Misschien zie ik iets overduidelijks over het hoofd maar ik kan geen goede reden bedenken eigenlijk. Behalve dan dingen als de halo maar dat zou best gecompenseerd kunnen worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien moet je dan eens onderzoeken waarom dat precies is...
Dat de wagens onderhand elk jaar zwaarder worden
Het heeft veel met veiligheid te maken. Maar waarom ze zo groot moeten zijn weet ik ook niet zo goed. Smaller en korter zou beter zijn, zou je denken. En inderdaad, dat scheelt automatisch ook gelijk gewicht.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien moet je dan eens onderzoeken waarom dat precies is...
Dat de wagens onderhand elk jaar zwaarder worden
De halo zit inderdaad over het hoofdquote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien zie ik iets overduidelijks over het hoofd maar ik kan geen goede reden bedenken eigenlijk. Behalve dan dingen als de halo maar dat zou best gecompenseerd kunnen worden.
De neus moest langer worden om de beenruimte veiliger te maken, de halo is erbij gekomen, de zijpanelen zijn versterkt en er is nog een aspect wat nogal wat gewicht meebrengt, de hybride systemen. Ook moeten ze tegenwoordig de brandstof voor een hele race meenemen.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het heeft veel met veiligheid te maken. Maar waarom ze zo groot moeten zijn weet ik ook niet zo goed. Smaller en korter zou beter zijn, zou je denken. En inderdaad, dat scheelt automatisch ook gelijk gewicht.
[ afbeelding ]
De hybride-systemen zijn onveranderd sinds 2014 en toch is het gewicht sindsdien met 105kg toegenomen, van 690 in 2014 naar 795 in 2022. Dat is toch behoorlijk fors.quote:Op woensdag 16 maart 2022 00:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De neus moest langer worden om de beenruimte veiliger te maken, de halo is erbij gekomen, de zijpanelen zijn versterkt en er is nog een aspect wat nogal wat gewicht meebrengt, de hybride systemen. Ook moeten ze tegenwoordig de brandstof voor een hele race meenemen.
De grootste boosdoener qua gewicht toename is veiligheid met de hybride systemen als tweede als ik het goed heb.
Zou het niet makkelijker zijn om gelapte autos te laten afzakken naar het einde van de rij in plaats van aansluiten aan het einde?quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:39 schreef Tarado het volgende:
Formula 1: Safety Car rules amended to avoid Abu Dhabi repeat
The FIA has spelled out in a revised edition of the 2022 sporting regulations that 'all', rather than the more ambiguous 'any', lapped cars must un-lap themselves before a re-start;
https://www.skysports.com(...)oid-abu-dhabi-repeat
Omdat zij veel minder resources hadden om een 'goed' chassis te ontwerpen/bouwen/ontwikkelen?quote:Op dinsdag 15 maart 2022 16:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat ik niet zo goed snap is waarom dat alleen voor het team van Mercedes zelf zou gelden en niet voor de andere teams die met Mercedesmotoren rijden. Als het allemaal terug te voeren is op die motor, waarom rijden Williams, Aston Martin en McLaren dan niet al jaren vooraan?
Ja, daarom dus "als het allemaal terug te voeren is op de motor". Het idee wordt gewekt dat Mercedes zoveel extra motorvermogen had de afgelopen jaren, dat ze met twee vingers in de neus vooraan konden rijden. Maar als dat echt zo was, hadden de teams die met een klantenmotor van Mercedes reden ook wel wat beter moeten presteren. Blijkbaar is het chassis van Mercedes gewoon ook heel erg goed.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat zij veel minder resources hadden om een 'goed' chassis te ontwerpen/bouwen/ontwikkelen?
We weten niet of de motoren voor Williams, AM en McLaren exact dezelfde spec zijn/waren als de spec waar Mercedes zelf mee rijdt/reed. Ik denk persoonlijk van niet. Daarnaast kon Mercedes vorig jaar vrijwel ongelimiteerd nieuwe motoren blijven gebruiken. Maar het chassis van Williams en AM zal minder goed zijn (of in ieder geval minder doorontwikkeld) dan dat van Mercedes. Denk dat McLaren er heel dicht bij zit. Alhoewel zij in het verleden ook minder geld hadden om te ontwikkelen dan Mercedes.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:57 schreef Tijn het volgende:
Blijkbaar is het chassis van Mercedes gewoon ook heel erg goed.
Volgens de regels moeten de klant motoren toch dezelfde specs hebben? Mogelijk weet Mercedes er meer uit te halen of nemen ze meer risico met de afstelling. Gelet op het aantal gebruikte motoren in 2021 lijkt het daar sterk op in elk geval.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
We weten niet of de motoren voor Williams, AM en McLaren exact dezelfde spec zijn/waren als de spec waar Mercedes zelf mee rijdt/reed. Ik denk persoonlijk van niet. Daarnaast kon Mercedes vorig jaar vrijwel ongelimiteerd nieuwe motoren blijven gebruiken. Maar het chassis van Williams en AM zal minder goed zijn (of in ieder geval minder doorontwikkeld) dan dat van Mercedes. Denk dat McLaren er heel dicht bij zit. Alhoewel zij in het verleden ook minder geld hadden om te ontwikkelen dan Mercedes.
Mee eens.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:42 schreef Libris het volgende:
[..]
Zou het niet makkelijker zijn om gelapte autos te laten afzakken naar het einde van de rij in plaats van aansluiten aan het einde?
Dan ontstaat er een extra ronde achterstand. En al zou die formeel weggestreept kunnen worden, kan dat nu nog hier maar het is ook oneerlijk voordeel want er blijft een ronde extra brandstof en slijtage overquote:Op woensdag 16 maart 2022 08:42 schreef Libris het volgende:
[..]
Zou het niet makkelijker zijn om gelapte autos te laten afzakken naar het einde van de rij in plaats van aansluiten aan het einde?
afgelopen jaar sowieso en in 2014 deed Williams het ook vrij goed dus daar had die Mercedes PU echt wel z'n aandeel in.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Volgens de regels moeten de klant motoren toch dezelfde specs hebben? Mogelijk weet Mercedes er meer uit te halen of nemen ze meer risico met de afstelling. Gelet op het aantal gebruikte motoren in 2021 lijkt het daar sterk op in elk geval.
Als ze de koploper voorbij zijn, dan zijn ze unlapped.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:39 schreef Tarado het volgende:
Formula 1: Safety Car rules amended to avoid Abu Dhabi repeat
The FIA has spelled out in a revised edition of the 2022 sporting regulations that 'all', rather than the more ambiguous 'any', lapped cars must un-lap themselves before a re-start;
https://www.skysports.com(...)oid-abu-dhabi-repeat
"We willen niet finishen onder geel, maar we wijzigen de regels wel zodat we bij dergelijke situaties wel finishen onder geel."quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:39 schreef Tarado het volgende:
Formula 1: Safety Car rules amended to avoid Abu Dhabi repeat
The FIA has spelled out in a revised edition of the 2022 sporting regulations that 'all', rather than the more ambiguous 'any', lapped cars must un-lap themselves before a re-start;
https://www.skysports.com(...)oid-abu-dhabi-repeat
Het komt toch wel eens voor dat de lapped cars nog helemaal niet aangesloten zijn bij de herstart?quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:27 schreef Zorro het volgende:
[..]
Als ze de koploper voorbij zijn, dan zijn ze unlapped.
Waarom ze altijd per se aangesloten lijken te moeten zijn is me een raadsel. Zeker bij een korte afstand nog te rijden zoals in Abu Dhabi is een voorsprong van een 20 seconden ook meer dan genoeg.
Nee, lapped cars zitten al op een ronde. BV. coureurs A1, A2, A3 zitten op lap 16, B1, B2 zijn lapped en zitten op lap 15 (op 1 lap achter de As).quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:17 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dan ontstaat er een extra ronde achterstand. En al zou die formeel weggestreept kunnen worden, kan dat nu nog hier maar het is ook oneerlijk voordeel want er blijft een ronde extra brandstof en slijtage over
Klopt. Wel eens. Maar wat mij betreft mag het standaard bij een halve ronde voorsprong (tenzij zoals gezegd da race nog heel kort is, dan kan het minder) vrij worden gegeven. Dat neemt ook meteen het voordeel weg van lapped cars die met warme banden aansluiten bij de rest met koude banden.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:40 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het komt toch wel eens voor dat de lapped cars nog helemaal niet aangesloten zijn bij de herstart?
Het punt is dat ze pas in mogen halen als de baan vrij is, en dat kost dus ongeveer nog een extra rondje.
Wedden dat er dit jaar een situatie ontstaat waarbij Max voorop rijdt, er 5 rondjes voor het eind een safety car-situatie ontstaat, de wedstrijd onder geel eindigt vanwege deze gewijzigde regel, en de Britten dan weer staan te tieren dat het allemaal zo oneerlijk isquote:Op woensdag 16 maart 2022 09:39 schreef daNpy het volgende:
[..]
"We willen niet finishen onder geel, maar we wijzigen de regels wel zodat we bij dergelijke situaties wel finishen onder geel."
Zoethoudertje...quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:39 schreef Tarado het volgende:
Formula 1: Safety Car rules amended to avoid Abu Dhabi repeat
The FIA has spelled out in a revised edition of the 2022 sporting regulations that 'all', rather than the more ambiguous 'any', lapped cars must un-lap themselves before a re-start;
https://www.skysports.com(...)oid-abu-dhabi-repeat
"Er moet een rode vlag komen!!!!!!!, het is een complot van de FIA!"quote:Op woensdag 16 maart 2022 10:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wedden dat er dit jaar een situatie ontstaat waarbij Max voorop rijdt, er 5 rondjes voor het eind een safety car-situatie ontstaat, de wedstrijd onder geel eindigt vanwege deze gewijzigde regel, en de Britten dan weer staan te tieren dat het allemaal zo oneerlijk is
Rode vlag in de laatste rondes is toch ook einde race?quote:Op woensdag 16 maart 2022 10:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
"Er moet een rode vlag komen!!!!!!!, het is een complot van de FIA!"
Dat is niet waar volgens mij, de manitoe die de auto afsleepte was nog op de baan. Het is overigens aan de baancommissarissen om de baan vrij te geven.quote:Op woensdag 16 maart 2022 10:42 schreef shiz het volgende:
Het probleem was ook dat de track gewoon al een tijdje 'clear' was en er gewoon geen beslissing gemaakt werd/actie kwam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |