quote:
Op zondag 13 maart 2022 15:13 schreef -Sigaartje het volgende:[..]
Echt waar?
Ik heb ze nog steeds. En ik ben daar nog steeds zeer dankbaar voor. Maar ik wil graag ook weer beginnen met laten zien hoe ik dingen kook. Een beetje van een serie "Koken voor beginners", want wat ik maak is niet echt spectaculair, eerder gewoon de basispot op tafel zal ik maar zeggen. En ik weet nog toen ik uit huis ging, lang geleden, ik kon nog geen aardappel koken, laat staan schillen, dat ik niet eens wist hoe ik moest beginnen. Ik neem mijn moeder dat nog indirect een beetje kwalijk.
Ben gewoon maar begonnen, want je kunt nou eenmaal niet elke dag een bak patat of een rookworst eten.
Dingen zijn vaak simpel, ook al zei eens een keer iemand laatdunkend "als het maar uit een zakje komt", dan komt het maar uit een zakje! Dat is altijd nog beter dan elke dag frikandellen en kroketten eten.
In de planning staan bij mij komende week groentesoep maken en bami goreng. Dan kunnen mensen laatdunkend doen over voorgesneden groente en bouillonblokjes, whatever, maar ja dan heb je toch maar wel groentesoep (in die blikken zit veel suiker en is het aandeel van groente maar magertjes) in deze drukke wereld waarin je loonslaaf bent.
Als ik er tijd voor heb zal ik hier topics over aanmaken.
Niks mis mee.
Gewoon doen.
Mijn moeder joeg ons ook bijkans de keuken uit, als ze aan het koken was.
Zodoende heb ik ook alleen de basis meegekregen.
Toen ik op mezelf ging, heb ik ook nog weleens gebeld hoe zij dingen deed.
Daarna pakjes en zakjes proberen na te maken, kruidenkastje uitgebreid vanaf zo'n beetje peper en zout, recepten zoeken en YouTube filmpjes kijken.
Gaandeweg kom je er dan achter dat moeders eigenlijk nog weleens aan het rommelen was.
Eten koken was iets wat er even tussendoor moest en ff gauw, want dan was je goed bezig.
17:15 eten en om 18:00 afgewassen en met een bak koffie bij de televisie voor het nieuws.
Had je de ene keer dat ze er de tijd niet voor wilde nemen en je ongaar eten had en de andere keer had het dan weer iets te lang opgestaan en was het overgaar of zelfs licht aangebrand.
Pakjes en zakjes, ff makkelijk en met 20 minuten een pan vol spaghetti met gehakt in rode saus op tafel, dat soort werk.
Maar goed, toen wist je niet beter.
Ik weet onderhand aardig de weg in de keuken, maar ben lang geen chefkok.
Ik ben net weg van het AGV'tje, zeg maar.
Hoe meer ik leer, hoe meer ik weet dat er nog zo veel meer te leren valt.
Geeft niet.
Leuk.
En als je mensen kan inspireren om de thuisbezorgd en de snackbar nou eens achterwege te laten en zelf in de keuken gaan staan, is dat toch mooi meegenomen?