Ben je lid van een vakbond? Daar kun je terecht. En hoe complex is het?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:06 schreef Zwansen het volgende:
Ah, shit. Deze ellende weer.
Kent iemand een goede (online) belastingadviseur die voor een paar honderd euro je op een goede manier helpt bij je (relatief complexe) belastingaangifte?
In elk geval zo complex dat ik nergens online heb kunnen vinden hoe het precies moest.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:20 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ben je lid van een vakbond? Daar kun je terecht. En hoe complex is het?
Ja, samen is wel de meest praktische manier van aangifte.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 18:16 schreef Eikenbomen het volgende:
Hoe doen mensen aangifte als je dus een fiscaal partner hebt en de een ondernemer is en de ander half ondernemer en half in dienst? Alsnog samen?
Hoe kom je aan dividend in box 1? Dit is normaal gesproken box 3 of box 2.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 18:21 schreef foetre het volgende:
Hoe moet je dividendbelasting terugvragen van een beleggingsrekening box 1? Of word dat door de Rabobank zelf gedaan?
Heb je je eigenwoningreserve (van de verkochte woning) bepaald?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 10:19 schreef Goddelijker het volgende:
Nou, we beginnen maar meteen met een vraagd:
Een kleine maar toch lastige vraag die mij niet helemaal duidelijk wordt.
Ik heb eind 2020 een huis gekocht, waarvoor er 3 hypotheekdelen zijn:
Deel 1 = "Nieuw", looptijd 30 jr.
Deel 2 = "Gelijk aan hypotheek verkocht huis", looptijd 25 jr.
Deel 3 = Overbrugging
Dan is er nog een Deel 4, de hypotheek van het oude huis, welke in januari 2021 gepasseerd is.
Nu kom ik uit op de vragen dat ik dit moet beantwoorden:
"U hebt een woning die voor een deel van het jaar onder de eigenwoningregeling valt. Wordt deze schuld gebruikt voor die woning? Vul dan onder 'Deel hoofdverblijf' het bijbehorende deel van de schuld, de rente en de eventuele financieringskosten in."
Wij zijn op 8 januari 2021 verhuisd van huis 1 (Deel 4 van de hypotheek) naar huis 2 (Deel 1+2+3 van de hypotheek).
Alle overwaarde van huis 1 is gebruikt in huis 2.
Is het nu gewoon een kwestie van 8/365 (1-8 januari) deel van hypotheek deel 4 in "Deel hoofdverblijf", rest is "Ander deel"?
En dan 8/365 van hypotheek deel 1, 2 en 3 in "Ander deel" en de rest in "Deel hoofdverblijf"?
Je kunt ze opgeven maar bij controle is het aan jouw om te bewijzen dat je de kosten ook daadwerkelijk gemaakt hebt. Kun je dat niet en je hebt een inspecteur die op de strepen gaat staan (en het 'aannemelijk maken' overboord gooit), zullen de kosten gecorrigeerd worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 10:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij aangifte loon uit overig werk kan je zakelijke kosten opgeven.
Veel dingen zijn gekocht via marktplaats bij particulieren. Hoe kan ik deze kosten opgeven zonder bon/factuur?
hoe maak je dat aannemelijk? Via een bankafschrift?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:28 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt ze opgeven maar bij controle is het aan jouw om te bewijzen dat je de kosten ook daadwerkelijk gemaakt hebt. Kun je dat niet en je hebt een inspecteur die op de strepen gaat staan (en het 'aannemelijk maken' overboord gooit), zullen de kosten gecorrigeerd worden.
Klopt. Bij overige bezittingen hoort ie in ieder geval niet.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:27 schreef RealRS het volgende:
Heeft iemand ervaring met het opvoeren van lijfrente, aftrekbaar maken van dit bedrag en een storting hierop. Ik heb het volgende gedaan:
Het bedrag opgevoerd bij overige bezittingen: Premiedepot voor lijfrente en kapitaalverzekeringen maar volgens mij is dit niet goed.
Welke post zou het wel moeten zijn? Volgens mij ergens in box 1.
quote:Op woensdag 2 maart 2022 20:06 schreef essnhills het volgende:
Normaal waren mijn aangiftes altijd vrij simpel, maar nu heb ik wat hulp nodig.![]()
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, en daar heb ik naast een hypotheek ook een starterslening voor afgesloten.
De starterslening bestaat uit 2 delen: de starterslening en de combinatielening.Er wordt gevraagd of de schuld is aangegaan voor een eigen woning (box 1) en of de schuld kwalificeert als eigen woningschuld. Zo niet, dan zal hij als schuld in box 3 vermeld worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De starterslening is box 1, combinatielening is box 3.
Ik heb een aantal vragen hierover:
- Ik zie bij de aangifte geen verschil tussen Box 1 en Box 3. Hoe zie ik nou in welke Box ik aan het invullen ben?
- Hypotheek, starterslening en combinatielening stonden alle drie bij de vooringevulde informatie. Combinatielening stond op dat het géén lineaire/annuïtaire lening is. Maar, zodra ik eenmaal moet aflossen (vooralsnog na 3 jaar), dan gaat deze ook als maandannuïteit. Dus dan klopt dat toch niet? Of is het geen annuïtaire lening omdat deze op dit moment nog maandelijks oploopt?
- De combinatielening loopt dus iedere maand op. Het bedrag op 31 december 2021 stond automatisch ingevuld (en klopt) maar het bedrag op de startdatum lening was nog leeg. Bedrag op de startdatum was ¤0, (ook volgens de jaaropgaaf) maar ik kan niet lager dan ¤1,- invullen. Gewoon de gok nemen en ¤1 invullen of even contact opnemen met de belastingdienst?
Hopelijk kan iemand mij even op weg helpenAls toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
Kosten zijn aftrekbaar in het jaar van betalen. (Voor een toekomstige eigen woning.)quote:Op zaterdag 5 maart 2022 07:58 schreef elby1988 het volgende:
Vraag:
Ik heb een nieuw huis gekocht 1 maart van dit jaar (dus 2022). Echter heb ik reeds kosten gemaakt vorig jaar (denk aan taxatie van oa mijn eigen en andere huis).
Dien ik deze deze taxatiekosten op te geven in 2021 (dus jaar van betaling) of 2022 (jaar van hypotheek). Mocht ik het in 2021 moeten aftrekken, hoe dien ik dat te doen? Ik krijg namelijk alleen de vraag of ik voor mijn bestaande hypotheek in 2021 (dus mij oude huis) extra kosten zijn geweest zoals afsluitkosten; echter zijn de kosten voor mijn nieuwe hypotheek/huis..
Iemand die dit weet?
Alvast dank!
Ja, daar blijkt in ieder geval een betaling uit. Maar ja, als er geen omschrijving bij staat, kun je er nog alle kanten mee op.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hoe maak je dat aannemelijk? Via een bankafschrift?
Als het alleen gecorrigeerd wordt dan durf ik het wel aan.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, daar blijkt in ieder geval een betaling uit. Maar ja, als er geen omschrijving bij staat, kun je er nog alle kanten mee op.
Wat noem je complex? Alle boxen gebruiken?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:06 schreef Zwansen het volgende:
Ah, shit. Deze ellende weer.
Kent iemand een goede (online) belastingadviseur die voor een paar honderd euro je op een goede manier helpt bij je (relatief complexe) belastingaangifte?
Je hebt in eerdere jaren de verhouding eigenwoningschuld/box 3 schuld bepaald. Dan is het toch niet moeilijk om ook de betaalde rente/kosten in die verhouding toe te rekenen?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:37 schreef Zwansen het volgende:
[..]
In elk geval zo complex dat ik nergens online heb kunnen vinden hoe het precies moest.
Heb in 2019 huis met overwaarde verkocht, nu nieuwbouwhuis met meerdere hypotheekdelen, maar overwaarde slechts ten dele gebruikt voor verlagen hypotheekschuld. Nu moest ik bij de aangifte over 2019 dus per hypotheekdeel (of betaalde rente?) aangeven welk deel voor je hoofdverblijf is gebruikt en welk deel voor andere doeleinden. Daar hebben we een soort van onderbouwing van gemaakt en een percentage aangehouden dat we voor het huis gebruikt hebben. Maar ja, als je je huis halverwege 2019 gebruikt moet je dan alleen die verhouding toepassen op de betaalde rente vanaf die datum?
Verder hebben we vorig jaar dezelfde verhouding (deel hoofdverblijf / andere doeleinden) aangehouden, maar ik zou denken dat door onze maandelijkse aflossing die verhouding mogelijk gunstiger wordt. Want hypotheekschuld wordt steeds kleiner dus de schuld dat je had kunnen overhouden als je de overwaarde volledig had gebruikt komt steeds dichterbij.
Mogelijk betalen we dus te veel belasting door dit jaar weer diezelfde verhouding aan te houden.
Dat is vaak ook mijn insteek. Even kijken wat de maximale schade zou kunnen zijn en vooraf inschatten of ik een goed verhaal kan overleggen bij controle.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als het alleen gecorrigeerd wordt dan durf ik het wel aan.
Ja, maar ik vraag me af of die verhouding klopt die ik destijds heb berekend. Ik heb daar enorm veel ‘onderzoek’ naar gedaan, maar kon echt nergens het exacte antwoord vinden.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat noem je complex? Alle boxen gebruiken?
Wat moet je nog invullen dat de belastingdienst niet al voor je heeft gedaan?
[..]
Je hebt in eerdere jaren de verhouding eigenwoningschuld/box 3 schuld bepaald. Dan is het toch niet moeilijk om ook de betaalde rente/kosten in die verhouding toe te rekenen?
Of de verhouding klopt, is zonder verdere info niet te beoordelen.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja, maar ik vraag me af of die verhouding klopt die ik destijds heb berekend. Ik heb daar enorm veel ‘onderzoek’ naar gedaan, maar kon echt nergens het exacte antwoord vinden.
heb jij weleens een controle gehad? Hoe gaat zoiets, want ik heb echt hele stappels en stapels aan facturen en bonnen. Worden die dan 1 voor 1 nagelopen? Ik heb er denk ik wel honderden, misschien wel duizend per jaar.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat is vaak ook mijn insteek. Even kijken wat de maximale schade zou kunnen zijn en vooraf inschatten of ik een goed verhaal kan overleggen bij controle.
Je weet dat studiekosten vanaf 2022 niet meer aftrekbaar zijn?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 17:40 schreef Rene het volgende:
[..]
Het ging hier gelukkig goed. Hoop dit jaar ook. Durf hoe dan ook dit jaar nog even niet te goochelen met studiekosten en zo. Want je zult het meemaken.
Ah. Vandaar dus. Vond het al vaag.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 17:32 schreef laziness het volgende:
[..]
Je weet dat studiekosten vanaf 2022 niet meer aftrekbaar zijn?
Sowieso moet je ze opvoeren in het jaar dat je de kosten gemaakt hebt.
Maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Nou ja. Ze gaan het echt controleren dan. Sowieso duizenden facturen zonder bedrijf, vraag mij af of er fiscaal geen gunstigere methoden zijnquote:Op zaterdag 5 maart 2022 16:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb jij weleens een controle gehad? Hoe gaat zoiets, want ik heb echt hele stappels en stapels aan facturen en bonnen. Worden die dan 1 voor 1 nagelopen? Ik heb er denk ik wel honderden, misschien wel duizend per jaar.
dat is er ookquote:Op zaterdag 5 maart 2022 20:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou ja. Ze gaan het echt controleren dan. Sowieso duizenden facturen zonder bedrijf, vraag mij af of er fiscaal geen gunstigere methoden zijn
Als je binnen de regels voor lijfrentepremie (pensioentekort) loopt, dan is het inderdaad niet nodig om het bezit van dat kapitaal op te geven (nergens. Niet bij bezit box3 en niet in de door jou genoemde categorie). Je geeft enkel de betaalde premie aan bij de uitgaven voor inkomensvoorziening. Dan opent vanzelf een rekenhulp om je jaarruimte te berekenen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:27 schreef RealRS het volgende:
Heeft iemand ervaring met het opvoeren van lijfrente, aftrekbaar maken van dit bedrag en een storting hierop. Ik heb het volgende gedaan:
Het bedrag opgevoerd bij overige bezittingen: Premiedepot voor lijfrente en kapitaalverzekeringen maar volgens mij is dit niet goed.
Welke post zou het wel moeten zijn? Volgens mij ergens in box 1.
Ja hoor. Wel meerdere controles waar ik bij ingeschakeld ben.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 16:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb jij weleens een controle gehad? Hoe gaat zoiets, want ik heb echt hele stappels en stapels aan facturen en bonnen. Worden die dan 1 voor 1 nagelopen? Ik heb er denk ik wel honderden, misschien wel duizend per jaar.
Ik hoef geen administratie nu bij te houden, dat scheelt weer. Als Zper moet dat wel en dan besteed ik het uit.quote:Op zondag 6 maart 2022 09:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja hoor. Wel meerdere controles waar ik bij ingeschakeld ben.
Het ligt aan het soort controle. Bij een gerichte controle (bijv. BTW) is er vaak een reden dat ze komen. Ik heb het wel eens meegemaakt dat de inspecteur twee dagen ingepland stond en alle vragen binnen twee uur (inclusief het drinken van de koffie) waren opgelost.
Bij een algemene controle vragen ze tegenwoordig vaak een audit-file van de administratie op. Aan de hand daarvan kunnen ze vaak gericht facturen of stukken opvragen. Daarnaast bladeren ze vaak de administratie door, gewoon om te kijken hoe die eruit ziet.
De meesten zullen dat wel doen, maar dat is wat anders dan dat je daar 100% op kunt rekenen.quote:Op zondag 6 maart 2022 15:48 schreef Cosima het volgende:
Zou een boekhouder standaard bekijken of middeling kan worden aangevraagd? Ook als het gaat om klein bedrag, max. 200 euro bijv.?
Mijn vader is ZZP-er, totaal niet van de cijfers en heeft in 2020 een slecht jaar gedraaid weet ik, ik heb een schatting gemaakt van zijn inkomens en vermoed dat hij misschien een heel klein bedrag kan terugkrijgen door gebruik te maken van middeling. Maar ik mag me er vooralsnog niet mee bemoeien of de exacte cijfers inzien. De boekhouder zou het wel weten zegt ie.
ik vind dit soort dingen leuk om te berekenen, en als ik even push laat mn vader het me ook wel exact berekenen en aanvragen, maar wil niet de bemoeial uithangen.
Dus kan ik ervan uitgaan dat een boekhouder dat automatisch aanvraagt?
volgens mijn is de vraag van @Zwansen of die verhouding (ervanuitgsande dat ie die voorheen juist berekend heeft) in het belastingjaar erop (nu dus) hetzelfde is of dat die verhouding gunstiger word omdat ie in 2021 reguliere en/of extra aflossingen heeft gedaan, ??quote:Op zaterdag 5 maart 2022 12:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Of de verhouding klopt, is zonder verdere info niet te beoordelen.
Wat je nodig hebt:
- verkoopprijs woning
- aanwezige restschuld op moment van verkoop
- aanwezige aflossingsvrije lening welke onder de overgangsregeling valt
- verkoopkosten
- koopprijs woning
- eventuele verbouwingskosten
- kosten betreffende financiering
- hoofdsom nieuwe lening(en)
Dan is het een kwestie van het rekensommetje maken voor de eigenwoningreserve. Die eigenwoningreserve heb je nodig voor het bepalen van de nieuwe maximale eigenwoningschuld.
Ja, precies. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Overigens ben ik ook niet helemaal zeker van die verhouding hoe die berekend is, maar ook hoe die verhouding in de tijd inderdaad verandert.quote:Op zondag 6 maart 2022 16:24 schreef Golf8 het volgende:
[..]
volgens mijn is de vraag van @:Zwansen of die verhouding (ervanuitgsande dat ie die voorheen juist berekend heeft) in het belastingjaar erop (nu dus) hetzelfde is of dat die verhouding gunstiger word omdat ie in 2021 reguliere en/of extra aflossingen heeft gedaan, ??
Bij mijn weten is de drempelwaarde 545 euro dus middelen voor 200 euro heeft weinig zin...quote:Op zondag 6 maart 2022 15:48 schreef Cosima het volgende:
Zou een boekhouder standaard bekijken of middeling kan worden aangevraagd? Ook als het gaat om klein bedrag, max. 200 euro bijv.?
die heb ik er al afgehaald natuurlijkquote:Op zondag 6 maart 2022 22:49 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Bij mijn weten is de drempelwaarde 545 euro dus middelen voor 200 euro heeft weinig zin...
Dank voor je reactie en excuus voor mijn late;quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kosten zijn aftrekbaar in het jaar van betalen. (Voor een toekomstige eigen woning.)
Geen idee want ik gebruik het programma van de belastingdienst niet.quote:Op maandag 7 maart 2022 06:04 schreef elby1988 het volgende:
[..]
Dank voor je reactie en excuus voor mijn late;
Maar heb je een idee waar ik deze ik kan vullen? Ik heb een vraag of ik extra kosten heb bij mijn huidige hypotheek (antwoord is nee), en of ik nog een nieuwe hypotheek heb (eveneens nee..). Dan houden de opties op 😀 of zie ik iets over het hoofd?
Sorry, maar als je niet zeker bent of de verhouding zoals destijds berekend niet correct is, is het lastig om een vervolgvraag te beantwoorden.quote:Op zondag 6 maart 2022 21:37 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja, precies. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Overigens ben ik ook niet helemaal zeker van die verhouding hoe die berekend is, maar ook hoe die verhouding in de tijd inderdaad verandert.
Ja, precies. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Overigens ben ik ook niet helemaal zeker van die verhouding hoe die berekend is, maar ook hoe die verhouding in de tijd inderdaad verandert.quote:Op zondag 6 maart 2022 21:37 schreef Zwansen het volgende:[quote]
Op maandag 7 maart 2022 19:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Sorry, maar als je niet zeker bent of de verhouding zoals destijds berekend niet correct is, is het lastig om een vervolgvraag te beantwoorden.
Als de verhouding door aflossing is gewijzigd zal de rente ook zijn gewijzigd. Dan zie ik het probleem niet.
A. Ws zijn aflossingen in dezelfde verhouding. Dus dan verandert er helemaal niets in de inte vullen verhoudingquote:Op maandag 7 maart 2022 19:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..
Als de verhouding door aflossing is gewijzigd zal de rente ook zijn gewijzigd. Dan zie ik het probleem niet.
A. Waarschijnlijk impliceert een aanname.quote:Op maandag 7 maart 2022 20:01 schreef Golf8 het volgende:
[..]
A. Ws zijn aflossingen in dezelfde verhouding. Dus dan verandert er helemaal niets in de inte vullen verhouding
B. Hoe bedoel je “dan zal de rente ook wel geweizigd zijn er is er geen probleem” …?.
——
Als je in de WW komt dan is het vaak logisch dat je geld terug krijgt, de eerste maanden van het jaar wordt er immers ingehouden op basis van een bepaald jaarsalaris en dat is lager door de WW. Een oprotpremie wordt meestal juist extra belast, dus lijkt me geen foutje.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 16:55 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb zoals alle jaren naar eer en geweten de inkomstenbelasting ingevuld. Ik kom alleen op een bedrag uit wat ik terugkrijg wat 3 keer hoger is dan verwacht (nouja, het jaar ervoor)... Kan dat komen doordat ik vorig jaar een half jaar in de WW gezeten heb en een oprotpremie heb gekregen toen ik ontslagen werd?
Of zit er toch ergens een foutje? Het gaat dus om een 1 persoons huishouden met een koopwoning waar nog gedeeltelijk hypotheek op zit.
Klinkt wel logisch. En alle getallen die ik ingevoerd heb kloppen, maar wilde het toch even checken. Thanks.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 21:35 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als je in de WW komt dan is het vaak logisch dat je geld terug krijgt, de eerste maanden van het jaar wordt er immers ingehouden op basis van een bepaald jaarsalaris en dat is lager door de WW. Een oprotpremie wordt meestal juist extra belast, dus lijkt me geen foutje.
A. daarom zoekt @Zwansen (en ik inmiddels ook) iemand die het kan bevestigen liefst met een bronquote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:17 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
A. Waarschijnlijk impliceert een aanname.
B. Na aflossen ga je ook minder rente betalen aangezien de rente een percentage is van de openstaande schuld.
A. Sorry, maar deze abstracte stel-dat, waarschijnlijk, mogelijk en niet zeker-wetend-of-het-wel-klopt discussie ga ik stoppen. Zonder concrete bedragen en informatie is en blijft hier niks zinnigs over te zeggen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:55 schreef Golf8 het volgende:
[..]
A. daarom zoekt @:Zwansen (en ik inmiddels ook) iemand die het kan bevestigen liefst met een bron
B. ja je betaalt dan minder rente in absolute zin maar eignelijks is dat natuurlijk niet van belang: het gaat om de in te vullen verhouding. of het rentebedrag nu 1000 of 800 euro is bijv. doet er niet toe.
A. je snapt het gewoon (ook) niet ergo er is geen reden om de discussie te stoppen. Absolute bedragen doen er simpel weg niet toe in deze zaak. 1000 euro rente hoe verdeel je, IN EEN PERCENTAGE dat is gewoon een heldere vraag. Een jaar later is het 800 euro rente door (extra) aflossingen en dan is weer dezelfde vraag hoe verdeel je die IN EEN PERCENTAGE.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
A. Sorry, maar deze abstracte stel-dat, waarschijnlijk, mogelijk en niet zeker-wetend-of-het-wel-klopt discussie ga ik stoppen. Zonder concrete bedragen en informatie is en blijft hier niks zinnigs over te zeggen.
B. Het gekke is: de rente in absolute zin is wel van belang omdat je alleen absolute bedragen (en geen percentages) kunt invullen.
Maar ook hier geldt: zonder concrete bedragen en informatie kunnen we de discussie beter staken.
Ik wilde hier net over hetzelfde komen zeuren, ik ben zelfs nog gaan controleren of ik het vorig jaar zelf verkeerd had ingevuld ofzo, hoe komt de belastingdienst er nou opeens bij dat het huis leegstaand zou zijn terwijl we echt hadden ingevuld dat het een kavel cq in aanbouw is?quote:Op zondag 13 maart 2022 14:55 schreef Leandra het volgende:
Pfff..... weer gelukt, wat kleinigheidjes moeten aanpassen (huis in aanbouw en niet het leegstaand dat de BD vooraf had ingevuld), verder klopte het allemaal mooi, dus dat maakt het weer een stuk eenvoudiger.
Ben wel bang dat het vanaf hier hard gaat met de EWF vs betaalde rente maar dat zien we wel, nu iig nog het voordeel van de lage EWF door de WOZ van huis in aanbouw en maar een deel van het jaar in het huis gewoond.
Het lijkt gewoon de bovenste optie van de drop down te zijn.quote:Op zondag 13 maart 2022 15:13 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik wilde hier net over hetzelfde komen zeuren, ik ben zelfs nog gaan controleren of ik het vorig jaar zelf verkeerd had ingevuld ofzo, hoe komt de belastingdienst er nou opeens bij dat het huis leegstaand zou zijn terwijl we echt hadden ingevuld dat het een kavel cq in aanbouw is?
Snap niet helemaal maar je bedoelt maar stel je hebt 200k hypotheek, 100k is box 1 en 100k is box 3 (vanwege overwaarde niet benut) dan is 50% van de rente aftrekbaar. Als je dat jaar 20k aflost kun je kiezen of je dat toepast op box 1 of box 3 gedeelte (die laatste is de meest logische). Dan houd je dus 100k en 80k waardoor nog steeds dat zelfde rente bedrag aftrekbaar is maar met een andere verhouding (55,5% aftrekbaar). Let wel op dat box 3 peildatum 1-1 heeft.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:58 schreef Golf8 het volgende:
[..]
A. je snapt het gewoon (ook) niet ergo er is geen reden om de discussie te stoppen. Absolute bedragen doen er simpel weg niet toe in deze zaak. 1000 euro rente hoe verdeel je, IN EEN PERCENTAGE dat is gewoon een heldere vraag. Een jaar later is het 800 euro rente door (extra) aflossingen en dan is weer dezelfde vraag hoe verdeel je die IN EEN PERCENTAGE.
B. Kloptje vult absolute bedragen in maar die zijn berekend aan de hand van een PERCENTAGE
ok helder verwoord. zo bedoel ik het dus ook.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 21:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Snap niet helemaal maar je bedoelt maar stel je hebt 200k hypotheek, 100k is box 1 en 100k is box 3 (vanwege overwaarde niet benut) dan is 50% van de rente aftrekbaar. Als je dat jaar 20k aflost kun je kiezen of je dat toepast op box 1 of box 3 gedeelte (die laatste is de meest logische). Dan houd je dus 100k en 80k waardoor nog steeds dat zelfde rente bedrag aftrekbaar is maar met een andere verhouding (55,5% aftrekbaar). Let wel op dat box 3 peildatum 1-1 heeft.
Hypotheekdelen zijn verder irrelevant maar maken het wel overzichtelijker als je de scheiding maakt tussen het box 1 en box 3 deel.quote:Op donderdag 17 maart 2022 19:36 schreef Golf8 het volgende:
[..]
ok helder verwoord. zo bedoel ik het dus ook.
je zegt dat je kunt kiezen op welk deel je aflost in een kalenderjaar. Geldt dit voor alle hypotheekdelen? om het duidelijker te maken: reguliere aflossingen in een annuïtair hyp.deel kun je niet 'kiezen'. Alleen bij extra aflossingen kun je een hyp.deel kiezen (bijv. box 3). Weet je hoe dat in elkaar steekt?
Reguliere aflossing moet je wel toekennen aan box 1 omdat annuïtair verplicht is voor aftrek van de rente. Alles erboven kun je op box 3 deel aflossen.quote:en dus ook: stel je lost in een jaar alleen "regulier" af zonder extra aflossingen dus. Mag je al die maandelijkse aflossingsbdragen toekennen aan box 3 deel zodat de verhouding in precentages (idd) gunstig uitpakt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |