Toevallig had Sreten (M539 Restorations) het over de slechte kwaliteit van OEM achterlichten. Vroegah waren ze een stuk beter. Hij had voor z’n E65 Alpina nieuwe achterlichten gekocht via de dealer en eentje was gewoon nieuw uit de doos al kapot.quote:Op donderdag 21 juli 2022 21:56 schreef Hyaenidae het volgende:
Kwam er vandaag achter dat één van de achterlichten heel zwak brandt van de F20, beetje gegoogled maar schijnt dat je dan heel de achterlamp unit kunt gaan vervangen vanwege die falende LED. Duitse rommel
Kijk dat het onderstel enzo harder slijt dan bij een slome Toyota kan ik nog inkomen, maar maar van een achterlicht of koplamp zou je toch mogen verwachten dat die net als bij Toyota een compleet autoleven meegaan.
Wel gezocht, maar schijnt lastig te zijn en je moet de unit echt openbreken en weer dichtlijmen dan, zit niet geschroefd oid. En ben sowieso niet echt thuis in solderen/elektronica. Nieuwe kost iets van 280 OEM en 170 euro van Valeo. Maar OEM is toch al rotzooi en vraag me ook af wat het verschil is, komen die dingen niet uit dezelfde fabriek? Waarom zouden er verschillende productielijnen worden opgezet voor zo'n specifieke lamp.quote:Op donderdag 21 juli 2022 23:18 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Wellicht kun je er een nieuw LED’je in solderen? Moet toch wel wat over te vinden zijn zou je zeggen.
Oh ja dat is een rotklus, in de oven enzo. Al is het om zo een bedrag te besparen nog wel de moeite om te proberen, wellicht als je al de nieuwe er in hebt.quote:Op donderdag 21 juli 2022 23:27 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wel gezocht, maar schijnt lastig te zijn en je moet de unit echt openbreken en weer dichtlijmen dan, zit niet geschroefd oid. En ben sowieso niet echt thuis in solderen/elektronica. Nieuwe kost iets van 280 OEM en 170 euro van Valeo. Maar OEM is toch al rotzooi en vraag me ook af wat het verschil is, komen die dingen niet uit dezelfde fabriek? Waarom zouden er verschillende productielijnen worden opgezet voor zo'n specifieke lamp.
Van de sloop of 2dehands voor paar tientjes zou ik ook prima vinden, zijn er sloperijen specifiek voor BMW onderdelen oid?
Ja die Valeo stond bij offenga, onderdelenlijn kende ik nog niet. Rij er voorlopig gewoon mee verder APK is toch pas over een jaar. Nou is het geen schokkend bedrag maar toch kut om geld aan uit te geven. Hoop dat die Xenon-koplampen het langer uithouden want dat wordt denk ik wel een duurder geintje om te vervangen.quote:Op donderdag 21 juli 2022 23:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Oh ja dat is een rotklus, in de oven enzo. Al is het om zo een bedrag te besparen nog wel de moeite om te proberen, wellicht als je al de nieuwe er in hebt.
Ik weet niet welk merk de F20 origineel heeft, staat vast wel ergens op de unit? Maar Valeo zou ik ook wel aandurven, zeker als je er 110 euro mee bespaard. Koplampen is al wat lastiger, want daar is kwaliteit wel belangrijker (qua lichtopbrengst).
Je kunt bij Offenga kijken en D-parts (oh zie net dat D-parts niet meer bestaat). Zelf zoek ik gewoon op marktplaats, onderdelenlijn en eBay-Kleinanzeigen.de.
Das dus onmogelijk bij een 330i e9x.quote:Deze BMW 3-serie Cabrio heeft een start-stop systeem, waardoor de motor alleen wordt gebruikt als u rijdt.
Volgens mij is de N53 niet een probleemblok hoor, de N52 en N54 zijn erger voor zover ik weet. Mijne loopt in ieder geval al 2 jaar perfect (en zo stil dat ik soms twijfel of hij aan staat op idle )quote:Op maandag 25 juli 2022 18:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Eigenaren:
3 (15 incl. autobedrijf)
Er zal gerust iets mis zijn, als de auto zo vaak is verhandeld binnen autobedrijven. De N53 motor die wellicht een probleem heeft dat op slinkse wijze is verborgen.
ben benieuwd wat het verhaal hier achter is. er is gewoon mee gereden, het is ergens best gek dat een autohandelaar niet als eigenaar in beeld komt.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:05 schreef DX11 het volgende:
[..]
Volgens mij is de N53 niet een probleemblok hoor, de N52 en N54 zijn erger voor zover ik weet. Mijne loopt in ieder geval al 2 jaar perfect (en zo stil dat ik soms twijfel of hij aan staat op idle )
Maar sowieso raar dat hij tussen bedrijven verschoven wordt wat bereikt dat nou echt? In ieder geval blij dat ik hem toen niet gekocht heb. Al vond ik het dakje wel erg leuk, denk dat er heel weinig zijn in nederland met een aparte kleur dak (dure optie).
Maar die laatste echte eigenaar heeft hem dus gehad van augustus 21 tot mei 22. Dat vind ik wel vrij kort voor zo'n dure auto.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
ben benieuwd wat het verhaal hier achter is. er is gewoon mee gereden, het is ergens best gek dat een autohandelaar niet als eigenaar in beeld komt.
[ afbeelding ]
Tja, zou je een auto kopen die in korte tijd zo vaak van eigenaar is gewisseld. Het lijkt wel een truc om te kunnen zeggen dat de auto weinig eigenaren heeft gehad.
Het kan wel, ik ken er meerdere die naast een dichte auto een mooie nette cabrio in de garage houden. voor mooie ritjes en de zondag. Maar die sloot met handelaartjes, dat schrikt mij af.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:28 schreef DX11 het volgende:
[..]
Maar die laatste echte eigenaar heeft hem dus gehad van augustus 21 tot mei 22. Dat vind ik wel vrij kort voor zo'n dure auto.
Dit is door het harde dak in principe gewoon een dichte auto (dak dicht geen wind geluid).quote:Op maandag 25 juli 2022 19:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het kan wel, ik ken er meerdere die naast een dichte auto een mooie nette cabrio in de garage houden. voor mooie ritjes en de zondag. Maar die sloot met handelaartjes, dat schrikt mij af.
het blijft kwetsbaar, zo'n electronisch klapdak.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:32 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dit is door het harde dak in principe gewoon een dichte auto (dak dicht geen wind geluid).
Maar dan nog koop je toch niet een cabrio voor 1 zomer en verkoop je hem net voor de volgende zomer?
Daar heb je het antwoord misschien. er kan verborgen schade zijn. opgelapte aanrijdingsschade.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:32 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dit is door het harde dak in principe gewoon een dichte auto (dak dicht geen wind geluid).
Maar dan nog koop je toch niet een cabrio voor 1 zomer en verkoop je hem net voor de volgende zomer?
Vind trouwens op foto 1 de parkeersensor verdacht donkerder dan de bumper lijken.
Een half uurtje als je weet wat je doet jaquote:Op maandag 25 juli 2022 19:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
het dak is ook wel kwetsbaar, met zoveel hydraulische zuigers en sensoren. je kunt het dak wel handmatig open en dicht doen maar dan ben je een half uurtje zoet.
Toch zien genoeg mensen het, waardoor ze hem niet kopen. En wordt hij weer doorgestoten in de handel.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
er zal -iets- zijn wat je niet snel opvalt. pas na enige tijd in eigendom gaan je dingen opvallen. en dan wil je er vanaf.
Het kan tot 25kmh, toen ik mijn e93 kocht ging de verkoper hem naar buiten rijden en halverwege het rijden het dak open klappen, was ik ook niet heel blij mee, maar alles is nog heel heb die functie vervolgens zelf uit gecodeerd aangezien ik het niet vertrouw.quote:Op maandag 25 juli 2022 20:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is rijden en het dak bedienen niet hoe dan ook vragen om ellende?
De verkoper waar hij toen stond vertelde dat dit een "individual optie" was, en volgens mij heb ik later nog ergens gevonden dat dit wel echt een optie was. Maar inderdaad ik vind gewoon alles 1 kleur ook mooier maar dit is wel een hele unieke zo.quote:Op maandag 25 juli 2022 20:52 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Is dat zwarte dak echt origineel? Heb je de fabriekslijst gezien? Vind zelf gewoon in dezelfde kleur mooier.
Je kan op amazon je auto kiezen en dan meld hij exact de lengte de je moet hebben. In het geval van de e93 is het deze (60 en 40):quote:Op maandag 25 juli 2022 20:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
ruitenwisserbladen dadelijk nog bestellen
Nee, instinker. Was ook van mening dat alleen de lengte belangrijk was bij een wisserblad.quote:Op maandag 25 juli 2022 21:51 schreef DX11 het volgende:
[..]
Je kan op amazon je auto kiezen en dan meld hij exact de lengte de je moet hebben. In het geval van de e93 is het deze (60 en 40):
https://www.amazon.de/dp/B00D13NTHE?psc=1
En dit merk is ook wel een aanrader, had eerst die duurste bosch, die maakt meer geluid, en sloot ook minder mooi aan bij de hoek.
En nee niet heel eigenwijs 60 en 45 doen, deed ik ook, past echt niet
Sorry, je hebt gelijk, daarin heb ik ook de verkeerde besteld.quote:Op maandag 25 juli 2022 22:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Maar nee, je hebt bij de E9x twee verschillende typen wisserbladen.
Nee, nee, ook Ekris geeft twee modellen aan na invoeren kenteken. Daardoor ging ik ook in de fout.quote:Op maandag 25 juli 2022 22:14 schreef DX11 het volgende:
[..]
Sorry, je hebt gelijk, daarin heb ik ook de verkeerde besteld.
Daarom dus je kenteken invullen dan geeft hij degene met de goede aansluiting (linkje was voor mijn auto de goede).
Vermoedelijk betaal je bij Ekris het dubbele?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
quote:Op maandag 25 juli 2022 22:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Nee, nee, ook Ekris geeft twee modellen aan na invoeren kenteken. Daardoor ging ik ook in de fout.
Het oude type heeft een rond gaatje waar het wisserblad mee in een pin geschoven gaat.
Het nieuwe type heeft een plastic clip die je er uit schuift.
¤ 45,60 inclusief BTW voor het oude type.
¤ 46,40 inclusief BTW voor het nieuw type
er is ook geen foto bij. wie verwacht er nou dat er in 2009 ineens een aanpassing aan het ruitenwisserblad is geweest.Ja echt super onduidelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En als je dan op amazon gaat naar degene die ik dus moet hebben:
(Valeo 574472) en je besteld die, dan is het wel de goede, maar het plaatje op amazon klopt niet, want daar staat een hele andere sluiting, terwijl dit toch echt het nieuwe (2010+) sluiting model is (dat kan je opzoeken als je die valeo op andere sites zoekt, kijk maar, zelfde artikelnr:)
Anyway toch 20 euro bespaard via amazon. Wel super stom dat het zo verwarrend is, als je hem dus hebt gevonden op amazon, check dan nog even op een andere site of het wel echt de goede sluiting is.Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
Kan jij toevallig vinden of ze daar trekhaak kabelboom (71 60 2156299) ook hebben? Ik zoek al 2 jaar maar niemand kan hem leveren.quote:Op maandag 25 juli 2022 22:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ja, beetje rond zoeken scheelt aardig wat. De Pierburg waterpump heb ik bij pkwteile24 uit Duitsland besteld voor ¤ 250.
Ekris vraagt ¤ 453,05 voor vermoedelijk exact dezelfde pomp.
Dat van die wisserbladen zal BMW best wat retouren opleveren gok ik. In mijn geval deden ze er niet moeilijk over.
Al bij BMW zelf geinformeerd? Zie 'm wel in Duitsland maar voor 352 euro.quote:Op maandag 25 juli 2022 23:05 schreef DX11 het volgende:
[..]
Kan jij toevallig vinden of ze daar trekhaak kabelboom (71 60 2156299) ook hebben? Ik zoek al 2 jaar maar niemand kan hem leveren.
Ja zelfs al bij BMW nederland en BMW duitsland, beide denken hem nog te hebben maar als je dan wilt bestellen dan is hij toch niet meer leverbaar (word niet meer gemaakt sinds 2019 ofzo).quote:Op maandag 25 juli 2022 23:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
Al bij BMW zelf geinformeerd? Zie 'm wel in Duitsland maar voor 352 euro.
Helaas nog niemand kunnen vinden die het kan maken, en een e93 met trekhaak is zo zeldzaam dat je die ook niet op de sloop gaat vinden.quote:Op maandag 25 juli 2022 23:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het lijkt mij goedkoper om zelf zo een kabelboom op maat te (laten) maken, of een sloopauto te zoeken waar je 'm uit haalt.
had je de trekhaak wel van BMW?quote:Op maandag 25 juli 2022 23:24 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ja zelfs al bij BMW nederland en BMW duitsland, beide denken hem nog te hebben maar als je dan wilt bestellen dan is hij toch niet meer leverbaar (word niet meer gemaakt sinds 2019 ofzo).
[..]
Helaas nog niemand kunnen vinden die het kan maken, en een e93 met trekhaak is zo zeldzaam dat je die ook niet op de sloop gaat vinden.
Trekhaak is echt heel makkelijk en goedkoop te krijgen, ook via BMW. Nog niet gekocht omdat ik de kabelset nog niet kan krijgen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 00:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
had je de trekhaak wel van BMW?
trekhaakland heeft wel universele kabelsets, ik snap dat je de originele kabel wilt.
Ik vind je aanbod heel tof, maar ik zoek wel een locatie die alles in 1x kan doen. Ik kan zelfs niks, heb niet eens een oprit helaas.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 13:21 schreef -Richard- het volgende:
Ik ben zojuist bezig met het ombouwen van de trekhaak module. Mijn originele E-series module was overleden en legde letterlijk de hele auto plat. Deze boosdoener was snel gevonden, canbus losgekoppeld en een 7 jaar oude AHM 4R module aangeschaft. Daar zit een vernieuwde stekker aan. Ik had er even geen rekening mee gehouden dat ik hem helemaal moest ompinnen
Zojuist de contacten besteld bij BMW en dan is het ook zo klaar.
DX11 welk bouwjaar is jouw auto en welke trekhaak wil je eronder, een handmatig afneembare?
Anders stuur me eens een bericht via @:riesss_ op instagram. Ik kan je er verder mee helpen (ook de kabelboom voor je maken/aanleggen nadat jij bijvoorbeeld de haak eronder gemonteerd hebt).
Ze maken het veel te gecompliceerd.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 13:21 schreef -Richard- het volgende:
Ik ben zojuist bezig met het ombouwen van de trekhaak module. Mijn originele E-series module was overleden en legde letterlijk de hele auto plat. Deze boosdoener was snel gevonden, canbus losgekoppeld en een 7 jaar oude AHM 4R module aangeschaft. Daar zit een vernieuwde stekker aan. Ik had er even geen rekening mee gehouden dat ik hem helemaal moest ompinnen
...
Oh, maar dat kan ook hoor .quote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:47 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik vind je aanbod heel tof, maar ik zoek wel een locatie die alles in 1x kan doen. Ik kan zelfs niks, heb niet eens een oprit helaas.
Thanks!quote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:57 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ze maken het veel te gecompliceerd.
Mooi aanbod trouwens.
Wat gek, ik dacht dat alle e9x dat standaard hebben. In mijn NL e93 zit het standaard gemonteerd in de klep, en er is niet extra voor betaald (staat niet op de optielijst). Het klinkt eerder alsof een vorige eigenaar het er bij jou heeft uitgehaald (maarja, aan de andere kant, waarom zou iemand dat doen?)quote:Op zaterdag 30 juli 2022 15:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er zijn alleen twee beugeltjes nodig, die zitten er af-fabriek niet in bij een Nederlandse auto.
Nee, zat er standaard niet op. Er zitten schroeven op die plek in de achterklep.quote:Op zaterdag 30 juli 2022 15:51 schreef DX11 het volgende:
[..]
Wat gek, ik dacht dat alle e9x dat standaard hebben. In mijn NL e93 zit het standaard gemonteerd in de klep, en er is niet extra voor betaald (staat niet op de optielijst). Het klinkt eerder alsof een vorige eigenaar het er bij jou heeft uitgehaald (maarja, aan de andere kant, waarom zou iemand dat doen?)
Goed kijken welke modellen en dan even naar de sloop?quote:Op zaterdag 30 juli 2022 15:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Gevarendriehoek gekocht voor m'n E90. Er is een mooie uitsparing voor in de klep van de kofferbak.
Er zijn alleen twee beugeltjes nodig, die zitten er af-fabriek niet in bij een Nederlandse auto.
kosten 25 euro. per stuk, er zijn er twee nodig. 51497167548
maargoed, ze zijn passend op elke BMW, maar eens even kijken of ik die beugels ergens kan vinden.
het klopt inderdaad dat je vrijwel nooit een foutmelding krijgt bij falende VANOS solenoids. Je kunt zelfs de twee stekkertjes van twee solenoids verwisselen en pas na dagen een MIL (Malfunction Indicator Light) oftewel storingslampje krijgen. de solenoid heeft ook maar een plus en een aarde. kortom de computer weet ook niet of de solenoid goed werkt.quote:Op zaterdag 30 juli 2022 18:44 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Goed kijken welke modellen en dan even naar de sloop?
Vandaag het lampje van de angel eyes vervangen. Pfff wat een rotklus. Was volgens mij sneller klaar met het vervangen van de remschijf en -blokjes aan 1 kant. Maar goed, het is gelukt. En dus de remschijven en remblokken voor vervangen. Volgende keer nog even het lucht- en pollenfilter. Kwam ik nu niet aan toe. Wil ook nog de VANOS solenoids reinigen, al geeft de motor geen errors.
Ah top, ga ik ze ook doormeten. Dacht met remmenreiniger anders er in te spuiten? Dat zag ik op filmpjes veelal. Zolang de troep er maar uitkomt en remmenreiniger is erg vluchtig. Maar wasbenzine lijkt me ook prima ja. Heb ook nog carb cleaner maar dat ruik je nog wel een tijd na het spuiten, dus dat lijkt nog wel iets achter te laten.quote:Op zaterdag 30 juli 2022 20:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
het klopt inderdaad dat je vrijwel nooit een foutmelding krijgt bij falende VANOS solenoids. Je kunt zelfs de twee stekkertjes van twee solenoids verwisselen en pas na dagen een MIL (Malfunction Indicator Light) oftewel storingslampje krijgen. de solenoid heeft ook maar een plus en een aarde. kortom de computer weet ook niet of de solenoid goed werkt.
Ja, de VANOS solenoids reinigen ga ik ook doen. even in een badje van wasbenzine?
Meet de weerstand van de solenoids met een multimeter. tussen de 10 en 11.9 ohm weerstand is OK.
dan zou ik eens een check doen bij de inlaat. heel klein gaatje na de LMM wat valse lucht geeft bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 30 juli 2022 22:33 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ah top, ga ik ze ook doormeten. Dacht met remmenreiniger anders er in te spuiten? Dat zag ik op filmpjes veelal. Zolang de troep er maar uitkomt en remmenreiniger is erg vluchtig. Maar wasbenzine lijkt me ook prima ja. Heb ook nog carb cleaner maar dat ruik je nog wel een tijd na het spuiten, dus dat lijkt nog wel iets achter te laten.
Maar ik merk dat ‘ie niet altijd even lineair trekt, dus hoop dat het reinigen wat helpt. Heb het oliefilterhuis al vervangen, het binnenwerk van de oude zat los (ook veelvoorkomend probleem).
Dat denk ik niet, de remschijf is er niet af geweest.quote:Op woensdag 3 augustus 2022 22:03 schreef -Richard- het volgende:
Niet toevallig iets met de handrem? Een controle waard in elk geval.
Had ik ook, dan heb je handrem aangetikt waarschijnlijk bij het loshalen van de schijf. Handrem moet je weer goed zetten en daarvoor moet helaas het wiel er af.quote:Op woensdag 3 augustus 2022 21:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
net nieuwe remblokken geplaatst achter. nu komt de rem linksachter niet helemaal meer vrij. continu een hoge piep en bij het remmen is het geluid weg.
nondeju, met een beetje pech remcilinder verrot. het zal de sensor niet zijn want die zit rechtsachter.
ik gok zomaar dat de remzuiger weer gangbaar gemaakt moet worden. de glijpennen doen het nog perfect.quote:Op woensdag 3 augustus 2022 22:16 schreef DX11 het volgende:
[..]
Had ik ook, dan heb je handrem aangetikt waarschijnlijk bij het loshalen van de schijf. Handrem moet je weer goed zetten en daarvoor moet helaas het wiel er af.
Edit: oh nvm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |