SPOILER: Waar op tv te bekijken?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier kan je stemmen
[Nederland] [België]
Bewoners![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Alle afbeeldingen zijn klikbaar en linken naar het desbetreffende bewonertopic
Handige topics
Verslagen delen en teruglezen ➡️ Streamverslagen
Belangrijke updates? ➡️ Updates
Beelden delen en terugkijken? ➡️ Video's, filmpjes, foto's, screenshots en gifjes topic
TV? ➡️ Commentaar op tv uitzendingen
Offtopic reageren ➡️ Slowchat
Probleempje in topic of met andere FOK!ers? ➡️ TR of Feedbacktopic
Regels
Degene die het topic sluit, opent het nieuwe topic
Geef de sluiter ook de tijd om het te openen!
Topics kapen wordt niet gewaardeerd
Hoe wordt een "Trol" eigenlijk gedetermineerd?quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:10 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Trollen kunnen wel geband worden hoor, ligt er aan wat ze doen. Alleen de mods kunnen niet bannen.
het is een beetje wat de 1 zuigen vindt en de ander een logische reactiequote:Op donderdag 24 februari 2022 16:13 schreef 5thencounter het volgende:
[..]
Hoe wordt een "Trol" eigenlijk gedetermineerd?
Een x aantal ontevreden klanten en húp weg?
Mag een lijntje ook?quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:13 schreef suzi1 het volgende:
we nemen nu even 5 minuten pauze. rook gerust een sigaret of pak een wiskey
Wat in hemelsnaam is Mario danquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:13 schreef 5thencounter het volgende:
[..]
Ze kunnen hooguit OffTopic zijn, maar beledigde posters lijkt me geen ban redenquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:14 schreef suzi1 het volgende:
[..]
het is een beetje wat de 1 zuigen vindt en de ander een logische reactie
Dit is even niet relevant.Mario heeft net een ban gehad.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:15 schreef Hatsikidee2022 het volgende:
[..]
Wat in hemelsnaam is Mario dan
Een sukkel?quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:15 schreef Hatsikidee2022 het volgende:
[..]
Echt hoor.quote:
Wait, what? *shocked*quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:16 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Dit is even niet relevant.Mario heeft net een ban gehad.
Mario is liefquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:15 schreef Hatsikidee2022 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:17 schreef woveleed het volgende:
Maar 2 mensen genomineerd deze week?
zelfde als zoon van gracequote:Op donderdag 24 februari 2022 16:19 schreef Silves het volgende:
Wiskunde laten vallen?? welk land heeft julio zijn school gedaan..
Dat kon in Nederland ook.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:19 schreef Silves het volgende:
Dan zou iedereen van iedereen waar je een beetje de pest aan hebt kunnen zeggen dat hij/zij een trol is.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:13 schreef 5thencounter het volgende:
[..]
Wiskunde is in Nederland niet per se een verplicht examenvak. Heb het ook laten vallen na de derde.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:19 schreef Silves het volgende:
quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:16 schreef suzi1 het volgende:
ik ben sws tegen bannen. maar daar sta ik niet alleen in
Dit slaat natuurlijk nergens opquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:15 schreef Hatsikidee2022 het volgende:
[..]
Ja Hanne en Nawelquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:17 schreef woveleed het volgende:
Maar 2 mensen genomineerd deze week?
Bij havo wel met een bepaald profiel. Weet de naam niet meer.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:23 schreef Silves het volgende:
[..]
niet op het vwo..is en blijft een kernvak, mss wel bij het lageronderwijs?
quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:23 schreef suzi1 het volgende:
o er gaat een regenboog komen mss. mens hoe oud ben jij!
Komt al aardig in de buurt ja..quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:23 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Dan zou iedereen van iedereen waar je een beetje de pest aan hebt kunnen zeggen dat hij/zij een trol is.
Wat moet je anders doen als je je verveeldquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:26 schreef Li0nHeart het volgende:
Nawel weer chips vreten
[ afbeelding ]
Masturberen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:27 schreef utopia2.0 het volgende:
[..]
Wat moet je anders doen als je je verveeld
goed punt.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:27 schreef utopia2.0 het volgende:
[..]
jij mag die mooi vinden, iedereenquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:25 schreef Li0nHeart het volgende:
[..]Vind regenbogen ook mooi.....
een keer echt poetsen? en niet alleen je tanden..quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:27 schreef utopia2.0 het volgende:
[..]
UTO heeft een kunstgebit.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:29 schreef Silves het volgende:
[..]
een keer echt poetsen? en niet alleen je tanden..
Gewoon Nederland. Wij hadden andere profielen als nu. Minder examenvakken.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:19 schreef Silves het volgende:
maar zei wel erachteraan..nu ga ik je maar eens pijn doen..quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:32 schreef suzi1 het volgende:
tobi is creatief, die gaat kriebelen ipv je pijn doen
Heb ik vanmiddag nog gedaanquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:29 schreef Silves het volgende:
[..]
Wlat Llol sje Knu. Ow wacht nu het gebit weer ingedaan.quote:
Echt uw type.quote:
Dat wordt snachts voor hun gedaan, dweilen , wc , badkamerquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:29 schreef Silves het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:34 schreef utopia2.0 het volgende:
[..]
Wlat Llol sje Knu. Ow wacht nu het gebit weer ingedaan.
Had het over Nawel en haar verveling..maar oke fijn dat jij je niet verveeltquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:33 schreef utopia2.0 het volgende:
[..]
Heb ik vanmiddag nog gedaan![]()
Ja tanden poetsen ook. Alles kost wel wat meer moeite.
daar lijkt het bijna wel op..quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:34 schreef rinardo het volgende:
[..]
Dat wordt snachts voor hun gedaan, dweilen , wc , badkamer
Wat zeiden ze er over?quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:31 schreef Silves het volgende:
Ze hebben het over Nous, die recht met haar vingers in salars anus zit...
quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:36 schreef Silves het volgende:
[..]
Had het over Nawel en haar verveling..maar oke fijn dat jij je niet verveelt
Voor geen meter. De mens is het enige zoogdier dat melk gebruikt. Als je maag of spijsverterings problemen hebt zal men afraden zuivel producten te gebruiken!quote:
ik blief dat al niet meer sinds de basisschool. gore viesquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:40 schreef czvt het volgende:
[..]
Voor geen meter. De mens is het enige zoogdier dat melk gebruikt. Als je maag of spijsverterings problemen hebt zal men afraden zuivel producten te gebruiken!
En ik dien als voorbeeld? Lekker dan.En Trollen mogen wel de sfeer verneuken.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:52 schreef Benny het volgende:
Een vriendelijk verzoek om het slowchatten een stuk te minderen. Een beetje wordt nog wel geaccepteerd, maar het is op een gegeven moment ook gewoon klaar. Jullie weten de SC te vinden.
Ik doe mijn best. Grace gooit 2.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:56 schreef Rhosyn het volgende:
Mens erger je niet.
Is ook een wijsheid.
Je doet eraan mee en bent ook zeker niet de enige waar op wordt gedoeld. Dat weet je volgens mij zelf ook dondersgoed.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:54 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
En ik dien als voorbeeld? Lekker dan.En Trollen mogen wel de sfeer verneuken.
FB is meer een plek voor zuigers die hier niet posten.Dus die kans geef ik ze niet.Je kan hier toch gewoon modereren zoals het hoort?quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:58 schreef Benny het volgende:
[..]
Je doet eraan mee en bent ook zeker niet de enige waar op wordt gedoeld. Dat weet je volgens mij zelf ook dondersgoed.
Er is een hoop commentaar op anderen en het handelen, maar er is ook zoiets als zelfreflectie.
Daar wil ik het graag bij houden. Bij vragen, opmerkingen en dergelijke is het feedbacktopic de juiste plek.
kan,maar zal niet gebeurenquote:Op donderdag 24 februari 2022 17:01 schreef Rhosyn het volgende:
Nouchine, Kristof, Salar en Nawel kunnen Grace en Tobias wel weg spelen.
Waarom niet. Tobias heeft Grace in zijn zak en die gaan niet meer met Kristof mee. En dus ook niet met Salar. En Salar en Nouchine zijn samen. En Nouchin en Nawel zijn ook samen.quote:
Ik ook. Ze heeft ook een aanstekelijke lach dus ik doe al snel meequote:
Zit je met drie belgen en een hollander.....of je moet willen dat Julio er ook bijzit.quote:Op donderdag 24 februari 2022 17:01 schreef Rhosyn het volgende:
Nouchine, Kristof, Salar en Nawel kunnen Grace en Tobias wel weg spelen.
drm breken ze de regelsquote:Op donderdag 24 februari 2022 17:17 schreef zodeju het volgende:
[..]
Zit je met drie belgen en een hollander.....of je moet willen dat Julio er ook bijzit.
Zeg ik niet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 17:25 schreef suzi1 het volgende:
o de veiling! waar kan ik die vinden?
In je dromen Latief.quote:Op donderdag 24 februari 2022 17:27 schreef suzi1 het volgende:
nou ja. hoe kan ik jou dan ooit plukken ff!
quote:Op donderdag 24 februari 2022 17:24 schreef Hendrik83 het volgende:
Wat een figuren zijn het toch ook.
[ afbeelding ]
Mooie UI wel.quote:
Het schijnt dat Hanne twee ballonnen mee naar binnen heeft gesmokkeld..quote:Op donderdag 24 februari 2022 17:32 schreef Poedelpoes het volgende:
HAHAHAH STEL ZE GAAN BALLONNEN DOEN IN BIG BROTHER HUIS
wat een gek zegquote:
Nous begon er toch overquote:Op donderdag 24 februari 2022 17:40 schreef suzi1 het volgende:
kris over een pocketpussy, dat is een kutje wat op een kutje lijkt
-knip- Niet doenquote:
doe eens lief hahahaquote:
HAHAHAHA ECHTquote:Op donderdag 24 februari 2022 17:39 schreef Yolk het volgende:
[..]
Het schijnt dat Hanne twee ballonnen mee naar binnen heeft gesmokkeld..
oh kut dan had ik het toch goed gehoordquote:Op donderdag 24 februari 2022 17:43 schreef suzi1 het volgende:
[..]
ja maar dat was zijn reactie
een kutje dat op een kutje lijkt. hahah j
Wat heeft die vent op ze gezicht?quote:Op donderdag 24 februari 2022 17:24 schreef Hendrik83 het volgende:
Wat een figuren zijn het toch ook.
[ afbeelding ]
quote:
Welkomquote:
echt hèquote:Op donderdag 24 februari 2022 17:55 schreef Sestra666 het volgende:
wat doen ze weer kinderachtig.. nawel en grace
En nou in het Nederlands??quote:Op donderdag 24 februari 2022 17:47 schreef Poedelpoes het volgende:
Oke maar waarom ship ik Tobias en Hanne lowkey?
Tbh we all want that Tobias-ussyquote:Op donderdag 24 februari 2022 17:56 schreef Rhosyn het volgende:
Grace en Nawel loeren naar Tobias.
Wat ze allemaal over hem zeggen is niet best. Vooral Grace kan hem wel opvreten.
Arme Tobias.
dat zal het ook wel wezenquote:Op donderdag 24 februari 2022 17:49 schreef suzi1 het volgende:
ik denk dat het toch een tic is van goelio. ook die extra gebaren met zn handen erbij
Hier ben ik het niet-niet mee eensquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:00 schreef Hieraldo het volgende:
tobi heeft een kaaskop volgens nawel
Denk je?quote:
quote:Op donderdag 24 februari 2022 17:59 schreef mario390 het volgende:
[..]
wat is als je je knalanusnani
noemt?
wordt weer tijd voor een paar diagnoses geloof ik, we moeten even kijken of er bewoners Lowkey zijn, begrijp ik, en ik begin hier en daar een sex tekort te bespeuren, we moeten maar even wat sessies inplannen geloof ik, waar is @greysbones als je haar nodig bent.quote:
Niet je post blijven herhalen Mario,quote:
quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:09 schreef suzi1 het volgende:
het loopt wel leeg. is het niet vanuit anus dan de cos
zij een kunstkopquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:00 schreef Hieraldo het volgende:
tobi heeft een kaaskop volgens nawel
Nieuw thema voor volgende week is dus bekend....quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:11 schreef Poedelpoes het volgende:
Waarom is iedereen geil vandaag??????
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Allemaal cabaretteketet!
quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:15 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Nieuw thema voor volgende week is dus bekend....ja, dat gaan ze vast doen, daar is het echt wel de geschikte tijd voor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nee, vind Nawel juist steeds arroganter worden met de aandacht die hier komt aanwaaien door op haar rug te liggen voortdurend!quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:16 schreef Verida het volgende:
het is toch wel bijzonder wat een aantal weken in het huis met een mens kunnen doen, qua uitstraling.
In het begin vond ik Grace vriendelijk en vrolijke uitstraling hebben en Nawel een arrogante rotkop. Nu vind ik Grace hard en venijnig en vals lijken en wordt Nawel steeds vriendelijker in haar gezicht.
ik zei ook : vind ikquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:17 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Nee, vind Nawel juist steeds arroganter worden met de aandacht die hier komt aanwaaien door op haar rug te liggen voortdurend!
Wat heeft die ommezwaai gemaakt dan?quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:16 schreef Verida het volgende:
het is toch wel bijzonder wat een aantal weken in het huis met een mens kunnen doen, qua uitstraling.
In het begin vond ik Grace vriendelijk en vrolijke uitstraling hebben en Nawel een arrogante rotkop. Nu vind ik Grace hard en venijnig en vals lijken en wordt Nawel steeds vriendelijker in haar gezicht.
ik vind ze beide niksquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:16 schreef Verida het volgende:
Geen idee,quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:18 schreef Poedelpoes het volgende:
[..]
Wat heeft die ommezwaai gemaakt dan?
Wat vind jij dan vals en veneinig aan Grace? Zie het zelf niet echt tbhquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:20 schreef Verida het volgende:
[..]
Geen idee,
Misschien dat zowel Grace als Nawel een rol speelden in het begin, en nu wat meer het masker laten zakken.
Haar gezichtsuitdrukking als ze even denkt niet in beeld te zijnquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:21 schreef Poedelpoes het volgende:
[..]
Wat vind jij dan vals en veneinig aan Grace? Zie het zelf niet echt tbh
vorig jaar hadden we tenminste een nathaliequote:Op donderdag 24 februari 2022 18:25 schreef Thorelf het volgende:
vind eerlijk gezegd de vrouwen niet bijzonder deze keer
quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:15 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Nieuw thema voor volgende week is dus bekend....You wish !SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:24 schreef Jockari het volgende:
Hanne wordt weinig geknuffeld, maar dat begrijp ik. Ook de bewoners vrezen dat er dan breuken zouden kunnen ontstaan.
En een Elsquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:25 schreef suzi1 het volgende:
[..]
vorig jaar hadden we tenminste een nathalie
Natuurlijk niet. Veer is weg.quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:25 schreef Thorelf het volgende:
vind eerlijk gezegd de vrouwen niet bijzonder deze keer
En een Daan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:25 schreef suzi1 het volgende:
[..]
Telt Jerrel als vrouw of niet ???quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:25 schreef suzi1 het volgende:
[..]
jerrel vond ik een geweldige act daar. was even een oppepperquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:28 schreef Jockari het volgende:
[..]
Telt Jerrel als vrouw of niet ???
Nieuws: je mag als hetero man homos leuk vinden he?quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:28 schreef Jockari het volgende:
[..]
Telt Jerrel als vrouw of niet ???
quote:naffer m
(pejoratief) jonge crimineel van een Noord-Afrika afkomst
quote:Naffer is een afkorting voor Noord-Afrikaans. Bedacht door Amsterdamse politieagenten, dus eigenlijk een afkorting voor Noord-Afrikaans klootzakje. Feitelijk een variant op het scheldwoord 'kaffer'
Achteraf gezien hadden ze die dit jaar er moeten insmijten. Totaal andere cast nu.quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:29 schreef suzi1 het volgende:
[..]
jerrel vond ik een geweldige act daar. was even een oppepper
Gelooft niemand hier dat ze wel een televisie presentatrice zou kunnen zijn? Niet eens bij een soort Camping Life?quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:31 schreef Koos1958 het volgende:
Echt grace je kan het wel vergeten dat er een nieuwe wereld voor je open gaat na bb. Je moet gewoon weer een baan gaan zoeken
Doe ik ook, maar Jerrel was erg extravert natuurlijk.quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:29 schreef Poedelpoes het volgende:
[..]
Nieuws: je mag als hetero man homos leuk vinden he?
dan eerst een opfris cursus nlquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:34 schreef Poedelpoes het volgende:
[..]
Gelooft niemand hier dat ze wel een televisie presentatrice zou kunnen zijn? Niet eens bij een soort Camping Life?
Niet altijd hoor Suuz. Jullie hebben tenminste een koningin die nederlands praat. Die van ons kan dat niet.quote:
ik adoreer mijn belgisch bloedquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:38 schreef Jockari het volgende:
[..]
Niet altijd hoor Suuz. Jullie hebben tenminste een koningin die nederlands praat. Die van ons kan dat niet.
Adoreren is toch ook gewoon Nederlands ?quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:40 schreef Jockari het volgende:
[..]
Jij begint ook al frans te praten... adoreer...
Vera was niet bepaald knap, of zo.quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:27 schreef Jockari het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Veer is weg.
Euh wie ??? Die van Dimi !
Wie, Dimi ?
Het is een vlaming, en die spreekt perfect frans. Wie is het ???quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nerderlanders gebruiken heel veel franse leenwoorden. Mooiste voorbeeld is bijv. Jus d'orange. Wij zeggen appelsiensap.quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:41 schreef Verida het volgende:
[..]
Adoreren is toch ook gewoon Nederlands ?
Als ik in wallonië iets in het frans bestel, antwoorden ze mij in het nederlands. Zegt genoeg denk ik.quote:
sorryquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:49 schreef Fritsie1960 het volgende:
Arme modjes, die krijgen weer 'n klus om deze topic op te schonen van die bagger wat
er neer geplemt wordt. Ik heb medelijde met ze.
Dat bedoel ik dus. Wij vlamingen gebruiken die veel minder. Maar we gaan on topic blijven nu.quote:
Dit is de 'Wet van Nawel'quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:16 schreef Verida het volgende:
Lijken wel wieldoppen qua formaatquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:51 schreef suzi1 het volgende:
lijkt me zo niks, van een zwart bord eten EN dan ook nog eens met goudkleurig bestek
Ik ben nog luier...quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:54 schreef Jockari het volgende:
Nous heeft wel meer verstand van spaghetti eten dan ik. Ik snijd die eerst helemaal kapot.
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:56 schreef suzi1 het volgende:
dan kan je beter macaroni eten. spaghetti moet lang blijven, lekker slurpen langs je kin af
quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:56 schreef Ireth het volgende:
[..]
Ik ben nog luier...
[ afbeelding ]
Hahaha ja nu je het zegtquote:Op donderdag 24 februari 2022 18:53 schreef Ireth het volgende:
[..]
Lijken wel wieldoppen qua formaat
Nee, wie ik wel nog wat zie doen als ze wil is Vera.....kon goed praten en vriendelijk gezicht...quote:Op donderdag 24 februari 2022 18:34 schreef Poedelpoes het volgende:
[..]
Gelooft niemand hier dat ze wel een televisie presentatrice zou kunnen zijn? Niet eens bij een soort Camping Life?
Inderdaad. Veer als presentatrice had ik nog niet aan gedacht. Zou wel eens kunnen. Lijf en looks alleszins O.K. om naar te kijken.quote:Op donderdag 24 februari 2022 19:02 schreef zodeju het volgende:
[..]
Nee, wie ik wel nog wat zie doen als ze wil is Vera.....kon goed praten en vriendelijk gezicht...
Toch wel een klasse vrouwtje, die Vera naast Liese en Naomi zij vallen in het niet bij haar. Terwijl ik Liese, altijd een super knappe meid vond… nu naast Vera vind ik ze beide 100 in een dozijn types. Hoe kan het zo lopen in het leven!!! 😂quote:
"Hier is ze, onze enige echte eigen...... Vera!!"quote:Op donderdag 24 februari 2022 19:03 schreef Jockari het volgende:
[..]
Inderdaad. Veer als presentatrice had ik nog niet aan gedacht. Zou wel eens kunnen. Lijf en looks alleszins O.K. om naar te kijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |