Misschien niet zo panisch doen en gewoon doorfietsen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:12 schreef Schuifpui het volgende:
Tfuu.. nog geen 1900km en m'n ketting zit al weer richting de 0.75% rek. Komende week maar weer vervangen, de laatste keer was 16 januari.
Ja, als die anderen (Van Aert uitgezonderd) nou eens mee hadden gedraaid. Zo’n Matthews is ook echt zo’n Valverde, saboteert de achtervolging en probeert vervolgens een podiumplaats mee te pakken.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:40 schreef Zwansen het volgende:
Godverdomme wat is die Mathieu toch een geweldige atleet.
Veel met slecht weer gefietst? Ik maak die van mij altijd uitgebreid schoon, vooral met slecht weer. Had hiervoor zo’n KMC ding en nu SRAM Red. Die heb ik wel eens eerder gehad. Qua duurzaamheid maakt het niet echt uit.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:12 schreef Schuifpui het volgende:
Tfuu.. nog geen 1900km en m'n ketting zit al weer richting de 0.75% rek. Komende week maar weer vervangen, de laatste keer was 16 januari.
Dat heb ik de eerste keer gedaan en toen begon het bij 3500km echt slecht te klinken en te voelen. Een nieuwe ketting voldeed niet meer, want die slipte over de cassette, dus de cassette moest toen ook gelijk vervangen worden. Ik denk dat ik met op tijd vervangen 3 kettingen per cassette kan doen, dus 6000km op een cassette. Uiteindelijk is dat goedkoper en blijft het beter fietsen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:37 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Misschien niet zo panisch doen en gewoon doorfietsen.
Ja ik fiets wel woon-werk, dus ook met regen, zout, enz. Verder ook weleens gravel routes en die brede banden gooien een hoop meer zooi op dan smallere wegbangen zonder profiel. Dan fiets ik ook nog eens relatief veel korte stukken op hoog vermogen door die kortere woon-werk stukken, dus volgens mij heb ik de slechts mogelijk combinatie te pakken.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 22:35 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Veel met slecht weer gefietst? Ik maak die van mij altijd uitgebreid schoon, vooral met slecht weer. Had hiervoor zo’n KMC ding en nu SRAM Red. Die heb ik wel eens eerder gehad. Qua duurzaamheid maakt het niet echt uit.
Hier 3 kettingen, 1500km per ketting per keer, en dan elke ketting 2 a 3 keer. Nu 10-12k op m'n cassette staan en gaat nog steeds super met een nieuwe ketting erop.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 22:56 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat heb ik de eerste keer gedaan en toen begon het bij 3500km echt slecht te klinken en te voelen. Een nieuwe ketting voldeed niet meer, want die slipte over de cassette, dus de cassette moest toen ook gelijk vervangen worden. Ik denk dat ik met op tijd vervangen 3 kettingen per cassette kan doen, dus 6000km op een cassette. Uiteindelijk is dat goedkoper en blijft het beter fietsen.
Blijft alleen wel hoge slijtage. Anderen doen 2x zo veel kms als ik en ik weet niet hoe.
Misschien eens dry wax (squirt) proberen ipv kettingolie bij de volgende ketting..quote:Op zaterdag 19 maart 2022 22:58 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ja ik fiets wel woon-werk, dus ook met regen, zout, enz. Verder ook weleens gravel routes en die brede banden gooien een hoop meer zooi op dan smallere wegbangen zonder profiel. Dan fiets ik ook nog eens relatief veel korte stukken op hoog vermogen door die kortere woon-werk stukken, dus volgens mij heb ik de slechts mogelijk combinatie te pakken.
Misschien een domme vraag, maar ik weet dan nooit zeker of mensen dit bedoelen:quote:Op zondag 20 maart 2022 07:38 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Misschien eens dry wax (squirt) proberen ipv kettingolie bij de volgende ketting..
Met knipperen ben je beter zichtbaar én het bespaart behoorlijk wat energie.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:29 schreef Z het volgende:
Ik erger me licht aan medewielrenners die met een knipperend achterlichtje fietsen. Dan knipperen is nergens voor nodig mensen. Verde vond ik het maar frisjes vanochtend.
Ik bedoelde die bovenste ja! De ketting eerst heel goed ontvetten ja, dat heeft mijn vriend toen gedaan, ik geloof gewoon in een oude jampot met benzine of zo?quote:Op zondag 20 maart 2022 11:15 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Misschien een domme vraag, maar ik weet dan nooit zeker of mensen dit bedoelen:
[ afbeelding ]
Of echt waxen met zo'n blok wat je moet smelten en daarvoor je ketting op drie manieren moet degreasen? Dat klinkt als nogal veel gedoe..
Op al die flesjes staat trouwens dat je na het degreasen een keer of 3-4 je ketting moet invetten, maar als ik dat doe, dan wordt het snel veel te veel, zelfs als ik het (naar mijn idee) goed afveeg. Ik kreeg altijd commentaar dat het wel wat minder kon, daarom doe ik het nu nog maar één keer per link en daarna afvegen. Dan komt er niet heel veel meer af. Qua levensduur lijkt het nu uit te maken, zit al sinds het begin op zo'n 2000km per ketting.
Je moet het naar mijn mening echt wel vaker doen dan alleen na een natte vieze rit. Ik doe echt max 1 week ermee en maak dan alles weer heel goed schoon.quote:Op zondag 20 maart 2022 16:35 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik bedoelde die bovenste ja! De ketting eerst heel goed ontvetten ja, dat heeft mijn vriend toen gedaan, ik geloof gewoon in een oude jampot met benzine of zo?
En daarna de squirt, de eerste keer flink veel en de restjes er met een doek afvegen. Daarna is het alleen nog maar een kwestie van bij een natte/vieze rit je ketting een beetje afspoelen en droogvegen met een doek, een dun laagje squirt erop en met je vingers even langs alle schakels, en klaar. Ik vind het echt weinig gedoe, en de ketting blijft heel mooi schoon.
Ja hier ook al jaren met Squirt. Ik doe het ongeveer om de 2-4 ritten, afhankelijk van de omstandigheden.. Na een regenrit sowieso opnieuw, maar bij droog weer is het 3-4 ritten, ook afhankelijk van de lengte van de rit. Ik neem de ketting trouwens nooit af. Na de rit even nieuwe erop. Het heeft geen zin om het spul er vlak voor de rit er op te doen.quote:Op zondag 20 maart 2022 16:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je moet het naar mijn mening echt wel vaker doen dan alleen na een natte vieze rit. Ik doe echt max 1 week ermee en maak dan alles weer heel goed schoon.
Door de beweging van de ketting duw je de wax tussen de schakels uit, het duurt alleen wat langer dan bij op olie gebaseerde kettingsmeer.
Klopt. Je moet het minimaal 4 uur van te voren doen (volgens de beschrijving van degene die ik gebruik) zodat de wax tijd genoeg heeft om tussen de schakels te gaan zitten.quote:Op zondag 20 maart 2022 17:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja hier ook al jaren met Squirt. Ik doe het ongeveer om de 2-4 ritten, afhankelijk van de omstandigheden.. Na een regenrit sowieso opnieuw, maar bij droog weer is het 3-4 ritten, ook afhankelijk van de lengte van de rit. Ik neem de ketting trouwens nooit af. Na de rit even nieuwe erop. Het heeft geen zin om het spul er vlak voor de rit er op te doen.
Is wel verboden.quote:Op zondag 20 maart 2022 14:03 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Met knipperen ben je beter zichtbaar én het bespaart behoorlijk wat energie.
Je weet dat een racefiets überhaupt verboden is? Deze voldoet namelijk niet aan de regels die voor een fiets tellen. Dus maar stoppen met fietsen dan?quote:
Kan iemand de TT aanpassen naar 'Recreatief Rennen #764 Op een gerecyclede schoen moet je het leren'?quote:Op zondag 20 maart 2022 18:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je weet dat een racefiets überhaupt verboden is? Deze voldoet namelijk niet aan de regels die voor een fiets tellen. Dus maar stoppen met fietsen dan?
Ik kreeg inderdaad ooit allerlei reflectoren meegeleverd bij een nieuwe fiets.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je weet dat een racefiets überhaupt verboden is? Deze voldoet namelijk niet aan de regels die voor een fiets tellen. Dus maar stoppen met fietsen dan?
5 voor 5,5 achter. En waarom zouden hoge velgen een probleem zijn? Ik krijg ze met gemak op mijn 65mm wiel. Het heeft meer met de TLR band zelf te maken.quote:Op zondag 20 maart 2022 19:39 schreef poiuytr het volgende:
Ik rij sinds drie weken op de racer ook tubeless (Conti GP5000 25mm), bevalt prima moet ik zeggen, al is het kut werk om ze op hoge velgen te leggen grrr. Met hoeveel druk rijden jullie ongeveer bij welk gewicht? Ben nog aan het aftasten namelijk. Op de mountainbike rij ik met circa 1,5bar en op de gravel circa 2 a 2,2 bar.
Top, hoeveel kg weeg je ongeveer en met hoeveel mm rij je? Hiervoor had ik een racefiets met lage wielen, banden (binnen en buiten) waren altijd eenvoudig te wisselen, nu is dat echt een hel. Op de gravelfiets en mountainbike stelt dat ook niets voor.quote:Op zondag 20 maart 2022 19:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
5 voor 5,5 achter. En waarom zouden hoge velgen een probleem zijn? Ik krijg ze met gemak op mijn 65mm wiel. Het heeft meer met de TLR band zelf te maken.
Iets onder de 70 op dit moment. En 26mm Pirelli P Zero. Gravelbike en mountainbike hebben een breder velgbed waardoor die grotere banden er makkelijker om gaan.quote:Op zondag 20 maart 2022 19:53 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Top, hoeveel kg weeg je ongeveer en met hoeveel mm rij je? Hiervoor had ik een racefiets met lage wielen, banden (binnen en buiten) waren altijd eenvoudig te wisselen, nu is dat echt een hel. Op de gravelfiets en mountainbike stelt dat ook niets voor.
Ik was mijn bidonnen vergeten. Gelukkig was het maar 2 uur.quote:Op zondag 20 maart 2022 13:56 schreef RealBizkit666 het volgende:
Vandaag in een kasseien afdaling mijn bidon verloren. Wel de KOM behaald, dus een kleine troost.
Dus een rustige duurtraining er van gemaakt maar?quote:Op zondag 20 maart 2022 19:59 schreef No-P het volgende:
[..]
Ik was mijn bidonnen vergeten. Gelukkig was het maar 2 uur.
Dat schijnt al weer tegengesproken te worden, omdat "mensen" jouw kant op kijken, op het moment dat het lampje uit is, en je dan niet registreren en gas geven.quote:Op zondag 20 maart 2022 14:03 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Met knipperen ben je beter zichtbaar én het bespaart behoorlijk wat energie.
Staat toch ook op de band? Met racefietsen is op het asfalt bijna de max, met veel kasseien 1 bar minderquote:Op zondag 20 maart 2022 19:39 schreef poiuytr het volgende:
Ik rij sinds drie weken op de racer ook tubeless (Conti GP5000 25mm), bevalt prima moet ik zeggen, al is het kut werk om ze op hoge velgen te leggen grrr. Met hoeveel druk rijden jullie ongeveer bij welk gewicht? Ben nog aan het aftasten namelijk. Op de mountainbike rij ik met circa 1,5bar en op de gravel circa 2 a 2,2 bar.
Bijna de max? Als je 110kg weegt ja.quote:Op maandag 21 maart 2022 13:31 schreef Godshand het volgende:
[..]
Staat toch ook op de band? Met racefietsen is op het asfalt bijna de max, met veel kasseien 1 bar minder
Hmm, dan moet ik er nog minder indoen!quote:Op maandag 21 maart 2022 14:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Bijna de max? Als je 110kg weegt ja.
[ afbeelding ]
Het ligt aan de band natuurlijk. Deze tabel is specifiek voor de Pirelli P Zero Race TLR die ik heb. Maar het zal niet veel verschillen. Met binnenband moet er iets meer in natuurlijk.quote:Op maandag 21 maart 2022 15:29 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Hmm, dan moet ik er nog minder indoen!
Inderdaad, die tubeless banden hebben vaak stuggere wangen waardoor je ook met minder druk kunt rijden. Ook omdat je geen stootlek meer kunt krijgen.quote:Op maandag 21 maart 2022 15:36 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het ligt aan het band natuurlijk. Deze tabel is specifiek voor de Pirelli P Zero Race TLR die ik heb. Maar het zel niet veel verschillen. Met binnenband moet er iets meer in natuurlijk.
Ik ook 5 - 5.5 met TLR.quote:Op maandag 21 maart 2022 15:36 schreef Flipmoehoe het volgende:
ik gooi er nog minder in als die tabel
82kg, 28mm op 19c velgen.
5,0 voor en 5,5 achter en pas als ik echt merk dat hij veel te zacht is pomp ik er wat bij.
Dus meestal fiets ik met nog minder druk
Die van mij moeten minimaal 5 en max 7.5.quote:Op maandag 21 maart 2022 16:22 schreef Fretwork het volgende:
Ik heb 28mm tubeless op Zipp 303s (max pressure 5bar). Rijd zo 4.5-5.0 bar met 28mm en 80kg. Heel blij mee
Ik ga het eens proberen. Eerst dan even langs de pomp met een jampotje. oke, weet wel dat dat niet magquote:Op zondag 20 maart 2022 16:35 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik bedoelde die bovenste ja! De ketting eerst heel goed ontvetten ja, dat heeft mijn vriend toen gedaan, ik geloof gewoon in een oude jampot met benzine of zo?
En daarna de squirt, de eerste keer flink veel en de restjes er met een doek afvegen. Daarna is het alleen nog maar een kwestie van bij een natte/vieze rit je ketting een beetje afspoelen en droogvegen met een doek, een dun laagje squirt erop en met je vingers even langs alle schakels, en klaar. Ik vind het echt weinig gedoe, en de ketting blijft heel mooi schoon.
Hoe maak je het schoon? Ontvetten is dan niet nodig begrijp ik, maar hoe dan wel? Gewoon water en borstels / doeken?quote:Op zondag 20 maart 2022 16:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je moet het naar mijn mening echt wel vaker doen dan alleen na een natte vieze rit. Ik doe echt max 1 week ermee en maak dan alles weer heel goed schoon.
Door de beweging van de ketting duw je de wax tussen de schakels uit, het duurt alleen wat langer dan bij op olie gebaseerde kettingsmeer.
Squirt Lube adviseert juist om overtollige wax niet eraf te halen, dus ook niet schoonmaken na een week. Soms ros ik er even met een doek overheen, maar verder laat ik alles zitten. Alleen regelmatig een nieuw laagje erop (1x de ketting rond).quote:Op zondag 20 maart 2022 16:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je moet het naar mijn mening echt wel vaker doen dan alleen na een natte vieze rit. Ik doe echt max 1 week ermee en maak dan alles weer heel goed schoon.
Door de beweging van de ketting duw je de wax tussen de schakels uit, het duurt alleen wat langer dan bij op olie gebaseerde kettingsmeer.
Ja, dit dacht ik ook, maar denk bemoei nietquote:Op maandag 21 maart 2022 22:00 schreef Patroon het volgende:
[..]
Squirt Lube adviseert juist om overtollige wax niet eraf te halen, dus ook niet schoonmaken na een week. Soms ros ik er even met een doek overheen, maar verder laat ik alles zitten. Alleen regelmatig een nieuw laagje erop (1x de ketting rond).
Kan.quote:Op maandag 21 maart 2022 22:00 schreef Patroon het volgende:
[..]
Squirt Lube adviseert juist om overtollige wax niet eraf te halen, dus ook niet schoonmaken na een week. Soms ros ik er even met een doek overheen, maar verder laat ik alles zitten. Alleen regelmatig een nieuw laagje erop (1x de ketting rond).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |