Wellicht vinden Alphenaren dat ze landelijk een partij als Nieuw Elan missen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
... en dat GL/PvdA combi's of SGP/CU combi's of andere combinaties ook als lokale partijen worden weggezet. Of partijen waarmee een landelijke partij een verbond heeft, zoals de BBB hier met Leefbaar.
En sowieso: is plaatsen als Alphen aan den Rijn is een lokale partij dé gevestigde macht. Nieuw Elan is al heel lang aan de macht, steeds met wisselende andere partijen en steeds als grootste. Dan kun je een stem op zo'n partij moeilijk nog een proteststem noemen. Alsof je landelijk een stem op Rutte een proteststem noemt.
Partij van Gerard van As, voormalig LPF en VVD. Pure ondernemerspartij. Wat Van As als wethouder heel goed doet is heel veel bouwen en alle verkeersproblemen aanpakken. Al 8 jaar best een succesvolle wethouder.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:21 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Wellicht vinden Alphenaren dat ze landelijk een partij als Nieuw Elan missen.
Zelf geen idee hoor, ken die partij niet.
Vind Alphen ook wel een mooie stad geworden.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Partij van Gerard van As, voormalig LPF en VVD. Pure ondernemerspartij. Wat Van As als wethouder heel goed doet is heel veel bouwen en alle verkeersproblemen aanpakken. Al 8 jaar best een succesvolle wethouder.
Percentage is dus niet gestegen. Het lijkt eigenlijk ook veel geluk met restzetels. Vaak heel klein beetje er bij en dan ook net een zetel meer.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:27 schreef hollandia02 het volgende:
Waarom SGP vrijwel overal wint heeft buiten meer aanwas denk ik ook te maken met de lagere opkomst. SGP'ers stemmen in principe altijd dus gaat het percentage omhoog.
Hij heeft binnen Nieuw Elan ook echt geen opvolger, dat is denk ik ook het probleem.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:26 schreef Hexagon het volgende:
Die Van As weet ook niet van ophouden.
Je ziet ook in veel gemeenten dat de ChristenUnie verliest en de SGP wint, zijn natuurlijk andere gemeenschappen maar je hebt er altijd een paar die een strenger Christelijk geluid willen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:31 schreef Hexagon het volgende:
In Urk hebben ze ook deels gewonnen als herstel omdat ze 4 jaar geleden dik verloren omdat de SGP aldaar toen overhoop lag met ruzies en afsplitsingen.
Ja daar heb je ook gelijk in, in Rhenen is de SGP bijvoorbeeld 2.5 procent omhoog en krijgt 2 zetels erbij, terwijl de VVD 1.7 procent gezakt is en hetzelfde blijft.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Percentage is dus niet gestegen. Het lijkt eigenlijk ook veel geluk met restzetels. Vaak heel klein beetje er bij en dan ook net een zetel meer.
Ja, dat zijn echt mensen die een partij die in een kabinet mee doet dat de abortuswetgeving versoepeld, niet meer christelijk vinden. Die vind je ook echt wel in CU kerken als GKV, NGK en CGK.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:32 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Je ziet ook in veel gemeenten dat de ChristenUnie verliest en de SGP wint, zijn natuurlijk andere gemeenschappen maar je hebt er altijd een paar die een strenger Christelijk geluid willen.
Stemmen die 3 ook CU ja? Ik dacht met name van die lui die je op straat een folder aan smeren en van die TV-kerkjes.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat zijn echt mensen die een partij die in een kabinet mee doet dat de abortuswetgeving versoepeld, niet meer christelijk vinden. Die vind je ook echt wel in CU kerken als GKV, NGK en CGK.
Het grootste deel van de wethouders, raadleden en ook kamerleden in de geschiedenis van de CU komen uit de GKV, ook Slob, Schouten en Staghouwer komen uit de GKV. Voorganger GPV was eigenlijk een pure GKV partij, net als het ND een GKV krant was.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:43 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Stemmen die 3 ook CU ja? Ik dacht met name van die lui die je op straat een folder aan smeren en van die TV-kerkjes.
Probleem is dat een FvD incorrecte leden aangeeft en buiten dat is de PVV een partij gebleken lokaal gezien met veel interne ruzies.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:16 schreef EinarBoe het volgende:
Wat me ook opvalt, is dat bijvoorbeeld een partij als GroenLinks bijna alleen in gemeentes meedoet waar ze ook een significant deel van het aantal zetels ophaalt. Welke oorzaak-gevolg-relatie hier achter zit, is vanuit mijn luie stoel gissen. Maar als je in 12 gemeentes meedoet in bijvoorbeeld de provincie Utrecht - van de 25 - en je haalt in 10 van die gemeentes grofweg tussen de 10%-20% van de stemmen, dan ben je dus bijna overal waar je meedoet een factor van belang. Dat moet bijna wel het gevolg zijn van lokale fracties die zich in de kijker weten te spelen, want lang niet elke partij kan dit kunstje herhalen.
Een partij als de PVV doet in dezelfde provincie in 2 plaatsen mee, en haalt daar respectievelijk 2,2% en 3,7% van de stemmen. En dat terwijl bij de TK in de provincie Utrecht de uitslag 8% om 7% was in het voordeel van de PVV. De SP staat er in de meeste landelijke peilingen niet eens zoveel slechter voor, maar scoort toch bijna overal nog maar rond of onder de 5%. Of Forum, die doen als grootste ledenpartij in 50 plaatsen mee en scoren vrijwel overal krap aan rond de kiesdrempel. Ik weet niet wat het precies is, maar dan zit er een enorme mismatch in waar je je stemmen vandaan haalt en waar je als partij actief bent, en hoe je op die plekken mensen naar de stembus probeert te lokken.
Groenlinks kiezers en leden wonen in redelijk specifieke gebieden. Vaak verstedelijkte gebieden of duurdere randgemeenten. In gemeenten waar ze zwakker scoren lukt het ze vaak ook niet om een organisatie van de grond te krijgen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:16 schreef EinarBoe het volgende:
Wat me ook opvalt, is dat bijvoorbeeld een partij als GroenLinks bijna alleen in gemeentes meedoet waar ze ook een significant deel van het aantal zetels ophaalt. Welke oorzaak-gevolg-relatie hier achter zit, is vanuit mijn luie stoel gissen. Maar als je in 12 gemeentes meedoet in bijvoorbeeld de provincie Utrecht - van de 25 - en je haalt in 10 van die gemeentes grofweg tussen de 10%-20% van de stemmen, dan ben je dus bijna overal waar je meedoet een factor van belang. Dat moet bijna wel het gevolg zijn van lokale fracties die zich in de kijker weten te spelen, want lang niet elke partij kan dit kunstje herhalen.
Procentpuntquote:Op donderdag 17 maart 2022 14:34 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ja daar heb je ook gelijk in, in Rhenen is de SGP bijvoorbeeld 2.5 procent omhoog en krijgt 2 zetels erbij, terwijl de VVD 1.7 procent gezakt is en hetzelfde blijft.
FvD zou landelijk denk ik nog 3 of 4 zetels scoren. Dan zit je met een gemeente met 50 zetels (het is altijd minder) op de kiesdrempel.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:16 schreef EinarBoe het volgende:
Of Forum, die doen als grootste ledenpartij in 50 plaatsen mee en scoren vrijwel overal krap aan rond de kiesdrempel.
Leden van CGK en NGK vormden met evangelischen een belangrijk deel van de vroegere RPF. Bijvoorbeeld André Rouvoet (CGK) en Paul Blokhuis (NGK). En die partij is mede opgericht omdat alleen vrijgemaakten lid van het GPV mochten worden.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:43 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Stemmen die 3 ook CU ja? Ik dacht met name van die lui die je op straat een folder aan smeren en van die TV-kerkjes.
Soms schaam ik me voor de geschiedenis van mijn eigen kerk...quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:03 schreef freako het volgende:
[..]
... die partij is mede opgericht omdat alleen vrijgemaakten lid van het GPV mochten worden.
Dan nog kun je als FvD inzetten op de gemeentes waar je wél goed scoort. Zoals ze leken te doen bij de herinrichtingen - Purmerend, dat is nou echt een grimmige plek waar Forum zou kunnen excelleren. Maar zelfs waar ze dat dit keer doen, zoals in Urk, wil het niet lukken om stemmen te trekken.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
FvD zou landelijk denk ik nog 3 of 4 zetels scoren. Dan zit je met een gemeente met 50 zetels (het is altijd minder) op de kiesdrempel.
https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer
Je moet FvD dus al niet meer vergelijken met vorig jaar, ze zijn sindsdien alweer meer dan gehalveerd.
Op Urk het idee hebben dat je als arrogante import wel even de politieke ontdekking van het jaar kan worden. Heb je dat filmpje gezien met die knul?quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:13 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Dan nog kun je als FvD inzetten op de gemeentes waar je wél goed scoort. Zoals ze leken te doen bij de herinrichtingen - Purmerend, dat is nou echt een grimmige plek waar Forum zou kunnen excelleren. Maar zelfs waar ze dat dit keer doen, zoals in Urk, wil het niet lukken om stemmen te trekken.
quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Op Urk het idee hebben dat je als arrogante import wel even de politieke ontdekking van het jaar kan worden. Heb je dat filmpje gezien met die knul?
En de Gereformeerde Bond dan?quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het grootste deel van de wethouders, raadleden en ook kamerleden in de geschiedenis van de CU komen uit de GKV, ook Slob, Schouten en Staghouwer komen uit de GKV. Voorganger GPV was eigenlijk een pure GKV partij, net als het ND een GKV krant was.
Daarom ook goede uitslagen in Groningen, Assen, Zwolle, Amersfoort, Smallingerland. Allemaal plaatsen met een GKV middelbare school (tegenwoordig gewoon gereformeerd, maar nog steeds een groot GKV stempel). Enige andere plaats waar zo'n school staat is Rotterdam.
En je ziet Kampen natuurlijk, de stad van de GKV universiteit (nog wel, de universiteit gaat naar Utrecht, dat gaat CU een hoop stemmen in Kampen kosten).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |