Ff je op quoten:quote:
😝quote:Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!!" of "Ik moet x euro betalen,...
![]()
Het begon wel lekker, na ongeveer vijf keer proberen kon ik erin komen; maar halverwege werd ik er uitgegooid en kan ik nu weer opnieuw beginnen (hopelijk zijn de gegevens bewaard).quote:Op dinsdag 1 maart 2022 10:36 schreef Memento-Mori het volgende:
Voor 't eerst dat er op de dag zelf nul hapering was, binnen aantal minuten aangifte gedaan
Ik had dat 2 jaar geleden, verhuizing van Belgie terug naar Nederland, nieuwe hypotheek die uit 5 delen bestaat ivm eerdere hypotheken met andere regels. Uiteindelijk na een ingewikkelde aangifte vervolgens ook een steekproef om alle bewijzen in te dienen. Bleek achteraf dat ik nog meer terug kreeg dan ik zelf dacht vanwege een foutje in de aangifte.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:29 schreef Leandra het volgende:
Ik kreeg vorig jaar een steekproef onderzoek van de BD (gewoon IB, geen zakelijke toestanden ofzo), en omdat we met een rare situatie zaten (huis verkocht, ondertussen in huurwoning en bouw nieuwe huis begonnen) was het ook een ingewikkelde aangifte, maar daar kwam ik wel aardig uit.
Enfin, word ik op een gegeven moment nav die steekproef gebeld door iemand van de BD, stelt hij dat de woningschuld te hoog was doordat de bouwdepots bij de hypotheek zouden zijn opgeteld, nou snapte ik daar toen al niets van, want ik wist vrij zeker dat ik de bouwdepots apart had ingevuld bij de bezittingen en niet bij de schulden, kijk ik net de aangifte van vorig jaar nog eens door, blijkt het daar idd keurig bij te staan....
Ik maak me wel wat zorgen dat dat dit jaar weer mis gaat, het is over vorig jaar ambtshalve gecorrigeerd, maar als het systeem dat zo raar oppakt weet ik het ook niet meer.
Het enige dat ik kan bedenken is dat het systeem de woningschuld op het oude huis bij de woningschuld op het nieuwe huis heeft opgeteld, maar dat klopte qua bedragen weer niet helemaal.
Hoe dan ook, de aangifte klopte gewoon in het programma en op de uitdraai, maar kennelijk had er iemand bij de BD bedragen bij elkaar op zitten tellen die niet bij elkaar opgeteld moesten worden.
Nou ja, de aangifte over 2021 wordt iig maar met 1 huis, dus dat wordt wat dat betreft wel eenvoudiger, nou nog hopen dat het met het bouwdepot goed gaat
Nee, hier klopte het wel gewoon, maar ik snap nog steeds niet hoe zij bedacht hadden dat de waarde van het bouwdepot bij de woningschuld opgeteld zou zijn.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:53 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik had dat 2 jaar geleden, verhuizing van Belgie terug naar Nederland, nieuwe hypotheek die uit 5 delen bestaat ivm eerdere hypotheken met andere regels. Uiteindelijk na een ingewikkelde aangifte vervolgens ook een steekproef om alle bewijzen in te dienen. Bleek achteraf dat ik nog meer terug kreeg dan ik zelf dacht vanwege een foutje in de aangifte.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door AdVictoriamN7 op 01-03-2022 13:24:43 ]
Heb je die van het juiste jaar te pakken?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:31 schreef paulowna het volgende:
vraagje,
mijn vooringevulde woz-waarde is 60.000 lager dan de waarde die de gemeente handhaaft,
moet ik dit aanpassen of maakt het niet uit?
Het ging hier gelukkig goed. Hoop dit jaar ook. Durf hoe dan ook dit jaar nog even niet te goochelen met studiekosten en zo. Want je zult het meemaken.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:29 schreef Leandra het volgende:
Ik kreeg vorig jaar een steekproef onderzoek van de BD (gewoon IB, geen zakelijke toestanden ofzo), en omdat we met een rare situatie zaten (huis verkocht, ondertussen in huurwoning en bouw nieuwe huis begonnen) was het ook een ingewikkelde aangifte, maar daar kwam ik wel aardig uit.
Enfin, word ik op een gegeven moment nav die steekproef gebeld door iemand van de BD, stelt hij dat de woningschuld te hoog was doordat de bouwdepots bij de hypotheek zouden zijn opgeteld, nou snapte ik daar toen al niets van, want ik wist vrij zeker dat ik de bouwdepots apart had ingevuld bij de bezittingen en niet bij de schulden, kijk ik net de aangifte van vorig jaar nog eens door, blijkt het daar idd keurig bij te staan....
Ik maak me wel wat zorgen dat dat dit jaar weer mis gaat, het is over vorig jaar ambtshalve gecorrigeerd, maar als het systeem dat zo raar oppakt weet ik het ook niet meer.
Het enige dat ik kan bedenken is dat het systeem de woningschuld op het oude huis bij de woningschuld op het nieuwe huis heeft opgeteld, maar dat klopte qua bedragen weer niet helemaal.
Hoe dan ook, de aangifte klopte gewoon in het programma en op de uitdraai, maar kennelijk had er iemand bij de BD bedragen bij elkaar op zitten tellen die niet bij elkaar opgeteld moesten worden.
Nou ja, de aangifte over 2021 wordt iig maar met 1 huis, dus dat wordt wat dat betreft wel eenvoudiger, nou nog hopen dat het met het bouwdepot goed gaat
Om een of ander reden heb ik het idee dat als je geen wijzigingen doorvoert of niks aanpast aan de vooringevulde gegevens je er wel doorheen komt.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 17:49 schreef investeerdertje het volgende:
Ik had vorig jaar een naheffing. Dit jaar zal ik dus de "steek"proef wel weer krijgen.
Laat ik dat toen ook eens niet gedaan hebben, maar net een typo hebben bij het veld waar ik zelf iets moest invullen.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 19:30 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Om een of ander reden heb ik het idee dat als je geen wijzigingen doorvoert of niks aanpast aan de vooringevulde gegevens je er wel doorheen komt.
😂quote:Op dinsdag 1 maart 2022 19:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Laat ik dat toen ook eens niet gedaan hebben, maar net een typo hebben bij het veld waar ik zelf iets moest invullen.
Soms, heel soms, kan dat gebeuren en lijkt het eindresultaat niet slecht. Ik heb er om gelachen, de belastingambtenaar moest wel lachen en ik heb vervolgens betaald 🤣quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 2 maart 2022 08:53 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier bijna klaar, alleen nog 1 issue.Is je schoonmoeder ook je mans moeder?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet nog even kijken hoe dat hier staat, mijn schoonmoeder is vorig jaar ook overleden en mijn schoonouders hadden ook nog een koopwoning.
Klopt, geen complexe erfenis verder, ook geen testament.quote:Op woensdag 2 maart 2022 09:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is je schoonmoeder ook je mans moeder?
Ik moet nog even kijken hoe dat hier staat, mijn schoonmoeder is vorig jaar ook overleden en mijn schoonouders hadden ook nog een koopwoning.
Ik dacht eerst ook dat het niet kloptequote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:40 schreef paulowna het volgende:
hehe, dank!
belasting gaat natuurlijk over 2021.
en woz is nu stuk hoger.
Oh... dat ook geen testament is daarin dan waarschijnlijk het sleutelwoord.quote:Op woensdag 2 maart 2022 09:14 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Klopt, geen complexe erfenis verder, ook geen testament.
Is ook maar een eenmalige issue, huis is verkocht en alles afgehandeld. Alleen omdat alles eind december2020 is vastgelegd door de notaris, had het kadaster het nog niet verwerkt met de jaarwisseling.
Beetje stom/dom van die notaris. Na 15:00 sluit het Kadaster, dus hij had daarvoor de akte(n) moeten inschrijven (al zou het kunnen dat het Kadaster al eerder sloot, wij (als kantoor) waren al gestopt om 12:00 uur).quote:Op woensdag 2 maart 2022 09:14 schreef Deepfreeze het volgende:
Is ook maar een eenmalige issue, huis is verkocht en alles afgehandeld. Alleen omdat alles eind december2020 is vastgelegd door de notaris, had het kadaster het nog niet verwerkt met de jaarwisseling.
Ik zou zeggen dat het Kadaster leidend is, omdat je dan officieel geen eigenaar meer bent.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:47 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat woningdeel is opgelost met de verkoop en dus komend jaar geen issue meer. Alleen voor deze aangifte is het dus de vraag of het kadaster leidend is, of dat alles eerder verdeeld is door de executeur en we daarop af moeten gaan..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De starterslening is box 1, combinatielening is box 3.
Ik heb een aantal vragen hierover:
- Ik zie bij de aangifte geen verschil tussen Box 1 en Box 3. Hoe zie ik nou in welke Box ik aan het invullen ben?
- Hypotheek, starterslening en combinatielening stonden alle drie bij de vooringevulde informatie. Combinatielening stond op dat het géén lineaire/annuïtaire lening is. Maar, zodra ik eenmaal moet aflossen (vooralsnog na 3 jaar), dan gaat deze ook als maandannuïteit. Dus dan klopt dat toch niet? Of is het geen annuïtaire lening omdat deze op dit moment nog maandelijks oploopt?
- De combinatielening loopt dus iedere maand op. Het bedrag op 31 december 2021 stond automatisch ingevuld (en klopt) maar het bedrag op de startdatum lening was nog leeg. Bedrag op de startdatum was ¤0, (ook volgens de jaaropgaaf) maar ik kan niet lager dan ¤1,- invullen. Gewoon de gok nemen en ¤1 invullen of even contact opnemen met de belastingdienst?
Hopelijk kan iemand mij even op weg helpen
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
Dat komt meestal door bijv. overwerkvergoedingen, bonussen, eindejaarsuitkering etc. of je hebt in de loop van het jaar een salarisverhoging gehad.quote:Op woensdag 2 maart 2022 20:34 schreef Pinuts het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe het kan dat ik élk jaar moet bijbetalen. Vorig jaar 800 euro ofzo. Dit jaar 'slechts' 100 euro. Niet super veel dit keer, maar vraag me dan toch altijd af waar het misgaat. Gewoon hele jaar dezelfde werkgever gehad (zelfs overheid), geen neveninkomsten, geen koopwoning.
Dat klinkt als een niet-opeisbare vordering die pas opeisbaar is als je schoonmoeder ook dood is. Dit hoef je niet op te geven in box 3.quote:Op woensdag 2 maart 2022 20:36 schreef Treinhoer het volgende:
Vraagje:
Wij hebben een kwart van het huis van mijn schoonvader geërfd. Het huis staat nog op mijn naam schoonmoeder, al wonen wij er wel (wij huren het van haar). Moet ik invullen dat ik/wij onroerend zaken bezitten? We zijn niet bij een notaris geweest, maar bij wet is een kwart van ons.
Thanks. Ik heb nog wat gezocht en het gaat inderdaad naar mijn schoonmoeder als 'langstlevende ouder'. Het ging om een kindsdeel. We zijn wel voornemens om het huis van haar te kopen zodra we een hypotheek kunnen krijgen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 20:38 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat komt meestal door bijv. overwerkvergoedingen, bonussen, eindejaarsuitkering etc. of je hebt in de loop van het jaar een salarisverhoging gehad.
[..]
Dat klinkt als een niet-opeisbare vordering die pas opeisbaar is als je schoonmoeder ook dood is. Dit hoef je niet op te geven in box 3.
quote:Op woensdag 2 maart 2022 20:06 schreef essnhills het volgende:
Normaal waren mijn aangiftes altijd vrij simpel, maar nu heb ik wat hulp nodig.![]()
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, en daar heb ik naast een hypotheek ook een starterslening voor afgesloten.
De starterslening bestaat uit 2 delen: de starterslening en de combinatielening.Het aangifte programma maakt niet echt een duidelijke scheiding tussen box 1 en box 3. Het gaat voornamelijk om het vinkje "gaat het om een schuld van uw eigen woning" ofzo die bepaalt of het box 1 of box 3 wordt. In geval van starterslening JA en in geval van combinatielening dus NEE. Als het een box 3 verhaal is maakt het ook weinig uit of het annuïtair is of niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De starterslening is box 1, combinatielening is box 3.
Ik heb een aantal vragen hierover:
- Ik zie bij de aangifte geen verschil tussen Box 1 en Box 3. Hoe zie ik nou in welke Box ik aan het invullen ben?
- Hypotheek, starterslening en combinatielening stonden alle drie bij de vooringevulde informatie. Combinatielening stond op dat het géén lineaire/annuïtaire lening is. Maar, zodra ik eenmaal moet aflossen (vooralsnog na 3 jaar), dan gaat deze ook als maandannuïteit. Dus dan klopt dat toch niet? Of is het geen annuïtaire lening omdat deze op dit moment nog maandelijks oploopt?
- De combinatielening loopt dus iedere maand op. Het bedrag op 31 december 2021 stond automatisch ingevuld (en klopt) maar het bedrag op de startdatum lening was nog leeg. Bedrag op de startdatum was ¤0, (ook volgens de jaaropgaaf) maar ik kan niet lager dan ¤1,- invullen. Gewoon de gok nemen en ¤1 invullen of even contact opnemen met de belastingdienst?
Hopelijk kan iemand mij even op weg helpen
Box 1 kijkt naar datum 31-12, box 3 kijkt naar 1-1. Waarschijnlijk kan bedrag op startdatum dan niet op 0 omdat je bij box 3 dus maar 1 datum hebt, terwijl bij box 1 ze vaak een startdatum en einddatum willen weten (1-1 en 31-12).Facts don't care about your feelings
Ah! Dat klinkt op zich logisch en ik denk dat je gelijk hebt. Ik had de combinatielening ook gezet op 'schuld voor eigen woning' omdat hij bij de starterslening hoort. Maar dat is het natuurlijk niet. En nu kan ik wel ¤0 als startbedrag invullen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 20:54 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Het aangifte programma maakt niet echt een duidelijke scheiding tussen box 1 en box 3. Het gaat voornamelijk om het vinkje "gaat het om een schuld van uw eigen woning" ofzo die bepaalt of het box 1 of box 3 wordt. In geval van starterslening JA en in geval van combinatielening dus NEE. Als het een box 3 verhaal is maakt het ook weinig uit of het annuïtair is of niet.
Box 1 kijkt naar datum 31-12, box 3 kijkt naar 1-1. Waarschijnlijk kan bedrag op startdatum dan niet op 0 omdat je bij box 3 dus maar 1 datum hebt, terwijl bij box 1 ze vaak een startdatum en einddatum willen weten (1-1 en 31-12).
Voor deze aangifte moet je de woz waarde per 1-1-2021 hebben. De Waarde van de gemeente, is die al van 1-1-22?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:31 schreef paulowna het volgende:
vraagje,
mijn vooringevulde woz-waarde is 60.000 lager dan de waarde die de gemeente handhaaft,
moet ik dit aanpassen of maakt het niet uit?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |