappij. Als iedereen FIRE zou zijn hebben we heel snel een heel groot probleem.
Niet iedereen wil en/of kan FIRE worden. Maak je geen zorgen. Stel dat we het wel allemaal willen en zouden kunnen. Dan ontstaat er een maatschappij wat daarop ingericht is. De maatschappij is niet in steen gegoten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:43 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Vind het nogal een egoïstische inslag hebben. Een maatschappij draait op mensen die iets toevoegen aan de maatschappij. 5 jaar knoesten en vervolgens gaan rentenieren is niet bevorderlijk voor de maatschappij. Als iedereen FIRE zou zijn hebben we heel snel een heel groot probleem.
Precies, alsof de maatschappij alleen kan functioneren als we allemaal werken tot ons 67ste.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:54 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Niet iedereen wil en/of kan FIRE worden. Maak je geen zorgen. Stel dat we het wel allemaal willen en zouden kunnen. Dan ontstaat er een maatschappij wat daarop ingericht is. De maatschappij is niet in steen gegoten.
Nu zitten al die ouders en hun kinderen massaal op allerlei sportclubs en muzieklessen op zaterdagochtend. Same but differentquote:Op dinsdag 12 april 2022 17:41 schreef Viv het volgende:
[..]
Precies, alsof de maatschappij alleen kan functioneren als we allemaal werken tot ons 67ste.
Vroeger werkten ze ook op zaterdag, en had je ook school op zaterdagochtend. Met de overstap naar een tweedaags weekend zijn er ook geen rampen gebeurd voor zover ik weet.
Ik hoor wat je zegt maar ik heb het nergens over nutteloosheid of verveling. Ik heb geen werk nodig om mij te vermaken.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:09 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dan zou ik niet klagen met zo'n baas die je gewoon een terrasje laat pakken als je daar zin in hebtHet is niet raar dat een mens werk nodig heeft, dat is heel logisch. Je kan aan iedere pensionado vragen wat ze het ergste vonden en dat is het gevoel van nutteloosheid. Uiteindelijk zijn er heel veel die toch een soort van werk doen wat ze leuk vinden, evt vrijwilligerswerk. Ja, het is een heel ander gevoel dat als je verplicht wordt dan dat het vrijwillig is, dat snap ik ook wel, maar als je een beetje goede financiële keuzes maakt en leuk werk doet (met name als ondernemer) dan voelt het ook niet als verplichting.
En ja de kans is klein bij een gemiddelde werkgever, maar de kans dat iemand FIRE haalt voor z'n 40e is nog veel kleiner. Mijn insteek is realistischer
Je vroeg het mij niet, maar zeker niet onder de armen of de noodlijdende.quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:43 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Jij schaart twee leraren onder 'de rijken'?
Jij wil koppig en onwetend blijven. Ook prima. Next.quote:Op dinsdag 12 april 2022 15:28 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Iedereen zou bewust keuzes moeten maken, dat staat los van FIRE. Maar ik snap de zogenaamde noodzaak om niets meer te willen doen niet echt. Uiteindelijk ga je dood en dan is je geld weg. Als je het prioriteit vindt om iets achter te laten voor je kinderen oke, zo niet, dan wil je het geld neem ik aan toch uitgeven aan leuke dingen. Dat kun je gespreid over je hele leven doen, of je kunt in het eerste deel meer werken en minder uitgeven om zo op latere leeftijd af te bouwen of helemaal te kunnen stoppen met werken.
Ik ken ook mensen in loondienst die met goeie regelingen al rond 50-55 met pensioen konden. Nou dan had je niet eens hoeven sparen, want die leven nu als een koning met (als je beetje normaal hebt gedaan) een bijna afgelost huis.
[..]
Heb je überhaupt het artikel gelezen? Daar hebben ze het toch over de BMW weg doen voor de trein of fiets. Als ik nu terug in de tijd moest had ik op m'n 20e weer m'n BMW gehaald hoor, ook al kost dat je een groot deel van je geld. De ander gaat liever 2x per jaar op vakantie en een ander koopt liever weer veel kleding. Maakt me geen reet uit wat iemand leuk vindt om te doen. Maar wat je eigenlijk zegt is dat je maar gewoon blij moet zijn met zo min mogelijk spullen en zo min mogelijk dure uitgaven zodat je dan iets eerder al met pensioen kan. Prima als je daar zelf gelukkiger van wordt. Ik zou dat nooit doen. Er zijn nou eenmaal zat leuke dingen in het leven die gewoon geld kosten en daar ga ik niet op wachten tot ik bejaard ben.
Wat me opvalt bij dit soort topics (op tweakers loopt ook een hele reeks over financiële onafhankelijkheid) is dat het altijd van dat soort betweterige kansloze types als jij zijn die totaal niets van commentaar willen horen en altijd geïrriteerd reageren. Blijkbaar word je er toch niet zo gelukkig van, dus dat bewijst direct mijn puntquote:Op woensdag 13 april 2022 09:39 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Jij wil koppig en onwetend blijven. Ook prima. Next.
Klopt. Is hetzelfde principe als dat in feite niemand echt miljonair is als iedereen miljonair is. Het moet een relatief klein percentage mensen blijven wil het zijn waarde behouden. Dit geldt ook voor FIRE.quote:Op dinsdag 12 april 2022 16:50 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Als iedereen FIRE zou zijn, is er niemand meer om onze producten en diensten te leveren, het enige personeel wat beschikbaar is, gaat otzettend veel salaris vragen, en om dat te compenseren wordt alles kneiterduur.... en is niemand meer FIRE...
Stond je voor de spiegel toen je dit tikte 😝quote:Op woensdag 13 april 2022 10:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat me opvalt bij dit soort topics (op tweakers loopt ook een hele reeks over financiële onafhankelijkheid) is dat het altijd van dat soort betweterige kansloze types als jij zijn die totaal niets van commentaar willen horen en altijd geïrriteerd reageren. Blijkbaar word je er toch niet zo gelukkig van, dus dat bewijst direct mijn punt![]()
NEXT
Je kent er ook genoeg (waarschijnlijk een hele hoop meer) die geen dag eerder met pensioen kunnen. En de laatste jaren als een zombie volbrengen. Na jarenlang hun pensioendatum hebben zien verdwijnen aan de horizon en alle andere regelingen hebben zien versoberen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 15:28 schreef YoshiBignose het volgende:
Die ken ik niet. Als ik kijk naar m'n ouders en andere familie waren ze aan de ene kant wel blij met pensioen maar aan de andere kant misten ze het werken wel. Als je een beetje geluk hebt met je genen kun je zo 20 jaar uitzitten in alle vrijheid. Volgens mij is dat toch prima... 20 jaar is lang hoor vergis je niet.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:55 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Je kent er ook genoeg (waarschijnlijk een hele hoop meer) die geen dag eerder met pensioen kunnen. En de laatste jaren als een zombie volbrengen. Na jarenlang hun pensioendatum hebben zien verdwijnen aan de horizon en alle andere regelingen hebben zien versoberen.
Natuurlijk heeft hij er nooit aan gedaan. Dat betalen wij nuquote:Op woensdag 13 april 2022 11:25 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Die ken ik niet. Als ik kijk naar m'n ouders en andere familie waren ze aan de ene kant wel blij met pensioen maar aan de andere kant misten ze het werken wel. Als je een beetje geluk hebt met je genen kun je zo 20 jaar uitzitten in alle vrijheid. Volgens mij is dat toch prima... 20 jaar is lang hoor vergis je niet.
M'n opa kon vervroegd met pensioen vanwege rare regelingen toen en is nu bijna 95.... hij is al langer met pensioen dan hij gewerkt heeftSterker nog, hij is langer met pensioen dan hij in NL gewoond heeft, de parasiet
Hij was wel zuinig en spaarde goed, maar heeft nooit aan dit soort rare FIRE praktijken gedaan.
Ja, wie is er dan het slimste bezigquote:Op woensdag 13 april 2022 11:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft hij er nooit aan gedaan. Dat betalen wij nu
Waarom niet? Je wordt ouder, trager van begrip, meer kwaaltjes... tijd om te rusten. 20-40 ben je nog fit en heb je zin in leuke dingen.quote:Overigens zijn dat dus precies die 20 jaar die je niet perse wilt hebben.
Diegene die voordeel heeft van een gasbel waarna men gratis geld begon uit te geven.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:48 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja, wie is er dan het slimste bezig
Ja en dan ben je dus vrij maar heb je er niets meer aan. Lachen joh. Helemaal de bom.quote:[..]
Waarom niet? Je wordt ouder, trager van begrip, meer kwaaltjes... tijd om te rusten. 20-40 ben je nog fit en heb je zin in leuke dingen.
Wat een toeval, die ken je allemaal niet.... Toch gek, gezien alle commotie over de pensioenleeftijd ( 50plus partij stakingen e.d.) van de afgelopen 10~15 jaar.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:25 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Die ken ik niet. Als ik kijk naar m'n ouders en andere familie waren ze aan de ene kant wel blij met pensioen maar aan de andere kant misten ze het werken wel. Als je een beetje geluk hebt met je genen kun je zo 20 jaar uitzitten in alle vrijheid. Volgens mij is dat toch prima... 20 jaar is lang hoor vergis je niet.
Op Tweakers en /RedditDutchfire wordt over het algemeen prima en met respect gediscussieerd. Ik denk dat je in dit geval betweterig verward met intelligent. Jouw 'argumenten' zijn in dit topic verschillende keren op verschillende manieren weerlegd, maar je blijft maar dezelfde praat verkondigen.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat me opvalt bij dit soort topics (op tweakers loopt ook een hele reeks over financiële onafhankelijkheid) is dat het altijd van dat soort betweterige kansloze types als jij zijn die totaal niets van commentaar willen horen en altijd geïrriteerd reageren. Blijkbaar word je er toch niet zo gelukkig van, dus dat bewijst direct mijn punt![]()
NEXT
Maar zou je dan niet liever die BMW inruilen voor een goedkopere zodat je meer tijd hebt voor je partner/kinderen of andere geliefden? De BMW heeft natuurlijk letterlijk en figuurlijk een prijs. Ik ben wel benieuwd hoe je geluk kunt halen uit een dikke auto.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:48 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja, wie is er dan het slimste bezig
[..]
Waarom niet? Je wordt ouder, trager van begrip, meer kwaaltjes... tijd om te rusten. 20-40 ben je nog fit en heb je zin in leuke dingen.
Je zou er ook voor kiezen om te focussen op meer werken en beter investeren bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:29 schreef fubaaar22 het volgende:
hoe werkt het dan....
het is nog steeds nu zuinig leven om eerder te kunnen stoppen met werken.
100% besparen op je salaris? Hoe dan? Van je salaris/inkomsten blijft na al je vaste lasten gewoon een deeltje over. En dat deel kun je groter maken door te bezuinigen ergens op.quote:Op woensdag 13 april 2022 16:46 schreef 10mil.bitcoin het volgende:
[..]
Je zou er ook voor kiezen om te focussen op meer werken en beter investeren bijvoorbeeld.
Je kan maximaal 100% van je salaris besparen. Je kan het oneindig vaak verdubbelen met beleggen en ondernemen... Het verandere van je mindset is dus een eerste goede stap (voor iedereen).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |