SPOILER: Handige linkjes en sitesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Veel breiplezier!
Enkele creaties uit het vorige topic:
Een heerlijk warm vest van Baltar
Het allereerste breiproject van Mrs.Peel
Zelfgesponnen wol van cafca
De Kersttrui van Ceviche
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
Houd je er rekening mee dat katoen materiaal is dat niet rekt en in de was mogelijk wat kan krimpen ?quote:Op maandag 14 maart 2022 19:04 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ja die onderste. Was met de bovenste bezig maar dat is wel heel klein.
Oeps. Nee dat wist ik niet 🥲quote:Op maandag 14 maart 2022 19:53 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Houd je er rekening mee dat katoen materiaal is dat niet rekt en in de was mogelijk wat kan krimpen ?
Dus niet te strak breien.
Kan ook meevallen hoor. Het ligt een beetje aan het garen dat je gebruikt. Gemerceriseerde katoen b.v. krimpt niet. Als het na het wassen gekrompen lijkt kun je het ook meestal weer prima op maat oprekken. Het beste na wassen weer in model oprekken en op een handdoek te drogen leggen want het kan ook uitrekken als je het kletsnat aan de lijn hangt.quote:
Ik brei niet vast en niet los. Ik ga het wel zien. Ik gebruik mijn droger nooit staat nog bijna nieuw op zolder 🤭quote:Op maandag 14 maart 2022 20:28 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Kan ook meevallen hoor. Het ligt een beetje aan het garen dat je gebruikt. Gemerceriseerde katoen b.v. krimpt niet. Als het na het wassen gekrompen lijkt kun je het ook meestal weer prima op maat oprekken. Het beste na wassen weer in model oprekken en op een handdoek te drogen leggen want het kan ook uitrekken als je het kletsnat aan de lijn hangt.
Ik zelf breide het gewoon heel erg los en stopte het dan na het wassen in de droger. Ik stop bijna alle was in de droger.
Komt vast wel goed. Trouwens hele leuke kleurtjes zag ik op de foto.quote:Op maandag 14 maart 2022 20:52 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik brei niet vast en niet los. Ik ga het wel zien. Ik gebruik mijn droger nooit staat nog bijna nieuw op zolder 🤭
Dank je. Had al een rose vestje gehaakt euhh ook katoen 🤣quote:Op maandag 14 maart 2022 21:03 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Komt vast wel goed. Trouwens hele leuke kleurtjes zag ik op de foto.
Het lijkt inderdaad niet veel groter, maar een boordsteek vertekend ook nogal. Een proeflapje wordt over het algemeen in tricotsteek gebreid. En dan maar een klein vierkantje (ik doe meestal ongeveer 8x8 of iets), zodat je kan meten wat je steken verhouding is en die kan vergelijken met wat het patroon wil. Daarnaast was ik met een voor mij nieuwe wol ook graag even het proeflapje zodat je weet hoe hij zich verhoudt na het wassen.quote:Op maandag 14 maart 2022 18:12 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik heb nu met nld 3,5 en een maatje groter maar is niet zo heel veel groter
[ afbeelding ]
Ik doe dat eigenlijk nooitquote:Op dinsdag 15 maart 2022 07:23 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad niet veel groter, maar een boordsteek vertekend ook nogal. Een proeflapje wordt over het algemeen in tricotsteek gebreid. En dan maar een klein vierkantje (ik doe meestal ongeveer 8x8 of iets), zodat je kan meten wat je steken verhouding is en die kan vergelijken met wat het patroon wil. Daarnaast was ik met een voor mij nieuwe wol ook graag even het proeflapje zodat je weet hoe hij zich verhoudt na het wassen.
Ik vind het zo zonde, ik zou 34 naalden van 25 steken moeten breien voor een proeflapje das best veelquote:Op dinsdag 15 maart 2022 08:54 schreef Nanuke het volgende:
Voor een dekentje of een sjaal of een babyvestje doe ik het ook eigenlijk niet. Daarvan vind ik het ook niet zo erg als die wat groter/kleiner uitvallen. Maar dingen waar tijd in gaat zitten en die (als het goed is) langere tijd meegaan wel. Dus een trui voor mij of een paar sokken bijvoorbeeld, dan doe ik het wel. Om teleurstelling te voorkomen dat na heel veel breien het toch niet past of enorm uitrekt in de was.
Staat het letterlijk zo in de beschrijving?quote:Op vrijdag 18 maart 2022 11:52 schreef Dotteke het volgende:
hallo breisters ik kom er niet uit
Ik moet 44 naalden breien, dat heb ik gedaan.
Dan staat er dit
1x3 steken af iedere 2e naald: 1x2 steken en 3x1 steek. Er resten 52 -steken.
1x drie dus aan het begin van de naald, naald.
Moet ik dan niet ook drie aan het eind van de naald doen. Ik heb 68 steken er op staan
WIe kan en wil mij hierbij helpen
Dit staat er ik heb patroon voor Cquote:Op vrijdag 18 maart 2022 12:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Staat het letterlijk zo in de beschrijving?
Het is raar, want 68-52 is 16 en 16 steken is niet deelbaar door 3, 6 of 5.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 12:51 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Dit staat er ik heb patroon voor C
Ik doe nu maar aan het begin van naald 1 x3 dan de naald uitbreien dan keren en dan weer weer 1x3 en dan de naald uitbreien
Dan in de volgende naald 1x 2 steken naald uitbreien en dan in de volgende naald ook weer 1x2 steken afkanten
Kant op A 9 cm (30 naalden) - B 11 cm (38 naalden) - C 13 cm (44 naalden) - D 15 cm (50 naalden) hoogte na de boordsteek voor de armsgaten aan weerszijden 1x3 steken af iedere 2e naald: 1x2 steken en 3x1 steek. Er resten A 44 - B 46 - C 52 - D 56 steken.
thnxquote:Op vrijdag 18 maart 2022 12:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is raar, want 68-52 is 16 en 16 steken is niet deelbaar door 3, 6 of 5.
Als ik daarop voortborduur, lijkt het me dat je de juiste oplossing hebt gekozen. 3 voor en achter is 6. 2 voor en achter is 4, dat is samen tien. Dan nog een keer 3 voor en achter is in totaal 16.
Maar de beschrijving is niet al te best.
Voor en achter = heen en terug, inderdaad.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 14:02 schreef Dotteke het volgende:
[..]
thnx
Nee, niet echt he en de maatvoering klopte ook niet echt
Heb nu een maat groter en een grotere naald en kom ik uit op maat B
Hoe bedoel je voor en achter? Ik doe aan het begin van de naald breien en dan de naald helemaal uitbreien, keren en weer minderen?
Ik vond het ook zo raar klinken, het begint al met brei 44 naalden en dan in de tweede naals na die 44 naalden minderen. Waarom dan niet zeggen brei 55 naalden![]()
Ik zal wel blond zijn
Heb dat ook vaak inderdaad. Met haken kom ik er vaak wel uit. Breien is op dat dekentje na heel lang geleden.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 14:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor en achter = heen en terug, inderdaad.
Ik vind veel patronen, zowel breien als ook naaien, niet altijd even duidelijkHet is soms echt puzzelen wat ze nu precies bedoelen
Zijn dat afkortingen voor het armsgat in te achterpand ? Dan idd gewoon in de heengaande naald én de teruggaande naald de aangegeven steken afkorten. Als je het linker en t rechter voorpand van t vestje gaat breien dan alleen afkorten aan de kant waar t armsgat zit. Dat wijst zich dan wel vanzelf.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 11:52 schreef Dotteke het volgende:
hallo breisters ik kom er niet uit
Ik moet 44 naalden breien, dat heb ik gedaan.
Dan staat er dit
1x3 steken af iedere 2e naald: 1x2 steken en 3x1 steek. Er resten 52 -steken.
1x drie dus aan het begin van de naald, naald.
Moet ik dan niet ook drie aan het eind van de naald doen. Ik heb 68 steken er op staan
WIe kan en wil mij hierbij helpen
Thnxquote:Op vrijdag 18 maart 2022 15:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Zijn dat afkortingen voor het armsgat in te achterpand ? Dan idd gewoon in de heengaande naald én de teruggaande naald de aangegeven steken afkorten. Als je het linker en t rechter voorpand van t vestje gaat breien dan alleen afkorten aan de kant waar t armsgat zit. Dat wijst zich dan wel vanzelf.
Gewoon doen wat er staat.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 05:58 schreef Dotteke het volgende:
En dit snap ik dus ook niet, moet ik nu aan de kant van de armsgaten weer gaan minderen, dan krijg je toch een raar geheel? Hier staat het hele patroon.
https://www.wolplein.nl/b(...)m_source=nieuwsbrief
Kant op A 19 cm (64 naalden) - B 22 cm (74 naalden) - C 25 cm (84 naalden) - D 28 cm (94 naalden) hoogte na de boordsteek voor de schouders aan weerszijden af:
C 1x4 steken en iedere 2e naald: 2x4 steken.
Tegelijkertijd voor de hals de middelste A- B 10 - C - D 12 steken afkanten, daarna 2 naalden hoger A 1x6 - B 1x7 - C 1x8 - D 1x9 steken.
Werk de andere halszijde op dezelfde manier af.
Oke,quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:00 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Gewoon doen wat er staat.
Breien tot je de middelste steken kunt gaan afkanten. Pen verder breien en in de teruggaande naald voor de schouder 4 steken afkorten, dan brei je verder tot de halsopening en weer terug minder je wat ze aangeven. Dan naald uitbreien en weer voor de schouder 4 steken afkorten. Doorgaan als aangegeven voor de maat die je breit tot alle steken op zijn. Dan de steken van de andere kant die nog op je pen zijn blijven staan toen je voor de hals ging minderen net zo afbreien/ minderen als aangegeven voor de kant die je al af hebt.
De schouders zijn schuin, daarom moet je minderen i.pv. alle steken ineens af te hechten.
Ik heb toch je hulp nodig. Ik brei nu nr c voor 6 maandenquote:Op dinsdag 15 maart 2022 07:23 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad niet veel groter, maar een boordsteek vertekend ook nogal. Een proeflapje wordt over het algemeen in tricotsteek gebreid. En dan maar een klein vierkantje (ik doe meestal ongeveer 8x8 of iets), zodat je kan meten wat je steken verhouding is en die kan vergelijken met wat het patroon wil. Daarnaast was ik met een voor mij nieuwe wol ook graag even het proeflapje zodat je weet hoe hij zich verhoudt na het wassen.
Hey Nanukequote:Op dinsdag 22 maart 2022 16:38 schreef Nanuke het volgende:
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp. Brei je nu maat c en kom je qua breedte uit als bij patroon b? Dan moet je inderdaad de lengte van b aanhouden.
Ik kan je hier niet bij helpen heb zelf nooit drukknopen op brei werk gebruikt.quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:54 schreef kwakz0r het volgende:
Vraagje: ben bezig met een dreumes/babypakje, en wil drukknoopjes aan de onderkant doen. Het patroon zegt verder niets over way voor soort en hoe bevestigen.
Iemand ervaring met drukknopen op naaiwerk? Het is geen heel dun garen (cotton merino van lang yarns). Kies ik het beste voor aannaaidrukkers of werken kam snaps ook op gebreide stof?
Wat een mooikesquote:Op zondag 27 maart 2022 17:08 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Paars met glitter sokken met gouden kraaltjes
ik weet 't niet zeker maar denk dat je er dan wel beter iets van versteviging tussen kunt zetten, anders zijn die drukkertjes zo losgetrokken (er wordt vaak nogal wat kracht op uitgeoefend bij het openmaken).quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:54 schreef kwakz0r het volgende:
Vraagje: ben bezig met een dreumes/babypakje, en wil drukknoopjes aan de onderkant doen. Het patroon zegt verder niets over way voor soort en hoe bevestigen.
Iemand ervaring met drukknopen op naaiwerk? Het is geen heel dun garen (cotton merino van lang yarns). Kies ik het beste voor aannaaidrukkers of werken kam snaps ook op gebreide stof?
leuk gedaan!quote:Op zondag 27 maart 2022 17:08 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Deze zijn vrij klein en op die plek voel ik ze niet. Ik heb vorig een paar gebreid met grotere kraaltjes, die ook op de voet zitten, en daarvan heb ik wel wat spijt want daar drukt de schoen op met lopen. Maar alleen die precies op de wreef zitten, andere plekken op de voet dan weer niet. Ik denk dat ik kleinere kraaltjes niet zou voelen.quote:Op maandag 28 maart 2022 11:02 schreef lunapuella het volgende:
Mooi @:Ceviche! Zitten die kraaltjes niet ongemakkelijk?
Nee, ik ken dat programma helemaal nietquote:Op maandag 28 maart 2022 12:33 schreef trui het volgende:
Hebben jullie vrijdag de finale van De Breister van NL gekeken? Ik heb niet gestemd, omdat ik echt geen keuze kon maken. Ik neem aan dat de uitslag komende vrijdag bekend wordt gemaakt, of zou dat al eerder zijn?
Het is te bekijken op YouTube. (Georganiseerd door Wolplein).quote:Op maandag 28 maart 2022 14:28 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Nee, ik ken dat programma helemaal niet
O oke. Geen wonder dat ik het op tv niet kon vinden 🤣quote:Op maandag 28 maart 2022 15:07 schreef trui het volgende:
[..]
Het is te bekijken op YouTube. (Georganiseerd door Wolplein).
Vanmorgen had ik nog wat afleveringen te gaan.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:33 schreef trui het volgende:
Hebben jullie vrijdag de finale van De Breister van NL gekeken? Ik heb niet gestemd, omdat ik echt geen keuze kon maken. Ik neem aan dat de uitslag komende vrijdag bekend wordt gemaakt, of zou dat al eerder zijn?
Zo leuk!quote:Op zondag 27 maart 2022 17:08 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
De winnaar is bekend.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:07 schreef trui het volgende:
[..]
Het is te bekijken op YouTube. (Georganiseerd door Wolplein).
Zo denk ik er ook over. Ik vind het wel zeer terecht dat ze de winnaar is, maar niet van specifiek deze opdracht.quote:Op vrijdag 1 april 2022 17:19 schreef trui het volgende:
Gezien, en ik denk dat 't over de hele wedstrijd bekeken wel verdiend is hoor, dat zij gewonnen heeft. Maar ik vond haar deken eigenlijk niet echt mooi (wel heel knap gemaakt). Hoe dan ook, erg leuk dat ze 't allemaal zo organiseren.
29 maart begonnen, dus zo'n 12 dagen over gedaan. De wedstrijd is de sock madness, een sokken-snelbrei-wedstrijd, de patronen worden speciaal voor de wedstrijd gemaakt en zijn na de wedstrijd beschikbaar op ravelry. Ze proberen het altijd uitdagend te houdenquote:Op maandag 11 april 2022 21:22 schreef Sumppi het volgende:
![]()
Leuk patroon en weer een mooi paar sokken erbij.
Ik heb even gemist welke wedstrijd en wat je daar dan voor moest doen?
Je gaat hard met sokken breien. Ik vind het altijd een hele klus. Deze zijn ook mooi 👍🏻quote:Op maandag 18 april 2022 11:52 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Een paar vanilla sokken voor mijn man gebreid
Gaat wel lekker snel ineens, nu er geen kabels of kralen in hoeven
Je breit er aardig wat af zo Cevichequote:Op maandag 25 april 2022 12:11 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Tussendoor een paar sneakersokken gebreid, de hiel is tunisch gehaakt. Lekker kerstig
Ik hoop het wel, anders kom ik nooit van die berg sokkenwol afquote:Op maandag 25 april 2022 17:56 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Je breit er aardig wat af zo Ceviche
O heb je zoveel voorraad 🤣quote:Op maandag 25 april 2022 18:38 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Ik hoop het wel, anders kom ik nooit van die berg sokkenwol af![]()
Kan ik weer nieuwe kopen
Deze zijn echt heel tof!quote:Op maandag 11 april 2022 15:47 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Sokken met zakken![]()
Lig wel uit de wedstrijd, te langzaam gebreid
Dank je wel! Ik heb eigenlijk best een tijd geen sokken meer gebreid (sinds de zomer denk ik), dus nu weer helemaal geobsedeerd. Sock madness is altijd een leuke periode.quote:Op maandag 25 april 2022 21:56 schreef Sumppi het volgende:
Kerst in de zomer.
Je hebt het tempo er lekker in. Die voor je man vind ik heel erg leuk! Dank ook nog voor de uitleg over sock madness.
Gewoon beginnen, en dan zijn ze af, en wil je toch weer nieuwe opzettenquote:Op maandag 25 april 2022 22:22 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Deze zijn echt heel tof!
Mijn sokken liggen al veel te lang stof te happen, ik moet er binnenkort echt weer even zin voor maken.
Wat een leuke patroontjes! De achterkant van dat spinnenpatroon past er echt goed bijquote:Op dinsdag 7 juni 2022 19:06 schreef Sumppi het volgende:
Het was hier de laatste twee dagen echt weer om lekker binnen te breien.
Ik ben bezig met sokken voor m'n zoon. Met een foutje in een van de pootjes. En op de voet zouden kleine spinnetjes moeten komen, maar dat zijn echt bolletjes. Ik twijfel of dat wel lekker gaat zitten.
[ afbeelding ]
Achterkant:
[ afbeelding ]
En voor m'n dochter:
[ afbeelding ]
Zijn er meer mensen nog aan het breien? Of toch vooral in de winter?
Mooi! Lekker zacht zeker?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 19:21 schreef Mrs.Peel het volgende:
@:Sumppi
Leuke sokken, allebei! Zo vind ik spinnen wél leuk![]()
Ik ben aan het breien! Ideaal weer ervoor inderdaad!
[ afbeelding ]
Het wordt een driehoeksjaal voor mijn beste vriendin. Het garen is 75% mohair en 25% zijde.
Mooi hoor.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 19:06 schreef Sumppi het volgende:
Het was hier de laatste twee dagen echt weer om lekker binnen te breien.
Ik ben bezig met sokken voor m'n zoon. Met een foutje in een van de pootjes. En op de voet zouden kleine spinnetjes moeten komen, maar dat zijn echt bolletjes. Ik twijfel of dat wel lekker gaat zitten.
[ afbeelding ]
Achterkant:
[ afbeelding ]
En voor m'n dochter:
[ afbeelding ]
Zijn er meer mensen nog aan het breien? Of toch vooral in de winter?
Hartstikke zacht, en echt niet kriebeligquote:Op dinsdag 7 juni 2022 19:59 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Mooi! Lekker zacht zeker?of valt dat tegen?
Dat wordt een heerlijk, zachte sjaal. Wat een eind al en zulke mooie kleuren. Het beginnetje had je hier eerder gepost.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 19:21 schreef Mrs.Peel het volgende:
@:Sumppi
Leuke sokken, allebei! Zo vind ik spinnen wél leuk![]()
Ik ben aan het breien! Ideaal weer ervoor inderdaad!
[ afbeelding ]
Het wordt een driehoeksjaal voor mijn beste vriendin. Het garen is 75% mohair en 25% zijde.
Leuk, een groot project en een lekker vest. Foto's tussendoor vind ik altijd leuk om te zien.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 19:59 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Wat een leuke patroontjes! De achterkant van dat spinnenpatroon past er echt goed bij![]()
Zelf heb ik nooit last van bobbeltjes op de voet, maar het hangt wel echt van het soort bobbeltje af denk ik.
Ik heb net een vest opgezet wat waarschijnlijk een honderdjaar-wip wordt, maar wel met alpaca/Merino wol
Ja, zo naar. En je bent er ook wel even zoet mee.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 20:22 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Mooi hoor.
Ja ik was aan het haken en breien maar kreeg een zenuwonsteking in mijn schouder en een zenuw beklemming in mij nek. Voorlopig geen haken en breien meer 😢
Ja het gaat wel iets beter, maar zodra ik ook maar iets ga doen word ik alweer terug gefloten helaasquote:Op woensdag 8 juni 2022 10:50 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Dat wordt een heerlijk, zachte sjaal. Wat een eind al en zulke mooie kleuren. Het beginnetje had je hier eerder gepost.
[..]
Leuk, een groot project en een lekker vest. Foto's tussendoor vind ik altijd leuk om te zien.![]()
Bij mij zou het nooit afkomen, daarom doe ik al die kleine breiwerken.
[..]
Ja, zo naar. En je bent er ook wel even zoet mee.
Normaal heb ik dat ook of mijn tennisarm gaat opspelenquote:Op woensdag 8 juni 2022 11:34 schreef lunapuella het volgende:
Herkenbaar, ik heb hier regelmatig last van overbelaste polsen. Kan daardoor maar zeer mondjesmaat breien. Ik werk daarom vooral heel gestaag aan een deken van allemaal kleine zeshoekjes (Polygon van Tin Can Knits, voor de liefhebber).
Hoi, is het een deken dat smal begint en dan steeds breder wordt tot halverwege en dan weer smaller moet worden? Dan zou ik gewoon meer toeren breien tot de gewenste breedte.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 22:03 schreef Postbus100 het volgende:
Hoi!
Zou iemand eens met me mee willen kijken? Ik ben begonnen met leren breien en ben nu bezig met een project waar ik nog niet helemaal lekker uitkom qua grootte. En ik weet niet zo goed wat ik het beste kan veranderen. Meer steken? Dikkere breinaalden? (ik brei nu met 10mm) Dikkere garen? (dat laatste wil ik liever niet, want a) het is er amper, en b) ik vind dit wel een leuke kleur, en c) ik heb dit nu al in huis.)
Wat ik heb:
[ afbeelding ]
Het moet een soort van schapenvachtdekentje worden. Het zou op z'n breedste punt 54,5 cm moeten zijn, maar het is nu nog maar 36cm en het gaat niet breder worden. 36cm is 30 steken.
Dus nu is de vraag: waar doe ik verstandig aan? Als ik grotere naalden gebruik, wat gebeurt er dan? Grotere gaten? Meer lucht in de stof? Heeft 'ie dat nog nodig?
Als ik meer steken wil, kan ik dan het beste x1,5 ofzo doen? Het patroon komt niet zo nauw (daarom is het ook een beginnerspatroon).
Oja, de wol is van Scheepjes Furry Tales. https://www.scheepjes.com/nl/furry-tales-3680/ De draad zou geschikt zijn voor 9 mm. Het boek gaat uit van 12mm. Daarom ben ik daar met 10mm tussenin gaan zitten.
Bonusvraag: maakt het nog uit of je zoiets breidt op rondbreinaalden of gewone naalden? Als ik grotere naalden moet aanschaffen, dan zou ik namelijk rondbreinaalden willen overwegen, aangezien verderop in het boek nog een project is dat dikke rondbreinaalden vraagt, en dan zou ik het kunnen combineren.
Het is idd een deken die steeds afwisselend breder en smaller wordt (zoals op dat plaatje te zien is, en zoals een schapenvachtje eruit ziet).quote:Op vrijdag 22 juli 2022 22:32 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Hoi, is het een deken dat smal begint en dan steeds breder wordt tot halverwege en dan weer smaller moet worden? Dan zou ik gewoon meer toeren breien tot de gewenste breedte.
Ik denk dat het verschil tussen 9mm en 12 mm de oorzaak is van het lengteverschil.
Checkquote:Het maakt niet echt uit op welke naalden je breit, maar als je met veel steken breit past het misschien niet meer op rechte naalden (maar wel op een rondbreinaald).
Ik heb hier geen grotere naalden liggen, wel kleinere. Die zou ik wel eens kunnen gebruiken om te zien wat dat al doet, dan kan ik me denk ik ook wel een voorstelling maken bij wat er gebeurt als je de naalddikte juist groter maakt.quote:Grotere naalden zorgen voor grotere steken, dat kan helpen om dichter bij de gewenste grootte te komen, maar het zou kunnen dat het dan te los wordt (gaten/minder compact). Al weet ik dat niet zeker. Je zou kunnen proberen om een proeflapje te maken, hoe dat valt.
Ja, heerlijkquote:Wordt vast heerlijk zacht met dit garen![]()
Oh ik dacht niet dat het al af was hoorquote:Op vrijdag 22 juli 2022 23:09 schreef Postbus100 het volgende:
Oh, btw, ik was nog niet klaar met het breiwerk, hoor! (als je dat dacht) Had net het onderste brede stuk gehad. Was op weg naar het middelste brede stuk. Had gedacht/verwacht/wishful gehoopt dat hij daar nog iets breder zou worden, maar dat doet 'ie nietEn nu vind ik 'm toch aan de kleine kant, dus ik denk dat ik 'm weer ga uithalen (of een nieuwe ga beginnen op andere naalden, zodat ik deze nog niet direct weggooi, mocht het andere ook tegenvallen)
Wat een mooie wol ook de kleur is heel mooi.👍quote:Op vrijdag 22 juli 2022 22:03 schreef Postbus100 het volgende:
Hoi!
Zou iemand eens met me mee willen kijken? Ik ben begonnen met leren breien en ben nu bezig met een project waar ik nog niet helemaal lekker uitkom qua grootte. En ik weet niet zo goed wat ik het beste kan veranderen. Meer steken? Dikkere breinaalden? (ik brei nu met 10mm) Dikkere garen? (dat laatste wil ik liever niet, want a) het is er amper, en b) ik vind dit wel een leuke kleur, en c) ik heb dit nu al in huis.)
Wat ik heb:
[ afbeelding ]
Het moet een soort van schapenvachtdekentje worden. Het zou op z'n breedste punt 54,5 cm moeten zijn, maar het is nu nog maar 36cm en het gaat niet breder worden. 36cm is 30 steken.
Dus nu is de vraag: waar doe ik verstandig aan? Als ik grotere naalden gebruik, wat gebeurt er dan? Grotere gaten? Meer lucht in de stof? Heeft 'ie dat nog nodig?
Als ik meer steken wil, kan ik dan het beste x1,5 ofzo doen? Het patroon komt niet zo nauw (daarom is het ook een beginnerspatroon).
Oja, de wol is van Scheepjes Furry Tales. https://www.scheepjes.com/nl/furry-tales-3680/ De draad zou geschikt zijn voor 9 mm. Het boek gaat uit van 12mm. Daarom ben ik daar met 10mm tussenin gaan zitten.
Bonusvraag: maakt het nog uit of je zoiets breidt op rondbreinaalden of gewone naalden? Als ik grotere naalden moet aanschaffen, dan zou ik namelijk rondbreinaalden willen overwegen, aangezien verderop in het boek nog een project is dat dikke rondbreinaalden vraagt, en dan zou ik het kunnen combineren.
Dankje!quote:Op zaterdag 23 juli 2022 06:19 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Wat een mooie wol ook de kleur is heel mooi.👍
Gelukkig zie ik het zelf ook als een leerproject, dus ook al begin ik opnieuw, dan nog is het niet allemaal voor niets geweest, want dan nog ben ik vaardiger geworden.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 00:43 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Oh ik dacht niet dat het al af was hoorgoed dat je de moed er in houdt! Ik herinner me nog wel een paar projecten waarvan ik wel aanvoelde dat het niet goed ging en die achteraf veel te klein uitvielen enzo... Kan zo frustrerend zijn soms!
Dankjewel! Ik ga vanmiddag naar een wolwinkel om te kijken wat ik ga doen met de naalden.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 14:19 schreef Mrs.Peel het volgende:
@:Postbus100 Leuk project heb je uitgekozen! Maar helaas wel met erg lastig garen. Niet alleen voor een beginner is dit garen lastig, ook met meer ervaring blijft het moeilijk. Inderdaad omdat je de steken niet kan zien. Ik zou wat andere users gezegd hebben ook doen: de breinaaldenmaat gebruiken die in het patroon staat. Of door middel van een proeflapje berekenen hoeveel steken extra je moet maken voor dezelfde maat. Succes!
Dankje! Die schapenvacht was niet mijn idee, hoorquote:Op zondag 24 juli 2022 18:39 schreef Sumppi het volgende:
@:Postbus100 Wat een origineel idee om een schapenvacht te breien! Jouw gekozen kleur is ook leuk en fijn dat je nu verder kan na wat tips. Uit welk boek komt het patroon?
Wat leuk joh, nog nooit van gehoord! Ik ben wel heel benieuwd wat de projecten daarna zijn, als hierna al een trui en meerdere kleuren aan bod komen!quote:Op zondag 24 juli 2022 19:22 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dankje! Die schapenvacht was niet mijn idee, hoorHet was een boek dat ik in de bieb zag liggen en wat me aansprak en dat me ook haalbaar leek. In 20 projecten leer je breien, elk nieuw project een nieuwe techniek. Dit is het eerste, waarin je leert meerderen en minderen. Project twee is al een trui, en project drie is een grote deken waarin je kleuren leert laten verlopen.
Tevens geeft het boek aanknopingspunten over hoe je kleuren kunt kiezen. Zodoende kwam ik op groen uit. Ik vind het nog mooi ook![]()
Erika Knight - Breien voor starters: kleur! https://www.bol.com/nl/nl(...)4_12.14.ProductTitle
De trui sla ik waarschijnlijk over (alhoewel...quote:Op zondag 24 juli 2022 19:36 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Wat leuk joh, nog nooit van gehoord! Ik ben wel heel benieuwd wat de projecten daarna zijn, als hierna al een trui en meerdere kleuren aan bod komen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je hebt ook nog een ander boek van haar met dezelfde titel, maar dan zonder kleur in de titel, en dat is ongeveer dezelfde opzet, maar dan alles in van die naturel-tinten. Alsof je zo'n hip boutiekje inloopt, met allemaal naturel en crèmekleurige dekens en her en der wat grijs. Misschien dat sommigen dat nog meer aanspreekt, maar ik ben meer van de kleur, dus ik vond dit boek mooier.Somebody that I used to know
Dit probleem herken ik niet, misschien vanwege de foto's?quote:Op zondag 24 juli 2022 20:11 schreef Postbus100 het volgende:
(wat is Fok! traag met reageren! Ligt dat aan mij? Je posts editen is al helemaal een drama. Ik had al gekeken in BUG, maar daar zie ik niet echt dat dat een breder probleem is).
Als je net zo bent als ik dan ga je het uithalenquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 20:25 schreef Postbus100 het volgende:
Potverdrie, ik ging zo lekker met het breien. Heb het al een heel aantal keren (deels) uitgehaald, en dacht nu: nu gaat het écht goed. Maar ik zat nog wat te klungelen met het omrekenen, en heb her en der wat naalden toegevoegd en uitgebreid. En nu zit ik bij naald 40, en denk ik: 'Verdorie, ik had het anders moeten doen! Dan waren de verhoudingen van het patroon perfect geweest.' (terwijl het patroon helemaal niet nauw komt, maar dat terzijde). Dus nu denk ik: 'wat zal ik doen? Uithalen of doorgaan?'![]()
(ik denk dat ik het antwoord al wel weet)
Hij is idd uit elkaar gegaanquote:Op zondag 7 augustus 2022 10:48 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Als je net zo bent als ik dan ga je het uithalen
SNap ik, heb ik ook altijd. Al moet ik het 10 x uithalen.quote:Op zondag 7 augustus 2022 11:59 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Hij is idd uit elkaar gegaan. Als ik ontevredenheid voel, en ik kàn het fiksen, dan wil ik die mogelijkheid niet onbenut laten. Anders is de rest van het breien ook niet meer leuk, want dan denk je altijd: had ik toch....? (nadeel van breien: je kan later niet even op één specifieke plek nog terugkomen om het te fiksen. Het moet meteen goed zijn (maar als het dan goed is, hoef je er ook niet meer naar om te kijken)).
Breide gisteren naald 26-40. Toen alles uit elkaar gehaald tot naald 13. Vervolgens gisteren weer tot naald 26 gebreid. Kortom: niets opgeschoten, behalve het patroon verbeterd (mijn eigen groeiende ontevredenheid kunnen plaatsen en fiksen). Ook wat waard
.
(en het breien gaat steeds sneller. Ik maak ook vrijwel geen missers meer, merk ik. Scheelt allemaal)
Hij is nog absoluut niet af, maar ik ben al wel weer een stuk verder:quote:Op zondag 7 augustus 2022 12:01 schreef Postbus100 het volgende:
@:Mrs.Peel , wat een ontzettend tof dekentje staat er van je in de OP! Is die al af? En hoelang geleden ben je daarmee begonnen? (kon hem niet in het vorige topic vinden, en ik zie ook dat het je eerste breiproejct ever is, dus eigenlijk is de vraag: wanneer ben je begonnen met breien?)
Volgens mij, als je de hele tijd moet meerderen en je doet nu ineens 3 meerderen (en eerder 2) dan wordt het wel scheef, want het loopt dan ineens sneller uit (dat het ineens sneller breder wordt).quote:Op zondag 7 augustus 2022 12:24 schreef Postbus100 het volgende:
Toch nog een vraagje:
In het patroon staat steeds aan het begin en aan het einde van de naald één meerderen (of minderen). Steeds 2 erbij of 2 eraf. Maar ik ben er dus achter gekomen, dat dat er 3 moeten zijn. Zou het nog (veel) uitmaken waar je die 3e in je breiwerk toevoegt/verwijdert? Probeer het nu steeds (ongeveer) in het midden, maar zou het mooier zijn om het consequent op de helft te doen, of bijvoorbeeld op de 10e steek? (dat meerderen en minderen gaat vaak op de even naald, maar soms ook wel op de oneven naald, dus als je dan consequent de 10e steek doet, dan zit 'ie soms links en soms rechts van het midden).
Ik heb het idee dat het niet (veel) uitmaakt, maar als ik er straks weer achterkom dat het wel uitmaakt, dan ga ik het weer uithalenKunnen jullie vertellen wat het effect gaat zijn?
Oh cool!quote:Op zondag 7 augustus 2022 14:23 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Hij is nog absoluut niet af, maar ik ben al wel weer een stuk verder:
[ afbeelding ]
Ik weet niet hoeveel tijd ik er tot nu toe aan besteed heb, dat hou ik bij geen van mijn projecten bij. Ik ben vorig jaar begonnen met breien. Ik vind het alleen veel ingewikkelder dan haken, en ik heb ook nog veel projecten die ik eerst nog af wil maken, dus dit breiproject zal ook nog wel even duren voor het af is.
Het is een gratis patroon van Hobbii.
Daarom ben ik denk ik ook bijna opnieuw begonnen, omdat ik het dan netter vond dat ik overal 3 zou meerderen en minderen.quote:Op zondag 7 augustus 2022 15:05 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Volgens mij, als je de hele tijd moet meerderen en je doet nu ineens 3 meerderen (en eerder 2) dan wordt het wel scheef, want het loopt dan ineens sneller uit (dat het ineens sneller breder wordt).
Maar het hangt er ook vanaf hoe ver je bent. Als je op de helft bent valt het meer op dan wanneer je een paar toeren hebt gebreid.
Is het dat schapenkleedje? Dan zou ik het gewoon proberen, kan best dat het daarbij geen probleem is.
Ja, ik denk dat ik het begrijp.quote:Op zondag 7 augustus 2022 18:05 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Daarom ben ik denk ik ook bijna opnieuw begonnen, omdat ik het dan netter vond dat ik overal 3 zou meerderen en minderen.
En waarom het er 3 moeten worden? Ik heb aan de hand van mijn proeflapje ontdekt dat hij in de breedte eigenlijk 1,5 keer zoveel steken nodig heeft als het patroon. In de lengte kloppen de verhoudingen wel. Dus ik zat eerst te hannesen met +2 +2 +2 en dan nog ergens een extra rij met +2 invoegen om zo tot in ieder geval +8 te komen (terwijl je eigenlijk zelfs +9 wil hebben), omdat ik het wel bij een even-aantal wou houden, maar nu bedacht ik me dat het veel logischer is om het direct +3 +3 +3 te doen, en dan heb ik ook geen gezeur meer met extra rijen invoegen en blijft het veel mooier in de originele verhouding van het patroon (does this make sense?).
Ik had al een eind gebreid, hequote:Op zondag 7 augustus 2022 18:51 schreef Ceviche het volgende:
Ik weet alleen niet hoe ik het zou doen, als je al een stuk gebreid hebt ga je het verschil zien, maar als je opnieuw begint en dan blijkt dat het tegenvalt, is dat ook weer zonde van het werk. Ik zou denk ik dan zo verdergaan, gewoon om te kijken hoe het wordt en als het dan toch stoort dat het begin anders is, kun je altijd nog uithalen (maar dan weet je dat je nieuwe manier beter is).
Ja, klopt. Ik wil alleen nu zo dicht mogelijk bij het patroon blijven, juist ook omdat dat natuurlijk om een bepaalde reden zo is uitgedacht (en dit m'n eerste project isquote:[..]
Ik denk zelf altijd maar, als mensen zo'n probleem hebben met fouten in mijn breisel, dan breien ze het maar lekker zelf. Tot die tijd vind ik het wel bestdus kleine foutjes laat ik meestal gewoon zitten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |