YT heeft RT op de banlijst staan toch?quote:
Waar moet Thierry nu zijn nieuwsvoorziening vandaan halen?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:17 schreef Simmertje het volgende:
RT eindelijk eens geblokkeerd? Zou eens tijd worden.
Prima ontwikkeling
Desertie geldt niet voor burgers maar voor militairen. Lijkt me een wezenlijk verschil.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:15 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Desertie wordt in Nederland ook niet gewaardeerd hoor. En van wat ik lees worden ze op de grens zelf er niet uitgetieft (in het geval van de gelukszoekers, niet de staatsburgers). Maar krijgen ze geen gratis ritje zoals de vrouwen en kinderen en mogen ze lekker lopen.
ik weet niet wat voor trol jij bent maar Putin gaat een stadsguerilla op zeker verliezen , met die verzameling dronken jochies tegen gemotiveerde wraakzuchtige oekrainers met goede wapensquote:
quote:Stroom aan westers wapentuig op weg naar Oekrane
5 min geleden
in BUITENLAND
AMSTERDAM - De Russische opmars naar Kiev wordt mede vertraagd door een stroom aan westerse wapens die het land inmiddels bereikt heeft. Britse en Amerikaanse antitank-wapens en Turkse drones hebben de opmarcherende Russen gevoelige schade toegebracht. En er is nog veel meer wapentuig onderweg.
Een Oekraense soldaaat met een Britse LAW antitank-raket.
Zelfs landen die historisch altijd geweigerd hebben wapens te leveren aan conflictgebieden of angstvallig neutraal bleven komen nu met hulp voor Oekrane over de brug. De Europese Unie heeft nu in totaal voor 450 miljoen euro aan wapenhulp toegezegd.
Verenigde Staten
De VS stuurde recent 300 Javelin antitankraketten, nadat het vorig jaar al 180 van de wapensystemen leverde. President Biden heeft 350 miljoen dollar vrijgemaakt voor extra hulp, nadat hij over het afgelopen jaar al 1 miljard dollar aan wapenleveranties goedkeurde, waaronder ook een nog niet bekend aantal Stinger-luchtdoelraketten.
Oekraense soldaten laden net gearriveerde Amerikaanse Javelin-raketten in.
Oekraense soldaten laden net gearriveerde Amerikaanse Javelin-raketten in.Ⓒ AFP
Wapenleveranties aan Oekrane waren lang omstreden in de Amerikaanse politiek. President Obama hield de levering van levering van modern wapentuig af nadat de MH17 boven Oekrane werd neergehaald. De president wilde zo voorkomen dat de VS medeverantwoordelijk werd voor meer van dat soort rampen.
Donald Trump was in eerste instantie nog wel bereid wapens te leveren. Hij keurde de levering van 210 Javelin-raketten goed, maar de wapens moesten dan wel in kratten opgeslagen blijven en mochten niet aan het front gebruikt worden. Later hield hij voor 400 miljoen dollar aan nieuwe wapenzendingen tegen om president Zelenski te dwingen belastende informatie over de Bidens te leveren. Het telefoontje aan Zelinski dat hem die boodschap overbracht leidde tot de eerste ’impeachment’ van de president. Trump gaf daarna de hulp alsnog vrij.
Duitsland
De grootste ommezwaai is deze week gemaakt door Duitsland. Bondskanselier Scholz maakte zondag bekend dat Duitsland op korte termijn duizend Panzerfaust antitankwapens zal leveren en 500 Stinger-raketten. Vanwege het gruwelijke oorlogsverleden heeft Duitsland sinds de Tweede Wereldoorlog altijd geweigerd dodelijke wapens te leveren aan conflictgebieden. Scholz is na de Russische aanval op Oekrane nu van dat beleid afgestapt. De bondskanselier gaf ook toestemming aan Nederland om in Duitsland gemaakte antitank- en luchtdoelwapens aan Oekrane te leveren.
Nederland en Belgi
De Nederlandse regering, die ook als staand beleid had geen wapentuig aan conflictgebieden te leveren, is ook overstag. Ons land heeft nu besloten Oekrane 200 Stingers, 50 Panzerfaust-raketsystemen met 400 raketten en 100 scherpschuttersgeweren met munitie en te leveren.De Belgen blijven niet achter. Onze zuiderburen leveren Oekrane 200 antitankwapens en 5000 machinegeweren.
Verenigd Koninkrijk
Het Verenigd Koninkrijk heeft al 2000 LAW antitankraketten geleverd en zegde al nieuwe wapenleveranties toe.
Scandinavi
Vladimir Poetin heeft zelfs de traditioneel pacifistische Scandinavische landen op de kast gekregen. Zweden heeft zijn traditione neutraliteit losgelaten en overweegt nu zelfs NAVO-lid te worden. Het land levert Oekrane 5000 antitankwapens. Ook Denemarken komt over de brug, het land levert 2700 antitankwapens.
Zelfs Finland zal wapens en munitie naar Oekrane sturen. De zending zal 2500 geweren, 150.000 kogels en 1500 antitankwapens bevatten. Dat maakte premier Sanna Marin maandag bekend. De noordelijke buur van Rusland had al besloten helmen, scherfvesten en medische hulp te sturen. Ook gaf het land toestemming aan Letland om Oekrane veldgeschut te leveren, dat het eerder aan de Baltische staat verkocht had.
De beslisssing betekent een radicale ommezwaai. Finland betrachtte sinds 1956 een strikte neutraliteitspolitiek. In dat jaar gaf de Sovjet-Unie een marinebasis die het van Finland leaste op, in ruil voor de belofte dat het land neutraal zou blijven. Ook Finland overweegt momenteel het NAVO-lidmaatschap, ondanks Russische dreigementen dat een dergelijke stap grote militaire gevolgen zal hebben.
Logistiek
Met die wapenstromen op weg naar Oekrane is het natuurlijk wel een logistiek probleem hoe al dat wapentuig daadwerkelijk in het land aan moet komen. De Oekraense minister van Defensie Oleksii Reznikov heeft daar wel een oplossing voor bedacht. „Breng ze naar Polen, dan zorgen wij verder wel dat ze naar ons land vervoerd worden”.
De Nederlandse wapens zijn al met een transportvliegtuig onderweg naar een niet nader genoemd Oost-Europees land. Van daar zullen ze verder over de weg vervoerd worden.
quote:Een Oekraense soldaaat met een Britse LAW antitank-raket.Ⓒ AFP
onze redactie buitenland
Rij je daar net toevallig rond met je auto... Weer eens wat anders dan die bomen van laatst.quote:
Werkt hier nog prima.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:17 schreef Simmertje het volgende:
RT eindelijk eens geblokkeerd? Zou eens tijd worden.
Prima ontwikkeling
Als die neergaat is het afgelopen toch?quote:
In Nederland kun je in tijden van oorlog ook gewoon aan het werk worden gezet ter verdediging van het land.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:18 schreef the-eye het volgende:
[..]
Desertie geldt niet voor burgers maar voor militairen. Lijkt me een wezenlijk verschil.
Alleen voor Europa. Met een VPN kan je het gewoon volgen.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:18 schreef Evenstar het volgende:
[..]
YT heeft RT op de banlijst staan toch?
Hoe verschrikkelijk ook; ja.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:12 schreef the-eye het volgende:
Vinden we het allemaal okee dat Selenski mannen tussen 18 en 60 in het land gevangen houdt en verplicht te vechten in een oorlog?
Via VPN nog gewoon te zien hoor.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:18 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Waar moet Thierry nu zijn nieuwsvoorziening vandaan halen?
Als je boerski zoekt vrouwski meer kan kijken is er inderdaad geen reden meer om door te blijven vechten.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:20 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Als die neergaat is het afgelopen toch?
quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:08 schreef Alpha0 het volgende:
No offense maar ik kan gewoon niet bevatten hoe zo'n vacuumbom werkt. Ben bang dat alleen wanneer ik er zelf door getroffen wordt ik het begrijp (en dan is het meteen te laat).
Mooi. Dan kunnen ze de inwoners van Kiev straks niet de Oekraense capitulatie voorliegen.quote:
Men ging er vanuit dat ze dood waren omdat het contact met ze verloren was. Dat maakt het nog geen nepnieuws (al is het "go fuck yourself" filmpje natuurlijk wel gebruikt om het pro-Oekrans moraal te boosten).quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Werkt hier nog prima.
Gaan ze ook al die media met nepnieuws, zoals over dat slangeneiland, blokkeren?
Ah dat verklaart.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:22 schreef ipa84 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Vanuit een andere positie gefilmd blijkt het een gebouw ernaast te zijn.
Misschien wachten ze totdat ze op een bepaalde plek zijn.quote:
Dan kan men ook gewoon zeggen dat hun lot onduidelijk is, omdat er geen contact is. Dat men in Oekrane de moraal er mee probeert te boosten, ok, maar daarbuiten...quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:22 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Men ging er vanuit dat ze dood waren omdat het contact met ze verloren was. Dat maakt het nog geen nepnieuws (al is het "go fuck yourself" filmpje natuurlijk wel gebruikt om het pro-Oekrans moraal te boosten).
Lekker gemikt, Yuri.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:22 schreef ipa84 het volgende:
[..]
[ twitter ]
ik denk teveel wodka in hun mikquote:
Ik vond het al knap dat zo'n ding bleef staan na een inslagquote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:22 schreef ipa84 het volgende:
[..]
[ twitter ]
We weten niet waarop ze mikten. Ze hadden aangekondigd dat ze het gebouw van de SBU zouden aanvallen.quote:
Minstens 2quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Hoeveel drones heb je in godsnaam nodig om zoveel voertuigen tegen te houden
ligt er aan wat die drone vervoertquote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Jongens ik weet een goeie mop: zegt de ene trol tegen de andere trol...quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik weet niet wat voor trol jij bent
Bijzondere uitleg.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:25 schreef Werkperd het volgende:
Oekrane geeft aan meer drones te willen aanschaffen van Turkije. Ik hoop dat Turkije dit weigert.
Het begint er steeds meer op te lijken dat Oekrane met zijn vreemde gedrag Turkije de oorlog probeert in te sleuren en op die manier een tweede front wil creren tegen Rusland. Turkije heeft genoeg verstand, ervaring en geopolitieke inzicht om niet in te trappen in dergelijke spelletjes.
Oekraine/Zelensky probeert de hele wereld erbij te betrekken en dat zij het voor hen oplossen.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:25 schreef Werkperd het volgende:
Oekrane geeft aan meer drones te willen aanschaffen van Turkije. Ik hoop dat Turkije dit weigert.
Het begint er steeds meer op te lijken dat Oekrane met zijn vreemde gedrag Turkije de oorlog probeert in te sleuren en op die manier een tweede front wil creren tegen Rusland. Turkije heeft genoeg verstand, ervaring en geopolitieke inzicht om niet in te trappen in dergelijke spelletjes.
Al zou maar 1% in Kiev blijven heb je nog 30.000 man die een filmpje kunnen maken.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:25 schreef Jor_Dii het volgende:
Het verbaasd me toch nog enigszins dat er zoveel (live) beeld vanuit Kiev naar buiten komt. Had echt verwacht dat men veel massaler de stad/steden zou ontvluchten.
2x de helft is de vuistregel.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
en dat Zeg je over iemand als Erdogan?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:25 schreef Werkperd het volgende:
Hij ziet overal een complot in om Turkije ergens bij te betrekkenquote:
Wat is het achterliggende verhaal van dit plaatje?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:26 schreef Evenstar het volgende:
[ afbeelding ]
Ben ik nou gek of staat er ook een pijl richting Moldavi en zelfs Polen?
Wat heb jij gerookt dan?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:25 schreef Werkperd het volgende:
Sowieso eentje richting Moldavi, Polen ligt een stuk noordelijker. Is allemaal nogal ondoorgrondelijk door een aantal interne grenzen in Oekrane die hij erbij getekend heeft.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:26 schreef Evenstar het volgende:
[ afbeelding ]
Moldavi heeft ook door Rusland gesteunde opstandige regio's dus daar zal ook een vredesmissie naartoe moeten zodra ze in Oekrane klaar zijn.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:26 schreef Evenstar het volgende:
[ afbeelding ]
Ben ik nou gek of staat er ook een pijl richting Moldavi?
Pijl vanuit Transnistria volgens mij.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:26 schreef Evenstar het volgende:
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |