abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203812989

quote:
Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.

Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.

Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.

Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."

Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.

De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.

Angst voor 'kleine' aanval

Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".

In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527
Buitenhof over situatie: https://embed.vpro.nl/pla(...)ofile=vpro&sharing=1
Nieuwsuur over situatie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)verleg-over-oekraine
Mogelijk aanvalsplan (Engels): https://www.theguardian.c(...)-in-ukraine-invasion
Interessante beschouwingen over de situatie: https://en.desk-russie.eu/author/francoise-thom.html

Achtergrond

https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukrainian_War
https://nos.nl/collectie/13888-spanning-oekraine
pi_203812996
chop chop
Cindy De Vuyst
pi_203813002
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 13:36 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Feitelijk wel natuurlijk, maar door gedoe met naburige koloniën was daar ook wat gerommel. Ik vind dat niet zo heel sterk om dat als 'vechten op drie continenten' te zien, maar goed, semantisch gezien voldoet het wel.
Denk dat je niet helemaal door hebt hoe erg de oorlog was op de andere fronten dan alleen het westen. Ja wij zijn hier vooral bekend met verdun etc. Maar er werd om meerdere fronten net zo hard gevochten als in het westen. Denk dat je je hier echt op verkijkt.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_203813004
quote:
Felle veroordeling vanuit Tsjechië, 'noodzakelijk een gek te isoleren'
De Tsjechische president Zeman heeft de Russische invasie van Oekraïne "een ongekende daad van agressie" genoemd. In een tv-toespraak sprak Zeman van een "misdaad tegen de vrede" en riep hij op tot harde sancties tegen de Russen en wil onder meer dat Rusland van het internationale banksysteem SWIFT wordt afgesloten.

Een week geleden noemde Zeman, die geldt als pro-Russisch, de verschillende waarschuwingen van een Russische inval nog een fout van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA. Hij heeft meermaals gezegd dat hij niet geloofde dat Rusland Oekraïne echt binnen zou vallen.

"Ik zat fout", geeft hij nu toe. "Een irrationeel besluit van Rusland zal leiden tot grote schade aan Rusland." Volgens Zeman is het noodzakelijk "een gek" te isoleren, waarbij hij doelt op Rusland. "We moeten onszelf niet alleen met woorden, maar ook met daden beschermen."

Ook de Hongaarse premier Orbán, die goede banden heeft met president Poetin, heeft de inval veroordeeld. Hij zegt dat Hongarije humanitaire hulp aan Oekraïne zal leveren en er klaar voor is om vluchtelingen op te vangen.

https://nos.nl/collectie/(...)-en-gas-snel-duurder
Zelfs Rusland/Poetin-vriendjes vinden het te ver gaan. :D
pi_203813008
Wiens schuld is het nu eigenlijk? Putin? Biden? Oekraine? De EU? De Navo? God?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_203813009
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 13:38 schreef RetepV het volgende:

[..]
MAD.

Computers schieten automatisch nukes terug wanneer ze een nuke detecteren.

Hoe doen die computers dat als er uit een onderzeeër een raket wordt afgeschoten?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_203813015
Gasprijs al 32% hoger las ik ergens?
pi_203813018
quote:
14s.gif Op donderdag 24 februari 2022 13:37 schreef Ludachrist het volgende: [..] Toch weer die dekselse WEF. Dan zal dat binnenkort ook wel opduiken in BNW.
Het moet en zal het WEF zijn. Een neef die het de gehele crisis riep roept nu dat Poetin een lakei van Klaus Schwab is Hele vermoeiende mensen
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 24 februari 2022 @ 13:41:37 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203813019
Als het IOC/FIA/FIFA enzo ballen hebben, sluiten ze alle russische clubs uit van alle toernooien tot ze zich compleet hebben terug getrokken.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203813022
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 13:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
Duitsland. Gewoon uit gewoonte
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 24 februari 2022 @ 13:41:47 #11
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_203813027
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 13:41 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Denk dat je niet helemaal door hebt hoe erg de oorlog was op de andere fronten dan alleen het westen. Ja wij zijn hier vooral bekend met verdun etc. Maar er werd om meerdere fronten net zo hard gevochten als in het westen. Denk dat je je hier echt op verkijkt.
Ja, ik weet daar ook niet het fijne van nee, misschien was het daar schrijnender dan 'wat spanningen'.
pi_203813029
quote:
Dit loopt al zo lang terug dat daar eigenlijk geen zinnig antwoord op te geven is.
  donderdag 24 februari 2022 @ 13:42:09 #14
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203813031
twitter
  donderdag 24 februari 2022 @ 13:42:10 #15
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_203813032
Heeft Rutte al met Putin gebeld?
  Moderator donderdag 24 februari 2022 @ 13:42:11 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203813033
quote:
de wereld een beetje, Putin een beetje, de machtshebbers in Kiev een beetje en natuurlijk van Baalen en Verhofstadt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203813036
Topics gaan als warme broodjes.

FOK! gaat nooit verloren!
pi_203813037
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 13:41 schreef Sfancta het volgende:
Gasprijs al 32% hoger las ik ergens?
Erg mooi.
pi_203813041
quote:
11s.gif Op donderdag 24 februari 2022 13:41 schreef NoXia het volgende:
WTF is dit? [ twitter ]
Dat heet nou een explosie.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_203813043
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 13:38 schreef LTVDK het volgende:

[..]
Tijdens de inval van de Krim destijds hebben ze zich er geloof ik niet echt duidelijk hun veroordeling over uitgesproken, alleen dat ze meeleefde met de Turken die er woonden.
Alleen dit is van een totaal andere orde natuurlijk
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 24 februari 2022 @ 13:42:39 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203813047
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 13:41 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Duitsland. Gewoon uit gewoonte
en Duitsland
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Miss 200.000.000! donderdag 24 februari 2022 @ 13:42:44 #22
367000 roos94
pi_203813049
quote:
Het is de schuld van Paars.
pi_203813050
quote:
WEF en Klaus Schwab uiteraard. Vrijmetselaars misschien, Jezuïtenorde ook op zeker.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_203813053
Die gast op de NOS maakte zojuist wel ff heel de nederlandse (en westerse) strijdkrachten met de grond gelijk :{
* Verwijderd *
pi_203813061
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 13:38 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Wacht... RT zegt iets en jij gelooft dit?
Nee :D
Maar ik vind het altijd geinig om de andere kant van het verhaal te horen.. daarom lees ik ook wel eens topics in BNW.
Alpha kenny one
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')