abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203888301
Vanaf vandaag kunnen we weer aangifte doen als de servers van de belastingdienst uitgerookt zijn :7 ! Voor de een een feest en voor de ander wat minder leuk

Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?" Voor de rest,...

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2021. Het aangifteprogramma 2021 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2021 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2021. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 mei 2022 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Belastingaangifte 2021 vindt u informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie Digi-D aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 mei 2021 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2021 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2021 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 15 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2026 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillende gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Daarom kun je pas na 1 maart 2022 aangifte doen.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2022 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2022 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2021 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2021. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2022. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2022 ontvangen.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 15. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 46 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Kan ik de app Aangifte 2021 gebruiken?
Grote kans van wel. Er zijn 3,5 miljoen mensen die de app Aangifte 2020 kunnen gebruiken. Lees in welke situaties u de app níet kunt gebruiken.

Staat uw situatie in deze lijst, dan kunt u de app niet gebruiken:
• U had in 2021 niet het hele jaar dezelfde fiscale partner.
• U hebt in 2021 een huis gekocht of verkocht.
• U had in 2021 een fiscale partner, een eigen woning én vermogen waar je belasting over moet betalen. Wij kunnen dan uw inkomsten en aftrekposten niet zo voordelig mogelijk voor u verdelen.
• U had in 2021 een restschuld voor een vroegere eigen woning.
• U hebt in 2021 een lening voor uw eigen woning afgesloten bij familie of bij een buitenlandse bank.
• U had in 2021 een onderneming.
• U had in 2021 resultaat uit overige werk.
• U woonde in 2021 in het buitenland.
• U had in 2021 inkomsten uit of bezittingen in het buitenland.
• U bent co-ouder en uw minderjarige kind stond in 2021 niet op uw adres ingeschreven.
• U hebt aftrekposten, zoals giften, zorgkosten of studiekosten. Tenzij u alléén hypotheekrente wilt aftrekken. Dan kunt u de app wel gebruiken.
• U moet de bedragen op een gezamenlijke rekeningen verifiëren en uw aandeel daarvan kenbaar maken.

Staat uw situatie er niet tussen? Dan kunt u de app Aangifte 2021 gebruiken

nb mocht informatie hierboven niet kloppen graag een topicreport zetten.
pi_203888314
Ctrl+h
2020
2021

Thnx
pi_203888317
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 08:25 schreef investeerdertje het volgende:
Ctrl+h
2020
2021

Thnx
Ja rustig.
pi_203888350
Aangifte gedaan, 722 euro terug.
pi_203888415
quote:
6s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 08:28 schreef Slumlord. het volgende:
Aangifte gedaan, 722 euro terug.
Ff je op quoten:
quote:
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O-
😝
  dinsdag 1 maart 2022 @ 08:44:45 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203888454
Ik moet het jaaroverzicht van de hypotheekbank nog even downloaden, dan heb ik alles wel.

Nog geen nieuwe WOZ ontvangen van de gemeente, maar dat maakt voor deze aangifte niet uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 1 maart 2022 @ 09:10:31 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203888654
Ik heb alles behalve de jaaropgave van mijn werkgever. Die zal vandaag of morgen komen, en dan heb ik alles wel compleet.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 1 maart 2022 @ 09:34:25 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203888939
Gemeente net gebeld, is de aanslag nog niet opgelegd :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 1 maart 2022 @ 10:19:50 #9
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_203889437
Nou, we beginnen maar meteen met een vraagd:
Een kleine maar toch lastige vraag die mij niet helemaal duidelijk wordt.
Ik heb eind 2020 een huis gekocht, waarvoor er 3 hypotheekdelen zijn:
Deel 1 = "Nieuw", looptijd 30 jr.
Deel 2 = "Gelijk aan hypotheek verkocht huis", looptijd 25 jr.
Deel 3 = Overbrugging

Dan is er nog een Deel 4, de hypotheek van het oude huis, welke in januari 2021 gepasseerd is.
Nu kom ik uit op de vragen dat ik dit moet beantwoorden:
"U hebt een woning die voor een deel van het jaar onder de eigenwoningregeling valt. Wordt deze schuld gebruikt voor die woning? Vul dan onder 'Deel hoofdverblijf' het bijbehorende deel van de schuld, de rente en de eventuele financieringskosten in."

Wij zijn op 8 januari 2021 verhuisd van huis 1 (Deel 4 van de hypotheek) naar huis 2 (Deel 1+2+3 van de hypotheek).
Alle overwaarde van huis 1 is gebruikt in huis 2.

Is het nu gewoon een kwestie van 8/365 (1-8 januari) deel van hypotheek deel 4 in "Deel hoofdverblijf", rest is "Ander deel"?
En dan 8/365 van hypotheek deel 1, 2 en 3 in "Ander deel" en de rest in "Deel hoofdverblijf"?
pi_203889534
Bij aangifte loon uit overig werk kan je zakelijke kosten opgeven.
Veel dingen zijn gekocht via marktplaats bij particulieren. Hoe kan ik deze kosten opgeven zonder bon/factuur?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203889655
Voor 't eerst dat er op de dag zelf nul hapering was, binnen aantal minuten aangifte gedaan :o
pi_203890120
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 10:36 schreef Memento-Mori het volgende:
Voor 't eerst dat er op de dag zelf nul hapering was, binnen aantal minuten aangifte gedaan :o
Het begon wel lekker, na ongeveer vijf keer proberen kon ik erin komen; maar halverwege werd ik er uitgegooid en kan ik nu weer opnieuw beginnen (hopelijk zijn de gegevens bewaard).

Krijg nu telkens een melding dat er een storing is bij de belastingdienst :-(
  dinsdag 1 maart 2022 @ 11:29:15 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203890332
Ik kreeg vorig jaar een steekproef onderzoek van de BD (gewoon IB, geen zakelijke toestanden ofzo), en omdat we met een rare situatie zaten (huis verkocht, ondertussen in huurwoning en bouw nieuwe huis begonnen) was het ook een ingewikkelde aangifte, maar daar kwam ik wel aardig uit.

Enfin, word ik op een gegeven moment nav die steekproef gebeld door iemand van de BD, stelt hij dat de woningschuld te hoog was doordat de bouwdepots bij de hypotheek zouden zijn opgeteld, nou snapte ik daar toen al niets van, want ik wist vrij zeker dat ik de bouwdepots apart had ingevuld bij de bezittingen en niet bij de schulden, kijk ik net de aangifte van vorig jaar nog eens door, blijkt het daar idd keurig bij te staan....

Ik maak me wel wat zorgen dat dat dit jaar weer mis gaat, het is over vorig jaar ambtshalve gecorrigeerd, maar als het systeem dat zo raar oppakt weet ik het ook niet meer.
Het enige dat ik kan bedenken is dat het systeem de woningschuld op het oude huis bij de woningschuld op het nieuwe huis heeft opgeteld, maar dat klopte qua bedragen weer niet helemaal.
Hoe dan ook, de aangifte klopte gewoon in het programma en op de uitdraai, maar kennelijk had er iemand bij de BD bedragen bij elkaar op zitten tellen die niet bij elkaar opgeteld moesten worden.

Nou ja, de aangifte over 2021 wordt iig maar met 1 huis, dus dat wordt wat dat betreft wel eenvoudiger, nou nog hopen dat het met het bouwdepot goed gaat :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203890662
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 11:29 schreef Leandra het volgende:
Ik kreeg vorig jaar een steekproef onderzoek van de BD (gewoon IB, geen zakelijke toestanden ofzo), en omdat we met een rare situatie zaten (huis verkocht, ondertussen in huurwoning en bouw nieuwe huis begonnen) was het ook een ingewikkelde aangifte, maar daar kwam ik wel aardig uit.

Enfin, word ik op een gegeven moment nav die steekproef gebeld door iemand van de BD, stelt hij dat de woningschuld te hoog was doordat de bouwdepots bij de hypotheek zouden zijn opgeteld, nou snapte ik daar toen al niets van, want ik wist vrij zeker dat ik de bouwdepots apart had ingevuld bij de bezittingen en niet bij de schulden, kijk ik net de aangifte van vorig jaar nog eens door, blijkt het daar idd keurig bij te staan....

Ik maak me wel wat zorgen dat dat dit jaar weer mis gaat, het is over vorig jaar ambtshalve gecorrigeerd, maar als het systeem dat zo raar oppakt weet ik het ook niet meer.
Het enige dat ik kan bedenken is dat het systeem de woningschuld op het oude huis bij de woningschuld op het nieuwe huis heeft opgeteld, maar dat klopte qua bedragen weer niet helemaal.
Hoe dan ook, de aangifte klopte gewoon in het programma en op de uitdraai, maar kennelijk had er iemand bij de BD bedragen bij elkaar op zitten tellen die niet bij elkaar opgeteld moesten worden.

Nou ja, de aangifte over 2021 wordt iig maar met 1 huis, dus dat wordt wat dat betreft wel eenvoudiger, nou nog hopen dat het met het bouwdepot goed gaat :')
Ik had dat 2 jaar geleden, verhuizing van Belgie terug naar Nederland, nieuwe hypotheek die uit 5 delen bestaat ivm eerdere hypotheken met andere regels. Uiteindelijk na een ingewikkelde aangifte vervolgens ook een steekproef om alle bewijzen in te dienen. Bleek achteraf dat ik nog meer terug kreeg dan ik zelf dacht vanwege een foutje in de aangifte.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_203890686
Ook hier klaar en verstuurd; eindelijk. Ging wat lastiger, zeker op het eind toen soms de belastingdienst en soms digid vastliep; je merkte dat het (bijna) lunchtijd is :)

Gelukkig slaat hij alles wel op; tot aan de ondertekening aan toe.

Het stuk bij de familiebank is wat ingewikkelder geworden; meer vragen over wanneer de lening exact wordt afgelost. Gelukkig hou ik dat braaf bij en stuur ik ieder jaar een overzicht naar mijn (schoon)ouders; dat kleine beetje moeite elk jaar loont wel.

Verder heb ik een aanname moeten doen bij mijn crypto; gelukkig is dat niet veel, maar ik hoop niet op een controle... Voor volgend jaar wel een screenshot klaarstaan. Al met al blijft het nog onder de belastingvrije voet dus het zal wel meevallen... hoop ik...
  dinsdag 1 maart 2022 @ 12:07:31 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203890830
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 11:53 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik had dat 2 jaar geleden, verhuizing van Belgie terug naar Nederland, nieuwe hypotheek die uit 5 delen bestaat ivm eerdere hypotheken met andere regels. Uiteindelijk na een ingewikkelde aangifte vervolgens ook een steekproef om alle bewijzen in te dienen. Bleek achteraf dat ik nog meer terug kreeg dan ik zelf dacht vanwege een foutje in de aangifte.
Nee, hier klopte het wel gewoon, maar ik snap nog steeds niet hoe zij bedacht hadden dat de waarde van het bouwdepot bij de woningschuld opgeteld zou zijn.
Dat was ook gewoon niet zo, en het liefste was ik met mijn laptop naar Den Haag gegaan om samen met die belastingman het probleem op te zoeken, want telefonisch is dat ook weer zo wat, maar dat kon natuurlijk ook niet.

Die steekproef is volgens hun eigen schrijven om te ontdekken of hun systeem goed werkt, nou dat was dus kennelijk niet zo, maar als je dan verder niet uitzoekt waar het probleem zit dan los je nog niets op.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203891689
Ook verstuurd zonder problemen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 6% gewijzigd door AdVictoriamN7 op 01-03-2022 13:24:43 ]
pi_203894633
vraagje,
mijn vooringevulde woz-waarde is 60.000 lager dan de waarde die de gemeente handhaaft,
moet ik dit aanpassen of maakt het niet uit?
pi_203894672
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 16:31 schreef paulowna het volgende:
vraagje,
mijn vooringevulde woz-waarde is 60.000 lager dan de waarde die de gemeente handhaaft,
Heb je die van het juiste jaar te pakken?
pi_203894735
hehe, dank!
belasting gaat natuurlijk over 2021.
en woz is nu stuk hoger.
  Moderator dinsdag 1 maart 2022 @ 17:39:17 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203895614
Zo, hebben ze nieuwe serverts geinstalleerd?
Zat wel weer te stoeien met aan- en verkoop huis. Vragen ze opeens de prijs van woningschuld op moment van verkoop. Uiteindelijk maar uit de notarisbrief kunnen vissen. De Aegon meldt dat nergens en de Rabobank ook niet (inclusief startdatum hypotheek?!)

Enfin. Gevonden. Klaar weer.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator dinsdag 1 maart 2022 @ 17:40:55 #22
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203895629
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 11:29 schreef Leandra het volgende:

Het ging hier gelukkig goed. Hoop dit jaar ook. Durf hoe dan ook dit jaar nog even niet te goochelen met studiekosten en zo. Want je zult het meemaken.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_203895723
Ik had vorig jaar een naheffing. Dit jaar zal ik dus de "steek"proef wel weer krijgen.
pi_203896081
Hoe doen mensen aangifte als je dus een fiscaal partner hebt en de een ondernemer is en de ander half ondernemer en half in dienst? Alsnog samen?
  dinsdag 1 maart 2022 @ 18:21:55 #25
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_203896164
Hoe moet je dividendbelasting terugvragen van een beleggingsrekening box 1? Of word dat door de Rabobank zelf gedaan?
pi_203897182
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 17:49 schreef investeerdertje het volgende:
Ik had vorig jaar een naheffing. Dit jaar zal ik dus de "steek"proef wel weer krijgen.
Om een of ander reden heb ik het idee dat als je geen wijzigingen doorvoert of niks aanpast aan de vooringevulde gegevens je er wel doorheen komt.
pi_203897317
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 19:30 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Om een of ander reden heb ik het idee dat als je geen wijzigingen doorvoert of niks aanpast aan de vooringevulde gegevens je er wel doorheen komt.
Laat ik dat toen ook eens niet gedaan hebben, maar net een typo hebben bij het veld waar ik zelf iets moest invullen.
pi_203897335
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 19:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Laat ik dat toen ook eens niet gedaan hebben, maar net een typo hebben bij het veld waar ik zelf iets moest invullen.
😂
pi_203898146
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 19:37 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
😂
Soms, heel soms, kan dat gebeuren en lijkt het eindresultaat niet slecht. Ik heb er om gelachen, de belastingambtenaar moest wel lachen en ik heb vervolgens betaald 🤣
pi_203901279
Het was even doorzetten vanavond maar na een keer of 7 inloggen met digid was ik binnen.
En het lijkt wel of de aangiftes ieder jaar langer worden, de pdf was 19 kantjes deze keer.
Heb wel mijn hypotheek over gesloten vorig jaar dus dat tikt nogal aan in de in te vullen regels.

Is waarschijnlijk wel de laatste keer dat ik serieus geld terug krijg.
Rente en eigenwoningforfait zijn aardig met elkaar in dekking.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_203903177
Hier bijna klaar, alleen nog 1 issue.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 2 maart 2022 @ 09:08:56 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203903312
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 08:53 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier bijna klaar, alleen nog 1 issue.

SPOILER
Is je schoonmoeder ook je mans moeder?
Ik moet nog even kijken hoe dat hier staat, mijn schoonmoeder is vorig jaar ook overleden en mijn schoonouders hadden ook nog een koopwoning.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203903378
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 09:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Is je schoonmoeder ook je mans moeder?
Ik moet nog even kijken hoe dat hier staat, mijn schoonmoeder is vorig jaar ook overleden en mijn schoonouders hadden ook nog een koopwoning.
Klopt, geen complexe erfenis verder, ook geen testament.

Is ook maar een eenmalige issue, huis is verkocht en alles afgehandeld. Alleen omdat alles eind december2020 is vastgelegd door de notaris, had het kadaster het nog niet verwerkt met de jaarwisseling.
pi_203903753
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 16:40 schreef paulowna het volgende:
hehe, dank!
belasting gaat natuurlijk over 2021.
en woz is nu stuk hoger.
Ik dacht eerst ook dat het niet klopte :D

Aangifte in 5 minuten gedaan, alle vooringevulde info klopte dus eigenlijk was het gewoon veel doorklikken..
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 2 maart 2022 @ 10:19:43 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203904115
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 09:14 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Klopt, geen complexe erfenis verder, ook geen testament.

Is ook maar een eenmalige issue, huis is verkocht en alles afgehandeld. Alleen omdat alles eind december2020 is vastgelegd door de notaris, had het kadaster het nog niet verwerkt met de jaarwisseling.
Oh... dat ook geen testament is daarin dan waarschijnlijk het sleutelwoord.
Dan heeft hij zijn deel van het huis al geërfd.
Ik denk niet dat je dat zomaar kunt gaan aanpassen, niet in de aangifte maar ook niet bij het kadaster, want dan zou dat een gift van je man aan zijn moeder worden en kan hij straks nog een keer erfbelasting over dat deel betalen.

Oh, het huis is ook al verkocht? Vorig jaar nog? Dus dat 1/6 deel was al niet meer zijn eigendom op 31 december?
Dat maakt het wel heel complex.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203904233
Heeft iemand ervaring met het opvoeren van lijfrente, aftrekbaar maken van dit bedrag en een storting hierop. Ik heb het volgende gedaan:

Het bedrag opgevoerd bij overige bezittingen: Premiedepot voor lijfrente en kapitaalverzekeringen maar volgens mij is dit niet goed.

Welke post zou het wel moeten zijn? Volgens mij ergens in box 1.
pi_203904448
Normaal vind ik het leuk en is het met een paar keer doorklikken grotendeels klaar, maar deze keer wordt het wat meer gedoe met een bouwdepot en ontvangen rente enzo, dus ik moet echt zin en tijd maken en de overzichten erbij pakken.
pi_203904513
Eigenlijk is het juist niet complex. Man krijgt 1/6e van alle waarde (huis woz, bankrekeningen, taxatie huisinhoud) in geld. Schoonzusje ook zo. Schoonmoeder de rest (huis+geld). Allemaal in dec2020 geregeld.

Alleen kadaster weigert om het huis 100% op moeders naam te zetten, die noemen het een onverdeelde boedel en de kinderen staan er voor 1/6e op. Waardoor het in 2021 weer bij de aangifte voorbij komt.

Dat woningdeel is opgelost met de verkoop en dus komend jaar geen issue meer. Alleen voor deze aangifte is het dus de vraag of het kadaster leidend is, of dat alles eerder verdeeld is door de executeur en we daarop af moeten gaan..

[ Bericht 5% gewijzigd door Deepfreeze op 02-03-2022 10:53:22 ]
pi_203911019
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 09:14 schreef Deepfreeze het volgende:
Beetje stom/dom van die notaris. Na 15:00 sluit het Kadaster, dus hij had daarvoor de akte(n) moeten inschrijven (al zou het kunnen dat het Kadaster al eerder sloot, wij (als kantoor) waren al gestopt om 12:00 uur).
Ik heb vorig jaar ook een huis verkocht en bij mij werd gevraagd wanneer het eigendomsdeel was veranderd en bij een andere vraag werd gevraagd of ik de dag erna de woning nog in mijn bezit had.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:47 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat woningdeel is opgelost met de verkoop en dus komend jaar geen issue meer. Alleen voor deze aangifte is het dus de vraag of het kadaster leidend is, of dat alles eerder verdeeld is door de executeur en we daarop af moeten gaan..
Ik zou zeggen dat het Kadaster leidend is, omdat je dan officieel geen eigenaar meer bent.

[ Bericht 16% gewijzigd door Slumlord. op 02-03-2022 19:36:30 ]
pi_203911889
Normaal waren mijn aangiftes altijd vrij simpel, maar nu heb ik wat hulp nodig. :P
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, en daar heb ik naast een hypotheek ook een starterslening voor afgesloten.

De starterslening bestaat uit 2 delen: de starterslening en de combinatielening.

SPOILER
De starterslening is box 1, combinatielening is box 3.

Ik heb een aantal vragen hierover:

- Ik zie bij de aangifte geen verschil tussen Box 1 en Box 3. Hoe zie ik nou in welke Box ik aan het invullen ben?
- Hypotheek, starterslening en combinatielening stonden alle drie bij de vooringevulde informatie. Combinatielening stond op dat het géén lineaire/annuïtaire lening is. Maar, zodra ik eenmaal moet aflossen (vooralsnog na 3 jaar), dan gaat deze ook als maandannuïteit. Dus dan klopt dat toch niet? Of is het geen annuïtaire lening omdat deze op dit moment nog maandelijks oploopt?
- De combinatielening loopt dus iedere maand op. Het bedrag op 31 december 2021 stond automatisch ingevuld (en klopt) maar het bedrag op de startdatum lening was nog leeg. Bedrag op de startdatum was ¤0, (ook volgens de jaaropgaaf) maar ik kan niet lager dan ¤1,- invullen. Gewoon de gok nemen en ¤1 invullen of even contact opnemen met de belastingdienst?

Hopelijk kan iemand mij even op weg helpen :)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_203912524
Ik vraag me altijd af hoe het kan dat ik élk jaar moet bijbetalen. Vorig jaar 800 euro ofzo. Dit jaar 'slechts' 100 euro. Niet super veel dit keer, maar vraag me dan toch altijd af waar het misgaat. Gewoon hele jaar dezelfde werkgever gehad (zelfs overheid), geen neveninkomsten, geen koopwoning.
pi_203912565
Vraagje:
Wij hebben een kwart van het huis van mijn schoonvader geërfd. Het huis staat nog op mijn naam schoonmoeder, al wonen wij er wel (wij huren het van haar). Moet ik invullen dat ik/wij onroerend zaken bezitten? We zijn niet bij een notaris geweest, maar bij wet is een kwart van ons.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_203912610
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:34 schreef Pinuts het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe het kan dat ik élk jaar moet bijbetalen. Vorig jaar 800 euro ofzo. Dit jaar 'slechts' 100 euro. Niet super veel dit keer, maar vraag me dan toch altijd af waar het misgaat. Gewoon hele jaar dezelfde werkgever gehad (zelfs overheid), geen neveninkomsten, geen koopwoning.
Dat komt meestal door bijv. overwerkvergoedingen, bonussen, eindejaarsuitkering etc. of je hebt in de loop van het jaar een salarisverhoging gehad.

quote:
3s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:36 schreef Treinhoer het volgende:
Vraagje:
Wij hebben een kwart van het huis van mijn schoonvader geërfd. Het huis staat nog op mijn naam schoonmoeder, al wonen wij er wel (wij huren het van haar). Moet ik invullen dat ik/wij onroerend zaken bezitten? We zijn niet bij een notaris geweest, maar bij wet is een kwart van ons.
Dat klinkt als een niet-opeisbare vordering die pas opeisbaar is als je schoonmoeder ook dood is. Dit hoef je niet op te geven in box 3.
Facts don't care about your feelings
pi_203912770
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:38 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dat komt meestal door bijv. overwerkvergoedingen, bonussen, eindejaarsuitkering etc. of je hebt in de loop van het jaar een salarisverhoging gehad.
[..]
Dat klinkt als een niet-opeisbare vordering die pas opeisbaar is als je schoonmoeder ook dood is. Dit hoef je niet op te geven in box 3.
Thanks. Ik heb nog wat gezocht en het gaat inderdaad naar mijn schoonmoeder als 'langstlevende ouder'. Het ging om een kindsdeel. We zijn wel voornemens om het huis van haar te kopen zodra we een hypotheek kunnen krijgen.

Thanks. Dan geef ik het niet op ^_^
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_203912959
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:06 schreef essnhills het volgende:
Normaal waren mijn aangiftes altijd vrij simpel, maar nu heb ik wat hulp nodig. :P
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, en daar heb ik naast een hypotheek ook een starterslening voor afgesloten.

De starterslening bestaat uit 2 delen: de starterslening en de combinatielening.

SPOILER
De starterslening is box 1, combinatielening is box 3.

Ik heb een aantal vragen hierover:

- Ik zie bij de aangifte geen verschil tussen Box 1 en Box 3. Hoe zie ik nou in welke Box ik aan het invullen ben?
- Hypotheek, starterslening en combinatielening stonden alle drie bij de vooringevulde informatie. Combinatielening stond op dat het géén lineaire/annuïtaire lening is. Maar, zodra ik eenmaal moet aflossen (vooralsnog na 3 jaar), dan gaat deze ook als maandannuïteit. Dus dan klopt dat toch niet? Of is het geen annuïtaire lening omdat deze op dit moment nog maandelijks oploopt?
- De combinatielening loopt dus iedere maand op. Het bedrag op 31 december 2021 stond automatisch ingevuld (en klopt) maar het bedrag op de startdatum lening was nog leeg. Bedrag op de startdatum was ¤0, (ook volgens de jaaropgaaf) maar ik kan niet lager dan ¤1,- invullen. Gewoon de gok nemen en ¤1 invullen of even contact opnemen met de belastingdienst?

Hopelijk kan iemand mij even op weg helpen :)
Het aangifte programma maakt niet echt een duidelijke scheiding tussen box 1 en box 3. Het gaat voornamelijk om het vinkje "gaat het om een schuld van uw eigen woning" ofzo die bepaalt of het box 1 of box 3 wordt. In geval van starterslening JA en in geval van combinatielening dus NEE. Als het een box 3 verhaal is maakt het ook weinig uit of het annuïtair is of niet.

Box 1 kijkt naar datum 31-12, box 3 kijkt naar 1-1. Waarschijnlijk kan bedrag op startdatum dan niet op 0 omdat je bij box 3 dus maar 1 datum hebt, terwijl bij box 1 ze vaak een startdatum en einddatum willen weten (1-1 en 31-12).
Facts don't care about your feelings
pi_203913582
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:54 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Het aangifte programma maakt niet echt een duidelijke scheiding tussen box 1 en box 3. Het gaat voornamelijk om het vinkje "gaat het om een schuld van uw eigen woning" ofzo die bepaalt of het box 1 of box 3 wordt. In geval van starterslening JA en in geval van combinatielening dus NEE. Als het een box 3 verhaal is maakt het ook weinig uit of het annuïtair is of niet.

Box 1 kijkt naar datum 31-12, box 3 kijkt naar 1-1. Waarschijnlijk kan bedrag op startdatum dan niet op 0 omdat je bij box 3 dus maar 1 datum hebt, terwijl bij box 1 ze vaak een startdatum en einddatum willen weten (1-1 en 31-12).
Ah! Dat klinkt op zich logisch en ik denk dat je gelijk hebt. Ik had de combinatielening ook gezet op 'schuld voor eigen woning' omdat hij bij de starterslening hoort. Maar dat is het natuurlijk niet. En nu kan ik wel ¤0 als startbedrag invullen.

Thanks!
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_203948901
Vraag:
Ik heb een nieuw huis gekocht 1 maart van dit jaar (dus 2022). Echter heb ik reeds kosten gemaakt vorig jaar (denk aan taxatie van oa mijn eigen en andere huis).

Dien ik deze deze taxatiekosten op te geven in 2021 (dus jaar van betaling) of 2022 (jaar van hypotheek). Mocht ik het in 2021 moeten aftrekken, hoe dien ik dat te doen? Ik krijg namelijk alleen de vraag of ik voor mijn bestaande hypotheek in 2021 (dus mij oude huis) extra kosten zijn geweest zoals afsluitkosten; echter zijn de kosten voor mijn nieuwe hypotheek/huis..

Iemand die dit weet?

Alvast dank!
pi_203949829
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 16:31 schreef paulowna het volgende:
vraagje,
Voor deze aangifte moet je de woz waarde per 1-1-2021 hebben. De Waarde van de gemeente, is die al van 1-1-22?
  zaterdag 5 maart 2022 @ 10:06:22 #49
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203949875
Ah, shit. Deze ellende weer.

Kent iemand een goede (online) belastingadviseur die voor een paar honderd euro je op een goede manier helpt bij je (relatief complexe) belastingaangifte?
pi_203950010
Nou, de aangifte gisteren wel ingediend, maar het zit me nog niet lekker.

Ik had verwacht veel minder dan vorig jaar te moeten betalen, maar het is slechts 500 minder geworden.

We hebben 3300 meer hypotheekaftrek ivm oversluiten in 2021. En ons box 3 vermogen is lager, omdat we extra aflossingen op de hypotheek hebben gedaan en omdat de vrijstelling hoger is.

Ik had uiteindelijk een groter verschil verwacht 😿 ik ga vanmiddag de verschillen maar eens verder uitdiepen.
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')