abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 april 2022 @ 09:42:22 #251
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204315424
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 09:37 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]
Wel een stuk minder risico toch bij L&S?
Rentevergoeding en risico gaan meestal wel een beetje in één lijn.

Ik zoek altijd de hoogste rente met de laagste risico's. Dat is bijna een speld in een hooiberg. O-)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204315428
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 09:37 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]
Wel een stuk minder risico toch bij L&S?
Inderdaad maar je houd de inflatie op geen stukken na bij. Voordien was het een goede investering nu niet meer
pi_204316436
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 21:18 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Nee, want niet alle vermogensbestandsdelen zijn op dezelfde manier onderhevig aan inflatie. Je huis bijvoorbeeld, dat onderdeel is van je vermogen voor zover vrij van hypotheek, blijft je huis, zonder dat daar 12% vanaf gaat. Je kunt de waarde van je huis op een bepaald moment wel in geld uitdrukken, en dat geld is minder waarde geworden, maar dat is echt iets anders dan dat je huis 12% in waarde is gedaald. Daarom is vastgoed over het algemeen ook een goede inflatiebescherming.

Als je mij laat kiezen tussen 12% inflatie per jaar, of steeds 12% van mijn vermogen weggeven, dan zou ik het wel weten. In het tweede geval ben ik na een x-aantal jaar geen eigenaar meer van m'n huis. In het eerste wel. Maar maak gerust een andere keuze! ;)
Zie ook de CBS-definitie van 'vermogen': https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83835NED Vermogen is iets anders dan geld.

Maar goed, we dwalen af. 12% inflatie is sowieso niet goed voor ons crowdfundingrendement ;)
Een huis dat je hebt is bij inflatie normaal gesproken in euro's ook meer waard geworden. Laten we voor het gemak voor alles even 10% nemen.

Huis van ¤ 500k is dan ook ¤ 550k waard geworden. Met die ¤ 550k kun je evenveel doen als voorheen ¤ 500k. Voor ¤ 550k op de bank geld dat je daar evenveel aan hebt als voorheen aan ¤ 500k.

Daarom is het inderdaad ook slim om te investeren in zaken die 'meebewegen', zoals bv. stenen op dit moment en goud.
  zondag 3 april 2022 @ 13:07:40 #254
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204317405
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 11:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Een huis dat je hebt is bij inflatie normaal gesproken in euro's ook meer waard geworden. Laten we voor het gemak voor alles even 10% nemen.

Huis van ¤ 500k is dan ook ¤ 550k waard geworden. Met die ¤ 550k kun je evenveel doen als voorheen ¤ 500k. Voor ¤ 550k op de bank geld dat je daar evenveel aan hebt als voorheen aan ¤ 500k.

Daarom is het inderdaad ook slim om te investeren in zaken die 'meebewegen', zoals bv. stenen op dit moment en goud.
Crowdfunding in onroerend goed is dan weel een investering in stenen.
Maar een indirecte die niet mee beweegt.
De prijsstijging of daling zijn voor de koper.
Ben erg gesteld op de kort lopende leningen met relatief hoge rente bij Max crowdfunding.

Laat op dit moment crowdfunding met lange looptijd even voor wat het is aangezien de inflatie totaal onvoorspelbaar is en ik het als onprettig zal ervaren een groot deel van mijn koopkracht te verliezen.
Op de bank is ook geen optie.
Dan maar weer meer in het bedrijfsleven. Dat "veert" mee , al is het niet altijd de juiste kant op. :(
pi_204317704
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 13:07 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Crowdfunding in onroerend goed is dan weel een investering in stenen.
Maar een indirecte die niet mee beweegt.
De prijsstijging of daling zijn voor de koper.
Ben erg gesteld op de kort lopende leningen met relatief hoge rente bij Max crowdfunding.

Laat op dit moment crowdfunding met lange looptijd even voor wat het is aangezien de inflatie totaal onvoorspelbaar is en ik het als onprettig zal ervaren een groot deel van mijn koopkracht te verliezen.
Op de bank is ook geen optie.
Dan maar weer meer in het bedrijfsleven. Dat "veert" mee , al is het niet altijd de juiste kant op. :(
Niet echt eigenlijk, want je investeert niet direct in die stenen. Je leent, samen met een hoop andere mensen, iemand geld. Diegene investeert er mee in stenen en jij krijgt er een vooraf afgesproken rente voor. Dat die stenen renderen heb je geen ander voordeel van dan dat het de kans vergroot dat je je uitgeleende geld inclusief de afgesproken rente terug krijgt.

Als de waarde van die stenen of het rendement uit die stenen opeens hard stijgt, heb je daar verder geen enkel ander voordeel aan, want de rente blijft gewoon wat vooraf is afgesproken.

Een lening beweegt niet mee met de inflatie. Geld op je spaarrekening wel. Prijzen van stenen zelf stijgen nu wel. En aandelen nemen in 'n bedrijf, dat beweegt ook wel mee normaal gesproken. Dat heb je bij crowdfunding ook niet, omdat je enkel het geld uitleent aan de ondernemer, maar daar behalve rente niets voor terug krijgt. Als z'n bedrijf opeens in positieve zin gaat knallen, levert dat niets meer op dan 'n grotere kans dat je je inleg plus rente terugkrijgt.

Ik heb zelf geïnvesteerd in een bedrijf door geld uit te lenen. Behalve de leningovereenkomst waarin een bescheiden rente is afgesproken, heb ik ook aandelen gekregen. Dan profiteer je er wel van als het goed gaat met het bedrijf. Levert immers dividend op en aandelen worden meer waard, waar je weer van profiteert als je ze verkoopt.

Crowdfunding beschouw ik meer als 'n hobby. Ik vind het leuk om hier over projecten te sparren, te horen wat anderen doen en dan 'n (klein) bedrag in te leggen. Natuurlijk probeer ik het dan wel zo goed mogelijk te doen.

Voor mezelf is 60 maanden looptijd wel zo'n beetje de max voor crowdfunding. Qua rente maak je de inflatie met geen enkel project goed, maar minimaal 6 procent wil ik toch wel zien. Zie helaas bij CCF steeds meer (voor mijn gevoel) pitches met flutrentes van 4,9 procent of 5 procent. Wat dan ook nog eens bruto is, omdat meer dan 20% kosten zijn.

Wat er dan over blijft kun je met vastgoed ook vrij eenvoudig halen. En dan kan dat vastgoed ook nog wel in waarde stijgen.
pi_204317784
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 13:45 schreef Halcon het volgende:

[..]
Niet echt eigenlijk, want je investeert niet direct in die stenen. Je leent, samen met een hoop andere mensen, iemand geld. Diegene investeert er mee in stenen en jij krijgt er een vooraf afgesproken rente voor. Dat die stenen renderen heb je geen ander voordeel van dan dat het de kans vergroot dat je je uitgeleende geld inclusief de afgesproken rente terug krijgt.

Als de waarde van die stenen of het rendement uit die stenen opeens hard stijgt, heb je daar verder geen enkel ander voordeel aan, want de rente blijft gewoon wat vooraf is afgesproken.

Een lening beweegt niet mee met de inflatie. Geld op je spaarrekening wel. Prijzen van stenen zelf stijgen nu wel. En aandelen nemen in 'n bedrijf, dat beweegt ook wel mee normaal gesproken. Dat heb je bij crowdfunding ook niet, omdat je enkel het geld uitleent aan de ondernemer, maar daar behalve rente niets voor terug krijgt. Als z'n bedrijf opeens in positieve zin gaat knallen, levert dat niets meer op dan 'n grotere kans dat je je inleg plus rente terugkrijgt.

Ik heb zelf geïnvesteerd in een bedrijf door geld uit te lenen. Behalve de leningovereenkomst waarin een bescheiden rente is afgesproken, heb ik ook aandelen gekregen. Dan profiteer je er wel van als het goed gaat met het bedrijf. Levert immers dividend op en aandelen worden meer waard, waar je weer van profiteert als je ze verkoopt.

Crowdfunding beschouw ik meer als 'n hobby. Ik vind het leuk om hier over projecten te sparren, te horen wat anderen doen en dan 'n (klein) bedrag in te leggen. Natuurlijk probeer ik het dan wel zo goed mogelijk te doen.

Voor mezelf is 60 maanden looptijd wel zo'n beetje de max voor crowdfunding. Qua rente maak je de inflatie met geen enkel project goed, maar minimaal 6 procent wil ik toch wel zien. Zie helaas bij CCF steeds meer (voor mijn gevoel) pitches met flutrentes van 4,9 procent of 5 procent. Wat dan ook nog eens bruto is, omdat meer dan 20% kosten zijn.

Wat er dan over blijft kun je met vastgoed ook vrij eenvoudig halen. En dan kan dat vastgoed ook nog wel in waarde stijgen.
op zich goed verhaal. Echter spaarrente zou mee moeten stijgen maar doet dat vooralsnog niet. Voordat het gat rente vs inflatie net zo groot (of beter klein) is dan toen de inflatie ook zo hoog was hebben we nog wel wat te gaan. De hyporente stijgt zoals bekend al wel een beetje wat slecht is voor (gefinancierd) onroerend goed
pi_204317813
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 13:52 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
op zich goed verhaal. Echter spaarrente zou mee moeten stijgen maar doet dat vooralsnog niet. Voordat het gat rente vs inflatie net zo groot (of beter klein) is dan toen de inflatie ook zo hoog was hebben we nog wel wat te gaan. De hyporente stijgt zoals bekend al wel een beetje wat slecht is voor (gefinancierd) onroerend goed
Dat komt voornamelijk door de ECB dat de spaarrente niet meestijgt. Hypotheekrente stijgt omdat geld aantrekken op de kapitaalmarkt duurder wordt.

Op termijn zal een stijgende rente voor hypotheken en leningen wel invloed hebben op vastgoed ja, maar daar zit wel een behoorlijke timelag in. Neem ook aan dat veel particuliere huizenbezitters de rente zo lang mogelijk vast hebben gezet i.p.v. te gaan rommelen met 3-maanden variabel.
pi_204317860
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 13:55 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat komt voornamelijk door de ECB dat de spaarrente niet meestijgt. Hypotheekrente stijgt omdat geld aantrekken op de kapitaalmarkt duurder wordt.

Op termijn zal een stijgende rente voor hypotheken en leningen wel invloed hebben op vastgoed ja, maar daar zit wel een behoorlijke timelag in. Neem ook aan dat veel particuliere huizenbezitters de rente zo lang mogelijk vast hebben gezet i.p.v. te gaan rommelen met 3-maanden variabel.
wie nu een huis koopt kan merkbaar minder lenen dan enkele maanden geleden toen de hyporente de helft was. Kan niet anders dan gevolgen hebben voor de huizenprijzen
pi_204317879
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 13:59 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
wie nu een huis koopt kan merkbaar minder lenen dan enkele maanden geleden toen de hyporente de helft was. Kan niet anders dan gevolgen hebben voor de huizenprijzen
Heeft het op termijn ook wel. Ondanks dat er nog steeds een tekort is aan woningen.
pi_204317903
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 13:59 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Misschien op korte termijn. Op langere termijn zullen door inflatie de lonen stijgen, waardoor er weer meer geleend kan worden.
pi_204318229
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 14:03 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Misschien op korte termijn. Op langere termijn zullen door inflatie de lonen stijgen, waardoor er weer meer geleend kan worden.
de beruchte loon-prijsspiraal. In de jaren 70 leidde dat inderdaad tot een huizenprijsexplosie gevolgd door een fikse terugval
pi_204318525
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 14:33 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
de beruchte loon-prijsspiraal. In de jaren 70 leidde dat inderdaad tot een huizenprijsexplosie gevolgd door een fikse terugval
Klopt. Begin jaren 80 was de hypotheekrente 12%. Toen die begon te zakken trad er herstel op op de huizenmarkt. Wij financieren vooral huurhuizen. De waarde van de woning is x keer de huurprijs. Hoge inflatie betekent hoge huurverhogingen dus hogere huurprijzen dus duurder worden van de beleggingspanden.
pi_204318929
https://maxcrowdfund.com/nl/node/829252
1e van de 9 leningen van MAX is open.
  zondag 3 april 2022 @ 15:34:32 #264
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204318970
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 15:32 schreef Crowdyfunder het volgende:
https://maxcrowdfund.com/nl/node/829252
1e van de 9 leningen van MAX is open.
Was er op tijd bij. Het is gelukt.
pi_204319040
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 15:34 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Was er op tijd bij. Het is gelukt.
ik ook maar gaat minder snel dan voorheen. Ook niet eerst tig keer eruitgegooid. Misschien is men geschrokken van de kadasterperikelen
pi_204319185
Max-lening nog steeds niet helemaal vol, duurt relatief lang. Bij dit soort korte looptijden heb je toch wel een behoorlijke cashdrag, de inschrijving staat 1 maand open en daarna moeten de formaliteiten nog worden verricht alvorens het project van start gaat. Bij o a Rendity (Oostenrijkse woningen) is de storting direkt rentedragend
pi_204319365
Mocht iemand een linkje hebben van https://www.collincrowdfund.nl/omni-sdt-b-v-2/, dan ontvang ik die graag. ;-)
pi_204319383
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 16:08 schreef Zlatan51 het volgende:
Mocht iemand een linkje hebben van https://www.collincrowdfund.nl/omni-sdt-b-v-2/, dan ontvang ik die graag. ;-)
Vind je die interessant dan? Die lening is waarschijnlijk voor de herfst nog helemaal afgelost.
  zondag 3 april 2022 @ 16:53:06 #269
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204320015
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 15:52 schreef Slingervinger het volgende:
Max-lening nog steeds niet helemaal vol, duurt relatief lang. Bij dit soort korte looptijden heb je toch wel een behoorlijke cashdrag, de inschrijving staat 1 maand open en daarna moeten de formaliteiten nog worden verricht alvorens het project van start gaat. Bij o a Rendity (Oostenrijkse woningen) is de storting direkt rentedragend
Zat direct klaar om 15.30 uur. Werd er toch eerst een keer uitgegooid.
Mogelijk iets meer rust ivm aanbod in de komende dagen.
  zondag 3 april 2022 @ 16:56:02 #270
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204320047
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 16:09 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vind je die interessant dan? Die lening is waarschijnlijk voor de herfst nog helemaal afgelost.
Toch 8%. Is minder dan inflatie. Waar kunnen we beter? :)
pi_204320106
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 16:56 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Toch 8%. Is minder dan inflatie. Waar kunnen we beter? :)
Dat valt niet mee, maar ik vind het erg kort. En dan ook nog die afspraken over boetevrij aflossen. Vind ik totaal niet in het belang van de investeerders.

Het heeft natuurlijk geen enkele invloed, maar ik pas voor dit soort voor investeerders uitgeklede pitches.
pi_204320833
Een flink deel van die Max-projecten is van twee geldnemers, de C*rb*lo group en Bl*eto*ch en die hebben al een hoop projecten bij Max. Ik ben er nog niet over uit of ik deze geldnemers moet ontwijken om risico te spreiden of mee moet nemen omdat ze ervaren zijn en veerkracht hebben.
pi_204320859
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 18:03 schreef Gustaf86 het volgende:
Een flink deel van die Max-projecten is van twee geldnemers, de C*rb*lo group en Bl*eto*ch en die hebben al een hoop projecten bij Max. Ik ben er nog niet over uit of ik deze geldnemers moet ontwijken om risico te spreiden of mee moet nemen omdat ze ervaren zijn en veerkracht hebben.
Corbelo was degene waar de kadasterproblemen mee waren volgens een mail van Max, is volgens mij de grootste daar.
pi_204321668
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 18:03 schreef Gustaf86 het volgende:
Van de 8 leningen die nu op de website staan, zijn alleen #780270 (+ de lening in Duitsland) ondergebracht bij een andere partij. Zelf heb ik inmiddels ingeschreven op 15 leningen. Twee daarvan zijn aangevraagd door C*belo en twee door Bleu* Homes.

Ik zit met een vergelijkbaar dilemma. Mocht die firma ooit niet aan zijn betalingsverplichtingen kunnen voldoen, dan vrees ik dat alle panden tegen executiewaarde worden verkocht. Dat zal pijnlijk zijn. Anderzijds zorgt ervaring (en spreiding) er juist voor dat zij minder kwetsbaar zijn. Wat dat betreft houdt ik het er vooralsnog op dat een paar leningen van beide groepen prima in mijn portefeuille passen, maar ik zie graag meer spreiding bij Max.
pi_204323654
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 19:18 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Van de 8 leningen die nu op de website staan, zijn alleen #780270 (+ de lening in Duitsland) ondergebracht bij een andere partij. Zelf heb ik inmiddels ingeschreven op 15 leningen. Twee daarvan zijn aangevraagd door C*belo en twee door Bleu* Homes.

Ik zit met een vergelijkbaar dilemma. Mocht die firma ooit niet aan zijn betalingsverplichtingen kunnen voldoen, dan vrees ik dat alle panden tegen executiewaarde worden verkocht. Dat zal pijnlijk zijn. Anderzijds zorgt ervaring (en spreiding) er juist voor dat zij minder kwetsbaar zijn. Wat dat betreft houdt ik het er vooralsnog op dat een paar leningen van beide groepen prima in mijn portefeuille passen, maar ik zie graag meer spreiding bij Max.
Dus het is niet verkeerd dat er een nieuwe grote partij bij Max erbij komt. Maar ik hoop dat er ook nog een flink wat aantal nieuwe beleggers bij komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')