Fles' Travelsnacks, part 145BestemmingInverness, Schotland
Datum / data7 t/m 15 oktober 2023. Okee 7 t/m 9. Sorry.
VervoerTreinen. Gruwelijk veel en toch ook gruwelijk weinig. Toch 507,2 spoorkilometers gelogd
VoorbereidingenJa godverdomme daar lag het niet aan. Ik had zelfs een tweede boekje laten drukken voor alle QR-codes en shit. Dat boekje was zelfs dikker dan het excursieboekje zelf. ALL IN FUCKING VAIN.
AanradersNou ja. Geen idee eigenlijk. Ga erheen als het mooi weer is. Hihi haha.
AfradersTsja. Kan er ook niet echt iemand de schuld van geven. Maar dit ging dus echt serieus de puinpoeier in. Take a look.
Foto's!Tuurlijk foto's

Daar komen we voor. Ik had al gezien dat er zaterdag tot 30 mm regen verwacht werd maar ja fuckit weetje. Het regent wel vaker in Schotland. Hier de trein vanuit Deventer naar Amersfoort voor de eerste leg naar het westen.
![01.jpg]()
Na dik twee en een half uur kwam ik aan in Hoek van Holland waar de boot al klaar lag
![02.jpg]()
Hoek van Holland speelt best een rolletje in de Vaderlandse geschiedenis.
![03.jpg]()
Anyway, daar komen we niet voor. Naar het schip!
![04.jpg]()
Omdat ik lid was van het één of ander kreeg ik een upgrade naar een (veel!) betere hut

Zal er ook wel mee te maken gehad hebben dat het een erg rustige overtocht was. Boot was nog geen kwart vol geloof ik. Maar ja prima toch
![05.jpg]()
Was zelfs nog net op tijd om de zon onder te zien gaan boven Europoort
![06.jpg]()
En om de vakantie goed te beginnen had ik het driegangenmenu geboekt in het Taste+ restaurant. Achteraf NOG blijer om dan altijd al. Hier trappen we af met een potje Lagunitas IPA

![07.jpg]()
Voorgerecht: gerookte zalm met zeekraal, ander paardenvoer en mosterdmayonaise.
![08.jpg]()
Hoofdgerecht: Schnitzel met gebakken
@Shii en champignonsaus

en echt veel groente die ik allemaal opgegeten heb
![09.jpg]()
Nagerecht: kaasplankje

![10.jpg]()
Na-nagerecht

een mooie dubbele Glenmorangie Original 10 jaar zonder ijs (duh) voor een ehm, schappelijk bedrag.
![11.jpg]()
Na afloop nog wat vertier opgezocht. Had ik beter niet kunnen doen. Had wat Ponden om het randje liggen en die stuiterden er natuurlijk af tijdens het racen. Dus ik maakte een rare beweging om ze op te pakken en heb daarbij denkelijk een spierscheuring of zo opgelopen. Vervelend. Naja ik kon er ook geen reet van dus ik was er snel klaar mee.
![12.jpg]()
Net voordat ik offline ging een appje van mijn moeder "oh godjezus paniek heel schotland spoelt weg en zo" naja goed ik zat al op de boot en we waren al onderweg dus jah niks aan te doen. Achteraf was ik wel blij dat ik vanaf toen al mocht gaan nadenken over een backupplan. Anyway, in dit gedeelte gold code oranje, in een veel groter deel eromheen code geel.
![13.jpg]()
Maar ja, volgende ochtend nog niks gehoord over annuleringen of zo. Dus ja dan probeer je zo ver mogelijk te komen. Hier de trein in Harwich International die mij uiteindelijk naar Cambridge gaat brengen.
![14.jpg]()
De wadden aan de RIver Stour in het ochtendgloren
![15.jpg]()
Station Ipswich, dus.
![16.jpg]()
Via Cambridge reed ik vervolgens naar London Liverpool Street, waar ik een metro van de Metropolitan line pakte naar Euston Square. Daarvandaan was het nog 300 meter lopen naar Euston Station. Nou moet je weten, Euston Station was eigenlijk HET startpunt van de vakantie. Hiervandaan had ik namelijk gisteravond om 21:00 de Caledonian Sleeper willen pakken naar Inverness. Dus, bagage in bewaring gegeven en in de rij gaan staan voor de informatiebalie, om te vragen "zeg, die Caledonian Sleeper van jullie, gaat dat nog wat worden denk je? " En ik stond net like tien minuten in de rij toen het bericht kwam "alle Caledonian Sleepers afgelast".

Het had nogal geregend daar.
![1.jfif]()
![2.jfif]()
Dus ja wat doe je dan? Ik had al bedacht dat het kansloos was om in Londen te blijven (last minute prijzen voor hotels zijn geen grap daar). Dus meteen knop om en terug. Gelukkig had ik bij Stena een Flexi ticket en had ik gisterochtend vroeg al profylactisch een hut voor de afvaart van gisteravond gepakt, should the need arise. And it did. Eerst terug naar London Liverpool Street. Ja maar wacht even, het is nu nog best vroeg. Even naar mijn standaard kroeg daar. Ok wel tijd voor een hapje lunch inmiddels.
![17.jpg]()
![18.jpg]()
![19.jpg]()
Daarna begon de hel pas goed. Normaal gesproken gaat er een directe trein vanuit London Liverpool Street naar op z'n minst Manningtree. Dit weekend waren er natuurlijk Werkzaamheden. Eerst met de metro van de Central Line naar Newbury Park. Okee ik naar spoor 4. Ding maakt een herrie waar een paard de hik van krijgt. Aangekomen in Leytonstone bedacht ik me nog net op tijd OMG deze gaat naar Epping en niet naar Hainault via Newbury Park (zoek zelf even het kaartje op als je dit boeit) en vluchtte ik de metro uit. Dit soort halfhoge mongolentreintjes hebben we het dan over.
![20.jpg]()
Vanuit Newbury Park reed er een vervangende bus naar Witham. In Witham waren de mensen zoveel bedrijvigheid op zondag duidelijk niet gewend.
![21.jpg]()
Manningtree (for Dedham Vale). De trein rijdt nog even door naar Ipswich.
![22.jpg]()
![23.jpg]()
Dus om kwart voor zes was ik weer op Harwich Port. Nog gauw even 58 Pond over de balie gegooid voor een upgrade (de Captain's Suite was ook nog beschikbaar, voor 167 pond. Achteraf blij dat ik die niet genomen heb. Wel deze breedbed buitenhut.
![24.jpg]()
Om 20:30 begon het boeltje te lopen, en om 20:50 waren we wel door de security en de check-in heen. Dan zou je denken, de boot op. NEEEE er stond een groep Koreanen voor ons. En daarvan werden er ongeveer 8 per 5 minuten doorgelaten. Dus we hebben daar een uur voor totaal geen enkele reden staan wortel schieten totdat eindelijk alle Koreanen erdoor waren. Toen kon iedereen verder gewoon in 1 keer doorlopen. U begrijpt: er is bijzonder weinig geld verdiend in de bar die avond. Schandalige vertoning. Dus ik ben meteen gaan slapen. Wel een prima nacht achter de rug op zich. Vanochtend nog even een paar ponden kapot geslagen aan een ontbijtje op de boot.
![25.jpg]()
En nog even wat plaatjes geschoten in het ochtendschemer.
![26.jpg]()
![27.jpg]()
En dat het daarna met de treinenboel ook niet helemaal perfect ging, ja jammer dan.