Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Dan hoef je niet te lijden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:29 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Moet je dan alleen lijden tijdens een oorlog, of mag je jezelf ook verdedigen? Want ook daar is die 2% norm voor, niet alleen voor agressief beleid.
Met de huidige staat van het leger? Toen ze veel sterker waren lukte Rusland dit nietquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:29 schreef Nielsch het volgende:
Over een paar jaar is Finland de volgende trouwens.
Weet ik niet, maar ze mogen het ook niet worden van Poetin volgens zijn eisenpakket. Finland gaat gewoon de volgende zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:29 schreef Revanches het volgende:
Waarom zijn Zweden en Finland geen lid van NATO?
Daar denkt Putin anders over helaas.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Er is geen agressie van de NAVO.....
Lid worden van een pact is geen agressie.
Misschien verslikt hij zich in kaviaarquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:31 schreef Scrummie het volgende:
Hopelijk struikelt Putin vandaag ergens over.
Europese landen zijn simpelweg veel afhankelijker. Dat is dus het resultaat van alles maar outsourcen, deals sluiten en globalistisch denken. Samenwerking en diplomatie is natuurlijk hartstikke belangrijk, maar in het westen is men daar echt in doorgeslagen. En dan zien je dus dat als er stront aan de kikker is, je verstrikt raakt tussen allerlei individuele belangen en afhankelijkheden van landen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:23 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Met de moraal die wij hanteren en die Putin hanteert zijn we volkomen kansloos. Putin wil ten koste van alles winnen. Die wil hebben wij niet. Ik zie het op dit moment somber in.
Dat moet je zeker niet uitsluiten. Al zal Rusland denk ik eerst nog wel even met Oekraïne bezig zijn. Daarna is het kijken hoe ver het expansionisme van Poetin zal gaan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hebben Litouwen en Moldavië ook een probleem?
Finland en Zweden. Moldavië zal nu bij de EU en NAVO ook smeken om hen eindelijk toe te laten. Wat mij betreft zouden we dan ook zo snel mogelijk moeten doen. Redden wat er nog te redden valt.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Straks er nog een bij want op deze manier drijven ze Finland ook richting de NAVO.
Dit lijkt me echt een hele dure grap.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Beetje naief gaan zitten hopen dat er nooit oorlog komt is dom, je moet gewoon altijd klaar zijn voor het ergste scenario.
Ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als Putin van het toneel zou verdwijnen. Kans is ook aanwezig dat je dan een nog grotere gek aan de macht krijgt.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:31 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Misschien verslikt hij zich in kaviaar
Het lijkt me dat Finland nu achter gesloten deuren bezig is om het NATO-lidmaatschap te regelen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Weet ik niet, maar ze mogen het ook niet worden van Poetin volgens zijn eisenpakket. Finland gaat gewoon de volgende zijn.
Litouwen is NAVO lid, dus nee. Finland heeft eerder een probleem.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hebben Litouwen en Moldavië ook een probleem?
Genoeg machtsgeile mannetjes die het stokje over willen nemen ja.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:32 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als Putin van het toneel zou verdwijnen. Kans is ook aanwezig dat je dan een nog grotere gek aan de macht krijgt.
Als dat gebeurd worden de bedrijven genationaliseerd, weer stapje terug naar de goede oude tijdquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:31 schreef EinarBoe het volgende:
Er is een kaalslag aan de gang op de Russische beurs, die na een paar uur schorsing van de handel weer open is gegaan. De hoofdindex MOEX halveerde bijna in waarde, waarmee omgerekend 160 miljard euro aan beurswaarde in rook opging.
Lol, de helft van de hoofdindex is maar 160 miljard waard? Jeff Bezos zou de halve toonaangevende Russische industrie op kunnen kopen
Als Amerika ergens verstand van heeft is het oorlog. Dat kun je wel aan hen overlaten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Echt alle Amerikaanse voorspellingen zijn uitgekomen.
Bijna tot op de dag.
Goede 'oplossing' hoor.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:32 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Finland en Zweden. Moldavië zal nu bij de EU en NAVO ook smeken om hen eindelijk toe te laten. Wat mij betreft zouden we dan ook zo snel mogelijk moeten doen. Redden wat er nog te redden valt.
Laat het maar zien! (Als het de oorlog verder brengt!)quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:28 schreef ondeugend het volgende:
Volkskrant pakt digitaal uit. Grote nare coverfoto's
Maar een heel stevig defensie apparaat.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:32 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Litouwen is NAVO lid, dus nee. Finland heeft eerder een probleem.
Rusland is dan ook een economische dwerg.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:31 schreef EinarBoe het volgende:
Er is een kaalslag aan de gang op de Russische beurs, die na een paar uur schorsing van de handel weer open is gegaan. De hoofdindex MOEX halveerde bijna in waarde, waarmee omgerekend 160 miljard euro aan beurswaarde in rook opging.
Lol, de helft van de hoofdindex is maar 160 miljard waard? Jeff Bezos zou de halve toonaangevende Russische industrie op kunnen kopen
Deels mee eens hoor, maar het plaatje is wat het is.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:28 schreef JeMoeder het volgende:
Leuk verhaal, maar Rusland (en eerder de USSR) heeft door haar nietsontziende terreur en volksverhuizingen nagenoeg alle voormalige Oostbloklanden in de handen van de EU/NAVO gedreven. Dat heeft ze dus aan zichzelf te danken, daar heeft de EU/NAVO zelf geen energie in hoeven te steken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |