abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 21:54:11 #76
382129 crew  Donna
pi_204209679
Dat Perzische stel met die spa. O+
Leuke mensen zeg!
pi_204210739
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 21:54 schreef Donna het volgende:
Leuke mensen zeg!
Nou hè. Mooi inzichtelijk gemaakt wat corona doet met bedrijven.
Let the games begin...
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 23:23:44 #78
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_204210958
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het onverstandig dat die dochter meer aan kost en inwoning ging betalen (op verzoek van de bewindvoerder). Daar werd de basis gelegd voor de schulden van de volgende generatie. Ik mag hopen dat die dochter niet alsnog stopt met studeren, jong een kind krijgt, verlaten wordt door d'r vent, geruïneerd achterblijft en een belabberd voorbeeld voor haar eigen kind wordt.
[..]
Met een zaak gaat het hard, denk aan huur en personeelskosten. Ze waren bovendien net gestart, dus ze hadden ongetwijfeld nauwelijks een buffer.

Het verhaal van dat stel met schulden uit 2020 snapte ik niet echt.

- Edit - Even teruggezocht: Marco en Joke doen mee aan 'Waar doen ze het van'?

"Ik had een leuk flatje gevonden," vertelt Marco. "Ik zat bij Fortis Bank Nederland, maar was verplicht om voor de hypotheek een Rabobankrekening te openen. Dat heb ik gedaan. De eerste zes maanden hebben ze de hypotheek afgeschreven van mijn Fortisrekening, terwijl daar niks meer op stond. De Vereniging van Eigenaars deed hetzelfde. Zo kwamen we in de problemen.

[ afbeelding ]
Ik snap dat verhaal over de hypotheek niet :? Als het van de verkeerde rekening gaat weet je dat toch wel na een maand en dan kun je dat herstellen. Ze hebben 6 maanden gratis geleefd en konden het daarna niet meer betalen ofzo :? Ongeloofwaardig verhaal. Als er iets niet goed gaat met de hypotheek trek je echt wel aan de bel, anders heb je binnen no time de hypotheekverstrekker voor je deur :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_204211020
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 23:23 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik snap dat verhaal over de hypotheek niet :? Als het van de verkeerde rekening gaat weet je dat toch wel na een maand en dan kun je dat herstellen. Ze hebben 6 maanden gratis geleefd en konden het daarna niet meer betalen ofzo :? Ongeloofwaardig verhaal. Als er iets niet goed gaat met de hypotheek trek je echt wel aan de bel, anders heb je binnen no time de hypotheekverstrekker voor je deur :D
Precies. Dan houd je dus na het afsluiten van een hypotheek je bankrekening helemaal niet in de gaten én maak je al het geld op aan andere dingen waardoor je een latere vordering niet kunt betalen. Onbegrijpelijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 25 maart 2022 @ 09:20:45 #80
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_204212857
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 23:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Precies. Dan houd je dus na het afsluiten van een hypotheek je bankrekening helemaal niet in de gaten én maak je al het geld op aan andere dingen waardoor je een latere vordering niet kunt betalen. Onbegrijpelijk.
Dit zijn waarschijnlijk mensen die denken "ha, ze zijn vergeten af te schrijven, weer een maandje gratis wonen!" En dat is super naïef natuurlijk want er zijn 2 instanties waarmee je niet moet sollen: de bank en de Belastingdienst. Eigenlijk zouden dit soort mensen verplicht financiële begeleiding moeten krijgen want uiteindelijk zijn vooral de kinderen de dupe in dit soort situaties ;(
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_204212916
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 23:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Niet iedereen is goed met geld, helaas. Daarom zou er in Nederland best meer gedaan mogen worden, vanaf de middelbare school, aan een stukje persoonlijke financiën. Als je dit niet van je ouders meekrijgt dan loop je onherroepelijk vast op latere leeftijd. En we weten allemaal dat het veel makkelijker is om in de schulden te komen dan eruit te geraken.

Als het verhaal overigens klopt, dat er 6 maanden van een lege rekening is geprobeerd af te schrijven, dan gaat de bank ook niet vrijuit. Die hebben ook een zorgplicht en hadden na de 1e maand ook kunnen bellen om te vragen hoe het zat.
pi_204212922
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 21:54 schreef Donna het volgende:
Leuke mensen zeg!
Mooie, lieve mensen. Je zag duidelijk hoeveel het haar deed dat ze een jacuzzi moest verkopen voor minder dan de helft om eten te kunnen betalen :{

Hoop dat deze spa veel bezocht zal worden de komende maanden, dat verdienen ze van harte.
pi_204212944
Die "kerk" kreeg ik overigens echt kriebels van, dan wordt er wel wat gezegd van die Vasco en zijn schimmige zaken. Maar deze "kerk" doet daar niet voor onder hoor. 1 grote geldmachine. Heb eens op de website gekeken, de hippe termen en popi-jopi taal vliegt je om de oren.

De oprichters zijn zelfs niet gewoon "pastor" maar "senior-pastor" volgens hun eigen zeggen. Kolder natuurlijk (los van dat alles met geloof kolder is in mijn ogen).

Over een paar jaar zal er wel een berg ellende naar boven komen rondom deze "DoorBrekers". Scientology is er niets bij.
pi_204213109
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Niet iedereen is goed met geld, helaas.
Dan zorg je maar dat je goed wordt met geld. Er zullen best mensen zijn die dat echt niet kunnen, bijvoorbeeld vanwege een verstandelijke beperking, maar voor alle anderen zijn er zo ontzettend veel manieren om hulp te krijgen.

Ik ken de schrijnende situaties zelf ook. De belastingdienst is tricky en persoonlijke tragiek maakt dat mensen het soms niet op kunnen brengen om met geldzaken bezig te zijn. Ik ben zelf een kind van ouders die lange tijd met een grote schuld hebben geleefd en mijn moeder is op hogere leeftijd de schuldsanering ingegaan. Ik kan het dan ook best opbrengen om barmhartig te zijn, maar op een bepaald moment houdt dat wel op en moet iemand zelf verantwoordelijkheid gaan nemen in plaats van de samenleving fouten keer op keer op te laten lossen.
pi_204213141
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:28 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Mooie, lieve mensen. Je zag duidelijk hoeveel het haar deed dat ze een jacuzzi moest verkopen voor minder dan de helft om eten te kunnen betalen :{
Dat was een mooie scene inderdaad. Heel goed dat ze niet in de sunk cost fallacy trapte en deed wat ze moest doen om boodschappen te kunnen halen
pi_204213399
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dan zorg je maar dat je goed wordt met geld. Er zullen best mensen zijn die dat echt niet kunnen, bijvoorbeeld vanwege een verstandelijke beperking, maar voor alle anderen zijn er zo ontzettend veel manieren om hulp te krijgen.

Ik ken de schrijnende situaties zelf ook. De belastingdienst is tricky en persoonlijke tragiek maakt dat mensen het soms niet op kunnen brengen om met geldzaken bezig te zijn. Ik ben zelf een kind van ouders die lange tijd met een grote schuld hebben geleefd en mijn moeder is op hogere leeftijd de schuldsanering ingegaan. Ik kan het dan ook best opbrengen om barmhartig te zijn, maar op een bepaald moment houdt dat wel op en moet iemand zelf verantwoordelijkheid gaan nemen in plaats van de samenleving fouten keer op keer op te laten lossen.
Ik geef les op mbo niveau 2; het is echt te schrijnend voor woorden wat je soms tegenkomt. Een maandje geleden hadden we een 19-jarige lieverd van wie we er achterkwamen dat 'ie al 1,5 week in zijn auto bivakkeerde, omdat zijn ouders het huis uitgezet werden vanwege drugshandel (hij begon er steeds slechter uit te zien en begon te stinken :'( ) Of vorig jaar iemand die huilend in de klas vertelde dat deurwaarders alles uit hun huis haalden, omdat het bedrijf van zijn ouders failliet was gegaan. Jongeren worden helaas de dupe door de domme keuzes die hun zogenaamd volwassen ouders maken. :(
pi_204213475
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 10:16 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ik geef les op mbo niveau 2; het is echt te schrijnend voor woorden wat je soms tegenkomt. Een maandje geleden hadden we een 19-jarige lieverd van wie we er achterkwamen dat 'ie al 1,5 week in zijn auto bivakkeerde, omdat zijn ouders het huis uitgezet werden vanwege drugshandel (hij begon er steeds slechter uit te zien en begon te stinken :'( ) Of vorig jaar iemand die huilend in de klas vertelde dat deurwaarders alles uit hun huis haalden, omdat het bedrijf van zijn ouders failliet was gegaan. Jongeren worden helaas de dupe door de domme keuzes die hun zogenaamd volwassen ouders maken. :(
Dat is heel verdrietig. En wat een tragisch besef is, is dat die ouders waarschijnlijk ook ooit zulke kinderen waren en de kinderen ooit zulke ouders worden. Het zijn hardnekkige patronen om te doorbreken. Daarom wind ik me er ook over op dat in het vorige seizoen een kind achteloos maximale studieschulden aangaat en niemand dat uit haar hoofd probeert te praten.
pi_204213675
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is makkelijk praten als je het allemaal goed voor elkaar hebt.

Maar zo makkelijk is dat dus niet, een serieus deel van Nederland heeft hier gewoon te weinig kaas van gegeten met alle gevolgen van dien.

Mijn inziens moeten we de bron oplossen en zorgen dat mensen niet in de schulden komen in plaats van wat we nu doen het achteraf zien op te lossen met schuldhulpverleners en andere oplossingen.
pi_204213698
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat was een mooie scene inderdaad. Heel goed dat ze niet in de sunk cost fallacy trapte en deed wat ze moest doen om boodschappen te kunnen halen
Absoluut, het zijn geen piepers maar aanpakkers. Harde werkers die veel meer verdienen dan dit lot. Het is tenenkrommend om te zien wat de overheid heeft veroorzaakt met zijn 2 jaar wanbeleid.
pi_204213715
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 10:43 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Maar zo makkelijk is dat dus niet, een serieus deel van Nederland heeft hier gewoon te weinig kaas van gegeten met alle gevolgen van dien.

Mijn inziens moeten we de bron oplossen en zorgen dat mensen niet in de schulden komen in plaats van wat we nu doen het achteraf zien op te lossen met schuldhulpverleners en andere oplossingen.
Maar zie dat maar eens te doorbreken. De achteloosheid waarmee jongeren ook totaal overbodige spullen op afbetaling kopen; schoenen van ¤800 in termijnen betalen bijvoorbeeld, echt wtf 8)7
pi_204213872
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 10:47 schreef DjVero het volgende:

[..]
Maar zie dat maar eens te doorbreken. De achteloosheid waarmee jongeren ook totaal overbodige spullen op afbetaling kopen; schoenen van ¤800 in termijnen betalen bijvoorbeeld, echt wtf 8)7
Daar begint het probleem, daarom is het zo belangrijk (in mijn ogen) om dit zo vroeg mogelijk aan te pakken. Dat zal nooit voor 100% lukken, maar wat we kunnen doen is al een goed begin.

Overigens gaan veel bedrijven hierin ook niet vrijuit hoor. Het wordt allemaal erg makkelijk gemaakt, en als je dan niet sterk in je schoenen staat dan is een foute keuze zo gemaakt.
pi_204214610
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 10:43 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ugh, dat is een mensbeeld waar ik niks mee heb. 'Wij zijn er misschien wel slim genoeg voor, maar een groot deel van de Nederlanders gaat het de pet te boven en die moeten we tegen henzelf in bescherming nemen.'

Ik heb niet makkelijk praten, want zoals ik al aangaf hadden mijn ouders grote schulden. Dat heeft m'n jeugd sterk beïnvloed: er was geen geld voor vakanties, grote dromen als het hebben van een eigen paard kon ik vergeten en vanaf mijn 18e stond ik er alleen voor. Ik heb het allemaal zelf uit moeten vogelen. Daar hoef je niet hoogbegaafd voor te zijn, maar je moet de wil hebben om verantwoordelijkheid te nemen voor je situatie.
pi_204215176
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ugh, dat is een mensbeeld waar ik niks mee heb. 'Wij zijn er misschien wel slim genoeg voor, maar een groot deel van de Nederlanders gaat het de pet te boven en die moeten we tegen henzelf in bescherming nemen.'

Ik heb niet makkelijk praten, want zoals ik al aangaf hadden mijn ouders grote schulden. Dat heeft m'n jeugd sterk beïnvloed: er was geen geld voor vakanties, grote dromen als het hebben van een eigen paard kon ik vergeten en vanaf mijn 18e stond ik er alleen voor. Ik heb het allemaal zelf uit moeten vogelen. Daar hoef je niet hoogbegaafd voor te zijn, maar je moet de wil hebben om verantwoordelijkheid te nemen voor je situatie.
Het is niet enkel kennis, ik ken ook hoogopgeleide mensen met schulden. Het is een totaal plaatje en er spelen veel factoren mee. Van geen kennis tot geen zin, van luiheid tot domheid. Er is geen vaste formule om in de problemen te geraken.

Als we je ouders hiervoor hadden kunnen behouden door ze een gedegen basis mee te geven, dan had het een hoop ellende gescheeld.
pi_204215190
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heftig. Je moest opgroeien zonder eigen paard. 😲
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_204215282
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 13:01 schreef superniger het volgende:

[..]
Heftig. Je moest opgroeien zonder eigen paard. 😲
Je had ook kunnen zeggen: wat vervelend dat je nooit op vakantie bent geweest.
pi_204215532
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 13:00 schreef GereDathan het volgende:
Er is geen vaste formule om in de problemen te geraken.
Daar ben ik het dan weer mee eens. Mijn ouders had je dan ook niet echt kunnen behoeden voor hun schulden, want ze waren niet dom of onverantwoordelijk en hadden ook geen slechte rolmodellen. Ik denk dat het kwestie was van pech (m'n vader raakte gedupeerd door het faillissement van het familiebedrijf, mijn moeder werd door haar toenmalige partner in de steek gelaten) en van ongrijpbare eigenschappen als achteloosheid en het gevoel hebben recht te hebben op van alles en nog wat.

Zo had mijn vader elke maand een stapel bekeuringen. Die had hij nog steeds toen ik volwassen was, alleen kon hij ze toen prima betalen vanwege zijn uitstekende baan. Ik heb daar nooit iets van begrepen: als je geen vakanties voor je gezin kunt betalen, begin dan eens met je aan de snelheidslimiet te houden.

Mijn moeder kocht een klushuis met haar nieuwe vriend. Alles moest het beste van het beste zijn. Gevolg was dat ze verschillende winters zonder centrale verwarming door moesten brengen en het huis uiteindelijk gedwongen is verkocht toen het nog niet af was. Ze is er al haar geld aan kwijtgeraakt. Ik heb zo vaak gezegd: kijk wat je hebt en pas je wensen daarop aan. Zelfs toen ze die enorme schulden had, kon ik haar met moeite ervan overtuigen dat ze afstand moest doen van haar sportauto...

Het menen recht te hebben op van alles en nog wat zie ik vaker terug bij gezinnen met geldproblemen die deelnemen aan programma's zoals Waar doen ze het van? Roken, veel huisdieren nemen, flutspeelgoed kopen - al die zaken zou ik als eerste opgeven. Ik weet dat roken een verslaving is, maar ik denk dat al dat andere het ook is: je voelt je even goed als je een nieuw huisdier neemt of iets nieuws koopt, het is een vlucht voor de realiteit.

Voor het willen weglopen voor de realiteit kan ik trouwens veel begrip opbrengen - het leven gaat niet over rozen - maar niet voor het afwentelen van de gevolgen daarvan op anderen.
pi_204215761
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 13:35 schreef Claudia_x het volgende:

Het menen recht te hebben op van alles en nog wat zie ik vaker terug bij gezinnen met geldproblemen die deelnemen aan programma's zoals Waar doen ze het van? Roken, veel huisdieren nemen, flutspeelgoed kopen - al die zaken zou ik als eerste opgeven. Ik weet dat roken een verslaving is, maar ik denk dat al dat andere het ook is: je voelt je even goed als je een nieuw huisdier neemt of iets nieuws koopt, het is een vlucht voor de realiteit.

Voor het willen weglopen voor de realiteit kan ik trouwens veel begrip opbrengen - het leven gaat niet over rozen - maar niet voor het afwentelen van de gevolgen daarvan op anderen.
Ik vind dit moraliserende en veroordelende van veel mensen over mensen die meedoen aan zo'n programma of die in het nieuws komen die in de schulden of armoede zitten altijd zo makkelijk en kortzichtig. Totaal gebrek aan empathie ook.

Alsof mensen acuut al hun hobbies en pleziertjes moeten opgeven, hun huisdieren meteen moeten wegdoen (die ze wellicht al jaren in huis hebben hé, dat vergeten velen nogal eens), en afgeven op de flatscreen aan de muur (die je tegenwoordig ook voor een paar honderd euro kunt kopen).

Maar het is natuurlijk wel zo makkelijk om te denken dat je zelf alles verstandig voor elkaar hebt en jou dergelijke ellende niet kan overkomen want diegenen in ellende hebben het vast (grotendeels) aan zichzelf te danken....
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_204215888
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 13:55 schreef Tomatenboer het volgende:

Totaal gebrek aan empathie ook.
Misschien moet je m'n postings dan wat beter lezen in plaats van makkelijk en kortzichtig over mij te oordelen.
pi_204215901
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 14:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Misschien moet je m'n postings dan wat beter lezen in plaats van makkelijk en kortzichtig over mij te oordelen.
Je reacties, specifieker het gequote gedeelte, spreken anders boekdelen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_204215956
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 14:10 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Je reacties, specifieker het gequote gedeelte, spreken anders boekdelen.
- Ik erken dat verschillende factoren een rol spelen bij het in de schulden belanden.
- Ik geef de rol aan van pech.
- Ik heb begrip voor het willen vluchten voor de realiteit.
- Ik ben zelf opgegroeid in een gezin met schulden.
- Ik wijs erop hoe hardnekkig patronen van slecht omgaan met geld zijn (die vaak van ouder op kind overgaan).

Het zijn allemaal pogingen om het fenomeen en de mensen te begrijpen, dus je doet mijn postings geen recht met je uithaal. En ja, ik vind dat je ook best mag kijken naar het aandeel dat mensen zelf in hun schulden hebben. Want wat pas echt makkelijk is, is ervan uitgaan dat schulden aan alles en iedereen liggen behalve aan de schuldenaar zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')