Hij heeft wel gelijk...we horen qua tijdzone inderdaad bij Engeland, maar vanwege de aansluiting met West-Europa is dat voor de handel niet zo handig.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 18:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kap
Met
Deze
Drogreden
Ieder
Half
Jaar
Punt is dat die tijdzones dan weer nergens bij horen.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 22:26 schreef DW457 het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk...we horen qua tijdzone inderdaad bij Engeland, maar vanwege de aansluiting met West-Europa is dat voor de handel niet zo handig.
[ afbeelding ]
Het is geen drogreden, het is een logisch gevolg van onze plek op de wereldkaart.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 18:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kap
Met
Deze
Drogreden
Ieder
Half
Jaar
Wat bedoel je?quote:Op woensdag 26 oktober 2022 22:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Punt is dat die tijdzones dan weer nergens bij horen.
Het startpunt is arbitrair, de grootte niet want dat is 360/24 = 15 breedtegraden. Uit praktische overwegingen zijn de zonegrenzen over de landsgrenzen gelegd, maar dan moet een (niet al te groot) land wel in de zone zitten waar het grootste (of belangrijkste) deel van het land ligt.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 22:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die zones zijn arbitrair afgesproken. Zowel qua locatie als qua grootte.
Deels de oorspronkelijke zones, dus de rechte lijnen zijn bepaalt door te kijken wanneer waar de zon om 12 uur op z'n hoogtepunt staat. De kronkels en aanpassingen zijn weer vanwege de handel gewijzigd. Niet echt arbitrair dus.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 22:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die zones zijn arbitrair afgesproken. Zowel qua locatie als qua grootte.
Klopt, maar dat maakt het niet minder arbitrair. Ik vind het niet zo'n probleem verder, maar ik denk dat er systemen zijn te bedenken die een stuk beter werken. Maar we kunnen niet terug in de tijd helaas.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:03 schreef DW457 het volgende:
[..]
Deels de oorspronkelijke zones, dus de rechte lijnen zijn bepaalt door te kijken wanneer waar de zon om 12 uur op z'n hoogtepunt staat.
Zoals?quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Klopt, maar dat maakt het niet minder arbitrair. Ik vind het niet zo'n probleem verder, maar ik denk dat er systemen zijn te bedenken die een stuk beter werken. Maar we kunnen niet terug in de tijd helaas.
Kan prima. Gewoon de klok verzettenquote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:05 schreef MoreDakka het volgende:
Maar we kunnen niet terug in de tijd helaas.
Ja en landsgrenzen zijn arbitrair, dus de grootte ook.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:03 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het startpunt is arbitrair, de grootte niet want dat is 360/24 = 15 breedtegraden. Uit praktische overwegingen zijn de zonegrenzen over de landsgrenzen gelegd,
Een systeem zonder zones zou ook kunnen. Maakt internationale communicatie op sommige punten lastiger, en vereist ook één arbitraire afspraak. Maar dan ben je wel van het gezeik af met zones en leeft de hele wereld op exact dezelfde tijd.quote:
Wat een stel oude mannen 200 jaar geleden hebben besloten heb ik geen boodschap aan nu.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 22:26 schreef DW457 het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk...we horen qua tijdzone inderdaad bij Engeland, maar vanwege de aansluiting met West-Europa is dat voor de handel niet zo handig.
[ afbeelding ]
Noem één reden om de tijd 2 uur terug te zetten in onze huidige zomer. Een goede reden, dus een sterk argument.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 22:46 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het is geen drogreden, het is een logisch gevolg van onze plek op de wereldkaart.
En voor de meeste mensen zit het meest productieve deel van de dag ook gewoon in de ochtend en niet in de avond. Gelukkig snappen veel mensen dat, en dat is dus ook waarom deze discussie ieder jaar terugkeert. Totdat het is opgelost.
Maar wel wanneer die tijd het beste overeenkomt met de zonnestand?quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat een stel oude mannen 200 jaar geleden hebben besloten heb ik geen boodschap aan nu.
Die geef ik je, maar die wil je liever niet horen. En het is nog de verkeerde vraag ook - je zou je eigenlijk moeten afvragen waarom de klok nu 2 uur te ver naar voren staat, niet waarom hij terug moet.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Noem één reden om de tijd 2 uur terug te zetten in onze huidige zomer. Een goede reden, dus een sterk argument.
De zon moet het best passen bij het dagelijks leven. Dus ja, tijd is belangrijk, maar niet op die oude manier waar velen graag naar wijzen.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar wel wanneer die tijd het beste overeenkomt met de zonnestand?
Ik zie geen argument. "het heurt zo" is geen argument, dat is gewoon een slap excuus voor het behouden van een status quo die niet eens meer bestaat.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:31 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Die geef ik je, maar die wil je liever niet horen. En het is nog de verkeerde vraag ook - je zou je eigenlijk moeten afvragen waarom de klok nu 2 uur te ver naar voren staat, niet waarom hij terug moet.
Ah ja, dus midden op de dag de hoogste zonnestand? Fijn, dan zijn we eruit: VK-tijd hanteren.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De zon moet het best passen bij het dagelijks leven. Dus ja, tijd is belangrijk, maar niet op die oude manier waar velen graag naar wijzen.
Wat heeft dat voor nut?quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah ja, dus midden op de dag de hoogste zonnestand? Fijn, dan zijn we eruit: VK-tijd hanteren.
Omdat dan de stand van de zon het beste overeenkomt met onze biologische klok en het dagelijks leven in Nederland: meer licht in de ochtend en minder in de avond.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Anders had ik het niet gevraagd.
Nee, dat is niet waar. De biologische klok is niet op die manier ingesteld en de maatschappij is zo ingericht dat mensen liever meer licht in de avond hebben.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:43 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat dan de stand van de zon het beste overeenkomt met onze biologische klok en het dagelijks leven in Nederland: meer licht in de ochtend en minder in de avond.
Ik weet niet hoe vroeg jij op staat, maar mijn midden van de dag is niet de tijd waarop de zon het hoogst staat in die tijdzone.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah ja, dus midden op de dag de hoogste zonnestand? Fijn, dan zijn we eruit: VK-tijd hanteren.
Dat zijn nogal uitspraken die je hier doet. Kan je die nader toelichten, en ben je je ervan bewust dat (verreweg de meeste) chronobiologen daar anders over denken?quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. De biologische klok is niet op die manier ingesteld en de maatschappij is zo ingericht dat mensen liever meer licht in de avond hebben.
Waarom is dat logischquote:Op donderdag 27 oktober 2022 00:14 schreef pokkerdepok het volgende:
als we nou gewoon doen, zon hoogste stand is 12 uur. lijkt me toch logisch.
Ik ben me er van bewust wat chronobiologen denken, daarom zeg ik het ook. Licht in de ochtend is belangrijk. De toelichting staat in de rest van de post die je quote.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 00:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat zijn nogal uitspraken die je hier doet. Kan je die nader toelichten, en ben je je ervan bewust dat (verreweg de meeste) chronobiologen daar anders over denken?
Dat kan dus niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 00:14 schreef pokkerdepok het volgende:
dan verschuift 12 uur telkensquote:Op donderdag 27 oktober 2022 00:14 schreef pokkerdepok het volgende:
Ik.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:27 schreef Nattekat het volgende:
Wat een stel oude mannen 200 jaar geleden hebben besloten heb ik geen boodschap aan nu.
Mijn.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 00:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe vroeg jij op staat, maar mijn midden van de dag is niet de tijd waarop de zon het hoogst staat in die tijdzone.
Ook dit blijft vooral in de “het hoort zo” hoek hangen. Dat kan je net zo makkelijk omdraaien door op te merken dat, als Nederland de Engelse tijd aanneemt, we duidelijk het oostelijkste land zouden zijn in die tijdzone.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 07:47 schreef DW457 het volgende:
Kijk hier anders eens naar @:nattekat @:MoreDakka. Wat je ook van Lubach vindt, hij heeft hier ijzersterke argumenten:
Permanente zomertijd zou betekenen dat onze tijd gelijk loopt met die van Sint Petersburg. Het enige voordeel daarvan is dat onze klokken alvast voorbereid zijn op een Russische invasie.
Klopt niet want Petersburg loopt weer gelijk met Moskou.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 07:47 schreef DW457 het volgende:
Permanente zomertijd zou betekenen dat onze tijd gelijk loopt met die van Sint Petersburg.
Midden op de dag. Nou ben je er.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dus? Ik weet niet hoe jij leeft, maar het dagelijkse leven van de rest van Nederland slaapt vooral in de vroege uren. Dan is 12 uur bij lange na niet het midden van de dag, eerder iets van 15:00.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 01:08 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
12 uur is letterlijk het midden van de dag. waarom is dan niet logisch dan
ik bedoel de zon, uiteraard.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 10:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus? Ik weet niet hoe jij leeft, maar het dagelijkse leven van de rest van Nederland slaapt vooral in de vroege uren. Dan is 12 uur bij lange na niet het midden van de dag, eerder iets van 15:00.
Dat is niet correct. St Petersburg gebruikt Moskou tijd en dat is GMT +3, met zomertijd is het in Nederland GMT +2, in de winter is het GMT +1.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 07:47 schreef DW457 het volgende:
Kijk hier anders eens naar @:nattekat @:MoreDakka. Wat je ook van Lubach vindt, hij heeft hier ijzersterke argumenten:
Permanente zomertijd zou betekenen dat onze tijd gelijk loopt met die van Sint Petersburg. Het enige voordeel daarvan is dat onze klokken alvast voorbereid zijn op een Russische invasie.
Ik vind het ook prima zoals het nu gaat, ik heb totaal geen last ook van een overgang van winter naar zomertijd of vice versa en ik vind het langer licht blijven in de zomer altijd heel prettig.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is ook een semantisch gelegenheids argument want Rusland is helemaal kut nu natuurlijk.
Huidige situatie is prima
Want de zon moet aansluiten aan iets arbitrairs in plaats van het moment dat iedereen wakker en actief is?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 10:33 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik bedoel de zon, uiteraard.
Het is helemaal niet arbitrair, het is een natuurverschijnsel. We hebben ons ritme ten opzichte van het midden van de dag veel te ver verschoven, dat is helemaal niet gezond voor lichaam en geest. Bovendien zijn de vroege uren van de dag het meest productief. We zijn gewend geraakt dat de dag begint met werk of school, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 10:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Want de zon moet aansluiten aan iets arbitrairs in plaats van het moment dat iedereen wakker en actief is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |