abonnement Unibet Coolblue
  FOK!fotograaf woensdag 16 maart 2022 @ 06:37:45 #76
73911 ultra_ivo
pi_204096847
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 23:05 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Nodig niet natuurlijk, maar die data heb ik nu ook, dus als dat wegvalt dan voelt het als een achteruitgang en dat kan natuurlijk niet. :P
[..]
Wat voegen die data toe?
  woensdag 16 maart 2022 @ 07:35:28 #77
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_204097039
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 21:59 schreef Schuifpui het volgende:

Gebruiken jullie je garmin dan ook om de route op te nemen op Strava? Dat doe ik nu nog met m'n fitbit. Als ik dat via de garmin zou doen, dan heb ik op z'n minst een hartslagmeter nodig. Is die performance bundel (hartslagband, cadans en snelheidsmeter) dan een logische keuze?
Ja, ik druk thuis op start en later weer op stop. Hij upload automatisch.

Ik gebruik geen snelheidsmeter (voor mij werkt GPS prima) en kijk nooit naar cadans. Dus heb gewoon een Wahoon Tickr
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_204100471
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 06:37 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Wat voegen die data toe?
Ik vind hartslag data wel handig. Als je echt je hart in je keel voelt kloppen weet je wel dat je ruim boven je FTP zit, maar goed te zien dat je een klim aardig aan kan zonder in het rood te gaan.

En kunnen je volgers op Strava ook zien dat je vooruit gaat in conditie, ipv alleen dat ze zien dat het je lukt om een helling snel op te gaan, het geeft de volgers ook een idee hoe je dat doet.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_204100608
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 21:59 schreef Schuifpui het volgende:
Ik twijfel ook tussen touchscreen en knopjes. Voor setup lijkt me touch screen veel fijner, maar onderweg schijnt dat ook niet alles te zijn. Op m'n telefoon ook vaak last van misklikken onderweg.

Gebruiken jullie je garmin dan ook om de route op te nemen op Strava? Dat doe ik nu nog met m'n fitbit. Als ik dat via de garmin zou doen, dan heb ik op z'n minst een hartslagmeter nodig. Is die performance bundel (hartslagband, cadans en snelheidsmeter) dan een logische keuze?
Ik heb een Wahoo fietscomputer, een hartslagmeter en een wattagemeter in mijn cranck die daaraan gekoppeld is. Als je serieus gaat fietsen is een fietscomputer wel erg fijn, dan kun je de route inprogrammeren, of tijdens een klim zien hoe de hoogtemeters heel traag vorderen en hoe stijl het daar is ;)
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_204100883
Ik fiets serieus maar zonder computer. Het is vooral onmisbaar als je echt wilt trainen vind ik. Of geheel nieuwe routes fiets.
Aldus.
pi_204100899
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2022 13:49 schreef Z het volgende:
Ik fiets serieus maar zonder computer. Het is vooral onmisbaar als je echt wilt trainen vind ik. Of geheel nieuwe routes fiets.
Of het richtingsgevoel van een goudvis hebt :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  woensdag 16 maart 2022 @ 14:31:16 #82
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_204101257
Mathieu van der Poel fietst vandaag even 140km á 35.1 km/h met een gemiddelde hartslag van 120 (260W gemiddeld). 8)7

Volgens mij is ie in vorm.
pi_204101567
Grappig. Om "serieus" te fietsen of om "echt" te trainen heb je dat ook allemaal niet nodig. Het enige waarvoor je het zou kunnen gebruiken is om te controleren of die training die je doet het resultaat heeft wat je hoopt. Het zijn meetinstrumenten, geen benodigdheden. :D

Of hebben jullie ook al een glucosemeter in je arm laten zetten en nemen jullie een dozijn pillen en suplementen, want alleen dan is natuurlijk een "echte" training. ;)
pi_204101585
Nouja, het zal wel per persoon verschillen, maar ik wil graag onderweg zien op welke hartslag of vermogen ik fiets, in plaats van achteraf. Op gevoel is ook wel een keer fijn, maar meestal heb je met trainen wel een specifiek doel daarvoor.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  woensdag 16 maart 2022 @ 15:13:02 #85
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_204101648
Hoi :W

Ik heb mezelf ook een racefiets gekocht (begin dit jaar), dat had ik wel verdiend. Nu ben ik zo naïef geweest me in te schrijven om een tourtocht mee te doen in Valloire (Gallibier, télégraphe, dat soort dingen), en ik krijg toch wat schrik van de hoogtemeters. Het probleem is dat waar ik train (Belgische kust) alles zo vlak is als wat. Ik vrees dat ik met enkel op de koekelareberg te trainen niet echt voorbereid zal zijn om het hooggebergte aan te pakken. Hoe pakken jullie dat aan? Is specifieke klimtraining een must, of raak je met veel en lang op het vlakke te trainen ook al ver? Doen jullie dat met trainingsschema's gericht op klimmen of puur op gevoel?
pi_204101665
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:13 schreef Beregd het volgende:
Hoi :W

Ik heb mezelf ook een racefiets gekocht (begin dit jaar), dat had ik wel verdiend. Nu ben ik zo naïef geweest me in te schrijven om een tourtocht mee te doen in Valloire (Gallibier, télégraphe, dat soort dingen), en ik krijg toch wat schrik van de hoogtemeters. Het probleem is dat waar ik train (Belgische kust) alles zo vlak is als wat. Ik vrees dat ik met enkel op de koekelareberg te trainen niet echt voorbereid zal zijn om het hooggebergte aan te pakken. Hoe pakken jullie dat aan? Is specifieke klimtraining een must, of raak je met veel en lang op het vlakke te trainen ook al ver? Doen jullie dat met trainingsschema's gericht op klimmen of puur op gevoel?
Duurtraining vooral.
En een paar weekendjes de Limburgse heuvels of Belgische Ardennen in.
pi_204101698
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:13 schreef Beregd het volgende:
Hoi :W

Ik heb mezelf ook een racefiets gekocht (begin dit jaar), dat had ik wel verdiend. Nu ben ik zo naïef geweest me in te schrijven om een tourtocht mee te doen in Valloire (Gallibier, télégraphe, dat soort dingen), en ik krijg toch wat schrik van de hoogtemeters. Het probleem is dat waar ik train (Belgische kust) alles zo vlak is als wat. Ik vrees dat ik met enkel op de koekelareberg te trainen niet echt voorbereid zal zijn om het hooggebergte aan te pakken. Hoe pakken jullie dat aan? Is specifieke klimtraining een must, of raak je met veel en lang op het vlakke te trainen ook al ver? Doen jullie dat met trainingsschema's gericht op klimmen of puur op gevoel?
Heb je een indoortrainer? Daar kan je het klimmen redelijk op trainen natuurlijk.
En verder ben je als Belg al dichter bij de heuvels dan wij Nederlanders, dus zeker een paar weekenden gebruik van maken ;) En wellicht een weekje eerder heen gaan dan de toertocht om de benen wat te laten wennen?

Ik ga dit jaar de Marmotte doen maar heb waarschijnlijk ook geen gelegenheid meer om nog een weekje naar de bergen te gaan behalve de week voor de Marmotte zelf. Wat je het beste kunt doen is volgens mij gewoon zorgen dat je zo goed mogelijk op orde bent, zoals RealBizkit zegt heel veel duurtrainingen, krachttraining/core om de positie van het klimmen aan te kunnen en zorgen dat je op het gewicht bent wat je wilt zijn.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_204101798
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
Grappig. Om "serieus" te fietsen of om "echt" te trainen heb je dat ook allemaal niet nodig. Het enige waarvoor je het zou kunnen gebruiken is om te controleren of die training die je doet het resultaat heeft wat je hoopt. Het zijn meetinstrumenten, geen benodigdheden. :D

Of hebben jullie ook al een glucosemeter in je arm laten zetten en nemen jullie een dozijn pillen en suplementen, want alleen dan is natuurlijk een "echte" training. ;)
Dat is wat ik bedoel. Ik weet dat je graag de boel wat baggitaliseert maar trainen op hartslag/wattagezones is toch gewoon vrij effectief? En jij hebt toch ook van alles aan je fiets hangen?
Aldus.
pi_204101826
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 23:05 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Nodig niet natuurlijk, maar die data heb ik nu ook, dus als dat wegvalt dan voelt het als een achteruitgang en dat kan natuurlijk niet. :P
[..]
Misschien moet ik die fitbit voorlopig ook maar blijven gebruiken, switchen kan later ook altijd nog.

Denk dat het dan een 830 wordt, voorlopig zonder extra accessoires.
Kun je trouwens niet de fietscomputer koppelen aan de fitbit voor hartslagmeting? Dan heb je alweer 1 gadget minder nodig.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  woensdag 16 maart 2022 @ 15:49:59 #90
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_204102011
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:17 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Heb je een indoortrainer? Daar kan je het klimmen redelijk op trainen natuurlijk.
En verder ben je als Belg al dichter bij de heuvels dan wij Nederlanders, dus zeker een paar weekenden gebruik van maken ;) En wellicht een weekje eerder heen gaan dan de toertocht om de benen wat te laten wennen?
Dat valt hier toch tegen, de dichtste helling met naam is de Kemmelberg, en dat is toch al 65 km fietsen.
quote:
Ik ga dit jaar de Marmotte doen maar heb waarschijnlijk ook geen gelegenheid meer om nog een weekje naar de bergen te gaan behalve de week voor de Marmotte zelf. Wat je het beste kunt doen is volgens mij gewoon zorgen dat je zo goed mogelijk op orde bent, zoals RealBizkit zegt heel veel duurtrainingen, krachttraining/core om de positie van het klimmen aan te kunnen en zorgen dat je op het gewicht bent wat je wilt zijn.
Succes!

Die duurtraining lukt wel, kracht & gewicht wordt nog een uitdaging. Ik heb geen indoortrainer, ik zit al te ver boven vooropgesteld budget na de aankoop van de fiets :P
pi_204102015
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:26 schreef Z het volgende:

[..]
Dat is wat ik bedoel. Ik weet dat je graag de boel wat baggitaliseert maar trainen op hartslag/wattagezones is toch gewoon vrij effectief? En jij hebt toch ook van alles aan je fiets hangen?
Dat ligt aan het doel van je training of het effectief is. Het heeft echt heel weinig doel als je bepaalde sprint trainingen doet (30 seconden maximaal, 30 seconden rust en dat 10 keer herhalen bijvoorbeeld), en dat is ook een "echte" training. ;)

En ja, ik heb ook een power meter en hartslagmeter. Die laatste heb ik vooral ook vanwege medische redenen, maar dat is een ander verhaal.
pi_204102041
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:49 schreef Beregd het volgende:

[..]

Dat valt hier toch tegen, de dichtste helling met naam is de Kemmelberg, en dat is toch al 65 km fietsen.

Goeie (duur) training.
Aldus.
  woensdag 16 maart 2022 @ 17:50:30 #93
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_204103195
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:49 schreef Beregd het volgende:

[..]
Dat valt hier toch tegen, de dichtste helling met naam is de Kemmelberg, en dat is toch al 65 km fietsen.
[..]
Toen ik voor de eerste keer de bergen in ging (Dolomieten) had ik ook nog nooit een berg beklommen en had ik uiteindelijk als training nog iets van 60 of 70 keer een rondje Westberg (Wageningen, 1500 hoogtemeters) gedaan en dat stelt ook niets voor (de Koekelareberg is lastiger).

Ik fiets wel vaker in de bergen met groepen 'newbies' en je ziet echt vrijwel nooit dat mensen niet bovenkomen (of ze moeten echt in het algemeen veel te ongetraind zijn). Het gaat er vooral om dat je uithoudingsvermogen groot genoeg is om continu die inspanning te kunnen blijven leveren voor een langere tijd. Je kunt niet echt rust pakken op een berg zoals op het vlakke waarbij je vaak toch even de fiets laat uitrijden.

Als je daar rekening mee houdt en je vanaf de voet rustig aan begint en je zelf niet overschat of gaat proberen mensen bij te houden die eigenlijk net te snel voor je gaan, komt het echt wel goed.
  woensdag 16 maart 2022 @ 18:05:09 #94
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_204103360
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:13 schreef Beregd het volgende:
Hoi :W

Ik heb mezelf ook een racefiets gekocht (begin dit jaar), dat had ik wel verdiend. Nu ben ik zo naïef geweest me in te schrijven om een tourtocht mee te doen in Valloire (Gallibier, télégraphe, dat soort dingen), en ik krijg toch wat schrik van de hoogtemeters. Het probleem is dat waar ik train (Belgische kust) alles zo vlak is als wat. Ik vrees dat ik met enkel op de koekelareberg te trainen niet echt voorbereid zal zijn om het hooggebergte aan te pakken. Hoe pakken jullie dat aan? Is specifieke klimtraining een must, of raak je met veel en lang op het vlakke te trainen ook al ver? Doen jullie dat met trainingsschema's gericht op klimmen of puur op gevoel?
Om goed te kunnen klimmen moet je goed kunnen pacen (dus een vast tempo kunnen vasthouden dat net niet té snel gaat). Het kan dan wel handig zijn om te weten wat je FTP/omslagpunt is (daar moet je idealiter onder blijven). In principe kan je ook op het vlakke prima trainen voor het hooggebergte, maar je mist dan wel een beetje dat je tijdens het klimmen heel anders op je fiets zit. Grote kans dat je rugklachten krijgt als je ineens een col omhoog moet waar je 1.5 uur over doet. Conclusie is volgens mij dan ook dat je trainen op het vlakke aan zou kunnen vullen met enkele simpele trainingen om core/rug sterker te maken.

De Beter Worden podcast van LtD en dan die van een week of twee geleden gaat specifiek over klimmen. Daar komt bovenstaande allemaal aan de orde.
  woensdag 16 maart 2022 @ 18:59:16 #95
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_204104120
Thx @Zelva en @Zwansen, dit helpt!
Ik denk dat ik dan maar eens wat corestability training ga doen.

Is je omslagpunt bij fietsen trouwens dezelfde als bij het hardlopen? Ik heb wel eens gehoord dat je maximale hardslag op de fiets tien slagen lager ligt, maar geen idee wat dat betekent voor je omslagpunt.
pi_204104506
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2022 18:59 schreef Beregd het volgende:
Thx @:Zelva en @:Zwansen, dit helpt!
Ik denk dat ik dan maar eens wat corestability training ga doen.

Is je omslagpunt bij fietsen trouwens dezelfde als bij het hardlopen? Ik heb wel eens gehoord dat je maximale hardslag op de fiets tien slagen lager ligt, maar geen idee wat dat betekent voor je omslagpunt.
Omslagpunt is inderdaad anders. :)
pi_204105495
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 06:37 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Wat voegen die data toe?
Gewoon leuk, niet alles hoeft nuttig te zijn. ;)

Ik bekijk eigenlijk geen data tijdens het fietsen, maar als ik achteraf even 15 min aan het bijkomen ben, dan vind ik het wel leuk om even door te bladeren. Je kan met hartslagdata toch net wat beter bijhouden hoe het gaat en vergelijken met eerdere ritten.

quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2022 13:49 schreef Z het volgende:
Ik fiets serieus maar zonder computer. Het is vooral onmisbaar als je echt wilt trainen vind ik. Of geheel nieuwe routes fiets.
Ik fiets (af gezien van woon-werk en het ommetje na werk) eigenlijk altijd nieuwe routes. Ik ben niet perse van heel serieus trainen, maar gewoon een leuk rondje rijden op een nieuwe plek vind ik lekker. Als ik dat dan doe, vind ik het wel fijn om een goede route te hebben waar je niet om de paar km voor een stoplicht staat of door een binnenstad komt. Verder download ik vaak routes van gravel-rides.cc als ik wil gravelen, als ik zelf zonder navigatie ga rijden, vind ik nooit routes met >60% onverhard.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:29 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Kun je trouwens niet de fietscomputer koppelen aan de fitbit voor hartslagmeting? Dan heb je alweer 1 gadget minder nodig.
Wellicht, ik ga het eerst even proberen met alleen de computer. Als ik fitbit kan koppelen is dat mooi en anders koop ik misschien nog wel een keer een hartslagmeter of toch een garmin horloge. Fitbit is wat minder gericht op sport en mijn horloge is al weer een paar jaar oud. Ik hoef alleen niet zo'n lomp apparaat en wil er zeker ook mee kunnen betalen, want daar ben ik te veel aan gewend.
pi_204106008
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2022 18:59 schreef Beregd het volgende:
Thx @:Zelva en @:Zwansen, dit helpt!
Ik denk dat ik dan maar eens wat corestability training ga doen.

Is je omslagpunt bij fietsen trouwens dezelfde als bij het hardlopen? Ik heb wel eens gehoord dat je maximale hardslag op de fiets tien slagen lager ligt, maar geen idee wat dat betekent voor je omslagpunt.
Kijk anders hier naar:
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  woensdag 16 maart 2022 @ 22:36:47 #99
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204108326
Gewoon rijden met je kutje. Hoe ongetrainder, hoe zwaarder. Hoe zwaarder, hoe heroïscher.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204112009
Dat dan weer wel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')