Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Het is dan ook de Oekraïense politiek die desastreus is, te veel eist en te weinig doet, en niet de gewone man. De gewone man werkt gewoon in de fabrieken van die Oekraïense politici.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:20 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Terwijl Putin al jaren in z'n eigen bubbel leeft heeft de gemiddelde Rus gewoon een positief beeld van Oekraïne en heeft iedereen wel familie, vrienden, kennissen of handelsrelaties daar. Ook is de invloed van de staatstelevisie en krant op de bevolking een stuk minder in het tijdperk van het internet en het veelvuldig reizen. Erg mooi.
Ik zie nog geen Russen op de webcam. Wel wat rook en het luchtalarm een kwartier geledenquote:
Voor het Oekraïense volk.quote:
Om wat te houden?quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:30 schreef einzeinz het volgende:
Iemand die weet of de sarcofaag over de kerncentrale van Tsjernobyl sterk genoeg is om het te houden? Anders zitten we echt met een probleem in Europa als de wind verkeerd zit!
Als zowel Erdo als Orban het afkeuren dan is het wel vrij duidelijk dat Putin niet heel erg lekker bezig isquote:
Als om deze situatie hier het NL-Alert afgaat is het wel iets heel er mis, hopelijk gaat dat niet gebeurenquote:Op donderdag 24 februari 2022 14:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wat zegt 't?
Heb alleen NL-alert en hopelijk gaat die niet af
Nee, dat zou een beetje teveel van het goede zijn. Al heb ik in de buurt wel een nucleaire bunker denk ik. Vraag me alleen af of ze me de kazerne op laten (Frederikkazerne in Den Haag)quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wat zegt 't?
Heb alleen NL-alert en hopelijk gaat die niet af
Omdat ze gewoon allebei dezelfde ideeën en tactieken hebben met landjepik. Plus het zou China wel goed uitkomen als Rusland door heel de wereld wordt geblokkeerd gok ikquote:Op donderdag 24 februari 2022 14:31 schreef LekkerWeertje het volgende:
[..]
Alleen Winnie the Pooh keurt het niet af.
Dan zal daar het luchtalarm wel voor geweest zijn gok ik @puzziepiequote:Op donderdag 24 februari 2022 14:33 schreef koffiekoekjes het volgende:
Nog meer helikopters kapoet
[ twitter ]
Voor vredequote:
Heerlijk!quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:33 schreef koffiekoekjes het volgende:
[ twitter ]
Als die van de Russen zijn, erg mooi!quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:33 schreef koffiekoekjes het volgende:
[ twitter ]
Dat zal het zijn geweestquote:Op donderdag 24 februari 2022 14:34 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dan zal daar het luchtalarm wel voor geweest zijn gok ik @:puzziepie
Zoiets had ik vanmorgen ook met die flat die blijkbaar aangevallen wasquote:Op donderdag 24 februari 2022 14:34 schreef zoekeenleven het volgende:
In Oekraine weet je nou nooit of iets net kapot geschoten is, of dat het al jaren lang aan het verpauperen is.
Gezien het tijdstip waarop die kwam, staat er al een Rus in m'n keuken voor de NL Alert komtquote:Op donderdag 24 februari 2022 14:33 schreef LekkerWeertje het volgende:
[..]
Schrok me laatst dood om een NL Alert vanwege een stevig briesje.
Megalomane achterhaalde ideologieën nastreven door mensen hun recht op keuze te ontnemen met wellicht de "goedbedoelde" gedachte dat zelfverkozen "leiders" op grond van hun (over)macht het "beter" weten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:15 schreef westwoodblvd het volgende:
Vraag me echt af welk doel Putin hiermee probeert te bereiken? Langdurige bezetting van Oekraïne is niet haalbaar. Een pro-Russisch marionettenregime kan na deze oorlog moeilijk stand houden denk ik. Tegelijkertijd zijn de nadelen legio: isolatie, sancties, anti-Russisch sentiment in de regio. Wat is het einddoel?
Als men naar het front moet staan ze niet graag in de filequote:Op donderdag 24 februari 2022 14:34 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Tanks rijden gewoon over iemand zijn auto heen die niet aan de kant wil?
Maak me eerder zorgen over de 15 nog draaiende kerncentrales in Oekraïne.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:30 schreef einzeinz het volgende:
Iemand die weet of de sarcofaag over de kerncentrale van Tsjernobyl sterk genoeg is om het te houden? Anders zitten we echt met een probleem in Europa als de wind verkeerd zit!
heb hier nog wel twee kamers over ... dus wacht wel afquote:Op donderdag 24 februari 2022 14:34 schreef dick_laurent het volgende:
De woning naast mij is zojuist vrijgekomen, daar mogen best wat mooie Oekraïense dames in komen hoor, bijv zoiets:
Nederland had toch snipers gegeven? Zijn die al in gebruik. Dat kan prima vanuit de hoge gebouwen daar.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:34 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
We? Werk je bij de NOS?quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
We zijn live!!!
https://nos.nl/livestream(...)e-oorlog-in-oekraine
Dan is de conclusie eigenlijk dat deze invasie geen strategisch doel lijkt te dienen maar vooral het prestige- en hobby project van één krankzinnige man is.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:35 schreef Vallon het volgende:
[..]
Megalomane achterhaalde ideologieën nastreven door mensen hun recht op keuze te ontnemen met wellicht de "goedbedoelde" gedachte dat zelfverkozen "leiders" op grond van hun (over)macht het "beter" weten.
Helaas zal er nog (veel ?) tijd voorbij gaan dat mensen begrijpen dat dit soort Vadertje Staat structuren - die ooit een prima functie hadden - inmiddels wel zijn uit-geteelt.
Zijstapje is in de kiem je afvragen wat iemand beweegt om een ander ongevraagd leed te doen of te onderwerpen. Boekenplanken vol die neerkomen op machtsmisbruik omdat het kan en de persoon (of groep) geen andere overtuiging heeft dat het individu er niet toe doet.
https://www.google.com/maps/place/Lyuboml',+Volyn+Oblast,+Ukraine,+44301/@52.1776692,22.6048008,7.79z/data=!4m5!3m4!1s0x47240b4b2ebb16d5:0x9ade81eb2cdd3c91!8m2!3d51.2329872!4d24.0364394quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:34 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Eerste klaagt alleen maar hoe je haar niet elke dag duur uit eten neemtquote:Op donderdag 24 februari 2022 14:34 schreef dick_laurent het volgende:
De woning naast mij is zojuist vrijgekomen, daar mogen best wat mooie Oekraïense dames in komen hoor, bijv zoiets:
[ afbeelding ]
Maar zoals vaker met expectations vs reality, zal het eerder uitlopen op zoiets:
[ afbeelding ]
Slecht geluid. Afgezet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
We zijn live!!!
https://nos.nl/livestream(...)e-oorlog-in-oekraine
Wacht maar tot de beelden van de Tsjetsjeense troepen komen. Oorlogsmisdaden gegarandeerd.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:34 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Deze hele invasie is al een oorlogsmisdaad.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:37 schreef KINGIEE het volgende:
[..]
Wacht maar tot de beelden van de Tsjetsjeense troepen komen. Oorlogsmisdaden gegarandeerd.
Hahaha, je kan op termijn beter de tweede hebben die wars van schoonheid je dan heerlijk zal voeden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:34 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Maar zoals vaker met expectations vs reality, zal het eerder uitlopen op zoiets:
[ afbeelding ]
Maybe, maar het zijn nou eenmaal de mooiste ter aarde.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
Die 'grappen' over Oekrainse dames worden ook wel vermoeiend.
Klopt.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:38 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Deze hele invasie is al een oorlogsmisdaad.
Originele grap man.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:34 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |