abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203809093

quote:
Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.

Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.

Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.

Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."

Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.

De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.

Angst voor 'kleine' aanval

Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".

In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527
Buitenhof over situatie: https://embed.vpro.nl/pla(...)ofile=vpro&sharing=1
Nieuwsuur over situatie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)verleg-over-oekraine
Mogelijk aanvalsplan (Engels): https://www.theguardian.c(...)-in-ukraine-invasion
Interessante beschouwingen over de situatie: https://en.desk-russie.eu/author/francoise-thom.html

Achtergrond

https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukrainian_War
https://nos.nl/collectie/13888-spanning-oekraine

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_203809096
Hebben Litouwen en Moldavië ook een probleem?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_203809097
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:29 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Moet je dan alleen lijden tijdens een oorlog, of mag je jezelf ook verdedigen? Want ook daar is die 2% norm voor, niet alleen voor agressief beleid.
Dan hoef je niet te lijden.
pi_203809098
Oekraïne bevestigt slachtoffers door Russische bombardementen
https://www.telegraaf.nl/(...)ische-bombardementen
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_203809099
Zelensky op CNN.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  donderdag 24 februari 2022 @ 10:30:53 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203809104
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:29 schreef Nielsch het volgende:
Over een paar jaar is Finland de volgende trouwens.
Met de huidige staat van het leger? Toen ze veel sterker waren lukte Rusland dit niet :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_203809107
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:29 schreef Revanches het volgende:
Waarom zijn Zweden en Finland geen lid van NATO? :@
Weet ik niet, maar ze mogen het ook niet worden van Poetin volgens zijn eisenpakket. Finland gaat gewoon de volgende zijn.
  donderdag 24 februari 2022 @ 10:31:11 #8
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2025/2026
pi_203809112
Hopelijk struikelt Putin vandaag ergens over.
  donderdag 24 februari 2022 @ 10:31:30 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203809117
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Er is geen agressie van de NAVO.....
Lid worden van een pact is geen agressie.
Daar denkt Putin anders over helaas.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_203809118
Hey de meme staat in de op.

Vliegen er trouwens nog westerse sigint vliegtuigen rond?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203809120
Er is een kaalslag aan de gang op de Russische beurs, die na een paar uur schorsing van de handel weer open is gegaan. De hoofdindex MOEX halveerde bijna in waarde, waarmee omgerekend 160 miljard euro aan beurswaarde in rook opging.

Lol, de helft van de hoofdindex is maar 160 miljard waard? Jeff Bezos zou de halve toonaangevende Russische industrie op kunnen kopen _O-
  donderdag 24 februari 2022 @ 10:31:43 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203809121
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:31 schreef Scrummie het volgende:
Hopelijk struikelt Putin vandaag ergens over.
Misschien verslikt hij zich in kaviaar
pi_203809122
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:23 schreef aartstyle het volgende:

[..]
Met de moraal die wij hanteren en die Putin hanteert zijn we volkomen kansloos. Putin wil ten koste van alles winnen. Die wil hebben wij niet. Ik zie het op dit moment somber in.
Europese landen zijn simpelweg veel afhankelijker. Dat is dus het resultaat van alles maar outsourcen, deals sluiten en globalistisch denken. Samenwerking en diplomatie is natuurlijk hartstikke belangrijk, maar in het westen is men daar echt in doorgeslagen. En dan zien je dus dat als er stront aan de kikker is, je verstrikt raakt tussen allerlei individuele belangen en afhankelijkheden van landen.
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dat moet je zeker niet uitsluiten. Al zal Rusland denk ik eerst nog wel even met Oekraïne bezig zijn. Daarna is het kijken hoe ver het expansionisme van Poetin zal gaan.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_203809127
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:27 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Straks er nog een bij want op deze manier drijven ze Finland ook richting de NAVO.
Finland en Zweden. Moldavië zal nu bij de EU en NAVO ook smeken om hen eindelijk toe te laten. Wat mij betreft zouden we dan ook zo snel mogelijk moeten doen. Redden wat er nog te redden valt.
pi_203809128
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:29 schreef Hathor het volgende:

[..]
Beetje naief gaan zitten hopen dat er nooit oorlog komt is dom, je moet gewoon altijd klaar zijn voor het ergste scenario.
Dit lijkt me echt een hele dure grap.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  donderdag 24 februari 2022 @ 10:32:17 #16
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2025/2026
pi_203809129
quote:
84s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:31 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Misschien verslikt hij zich in kaviaar
Ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als Putin van het toneel zou verdwijnen. Kans is ook aanwezig dat je dan een nog grotere gek aan de macht krijgt.
pi_203809131
Wat hij zegt klopt niet.

twitter
pi_203809132
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:31 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Weet ik niet, maar ze mogen het ook niet worden van Poetin volgens zijn eisenpakket. Finland gaat gewoon de volgende zijn.
Het lijkt me dat Finland nu achter gesloten deuren bezig is om het NATO-lidmaatschap te regelen.
Anders zijn ze volgende winter de sjaak ja.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_203809133
twitter
pi_203809137
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
Litouwen is NAVO lid, dus nee. Finland heeft eerder een probleem.
pi_203809141
Echt alle Amerikaanse voorspellingen zijn uitgekomen.

Bijna tot op de dag.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 24 februari 2022 @ 10:33:19 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203809144
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:32 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als Putin van het toneel zou verdwijnen. Kans is ook aanwezig dat je dan een nog grotere gek aan de macht krijgt.
Genoeg machtsgeile mannetjes die het stokje over willen nemen ja.
pi_203809145
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:31 schreef EinarBoe het volgende:
Er is een kaalslag aan de gang op de Russische beurs, die na een paar uur schorsing van de handel weer open is gegaan. De hoofdindex MOEX halveerde bijna in waarde, waarmee omgerekend 160 miljard euro aan beurswaarde in rook opging.

Lol, de helft van de hoofdindex is maar 160 miljard waard? Jeff Bezos zou de halve toonaangevende Russische industrie op kunnen kopen _O-
Als dat gebeurd worden de bedrijven genationaliseerd, weer stapje terug naar de goede oude tijd
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_203809146
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Echt alle Amerikaanse voorspellingen zijn uitgekomen.

Bijna tot op de dag.
Als Amerika ergens verstand van heeft is het oorlog. Dat kun je wel aan hen overlaten.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_203809149
Schokkend wel die nsb reflex bij rechts Nederland. Ze leren het kennelijk nooit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')