abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 februari 2022 @ 06:53:44 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203806145

quote:
Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.

Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.

Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.

Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."

Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.

De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.

Angst voor 'kleine' aanval

Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".

In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527
Buitenhof over situatie: https://embed.vpro.nl/pla(...)ofile=vpro&sharing=1
Nieuwsuur over situatie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)verleg-over-oekraine
Mogelijk aanvalsplan (Engels): https://www.theguardian.c(...)-in-ukraine-invasion
Interessante beschouwingen over de situatie: https://en.desk-russie.eu/author/francoise-thom.html

Achtergrond

https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukrainian_War
https://nos.nl/collectie/13888-spanning-oekraine

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_203806146
Goed te zien op Google maps dat er enorme files naar het westen te zien zijn. Allemaal uit de stad.
pi_203806147
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:51 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waarom zou je het niet meenemen in de mogelijkheden?

Je moet uitgaan van het slechtste scenario. Je daarop voorbereiden.
Voorbereiden kan nooit kwaad. Dat zal ik zeker niet weerspreken. Het is altijd verstandig om een aantal zaken voor elkaar te hebben; just in case.
Dit is nu heftig, en dat zal het de komende 2 dagen ongetwijfeld ook zo blijven. Maar er gaan op verschillende manieren allemaal dingen worden gedaan om het niet erger te maken.
Het is niet dat er vandaag oorlogsverklaringen gaan komen vanuit de rest van de wereld.
Doei
pi_203806148
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:52 schreef theunderdog het volgende: [..] Dat zei ik al. Omdat ook wij consequenties gaan ervaren van onze eigen sancties tegenover Rusland.
Wat had je dan verwacht? Dikke prima als wij wat moeten inleveren. Jij zou zeker ook een nsber geweest zijn als je wat eerder geboren was.
pi_203806149
Het is wel humor dat Oekraïne nu hard pusht in de VN om de Russen het veto recht te ontnemen, omdat ze in werkelijkheid nooit officieel erkend waren als opvolgers van de USSR.

Maw er is geen papierwerk wat het bevestigd, een vormfout wellicht, maar toch een open deur potentieel.
Dat zou verwoestend zijn voor Rusland op langer termijn.
pi_203806150
Erg jammer dat we oekraine niet verdedigen.

Klote Vlad
pi_203806151
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het is wel humor dat Oekraïne nu hard pusht in de VN om de Russen het veto recht te ontnemen, omdat ze in werkelijkheid nooit officieel erkend waren als opvolgers van de USSR.

Maw er is geen papierwerk wat het bevestigd, een vormfout wellicht, maar toch een open deur potentieel.
Dan zullen ze die kut Chinezen wel laten proxy-voten, nog een misselijker land dan Rusland.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203806152
quote:
3s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:54 schreef Treinhoer het volgende:

[..]
Voorbereiden kan nooit kwaad. Dat zal ik zeker niet weerspreken. Het is altijd verstandig om een aantal zaken voor elkaar te hebben; just in case.
Dit is nu heftig, en dat zal het de komende 2 dagen ongetwijfeld ook zo blijven. Maar er gaan op verschillende manieren allemaal dingen worden gedaan om het niet erger te maken.
Het is niet dat er vandaag oorlogsverklaringen gaan komen vanuit de rest van de wereld.
Nee, daar is Oekraïne niet belangrijk genoeg voor.

Maar dat doet niets af aan de situatie, en vooral Putin zijn bizarre grootheidswaanzin.
pi_203806153
Poetin: ik wil niet naast de NAVO
[Neemt samen met Belarus Ukraine in]
Poetin: ja, nou zitten we naast de NAVO!
pi_203806154
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:54 schreef xminator het volgende:

[..]
Wat had je dan verwacht? Dikke prima als wij wat moeten inleveren. Jij zou zeker ook een nsber geweest zijn als je wat eerder geboren was.
Jaja.....

Bijzonder vriendelijk persoon jij.
pi_203806155
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:57 schreef scrupuleus het volgende:

Klote Vlad
We doen dat verkapt met wapen(installaties) en dergelijke.

Dat luchtafweer wat je op Twitter beelden kan zien is waarschijnlijk ons eigen spul.
pi_203806157
quote:
3s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:54 schreef Treinhoer het volgende:
Niemand kan in Poetins hoofd kijken. Wil hij de oude landkaart van de Sovjet-Unie terug?
Zo ja, dan moeten we ons heel erg schrap zetten, want Polen zit wél in de NAVO.
'Een aanval op één van ons is een aanval op ons allemaal' zo luidt het kenmerk van die organisatie.
Google is your friend, abuse your friends
pi_203806158
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dan zullen ze die kut Chinezen wel laten proxy-voten, nog een misselijker land dan Rusland.
Misschien, China heeft wel een eigen agenda op sommige gebieden.
pi_203806159
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Jaja.....

Bijzonder vriendelijk persoon jij.
Sorry maar zeggen dat we niets moeten doen omdat wij daar zelf in onze portemonnee last van gaan hebben slaat werkelijk waar nergens op.
pi_203806161
quote:
15s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:58 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Niemand kan in Poetins hoofd kijken. Wil hij de oude landkaart van de Sovjet-Unie terug?
'Een aanval op één van ons is een aanval op ons allemaal' zo luidt het kenmerk.
Dat Putin dat het liefst wil, is allang bekend.

Niemand weet alleen hoever hij denkt te kunnen gaan in praktijk. Wat we wel weten: we onderschatten hem constant.
pi_203806162
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
actie-reactie. gewoon maar laten gaan is de slapste houding die je kan hebben, en de reden waarom putin nu lekker zn gang gaat.
escalate to de-escalate: beperkt gebruik van nucleaire wapens om de andere zijde tot de-escalatie te dwingen. Daarom zijn de Russen ook zo tegen dat rakettenschild.
are we infinite or am I alone
pi_203806163
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee, daar is Oekraïne niet belangrijk genoeg voor.

Maar dat doet niets af aan de situatie, en vooral Putin zijn bizarre grootheidswaanzin.
Eens. Ik had ook echt niet verwacht dat hij dit zo door zou zetten. Dat hij naar Loehansk en Donetsk ging vond ik al een enorme stap.
Doei
pi_203806165
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:58 schreef xminator het volgende:

[..]
Sorry maar zeggen dat we niets moeten doen omdat wij daar zelf in onze portemonnee last van gaan hebben slaat werkelijk waar nergens op.
Dat is niet wat ik zeg. Ik stel je een vraag. Ik maak duidelijk dat het allemaal wat complexer is dan: 'harde sancties !!'.
pi_203806166
quote:

Zie de humor niet zo.
De VN is een droevige raad die geen zak in te brengen heeft en landen in zich heeft zoals Saoedi Arabie, die de shit bombardeerd uit Jemen en mensenrechten aan hun laars lapt.
pi_203806167
Kunnen de flapdrollen die zeiden dat Putin nooit de Oekraïne binnen zou vallen zich even opstellen in rijen van 3 zodat we ze publiekelijk kunnen uitlachen? Dank u.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2022 07:00:08 ]
pi_203806168
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat Putin dat het liefst wil, is allang bekend.

Niemand weet alleen hoever hij denkt te kunnen gaan in praktijk. Wat we wel weten: we onderschatten hem constant.
Inderdaad. Vandaag het bewijs en morgen op hete kolen lopen.
pi_203806169
quote:

[..]
'Een aanval op één van ons is een aanval op ons allemaal' zo luidt het kenmerk van die organisatie.
Als je kijkt hoe Polen zich 'ontwikkelt' de laatste jaren zou het me niets verbazen als die uit zichzelf lekker met Poetin gaan samenwerken. Dat land wordt ook met het jaar achterlijker.
pi_203806170
Ukraine schijnt tot nu toe 5 vliegtuigen en 1 aanvalshelikopter te hebben neergeschoten.
pi_203806172
Lekker wakker worden zo :(
pi_203806173
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:57 schreef babylon het volgende:
Poetin: ik wil niet naast de NAVO
[Neemt samen met Belarus Ukraine in]
Poetin: ja, nou zitten we naast de NAVO!
Ik denk dat hij pas stopt als de garantie er komt dat Oekraïne nooit bij de Navo komt en er dan een west/oost Duitsland situatie komt als buffer.

Als hij Oekraïne wel echt annexeert dan zijn de baltische staten de volgende die zich zorgen moeten maken.
  donderdag 24 februari 2022 @ 07:01:36 #26
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203806175
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:57 schreef scrupuleus het volgende:

Klote Vlad
JA :'( :'( :'( Hopelijk houden de Okrainers stand.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_203806176
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:59 schreef Scorpie het volgende:
Kunnen de flapdrollen die zeiden dat Putin nooit de Oekraïne binnen zou vallen zich even opstellen in rijen van 3 zodat we ze publiekelijk kunnen uitlachen? Dank u.
Ja ik beken, daar zat ik mis mee.
Rebellen regio's had ik verwacht maar dit zeker niet. Zeker niet dat Belarus ook neehelpt.
Zeer gewaagd en gevaarlijk dit.
pi_203806177
quote:
3s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:59 schreef Treinhoer het volgende:

[..]
Eens. Ik had ook echt niet verwacht dat hij dit zo door zou zetten. Dat hij naar Loehansk en Donetsk ging vond ik al een enorme stap.
Hij denkt alles te kunnen maken. En eerlijk: misschien heeft hij gelijk. Het Russische leger staat op nummer 2 he. De innovatie die ze hebben gemaakt sinds de Sovjets is krankzinnig.
pi_203806180
Aangezien Wit-Rusland ook Oekraïne is binnengevallen, ben ik geneigd te denken dat de crisis in dat land van 2020-2021 ook iets was dat een aanzienlijke impact had op de berekeningen van Poetin, het deed hem inzien dat de VS en vazallen zouden doorgaan met het lostrekken van staten uit de Russische invloedssfeer onder de noemer van democratie en mensenrechten en andere goedigheid in deze wereld. Wat er nu gebeurt, is objectief gezien verschrikkelijk, hoe je het ook bekijkt, maar dit moet redelijk in evenwicht worden gebracht met de onmiskenbare realiteit dat het westerse geloof, dat ze de Russische wereld strategisch zouden kunnen binnendringen zonder enige gevolgen, tot dit resultaat heeft bijgedragen.
pi_203806181
quote:

[..]
Ik heb geen idee of hij de oude Sovjet kaart terug wilt. De wereld is geopolitiek enorm veranderd sinds de val van de Sovjet unie. Direct een NAVO land aanvallen betekent dat artikel 5 in werking wordt gesteld, en dat zal Putin echt niet riskeren.
Doei
  donderdag 24 februari 2022 @ 07:02:18 #31
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203806182
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:01 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]
Ik denk dat hij pas stopt als de garantie er komt dat Oekraïne nooit bij de Navo komt en er dan een west/oost Duitsland situatie komt als buffer.

Als hij Oekraïne wel echt annexeert dan zijn de baltische staten de volgende die zich zorgen moeten maken.
Die zijn lid van de NAVO toch?
pi_203806183
Denken dat Rusland geen kernwapens gaat gebruiken is wel bijzonder goedgelovig.
Waarom denk je dat er onlangs oefeningen mee gedaan zijn?
pi_203806185
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:02 schreef quirina het volgende:
Afschriking?
pi_203806186
Zal Oekraïne nu ook terug gaan slaan richting Wit-Rusland?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_203806187
quote:
84s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:01 schreef Starhopper het volgende:

[..]
JA :'( :'( :'( Hopelijk houden de Okrainers stand.
Laten we gaan trainen
pi_203806188
quote:
Dat is een soort oorlog zonder winnaars, weet poetin ook wel.
Dat zijn geen wapens die je zou gebruiken om Oekraïne met alle respect.
Dat zijn wapens die je inzet als je Bijv Moskou zelf aan zou vallen etc.
pi_203806189
quote:
84s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:02 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Die zijn lid van de NAVO toch?
Alsof je dan opeens op magische wijze beschermd bent.
pi_203806190
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hij denkt alles te kunnen maken. En eerlijk: misschien heeft hij gelijk. Het Russische leger staat op nummer 2 he. De innovatie die ze hebben gemaakt sinds de Sovjets is krankzinnig.
Ze lopen op sommige wapensystemen ver voor op de Amerikanen. Maar dan nog, Rusland (mede door de geschiedenis) in de retoriek overal altijd al wel 0-1 achter. Open oorlog riskeren met NAVO en andere landen, zie ik hem toch niet doen. Dat is teveel risico.
Doei
pi_203806191
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 06:59 schreef Scorpie het volgende:
@Maarten van Rossum :')
  donderdag 24 februari 2022 @ 07:03:53 #40
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203806192
quote:
Als hij hier al toe in staat is, waarom dan niet een paar nukes gebruiken idd.
pi_203806193
De mensen die niet zouden denken dat Putin niet zou door zetten zijn wel heel dom, Putin gaat niet al die sancties opvangen om 2 plukjes land, het is of alles, of niets.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 24 februari 2022 @ 07:04:39 #42
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203806196
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Alsof je dan opeens op magische wijze beschermd bent.
Dan gaan de Amerikanen komen.
  donderdag 24 februari 2022 @ 07:05:24 #43
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203806198
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:03 schreef byah het volgende:

[..]
@:Maarten van Rossum :')
Maarten van Rossum geeft zijn fouten altijd toe. Ik ben heel nieuwsgierig hoe hij denkt over het verdere verloop van deze oorlog
pi_203806199
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:03 schreef raptorix het volgende:
De mensen die niet zouden denken dat Putin niet zou door zetten zijn wel heel dom, Putin gaat niet al die sancties opvangen om 2 plukjes land, het is of alles, of niets.
En het is maar afwachten of hij stopt met de Oekraïne.
pi_203806200
quote:
84s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:04 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dan gaan de Amerikanen komen.
Die zijn er al. Nukes waarschijnlijk binnenkort ook.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203806202
quote:

Dit zou stabiliserend voor de rest van de wereld en behoud van de vrijheid van het westen.
pi_203806203
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dat zijn wapens die je inzet als je Bijv Moskou zelf aan zou vallen etc.
Of de eigen grote mond willen rechtspreken op het wereldtoneel.
  Miss 200.000.000! donderdag 24 februari 2022 @ 07:05:56 #48
367000 roos94
pi_203806204
Oke ik heb eerlijk gezegd niets maar ook echt niets gevolgd hierover. Mijn vraag is, en dit is serieus, loopt NL gevaar, en zoja in hoe grote mate,
pi_203806205
quote:
3s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:03 schreef Treinhoer het volgende:

[..]
Ze lopen op sommige wapensystemen ver voor op de Amerikanen. Maar dan nog, Rusland (mede door de geschiedenis) in de retoriek overal altijd al wel 0-1 achter. Open oorlog riskeren met NAVO en andere landen, zie ik hem toch niet doen. Dat is teveel risico.
Jawel. Maar Putin komt er steeds meer achter dat je wel heel ver moet gaan om dat überhaupt te 'riskeren'. Waarom? omdat wij eveneens geen oorlog willen riskeren met nummer 2 op de defensie-lijst.
pi_203806206
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 07:03 schreef raptorix het volgende:
Over welke sancties hebben we het eigenlijk? Putin stelt een hele leger op bij de grenzen en er zijn geen sancties, putin valt twee regio’s binnen en er zijn geen sancties. Tsjah als die europese losers niets doen, dan val ik maar heel ukraine binnen denkt putin. Heel slim.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')