abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 zaterdag 19 maart 2022 @ 07:45:26 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_204134719
In het verwoeste Marioepol liggen de lijken op straat: ‘De stad is eigenlijk dood’

Marioepol ligt in een wurggreep van Russische troepen. Duizenden inwoners proberen de belegerde en verwoeste stad te ontvluchten. Zo bereiken de horrorverhalen de buitenwereld.




Het beleg van Marioepol wordt wel vergeleken met de belegering van de Russische stad Leningrad - het huidige Sint-Petersburg - door de nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog. De satellietbeelden spreken voor zich. Een groot deel van de zuidelijke havenstad is vernietigd door de Russen.

De autoriteiten zeggen dat tachtig procent van de stad verwoest is. De Russen hebben Marioepol in een wurggreep. De voorraden raken op, evacuatie via ‘humanitaire corridors’ verloopt moeizaam.

De 17-jarige scholiere Yuliia Karpenko vluchtte met haar moeder en stiefvader de stad uit, nadat hun flat werd getroffen bij een Russisch luchtaanval. ,,Alle ramen lagen aan diggelen’', vertelt ze tegen persbureau Reuters. ,,We waren bang omdat onze flat zwaar beschadigd was.’'

Dood en verderf
De flat ernaast stond in brand. Dat was het sein om te vluchten, weg van de dood en het verderf en de verwoestingen door de aanhoudende Russische beschietingen en bombardementen, waardoor de stad verstoken is van elektriciteit, verwarming en water.



Yuliia verblijft nu in de westelijke stad Lviv, . Ze keek ernaar uit om dit jaar haar middelbare schooldiploma te halen. Ze wilde daarna naar de universiteit, maar wist nog niet of ze sociologie of letteren wilde studeren. Nu ligt haar leven in puin, net zoals de stad waarin ze woonde.

,,Al mijn plannen zijn verwoest’', zegt ze in een telefonisch interview vanuit een schuilkelder. ,,Ik hoop nu naar Duitsland te gaan. Ik wil nog steeds studeren.’’

Burgerdoelen
Zo’n 400.000 inwoners zitten al ruim twee weken vast in Marioepol. De Russen ontkennen aanvallen op woonwijken en burgerdoelen. De verwoestingen in de stad bewijzen het tegendeel. Deze week werd het theater in de stad gebombardeerd, terwijl daar ruim duizend Oekraïners, onder wie kinderen, in een schuilkelder zaten, meldden het stadsbestuur.



Volgens de autoriteiten hebben zeker 130 mensen het overleefd maar is het lot van honderden anderen nog ongewis.

De autoriteiten schatten dat ruim 2500 inwoners omgekomen zijn sinds de Russische aanval begon. De doden liggen op verschillende plekken nog op straat, slechts bedekt door een deken waar de voeten of handen onderuit steken.

,,Het is verschrikkelijk”, zegt Karpenko. ,,Huizen staan in brand, alle winkels zijn gesloten en ziekenhuizen zijn gebombardeerd. Er zijn niet genoeg artsen. Ik zag een man die al vier dagen dood op een bank lag. Hij was een alcoholist en was doodgevroren. Er was niemand om hem te helpen.’'



De grootouders van Yuliia, beiden eind 70, zijn achtergebleven in Marioepol. Ze willen hun woning niet verlaten. Sinds woensdag heeft ze niks meer van hen gehoord. Telefoon- en internetverkeer is afgesloten. ,,Oude mensen als zij willen niet vluchten en schuilen’', zegt Yuliia. ,,Er kan van alles met ze gebeuren.’’

Te voet
Het gemeentebestuur waarschuwt dat eten en water opraakt. De gouverneur van de regio, Pavlo Kyrylenko, zegt dat de afgelopen dagen 35.000 mensen de stad hebben kunnen verlaten, te voet of in een konvooi van auto’s.

Een van hen is de 17-jarige Rostyslov Nepomniashchyh, een vriend van Yuliia. De reis langs Russische checkpoints duurde tien uur. Hij wil het liefst naar Polen of Duitsland. Ooit wil hij terugkeren naar Oekraïne, maar twijfelt of hij ooit weer naar Marioepol zal gaan.

,,Het heeft voor mij geen zin om terug te gaan naar Marioepol. Ik heb geen flat, geen plek om te wonen. De stad is eigenlijk dood.’’

https://www.ad.nl/buitenl(...)nlijk-dood~acd7488c/

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_204134750
En de EU doet net alsof ze dit niet zien/horen. Want we moeten toch de verwarming kunnen stoken hé?????

U MAD?
  zaterdag 19 maart 2022 @ 08:05:24 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204134793
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 07:53 schreef de_boswachter het volgende:
En de EU doet net alsof ze dit niet zien/horen. Want we moeten toch de verwarming kunnen stoken hé?????

[ afbeelding ]
Dat is echt veel te kort door de bocht.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 08:29:58 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204134903
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 07:53 schreef de_boswachter het volgende:
En de EU doet net alsof ze dit niet zien/horen. Want we moeten toch de verwarming kunnen stoken hé?????

[ afbeelding ]
Maak eens een lijstje van oorlogen die niet om brandstof gingen.
Tot nooit .......
pi_204135021
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 08:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Maak eens een lijstje van oorlogen die niet om brandstof gingen.
Maak lekker zelf een lijstje.
U MAD?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 19 maart 2022 @ 09:58:45 #6
269689 crew  Viv
pi_204135567
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 08:05 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is echt veel te kort door de bocht.
Eens. Als je ziet op wat voor een vuile manier Rusland oorlog voert, met de ene oorlogsmisdaad na de andere, dan snap ik heel goed dat de EU/VS/NAVO/etc geen partij wil worden hierin.
pi_204135676
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 09:58 schreef Viv het volgende:

[..]
Eens. Als je ziet op wat voor een vuile manier Rusland oorlog voert, met de ene oorlogsmisdaad na de andere, dan snap ik heel goed dat de EU/VS/NAVO/etc geen partij wil worden hierin.
Dat argument kun je ook heel goed omdraaien. Elk jaar staan we op 4 mei tof te doen over wat gebeurd is, Srebrenica is nog steeds een open wond, maar hier kijken we (weer) lekker weg.

Maar goed, geopolitiek over de rug van onschuldige mensen :r
En we hebben ons schuldgevoel lekker afgekocht vorige week ^O^
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 19 maart 2022 @ 10:23:31 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_204135882
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 10:07 schreef Piles het volgende:

[..]
Dat argument kun je ook heel goed omdraaien. Elk jaar staan we op 4 mei tof te doen over wat gebeurd is, Srebrenica is nog steeds een open wond, maar hier kijken we (weer) lekker weg.

Maar goed, geopolitiek over de rug van onschuldige mensen :r
En we hebben ons schuldgevoel lekker afgekocht vorige week ^O^
Oorlog aan de grenzen van de EU met de EU als een casus belli, een oude gemeenschappelijke vijand als agressor, miljoenen vluchtelingen (vrouwen en kinderen voor de veranderingen) in Polen en verschillende EU landen die zich ook bedreigd worden.

Maar we helpen alleen maar om een schuldgevoel af te kopen, tuurlijk joh. -knip-

[ Bericht 1% gewijzigd door miss_sly op 19-03-2022 13:16:58 ]
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_204137406
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 09:58 schreef Viv het volgende:

[..]
Eens. Als je ziet op wat voor een vuile manier Rusland oorlog voert, met de ene oorlogsmisdaad na de andere, dan snap ik heel goed dat de EU/VS/NAVO/etc geen partij wil worden hierin.
Snap je dat werkelijk?
Ik heb juist precies het tegenovergestelde: hoe meer naar buiten omt wat voor oorlogsmisdaden daar worden gepleegd en hoeveel onschuldige mensen, waaronder ook kinderen, daar slachtoffer van worden, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat we niet kunnen blijven zeggen dat we er geen partij in willen worden. Dit is niet een kwestie van willen, dit is een kwestie van verplicht zijn aan onze menselijkheid.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 19 maart 2022 @ 13:23:11 #10
451005 Grems
Clown World
pi_204137475
2500 burgerdoden in een stad van dergelijk formaat bewijst dus eigenlijk dat de Russen inderdaad burgers niet als doel hebben maar dat het om collateral damage gaat.
pi_204137627
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 08:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Maak eens een lijstje van oorlogen die niet om brandstof gingen.
Hier heb ik een lijstje voor je:



https://www.reddit.com/r/(...)n_in_past_120_years/
  Moderator zaterdag 19 maart 2022 @ 13:46:01 #12
5428 crew  miss_sly
pi_204137761
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 13:23 schreef Grems het volgende:
2500 burgerdoden in een stad van dergelijk formaat bewijst dus eigenlijk dat de Russen inderdaad burgers niet als doel hebben maar dat het om collateral damage gaat.
Want iedereen leeft daar gewoon zijn leven dus dan kan er per ongeluk iemand gedood worden?

Er is geen mens op straat, iedereen schuilt ergens. Geen wonder dat er nog niet meer doden zijn gevallen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 19 maart 2022 @ 16:20:27 #13
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_204139284
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 13:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Want iedereen leeft daar gewoon zijn leven dus dan kan er per ongeluk iemand gedood worden?

Er is geen mens op straat, iedereen schuilt ergens. Geen wonder dat er nog niet meer doden zijn gevallen.
Er vallen -altijd- burgerslachtoffers. Schuilkelder of niet.
What can change the nature of a man?
  Moderator zaterdag 19 maart 2022 @ 16:35:16 #14
5428 crew  miss_sly
pi_204139594
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 16:20 schreef Coco het volgende:

[..]
Er vallen -altijd- burgerslachtoffers. Schuilkelder of niet.
Zeg ik iets anders dan?

Maar op dit moment worden hele steden in puin gebombardeerd. Gebieden met uitsluitend woningen, scholen, ziekenhuizen. Er wordt geen ruimte gegeven om mensen te evacueren, doden te bergen, water te verstrekken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204141950
Ik heb vanochtend beelden op Al Jazeera gezien van de verwoestingen en de beelden van overleden mensen die op straat lagen (maar niet begraven konden worden) en heb echt zitten janken. Dit is verschrikkelijk.
pi_204141983
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 13:23 schreef Grems het volgende:
2500 burgerdoden in een stad van dergelijk formaat bewijst dus eigenlijk dat de Russen inderdaad burgers niet als doel hebben maar dat het om collateral damage gaat.
Ben je serieus of maak je een geintje?

Als je in deze tijd - met moderne wapens - het in minder dan 4 weken voor elkaar krijgt om 2500 burgerdoden te maken (nog even los van het aantal gewonden) terwijl je dat niet van plan was , dan doe je iets heel erg verkeerd.
pi_204143727
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 13:23 schreef Grems het volgende:
2500 burgerdoden in een stad van dergelijk formaat bewijst dus eigenlijk dat de Russen inderdaad burgers niet als doel hebben maar dat het om collateral damage gaat.
Hier is je collateral damage:
https://www.reddit.com/r/(...)_to_process_warning/

Nog een voorbeeld:
https://www.reddit.com/r/(...)rom_education_its_a/
  Moderator zaterdag 19 maart 2022 @ 21:32:45 #18
249559 crew  Lavenderr
pi_204143896
Maar even tussendoor. Is deze gek nog te stoppen of gaan we er allemaal aan? Niemand die hem kan stoppen lijkt wel.
pi_204144162
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 21:32 schreef Lavenderr het volgende:
Maar even tussendoor. Is deze gek nog te stoppen of gaan we er allemaal aan? Niemand die hem kan stoppen lijkt wel.
Deze oorlog is op ieder front verloren voor rusland: economisch, politiek, militair.
Rusland is haar export voorgoed kwijt, politiek geisoleerd (zie VN, maar ook Rusland's bondgenoten), militair zijn een lachertje en ligt hun imago compleet in puin. Ze zijn met recht "de zieke oude man van de planeet".

De stabiliteit van rusland is compleet ondermijnd, en opstanden liggen overal op de loer. Rusland grenst vrijwel alleen aan semi-vijandige landen die nog een appeltje met rusland te schillen hebben.

Het wordt een zeer donkere tijd voor rusland.
  Moderator zaterdag 19 maart 2022 @ 21:50:46 #20
249559 crew  Lavenderr
pi_204144199
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 21:48 schreef oheng het volgende:

[..]
Deze oorlog is op ieder front verloren voor rusland: economisch, politiek, militair.
Rusland is haar export voorgoed kwijt, politiek geisoleerd (zie VN, maar ook Rusland's bondgenoten), militair zijn een lachertje en ligt hun imago compleet in puin. Ze zijn met recht "de zieke oude man van de planeet".

De stabiliteit van rusland is compleet ondermijnd, en opstanden liggen overal op de loer. Rusland grenst vrijwel alleen aan semi-vijandige landen die nog een appeltje met rusland te schillen hebben.

Het wordt een zeer donkere tijd voor rusland.
En voor heel Europa.
pi_204144580
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 13:23 schreef Grems het volgende:
2500 burgerdoden in een stad van dergelijk formaat bewijst dus eigenlijk dat de Russen inderdaad burgers niet als doel hebben maar dat het om collateral damage gaat.
Hier 1 van de honderden voorbeelden van het schieten op burgers: https://www.reddit.com/r/(...)sing_machineguns_to/

Ik kan er zo tientallen vinden, zal ik ze hier posten, of wil je ze via PM?
pi_204144626
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 21:50 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
En voor heel Europa.
Nee hoor, ik heb goede hoop dat rusland ophoudt te bestaan. En dan is Europa voor het eerst in meer dan 100 jaar veilig. Rusland heeft bijvoorbeeld ook enorme populatie problemen, ik kan niet eens beginnen alle russische problemen hier te typen, het zijn er veel teveel.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 22:18:30 #23
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204144784
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 22:09 schreef oheng het volgende:

[..]
Hier 1 van de honderden voorbeelden van het schieten op burgers: https://www.reddit.com/r/(...)sing_machineguns_to/

Ik kan er zo tientallen vinden, zal ik ze hier posten, of wil je ze via PM?
Dit zijn voorbeelden die inherent zijn aan een oorlog met veel burgerverzet. Er zijn net zo goed beelden van het gooien van molotovcocktails op tanks vanuit burgervoertuigen, dit zorgt ervoor dat het verschil tussen militaire en burgerdoelen verwaterd en zorgt voor een toename in burgerslachtoffers.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204145158
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 22:18 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit zijn voorbeelden die inherent zijn aan een oorlog met veel burgerverzet. Er zijn net zo goed beelden van het gooien van molotovcocktails op tanks vanuit burgervoertuigen, dit zorgt ervoor dat het verschil tussen militaire en burgerdoelen verwaterd en zorgt voor een toename in burgerslachtoffers.
Er zijn miljoenen burgervoertuigen, en maar een paar duizend militaire voertuigen.

Bovendien zie je hier dat ze op VLUCHTENDE burgers schieten.

Als je deze verschillen niet snapt, dan is er geen hoop meer voor jou.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 22:50:28 #25
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204145488
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 22:35 schreef oheng het volgende:

[..]
Er zijn miljoenen burgervoertuigen, en maar een paar duizend militaire voertuigen.

Bovendien zie je hier dat ze op VLUCHTENDE burgers schieten.

Als je deze verschillen niet snapt, dan is er geen hoop meer voor jou.
Wat heeft de hoeveelheid er überhaupt mee te maken?

Dat is een perceptieprobleem. Een militair voertuig ziet voertuigen op zich af komen en kan niet simpelweg beoordelen of dit burger of militaire voertuigen zijn. Dit is dus waar ik eerder voor waarschuwde na het zien van
Het is niet ik die moet beoordelen met wat voor soort doel ik te maken heb, het gaat om de soldaat die dat moet beoordelen. Gaan burgers actief meevechten dan worden alle burgers automatisch een doelwit en vallen er vele onnodige slachtoffers.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 3
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')