Dit is gewoon het spelletje. De regels hebben een bepaald doel voor ogen. De teams proberen dat te omzeilen. Ongetwijfeld gaan we dit jaar auto's zien die volgend jaar illegaal zullen zijn, omdat er nog wat puntjes op de i gezet moeten worden in het regelboek.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Spirit of the regulations? Ja, doei, als je zulke strakke technische regels maakt dan valt een onderdeel wel of niet binnen de regels, om dan te gaan miepen over spirit of the regulations is toch wel bar.
Ik sta er in die zin neutraal in dat het niet terug te draaien is omdat het een scheidsrechterlijke beslissing was maar of het echt 100% volgens het regelboekje (nou ja boekje) was is toch wat anders, al was de uitkomst verder prima.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:38 schreef TagForce het volgende:
[..]
Nou, voor mensen die er neutraal in staan wel. Voor Lewis Hamilton fans uiteraard niet, maar die negeren gewoon feiten wanneer ze die op een presenteerblaadje krijgen, dus die neem ik niet serieus.
Punt is dat deze regels heel prescriptief zijn, de dimensies van de meeste aero onderdelen zijn gewoon hard vastgelegd nu. Het is een ander uitgangspunt wat men gekozen heeft voor deze regels.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:35 schreef TagForce het volgende:
[..]
DAS bijvoorbeeld.
Dat was een loophole. Of de manier waarop de SC ingezet werd in AD...
Beiden perfect volgens de regels, maar niet helemaal de bedoeling.
Voor DAS is een uitspraak gedaan (precedent). Voor AD worden, denk ik, regels aangepast.
Dus ja, als je zulke strakke regels maakt, dan is er nog genoeg ruimte om binnen die regels iets te doen wat niet de bedoeling is maar niet noodzakelijkerwijs illegaal.
Het staat onomstotelijk vast dat wat Masi deed volledig binnen de regels viel (dwz, de regels zoals in de reglementen beschreven, eventuele TDs daargelaten aangezien we die niet kunnen inzien).quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik sta er in die zin neutraal in dat het niet terug te draaien is omdat het een scheidsrechterlijke beslissing was maar of het echt 100% volgens het regelboekje (nou ja boekje) was is toch wat anders, al was de uitkomst verder prima.
Ja, maar als het doel van de dimensies van de sidepods is om de lucht niet over de achtervleugel te laten stromen en het lukt ze om dit met de vloer te doen... Dan is dat dus legaal maar niet volgens de spirit of the rules. Dat bedoel ik. De regels hebben een doel, maar dit doel wordt niet specifiek benoemt. Alleen regels om dit doel te behalen. Dus als je de mogelijkheid hebt om het doel uit regel A te omzeilen door regel B op een specifieke manier toe te passen, dan heb je dus een legale oplossing die niet volgens de spirit of the rules is.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Punt is dat deze regels heel prescriptief zijn, de dimensies van de meeste aero onderdelen zijn gewoon hard vastgelegd nu. Het is een ander uitgangspunt wat men gekozen heeft voor deze regels.
Je mag ook elke race een nieuwe raketmotor installeren.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Spirit of the regulations? Ja, doei, als je zulke strakke technische regels maakt dan valt een onderdeel wel of niet binnen de regels, om dan te gaan miepen over spirit of the regulations is toch wel bar.
Dat klopt. En dat is niet veranderd want daar staat een penalty tegenover. Of die penalty voldoende is kan je over twisten maar het heeft wel consequenties.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 12:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je mag ook elke race een nieuwe raketmotor installeren.
Dan geldt de geest van de regels dus nietquote:Op dinsdag 1 maart 2022 12:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt. En dat is niet veranderd want daar staat een penalty tegenover. Of die penalty voldoende is kan je over twisten maar het heeft wel consequenties.
Gezien de snelheid die merc kreeg toen ze die nieuwe motor erin hingen, valt er flink wat te twisten over de consequenties....quote:Op dinsdag 1 maart 2022 12:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt. En dat is niet veranderd want daar staat een penalty tegenover. Of die penalty voldoende is kan je over twisten maar het heeft wel consequenties.
Het voornaamste nieuws is dat er nog wat kinderziektes in de nieuwe vloer zitten, waardoor er "porpoising" optreedt, oftewel op en neer hobbelende auto's.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:54 schreef vosss het volgende:
Vanwege de oorlog heb ik eigenlijk niks gevolgd met de testen.
Hoe staat de vlag en pikorde er een beetje voor met de nieuwe bolides? Is er 1 team wat een loophole gevonden lijkt te hebben in de nieuwe reglementen?
De regel dat de SC nog een rondje zou moet rijden "nadat de coureurs zichzelf unlapped hebben" is al aangepast naar "nadat de melding is gegeven" waardoor de SC eerder naar binnen kan.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:35 schreef TagForce het volgende:
[..]
DAS bijvoorbeeld.
Dat was een loophole. Of de manier waarop de SC ingezet werd in AD...
Beiden perfect volgens de regels, maar niet helemaal de bedoeling.
Voor DAS is een uitspraak gedaan (precedent). Voor AD worden, denk ik, regels aangepast.
Dus ja, als je zulke strakke regels maakt, dan is er nog genoeg ruimte om binnen die regels iets te doen wat niet de bedoeling is maar niet noodzakelijkerwijs illegaal.
Maar is de regel nog steeds actief dat de race director deze regel kan overrulen?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 12:43 schreef Starflyer het volgende:
[..]
De regel dat de SC nog een rondje zou moet rijden "nadat de coureurs zichzelf unlapped hebben" is al aangepast naar "nadat de melding is gegeven" waardoor de SC eerder naar binnen kan.
McLaren had er al wat op gevonden door sleuven in de vloer toe te voegen.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 12:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het voornaamste nieuws is dat er nog wat kinderziektes in de nieuwe vloer zitten, waardoor er "porpoising" optreedt, oftewel op en neer hobbelende auto's.
Daar zullen ze hopelijk in Bahrein wat op gevonden hebben. Sowieso komen er daar nog de nodige updates.
Verder is de pikorde nog moeilijk te bepalen. Mercedes zette de snelste tijd neer, Red Bull lijkt op zich wel mee te kunnen komen. Ferrari en McLaren zien er goed uit. Wat wel opviel is dat de meeste teams behoorlijk veel rondjes wisten af te leggen, op een enkele uitzondering na (Haas, Alfa Romeo).
Nee, die is er uitgehaald zo te zien.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 12:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Maar is de regel nog steeds actief dat de race director deze regel kan overrulen?
Even gecompenseerd naar compound kom ik op de volgende pikorde:quote:Op dinsdag 1 maart 2022 11:54 schreef vosss het volgende:
Vanwege de oorlog heb ik eigenlijk niks gevolgd met de testen.
Hoe staat de vlag en pikorde er een beetje voor met de nieuwe bolides? Is er 1 team wat een loophole gevonden lijkt te hebben in de nieuwe reglementen?
That sucks.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 12:55 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Nee, die is er uitgehaald zo te zien.
Dat had in Abu niks uitgemaakt. De enige SC waar dat iets had uitgemaakt was Eiffel in 2020. In die race was de laatste auto pas na s/f voorbij aan de leider, waardoor de SC nog een extra ronde moest blijven.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 12:43 schreef Starflyer het volgende:
[..]
De regel dat de SC nog een rondje zou moet rijden "nadat de coureurs zichzelf unlapped hebben" is al aangepast naar "nadat de melding is gegeven" waardoor de SC eerder naar binnen kan.
Is er nog:quote:Op dinsdag 1 maart 2022 12:55 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Nee, die is er uitgehaald zo te zien.
quote:15.3 The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The
Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the
course may give orders in respect of them only with his express agreement:
a) The control of practice, sprint qualifying session and the race, adherence to the
timetable and, if he deems it necessary, the making of any proposal to the stewards
to modify the timetable in accordance with the Code or Sporting Regulations.
b) The stopping of any car in accordance with the Code or Sporting Regulations.
c) The stopping of practice, suspension of a sprint qualifying session or suspension
of the race in accordance with the Sporting Regulations if he deems it unsafe to
continue and ensuring that the correct restart procedure is carried out.
d) The starting procedure.
e) The use of the safety car.
Check! Ik keek verkeerd (bij artikel 55)quote:
Motorsport.com heeft het over Portugal:quote:Op dinsdag 1 maart 2022 14:22 schreef RipCity het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ls-vervanger-rusland
Van Rusland naar de Qatar… iig ervoor zorgen dat er altijd wat mensen voor de race sterven.
Portugal is een toffe baanquote:Op dinsdag 1 maart 2022 14:46 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Motorsport.com heeft het over Portugal:
https://nl.motorsport.com(...)-grand-prix/8599433/
Die man had al 5 keer dood moeten zijn in de jaren 80... Respect dat ie zo oud is geworden.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:10 schreef Starflyer het volgende:
Oud F1- en IndyCarcoureur Danny Ongais is overleden![]()
https://racer.com/2022/02/28/danny-ongais-1942-2022/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |