SPOILER: Waar op tv te bekijken?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier kan je stemmen
[Nederland] [België]
Bewoners![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Alle afbeeldingen zijn klikbaar en linken naar het desbetreffende bewonertopic
Handige topics
Verslagen delen en teruglezen ➡️ Streamverslagen
Belangrijke updates? ➡️ Updates
Beelden delen en terugkijken? ➡️ Video's, filmpjes, foto's, screenshots en gifjes topic
TV? ➡️ Commentaar op tv uitzendingen
Offtopic reageren ➡️ Slowchat
Probleempje in topic of met andere FOK!ers? ➡️ TR of Feedbacktopic
Regels
Degene die het topic sluit, opent het nieuwe topic
Geef de sluiter ook de tijd om het te openen!
Topics kapen wordt niet gewaardeerdWie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
In mijn ogen wel een beetje kansloosquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:40 schreef greysbones het volgende:
[..]
gebeurt wel vaak ja
heb het al vaker gehoord
maar dat is denk ik ook een bepaalde instelling
quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:42 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
In mijn ogen wel een beetje kansloos
Is dat dan ook bindingsangst ?quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:41 schreef Dotteke het volgende:
Tobias heeft echt weinig vertrouwen in de mensen. Komt door al zijn stiefvaders en moeders, verteld hij aan Grace
Net zoiets als meedoen om beroemd denken te worden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:42 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
In mijn ogen wel een beetje kansloos
Ik denk als je mensen niet echt vertrouwd je je dan ook niet snel aan iemand wil binden.quote:
Dat is het leuke aan Nouch,dat lijkt me een harde werker.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:44 schreef Thorelf het volgende:
mss dat ze beter eerst een baan kunnen zoeken, overal wordt personeel gevraagd
of omgekeerd, dat je bindingsangst heb en daarom mensen niet durft te vertrouwen omdat je bang bent dat ze toch weer uit je leven verdwijnenquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:44 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik denk als je mensen niet echt vertrouwd je je dan ook niet snel aan iemand wil binden.
Heeft veel voor zijn kiezen gehad zo te horen, al op jonge leeftijd.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:44 schreef Kodiak100 het volgende:
Tobias moet zo te horen nog maar wat sessies met zijn coach inplannen
quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:45 schreef tiki het volgende:
Tobias voelt zich nu wel goed en denkt dat hij alles heeft verwerkt.
Dat kan ook.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:45 schreef just me het volgende:
[..]
of omgekeerd, dat je bindingsangst heb en daarom mensen niet durft te vertrouwen omdat je bang bent dat ze toch weer uit je leven verdwijnen
hechtingsproblematiekquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:45 schreef just me het volgende:
[..]
of omgekeerd, dat je bindingsangst heb en daarom mensen niet durft te vertrouwen omdat je bang bent dat ze toch weer uit je leven verdwijnen
Die had ik je in vertrouwen gestuurd.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:45 schreef Jockari het volgende:
[..]
Er zijn nog beelden van
[ afbeelding ]
Begrijp me niet verkeerd, zo te horen heeft hij het inderdaad best moeilijk gehad.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:45 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Heeft veel voor zijn kiezen gehad zo te horen, al op jonge leeftijd.
En dat is echt heel verdrietig dat iemand zo beschadigd kan zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:41 schreef Dotteke het volgende:
Tobias heeft echt weinig vertrouwen in de mensen. Komt door al zijn stiefvaders en moeders, verteld hij aan Grace
hij heeft er naar mijn idee niks mee gedaanquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:47 schreef Verida het volgende:
Ik vind het gewoon gezever eigenlijk, hij voelt zich zo ontzettend zielig en onbegrepen.
pfff, ik zou dus doodmoe worden van zo iemand. Verwerk het gewoon en ga verder met je leven maar blijf niet zo hangen in je verleden en in je problemen.
Ik ga wat anders doen, wordt moedeloos van dit gesprek.
Zo zie ik dat niet hoor. Hij ziet de dingen wel in en zegt ook dat hij er wat mee moet doenquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:47 schreef Verida het volgende:
Ik vind het gewoon gezever eigenlijk, hij voelt zich zo ontzettend zielig en onbegrepen.
pfff, ik zou dus doodmoe worden van zo iemand. Verwerk het gewoon en ga verder met je leven maar blijf niet zo hangen in je verleden en in je problemen.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:47 schreef Verida het volgende:
Hij lijkt het idd wel fijn te vinden om te zwelgen in zijn zelfmedelijden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:47 schreef Verida het volgende:
Erkennen van je probleem is al een hele goede stap in de juiste richting.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:49 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Zo zie ik dat niet hoor. Hij ziet de dingen wel in en zegt ook dat hij er wat mee moet doen
Dus dat. Het is al op jonge leeftijd begonnen, het zit er diep in gebakkenquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:49 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Zeker de dingen in de eerste zeg 18 jaar van je leven kunnen een hele grote impact hebben.
Als je daar niet goed op in speelt kan dat je leven lang achtervolgen.
Is geen 123 hupsakee weg er mee.
Dat dus, hij loopt er in ieder geval niet voor weg.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:49 schreef FOKtheFOKKERS het volgende:
[..]
Erkennen van je probleem is al een hele goede stap in de juiste richting.
hij weet echt al langer dat hij problemen heeftquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:49 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Zeker de dingen in de eerste zeg 18 jaar van je leven kunnen een hele grote impact hebben.
Als je daar niet goed op in speelt kan dat je leven lang achtervolgen.
Is geen 123 hupsakee weg er mee.
Er zit een verschil tussen materiele en immateriële dingen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:50 schreef FreshFruit het volgende:
Het lijkt mij niet of hij ooit iets tekort is gekomen.
Hij kijkt ook niet naar zichzelf.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:51 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Dat dus, hij loopt er in ieder geval niet voor weg.
een verstoorde band met vader en moederquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:50 schreef FreshFruit het volgende:
Het lijkt mij niet of hij ooit iets tekort is gekomen.
nee geen spiegelquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:52 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Hij kijkt ook niet naar zichzelf.
Geloof ik Kodiak.Maar het is aan hem om daar iets aan te veranderen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:51 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen materiele en immateriële dingen.
Als je constant het gevoel hebt je onveilig te voelen
Slecht mensen kan vertrouwen
Er tussen staat
Dan is dat geen goed gevoel
Dat deed hij juist wel, dat zegt hij netquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:52 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Hij kijkt ook niet naar zichzelf.
vicieuze cirkelquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:53 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Geloof ik Kodiak.Maar het is aan hem om daar iets aan te veranderen.
En dat zie ik niet.
Ik heb het gesprek niet mee gekregen maar is het niet zo dat hij van iedere mug een olifant maaktquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:47 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, zo te horen heeft hij het inderdaad best moeilijk gehad.
Dat is natuurlijk niet tof, maar hij lijkt er nog niet echt vrede mee gesloten te hebben
quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:55 schreef juul. het volgende:
[..]
Ik heb het gesprek niet mee gekregen maar is het niet zo dat hij van iedere mug een olifant maakt
Is ook lastig zeker met zijn onderliggende problematiek.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:53 schreef greysbones het volgende:
[..]
nee geen spiegel
hij schuift alles af op externe zaken
Nee hoor,je hebt gelijk.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:54 schreef greysbones het volgende:
[..]
vicieuze cirkel
waar je uit zou moeten stappen, maar aangezien dat zijn veilige plek is durft hij het niet
maar dan hang ik wel heel erg de amateur psycholoog uit
apartquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:53 schreef Dotteke het volgende:
Volgens Grace brengt God geen mensen samen maar situaties.
wel gelijk patronen in stand houden etc.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:54 schreef greysbones het volgende:
[..]
vicieuze cirkel
waar je uit zou moeten stappen, maar aangezien dat zijn veilige plek is durft hij het niet
maar dan hang ik wel heel erg de amateur psycholoog uit
lijkt me jeugdtraumaquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:55 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
Is ook lastig zeker met zijn onderliggende problematiek.
Zou me niets verbazen als hij een vermijdende persoonlijkheidsstoornis oid heeft.
Ben geen psycholoog, wel met zelfde ervaringen uit het verleden.
Ik begroef ze mijzelf in werken, werken, werken en werken
Geen emoties willen voelen etc.
Gelukkig op tijd aan de rem getrokken
De juiste hulp gekregen en nu behoorlijk zen
hij kan moeilijk relativeren ...zoals de opdracht van grace en krisquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:55 schreef juul. het volgende:
[..]
Ik heb het gesprek niet mee gekregen maar is het niet zo dat hij van iedere mug een olifant maakt
Vind ik ook. Er zijn heel wat mensen die, door scheiding of andere zaken, een wat moelijkere jeugd hebben gehad. Maar die doen iets met deze zaken, werken aan zichzelf of leren in ieder geval accepteren.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:55 schreef juul. het volgende:
[..]
Goed voorbeeld.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:57 schreef Thorelf het volgende:
[..]
hij kan moeilijk relativeren ...zoals de opdracht van grace en kris
PTSS en vermijding van het verleden, breekt een keer op.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:56 schreef greysbones het volgende:
[..]
lijkt me jeugdtrauma
hechtingsproblematiek
PTST
geef het een naam
Helemaal met je eens.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:57 schreef Verida het volgende:
[..]
Vind ik ook. Er zijn heel wat mensen die, door scheiding of andere zaken, een wat moelijkere jeugd hebben gehad. Maar die doen iets met deze zaken, werken aan zichzelf of leren in ieder geval accepteren.
Zo te horen heeft Tobias al heel wat hulpverleners versleten, maar nog steeds niet geleerd om naar zichzelf te kijken of aan zichzelf te werken. Het is altijd de schuld van de situatie, van iemand anders enz.
Ik kan hier echt niet zo goed tegen.
is ook een goed voorbeeldquote:
Bezint eer gij begintquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:57 schreef Hieraldo het volgende:
Grace neemt zachtjes afscheid van een relatie met Tobias?
Snap dat je dit zegt, maar besef dat mensen het soms ook gewoon niet zien.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:57 schreef Verida het volgende:
[..]
Vind ik ook. Er zijn heel wat mensen die, door scheiding of andere zaken, een wat moelijkere jeugd hebben gehad. Maar die doen iets met deze zaken, werken aan zichzelf of leren in ieder geval accepteren.
Zo te horen heeft Tobias al heel wat hulpverleners versleten, maar nog steeds niet geleerd om naar zichzelf te kijken of aan zichzelf te werken. Het is altijd de schuld van de situatie, van iemand anders enz.
Ik kan hier echt niet zo goed tegen.
vraag me af of hij zijn ouders wel eens heeft aangesprokenquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:58 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
PTSS en vermijding van het verleden, breekt een keer op.
Het is ook lastig hier over te oordelen, we kennen zijn hele verhaal niet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:55 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
Is ook lastig zeker met zijn onderliggende problematiek.
Zou me niets verbazen als hij een vermijdende persoonlijkheidsstoornis oid heeft.
Ben geen psycholoog, wel met zelfde ervaringen uit het verleden.
Ik begroef ze mijzelf in werken, werken, werken en werken
Geen emoties willen voelen etc.
Gelukkig op tijd aan de rem getrokken
De juiste hulp gekregen en nu behoorlijk zen
Jammer ook dat Grace meegaat in zijn ding.Hij moet iemand hebben die hem een schop onder zijn reet geeft.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:58 schreef greysbones het volgende:
[..]
is ook een goed voorbeeld
altijd het slechte uit een situatie halen
het negatieve benadrukken voor jezelf
hij schijnt nu eenmaal in het huis te zittenquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:00 schreef spapaars het volgende:
Tobias dit, Tobias dat.
Voor mij is het een jonge gozer met een oude geest.
Je moet het zelf echt willen, en blijven doorzetten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:00 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Het is ook lastig hier over te oordelen, we kennen zijn hele verhaal niet.
Fijn dat het voor jou goed is afgelopen, niet iedereen lukt dat
Dat sowieso.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:00 schreef spapaars het volgende:
Tobias dit, Tobias dat.
Voor mij is het een jonge gozer met een oude geest.
Grace zal een vergelijkbaar iets hebbenquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:00 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Jammer ook dat Grace meegaat in zijn ding.Hij moet iemand hebben die hem een schop onder zijn reet geeft.
Zachte heelmeesters....
Dat dus.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:59 schreef greysbones het volgende:
[..]
vraag me af of hij zijn ouders wel eens heeft aangesproken
over welk gevoel zij hem hebben gegeven in de jeugd
lijkt me een goede eerste stap
Voor Grace heb ik respect.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:02 schreef greysbones het volgende:
[..]
Grace zal een vergelijkbaar iets hebben
en die heeft gewoon hard moeten knokken om verder te komen
maar mensen met vergelijkbare issues versterken elkaars problemen vaak
quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:02 schreef Verida het volgende:
[..]
Dat dus.
Of misschien eens gaan praten met julio en hanna, die hebben per slot van rekening ook kinderen thuis zitten. Maar zelfs met Grace, met haar zoon van 20, heeft hij geen gesprekken hoe zij dat ervaart en doet. Hij vindt het maar vrij normaal dat al deze drie mensen dus gewoon hun kinderen 3 maanden thuis laten verder sudderen in hun bestaan.
Echt hoor, grijp jezelf bij elkaar, zoek een goede psycholoog en ga verder met je leven. Het is goddomme een jonge vent, kan nog van alles met zijn leven doen.
Dat zegt hij net zelf he, dat hij veel psychologen heeft versleten maar dat pas de laatste iets voor hem kon betekenen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:01 schreef FOKtheFOKKERS het volgende:
[..]
Dat sowieso.
Maar wat een psychologen hier allemaal... Hij geeft zelf aan dat hij het moeilijk heeft met bepaalde dingen en hij ziet het dus in. Dan wordt er op FOK geschreven dat hij veel hulpverleners heeft versleten (???), dat hij dingen niet in wil zien (Wel dus) en dat hij er niets aan doet of heeft gedaan. Maar wie weet waar die jongen vandaan komt, misschien was hij veel erger en is het al een heel stuk beter geworden.
Wie weet was de weg van Tobias veel zwaarder.quote:
Ik ben geen psych,en spreek uit eigen ervaring.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:01 schreef FOKtheFOKKERS het volgende:
[..]
Dat sowieso.
Maar wat een psychologen hier allemaal... Hij geeft zelf aan dat hij het moeilijk heeft met bepaalde dingen en hij ziet het dus in. Dan wordt er op FOK geschreven dat hij veel hulpverleners heeft versleten (???), dat hij dingen niet in wil zien (Wel dus) en dat hij er niets aan doet of heeft gedaan. Maar wie weet waar die jongen vandaan komt, misschien was hij veel erger en is het al een heel stuk beter geworden.
Dat bepaal ik zelf wel hoe ik oordeel.Jij kent mij ook niet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:04 schreef FOKtheFOKKERS het volgende:
[..]
Wie weet was de weg van Tobias veel zwaarder.
Je weet niet wat ze beiden hebben meegemaakt en je kan mensen nooit vergelijken.
De ene heeft andere problemen dan de ander en gaat er ook anders mee om.
De ene persoon kan meer hebben dan een ander.
Niet oordelen.
de kans dat het leven van Grace in Brazil zwaarder was is grootquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:04 schreef FOKtheFOKKERS het volgende:
[..]
Wie weet was de weg van Tobias veel zwaarder.
Je weet niet wat ze beiden hebben meegemaakt en je kan mensen nooit vergelijken.
De ene heeft andere problemen dan de ander en gaat er ook anders mee om.
De ene persoon kan meer hebben dan een ander.
Niet oordelen.
Zeker en ieder doet het op zijn tijd en manierquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:01 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
Je moet het zelf echt willen, en blijven doorzetten.
Daarom zei ik ook wij weten het hele verhaal niet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:01 schreef FOKtheFOKKERS het volgende:
[..]
Dat sowieso.
Ik blijf er ook mee bezig.Er is een mix van FTWLTG waar het opstaat.Maar dat is echt even zoeken.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:21 schreef suzi1 het volgende:
freshie, ik was even weg. dat nr was het ook niet. mss dat ik in het vraag welk nr t is toppik moet gaan vragen een keer als ik tijd heb
Hij was goudvissen gewend, en die moeten wel in koud water.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:23 schreef Li0nHeart het volgende:
[..]
Soort van bevroren .. zijn daarna wel weer ontdooid en deden het nog..
heb ik ook 'n keer gedaanquote:
Ik heb ooit een goudvis doodgebeten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:25 schreef Dotteke het volgende:
Julio had tropische vissen gekocht maar heeft ze in koud water gedaan. De vissen bewogen niet en bleven stokstijf staan/hangen/
Terug naar de dierenwinkel vroeg deze hem in wat voor wat hij het gedaan had, bleek dat het koud water was. Werd hem verteld dat het tropische vissen waren en warm water nodig hadden. Hij heeft toen een verwarming gekocht voor in het water en toen gingen de vissen zwemmen
Gefeliciteerd.. je bent geselecteerd voor het BB huis.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:26 schreef just me het volgende:
[..]
heb ik ook 'n keer gedaan
water van de goudvissen was te warm en toen gingen ze heel hard rondjes zwemmen
quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:26 schreef Li0nHeart het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.. je bent geselecteerd voor het BB huis.
Waarom dan?quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:26 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Ik heb ooit een goudvis doodgebeten.
Geen idee,mijn moeder was de kom aan het schoonmaken en toen heb ik hem gebeten,en toen deed hij het niet meer.Hij keek me vies aan.quote:
het is donderdag, verveel je rot dagquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:28 schreef freaky40 het volgende:
Wat een saaiheid weer. Bekendmaking genomineerde vanmiddag en dat was het dan wel weer...
Ik sta mijn plaats in het BB huis af aan jouquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:29 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Geen idee,mijn moeder was de kom aan het schoonmaken en toen heb ik hem gebeten,en toen deed hij het niet meer.Hij keek me vies aan.
freshfishquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:29 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Geen idee,mijn moeder was de kom aan het schoonmaken en toen heb ik hem gebeten,en toen deed hij het niet meer.Hij keek me vies aan.
Vorige week hadden ze nog wel iets dacht ik.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:29 schreef just me het volgende:
[..]
het is donderdag, verveel je rot dag
3 jaar.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:30 schreef just me het volgende:
[..]
Ik sta mijn plaats in het BB huis af aan jou
hoe jong was je toen je dit deed ?
viezigheidsfettisjquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:03 schreef tiki het volgende:
Ik zie Nous in de sauna liggen en moet ineens weer aan die gejatte onderbroek van Leroy denken.
Vraag mij af hoe er gereageerd zou zijn als 1 van de mannelijke bewoners een slipje van 1 van de dames zou inpikken.........
Nous heeft duidelijk een viezigheidsfettisj.
Van een man zou dit nooit geaccepteerd worden.
dan doe je dingen met je vlijmscherpe tandjesquote:
Nieuwe niet meer denk ik, dan had het wel eerder moeten gebeuren, maar oude is min of meer al bevestigd ja.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:33 schreef jorienvdherik het volgende:
Komen er nog nieuwe bewoners?
Heb ooit ook mijn kleine broertje sambal gevoerd bij de Chinees.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:33 schreef just me het volgende:
[..]
dan doe je dingen met je vlijmscherpe tandjes
Ik mijn zusje was ik op haar nek gaan staan toen we samen in de box zaten. Gelukkig was mijn oudere zus in de buurt en die ging gillen. Ik was nog geen anderhalf en zusje een maand of 7quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:34 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Heb ooit ook mijn kleine broertje sambal gevoerd bij de Chinees.
Nice.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:39 schreef Koos1958 het volgende:
[..]
Ik mijn zusje was ik op haar nek gaan staan toen we samen in de box zaten. Gelukkig was mijn oudere zus in de buurt en die ging gillen. Ik was nog geen anderhalf en zusje een maand of 7
quote:
quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:34 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Heb ooit ook mijn kleine broertje sambal gevoerd bij de Chinees.
Ze mogen wel opschieten om in de richting te komen van vorig jaar, was iets van 70.000 euries.quote:
heett nous etwas in de sauna verliezen?quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:29 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Ze hebben nog 4 weken..quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:49 schreef spapaars het volgende:
[..]
Ze mogen wel opschieten om in de richting te komen van vorig jaar, was iets van 70.000 euries.
MARIO.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:49 schreef mario390 het volgende:
[..]
heett nous etwas in de sauna verliezen?
Sallar zinspeelt daar een beetje op.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:51 schreef Kodiak100 het volgende:
Hoop dat ze er nog even 1 omkopen om te vetrekken met de helft van de jackpot
Krijgen we straks weer een opa Koos situatie.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:52 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Sallar zinspeelt daar een beetje op.
Jij hebt goede ideeën.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:53 schreef Kodiak100 het volgende:
De overige helft op het spel zetten bij een opdracht die bijna niet te winnen is
quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:49 schreef mario390 het volgende:
[..]
heett nous etwas in de sauna verliezen?
Vond het al opvallen bij valentijn , hij had dus niks van zijn vader stiefmoeder of stiefzusje gehoord terwijl je duidelijk merkt aan hem dat hij dat echt als zijn familie ziet. Weet dat ze vader zo altijd al is geweest maar dat de rest van dat gezin niks van zich laat horen ......jammer.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:47 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, zo te horen heeft hij het inderdaad best moeilijk gehad.
Dat is natuurlijk niet tof, maar hij lijkt er nog niet echt vrede mee gesloten te hebben
En 1 janken in de DBK.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:56 schreef Rhosyn het volgende:
2 bakken brood. 1 houdt daar supervisie op. 2 douchen. 1 kleedt zich aan. 1 schudt kussens. 1 sauna?
Niet op mijn bank.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:57 schreef suzi1 het volgende:
ik weet het niet. maar ik ga op de bank liggen
Dan is tobias misschien makkelijkst om te kopen, want die kan nog maar een paar maanden verder met zijn huidige geld.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:51 schreef Kodiak100 het volgende:
Hoop dat ze er nog even 1 omkopen om te vetrekken met de helft van de jackpot
En als Leroy geen pin had gekocht was er 55.052 in de jackpot geweest ...quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:59 schreef Rhosyn het volgende:
Als Kristof geen pin had gekocht was er 50.052 in de pot geweest.
Stoute Leroy en Kristoffquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:59 schreef Li0nHeart het volgende:
[..]
En als Leroy geen pin had gekocht was er 55.052 in de jackpot geweest ...
Zonder kijkers gisteren hadden ze 9.000 euro minderquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:59 schreef Rhosyn het volgende:
Dat waren geen FOK'ers .. wij gingen voor geld uit de pot .. maar ja...quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:01 schreef Silves het volgende:
[..]
Zonder kijkers gisteren hadden ze 9.000 euro minder
Snap zijn beslissing wel. Hij had er absoluut opgestaan en wellicht wel uit gestemd geworden. En die 1000 euro kan er met deze jackpot stand wel vanaf.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:59 schreef Rhosyn het volgende:
Hij was aan het kloten met dat kettinkje. Ik zag een woedeaanval al aankomen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:02 schreef Ireth het volgende:
Tobi: "Jezus wat een gezeik zeg, klote, kut"
Zelfs voor 10.000 had ie hem wat mij betreft mogen pakken!quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:01 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Snap zijn beslissing wel. Hij had er absoluut opgestaan en wellicht wel uit gestemd geworden. En die 1000 euro kan er met deze jackpot stand wel vanaf.
Was wel leuk geweest voor de dynamiek.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:03 schreef Ireth het volgende:
[..]
Zelfs voor 10.000 had ie hem wat mij betreft mogen pakken!
Elke keer als ik ga kijken, hoor ik hem zeiken, en zelfmedlij aan het kweken..en kris onder de bus aan het gooien..quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:02 schreef Ireth het volgende:
Tobi: "Jezus wat een gezeik zeg, klote, kut"
quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:07 schreef FreshFruit het volgende:
Hij doet Tatta van de Mocro maffia.
quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:07 schreef Silves het volgende:
Ik voel een echte driftbui aan komen waaien......
Was wel beter geweest inderdaad.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:09 schreef Ireth het volgende:
Had Grace zich niet kunnen opgeven voor The Voice? Was ze al weken van de buis geweest
Glennis en Lil Kleine ook.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:10 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
Was wel beter geweest inderdaad.
Maar ja Marco en Ali moesten het verpesten.
Ze hebben ook nog eens 2 weken minder.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:49 schreef spapaars het volgende:
[..]
Ze mogen wel opschieten om in de richting te komen van vorig jaar, was iets van 70.000 euries.
Voor 1000 euro met secret mission.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:12 schreef Tascha071 het volgende:
Kristof pin gekocht? Heb ik iets gemist?
Heeft hij zelf 3 dagen voor gewerkt...quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:12 schreef Tascha071 het volgende:
Kristof pin gekocht? Heb ik iets gemist?
Wat een boefje toch.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:12 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Voor 1000 euro met secret mission.
BB bepaald toch allesquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:14 schreef Li0nHeart het volgende:
En wel grappig dat de hottub geheime missie nu gewoon wordt doodgezwegen door BB... 'Ja .. dat was inderdaad niet zo handig met ijskoud water in de hottub. Laten we net doen alsof we die geheime missie nooit hebben voorgesteld'
Dat doodzwijgen bij falen is dit seizoen wel een terugkomend iets.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:14 schreef Li0nHeart het volgende:
En wel grappig dat de hottub geheime missie nu gewoon wordt doodgezwegen door BB... 'Ja .. dat was inderdaad niet zo handig met ijskoud water in de hottub. Laten we net doen alsof we die geheime missie nooit hebben voorgesteld'
Als jij opkomt toch?quote:
Ja, was me ook al opgevallen vooral haar rechtervoet. Haar hiel staat dan recht voor de andere voet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:09 schreef Li0nHeart het volgende:
Als nawel loopt staan haar voeten echt meer dan 45 graden naar buiten ..
Ah Thanks! Overheen gelezen in de stramverslagen denk ikquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:13 schreef Silves het volgende:
[..]
Heeft hij zelf 3 dagen voor gewerkt...
Dat is nieuw voor mij.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:18 schreef Silves het volgende:
[..]
heb het meer over de dood van de piercings van Nawel, die gaan er toch uit vandaag...
Omdat het publiek hem onderaan de lijst had gezet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:20 schreef Madhouse11 het volgende:
En waarom kreeg juist Kristof de Secret Mission en niet iemand anders ?
Samen met Grace kumpel.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:20 schreef Madhouse11 het volgende:
Samen met Grace....dat had de kijkers bepaald.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:20 schreef Madhouse11 het volgende:
Gekozen door Grace..ze is LBquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:20 schreef Madhouse11 het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De populairste en de minst populaire.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:20 schreef Madhouse11 het volgende:
quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:21 schreef Li0nHeart het volgende:
Dit geluid ... de febo haat ons dus inmiddels.Wisten we dat nog niet dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kris heeft een vaarwel speech geschreven...Grace is de dokter, en de rest is het publiek bij de uitvaart van de piercings..lijkt me toch echt een toneelactquote:
Met een stoeptegel?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:23 schreef Silves het volgende:
[..]
kris heeft een vaarwel speech geschreven...Grace is de dokter, en de rest is het publiek bij de uitvaart van de piercings..lijkt me toch echt een toneelact
Grace zei gisteren, ik gunde hem ook een kans om een pin te verdienen..toen was Tobi al pissed..quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:23 schreef zodeju het volgende:
[..]
Nee, Grace omdat ze het hoogst stond en Kristof het laagst.
Sorry ?? Ik stel gewoon een vraag.quote:
Hou niet van een uitvaart......quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:23 schreef Silves het volgende:
[..]
kris heeft een vaarwel speech geschreven...Grace is de dokter, en de rest is het publiek bij de uitvaart van de piercings..lijkt me toch echt een toneelact
Ik vind jou een trolletje.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:25 schreef Madhouse11 het volgende:
[..]
Sorry ?? Ik stel gewoon een vraag.
Dat wisten ze pas bij bekent making hoeveel geld er gewonnen was....en ze hebben toen samen beslist dat hij voor de pin mocht gaan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:24 schreef Silves het volgende:
[..]
Grace zei gisteren, ik gunde hem ook een kans om een pin te verdienen..toen was Tobi al pissed..
Ik post amper hier, kun je dit onderbouwen ?quote:
En gegund.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:26 schreef zodeju het volgende:
[..]
Dat wisten ze pas bij bekent making hoeveel geld er gewonnen was....en ze hebben toen samen beslist dat hij voor de pin mocht gaan.
Kris en Grace?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:26 schreef zodeju het volgende:
[..]
Dat wisten ze pas bij bekent making hoeveel geld er gewonnen was....en ze hebben toen samen beslist dat hij voor de pin mocht gaan.
Ja hoor,je posts staan me niet aan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:27 schreef Madhouse11 het volgende:
[..]
Ik post amper hier, kun je dit onderbouwen ?
Dan hebben we gelijk een SL. .. moeten we weer op de uitzending gaan wachten om dat te zien.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:28 schreef Ireth het volgende:
Ik geloof dat ik deze idioterie best kan missen. Wordt pas interessant als Nawel wordt afgevoerd met een slagaderlijke bloeding dankzij Tobi met een bijl omdat ie niet wil dat Grace intiem is met een ander...
Ik ga wat anders doen dus!
quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:28 schreef Ireth het volgende:
Ik geloof dat ik deze idioterie best kan missen. Wordt pas interessant als Nawel wordt afgevoerd met een slagaderlijke bloeding dankzij Tobi met een bijl omdat ie niet wil dat Grace intiem is met een ander...
Ik ga wat anders doen dus!
Ja, toen ze in de dagboekkamer moesten komen voor de uitslag en of het hun gelukt was. Grace en Kristof moesten het spel spelen van BB.quote:
Prima, geef even een aantal voorbeelden dan kan ik daar wat aan doen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:29 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Ja hoor,je posts staan me niet aan.
Verder geen probleem.
Noem maar een voorbeeld.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:31 schreef Madhouse11 het volgende:
[..]
Prima, geef even een aantal voorbeelden dan kan ik daar wat aan doen.
Overigens irriteer ik mij ook aan veel van jouw posts, maar ik scroll gewoon door.
Vind het ook maar luguber.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:32 schreef zodeju het volgende:
Vindt dit niet kunnen een begravenis spelen om een piercing..........
Hadden we in Utopia ooit ook niet zoiets?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:32 schreef zodeju het volgende:
wordt nu een ceremonie..quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:32 schreef zodeju het volgende:
quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:32 schreef zodeju het volgende:
Geen idee meer.....quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:34 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Hadden we in Utopia ooit ook niet zoiets?
Ik denk dat ze het ook nog wel iets zullen aanpassen, want die geluiden klonken ook al in het huis .. wellicht ook na enige druk van de febo.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:32 schreef zodeju het volgende:
De hond van een bewoner toen, die flinke meidquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:34 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Hadden we in Utopia ooit ook niet zoiets?
Een herdenkingsdienst compleet met kist in het woodhouse.quote:
Gelukkig....het is anders zo kwetsend (Lachwekkend gemaakt) voor mensen die dat net achter de rug hebben...quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:35 schreef Li0nHeart het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het ook nog wel iets zullen aanpassen, want die geluiden klonken ook al in het huis .. wellicht na enige druk van de febo.
Merel.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:35 schreef Silves het volgende:
[..]
De hond van een bewoner toen, die flinke meid
Goffer.Dat je dat nog weet.quote:
Inderdaad. Strategie om nominatie te voorkomen?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:32 schreef zodeju het volgende:
Ze is al genomineerd zulle.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:38 schreef czvt het volgende:
[..]
Inderdaad. Strategie om nominatie te voorkomen?
Die is voor deze keer al gebeurt....quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:38 schreef czvt het volgende:
[..]
Inderdaad. Strategie om nominatie te voorkomen?
Niet dat de kijkers dat wisten! We konden stemmen op wie wij een secret missie gunden. Als ik mij goed herinner.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:20 schreef zodeju het volgende:
[..]
Samen met Grace....dat had de kijkers bepaald.
Dan is het toch door de kijkers bepaald??quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:39 schreef Rhosyn het volgende:
[..]
Niet dat de kijkers dat wisten! We konden stemmen op wie wij een secret missie gunden. Als ik mij goed herinner.
Als ze nu eens de piercing behouden, en de rest begraven ?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:40 schreef freaky40 het volgende:
Een piercing begraven? Ze hebben echt niets beters te doen....
Nog beter.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:40 schreef Jockari het volgende:
[..]
Als ze nu eens de piercing behouden, en de rest begraven ?
Nee. Beetje opletten he.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:40 schreef czvt het volgende:
[..]
Voor zaterdag door de kijker natuurlijk.
Ik vroeg jou om voorbeelden.....quote:
quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:40 schreef zodeju het volgende:
[..]
Dan is het toch door de kijkers bepaald??
Lievelingetje van BBquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:41 schreef Silves het volgende:
Wordt gewoon weer een nawel complimenten dag...aandacht, tv momentjes, tictok crap..die Cameraman achter de desk loves her..Mevr de pijper is gewoon een echte diva.
Ja. Maar let op het woord gunden. Kristof stond onderaan dus wij gunden hem dat niet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:40 schreef zodeju het volgende:
[..]
Dan is het toch door de kijkers bepaald??
Succes met je krantenwijk of hamburgers flippen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:41 schreef Madhouse11 het volgende:
[..]
Ik vroeg jou om voorbeelden.....
Laat maar, het is wel duidelijk wie hier de troll is , ik ga wat nuttigs doen.
Het is ook onbegrijpelijk dat het er nu uit moet terwijl ze daarzit.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:41 schreef Silves het volgende:
Wordt gewoon weer een nawel complimenten dag...aandacht, tv momentjes, tictok crap..die Cameraman achter de desk loves her..Mevr de pijper is gewoon een echte diva.
In bedekte termen.. ze vroegen wie voor jou het meest en het minst populair was. En dat het over een secret mission ging ..quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:39 schreef Rhosyn het volgende:
[..]
Niet dat de kijkers dat wisten! We konden stemmen op wie wij een secret missie gunden. Als ik mij goed herinner.
Het is iedere keer zeer onduidelijk waarvoor je stemt.....ze kunnen er elke keer alle kanten mee op.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:43 schreef Rhosyn het volgende:
[..]
Ja. Maar let op het woord gunden. Kristof stond onderaan dus wij gunden hem dat niet.
BB maakte dat er zelf van.
.
quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:43 schreef zodeju het volgende:
[..]
Het is ook onbegrijpelijk dat het er nu uit moet terwijl ze daarzit.
Wanneer laat Hanne haar borsten weer verkleinen? Volgende week??
beter dat Grace haar extensions laat verwijderen..hebben ze tenminste een mop om te poetsen..quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:43 schreef zodeju het volgende:
[..]
BB is een sneaky stiekemerd.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:44 schreef Li0nHeart het volgende:
[..]
In bedekte termen.. ze vroegen wie voor jou het meest en het minst populair was. En dat het over een secret mission ging ..
quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:46 schreef Silves het volgende:
[..]
beter dat Grace haar extensions laat verwijderen..hebben ze tenminste een mop om te poetsen..
Misschien heeft ze er pijn aan?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:47 schreef zodeju het volgende:
[..]
Wat is er??
Ik bedoel waarom nu die piercings eruit halen in het programma.
Waarom niet?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:47 schreef zodeju het volgende:
[..]
Wat is er??
Oh ja die was ik helemaal vergeten, en dat heeft inderdaad nog enig nut.....quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:46 schreef Silves het volgende:
[..]
beter dat Grace haar extensions laat verwijderen..hebben ze tenminste een mop om te poetsen..
Ah zoquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:47 schreef zodeju het volgende:
[..]
Wat is er??
Heel slim van BB inderdaadquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:46 schreef Li0nHeart het volgende:
[ afbeelding ]
Je kunt er echt alle kanten mee op. Wij hebben het inderdaad beslist.
Ja. Vrij openlijk manipuleren dit. Grace is populairst, dus geen enkele reden om de pin te pakken. En Kristof weet dat hij niet populair is. Dus ze hadden hem net zo goed gewoon die pin kunnen geven als BB dat zo graag wil. Niet dat ik het erg vind, BB wordt nog meer doodsaai zonder Kristof.quote:
piercings met nog wat etensresten., mss kan ze wel de N of de h beter uitspreken..quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:48 schreef Rhosyn het volgende:
[..]
Misschien heeft ze er pijn aan?
Of ze stinken
Doe's aardigquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:43 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Succes met je krantenwijk of hamburgers flippen.
Nou,een ex van mij....quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:50 schreef zodeju het volgende:
[..]
Omdat je die niet laat zetten in een opwelling....
Ja, en ook al hadden ze maar 500euro verdient dan was die pin er ook.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:50 schreef Li0nHeart het volgende:
[..]
Ja. Vrij openlijk manipuleren dit. Grace is populairst, dus geen enkele reden om de pin te pakken. En Kristof weet dat hij niet populair is. Dus ze hadden hem net zo goed gewoon die pin kunnen geven als BB dat zo graag wil. Niet dat ik het erg vind, BB wordt nog meer doodsaai zonder Kristof.
ja die passen totaal niet bij haar lichaamquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:43 schreef zodeju het volgende:
[..]
Sorry Madhouse.quote:
Zo lang ze het zelf maar mooi vindt.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:52 schreef Thorelf het volgende:
[..]
ja die passen totaal niet bij haar lichaam
Het is volgens mij een paar seconden werk om dat ding eruit te halen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:50 schreef zodeju het volgende:
[..]
Omdat je die niet laat zetten in een opwelling....
Haar lichaam past niet bij haar borsten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:52 schreef Thorelf het volgende:
[..]
ja die passen totaal niet bij haar lichaam
Ze heeft het eerder aan Nouch gevraagd maar die wou het niet doen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:49 schreef Kodiak100 het volgende:
[..]
Ah zo![]()
Typisch aandacht dingetje voor Nawel.
Misschien zelfs door FEBO ingefluisterd
Ja.quote:
Ik kom net binnen, maar ben dan ook meteen weer weg.quote:
Het is best wel pijnlijk om het te zetten.....weet niet hoe het met je tandvlees zit.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:54 schreef engine het volgende:
[..]
Het is volgens mij een paar seconden werk om dat ding eruit te halen.
ja gezellig dier ben je ook weer hequote:Op donderdag 24 februari 2022 12:56 schreef utopia2.0 het volgende:
[..]
Ik kom net binnen, maar ben dan ook meteen weer weg.
Ik wil het niet eens wetenquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:56 schreef zodeju het volgende:
[..]
Het is best wel pijnlijk om het te zetten.....weet niet hoe het met je tandvlees zit.
Hoest met je oren?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:56 schreef utopia2.0 het volgende:
[..]
Ik kom net binnen, maar ben dan ook meteen weer weg.
Wat dacht je van die lelijke leggings die haar geraamte nog meer laten shinen..ze heeft zelfs geen cameltoe..quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:55 schreef Jockari het volgende:
[..]
Haar lichaam past niet bij haar borsten.
Altijd.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:56 schreef greysbones het volgende:
[..]
ja gezellig dier ben je ook weer he
Zijn oorontsteking.quote:
Beetje voor beetje iets beter. Alleen nog erg vermoeid. Maar we gaan door 👌quote:
Das dan weer een voordeel.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:57 schreef Silves het volgende:
[..]
Wat dacht je van die lelijke leggings die haar geraamte nog meer laten shinen..ze heeft zelfs geen cameltoe..
Even dan. Zijn de nominaties al bekend. Val zo binnen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |