abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204061632
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 10:14 schreef Cherni het volgende:

[..]
Marioepol kan nog wel een tijd duren alvorens dat gevallen is. Daar zitten ook de troepen met de meeste gevechtservaring. Die zijn al jaren tegen de rebellen bezig.
Idd. Die hebben ruime ervaring in het afslachten van burgers in de Donbass regio.
pi_204061714
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 10:57 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Idd. Die hebben ruime ervaring in het afslachten van burgers in de Donbass regio.
De Russische rebellen deden daar vriendelijk aan mee. Ook zij zijn verantwoordelijk voor de vele burgerslachtoffers in de Donbass. Maar het heeft geen zin om dat in deze draad te bespreken. Het akkoord van Minsk is door beide partijen stelselmatig verbroken.
pi_204061884
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 11:05 schreef Cherni het volgende:

[..]
De Russische rebellen deden daar vriendelijk aan mee. Ook zij zijn verantwoordelijk voor de vele burgerslachtoffers in de Donbass. Maar het heeft geen zin om dat in deze draad te bespreken. Het akkoord van Minsk is door beide partijen stelselmatig verbroken.
Klopt gaan we ook niet meer bespreken hier.

Ik denk dat deze map het belangrijkste is.
Mochten de Russen doorbreken bij Balakliya dan duiken ze zuidwaarts en noordwaarts en dan kan het wel eens snel gedaan zijn.
pi_204062015
Zijn de Syriërs al aangekomen die putin besteld heeft?
pi_204062364
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 11:23 schreef Schaamlap het volgende:

[..]

Mochten de Russen doorbreken bij Balakliya dan duiken ze zuidwaarts en noordwaarts en dan kan het wel eens snel gedaan zijn.
[ afbeelding ]
Ook dan is het niet snel gedaan. Het Oekraïense leger is kundig genoeg om het leeuwendeel van de troepen op tijd terug te trekken. Kundiger dan de Russen in ieder geval.
  zondag 13 maart 2022 @ 12:35:55 #81
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204062559
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 17:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je nu nog gelooft in de propoganda dat de Russen er niks van bakken heb je het niet begrepen.
Oekraïne komt echt wel helemaal in de tang van de Russen en de onderhandelings positie wordt steeds beter.
Hoe lang denk jij dat Rusland het zich financieel en economisch nog in staat is dit vol te houden? Geen toegang meer tot harde valuta, betalingsverkeer, hoogwaardige electronica, etc etc
pi_204062627
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 11:23 schreef Schaamlap het volgende:

[..]

Dat jij nog steeds denkt dat de Russen snel een net kunnen sluiten... Dat gaat gewoon in een enorm slakkentempo, de kans dat er legers worden ingesloten is dan ook heel klein.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 13 maart 2022 @ 12:44:52 #83
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204062645
Interessant artikel uit de Wirtschaftskurier
Duitsland levert veel oude DDR wapens aan Oekraïne. Na zich eerst onsterfelijk belachelijk te hebben gemaakt met de belofte van een paar duizend helmen heeft men blijkbaar nog grote hoeveelheden NVA voorraden die goed geconserveerd zijn en nog ergens in opslag lagen. Jammer genoeg verteld het artikel niet wat het is. De DDR een beetje kennende vermoed ik grote hoeveelheden AK47 en andere handvuurwapens met de bijbehorende patronen, sovjet modellen, maar dan door Duitsers gemaakt. Optiek, mortieren, etc zullen er waarschijnlijk ook bij zitten.

Vertaling van het artikel
quote:
DDR-wapens: "Klaar voor onmiddellijk gebruik".

Duitsland levert wapens uit de voormalige DDR aan Oekraïne. Schroot of werken ze nog steeds? Rigo Herold is professor digitale systemen aan de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen in Zwickau en curator van een tentoonstelling over militaire wapens in de DDR, die momenteel te zien is in het Militair Museum in Suhl. Hij zegt: De DDR had goed geoliede precisiewapens.

Professor Herold, Duitsland leverde wapens uit de legervoorraden van de DDR aan Oekraïne. Doen ze nog dienst?

Ze zouden moeten werken. De DDR was zeer, zeer geavanceerd in termen van wapentechnologie. De handwapens, bijvoorbeeld, werden bewaard in een soort vetfilm, een conserveringsmiddel. Zij kunnen na 30 jaar worden verwijderd en onmiddellijk worden gebruikt.

Dus geen troep?

Ik zou niet zeggen dat het in het algemeen troep is. Ik kan dat echt niet bevestigen op basis van mijn onderzoek. Het probleem is dat de wapens een zogenaamd bombardement behoeven, alsmede aan de geldende voorschriften moeten voldoen en dus een soort "Tüv" krijgen om te kunnen worden gebruikt. Voor zover ik weet, werd dit nooit gedaan met de meeste oude NVA voorraden. De ingenieurs en arbeiders die de wapens produceerden, waren zeer nauwkeurig en accuraat. Het kwaliteitsbeheer was ver gevorderd. In de laatste 17 jaar van de in het Erzgebirge geproduceerde wapens, waren er aantoonbaar geen klachten. Dat is ook de insteek van mijn tentoonstelling: een waardering van de ingenieurs van de DDR. Het levenswerk van de burgers van de DDR wordt vaak niet zo gewaardeerd.

Welke rol speelde de wapenindustrie in de DDR?

In de laatste jaren van de DDR controleerde het Kombinat Spezialtechnik in Dresden alle wapenproducenten. Maar de DDR produceerde vooral deze kleinere dingen. Een aanvalsgeweer zoals de legendarische WIEGER, maar dat nooit op de markt is gekomen omdat de hereniging de plannen de grond in boorde, was het neusje van de zalm. En luchtafweergeschut met onderdelen van de firma Zeiss samen, voor zover het optiek betrof. Maar tanks en dergelijke dingen waren geen DDR-productie. Opblaasbare boten en veldkeukens werden massaal geproduceerd. Voor andere uitrustingen werden plannen en licenties uit de Sovjet-Unie gekocht en in de DDR gekopieerd: bijvoorbeeld het Makarov-handwapen.

Was er veel export?

Er was een verkoopterrein in de buurt van Berlijn waar de DDR-koopman Alexander Schalck-Golodkowski investeerders rondleidde op wapenverkoopevenementen. Maar de hoeveelheden waren klein. Ik heb het verslag van de onderzoekscommissie-Schalck kunnen inzien. Daaruit bleek dat men zelfs de DDR-grootmacht Wandlitz niet een jaar lang kon laten draaien van de inkomsten uit wapenexport. De wapenindustrie speelde een ondergeschikte rol.

Wat gebeurde er met de wapens na de hereniging?

De Bundeswehr nam enkele wapens over, maar gebruikte ze in de meeste gevallen nooit, met uitzondering van de Sovjet Mig gevechtsvliegtuigen. Veel werd vernietigd, tanks werden uit elkaar gelast, een deel werd doorgesluisd naar Turkije, bijvoorbeeld. Er is niet veel meer, maar ik was verbaasd dat nu grotere hoeveelheden aan Oekraïne konden worden geleverd.

pi_204064397
AK's zullen nog wel werken, die dingen zijn niet kapot te krijgen.

Mij bekruipt vooral het gevoel dat Rusland een narratief aan het creeeren is wat ze kunnen gebruiken om de inzet van chemische wapens, en het wijdverbreid inzetten van cluster- en thermobarische bommen te kunnen rechtvaardigen, vooral tegenover hun eigen achterban.
pi_204064542
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 12:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat jij nog steeds denkt dat de Russen snel een net kunnen sluiten... Dat gaat gewoon in een enorm slakkentempo, de kans dat er legers worden ingesloten is dan ook heel klein.
Ook mijn indruk. Voor een snelle omsingeling heb je een snelle doorbraak nodig en die snelle doorbraak hebben ze eigenlijk alleen op dag 1 en 2 voor elkaar gekregen.

Ik zie het niet gebeuren. Wel kunnen ze pockets in de steden elimineren waar zich ook wel aardige aantallen Oekraïense troepen bevinden. Maar mochten ze Charkov en Marioepol in handen hebben dan trekt het leger zich gewoon terug achter de Dnepr met een paar stevige bruggenhoofden.
pi_204064552
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 15:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
AK's zullen nog wel werken, die dingen zijn niet kapot te krijgen.

Mij bekruipt vooral het gevoel dat Rusland een narratief aan het creeeren is wat ze kunnen gebruiken om de inzet van chemische wapens, en het wijdverbreid inzetten van cluster- en thermobarische bommen te kunnen rechtvaardigen, vooral tegenover hun eigen achterban.
Ja, het is afwachten wat de volgende verschrikkelijke zet is. En wanneer gaat Oekraïne in zien dat wat er ook gebeurt, de NAVO niet in gaat grijpen en ze dus wel een keer echt moeten gaan onderhandelen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_204064698
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 15:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, het is afwachten wat de volgende verschrikkelijke zet is. En wanneer gaat Oekraïne in zien dat wat er ook gebeurt, de NAVO niet in gaat grijpen en ze dus wel een keer echt moeten gaan onderhandelen?
Er valt weinig te onderhandelen op dit moment geloof. Het is overgeven of complete destructie. Maar ik heb wel het vermoeden dat de NAVO dan niet ingrijpt, maar wel veel wapens levert en ook veel intelligence. Er zijn al meerdere Russische generaals gedood, en dat zijn figuren waar je als vijandig leger normaliter maar moeilijk bij kan komen. Het lijkt me dat dat alleen met goede intelligence gedaan kan worden, en met de geluiden over communicatie-problemen bij de Russen, en het communiceren over onbeveiligde lijnen, zou het me niet verbazen als de NAVO/VS/VK alle communicatie afluistert en doorspeelt. En dat werkt toch ook behoorlijk effectief.
  zondag 13 maart 2022 @ 16:06:46 #88
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204064776
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 15:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ook mijn indruk. Voor een snelle omsingeling heb je een snelle doorbraak nodig en die snelle doorbraak hebben ze eigenlijk alleen op dag 1 en 2 voor elkaar gekregen.

Ik zie het niet gebeuren. Wel kunnen ze pockets in de steden elimineren waar zich ook wel aardige aantallen Oekraïense troepen bevinden. Maar mochten ze Charkov en Marioepol in handen hebben dan trekt het leger zich gewoon terug achter de Dnepr met een paar stevige bruggenhoofden.
Als je wat probeert te veroveren probeer je een statische situatie zoveel mogelijk te voorkomen. Iedere dag stilstand is een dag waarin de verdediger zijn positie versterkt. De Russen trekken nu niet voor niets om veel steden heen: ze willen momentum houden, anders dan verzanden ze. Bovendien hebben ze de manschappen niet om serieus met steden af te rekenen. Ook niet om Oekraïne te bezetten trouwens, dus wat ze in godsnaam nog hopen te bereiken nadat de mythe van het "onpopulaire nazi regime zal meteen vallen en het Oekraïnse leger zal niet vechten om ze te verdedigen" gevallen is...

Als ik Zelenski was gaf ik de Krim en die twee lullige republiekjes weg - niet het geclaimde gebied, maar het gebied wat ze in handen hadden. Moet je eens kijken hoe snel die weer terugwillen als Oekraïne over 10 jaar met een eindeloze stroom aan westers geld opgewaardeerd is tot een modern Europees land.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204064892
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 16:06 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Als je wat probeert te veroveren probeer je een statische situatie zoveel mogelijk te voorkomen. Iedere dag stilstand is een dag waarin de verdediger zijn positie versterkt. De Russen trekken nu niet voor niets om veel steden heen: ze willen momentum houden, anders dan verzanden ze. Bovendien hebben ze de manschappen niet om serieus met steden af te rekenen. Ook niet om Oekraïne te bezetten trouwens, dus wat ze in godsnaam nog hopen te bereiken nadat de mythe van het "onpopulaire nazi regime zal meteen vallen en het Oekraïnse leger zal niet vechten om ze te verdedigen" gevallen is...

Als ik Zelenski was gaf ik de Krim en die twee lullige republiekjes weg - niet het geclaimde gebied, maar het gebied wat ze in handen hadden. Moet je eens kijken hoe snel die weer terugwillen als Oekraïne over 10 jaar met een eindeloze stroom aan westers geld opgewaardeerd is tot een modern Europees land.
Sluit ik me bij aan maar ik snap inmiddels ook wel dat ze doorvechten.
pi_204065238
Een vraag die ik al eerder stelde: In hoeverre kun je met artillerie (vrij onnauwkeurig) ook militaire doelen raken?

Op dit moment zie ik echt 0 goede tactische reden om steden plat te gooien. Je verhardt burgers alleen maar, uit de Tweede Wereldoorlog weten we ook dat dit vrij zinloos is.
pi_204065377
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 16:06 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Dat wordt nu meer dan die paar lullige republiekjes.
Ik denk dat ze nu Maripoel en omgeving kwijt zijn plus noorden van de Krim.
Russen gaan proberen tot de Dnjepr door te stoten en dan stoppen ze.
Kiev wordt een ander verhaal maar ik denk dat ze Oost Ukraine kwijt zijn als alles de Russische kant opvalt.
  zondag 13 maart 2022 @ 17:22:56 #92
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204065758
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 16:51 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Dat wordt nu meer dan die paar lullige republiekjes.
Ik denk dat ze nu Maripoel en omgeving kwijt zijn plus noorden van de Krim.
Russen gaan proberen tot de Dnjepr door te stoten en dan stoppen ze.
Kiev wordt een ander verhaal maar ik denk dat ze Oost Ukraine kwijt zijn als alles de Russische kant opvalt.
Zou kunnen inderdaad. Hangt ook af van wat er nog gewonnen of verloren wordt aan deze of gene zijde. Ik vraag me af of je als Rusland nu zin hebt in het hele oosten van Oekraïne. Vanuit de veronderstelling dat het daar pro Russisch zou zijn was het een makkie geweest, maar ze knokken daar heel hard terug. Je zult dat echt hardhandig moeten bezetten en rekening moeten houden met een braindrain of een guerrilla.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204065797
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Die gasten van het Azov-bataljon vechten zich liever dood dan zich overgeven want ze weten dat ze dan nooit meer vrijkomen. (Of doodgeschoten worden )
En terecht...dat de russen zich daar maar es uitleven.
Probleem is blijkbaar wel dat Azovs de burgers gegijzeld houden. Anders konden ze gewoon plat gebombardeerd worden.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_204066154
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 10:57 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 17:26 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
En terecht...dat de russen zich daar maar es uitleven.
Probleem is blijkbaar wel dat Azovs de burgers gegijzeld houden. Anders konden ze gewoon plat gebombardeerd worden.
Hartelijk dank voor onze dagelijkse dosis Russische propaganda, dat kon er na het gezwam van de Russische diplomaat bij Buitenhof ook nog wel bij.
pi_204066200
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 17:54 schreef J.B. het volgende:

[..]
[..]
Hartelijk dank voor onze dagelijkse dosis Russische propaganda, dat kon er na het gezwam van de Russische diplomaat bij Buitenhof ook nog wel bij.
Ow is het weer oogklep 1-richtingsverkeer?
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_204066285
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 17:57 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Ow is het weer oogklep 1-richtingsverkeer?
Is het Azov-bataljon Rusland binnengevallen of andersom? Wat geeft Rusland het recht om een stad in een soeverein land plat te bombarderen?
pi_204067637
De onderhandelingen zouden nu wel goed gaan, zo ver dat er binnen enkele dagen wellicht de eerste getekende documenten zijn (en dat is dan altijd minimaal een staakt-het-vuren, dacht ik): https://nos.nl/collectie/(...)itgang-in-gesprekken
pi_204067897
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 19:19 schreef Hanca het volgende:
De onderhandelingen zouden nu wel goed gaan, zo ver dat er binnen enkele dagen wellicht de eerste getekende documenten zijn (en dat is dan altijd minimaal een staakt-het-vuren, dacht ik): https://nos.nl/collectie/(...)itgang-in-gesprekken
Waarom zou Poetin een overeenkomst wensen nu?
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_204068095
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 19:37 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Misschien wordt de interne onrust in zijn land hem toch wat heet onder de voeten. Hopelijk lukt het een ontevreden Rus (of meerdere) om dit onderkruipsel naar de andere wereld te helpen.
pi_204068099
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 19:37 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Allicht omdat ze al een week geen steek verder komen en hij zal vrezen te eindigen als de Romanovs. Het zal hem zijn beginnen te dagen dat de kans aanzienlijk is dat Rusland gaat verliezen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2022 19:56:02 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')