Ja; roestvrij is het probleem. De afgelopen jaren heb ik technisch veel aan die BMW gedaan. 1000 euro zo nu en dan is te doen, maar de carrosserie vraagt in één klap een heleboel centen wil je het goed doen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Echt goed over nadenken. De E30 is al een klassieker. Zeker als de koets roestvrij is, heb je een waardevolle auto.
Een cilinderkoprevisie hoeft de wereld niet te kosten. In het uiterste geval een ruilmotor.
Een garage die het opgeeft, zou voor mij reden zijn om daar niet nog eens te komen. Een garage heeft maar 1 taak en dat is je auto reperaren. Dat is namelijk hun vak.
Opslaan voor onbepaalde tijd, dat werkt meestal alleen op televisie. dat ze dan je auto na tig jaar uit een boerenschuur trekken en dat ie onbeschadigd is. In werkelijkheid vergaat de auto gewoon, niemand heeft alle ruimte om autos op te slaan.
Ook jij hebt gelijk. Een BMW specialist vraagt uiteraard veel geld en zoals gezegd, ik wil er niet op leeglopen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:21 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
BMW specialist zoeken. Ivo Christov bijv. Sloop sowieso niet, een E30 met 6-cilinder sloop je niet, die maak je of verkoop je in onderdelen als ‘ie niet meer te redden is.
Zelf paar keer wat van Ivo gekocht, ik weet niet wat zijn tarief is verder. Wel weet ik dat ‘ie veel ombouwt (nieuwere motor in oudere auto), daar moet je veel kennis voor hebben. Aardige kerel verder en vrij klein bedrijf qua personeel. Vroeger ook bij Offenga geweest, vond hun tarief destijds wel netjes. Alleen weet niet hoe het met de kennis is daar. Meneer Offenga weet zelf wel heel veel en zit heel lang in de BMW’s, maar hij heeft veel personeel dus weet niet hoeveel hij zelf nog doet. In ieder geval kun je ze bellen/mailen. Persoonlijk zou ik eerst Ivo proberen, die werkt nog veel met oude types.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 22:48 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Ook jij hebt gelijk. Een BMW specialist vraagt uiteraard veel geld en zoals gezegd, ik wil er niet op leeglopen.
Ik vind het nogal triest dat het mij niet gelukt is met die prachtkar. Shit happens helaas.
Maar tips blijven welkom.
Ja, ik heb mijn e30 nu 19 jaar en dacht ook dat ik hem lang hadquote:Op woensdag 9 maart 2022 05:45 schreef Tieten het volgende:
22 jaar.. ik dacht dat ik de mijne lang had met 14 jaar.
Mocht je eruit zijn om 'm echt weg te doen,stuur me dan svp wat info.
Een paar jaar gelden een nieuwe koppakking (de inlaatpakkingen waren niet meer verkrijgbaar, moesten uit Polen komen). Ook nieuwe drukgroep Haida, Hapa of zo erin laten zetten. 2 jaar geleden nieuwe drijfstanglagers van een speciaal merk, vervangen door een E30 racing team garage.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:03 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ja, ik heb mijn e30 nu 19 jaar en dacht ook dat ik hem lang had![]()
Als de koets nu roestvrij is dan is deze zeker meer waard in z'n geheel zelfs met slechte motor dan dat hij waard is in onderdelen. Daarnaast als je nu al niet op koopjesjagers zit te wachten begin dan AUB niet aan onderdelen verkoop.
Kleppen/cilinder kop revisie is bij deze blokken niet zo moeilijk, kop is er zo af, wegbrengen naar een revisie bedrijf en kop er weer terug op.
Stallen met een goed chassis kan wel, maar stalling kost ook geld. Daarnaast rijden er al teweinig rond...
Is het chassis nu al niet zo geweldig (beginnende of erge roest) dan eerst behandelen voor stalling of er blijft niets van over...
Ik stem voor kop revisie en door blijven rijden
compressietesest is een eitje; eerst droog meten en dan met een drup olie erin. Als de compressie oploopt met olie, dan weet je dat de zuigerveren naar de klote zijnquote:Op woensdag 9 maart 2022 07:13 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
... ...
Je zou ook nog zelf of bij een lokale garage een compressietest laten uitvoeren.
quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:22 schreef Shivo het volgende:
Het is maar een auto. Een mooie auto, maar een auto. Op een gegeven moment is het klaar en het lijkt me dat dat moment bereikt is. In onderdelen verkopen, of naar de sloop er mee. Niet te moeilijk doen.
In de hoop dat dit item zich niet gaat omdraaien naar fotografie, het volgende. Ik heb toen veel foto's gemaakt. Met de wielen recht ziet het er op de een of andere manier niet uit. Kan er de vinger niet op leggen, maar zo ziet het er veel beter uit. Wellicht stoerder:)quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:22 schreef daNpy het volgende:
Waarom draaien zoveel mensen hun wiel met de band naar de camera toe? Als je de velg ziet is dat toch veel mooier?
Bij de DAF club doen ze dat ook altijd.
Hij heeft wel een punt.quote:
Ik bedoel ook niet wielen recht, maar ingestuurd (naar rechts dus, op jouw foto), zoals hierquote:Op woensdag 9 maart 2022 15:41 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
In de hoop dat dit item zich niet gaat omdraaien naar fotografie, het volgende. Ik heb toen veel foto's gemaakt. Met de wielen recht ziet het er op de een of andere manier niet uit. Kan er de vinger niet op leggen, maar zo ziet het er veel beter uit. Wellicht stoerder:)
Nee als je in een auto topic bij een klassieker begint met 'het is maar een auto' dan ben je voor mij inderdaad een non-car personquote:Op woensdag 9 maart 2022 16:56 schreef Shivo het volgende:
Een andere mening hebben maakt me meteen een “non-car person”? Okee.
Top Gear was in 2002 nog wel leuk, de laatste tien jaar een eindeloze slaapverwekkende herhaling van zetten.
Wat nou pijnlijk; hartverscheurend!quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:08 schreef Watuntrik het volgende:
Dat wordt idd lastig wanneer je geen stalling hebt en het duurt nog 5 jaar voordat hij onder de oldtimer regeling valt en belasting vrij wordt. Een auto die je niet gebruikt en die ook niet loopt met gebrek aan stalling nog 5 jaar aangemeld houden en verzekering en belasting betalen is wel een dilemma. Garage huren kost je afhankelijk van locatie ook wel een flinke duit. En dan zijn dit doorgaans hokken zonder stroom waar je iet kunt werken.
Ik had ooit een vergelijkbaar probleem met een oude Volvo 265 uit 1978 die ik graag had willen houden. En toen de oldtimer regeling naar 40 jaar ging was die auto34 jaar oud. Hij had LPG installatie en werd plots geen oldtimer meer en met LPG was er geen overgangsregeling mogelijk. Ook lekke kop redelijk veel werk aan carrosserie. Garage huur was toen ¤65 p/m dan afmelden? Of verzekerd houden en dubbel tarief belasting voor 6 jaar voor iets wat niet meer (goed) rijd?
Dan moet je inderdaad keuzes maken, te koop zetten en maanden wachten op een serieuze liefhebber die het echt hebben wil. En de onkosten lopen door zolang die niet komt. Dan moet je rekening houden met wat is realistisch en wat zijn die onkosten. Is de auto 1 of 2 jaar onkosten betalen al niet meer waard, dan heeft het geen zin om dat erin te steken met wachten op een serieuze liefhebber. Niet serieuze liefhebbers die er handel in zien zullen altijd voor dubbeltje op de eerste rang willen. Wat je ook doet zonder eigen stalling en zonder afmelden ben je dief van eigen beurs. Ook in onderdelen verkopen kost meer investering dan wat het opbrengt.
Ook restauratie en revisie wanneer je het moet uitbesteden is geen kattenpis en gaat in de duizenden euro's zitten.
IK heb toen maar van alle ellende eieren voor mijn geld gekozen en hem door een sloper laten afvoeren. En kreeg toen nog ¤150 oud ijzer waarde...
Soms zijn realistische keuzes zeer pijnlijk en kostbaar... Dit grapje heeft me alleen maar geld gekost en uitendelijk toch maar afschied moeten nemen. Het was geen haalbare kaart meer.
Ik voel met je mee, been there done that... Dit wordt keihard gezegd knopen doorhakken, beide kosten je geld en emoties blijven onbetaalbaar die kan niemand je vergoeden. Ook begrijpelijk hoe mooi ze ook zijn niemand koopt je emoties.
Alle extra accessoires en zoveel mogelijk goede delen had ik er wel weer afgeschroefd en vervangen door de oude defecte meuk voordat hij met de sloper meeging. Dat heb ik nog wel los kunnen verkopen aan liefhebbers voor paar ¤100,-
Maar het blijft toch pijnlijk...
Wat meer info heb je inmiddelsquote:Op woensdag 9 maart 2022 05:45 schreef Tieten het volgende:
22 jaar.. ik dacht dat ik de mijne lang had met 14 jaar.
Mocht je eruit zijn om 'm echt weg te doen,stuur me dan svp wat info.
Dat bedoel ik, dat is het het ook. En dat heet liefhebberij.. En wanneer je er op leeg loopt is het dubbelop... Ik rijd nu een MB W123 280CE uit 1882 in een zeldzame donkerblauw uitvoeringing met veel chroom en Napa interieur. Is nog mooi strak en technisch nog erg goed. Rijdt er nauwelijk 1000km p/j mee. Wanneer ze daar maar staat en ik kijk zeg ik ook wel eens eigenlijk moet ik haar wegdoen want er komt een dag dan moet ik er geld in gaan duwen. En ook mijn lichaam doet daar niet meer aan mee en heb geen eigen werkplaats. Dusdat wordt uitbesteden met wat niet langs de straat of in de dhz garage kan. Maar wanneer ik er dan weer eens in stap die dikke 6 cillinder start en hoor en ga rijden dan zakt m'n hart in m'n schoenen bij de gedachte van wegdoen. En hoe warmer ze wordt hoe verliefder ik weer ben en helemaal de man. Zo blij als een kind met een ijsje...quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:11 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Wat nou pijnlijk; hartverscheurend!
Lekker in het zonnetje met open dak; M3 uitvoering (nee, niet de motor, maar de uitvoering, alles elektrisch) elleboogje eruit en de motor gromt. En de E30 hè, M120, boven de 2700 toeren gaat dat motorrrrrrrrtje helemaal grrrrrrrrrrommen; dan wil die vooruit. Heerlijk, op weg naar Zuid Frankrijk bijvoorbeeld; wie doet mij wat!
Niks geen mooie vrouw; ik heb er al een
Maar bedankt voor je uitgebreide mening.
Ik ga nu door met mij uitgebreid te bezatten; heb goede whisky in huis en morgen... is er weer een nieuwe dag
ha bieden heeft geen zin. Jij wil er vanaf, dus plak er een prijs op. Wie weet hapt er iemand.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:30 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Wat meer info heb je inmiddels
Regelmatig werd mij gevraagd wat ik ervoor wil hebben en mijn antwoord was altijd "voor 17.000 mag je hem zo meenemen".
Was uiteraard niet realistisch, maar ik wilde hem ook niet kwijt
Ik zou zeggen: doe een bod "I can't refuse" en wellicht is zij dan van jou voor ik haar op de markt heb gezet.
Schatting:
2000 voor de motor (of pakweg 500 voor een ruilmotor); een 'louzy' paintjob voor 4000 en je bent het mannetje.
Of je rijd hem naar Servië waar een echt goede 'overhaul' je 1000 kost of 500 voor weinig roestbeveiliging.
(de metalen uit die tijd moet je voorbehandelen met een zink-primer).
Ga verder aan de Whisky
Lees de comments even terug.quote:Op donderdag 10 maart 2022 13:24 schreef Dingest het volgende:
Wat heeft de garage dan eigenlijk gedaan? Want 'kleppen sluiten niet goed' kan nogal wat oorzaken hebben, en 'garage geeft het op' is ook een beetje vaag in hoever ze gegaan zijn![]()
Kortste klap is waarschijnlijk een koprevisie of een goede andere kop erop, maar het hangt ook wat van de oorzaak van het probleem af.
Edit: kennelijk gaan we d'r wat vanuit dat het probleem in de kop zit. Kan ook een timing issue zijn. Hoe dan ook, tenzij er iets finaal naar z'n grootje is zal een garage het niet snel opgeven - zolang de klant maar betaalt
quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:08 schreef Dingest het volgende:
[..]
Heb ik gedaan. Staat geen antwoord op mijn vragen in.
Jep, allemaal waar, maar ik kan het zelf niet meer repareren en zoals gezegd ben ik er wel klaar mee. Ergens moet je de grens trekken wat betreft de financiële component.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 15:57 schreef boegschroef het volgende:
Zonder de juiste info is het gissen, ik lees ook lpg (waarschijnlijk oud systeem zonder klepsmering?) waarschijnlijk ook hoge km stand enz...
Kan ingesleten kleppen zijn, maar bij het vervangen van de koppakking (ook al is het jaren geleden) zou dit al zichtbaar geweest moeten zijn. Wat veel meer voorkomt is een versleten nokkenas/tuimelaars zoals hierboven staan, geeft vergelijkbare symptomen.
Als je daar een adresje voor hebt, mag ik die in de PM? Mijn auto is minder waard dan de jouwe, maar ik wil 'em zo lang mogelijk houden.quote:Op woensdag 9 maart 2022 22:30 schreef gepromoveerT het volgende:
Of je rijd hem naar Servië waar een echt goede 'overhaul' je 1000 kost of 500 voor weinig roestbeveiliging.
Een boer zoeken in 't oosten van het land. Misschien ken ik er wel een.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 16:42 schreef gepromoveerT het volgende:
Het liefst wil ik de BMW ergens opslaan, maar ik vind geen plek voor (ja, wel voor 65 per maand of zo), zodat ik over een jaar of zo weer met frisse moed verder kan gaan. In een jaar tijd kan er veel veranderen. (of dat hij van ellende uit elkaar valt; kan uiteraard ook)
Ik ken iemand die veel tijd, geld en ellende in een BMW stak en er klaar mee was, het ding voor een krats verkocht aan iemand die er probleemloos meerdere keren mee naar Syrië reed. Als autoliefhebber kan ik alleen maar voor je hopen dat je hem niet wegdoet.quote:De eventuele volgende eigenaar heeft er wellicht een eitje aan, maar voor mij houd het zelf sleutelen of laten sleutelen nu op.
-M'n buurman is een Serv en zegt dat. Hij is nogal technisch, dus hij weet er vast wel een.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:43 schreef loveli het volgende:
[..]
Als je daar een adresje voor hebt, mag ik die in de PM? Mijn auto is minder waard dan de jouwe, maar ik wil 'em zo lang mogelijk houden.
[..]
Een boer zoeken in 't oosten van het land. Misschien ken ik er wel een.
[..]
Ik ken iemand die veel tijd, geld en ellende in een BMW stak en er klaar mee was, het ding voor een krats verkocht aan iemand die er probleemloos meerdere keren mee naar Syrië reed. Als autoliefhebber kan ik alleen maar voor je hopen dat je hem niet wegdoet.
Ik weet het niet, want mijn emotionele waarde ligt oneindig hoger.quote:Op zondag 13 maart 2022 17:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
Van wat je hebt vermeld over de auto, is dat geen slecht bod.
Op de autoveiling zie ik een E30 325xi met alleen cosmetisch werk, die staat nu op 1842 euro.
er zijn genoeg bedrijven die kundig werk doen en een als-nieuw BMW m20 motor leveren voor 2000 euro.quote:Op zondag 13 maart 2022 20:19 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Ik weet het niet, want mijn emotionele waarde ligt oneindig hoger.
En alle extra onderdelen... alleen de originele remcilindergroep al.
Stel dat ik 40.000 zou winnen bij een of andere loterij, dan zou ik hem voor dat bedrag laten restaureren. Fantaseer zelfs over een complete geheel nieuwe motor.
Ach, in de 22 jaar dat ik aan die auto sleutelde heb ik voldoende ervaring opgedaan om realistisch bezig te zijn. En nu houdt het gewoon op.quote:Op maandag 14 maart 2022 17:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
er zijn genoeg bedrijven die kundig werk doen en een als-nieuw BMW m20 motor leveren voor 2000 euro.
het punt met emotionele waarde is dat in je hoofd alles makkelijk te doen is. in realiteit ben je er jaren mee bezig en loopt het qua kosten vrijwel altijd op.
Laswerk aan de bodem van een auto is al zo een ding. Dan mag je eerst al de gehele vloer eruit halen vanwege brandgevaar.
Volgende week zie ik zo iemand, ik zal een balletje opgooien (tenzij je hem snel verkoopt).quote:
Hij staat al op een/het BMW forumquote:Op maandag 14 maart 2022 18:06 schreef loveli het volgende:
[..]
Volgende week zie ik zo iemand, ik zal een balletje opgooien (tenzij je hem snel verkoopt).
En geen idee op welke gratis website je auto staat, maar kun je hem niet beter aanbieden op het BMW forum? Dat zal er vast wel zijn en je hebt meer kans op een liefhebber.
Thanks!quote:Op maandag 14 maart 2022 18:06 schreef loveli het volgende:
[..]
Volgende week zie ik zo iemand, ik zal een balletje opgooien (tenzij je hem snel verkoopt).
En geen idee op welke gratis website je auto staat, maar kun je hem niet beter aanbieden op het BMW forum? Dat zal er vast wel zijn en je hebt meer kans op een liefhebber.
Ja, gaat verder opgeknapt worden.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 19:14 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ah pijnlijk maar ook wel fijn! Gaat ‘ie opgeknapt worden? Wat is precies M3 uitvoering? Want zag geen M-tech bumpers toch?
Ja, een goed gevoelquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |