SPOILER: Handige linkjes en sitesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Veel breiplezier!
Enkele creaties uit het vorige topic:
Een heerlijk warm vest van Baltar
Het allereerste breiproject van Mrs.Peel
Zelfgesponnen wol van cafca
De Kersttrui van Ceviche
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
Houd je er rekening mee dat katoen materiaal is dat niet rekt en in de was mogelijk wat kan krimpen ?quote:Op maandag 14 maart 2022 19:04 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ja die onderste. Was met de bovenste bezig maar dat is wel heel klein.
Oeps. Nee dat wist ik niet 🥲quote:Op maandag 14 maart 2022 19:53 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Houd je er rekening mee dat katoen materiaal is dat niet rekt en in de was mogelijk wat kan krimpen ?
Dus niet te strak breien.
Kan ook meevallen hoor. Het ligt een beetje aan het garen dat je gebruikt. Gemerceriseerde katoen b.v. krimpt niet. Als het na het wassen gekrompen lijkt kun je het ook meestal weer prima op maat oprekken. Het beste na wassen weer in model oprekken en op een handdoek te drogen leggen want het kan ook uitrekken als je het kletsnat aan de lijn hangt.quote:
Ik brei niet vast en niet los. Ik ga het wel zien. Ik gebruik mijn droger nooit staat nog bijna nieuw op zolder 🤭quote:Op maandag 14 maart 2022 20:28 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Kan ook meevallen hoor. Het ligt een beetje aan het garen dat je gebruikt. Gemerceriseerde katoen b.v. krimpt niet. Als het na het wassen gekrompen lijkt kun je het ook meestal weer prima op maat oprekken. Het beste na wassen weer in model oprekken en op een handdoek te drogen leggen want het kan ook uitrekken als je het kletsnat aan de lijn hangt.
Ik zelf breide het gewoon heel erg los en stopte het dan na het wassen in de droger. Ik stop bijna alle was in de droger.
Komt vast wel goed. Trouwens hele leuke kleurtjes zag ik op de foto.quote:Op maandag 14 maart 2022 20:52 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik brei niet vast en niet los. Ik ga het wel zien. Ik gebruik mijn droger nooit staat nog bijna nieuw op zolder 🤭
Dank je. Had al een rose vestje gehaakt euhh ook katoen 🤣quote:Op maandag 14 maart 2022 21:03 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Komt vast wel goed. Trouwens hele leuke kleurtjes zag ik op de foto.
Het lijkt inderdaad niet veel groter, maar een boordsteek vertekend ook nogal. Een proeflapje wordt over het algemeen in tricotsteek gebreid. En dan maar een klein vierkantje (ik doe meestal ongeveer 8x8 of iets), zodat je kan meten wat je steken verhouding is en die kan vergelijken met wat het patroon wil. Daarnaast was ik met een voor mij nieuwe wol ook graag even het proeflapje zodat je weet hoe hij zich verhoudt na het wassen.quote:Op maandag 14 maart 2022 18:12 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik heb nu met nld 3,5 en een maatje groter maar is niet zo heel veel groter
[ afbeelding ]
Ik doe dat eigenlijk nooitquote:Op dinsdag 15 maart 2022 07:23 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad niet veel groter, maar een boordsteek vertekend ook nogal. Een proeflapje wordt over het algemeen in tricotsteek gebreid. En dan maar een klein vierkantje (ik doe meestal ongeveer 8x8 of iets), zodat je kan meten wat je steken verhouding is en die kan vergelijken met wat het patroon wil. Daarnaast was ik met een voor mij nieuwe wol ook graag even het proeflapje zodat je weet hoe hij zich verhoudt na het wassen.
Ik vind het zo zonde, ik zou 34 naalden van 25 steken moeten breien voor een proeflapje das best veelquote:Op dinsdag 15 maart 2022 08:54 schreef Nanuke het volgende:
Voor een dekentje of een sjaal of een babyvestje doe ik het ook eigenlijk niet. Daarvan vind ik het ook niet zo erg als die wat groter/kleiner uitvallen. Maar dingen waar tijd in gaat zitten en die (als het goed is) langere tijd meegaan wel. Dus een trui voor mij of een paar sokken bijvoorbeeld, dan doe ik het wel. Om teleurstelling te voorkomen dat na heel veel breien het toch niet past of enorm uitrekt in de was.
Staat het letterlijk zo in de beschrijving?quote:Op vrijdag 18 maart 2022 11:52 schreef Dotteke het volgende:
hallo breisters ik kom er niet uit
Ik moet 44 naalden breien, dat heb ik gedaan.
Dan staat er dit
1x3 steken af iedere 2e naald: 1x2 steken en 3x1 steek. Er resten 52 -steken.
1x drie dus aan het begin van de naald, naald.
Moet ik dan niet ook drie aan het eind van de naald doen. Ik heb 68 steken er op staan
WIe kan en wil mij hierbij helpen
Dit staat er ik heb patroon voor Cquote:Op vrijdag 18 maart 2022 12:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Staat het letterlijk zo in de beschrijving?
Het is raar, want 68-52 is 16 en 16 steken is niet deelbaar door 3, 6 of 5.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 12:51 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Dit staat er ik heb patroon voor C
Ik doe nu maar aan het begin van naald 1 x3 dan de naald uitbreien dan keren en dan weer weer 1x3 en dan de naald uitbreien
Dan in de volgende naald 1x 2 steken naald uitbreien en dan in de volgende naald ook weer 1x2 steken afkanten
Kant op A 9 cm (30 naalden) - B 11 cm (38 naalden) - C 13 cm (44 naalden) - D 15 cm (50 naalden) hoogte na de boordsteek voor de armsgaten aan weerszijden 1x3 steken af iedere 2e naald: 1x2 steken en 3x1 steek. Er resten A 44 - B 46 - C 52 - D 56 steken.
thnxquote:Op vrijdag 18 maart 2022 12:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is raar, want 68-52 is 16 en 16 steken is niet deelbaar door 3, 6 of 5.
Als ik daarop voortborduur, lijkt het me dat je de juiste oplossing hebt gekozen. 3 voor en achter is 6. 2 voor en achter is 4, dat is samen tien. Dan nog een keer 3 voor en achter is in totaal 16.
Maar de beschrijving is niet al te best.
Voor en achter = heen en terug, inderdaad.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 14:02 schreef Dotteke het volgende:
[..]
thnx
Nee, niet echt he en de maatvoering klopte ook niet echt
Heb nu een maat groter en een grotere naald en kom ik uit op maat B
Hoe bedoel je voor en achter? Ik doe aan het begin van de naald breien en dan de naald helemaal uitbreien, keren en weer minderen?
Ik vond het ook zo raar klinken, het begint al met brei 44 naalden en dan in de tweede naals na die 44 naalden minderen. Waarom dan niet zeggen brei 55 naalden![]()
Ik zal wel blond zijn
Heb dat ook vaak inderdaad. Met haken kom ik er vaak wel uit. Breien is op dat dekentje na heel lang geleden.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 14:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor en achter = heen en terug, inderdaad.
Ik vind veel patronen, zowel breien als ook naaien, niet altijd even duidelijkHet is soms echt puzzelen wat ze nu precies bedoelen
Zijn dat afkortingen voor het armsgat in te achterpand ? Dan idd gewoon in de heengaande naald én de teruggaande naald de aangegeven steken afkorten. Als je het linker en t rechter voorpand van t vestje gaat breien dan alleen afkorten aan de kant waar t armsgat zit. Dat wijst zich dan wel vanzelf.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 11:52 schreef Dotteke het volgende:
hallo breisters ik kom er niet uit
Ik moet 44 naalden breien, dat heb ik gedaan.
Dan staat er dit
1x3 steken af iedere 2e naald: 1x2 steken en 3x1 steek. Er resten 52 -steken.
1x drie dus aan het begin van de naald, naald.
Moet ik dan niet ook drie aan het eind van de naald doen. Ik heb 68 steken er op staan
WIe kan en wil mij hierbij helpen
Thnxquote:Op vrijdag 18 maart 2022 15:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Zijn dat afkortingen voor het armsgat in te achterpand ? Dan idd gewoon in de heengaande naald én de teruggaande naald de aangegeven steken afkorten. Als je het linker en t rechter voorpand van t vestje gaat breien dan alleen afkorten aan de kant waar t armsgat zit. Dat wijst zich dan wel vanzelf.
Gewoon doen wat er staat.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 05:58 schreef Dotteke het volgende:
En dit snap ik dus ook niet, moet ik nu aan de kant van de armsgaten weer gaan minderen, dan krijg je toch een raar geheel? Hier staat het hele patroon.
https://www.wolplein.nl/b(...)m_source=nieuwsbrief
Kant op A 19 cm (64 naalden) - B 22 cm (74 naalden) - C 25 cm (84 naalden) - D 28 cm (94 naalden) hoogte na de boordsteek voor de schouders aan weerszijden af:
C 1x4 steken en iedere 2e naald: 2x4 steken.
Tegelijkertijd voor de hals de middelste A- B 10 - C - D 12 steken afkanten, daarna 2 naalden hoger A 1x6 - B 1x7 - C 1x8 - D 1x9 steken.
Werk de andere halszijde op dezelfde manier af.
Oke,quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:00 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Gewoon doen wat er staat.
Breien tot je de middelste steken kunt gaan afkanten. Pen verder breien en in de teruggaande naald voor de schouder 4 steken afkorten, dan brei je verder tot de halsopening en weer terug minder je wat ze aangeven. Dan naald uitbreien en weer voor de schouder 4 steken afkorten. Doorgaan als aangegeven voor de maat die je breit tot alle steken op zijn. Dan de steken van de andere kant die nog op je pen zijn blijven staan toen je voor de hals ging minderen net zo afbreien/ minderen als aangegeven voor de kant die je al af hebt.
De schouders zijn schuin, daarom moet je minderen i.pv. alle steken ineens af te hechten.
Ik heb toch je hulp nodig. Ik brei nu nr c voor 6 maandenquote:Op dinsdag 15 maart 2022 07:23 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad niet veel groter, maar een boordsteek vertekend ook nogal. Een proeflapje wordt over het algemeen in tricotsteek gebreid. En dan maar een klein vierkantje (ik doe meestal ongeveer 8x8 of iets), zodat je kan meten wat je steken verhouding is en die kan vergelijken met wat het patroon wil. Daarnaast was ik met een voor mij nieuwe wol ook graag even het proeflapje zodat je weet hoe hij zich verhoudt na het wassen.
Hey Nanukequote:Op dinsdag 22 maart 2022 16:38 schreef Nanuke het volgende:
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp. Brei je nu maat c en kom je qua breedte uit als bij patroon b? Dan moet je inderdaad de lengte van b aanhouden.
Ik kan je hier niet bij helpen heb zelf nooit drukknopen op brei werk gebruikt.quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:54 schreef kwakz0r het volgende:
Vraagje: ben bezig met een dreumes/babypakje, en wil drukknoopjes aan de onderkant doen. Het patroon zegt verder niets over way voor soort en hoe bevestigen.
Iemand ervaring met drukknopen op naaiwerk? Het is geen heel dun garen (cotton merino van lang yarns). Kies ik het beste voor aannaaidrukkers of werken kam snaps ook op gebreide stof?
Wat een mooikesquote:Op zondag 27 maart 2022 17:08 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Paars met glitter sokken met gouden kraaltjes
ik weet 't niet zeker maar denk dat je er dan wel beter iets van versteviging tussen kunt zetten, anders zijn die drukkertjes zo losgetrokken (er wordt vaak nogal wat kracht op uitgeoefend bij het openmaken).quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:54 schreef kwakz0r het volgende:
Vraagje: ben bezig met een dreumes/babypakje, en wil drukknoopjes aan de onderkant doen. Het patroon zegt verder niets over way voor soort en hoe bevestigen.
Iemand ervaring met drukknopen op naaiwerk? Het is geen heel dun garen (cotton merino van lang yarns). Kies ik het beste voor aannaaidrukkers of werken kam snaps ook op gebreide stof?
leuk gedaan!quote:Op zondag 27 maart 2022 17:08 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Deze zijn vrij klein en op die plek voel ik ze niet. Ik heb vorig een paar gebreid met grotere kraaltjes, die ook op de voet zitten, en daarvan heb ik wel wat spijt want daar drukt de schoen op met lopen. Maar alleen die precies op de wreef zitten, andere plekken op de voet dan weer niet. Ik denk dat ik kleinere kraaltjes niet zou voelen.quote:Op maandag 28 maart 2022 11:02 schreef lunapuella het volgende:
Mooi @:Ceviche! Zitten die kraaltjes niet ongemakkelijk?
Nee, ik ken dat programma helemaal nietquote:Op maandag 28 maart 2022 12:33 schreef trui het volgende:
Hebben jullie vrijdag de finale van De Breister van NL gekeken? Ik heb niet gestemd, omdat ik echt geen keuze kon maken. Ik neem aan dat de uitslag komende vrijdag bekend wordt gemaakt, of zou dat al eerder zijn?
Het is te bekijken op YouTube. (Georganiseerd door Wolplein).quote:Op maandag 28 maart 2022 14:28 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Nee, ik ken dat programma helemaal niet
O oke. Geen wonder dat ik het op tv niet kon vinden 🤣quote:Op maandag 28 maart 2022 15:07 schreef trui het volgende:
[..]
Het is te bekijken op YouTube. (Georganiseerd door Wolplein).
Vanmorgen had ik nog wat afleveringen te gaan.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:33 schreef trui het volgende:
Hebben jullie vrijdag de finale van De Breister van NL gekeken? Ik heb niet gestemd, omdat ik echt geen keuze kon maken. Ik neem aan dat de uitslag komende vrijdag bekend wordt gemaakt, of zou dat al eerder zijn?
Zo leuk!quote:Op zondag 27 maart 2022 17:08 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
De winnaar is bekend.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:07 schreef trui het volgende:
[..]
Het is te bekijken op YouTube. (Georganiseerd door Wolplein).
Zo denk ik er ook over. Ik vind het wel zeer terecht dat ze de winnaar is, maar niet van specifiek deze opdracht.quote:Op vrijdag 1 april 2022 17:19 schreef trui het volgende:
Gezien, en ik denk dat 't over de hele wedstrijd bekeken wel verdiend is hoor, dat zij gewonnen heeft. Maar ik vond haar deken eigenlijk niet echt mooi (wel heel knap gemaakt). Hoe dan ook, erg leuk dat ze 't allemaal zo organiseren.
29 maart begonnen, dus zo'n 12 dagen over gedaan. De wedstrijd is de sock madness, een sokken-snelbrei-wedstrijd, de patronen worden speciaal voor de wedstrijd gemaakt en zijn na de wedstrijd beschikbaar op ravelry. Ze proberen het altijd uitdagend te houdenquote:Op maandag 11 april 2022 21:22 schreef Sumppi het volgende:
![]()
Leuk patroon en weer een mooi paar sokken erbij.
Ik heb even gemist welke wedstrijd en wat je daar dan voor moest doen?
Je gaat hard met sokken breien. Ik vind het altijd een hele klus. Deze zijn ook mooi 👍🏻quote:Op maandag 18 april 2022 11:52 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Een paar vanilla sokken voor mijn man gebreid
Gaat wel lekker snel ineens, nu er geen kabels of kralen in hoeven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |